Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 14:13
Goedemiddag,

Ik vroeg mij af wat ik (als student zijnde) het beste kan doen met mijn spaargeld. Ik studeer nu nog 3 jaar ( dus heb het tot die tijd niet nodig)aan de zelfde school en alle kosten daarvan worden betaald door mijn ouders(Kamer huur etc.). Ik heb geen leningen (Met uitzondering van stufi)

Nu is het zo dat ik bij de Rabobank 2.0% rente krijg op mijn spaarrekening (op een saldo vanaf 20.000 euro) Wat niet echt veel is...

Er kan een bedrag van 20.000 euro vrijgemaakt worden voor iets anders, maar voor wat? korte/lang lopende Deposito's? goud? of aandelen?

Wat is een slimme investering met geen tot weinig risico?

Mvg,

Mutybay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Geen/weinig risico, dan zou ik voor een deposito gaan.

En een cursus Nederlands, beste investering ooit.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Aan mij geven. Zie je het gegarandeerd niet meer terug. Geen risico dus, alleen zekerheid.

Voor de rest is alleen een spaarrekening de minst risicovolle optie, maar ook een weinig renderende.
Alles is voor de rest een gok. Depositio is leuk als de rente daalt of gelijk blijft. 5 jaar vast zetten en de rente stijgt is risico.

En zekerheden bestaan niet..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een deposito afsluiten voor de tijd dat je denk minimaal te kunnen missen, zo haal je er meer rendement uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
Cursus Nederlands zit al in de planning:)

Kan het toch wel 3-4 jaar missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:27

Fiber

Beaches are for storming.

Dit topic eens doorlezen...: Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

2% is niet echt veel nee, aangezien je ook al 1.2% belasting betaalt... Maar volgens de belastingdienst maakt iedereen makkelijk 4%.

Geen tot weinig risico is staatsobligaties. ~0.1% voor 2 jaar. :P Maar persoonlijk zou ik het er wel op gokken dat de Rabobank niet valt binnenkort; hoewel je het natuurlijk nooit weet met de eurocrisis.

[ Voor 25% gewijzigd door Zoijar op 10-09-2012 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
Zoijar schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:22:
2% is niet echt veel nee, aangezien je ook al 1.2% belasting betaalt... Maar volgens de belastingdienst maakt iedereen makkelijk 4%.

Geen tot weinig risico is staatsobligaties. ~0.1% voor 2 jaar. :P Maar persoonlijk zou ik het er wel op gokken dat de Rabobank niet valt binnenkort; hoewel je het natuurlijk nooit weet met de eurocrisis.
die belasting betaal je alleen over je vermogen boven de 20k. Dus hij betaalt nog niks.
Beste investering op dit moment zijn studie (maar dat doe je al), isoleren van je huis (heb je waarschijnlijk niet) en zonnepanelen op je dak (ook lastig in een studentenhuis)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Bij Moneyou krijg je op dit moment een half procent meer rente. Je hoeft er vrijwel niets voor te doen, behalve daar een rekening openen. En dat is in een paar minuten gebeurd. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
Misschien gewoon kostgeld gaan betalen?

Waarschijnlijk ben ik bitter hoor maar toen ik aan het studeren was betaalde ik 50% van alle kosten in het huis (samenwonend met alleenstaande moeder) en droeg ik alle studiekosten zelf. Stufi kon ik wel vergeten omdat ik volgens de wet thuiswoonde echter mijn moeder had geen financiele ruimte voor mij om mijn studie te betalen. Mijn maandelijkse last was ruim meer dan 800 euro.

Wat ik zeg, wellicht ben ik te bitter maar je ouders alles laten betalen en zelf lekker sparen (of je druk maken hoe het meeste geld kunt sparen) vind ik persoonlijk, no offense, echt belachelijk. My 2 cents.

Edit: "Ik heb geen leningen (Met uitzondering van stufi) " vind ik trouwens opmerkelijk?.. je wilt gaan sparen maar je hebt nog een stufi lening? Ik snap dat de rente op de lening lager is dan op je spaargeld maar persoonlijk vind ik het de lening-regeling misbruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door MMaster23 op 10-09-2012 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

ThunderNet

Flits!

MMaster23 schreef op maandag 10 september 2012 @ 18:50:

Waarschijnlijk ben ik bitter hoor maar toen ik aan het studeren was betaalde ik 50% van alle kosten in het huis (samenwonend met alleenstaande moeder) en droeg ik alle studiekosten zelf. Stufi kon ik wel vergeten omdat ik volgens de wet thuiswoonde echter mijn moeder had geen financiele ruimte voor mij om mijn studie te betalen. Mijn maandelijkse last was ruim meer dan 800 euro.

Wat ik zeg, wellicht ben ik te bitter maar je ouders alles laten betalen en zelf lekker sparen (of je druk maken hoe het meeste geld kunt sparen) vind ik persoonlijk, no offense, echt belachelijk. My 2 cents.

Edit: "Ik heb geen leningen (Met uitzondering van stufi) " vind ik trouwens opmerkelijk?.. je wilt gaan sparen maar je hebt nog een stufi lening? Ik snap dat de rente op de lening lager is dan op je spaargeld maar persoonlijk vind ik het de lening-regeling misbruiken.
Behalve dat de gehele stufi per definitie is een lening is? Als je je studie afrond kan er een gedeelte worden kwijt gescholden / wordt het een gift.
En als je je ouders geen kostgeld hoeft te betalen is het toch alleen maar mooi meegenomen? Hij heeft straks een mooi spaarpotje voor als hij uit huis gaat, en als z'n ouders dat kunnen betalen/hem gunnen, waarom niet?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met ^^^stom. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)

Sorry, maar wat een onzin.

