Ik kan je echt totaal niet volgen.
Als de overheid besluit om extra geld te pompen in een project, zoals de betuwelijn wordt dat geld gepompt in het bedrijfsleven. De overheid maakt hier schulden voor. Het geld komt in onze eigen economie terecht. Vroeg of laat zal die zelfde economie dat terug moeten betalen of krom moeten liggen voor de rente. Bedoel je dat met de netto schuld?BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:34:
Maar als extra geld in omloop wordt gebracht als lening dan krijgt een economie/samenleving/land als geheel netto wel een schuld.
http://hawvie.deviantart.com/
Een of ander polynesisch eilandvolk gebruikte een (bepaalde) schelp als betaalmiddel. Begrijp ik het goed dat je dat bedoelt met "geld als gift gecreëerd"? (immers; die schelp ligt daar maar op het strand te liggen tot iemand hem opraapt)BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:34:
[...]
"Lange tijd is geld niet als schuld gecreëerd"
Daarmee bedoel ik dat er in de afgelopen ca 1000 jaar perioden zijn geweest waar in bepaalde landen/gebieden geld niet als schuld maar als gift werd gecreëerd. Oa in de UK ca 600 jaar lang de zgn "tally stick" en in 'de koloniën' (toen nog toekomstige VS) de "Colonial Scrip".
Mijn argument is; die schelp is ook geld als schuld.
Op het moment dat het als ruilmiddel wordt gebruikt, neemt het namelijk de vorm aan van een belofte van een toekomstige tegenprestatie. "Ik geef jou nu deze schelp voor jouw kokosnoot, die schelp kan jij later gebruiken om van je buurman een vis te krijgen". --> toekomstige tegenprestatie = schuld.
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Ja dat bedoel ik.HawVer schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:06:
[...]
Als de overheid besluit om extra geld te pompen in een project, zoals de betuwelijn wordt dat geld gepompt in het bedrijfsleven. De overheid maakt hier schulden voor. Het geld komt in onze eigen economie terecht. Vroeg of laat zal die zelfde economie dat terug moeten betalen of krom moeten liggen voor de rente. Bedoel je dat met de netto schuld?
Die netto schuld zou niet ontstaan als de overheid het geld zou maken en in omloop zou brengen als 'gift' (wel onder voorwaarden), ipv het te lenen van een instantie die het maakt.
Immers, de Betuwelijn voegt waarde toe aan de economie, handel zal erdoor toenemen, en om die extra handel te faciliteren is meer geld nodig dan al in omloop is. Als dat geld een schuld is moet het weer worden ingeleverd en als het is ingeleverd (terwijl de economie niet is gekrompen) dan komen we geld tekort (de economie komt tekort).
Min of meer, ja. Maar dat komt doordat daar een schaars goed wordt gebruikt als geld (zelfde probleem als met de goudstandaard of goud als geld: het maakt geld schaars).Seraphin schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:13:
Een of ander polynesisch eilandvolk gebruikte een (bepaalde) schelp als betaalmiddel. Begrijp ik het goed dat je dat bedoelt met "geld als gift gecreëerd"? (immers; die schelp ligt daar maar op het strand te liggen tot iemand hem opraapt)
Mijn argument is; die schelp is ook geld als schuld.
Dat polynesisch eilandvolk is niet een voorbeeld van schuldenvrij geld, ik heb ook niet gezegd dat vroeger altijd overal met schuldenvrij geld werd gewerkt.
Maar de omvang van de netto schuld van die economie is dan nul, en dat is niet de (collectieve) schuld waarop ik doel.ik geef jou nu deze schelp voor jouw kokosnoot, die schelp kan jij later gebruiken om van je buurman een vis te krijgen". --> toekomstige tegenprestatie = schuld.
Andere benadering:Cocytus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 15:51:
Ik kan je echt totaal niet volgen.
Jij bent bakker, Oscar is melkboer. Jij wil melk en Oscar wil brood. Dat is de omvang van de economie.
Om praktische redenen willen jullie niet directe ruilhandel plegen, maar met elkaar handel drijven dmv geld.
Ik ben de geldverstrekkende instantie, en de enige manier waarop ik het voor jullie noodzakelijk geld in omloop wil brengen, is als lening, net zoals in het huidige geldsysteem gebeurt.
Als jullie dat geld van mij lenen hebben jullie beide bij mij een schuld. Ik wil dat die schuld wordt ingelost, maar zodra jullie de schuld inderdaad hebben ingelost hebben jullie geen geld meer om handel mee te drijven. Achterlijk systeem toch?
[ Voor 5% gewijzigd door BadRespawn op 06-11-2012 16:53 ]
Geen krediet, maar wel hypocrietMx. Alba schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:21:
Wat dat betreft, Seraphin, vind ik dat de Sharia het bij het rechte eind heeft om geld verdienen met geld (oftewel, rente vragen) als haram (onrein) aan te merken. De rest van de Sharia mag grotendeels de prullenbak in wat mij betreft (wat overigens een heel andere discussie is) maar dat ene puntje, daar moet je de Moslims wel krediet voor geven - zonder rente dan hè...
Aangezien ze zelf ook wel doorhebben dat als je geen rente mag vragen, je dus effectief geen motivatie hebt om geld uit te lenen, dus niet kan investeren, dus geen investeringen kunnen ontvangen, en dus ieder nieuw bedrijf dat zonder investeerders moet doen, en dus je economie vrijwel geheel stil komt te liggen, dat je dan over 100 jaar in een hele grote zandbak met hutjes leeft.
Gelukkig hebben ze daar iets op gevonden: de bank koopt het product waar jij geld voor wilt lenen, geeft jou dit product in bruikleen tegen betaling van "huur", en doet vervolgens de belofte dat indien jij 20 of 30 jaar netjes je huur betaalt, dat de bank jou het product dan schenkt. Geen rente, wel "huur". Uiteraard betaal je iets meer "huur" dan het product aanvankelijk kost.
Maar dat lost wel één probleem op: de bank heeft onderpand voor alle leningen. Tegenover de lening staat een fysiek object ter waarde van die lening. Bij "ons" is dat lang niet altijd zo...Zoijar schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:49:
Gelukkig hebben ze daar iets op gevonden: de bank koopt het product waar jij geld voor wilt lenen, geeft jou dit product in bruikleen tegen betaling van "huur", en doet vervolgens de belofte dat indien jij 20 of 30 jaar netjes je huur betaalt, dat de bank jou het product dan schenkt. Geen rente, wel "huur". Uiteraard betaal je iets meer "huur" dan het product aanvankelijk kost.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hmm, ik denk dat ik je punt begin te begrijpen.BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:40:
Andere benadering:
Jij bent bakker, Oscar is melkboer. Jij wil melk en Oscar wil brood. Dat is de omvang van de economie.
Om praktische redenen willen jullie niet directe ruilhandel plegen, maar met elkaar handel drijven dmv geld.
Ik ben de geldverstrekkende instantie, en de enige manier waarop ik het voor jullie noodzakelijk geld in omloop wil brengen, is als lening, net zoals in het huidige geldsysteem gebeurt.
Als jullie dat geld van mij lenen hebben jullie beide bij mij een schuld. Ik wil dat die schuld wordt ingelost, maar zodra jullie de schuld inderdaad hebben ingelost hebben jullie geen geld meer om handel mee te drijven. Achterlijk systeem toch?
