Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-07 14:51
Ik krijg de pi niet werkend zover dat hij mijn Elro AB440S icm de TX van iPrototype.
https://iprototype.nl/pro...ons/rf-transmitter-434mhz

Tijdens het solderen heb ik per ongeluk eerst de draden verwisselt, zou ik daarmee de TX-module kunnen hebben verprutst?

Ik heb namelijk nu geen idee waarom hij het niet doet, aangezien er zoveel punten zijn waarop het fout kan gaan.

De instructies die ik heb gevolgd waren deze: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
Software installatie verliep zonder problemen, maar als ik nu het commando geef gebeurt er niets:

sudo ~/wiringPi/examples/lights/elro 15 A on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Als je 2 SSH sessies start, de ene een receive laat doen, de andere een sendElro laat doen, werkt het dan? Redelijk eenvoudige check om te kijken of het uberhaupt wel werkt :)

@Curlymo ik zal eens de versie uit de tweakblog van hierboven proberen.. Daar staat al iemand die de Impuls zender / ontvanger aan de praat heeft.

[ Voor 63% gewijzigd door --WaaZaa-- op 01-03-2013 09:00 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zender en ontvanger tegelijk draaien werkt ook, zo bugfix ik ook ;)

@TheLostSonOfGod, zo makkelijk mol je die dingen niet, ik verwacht dus dat er ergens anders iets fout gaat.

[ Voor 45% gewijzigd door CurlyMo op 01-03-2013 09:48 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
Ik kom er echt niet meer uit, heb heel de RX weggehaald, en enkel de TX nog in gebruik.

Zo is het nu aangesloten,
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hJjrEOAl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mjbqxaIl.jpg

Hoe kan ik dit nu het beste gaan debuggen?

[ Voor 9% gewijzigd door Ice T op 01-03-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt hem überhaupt niet aangesloten op een van de voedingspinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
Ik heb deze situatie nagebootst uit het tweakblog:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QW0UqfY.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In zijn geval kan het ook niet werken. Hij gebruikt in deze situatie een ongebruikte pin (#4), de 0v (#6) en de TxD (#8). De voedingspinnen zijn #1 en #2, die hier helemaal niet zijn aangesloten.
https://projects.drogon.net/raspberry-pi/wiringpi/pins/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
@CurlyMo,

Nog even voor de afsluiter, ik kreeg de impuls/action variant met jouw code helaas niet aan de praat, maar die uit bovenstaande blog met je aansluitschema wel. Binnenkort eens kijken of ik de receiver nog aan de praat kan krijgen met de impuls. Ik kwam thuis ook nog een oude KAKU afstandbediening tegen, die werd alleen herkend als een Elro door je receive :P

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, het oude KaKu en Elro protocol is hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:05

oZy

Ha CurlyMo. Allereerst een diepe _/-\o_ voor je bijdrage in de diverse rasp communities.

Ik heb zojuist het door jou aanbevolen 433 setje aangesloten en gebruik jouw code voor het schakelen van de 2 kaku setjes die ik heb.

Met de receive functie ontvang ik voor het ene setje:
code:
1
2
3
4
Elro
ID:             15
House:          15
On/Off:         Off

en voor de andere:
code:
1
2
3
4
5
Klik Aan Klik Uit
ID:             2648170
All/Single:     Single
On/Off:         ON
Unit:           1