Als Mutybay thuis woont cq zijn ouders betalen zijn kosten en hij hoeft daar niets voor terug te geven is dat hun eigen keuze. Dat jij geen vermogende ouders hebt is niet zijn probleem en aan jouw bitterheid heeft 'ie ook niks.

Wat ik zou doen is het ofwel op een spaarrekening laten staan zoals je nu ook al doet. 2% rente is niet geweldig maar 't kan slechter. Als je de eerstekomende paar jaar nog aan het studeren bent kun je overwegen het in een spaardeposito te stoppen. Let wel op de voorwaarden voor het weer opnemen van dat geld in dat geval: meestal kan dat voor de looptijd alleen met betaling van een boete, tenzij je aan bepaalde voorwaarden voldoet. (Een daarvan is vaak het kopen van een huis.)

En dat is waar ik heen wil: je bevindt je in een positie waarin de meesten zich tegenwoordig niet bevinden, om verschillende redenen. Je wilt op een gegeven moment vast wel een keer een huis kopen en dan komt een dergelijk bedrag aan spaargeld zeer goed van pas. Is het niet om je hypotheek te drukken, dan wel om dat huis wat je wilt kopen maar met je salaris op dat moment niet kunt financieren, tóch binnen bereik te krijgen. En verder is het natuurlijk altijd goed om een financiele reserve te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 10-09-2012 19:01 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 22:40
CyBeR schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:00:
[...]

Sorry, maar wat een onzin.

Als Mutybay thuis woont cq zijn ouders betalen zijn kosten en hij hoeft daar niets voor terug te geven is dat hun eigen keuze. Dat jij geen vermogende ouders hebt is niet zijn probleem en aan jouw bitterheid heeft 'ie ook niks.

Wat ik zou doen is het ofwel op een spaarrekening laten staan zoals je nu ook al doet. 2% rente is niet geweldig maar 't kan slechter. Als je de eerstekomende paar jaar nog aan het studeren bent kun je overwegen het in een spaardeposito te stoppen. Let wel op de voorwaarden voor het weer opnemen van dat geld in dat geval: meestal kan dat voor de looptijd alleen met betaling van een boete, tenzij je aan bepaalde voorwaarden voldoet. (Een daarvan is vaak het kopen van een huis.)

En dat is waar ik heen wil: je bevindt je in een positie waarin de meesten zich tegenwoordig niet bevinden, om verschillende redenen. Je wilt op een gegeven moment vast wel een keer een huis kopen en dan komt een dergelijk bedrag aan spaargeld zeer goed van pas. Is het niet om je hypotheek te drukken, dan wel om dat huis wat je wilt kopen maar met je salaris op dat moment niet kunt financieren, tóch binnen bereik te krijgen. En verder is het natuurlijk altijd goed om een financiele reserve te hebben.
Des te minder lasten hij nu heeft, des te moeilijker het later heeft. Sure, hij heeft dan een grote spaarpot waar hij gebruik van kan maken maar wat als die op is? Naar mijn mening kun je niet vroeg genoeg beginnen met stelselmatig budgetteren en des te makkelijker het later wordt wanneer de poster ineens niet meer zoveel financiele ruimte heeft aan de einde van de maand.

De vraag is natuurlijk of zijn ouders het gemakkelijk kunnen dragen en of het wel "terecht" is dat zij zoveel daarvan dragen? Ik probeer (met nadruk op probeer) niet oordelend te zijn echter ik vind dat alle kanten van het verhaal bekeken moeten worden. Mijn ouders hebben altijd erg hard gewerkt om ons van alles te voorzien en daar ben ik hun altijd dankbaar voor geweest. Het zou een ander verhaal worden wanneer het kind het een stuk luxer heeft dan de ouders. Later in je leven heb je daar wellicht spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:00
Je maakt er wel een omgekeerde wereld van :D Niet 'zoveel mogelijk sparen', maar 'zoveel mogelijk lasten'...

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is aan de ouders, als TS gewoon zo'n verwend kind is wat alles in zijn schoot krijg geworpen dan geef ik hem geen ongelijk dat ie met zijn eigen spaargeld ( Waarschijnlijk ook afkomstig van mama en papa ) houd en op spaarrekening wilt zetten.

Overigens heeft hij een voordeel door dat spaargeld te hebben, maar ooit zal hij het zonder pappie en mammie moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

ThunderNet

Flits!

MMaster23 schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:07:
[...]

Des te minder lasten hij nu heeft, des te moeilijker het later heeft. Sure, hij heeft dan een grote spaarpot waar hij gebruik van kan maken maar wat als die op is? Naar mijn mening kun je niet vroeg genoeg beginnen met stelselmatig budgetteren en des te makkelijker het later wordt wanneer de poster ineens niet meer zoveel financiele ruimte heeft aan de einde van de maand.
Als hij niet zou budgetteren had ie misschien wel niet zo'n spaarpot gehad. Er staat niets over eventuele bijbaantjes of wat dan ook.
De vraag is natuurlijk of zijn ouders het gemakkelijk kunnen dragen en of het wel "terecht" is dat zij zoveel daarvan dragen? Ik probeer (met nadruk op probeer) niet oordelend te zijn echter ik vind dat alle kanten van het verhaal bekeken moeten worden. Mijn ouders hebben altijd erg hard gewerkt om ons van alles te voorzien en daar ben ik hun altijd dankbaar voor geweest. Het zou een ander verhaal worden wanneer het kind het een stuk luxer heeft dan de ouders. Later in je leven heb je daar wellicht spijt van.
Naast terecht is het ongeveer zelfs verplicht. DUO gaat uit van een ouder-bijdrage van rond de 600eur/maand voor uitwonende studenten dacht ik. En voor deze generatie lijkt het me heel sterk dat de kinderen het luxer gaan krijgen dan de ouders.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
[...]