Echter hou je in je voorbeeld geen rekening met de waardecreatie uit economische activiteit.
Zelfde voorbeeld met een kleine twist: jij bent bakker, ik ben bouwvakker. Jij wil een huis, ik wil brood. We lenen allebei bij de geldverstrekker geld, jij betaalt mij om een huis voor je te bouwen. Met het geld wat ik daarmee verdien, heb ik voldoende om mijn schuld terug te betalen en om een shitload aan brood te kopen. Dat stelt jou weer in staat om je schuld af te betalen die je hebt voor dat huis wat ik voor je heb gebouwd.
Aan het einde van de rit hebben we allebei onze schuld afbetaald (er is dus inderdaad geen geld meer aanwezig in de economie), maar jij hebt nog wel je huis en ik heb te vreten. (het is "wonderbread" dat lang mee gaat....
Het is in zoverre dus juist een goed systeem, omdat het fenomeen "geld" per saldo geen economische waarde heeft (saldo van alle schuldbewijzen en geldvoorrad is immers 0), maar het heeft wel waardecreatie gefaciliteerd.
Ik zal nog ff gaan graven, ik weet dat er documentatie / studies voorhanden zijn waarin het verschil in economische ontwikkeling tussen een economisch systeem met fiat geld v.s. een commodity (= ruilhandel)... zaten best opzienbare conclusies tussen (als in: fiat geld zorgt voor 10% extra economische waardecreatie oid).
[ Voor 14% gewijzigd door Seraphin op 06-11-2012 16:59 ]
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
Nouja, in het geval van hypotheken natuurlijk wel; dat gaat exact hetzelfde.Mx. Alba schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:55:
Maar dat lost wel één probleem op: de bank heeft onderpand voor alle leningen. Tegenover de lening staat een fysiek object ter waarde van die lening. Bij "ons" is dat lang niet altijd zo...
Ik weet niet alle ins-en-outs van Sharia-bankieren, maar ik vermoed dat er in andere gevallen aandelen of opties oid worden gekocht. Aandelen in je toekomstige bedrijf: dat is klassiek investeren met dividend uitkering. Het komt erop neer dat ze door hoepels springen om het geen 'rente' te noemen, maar dat het hetzelfde werkt. Rente is overigens ook volstrekt logisch imho. Ik vond dit trouwens een erg goede observatie die de kern raakt:
MSalters schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:40:
Schuld onkoppelt het moment van productie en consumptie.
Een brood bakken is toch net zo goed "waardecreatie uit economische activiteit" als een woning bouwen?Seraphin schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:56:
[...]
Echter hou je in je voorbeeld geen rekening met de waardecreatie uit economische activiteit.
Zelfde voorbeeld met een kleine twist: jij bent bakker, ik ben bouwvakker. Jij wil een huis, ik wil brood. We lenen allebei bij de geldverstrekker geld, jij betaalt mij om een huis voor je te bouwen. Met het geld wat ik daarmee verdien, heb ik voldoende om mijn schuld terug te betalen en om een shitload aan brood te kopen. Dat stelt jou weer in staat om je schuld af te betalen die je hebt voor dat huis wat ik voor je heb gebouwd.
Aan het einde van de rit hebben we allebei onze schuld afbetaald (er is dus inderdaad geen geld meer aanwezig in de economie), maar jij hebt nog wel je huis en ik heb te vreten. (het is "wonderbread" dat lang mee gaat....)
Je oplossing zit hem er in dat je een situatie hebt gecreëerd waarin voor jou handel niet meer noodzakelijk is, dankzij je wonderbrood.
Ik heb nu wel een huis maar geen geld meer om brood te kopen, dat schiet ook niet op.
Hoe dan ook, een moderne economie zonder geld is niet realistisch, er is een bepaalde hoeveelheid geld nodig om het draaiend te houden, dus moet het geld dat in omloop is (netto) niet een schuld zijn
[ Voor 7% gewijzigd door BadRespawn op 06-11-2012 17:11 ]
Klinkt als het verhaal van dat Griekse dorpje waar iedereen diep in de schulden zit. Er komt een toerist en die vraagt aan de barman of hij €100 kan wisselen. De barman neemt die €100 aan en zegt "Θα είμαι πίσω δεξιά!" ("Ik ben zo terug!") Hij rent naar de slijter, bij wie hij een schuld van €100 heeft en betaalt die af. De slijter rent naar de timmerman, bij wie hij een schuld van €100 heeft, en betaalt die af. De timmerman rent naar de houthandelaar waar hij zijn schuld van €100 afbetaalt. En de houthandelaar rent naar de barman om daar zijn schuld van €100 af te betalen. De barman geeft de €100 terug aan de toerist: "Sorry, ik heb het niet kunnen wisselen..." De toerist heeft zijn geld terug, maar het hele dorp is schuldenvrij.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Dat is wel een belangrijk mechanisme maar het raakt niet de kern van 'collectieve schuld': bij die collectieve/netto schuld (van de samenleving/economie als geheel; staatsschuld) is de totale hoeveelheid geld die in de economie in omloop is een schuld (aan banken), ook als partijen binnen de economie niet onderling zouden lenen.Zoijar schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:01:
[...]
Ik vond dit trouwens een erg goede observatie die de kern raakt:
quote:
Ja. Dat was precies het punt wat ik wilde maken.BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:02:
[...]
Een brood bakken is toch net zo goed "waardecreatie uit economische activiteit" als een woning bouwen?
Dude, dat ik er even een luchtige opmerking doorheen gooi is nou niet meteen een ontkrachting van mijn redenatie. De enige reden dat ik "wonderbrood" erin gooide was vanuit de grappig bedoelde redenatie dat de bouwvakker voor dat gebouwde huis wel 5000 broden kan kopen... waar laat je dat spul?Je oplossing zit hem er in dat je een situatie hebt gecreëerd waarin voor jou handel niet meer noodzakelijk is, dankzij je wonderbrood.
De bakker heeft inderdaad een huis, en in het versimpelde voorbeeld per definitei voldoende brood, hij is immers de bakker.Ik heb nu wel een huis maar geen geld meer om brood te kopen, dat schiet ook niet op.
Als de bakker morgen meel moet kopen, moet hij dus (opnieuw) een lening afsluiten, dat terugbetalen met de opbrengst van de verkoop, en als hij een slimme bakker is, zorgt hij dat hij daar zelf nog iets van overhoudt (extra meel bijvoorbeeld).
Netto is geld dus ook geen schuld zeg je zelf; dat zou namelijk inhouden dat alle totale schuld groter is dan al het opgetelde geld (giraal / chartaal), netto zou het 0 zijn.Hoe dan ook, een moderne economie zonder geld is niet realistisch, er is een bepaalde hoeveelheid geld nodig om het draaiend te houden, dus moet het geld dat in omloop is (netto) niet een schuld zijn
Nu gaat je tegenargument komen dat het netto altijd negatief is, omdat er rente betaalt moet worden op die schuld.