Die laatste kan ik met ./send -u 1 -i 2648170 -f en -t schakelen. Die eerste krijg ik echter niet geschakeld met ./sendElro -u 15 -i 15 -t en -f. De afstand is nog geen meter dus dat zal het niet zijn. Ik heb wat gerommeld met ./sendElro -s 1 tot 150 maar dat maakt geen verschil. Heb jij (of iemand anders :Y)) misschien wat tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al geprobeerd te spelen met de snelheden -s. Zijn het ook écht Elro setjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Nee het is een oude kaku en ja ik heb ./sendElro -u 15 -i 15 -t -s 1 tot 150 geprobeerd. Maar wat me wel opviel is dat de duur van het commando (totdat er "On" komt te staan) ook langer wordt bij ./send -i 15 -u 15 -s 100 terwijl dat bij ./sendElro altijd hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijkt zo. Voornamelijk omdat een Elro code 2x zo kort is als een nieuwe KaKu code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:23
CurlyMo schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 00:51:
In zijn geval kan het ook niet werken. Hij gebruikt in deze situatie een ongebruikte pin (#4), de 0v (#6) en de TxD (#8). De voedingspinnen zijn #1 en #2, die hier helemaal niet zijn aangesloten.
https://projects.drogon.net/raspberry-pi/wiringpi/pins/
Ik ben zelf ook bezig de spullen te verzamelen voor het opzetten van een KaKu controller op mijn Pi. Maar wat ik begrijp is pin 4 net als pin 2 voorzien van 5v (aldus deze beschrijving: http://elinux.org/RPi_Low-level_peripherals).

Morgen ga ik het trouwens testen dus dan weet ik het zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan is dat blijkbaar de nieuwe layout rev. 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Ik heb nog wat info verzameld en kom wel een duidelijk verschil tegen tussen de output van mijn AB:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Code length:    51
Code length:    11;3;16;4;15;4;16;3;16;4;16;4;16;4;15;4;16;4;15;5;15;4;15;5;16;4;16;4;15;4;16;4;15;4;16;4;16;4;15;15;5;4;16;15;5;4;16;14;6;4;
Binary length:  13
Binary: 1111111110001
        1111111110001
Elro
House:          31

en van het sendElro commando:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Code length:    51
Code length:    33;2;13;3;14;4;14;3;14;3;14;4;14;4;15;3;15;4;15;3;16;4;15;3;15;4;15;3;14;3;14;4;14;3;14;4;14;3;14;15;3;3;14;3;14;4;14;15;2;4;
Binary length:  13
Binary: 1111111110101
        1111111110101
Elro
House:          31
On/Off:         On

Ik heb beide commando's een aantal keer gedaan. De binary codes zijn iedere keer gelijk per methode maar dus ook verschillend van elkaar. Kan ik dit met een parameter van het sendElro command aanpassen of moeten we de code in? :) zo ja, dan bij deze een gok:

C++: sendElro.cpp
81
82
83
84
void sendPulseOn() {
    sendPulseLow();
    sendPulseLow();
}

wellicht zou dit dan sendKakuOud.cpp moeten worden oid?

het "Uit" commando komt overigens wél overeen en werkt ook middels ./sendElro -i 15 -u 31 -f

[ Voor 13% gewijzigd door oZy op 07-03-2013 22:51 . Reden: uit commando + code aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou goed kunnen, gewoon even kijken wat de receiver ontvangt na je verandering. Ik zie je pull request tegemoet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Bijna goed; het moest 2x sendPulseHigh() zijn. Ik heb het uiteindelijk tot aan de timing vergeleken en die komt bijzonder goed overeen met de AB. Alleen de waarde van de start parameter heb ik nog aangepast van 16 naar 6.

Ik zal straks eens kijken hoe dat pullen gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laat even weten zodra je dat gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
@CurlyMo : bedankt voor de nieuwe code voor de oude kaku's, werkt perfect.

Nu kan ik alle Kaku's bij mij in huis schakelen en dimmen.

(nu zoek ik eigenlijk nog iets zodat je ze kan schakelen via een agenda).

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarvoor heb je cronjobs zoek daar maar even naar. De oude kaku code is trouwens gemaakt voor oZy :) Ik stuur je dank dus door naar hem.

Als je wilt mag je me natuurlijk altijd flattr-en ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij is het wel iets wat ik hier kan vragen.