Dat 'ie die 20k nu heeft is mijns insziens een aanwijzing dat 'ie niet z'n geld verbrast aan onnodige zaken. (Of dat 'ie het niet opkrijgt, maar laat ik daar niet van uitgaan.) Dus dan zal dat allemaal meevallen he.

Bovendien: iedereen moet op een gegeven moment overgaan van de situatie dat alles door zijn of haar ouders betaald wordt naar dat alles uit de eigen zak moet komen. Voor de een gebeurt dat eerder dan de ander, en voor sommigen is de overgangsperiode wat langer (waarin ze bijvoorbeeld wel thuis wonen en te eten krijgen maar verdere uitgaven voor eigen rekening komen) maar die overgang is er nagenoeg altijd. En doe nou niet alsof TS het daar extra moeilijk mee gaat krijgen omdat 'ie tot dusverre financieel verstandig gehandeld heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ach, ik woonde ook thuis toen ik studeerde en nog even toen ik werkte. Betaalde een kleine bijdrage van 200 euro per maand aan m'n ouders, en heb toen iets van 40k euro kunnen sparen. Toen ik trouwde kon ik alles zelf betalen, heb ik mijn hele huis zelf ingericht, en vanaf toen normaal zelf rond kunnen komen met een lekkere buffer achter de hand voor het (oh zo dure) begin. Bij ons is er niemand slechter van geworden, integendeel. Je hebt bij al die veranderingen al genoeg aan je hoofd, gelukkig had ik niet ook nog eens geldzorgen.

Overigens heb ik het altijd gewoon op zo'n rabo-20k-spaarrekening laten staan, maar kreeg je toen nog wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

doe wat leuks met het geld voordat het niets meer waard is. bijv. backpacken in Australië, leren surfen op Hawaï en daar een tijdje wonen. Dingen die je later niet meer kan ivm huisje boompje beestje.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Geld niet vastzetten, er komen zeer onzekere tijden aan. Je wilt ten alle tijde over je spaargeld kunnen beschikken. Het is waanzin om voor iets meer rente je geld in een (achtergesteld) deposito te zetten...

Wil je het geld niet uitgeven en sparen voor iets op de lange termijn (huis ofzo), zet het dan gedeeltelijk om in gouden munten of baren en laat de rest op een spaarrekening staan (50/50). Goud is ondergewaardeerd en is de enige uitweg in deze met schulden overladen wereld.

[ Voor 7% gewijzigd door frankknopers op 10-09-2012 20:13 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:04
Gezien het gesomber hier kun je vermoedelijk het beste investeren in zaadjes, een schep en een gieter en je eigen groente gaan verbouwen. Heb je in slechte tijden altijd nog sla en radijsjes...

Maar serieus: eventueel zou je wat uitgaven kunnen doen van producten waarvan prijsstijgingen >2% in de lijn der verwachtingen liggen (alleen al door een BTW-verhoging) maar het beste kun je je geld toch maar gewoon laten staan. Deposito's brengen momenteel ook alleen maar bij lange looptijden echt wat extra's op.

[ Voor 10% gewijzigd door Brunniepoo op 10-09-2012 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-09 09:15
frankknopers schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:12:
Wil je het geld niet uitgeven en sparen voor iets op de lange termijn (huis ofzo), zet het dan gedeeltelijk om in gouden munten of baren en laat de rest op een spaarrekening staan (50/50). Goud is ondergewaardeerd en is de enige uitweg in deze met schulden overladen wereld.
Ik denk dat goud niet bepaald ondergewaardeerd is, het is de afgelopen jaren in mijn optiek zelfs een stuk teveel waard en daarom geen goede, veilige investering. Je loopt ook veel meer risico dat het goud bij je thuis gejat wordt en als het bij een bank ligt en het systeem zou in elkaar ploffen dan ben je net zo ver van huis als met een rekening.

Ik denk dat het ook belangrijk is om niet alles te geloven wat er op 'Infowars achtige' websites staat, dan loop je de rest van je leven met zo'n aluminium hoedje op en wacht je in de kelder tot de dollar valt ;) Al moet ik toegeven dat er soms best nuttige dingen op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
In deze levensfase en economische toestand is een vrij opneembare spaarrekening (zie eerder genoemd topic) vrijwel altijd te prefereren. Dat wordt pas echt anders met concrete en zekere plannen of een spaarsaldo van een ton of meer. Van alles daaronder kun je tijdens of na de studie zinnige zaken financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

jhuiting schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:27:
[...]

Ik denk dat goud niet bepaald ondergewaardeerd is, het is de afgelopen jaren in mijn optiek zelfs een stuk teveel waard en daarom geen goede, veilige investering. Je loopt ook veel meer risico dat het goud bij je thuis gejat wordt en als het bij een bank ligt en het systeem zou in elkaar ploffen dan ben je net zo ver van huis als met een rekening.
In 2009 kocht India 200 ton goud van het IMF, een gigantisch vrachtvliegtuig vol. Destijds had het een marktwaarde van $7 miljard. De Amerikaanse overheid heeft al drie jaar op rij een begrotingstekort van meer dan $1.000 miljard. Geloof je dan echt dat goud zo nietig is? De Nederlandse goudvoorraad van 610 ton is er volledig doorheen als de overheid twee jaar op rij een tekort heeft van 2,5%. Is dat in verhouding?