Ik ga daarna een tegen-tegen-argment plaatsen dat de rente mogelijk wordt gemaakt door economische waardecreatie, waarbij de omloopsnelheid van geld het mogelijk maakt dat geld "op twee plaatsen tegelijk is", zodat je EN je rente kan betalen EN de hoofdsom (uiteindelijk) kan inlossen.
Jij gaat nu zeggen dat je dus uiteindelijk per saldo een keer gigantisch spaakloopt omdat niet iedereen tegelijk zijn schuld + rente kan afbetalen.
Ik zeg: nou en. Dan moeten we maar met zijn allen zorgen dat we bezige bijtjes blijven.
BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:17:
[...]
bij die collectieve/netto schuld (van de samenleving/economie als geheel; staatsschuld) is de totale hoeveelheid geld die in de economie in omloop is een schuld (aan banken),
Argh... Nee... Nog één keer: er is een hoeveelheid geld. Gecreëerd door de overheid. Banken maken daar (door fractional reserve banking) méér geld van. Zonder basishoeveelheid currency is. er. geen. geldschepping.BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:40:
[...]
Die netto schuld zou niet ontstaan als de overheid het geld zou maken en in omloop zou brengen als 'gift' (wel onder voorwaarden), ipv het te lenen van een instantie die het maakt.
[...]
En leer het verschil tussen een centrale bank en een commerciële bank

Argh... Nee.. Juist door het huidige systeem kunnen we dit. Anders zou de geldhoeveelheid niet kunnen schommelen (althans niet met enige snelheid), dat is zand in de radars van de economie. Zie de verkeersvergelijking van Fisher. Minder productie maar niet minder geld? Oke, dan moet de omloopsnelheid van het geld omlaag óf de prijs moet omhoog. Beiden funest voor economische groei. Wat er nu gebeurt (en vrij probleemloos) is dat de geldhoeveelheid daalt zodat we gedaalde productiviteit kunnen opvangen.BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:02:
[...]
Hoe dan ook, een moderne economie zonder geld is niet realistisch, er is een bepaalde hoeveelheid geld nodig om het draaiend te houden, dus moet het geld dat in omloop is (netto) niet een schuld zijn
Echt, kerel, kom uit je conspiracy mode. Stop met jezelf tegenspreken, zoals hier:
Die toename stopt als Nederland (of de mensheid) ophoudt te bestaan, of als het huidige systeem wordt afgeschaft.
Wat is het nou? Blijft de schuld toenemen tot het systeem wordt afgeschaft? Of neemt het af zodra de bank het geld terug heeft? Make up your mindAls jullie dat geld van mij lenen hebben jullie beide bij mij een schuld. Ik wil dat die schuld wordt ingelost, maar zodra jullie de schuld inderdaad hebben ingelost hebben jullie geen geld meer om handel mee te drijven. Achterlijk systeem toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Cocytus op 06-11-2012 17:46 ]
Overigens wel even een belangrijk onderscheid: De totale schuld van de samenleving =/= Staatsschuld =/= De door ECB gecreëerde "schuld" (gelduitgifte)BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:17:
[...]
Dat is wel een belangrijk mechanisme maar het raakt niet de kern van 'collectieve schuld': bij die collectieve/netto schuld (van de samenleving/economie als geheel; staatsschuld) is de totale hoeveelheid geld die in de economie in omloop is een schuld (aan banken), ook als partijen binnen de economie niet onderling zouden lenen.
Ik begreep wel dat het een grapje was, for the sake of argument wilde ik er toch serieus op in gaan, niet zozeer omdat ik dacht dat het een serieus argument was.Seraphin schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:33:
Dude, dat ik er even een luchtige opmerking doorheen gooi is nou niet meteen een ontkrachting van mijn redenatie.
Nee, ik zeg dat er netto juist wel schuld is.Netto is geld dus ook geen schuld zeg je zelf;
Rente is een probleem op zich maar staat in essentie los van "debt money"; ook zonder rente is het fundamenteel problematisch.dat zou namelijk inhouden dat alle totale schuld groter is dan al het opgetelde geld (giraal / chartaal), netto zou het 0 zijn.
Nu gaat je tegenargument komen dat het netto altijd negatief is, omdat er rente betaalt moet worden op die schuld.
Mijn tegenargument is dat geld een schuld is als het moet worden terugbetaald, of die schuld nu collectief is of individueel, en of er nu wel of niet rente over moet worden betaald.
Uit het feit dat (afgezien van rente) de som van de schuld en het uitstaande geld nul is, is een andere manier om te zeggen dat de schuld nul is als die is ingelost. Dat is evident, maar het probleem blijft dat er dan dus geen geld meer is in de economie om die draaiend te houden.
Geld is noodzakelijk voor de economie dus een systeem dat alleen vrij is van collectieve schuld als er geen geld meer in omloop is, is een slecht systeem.
Nee dat ga ik niet zeggen.Jij gaat nu zeggen dat je dus uiteindelijk per saldo een keer gigantisch spaakloopt omdat niet iedereen tegelijk zijn schuld + rente kan afbetalen.
Om in jouw stijl te reageren, ik zal het nog één keer uitleggen:Cocytus schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:34:
Wat is het nou? Blijft de schuld toenemen tot het systeem wordt afgeschaft? Of neemt het af zodra de bank het geld terug heeft?
Natuurlijk is in bijde gevallen de schuld nul. Maar in het laatste geval is er het fundamentele probleem dat er dan geen geld meer (in ieder geval zwaar onvoldoende geld) in omloop is in de economie. En nu moet je even stoppen met bijdehand doen.
Maar laten we nu eens teruggaan naar het begin.
Stel, ik heb een kapitaal van €1000 en begin daarmee een bank.
Omdat ik een bank ben kan ik giraal geld creëren en omdat ik die €1000 "van mijzelf" in kas heb, kan ik dus €9000 uitlenen aan A.
Dat is de eerste stap in het systeem zoals MaD het uitlegt. Zie ik dat nu verkeerd of werkt het wel zo?
Stel dat A die €9000 nu betaalt aan B om iets van hem te kopen, en B komt naar mijn bank en stort het weer bij mij, zodat ik nu €8100 kan uitlenen aan C.
Vanuit mijn initiële eigen kapitaal van €1000 heb ik nu dus al €17.100 "gecreëerd" terwijl ik nog steeds voldoe aan de 1:9-regel.
Omdat ik een bank ben kan ik giraal geld creëren en omdat ik die €1000 "van mijzelf" in kas heb, kan ik dus €9000 uitlenen aan A.
Dat is de eerste stap in het systeem zoals MaD het uitlegt. Zie ik dat nu verkeerd of werkt het wel zo?
Stel dat A die €9000 nu betaalt aan B om iets van hem te kopen, en B komt naar mijn bank en stort het weer bij mij, zodat ik nu €8100 kan uitlenen aan C.
Vanuit mijn initiële eigen kapitaal van €1000 heb ik nu dus al €17.100 "gecreëerd" terwijl ik nog steeds voldoe aan de 1:9-regel.
Nee, zo werkt het dus nietMx. Alba schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:01:
Maar laten we nu eens teruggaan naar het begin.
Het is natuurlijk anders als A, B betaalt, B het geld opneemt bij zijn eigen bank, en vervolgens bij jou komt storten. Dan is de kaspositie van jouw bank er op vooruit gegaan (en kun je meer uitlenen). Maar de kaspositie van B's bank is er met een even grote hoeveelheid op achteruit gegaan, dus per saldo maakt dat niets uit. Zie ook hierboven de discussie die ik met Oscar Mopperkont had. Daarom gebruik je in voorbeeldsommetjes eigenlijk altijd één bank. Omdat er sprake is van een gesloten systeem staat die bank symbool voor alle banken samen. De kaspositie van een individuele bank kan er op voor- of achteruit gaan, maar op macro economisch niveau is dat niet relevant.
Zie ook Wikipedia: Money supply, tabel met verschillende types geld. MB = munten en bankbiljetten in alle vormen. Dat is wat de bank in reserve moet houden, en daar gaat de money multiplier overheen (bij 10% is die dus maximaal 10).
[ Voor 9% gewijzigd door Cocytus op 06-11-2012 19:45 ]
In alle gevallen gaat het om geld dat is begonnen als lening die is verstrekt door wie/wat dan ook de geld-creator is. Er bestaat hoegenaamd geen geld dat niet is begonnen als lening en niet een schuld inhoudt.Seraphin schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:41:
[...]
Overigens wel even een belangrijk onderscheid: De totale schuld van de samenleving =/= Staatsschuld =/= De door ECB gecreëerde "schuld" (gelduitgifte)
Lening/schuld als basis van geld is volgens mij essentieel omdat volgens het huidige systeem die schulden alleen maar kunnen toenemen, en dat dat kan niet goed eindigen.
Ik begrijp nu eindelijk waarom velen maar niet kunnen zien wat de waarde van banken is. Want die is er wel degelijk, een bank verkoopt ... tijd.BadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:40:
Andere benadering:
Stel, iemand wil een huis kopen. Een gemiddeld huis kost zo'n zeven tot tien bruto modale jaarsalarissen, als je daarvoor moet sparen uit je (netto!) loon ben je zo dertig jaar verder. Toch zijn er huizenbezitters jonger dan dertig jaar, en die hebben geen kinderarbeid verricht. Je begrijpt het, ze hebben tijd gekocht, en kunnen daardoor dertig jaar eerder van hun huis genieten. Om die tijd te kopen hebben ze een betalingsregeling afgesloten die wij rente noemen.
Om terug te komen op de analogie van de melkboer en bakker, zij willen beiden over geld beschikken vóórdat de prestatie is geleverd. Ze willen dus niet alleen handelen, ze willen ook tijd kopen, bijvoorbeeld voor investeringen. Zouden ze geen tijd nodig hebben, dan kunnen ze ook het geld aantrekken door hun producten te verkopen. Maar goed, ze willen dus tijd kopen en dus moeten zij rente betalen.
Trouwens, banken verkopen niet alleen tijd, maar nemen ook een risicovoorziening. Ze moeten rekening houden met de mogelijkheid dat de lener zijn verplichtingen niet kan nakomen.
Het maakt niet uit of er wordt gewerkt met giraal geld of fysieke ruilmiddelen. Als de economie was gebaseerd op goud en je zou een hypotheek nemen in goud, dan betekent dat de hypotheekverstrekker gedurende een periode zelf niet kan beschikken over dat goud en daarvoor zal hij rente in rekening brengen.
Cocytus, bedankt, ik denk dat ik nu tot het goede inzicht ben gekomen. Vroeger betaalde men met goud, toen deden bankbiljetten hun intrede, die eigenlijk niet meer waren dan een IOU van de bank, een promesse van de bank om jou het equivalent in goud uit te keren.
Nu heb je eigenlijk de zelfde situatie maar dan met cash in de rol die vroeger goud had, en giraal geld in de rol die vroeger bankbiljetten hadden.
Ons cash geld van tegenwoordig is niet anders dan Afrikaanse corilles (schelpjes) van heel lang geleden: het heeft geen intrinsieke waarde maar we accepteren het voor betalingen. En giraal geld is niets anders dan een belofte van de bank om je die hoeveelheid corilles te geven als je daarom vraagt. Eigenlijk dus maar een schaduw van een schaduw van echt geld (goud)...
Nu heb je eigenlijk de zelfde situatie maar dan met cash in de rol die vroeger goud had, en giraal geld in de rol die vroeger bankbiljetten hadden.
Ons cash geld van tegenwoordig is niet anders dan Afrikaanse corilles (schelpjes) van heel lang geleden: het heeft geen intrinsieke waarde maar we accepteren het voor betalingen. En giraal geld is niets anders dan een belofte van de bank om je die hoeveelheid corilles te geven als je daarom vraagt. Eigenlijk dus maar een schaduw van een schaduw van echt geld (goud)...
Aan banken? Je vergeet voor het gemak even de gigantische schuld die banken aan mensen hebben staan? Dat is al het geld op alle bankrekeningen; dat is allemaal schuld van de bank. De totale balans is *altijd* nul. (men kan niet boekhouden met slechts een kolomBadRespawn schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:17:
Zoijar schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:01:
Ik vond dit trouwens een erg goede observatie die de kern raakt:
quote:
Dat is wel een belangrijk mechanisme maar het raakt niet de kern van 'collectieve schuld': bij die collectieve/netto schuld (van de samenleving/economie als geheel; staatsschuld) is de totale hoeveelheid geld die in de economie in omloop is een schuld (aan banken), ook als partijen binnen de economie niet onderling zouden lenen.
Precies. En tijd kost geld, vandaar rente. Iets meteen kunnen kopen is meer "waard" dan iets volgende week kunnen kopen. Het punt is wel dat een bank wel tijd verkoopt, maar *dat* is juist wat er eigenlijk "gestolen" wordt door de bank; hoewel dat in principe alleen maar gestolen wordt van mensen die er toch niets mee deden. Als jij toch maar 1 keer per week TV kijkt, dan kan ik hem wel 6 dagen in mijn huis stallen. Niet helemaal eerlijk, maar wel praktisch en voor het collectief ook beter.Free rider schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:53:
Ik begrijp nu eindelijk waarom velen maar niet kunnen zien wat de waarde van banken is. Want die is er wel degelijk, een bank verkoopt ... tijd.
Mooie conclusie. Ik leer in dit topic veel bij over geld.Mx. Alba schreef op woensdag 07 november 2012 @ 00:27:
Cocytus, bedankt, ik denk dat ik nu tot het goede inzicht ben gekomen. Vroeger betaalde men met goud, toen deden bankbiljetten hun intrede, die eigenlijk niet meer waren dan een IOU van de bank, een promesse van de bank om jou het equivalent in goud uit te keren.
Persoon 1 haalt 4 kippen bij persoon 2. Persoon 1 geeft aan persoon 2 een papier met schuldbekentenis van 4 kippen. Deel de schuldbekentenis op in vier stukken, vervang de vier stukken papier voor munten en je hebt 'geld'. Dat maakt geld en waarde relatieve begrippen. Ik denk dat we geld te vaak benaderen als 'waarde' datgene wat je rijk maakt. Terwijl de waarde van geld alleen wordt bepaalt door wat je er mee kan doen.
We hebben ooit afgesproken dat we een ruilmiddel moesten hebben, dit waren edelmetalen zoals goud zilver koper en brons. Echter waren deze zo waardevol dat de munten die ermee gemaakt werden qua grondstof meer waarde hadden dan het vermelde waarde bedrag. Dit gebeurde omdat men er stukjes af ging schuren om zo extra munten te maken. De eerste valse munters.