Als je uitrekent hoe vaak goud op papier wordt verhandeld en hoeveel er fysiek is, dan zou je op een prijs uitkomen die een veelvoud hoger ligt dan wat het nu is.
Ik denk dat het ook belangrijk is om niet alles te geloven wat er op 'Infowars achtige' websites staat, dan loop je de rest van je leven met zo'n aluminium hoedje op en wacht je in de kelder tot de dollar valt ;) Al moet ik toegeven dat er soms best nuttige dingen op staan.
Je hoeft geen infowars en Alex Jones te kijken, je hoeft niet te geloven in samenzweringen. Je hoeft ook niet je hele huis vol te pakken met spullen om een ramp te overleven (dat moet iedereen zelf bepalen). Goud kun je gewoon in huis verstoppen, dat gaan mensen echt niet zomaar vinden. Desnoods breng je het naar professionele opslag.

Goud is gewoon de tegenpool van geld en als je ziet hoe de schulden alleen maar groter worden en dit geldsysteem wankelt wil je gewoon bescherming voor je spaargeld..

Goud is geen geld en wordt geen geld, het is gewoon het ultieme middel om gespaard vermogen in te bewaren. Graag wijs ik jullie op dit blog: http://www.fofoa.blogspot.nl/2012/08/four.html

[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 10-09-2012 20:36 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

frankknopers schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:12:
zet het dan gedeeltelijk om in gouden munten of baren en laat de rest op een spaarrekening staan (50/50). Goud is ondergewaardeerd en is de enige uitweg in deze met schulden overladen wereld.
Ik weet het niet hoor met dat goud...

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e3/Gold_price_in_USD.png/640px-Gold_price_in_USD.png

Heeft ook alle schijn dat je nu net in de tweede bubble zit. Kan hard omlaag...zie 1980.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Iemand stelt een eenvoudige vraag om wat geld te stallen en binnen no-time staan de goudgekkies op de stoep om met hun stokpaardje (of handel :X) het topic te slopen :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
Zoijar schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:37:
[...]

Heeft ook alle schijn dat je nu net in de tweede bubble zit. Kan hard omlaag...zie 1980.
Jup, zeker als je het een beetje volgt dan zie je dat het behoorlijk de kant van een bubbel op gaat. Zilver is een tijdje ook die kant op gegaan, iedereen ziet edelmetalen nu opeens als een 'veilige' investering. Goud is niet zo waardevast als veel mensen denken, het is eigenlijk meer wat 'de gek er voor geeft' (al is het gemiddeld veiliger dan aandelen, dat geef ik toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Er zijn al topics over deze onderwerpen: De dag dat de dollar valt..., de Eurocrisis, Klappen van de huizenbubble? (ok, licht afwijkend onderwerp maar toch), Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 7, het al eerder genoemde Lage spaarrente, alternatieven? - Deel2.

:P Ik zou willen vragen om in desbetreffende topics deze discussies te voeren. Dit topic ging over wat een student het beste kan doen met zijn spaargeld.

[ Voor 24% gewijzigd door DrivinUCrazy op 10-09-2012 20:46 . Reden: Zoeken van die topics is nog best lastig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:04
laat maar eigenlijk

[ Voor 94% gewijzigd door Brunniepoo op 10-09-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
@TS zoals hierboven al gesuggereerd zou ik voor een oplossing gaan waarbij je het geld nog op kan nemen. Zeker omdat je misschien tijdens je studententijd nog leuke dingen wilt gaan doen die geld kosten (in het buitenland studeren, lange vakantie) zou ik minstens de helft opneembaar houden op een spaarrekening. Het is een leuk bedrag, maar ik zou zeker nu je de kans (en het geld:P) hebt er ook van genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 19:10:
[...]

Dat is aan de ouders, als TS gewoon zo'n verwend kind is wat alles in zijn schoot krijg geworpen dan geef ik hem geen ongelijk
Ja laten we deze maar op je autisme gooien.

Waarschijnlijk ben ik bitter hoor
Yep, je bent bitter.

Ik ken meerdere mensen die thuis wonen, of dat tot recent hebben gedaan, met een fulltime baan zelfs en die niet of nauwlijks kostgeld betalen ondanks dat ze dat zelf best willen doen. Heeft niks met verwend zijn te maken, maar hun ouders kunnen nog prima rondkomen, dus ze hebben helemaal geen reden om kostgeld te vragen. Ze vinden het een veel beter idee dat hun kinderen een spaarpot hebben voor als ze op zichzelf gaan wonen.

Anyway tot zover het offtopic. Zoals eerder gezegd is veiligste gewoon een spaarrekening, kan je wel eentje zoeken met wat meer rente (en onder deposito stelsel uiteraard), of niet al te lang lopende deposito (en dan ook niet je volledige bedrag, je weet nooit wat je nodig hebt). Ik zou bij depositos ook vooral vergelijken hoeveel euro het scheelt aan het einde, en niet enkel naar de rente kijken (komt uiteraard op hetzelfde neer, maar dan blijkt het vaak in euro toch niet veel uit te maken).

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 10-09-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop aandelen ;) Verdien je misschien nog wel meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Zoijar schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:37:
[...]

[afbeelding]

Helaas, de praktijk is genuanceerder. Lees dit maar eens http://fofoa.blogspot.nl/...d-ultimate-un-bubble.html

De bubbel zit in de hoeveelheid geld in omloop, goud weerspiegelt dat. In 1980 werd het voortbestaan van het geld ook bedreigd door de hoge inflatie en de crisis, maar toen konden centrale banken de rente fors verhogen. Nu zitten we veel en veel dieper in de schulden op elk niveau en is een renteverhoging als toen economische zelfmoord. Gaat niet gebeuren, rente blijft laag en lager dan de inflatie. Dat is traditioneel erg positief voor goud. Als ik een grafiekje mag gebruiken..