Er besloten om een waardeloos metaal, Nikkel (volgens mij), te gebruiken zodat het duurder was om een munt na te maken dan er mee te betalen. Oftewel het namaken koste meer investering van edelmetaal in het goedkope metaal dan de uiteindelijke waarde.
De waarde werd gekoppeld aan de edelmetalen. De bank leende de edelmetalen niet uit, maar gaf juist munten uit. De munten die in kluis 1 van de bank lagen hadden geen waarde, pas als er een goudklompje voor ingeleverd werd kwam de munt in omloop en kreeg deze dus een virtuele waarde.
Wanneer dit gestort werd op een rekening kwam het in kluis 2 te liggen, de kluis voor munten met waarde, en konden uitgeleend worden aan andere mensen.
De goudklompen gingen daarna naar de nederlandsche bank voor opslag, in ruil hiervoor kregen de banken weer meer muntjes om uit te geven.
De waarde van geld is dus gekoppeld aan goud, echter is (bijna) iedereen vrij om te bepalen wat de waarde van zijn product is, echter als je er een te hoge waarde aanhangt wil niemand het meer kopen.
Uiteindelijk is het nog steeds zo dat je bij de bank je geld in kan wisselen voor goud, echter is er niemand die dit doet omdat goud niet als betaal middel wordt geaccepteerd.
Dit is mijn simpele visie op de ontwikkeling van onze gelden.
Er besloten om een waardeloos metaal, Nikkel (volgens mij), te gebruiken zodat het duurder was om een munt na te maken dan er mee te betalen. Oftewel het namaken koste meer investering van edelmetaal in het goedkope metaal dan de uiteindelijke waarde.
De waarde werd gekoppeld aan de edelmetalen. De bank leende de edelmetalen niet uit, maar gaf juist munten uit. De munten die in kluis 1 van de bank lagen hadden geen waarde, pas als er een goudklompje voor ingeleverd werd kwam de munt in omloop en kreeg deze dus een virtuele waarde.
Wanneer dit gestort werd op een rekening kwam het in kluis 2 te liggen, de kluis voor munten met waarde, en konden uitgeleend worden aan andere mensen.
De goudklompen gingen daarna naar de nederlandsche bank voor opslag, in ruil hiervoor kregen de banken weer meer muntjes om uit te geven.
De waarde van geld is dus gekoppeld aan goud, echter is (bijna) iedereen vrij om te bepalen wat de waarde van zijn product is, echter als je er een te hoge waarde aanhangt wil niemand het meer kopen.
Uiteindelijk is het nog steeds zo dat je bij de bank je geld in kan wisselen voor goud, echter is er niemand die dit doet omdat goud niet als betaal middel wordt geaccepteerd.
Dit is mijn simpele visie op de ontwikkeling van onze gelden.
https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd
Geld is niet meer gekoppeld aan goud. Dus nu is heel simpel "wat de gek ervoor geeft". Als wij beide geloven dat een kip 10€ waard is dan is het prima. Wanneer echter iedereen het vertrouwen verliest in de euro dan keldert deze in waarde en is de kip ineens 1000€. De echte waarde van de kip is hetzelfde gebleven, die biedt nog steeds voor 1 dag eten. De waarde van het geld is echter gedaald. Daarom bestaat er ook zoiets als hyperinflatie zoals in Zimbabwe. Niemand geloofde daar nog in de waarde van het geld en internationaal was het ook niks meer waard. Resultaat: 1 kilo bankbiljetten was voldoende voor 1 brood.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Dat hangt er maar van af; de meeste futures op (niet bederfelijke) grondstoffenmarkten zijn in contango, dus levering over een langere tijd is duurder dan levering vandaag. In uitzonderlijke gevallen verliest de markt vertrouwen in levering over X maanden en is bereid een meerprijs te betalen voor levering vandaag, dat wordt backwardation genoemd.Zoijar schreef op woensdag 07 november 2012 @ 02:05:
[...]
Precies. En tijd kost geld, vandaar rente. Iets meteen kunnen kopen is meer "waard" dan iets volgende week kunnen kopen.
Waarschijnlijk was intrinsieke waarde van 1 kilo pleepapier hoger dan de nominale waarde aan geld. 1 kilo pleepapier is mij wel een brood waard. Ik heb ook wat geleerd.MrFl0ppY schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:15:
Geld is niet meer gekoppeld aan goud. Dus nu is heel simpel "wat de gek ervoor geeft". Als wij beide geloven dat een kip 10€ waard is dan is het prima. Wanneer echter iedereen het vertrouwen verliest in de euro dan keldert deze in waarde en is de kip ineens 1000€. De echte waarde van de kip is hetzelfde gebleven, die biedt nog steeds voor 1 dag eten. De waarde van het geld is echter gedaald. Daarom bestaat er ook zoiets als hyperinflatie zoals in Zimbabwe. Niemand geloofde daar nog in de waarde van het geld en internationaal was het ook niks meer waard. Resultaat: 1 kilo bankbiljetten was voldoende voor 1 brood.
Volgens mij heeft tijd alleen economische waarde als er gedurende die tijd arbeid wordt verricht (arbeid = tijd*inspanning), en het zijn niet banken die de arbeid verrichten waarmee consumeerbare goederen en diensten worden geproduceerd.Free rider schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 22:53:
[...]
Ik begrijp nu eindelijk waarom velen maar niet kunnen zien wat de waarde van banken is. Want die is er wel degelijk, een bank verkoopt ... tijd.
Dus als je het zo wilt zien dat banken eigenlijk tijd verkopen: die tijd is om te beginnen niet hun tijd, de arbeid die de onderliggende waarde van geld is, is niet arbeid verricht door banken.
En het is voor mij helemaal niet vanzelfsprekend dat de samenleving oninlosbare schulden moet maken voor het gemak dat geld biedt als alternatief voor directe ruilhandel.
Maar kennelijk hebben de meesten hier geen probleem met die voortdurend toenemende schuld, ondanks dat het de aanleiding voor bezuinigingen waardoor de economie schade oploopt en waar zo'n beetje iedereen over klaagt als die hun portemonnee raken.
Niet helemaal wat een gek er voor heeft; bvb een product dat een dag arbeid heeft gekost om te maken, zou een hoeveelheid geld waard moeten zijn die voldoende is om een dag in het levensonderhoud te kunnen voorzien. Of dat €1 is of €1000, maakt voor het principe niet uit.MrFl0ppY schreef op woensdag 07 november 2012 @ 13:15:
Geld is niet meer gekoppeld aan goud. Dus nu is heel simpel "wat de gek ervoor geeft".
Het probleem ermee (landelijk en globaal) is dat als de staatsleningen zijn ingelost, er geen (of zwaar onvoldoende) geld in omloop is om de economie draaiend te houden. Dus gaan die staatsleningen niet worden ingelost en blijven die schulden een blok aan het been.Zoijar schreef op woensdag 07 november 2012 @ 02:05:
[...]
Aan banken? Je vergeet voor het gemak even de gigantische schuld die banken aan mensen hebben staan? Dat is al het geld op alle bankrekeningen; dat is allemaal schuld van de bank. De totale balans is *altijd* nul.
[ Voor 31% gewijzigd door BadRespawn op 07-11-2012 17:43 ]
Tijd heeft ook een economische waarde als er bezit ter beschikking wordt gesteld. Denk aan een autoverhuurder, die verricht geen arbeid tijdens de verhuur van de auto. En de kosten die een huurder betaalt zijn niet de kosten van de werknemer die het papierwerk doet. De verhuurder heeft inderdaad een nadeel van het verhuren, zo kan hij gedurende de huurperiode niet zelf de auto gebruiken, of deze verkopen, of naar garage brengen enz. Zijn nadeel is dus dat hij zijn bezit tijdelijk heeft afgestaan. En daar betaalt de huurder voor.BadRespawn schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:21:
Volgens mij heeft tijd alleen economische waarde als er gedurende die tijd arbeid wordt verricht (arbeid = tijd*inspanning), en het zijn niet banken die de arbeid verrichten waarmee consumeerbare goederen en diensten worden geproduceerd.
Hetzelfde geldt ook voor banken, als ze geld verstrekken aan iemand dan kan die bank datzelfde geld niet meer voor andere doeleinden aanwenden, als het verbouwen van een kantoor, salarissen uitbetalen enz.
Zoals ik al eerder stelde, de bank stelt gedurende een periode fondsen ter beschikking die zij zelf niet meer voor andere doeleinden kunnen aanwenden. Ze verliezen dus tijd. Maar omdat ze zich laten betalen noemen we het verkopen.Dus als je het zo wilt zien dat banken eigenlijk tijd verkopen: die tijd is om te beginnen niet hun tijd, de arbeid die de onderliggende waarde van geld is, is niet arbeid verricht door banken.
Je hoeft helemaal geen schulden te maken. Je kan ook goederen en diensten verkopen, bijvoorbeeld aan een bank, of aan iemand die over geld beschikt. Wat jij noemt is investeren - je wilt beschikken over een ruilmiddel maar je hebt niets om tegen te ruilen. Later heb je het wellicht wel, dus moet je tijd kopen. Ofwel lenen.En het is voor mij helemaal niet vanzelfsprekend dat de samenleving oninlosbare schulden moet maken voor het gemak dat geld biedt als alternatief voor directe ruilhandel.
Wat ik altijd vreemd vind aan die stellingen is dat het ineens de schuld van de banken is dat anderen zoveel lenen. Lenende consumenten, bedrijven en overheden zijn de schuldigen. Ik ken geen bank die hun klanten verplicht om geld te lenen.Maar kennelijk hebben de meesten hier geen probleem met die voortdurend toenemende schuld, ondanks dat het de aanleiding voor bezuinigingen waardoor de economie schade oploopt en waar zo'n beetje iedereen over klaagt als die hun portemonnee raken.
Merkwaardig is dat de meesten die stellen dat de banken de schuldigen zijn zichzelf blijven tegenspreken: Eerst hoor je "De dekkingsgraad van banken is te laag" (banken hebben te veel uitgeleend) en iets later "De kredietverstrekking van de banken is te laag" (banken lenen te weinig uit). Nog een: eerst zeggen ze "Banken moeten minder risico's nemen." (banken moeten wantrouwiger worden als klanten willen lenen), iets later "Het is wachten tot het vertrouwen herstelt" (het komt pas goed als de banken minder wantrouwig worden).
Hoe groot denk je dat de Staatsschuld van NL is?BadRespawn schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:21:
[...]
Het probleem ermee (landelijk en globaal) is dat als de staatsleningen zijn ingelost, er geen (of zwaar onvoldoende) geld in omloop is om de economie draaiend te houden. Dus gaan die staatsleningen niet worden ingelost en blijven die schulden een blok aan het been.
Hoe veel geld denk je dat er in NL in de omloop is?
Staatsschulden zijn aan het volk in de vorm van staatsobligaties. Het is niet zo dat het volk schuld staat. Het collectief (het dorp) heeft geld nodig om wegen te bouwen etc, dus is er een potje gemaakt waar iedereen wat in stopt (belasting). Nu is er alsnog te weinig geld om alles te doen wat we voor het collectief willen doen, dus zijn er een aantal individueen die wel wat extra geld in willen leggen. Uiteraard willen ze dat later terug omdat ze teveel hebben betaald, vaak met een kleine winst (even afgezien van het feit dat de rente even negatief heeft gestaan omdat er meer vertrouwen in de staat was dan de banken). Die mensen geven hun spaargeld aan de staat en krijgen hier een iou (staatsobligatie) voor. De staatsschuld is dus eigenlijk net als een bankrekening bij een bank. Als alle staatsschulden zijn afgelost, dan hebben al die investeerders in de staat dat geld weer vrij te besteden, en die zetten het vermoedelijk op de bank, waardoor er zat geld is om de economie draaiende te houden.BadRespawn schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:21:
Het probleem ermee (landelijk en globaal) is dat als de staatsleningen zijn ingelost, er geen (of zwaar onvoldoende) geld in omloop is om de economie draaiend te houden. Dus gaan die staatsleningen niet worden ingelost en blijven die schulden een blok aan het been.
Maar we dwalen zo ver af dat ik moeite heb het feitelijke punt nog te zien. Ik bedoel, wat is nou eigenlijk het punt? De banken zijn evil? Rente is evil? Ik kan je verzekeren dat we beiden hard nodig hebben. Het enige dat "evil" is, is een consument die veel meer uitgeeft dan hij ooit terug kan betalen; iemand die voor 100 werk-jaren consumeert en er maar 30 kan werken. En, toegegeven, een bank die hem daar niet voor waarschuwt. Maar zijn mensen dan zo stom tegenwoordig dat ze totaal niet meer zelf kunnen rekenen of enige verantwoordelijkheid nemen? Krijgen we praktijken waar op de koffie moet staan "pas op heet" omdat iemand het anders over zichzelf heen gooit en je aanklaagt omdat je niet had gezegd dat het heet is? [/rant]
[ Voor 18% gewijzigd door Zoijar op 08-11-2012 13:11 ]
Maar hoeveel procent van de Nederlandse staatsobligaties is daadwerkelijk in handen van Nederlandse burgers / bedrijven?
Nee, je mist nog de bank of financiele dienstverlener die winst als enig oogmerk heeft en de klanten bewust misleid. Daar zijn zat voorbeelden van, van hypotheekadviseurs/verstrekkers die alleen aan hun eigen commissie denken, banken die onnodige verzekeringen aansmeren, etc. Een bank moet imo een betrouwbare partner zijn, en daarmee een combinatie van winstoogmerk en maatschappelijke verantwoordelijkheid. In het klimaat van de laatste decennia is het laatste flink verloren gegaan.Zoijar schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:03:
Het enige dat "evil" is, is een consument die veel meer uitgeeft dan hij ooit terug kan betalen; iemand die voor 100 werk-jaren consumeert en er maar 30 kan werken. En, toegegeven, een bank die hem daar niet voor waarschuwt. Maar zijn mensen dan zo stom tegenwoordig dat ze totaal niet meer zelf kunnen rekenen of enige verantwoordelijkheid nemen? Krijgen we praktijken waar op de koffie moet staan "pas op heet" omdat iemand het anders over zichzelf heen gooit en je aanklaagt omdat je niet had gezegd dat het heet is? [/rant]
Eigen verantwoordelijkheid moet samengaan met verantwoordelijkheid van alle partners
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Kan ik niet zo snel vinden.Mx. Alba schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:13:
Maar hoeveel procent van de Nederlandse staatsobligaties is daadwerkelijk in handen van Nederlandse burgers / bedrijven?