Afbeeldingslocatie: http://static.seekingalpha.com/uploads/2012/4/3/saupload_1ReasonGoldWillStayInABullMarket_0.png

Dit geldsysteem is zichzelf aan het opblazen en dan heb ik het vooral over de Amerikaanse dollar. Maar dat zal niet zonder grote knal gaan. Momenteel zijn staatsobligaties het anker van de financiële wereld en het bankwezen en ik ben ervan overtuigd dat goud die rol terug gaat nemen vanwege natuurlijke selectie van de vrije markt. Dat heeft even tijd nodig, maar dat kun je in je voordeel gebruiken nu een gouden muntje nog zo 1-2-3 te bestellen is voor €1400 per stuk.

Ik heb denk ik honderden uren besteed aan het lezen over de Oostenrijkse economisch school, het lezen over goud en het kijken van documentaires over geld en goud en ik ben er anders naar gaan kijken dan de meeste goldbugs.
Rukapul schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:40:
Iemand stelt een eenvoudige vraag om wat geld te stallen en binnen no-time staan de goudgekkies op de stoep om met hun stokpaardje (of handel :X) het topic te slopen :N
Bedankt, zo'n bijdrage verwacht je niet van een admin hier op tweakers.

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 10-09-2012 23:28 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Investeren in goud lijkt mij op dit moment onverstandig. Ik geef toe dat goud nu een veilige investering lijkt, maar de prijs lijkt vooral ontploft te zijn door de onzekerheid over de euro/dollar en de meeste andere munten.

De goudprijs kan net zo goed stijgen als zakken. En omdat je er toch drie jaar geen gebruik van maakt, is de kans dat de prijs weer gaat zakken in tussentijd toch weer redelijk groot. Het blijft gewoon een verhaal van vraag en aanbod. Op dit moment is de vraag groot, omdat iedereen in goud gaat beleggen als risicodekking. Degenen, die in 2006 al met goud rondliepen, lachen zich nu een breuk met een verviervoudiging van de goudprijs en verkopen maar wat te graag. De mensen, die in 2010 met goud begonnen te venten, profiteren ook van een verdubbeling

De hoeveelheid goud in de wereld is nagenoeg stabiel. Dat is het grootste voordeel en maar gelijk ook het nadeel. Bijvoorbeeld olie wordt steeds minder. De olieprijs zal dus vrijwel zeker gaan stijgen, onafhankelijk van wat een munt doet.

Ikzelf zou toch voor de deposito gaan, alleen voor de zekerheid. Over drie jaar, als je klaar bent met je opleiding, heb je dan nagenoeg zonder zorgen een starters-budget voor een eventueel koophuis.

Disclaimer: Al het advies is maar advies, doe er mee wat je wilt :)

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Investeer in suiker, niet in goud. Daar zit nog tenminste veel energie in.

Maar een meer serieuze reply, als jij geen risico wilt lopen dan is een spaarrekening het veiligste. Aangenomen dat je dit bij een grote bank doet gedekt door de NLse overheid/stelsel. Je kan ook staats obligaties overwegen of overwegen om je geld in een aantal beleggingsfondsen te steken. Iets meer risico tegenover een kans op een grotere winst.

Daarnaast zijn er tal bedrijven die met 20k ook wel je willen laten delen in projecten. In iedergeval de google adwords op mijn scherm geven een aantal voorbeelden bij dit topic. Of scheeps/vastgoed cv's met zeker meer risico.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
MrJayMan schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:09:
doe wat leuks met het geld voordat het niets meer waard is. bijv. backpacken in Australië, leren surfen op Hawaï en daar een tijdje wonen. Dingen die je later niet meer kan ivm huisje boompje beestje.
Hier is iets voor te zeggen, omdat TS nog zo jong is.

Voor de rest snap ik niet dat mensen bitter reageren op zijn situatie. Wees blij dat hij het geld wil sparen. Er zijn genoeg verwende snotapen die dat geld gewoon uitgeven alsof het normaal is.

TS is tenminste zuinig op het bedrag.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Tsja, ok. Ik ben opgegroeid met het beleggen, de hele familie had het er altijd over, en als ik in die 30 jaar iets geleerd heb is het wel dat er niet zoiets bestaat als gratis geld met zekerheid. Tientallen grafieken heb ik gezien met de meest ingewikkelde berekeningen, trendlijnen, steunpunten, correlaties... dingen die niet konden zakken, en toch na 2 jaar al je geld kwijt. De hoogst opgeleide analysten op TV, die er keer op keer flink naast zitten. Voor mij blijft elke investering op deze manier gokken. Hoe meer je kan winnen, hoe meer je kan verliezen. Het gaat altijd een tijdje goed, en dan roept men "Zie je wel! Ik heb gelijk!" en dan stort het altijd plotseling in. En degene die meestal aan het kortste eind trekken zijn dan niet de grote jongens -- die stappen er dan verstandig zelf al vroegtijdig uit -- maar de kleine belegger en zijn spaargeld.

[ Voor 15% gewijzigd door Zoijar op 11-09-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
Het spaargeld komt voor +-50% bij mijn ouders vandaan. Ik had op mijn veertiende al een baantje en geef geen geld uit aan dingen die ik niet nodig heb.

Verwend? Ik krijg alleen het noodzakelijke vergoed en daarnaast moet ik elke maand bijhouden in excel wat ik allemaal uitgeef.

Mijn ouders kunnen prima rondkomen en ze vinden het beter als ik geld heb voor een leuk huis.