Maar dat is oude data uit 2002. De staatsschuld is nu overigens zo'n 410 miljard.De internationale spreiding van het bezit van Nederlandse staatsobligaties is aanzienlijk. Het
houderschap is niet precies bekend, omdat doorlopend aan en verkopen plaatsvinden tussen
partijen die DSL’s in hun bezit hebben. Grosso modo is een derde deel van de Nederlandse
Staatsschuld in handen van niet-Nederlandse partijen. Twee derde deel is in handen van
Nederlandse institutionele beleggers en particulieren. De verwachting is dat het deel van de
schuld in handen van buitenlandse partijen verder zal stijgen, mede doordat de niet
Nederlandse Primary Dealers bij de veilingen van staatsschuld meer dan 50 procent van de
afname voor hun rekening nemen.
Kan ook dit nog vinden:
Maar maakt het in een gesloten systeem uit waar het geld zit?Eind 2011 bezat het buitenland voor EUR 1158 miljard aan Nederlandse effecten, vooral schuldpapier zoals staatsobligaties. Nederlandse beleggers op hun beurt bezaten voor EUR 1028 miljard aan buitenlandse effecten, eveneens vooral obligaties.
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, en dat is veelvuldig voorgekomen.gambieter schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:23:
Nee, je mist nog de bank of financiele dienstverlener die winst als enig oogmerk heeft en de klanten bewust misleid.
Als je het wilt weten, het is makkelijk te vinden dmv google.Seraphin schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:34:
[...]
Hoe groot denk je dat de Staatsschuld van NL is?
Hoe veel geld denk je dat er in NL in de omloop is?
Hoeft misschien niet maar gebeurt wel, zie de alsmaar toenemende staatsschuld, die moet worden ingelost, wat gebeurt oa dmv bezuinigingen die de economie schaden.Free rider schreef op woensdag 07 november 2012 @ 22:31:
Je hoeft helemaal geen schulden te maken
Nogmaals moet ik benadrukken dat er m.i. een wezenlijk verschil is tussen collectieve schulden zoals staatsschuld, en schulden die deelnemers aan de economie onderling aangaan tbv handel in consumeerbare goederen en diensten (reële economie). De "bron van het geld" valt wat dat betreft niet onder de reële economie.
Vreemd, want ik zeg helemaal niet dat banken de schuldigen zijn, dat lees jij er in.Wat ik altijd vreemd vind aan die stellingen is dat het ineens de schuld van de banken is dat anderen zoveel lenen. Lenende consumenten, bedrijven en overheden zijn de schuldigen...
Banken spelen er natuurlijk wel een belangrijke rol in, vandaar dat die in dit verband vaak worden genoemd.
Maar de enige die er (legaal) wat aan zou kunnen doen, formeel verantwoordelijk is en ter verantwoording kan worden geroepen, is de volksvertegenwoordiging.
Intussen blijft dat men het kennelijk niet als een fundamenteel probleem met het huidige geldsysteem ziet, dat geld in allereerste instantie wordt gecreëerd als lening, en dus een oninlosbare schuld inhoudt.

(bron: min v financiën)
http://www.refdag.nl/nieu...en_gouden_randje_1_387194
Veruit het meeste geld wordt toch gecreëerd door de financiële sector dmv van de fractional reserve systeem, zoals het in dit topic al meerdere malen naar voren is gebracht.BadRespawn schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:23:
De "bron van het geld" valt wat dat betreft niet onder de reële economie.
Waarvan ca tien keer zo veel omgaat in de financiële markt (vooral derivatenhandel) dan in de reële economie.Henk007 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:26:
[...]
Veruit het meeste geld wordt toch gecreëerd door de financiële sector dmv van de fractional reserve systeem, zoals het in dit topic al meerdere malen naar voren is gebracht.
Belangrijker: wordt dat geld -niet- verstrekt als lening maar als 'gift'?
Ik ben het daar niet mee eens. Als de overheid geld leent doet zij dit voor uitgaven in de reele economie, zoals betalen salarissen, subsidies enz. Later betaalt zij die lening terug, bijvoorbeeld met inkomsten uit belastingen. Tussen het moment van lening en terugbetaling was het wel degelijk een onderdeel van de reele economie.BadRespawn schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:23:
Nogmaals moet ik benadrukken dat er m.i. een wezenlijk verschil is tussen collectieve schulden zoals staatsschuld, en schulden die deelnemers aan de economie onderling aangaan tbv handel in consumeerbare goederen en diensten (reële economie). De "bron van het geld" valt wat dat betreft niet onder de reële economie.
Ook de bron is de reele economie, dit zijn bijvoorbeeld pensioenfondsen die ervoor kiezen om een deel van het geld in obligaties te beleggen. Ze hadden het geld gedurende die periode ook anders kunnen beleggen, met andere risico's en opbrengsten. Het zijn ook banken die geld lenen, maar die kunnen datzelfde geld gedurende die periode niet anders aanwenden - anders wordt hun dekkingsgraad te laag.
In principe heb je een punt, maar het is juist de wetgever die lenen aantrekkelijker maakt dan sparen. Om wat te noemen, als je spaart moet je over het gespaarde bedrag vermogensrendement belasting betalen. Als je schulden hebt dan mag de rente over die schulden vaak worden afgetrokken - denk aan HRA, maar ook bedrijven mogen dat voor hun vennootschapsbelasting.Banken spelen er natuurlijk wel een belangrijke rol in, vandaar dat die in dit verband vaak worden genoemd.
Maar de enige die er (legaal) wat aan zou kunnen doen, formeel verantwoordelijk is en ter verantwoording kan worden geroepen, is de volksvertegenwoordiging.
Maar reken er voorlopig niet op, de meeste partijen vinden de Europese norm (waar een overheid niet meer dan 3% meer mag uitgeven dan de inkomsten) beknellend en willen nog meer uitgeven ten opzichte van de inkomsten.
Dit geldt natuurlijk voor alle ruilmiddelen. En het kan niet anders. Wat je vraagt is om een ruilmiddel, dat een zekere waarde moet vertegenwoordigen, ineens gratis ter beschikking wordt gesteld - alsof het geen waarde heeft. Wat moet het nou zijn, iets dat waarde heeft of juist iets zonder waarde?Intussen blijft dat men het kennelijk niet als een fundamenteel probleem met het huidige geldsysteem ziet, dat geld in allereerste instantie wordt gecreëerd als lening, en dus een oninlosbare schuld inhoudt.
(grafiek oplopende staatsschuld weggelaten...)
Die grafiek van de oplopende staatsschuld heeft hier weinig mee te maken, daar gaat het er om dat politici eraan verslaafd zijn om geld te lenen. Vroeger was het anders maar die politici krijgen we voorlopig niet terug.