Ik ben nu 21 en wil aankomende zomervakantie 30 dagen naar Amerika. Leuke dingen gebeuren dus ook met het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon op die spaarrekening laten staan, je weet niet wat er kan gebeuren. Misschien wil je over een jaar alvast beginnen met kopen van niet-studentikoze inboedel, misschien vliegt de keet overmorgen in de fik en moet je snel veel vervangen, misschien.... er kan vanalles gebeuren in die 3 jaar. Een paar duizend vrij opneembaar voor noodgevallen is gewoon altijd prettig en wat er dan nog overschiet is de moeite niet om moeilijk voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 12:51
Zit met hetzelfde probleem als OP. Zat te denken om het te beleggen, maar als ik RTL Nieuws s'ochtends kijk en de tickers voorbij zie lopen wordt je hier ook niet vrolijk van.

Idealiter zou ik het liever in een woning steken, maar baanzekerheid is er op dit moment niet bij mn huidige werkgever, dus dat doe ik liever niet. Vooralsnig laat ik m'n geld maar op een spaarrekening boeken, hoewel ed 2.2% rente me niet rijk zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
frankknopers schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:22:
[...]
Als ik een grafiekje mag gebruiken..
...
Bedankt, zo'n bijdrage verwacht je niet van een admin hier op tweakers.
Een grafiekje met links en rechts volkomen verschillende assen? Wat toon je daar mee aan? Nee, ik ben het eens: dat is misleidend, en waarschijnlijk met opzet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:23
Zodiac schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 12:46:
Zit met hetzelfde probleem als OP. Zat te denken om het te beleggen, maar als ik RTL Nieuws s'ochtends kijk en de tickers voorbij zie lopen wordt je hier ook niet vrolijk van.

Idealiter zou ik het liever in een woning steken, maar baanzekerheid is er op dit moment niet bij mn huidige werkgever, dus dat doe ik liever niet. Vooralsnig laat ik m'n geld maar op een spaarrekening boeken, hoewel ed 2.2% rente me niet rijk zal maken.
Je weet dat er diverse spaarrekeningen zijn die meer dan 2.2% aanbieden? Zit zelf bij Centraal Beheer, die geven op dit moment nog 2.6%. Nog steeds niet erg veel, maar altijd beter dan de 1.9% die de rabobank geeft op mijn internetspaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
Koop benzine, diesel of olie in, deze "bedreigde" grondstoffen worden steeds en steeds meer waard.
Hou de waarde lijnen goed in de gaten en probeer op te zoeken wat de jaarlijkse olie winst is en probeer te zoeken naar de "actuele" hoeveelheid olie en dergelijke in de grond.
Zoek een land op waar dit het goedkoopst en betrouwbaarst is en probeer er een veilig onderkomen er voor te vinden.

Als je goed zoekt zal je wel wat kunnen vinden, het zal waarschijnlijk wel veel tijd kosten om iets betrouwbaars te vinden.

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
MrJayMan schreef op maandag 10 september 2012 @ 20:09:
Ik kan deze suggestie alleen maar bijtreden.

Ik heb dit zelf gedaan, nadat ik afgestudeerd ben eerst een aantal jaren gewerkt, ongeveer hetzelfde bedrag bijeengespaard als jij nu hebt staan. Dan ben ik een aantal jaren gaan reizen, allerlei avonturen beleefd, enz enz... schitterende tijd.

Nu is het huisje tuintje boompje tijd en da's ok een schitterende tijd, maar ik ben toch blij dat ik die jaren gereisd heb toen ik nog centen te veel had en geen enkele verantwoordelijkheid in het leven had. Ik heb er geen moment spijt van gehad.

Alles op zijn tijd zeker he...

Ik zou er van genieten (weet niet hoe oud je bent, vrij jong schat ik?), vliegtuig op naar Bangkok en een jaar of twee rondreizen in Zuid-Oost Azië & Zuid-Amerika.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tango_S
  • Laatst online: 01-10 11:30
Qwerty-273 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 09:03:
Aangenomen dat je dit bij een grote bank doet gedekt door de NLse overheid/stelsel.
Denk je dat als een grote Nederlandse bank failliet gaat, de Nederlandse staat de spaargelden gaat kunnen terugbetalen (zeker in het huidige economische klimaat)?
Ik vind de borgstelling van de staat voor de spaargelden boerenbedrog. Een gemiddelde persoon is nu in de waan dat zijn spaargeld veilig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:14
SmokingAces schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:31:
Koop benzine, diesel of olie in, deze "bedreigde" grondstoffen worden steeds en steeds meer waard.
Hou de waarde lijnen goed in de gaten en probeer op te zoeken wat de jaarlijkse olie winst is en probeer te zoeken naar de "actuele" hoeveelheid olie en dergelijke in de grond.
Zoek een land op waar dit het goedkoopst en betrouwbaarst is en probeer er een veilig onderkomen er voor te vinden.

Als je goed zoekt zal je wel wat kunnen vinden, het zal waarschijnlijk wel veel tijd kosten om iets betrouwbaars te vinden.
Met 20.000 euro. Succes.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

SmokingAces schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:31:

Wat moet een spaarder met benzine? Voor zover ik weet is benzine een goedje wat kan bederven en daar komt nog eens bij dat de oliemarkt zeer onvoorspelbaar is.
Benzine bederft daarom veel sneller dan vroeger, het begint nu al na 60 dagen. Bij wat langer stilstaan zijn we dus verplicht om een antiveroudering toe te voegen. Op deze manier kan de levensduur verlengd worden tot maximaal 2 jaar.
http://content.us.porsche...47E11B5AAC12576F80034F505

Ik geloof niet zo in acute olieschaarste, ik zou daar zeker mijn spaargeld niet op in willen zetten. Olie is iets wat je moet gebruiken, niet iets wat je als individu gaat opslaan als vorm van spaargeld of mogelijk ruilmiddel. Daarvoor zijn er betere alternatieven (goud). Gecorrigeerd voor de goudprijs is de olieprijs vrij vlak gebleven, dus de verhalen over stijgende prijzen neem ik met een korreltje zout. Het is net welke bril je op zet.

Goud is...
  • Volledig privé
  • Geen tegenpartij risico als je het thuis opslaat
  • Geen valuta risico, want je kunt het ruilen in elke actuele en toekomstige valuta
  • Compact en dus makkelijk mee te nemen of te verstoppen
  • Duurzaam, het roest niet en het zal er nog zijn over duizend jaar
  • Niet gebonden aan één locatie, zeer goed mee te nemen
  • Zeer liquide: De goudprijs is wereldwijd bekend en je krijgt altijd een goede prijs voor je goud
  • De reserve die centrale bankiers aanhouden
Tango_S schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:07:
[...]

Denk je dat als een grote Nederlandse bank failliet gaat, de Nederlandse staat de spaargelden gaat kunnen terugbetalen (zeker in het huidige economische klimaat)?
Ik vind de borgstelling van de staat voor de spaargelden boerenbedrog. Een gemiddelde persoon is nu in de waan dat zijn spaargeld veilig is...
Tsjah, dan is ons hele geldsysteem per definitie boerenbedrog. Door het fractioneel banksysteem kan een stelsel van banken meer geld uitlenen dan er oorspronkelijk is ingelegd en is er dus een permanente solvabiliteitscrisis. Als iedereen al zijn geld van de bank haalt gaat het mis, maar dat is ook helemaal niet nodig...

[ Voor 31% gewijzigd door frankknopers op 11-09-2012 19:08 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
20k is natuurlijk niet zo heel veel als je een huis gaat kopen. De bank is er in ieder geval niet van onder de indruk.

Wat de TS er het beste mee kan doen ligt aan de risico's die hij wil lopen. Als hij niet bang is om wat risico te lopen kan hij het investeren in aandelen/beleggingsfondsen, met wat geluk maak je hier winst mee. Als hij wat meer zekerheid wil kan hij het vastzetten op een deposito of spaarrekening voor het geval hij toch altijd over het geld wil beschikken. Als de TS plezier wil hebben van 20k dan kan hij het gebruiken voor een reis of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
frankknopers schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:48:
Ik geloof niet zo in acute olieschaarste, ik zou daar zeker mijn spaargeld niet op in willen zetten. Olie is iets wat je moet gebruiken, niet iets wat je als individu gaat opslaan als vorm van spaargeld of mogelijk ruilmiddel. Daarvoor zijn er betere alternatieven (goud). Gecorrigeerd voor de goudprijs is de olieprijs vrij vlak gebleven,
Gecorrigeerd voor de lithium prijs is goud achteruit gehold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Wat is de topicstarter eigenlijk van plan met het geld? Ik neem aan dat die niet tot zijn dood die €20.000 ergens wegstalt. Op een gegeven moment ga je dat toch uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:58
Je zou Apple aandelen kunnen kopen na de aankondiging van een Product, dan zakken deze namelijk behoorlijk.

En deze dan vlak voor de aankondiging van het volgende product verkopen. Deze zijn dan ondertussen behoorlijk gestegen. Met de winst investeren in meer Apple aandelen en hetzelfde trucje blijven doen.

Wel op tijd uit stappen als de groei ophoudt natuurlijk.

http://blog.covestor.com/...fter-big-product-launches

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

Als je het ECHT niet weet, gewoon op een 1 jaar deposito zetten en over nadenken.. Op http://sparen.pagina.nl vind je de beste tarieven volgens mij. En 1 jaar vast bij de leaseplanbank (is volgens mij gegarandeerd dmv depositogarantiestelsel) krijg je 3,2% voor een jaar vast.

Aan de andere kant: je krijgt 2,6% zonder voorwaarden dus je wint 0,6%.
Die 0,6% x 20.000 = 120 euro. Wil je voor een tientje per maand een jaar lang niet over je geld kunnen beschikken? Ik zou dat een veel te lage beloning vinden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• whiteguy
  • Laatst online: 03-10 11:44
Lordy79 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:53:
Als je het ECHT niet weet, gewoon op een 1 jaar deposito zetten en over nadenken.. Op http://sparen.pagina.nl vind je de beste tarieven volgens mij. En 1 jaar vast bij de leaseplanbank (is volgens mij gegarandeerd dmv depositogarantiestelsel) krijg je 3,2% voor een jaar vast.

Aan de andere kant: je krijgt 2,6% zonder voorwaarden dus je wint 0,6%.
Die 0,6% x 20.000 = 120 euro. Wil je voor een tientje per maand een jaar lang niet over je geld kunnen beschikken? Ik zou dat een veel te lage beloning vinden.
De inflatie in Nederland is afgelopen maand ongewijzigd gebleven. Net als in juli waren de prijzen voor consumenten in augustus gemiddeld 2,3 procent hoger dan een jaar eerder. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gemeld.
Autobrandstoffen waren ruim 9 procent duurder dan in augustus 2011. Dit had volgens het CBS een verhogend effect op de inflatie. Het feit dat kleding iets goedkoper was dan een jaar eerder had daarentegen weer een verlagend effect op de stijging van het algemeen prijspeil. Hierdoor bleef de inflatie per saldo gelijk.