Even terzijde: zo'n grafiek die niet voor inflatie of bbp is gecorrigeerd zegt natuurlijk niet zo heel veel. Als ik per jaar 10 euro verdien, dan kan ik bijvoorbeeld wel 5 lenen, maar zou 100 onverantwoord zijn; echter, als ik per jaar 1000 verdien kan ik makkelijk 100 lenen. Wie meer verdient kan meer terugbetalen en dus meer lenen. Verder natuurlijk de standaard inflatie: 7.5 miljard was in 1945 best veel waard...
Dan kom je op zoiets:
Schuld loopt op, ja, maar nog niet tot na-oorlogse hoogte. (staatsschuld naar percentage bbp)
Mensen vergeten dat als een centrale bank geld 'print', er wel degelijk iets voor tegenover moet staan, zoals bijvoorbeeld een staatsobligatie.
Stel ik ben de ECB en ik leen aan een overheid geld, laten we zeggen € 1 miljard. Als onderpand krijg ik een staatsobligatie die belooft dat de regering € 1 miljard terugbetaalt.
De balans van de ECB groeit met € 1 miljard. Aan de activakant met de obligatie als lange termijncontract, en aan de passivakant als schuld aan de economie. Waarom? Omdat papiergeld een schuldbewijs is, remember?
Maar er is toch niet genoeg goud op te eisen?
Jawel.
In de vorm van die staatsobligatie.
Eigenlijk is het helemaal niet zo erg dat de centrale bank geld schept, want zolang wij maar dingen van waarde hebben (grondstoffen, goederen, etc.) is het geld wel degelijk gedekt. Een centrale bank moet er wel voorzichtig mee zij, want anders krijg je inderdaad gierende inflatie.
Owja en mensen die zeggen dat overheden geld creëren moeten een schop krijgen, want dat is niet zo. Centrale banken zijn in principe onafhankelijk (is een discussie over te voeren).
Assets worden nooit direct van de regeringen gekocht, maar op de secundaire markt.
Stel ik ben de ECB en ik leen aan een overheid geld, laten we zeggen € 1 miljard. Als onderpand krijg ik een staatsobligatie die belooft dat de regering € 1 miljard terugbetaalt.
De balans van de ECB groeit met € 1 miljard. Aan de activakant met de obligatie als lange termijncontract, en aan de passivakant als schuld aan de economie. Waarom? Omdat papiergeld een schuldbewijs is, remember?
Maar er is toch niet genoeg goud op te eisen?
Jawel.
In de vorm van die staatsobligatie.
Eigenlijk is het helemaal niet zo erg dat de centrale bank geld schept, want zolang wij maar dingen van waarde hebben (grondstoffen, goederen, etc.) is het geld wel degelijk gedekt. Een centrale bank moet er wel voorzichtig mee zij, want anders krijg je inderdaad gierende inflatie.
Owja en mensen die zeggen dat overheden geld creëren moeten een schop krijgen, want dat is niet zo. Centrale banken zijn in principe onafhankelijk (is een discussie over te voeren).
Assets worden nooit direct van de regeringen gekocht, maar op de secundaire markt.
[ Voor 15% gewijzigd door Vinnienerd op 09-11-2012 01:09 ]
"Een obligatie is een verhandelbaar schuldbewijs..."Vinnienerd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:49:
Mensen vergeten dat als een centrale bank geld 'print', er wel degelijk iets voor tegenover moet staan, zoals bijvoorbeeld een staatsobligatie.
Dus het enige dat tegenover het door een centrale bank geprinte geld staat is een schuldbekentenis; een formele belofte de lening terug te betalen.
[ Voor 16% gewijzigd door BadRespawn op 09-11-2012 17:13 ]
Het zijn twee schulden die tegen elkaar weggestreept kunnen worden. Er wordt dus eigenlijk helemaal geen geld gecreëerd. Er wordt alleen wat waarde weggenomen en andere waarde voor terug geplaatst. Prima toch?BadRespawn schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 17:10:
[...]
"Een obligatie is een verhandelbaar schuldbewijs..."
Dus het enige dat tegenover het door een centrale bank geprinte geld staat is een schuldbekentenis; een formele belofte de lening terug te betalen.
Right, dus als ik €10 van jou leen dan heb niet ik een schuld bij jou, nee we hebben dan een schuld bij elkaar, het is eigenlijk hetzelfde als wanneer jij €10 leent van mij én ik €10 leen van jou?Vinnienerd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:42:
[...]
Het zijn twee schulden die tegen elkaar weggestreept kunnen worden. Er wordt dus eigenlijk helemaal geen geld gecreëerd. Er wordt alleen wat waarde weggenomen en andere waarde voor terug geplaatst. Prima toch?
Nee, het verschil is dat als we in dat voorbeeld onze respectievelijke 'schuld' inlossen, er nog steeds 2 maal €10 is, maar als het om een echte schuld zou gaan, dwz €10 én een schuldbekentenis ipv twee maal €10, en vervolgens wordt die schuld vereffend, dan is er nog steeds maar één maal €10.
[ Voor 27% gewijzigd door BadRespawn op 10-11-2012 12:10 ]
Ik weet niet of de site betrouwbaar is, maar ik wil jullie de link niet onthouden:
http://www.huizenmarkt-ze...oor-uw-hypotheek-vandaan/
Wait, mis ik iets? Hij zegt in het artikel dat hij dingen gaat uitleggen, en dan stopt het artikel. Is ergens een tweede pagina ofzo?
"Veel mensen weten niet dat naast centrale banken de primaire banken het recht hebben om geld uit het niets te creëren."HawVer schreef op zondag 11 november 2012 @ 21:13:
Ik weet niet of de site betrouwbaar is, maar ik wil jullie de link niet onthouden:
Toen ben ik gestopt met lezen. Het zoveelste ongeinformeerde of op z'n minst stemmingmakende artikel... waar het geld van mijn hypotheek vandaan komt? Van mijn belofte.
Nja of ze het geld uit het niets creeren is mij niet duidelijk maar ze genereren wel meer geld.Zoijar schreef op maandag 12 november 2012 @ 02:02:
[...]
"Veel mensen weten niet dat naast centrale banken de primaire banken het recht hebben om geld uit het niets te creëren."
Toen ben ik gestopt met lezen. Het zoveelste ongeinformeerde of op z'n minst stemmingmakende artikel... waar het geld van mijn hypotheek vandaan komt? Van mijn belofte.
Banken lenen geld uit dat ze niet hebben en krijgen daar rente op terug. Die rente wordt uit de maatschappij gehaald... maar het beschikbare geld in de maatschappij neemt als het goed is niet af.
Lastig verhaal en ook niet m'n expertise

Om completer te zijn: van je belofte om die lening terug te betalen.Zoijar schreef op maandag 12 november 2012 @ 02:02:
[...]
... waar het geld van mijn hypotheek vandaan komt? Van mijn belofte.
Maar de schuldbekentenis waar jouw handtekening onder staat is niet een wettig betaalmiddel, dus zal dat geld vroeg of laat moeten worden gecreëerd, en het wordt nooit gecreëerd als 'gift', maar uitsluitend als lening.
Maw, de valuta (cash of digitaal) die jij zal gebruiken om die schuld (je hypotheek) in te lossen, is ook weer een lening en dus een schuld.