Volgens de Europese rekenmethode van Eurostat is de inflatie in Nederland afgelopen maand uitgekomen op 2,5 procent. Dat is 0,1 procentpunt lager dan in juli. De inflatie in de eurozone als geheel is gestegen van 2,4 procent in juli naar 2,6 procent in augustus. Daarmee is de Nederlandse inflatie voor het eerst dit jaar lager dan de inflatie in de eurozone. De Europese Centrale Bank (ECB) streeft naar een inflatie van ongeveer 2 procent.
Van sparen zul je echter nooit rijk worden. Met een inflatie die ongeveer gelijk is aan de spaarrente moet je sparen vooral doen omdat je je er beter bij voelt dan bij beleggen (al dan niet in goud oid).

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Cubic X schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 20:11:
20k is natuurlijk niet zo heel veel als je een huis gaat kopen. De bank is er in ieder geval niet van onder de indruk.
20k is anders wel een flinke stap in de richting om een huisje naar je smaak in te richten. Behangen, schilderen, wat meubels, keukenbenodigdheden, slaapkamer... oeps, 20k is op. Hoewel TS daar op dit moment misschien nog niet mee bezig is, zou ik het daar dan ook voor reserveren. Maar, ik zou het geld niet vast zetten. Stel, je hebt opeens een (andere) auto nodig. Dan is het toch wel fijn als je deze zo uit eigen zak kunt betalen.

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

whiteguy schreef op woensdag 12 september 2012 @ 00:11:

Van sparen zul je echter nooit rijk worden. Met een inflatie die ongeveer gelijk is aan de spaarrente moet je sparen vooral doen omdat je je er beter bij voelt dan bij beleggen (al dan niet in goud oid).
Beleggen is gokken.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Tango_S schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:07:
offtopic:
Ik verwacht niet dat de Nederlande staat lui in een stoel gaat hangen en van de zijlijn toe blijft kijken als een ABN / Rabo / ING klapt en zegt.
"Bedankt iedereen, het is leuk geweest we stoppen er mee. Oh btw al je geld dat je bij ons had is verdampt/weg. Nog veel plezier he."
Dat zou betekenen dat een groot deel van de bevolking opeens geen giraal geld meer heeft, dat zou tot wanorde en chaos leiden, met onze sociale overheid zal men zeker wel tot een oplossing komen.
Daarnaast wat is de kans dat een grote NLse bank echt failliet gaat? Dat kan niet opzichzelf staan en zullen andere banken in NL en EU gewoon mee failliet gaan. Dan verwacht ik niet dat 1 euro nog veel waard is, en ook 20k zal weinig zoden meer aan de dijk zetten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• whiteguy
  • Laatst online: 03-10 11:44
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:45:
[...]

offtopic:
Ik verwacht niet dat de Nederlande staat lui in een stoel gaat hangen en van de zijlijn toe blijft kijken als een ABN / Rabo / ING klapt en zegt.
"Bedankt iedereen, het is leuk geweest we stoppen er mee. Oh btw al je geld dat je bij ons had is verdampt/weg. Nog veel plezier he."
Dat zou betekenen dat een groot deel van de bevolking opeens geen giraal geld meer heeft, dat zou tot wanorde en chaos leiden, met onze sociale overheid zal men zeker wel tot een oplossing komen.
Daarnaast wat is de kans dat een grote NLse bank echt failliet gaat? Dat kan niet opzichzelf staan en zullen andere banken in NL en EU gewoon mee failliet gaan. Dan verwacht ik niet dat 1 euro nog veel waard is, en ook 20k zal weinig zoden meer aan de dijk zetten.
De Nederlandse staat kan ook maar tot op zekere hoogte helpen. Bij ING ging het net-aan wel goed, maar bij grotere problemen had nederland een tweede IJsland kunnen zijn. Het balanstotaal van ING was het dubbele van het totale BNP van Nederland, en zes keer zo groot als onze staatsschuld (die men ook al als een probleem ziet..)
YouTube: Afrekenen met ING (Zembla)
EEN oplossing is er altijd natuurlijk.. maar wanorde en chaos zal je in een dergelijk geval niet gaan voorkomen denk ik.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het feit dat hij nu zoveel geld heeft geeft al aan dat hij er mee om kan gaan. Mensen die niet goed met geld om kunnen gaan maken per definitie bijna alles op dat ze binnen krijgen, hoeveel het ook is (dan worden gadget, kleding en auto's gewoon wat duurder).

Dit dus.

• Lordy79
  • Nu online

Lordy79

Vastberaden

whiteguy schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:49:
[...]

De Nederlandse staat kan ook maar tot op zekere hoogte helpen. Bij ING ging het net-aan wel goed, maar bij grotere problemen had nederland een tweede IJsland kunnen zijn. Het balanstotaal van ING was het dubbele van het totale BNP van Nederland, en zes keer zo groot als onze staatsschuld (die men ook al als een probleem ziet..)
YouTube: Afrekenen met ING (Zembla)
EEN oplossing is er altijd natuurlijk.. maar wanorde en chaos zal je in een dergelijk geval niet gaan voorkomen denk ik.
Het depositogarantiestelsel stelt dat de BANKEN zullen instaan voor die 100.000 euro per rekeninghouder, niet de staat.

De redding van ING heeft NIETS met het depositogarantiestelsel te maken. Verder is het leuk om te zeggen dat het balanstotaal van ING het dubbele was van het BNP van Nederland, maar de staat, of wie dan ook, hoeft natuurlijk niet de hele passiva-kant van de balans weg te poetsen.
ING had gewoon een liquiditeitsprobleem en dat is (erg duur en erg lucratief voor de staat) opgevangen door de Nederlandse staat.

Maar goed, dat gaat veel te ver offtopic.

• Vastelaovend89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 16:32
*knip onzin*

[ Voor 90% gewijzigd door Rukapul op 20-09-2012 12:31 ]

Eng en streng

Pagina: 1