Ik heb nu sinds een tijdje een PI en had daarbij de volgende ideeën

1- Gebruiken als een USB naar IP converter voor een USB RFXcom module
2- Gebruiken als remote speaker (audio ontvanger voor Android/Windows MediaPlayer)
3- Gebruiken als IP naar IRDA converter (zenden van infrarood)

Punt 1
Komt nog wel eens (USBIP werkt in iedergeval niet in Debian Weezy)

Punt 2
Als iemand tips heeft voor punt 2 dan hoor ik het graag. Ik wil er namelijk remote speakers van maken die ik vanuit Windows Media Player kan aansturen (HomeSeer) of vanuit Android. Eigenlijk vergelijkbaar met deze oplossing maar dan op basis van IP http://www.conrad.nl/ce/nl/product/943694/

Punt 3
Wat heb ik nodig om infrarood te kunnen sturen via de GPIO header naar mijn elecktrische ramen. Ik heb nu voor beide ramen een losse afstandbediening en dit wil ik graag integreren met mijn Domotica doormiddels van de PI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
Aan de hand van de tutorial van CurlyMo en de blogposts van WeeJeWel ben ik ook aan de slag gegaan met het aan en uit schakelen van mijn lampen met icm met een 433MHz zender en een Raspberry Pi.

En het werkt allemaal uitstekend! Thanks mannen _/-\o_

Ik heb de volgende web interface gemaakt met behulp van jQuery mobile:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GshNLeUvB3pUS1Mpg6ITNFpm/thumb.png

En zo heb ik de Raspberry Pi aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ntHSnf3UYaDvOfhxUyg0RMo0/thumb.jpg

Momenteel ben ik nog bezig met de temperaturen uit te lezen, maar helaas komen mijn sensors pas einde van de week binnen... en dan nog maar eens kijken wat we nog meer kunnen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

MaNDaRK schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:50:
Aan de hand van de tutorial van CurlyMo en de blogposts van WeeJeWel ben ik ook aan de slag gegaan met het aan en uit schakelen van mijn lampen met icm met een 433MHz zender en een Raspberry Pi.

[afbeelding]

[afbeelding]

Momenteel ben ik nog bezig met de temperaturen uit te lezen, maar helaas komen mijn sensors pas einde van de week binnen... en dan nog maar eens kijken wat we nog meer kunnen doen!
Tijd vrij maken om te tweakeren tijdens je verbouwing (aan de vensterbank te zien...) _/-\o_

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist deze relais in een van mijn verlengsnoeren gebouwd: http://dx.com/p/arduino-5v-relay-module-blue-black-121354

Naast de 220v snoer nu dus 3 jumper cables uit de verlengsnoer lopen waarmee ik met mijn RPi het TV blok bedien qua stroom. Voor de zekerheid de relais op NO gezet zodat in het geval mijn RPi ermee ophoudt ik tenminste nog mijn apparatuur op de normale manier aan en uit kan zetten. De KaKu schakelaar die ik daar eerst voor gebruikte heeft inmiddels weer een andere lamp gevonden in huis om te bedienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Ik ga zo nog maar een keer naar de Action om een paar van deze setjes op te halen en dan ga ik proberen ze uit elkaar te slopen en wat compacter te maken, zodat ik ze eventueel kan inbouwen in een plafondlamp.

@GeeBee, tijd om de tweaker uit te hangen is heel belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook gewoon KaKu inbouw setjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

MaNDaRK schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:50:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ziet er goed uit hoor MaNDaRK. Ik heb vrijwel dezelfde setup, Ik gebruik nu alleen losse "Aan" en "Uit" buttons omdat ik (nog) geen centrale parameter heb op de rasp om de status van de lampen bij te houden. Hoe heb jij dat opgelost?

Daarnaast heb ik nu buttons om de thermostaat te schakelen tussen dagprogramma en 'Uit' (= 15gr) en het is me gelukt om met een €0,35ct inverter de p1 poort van mijn slimmemeter (elektra/gas) uit te lezen dus volgende stap is een grafiekje in de mobiele app incl het bedrag wat er vandaag verstookt is :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
@CurlyMo: Klopt, maar die zijn over het algemeen wel duurder... en slopen is toch altijd leuk? :)
oZy schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:39:
[...]

Ziet er goed uit hoor MaNDaRK. Ik heb vrijwel dezelfde setup, Ik gebruik nu alleen losse "Aan" en "Uit" buttons omdat ik (nog) geen centrale parameter heb op de rasp om de status van de lampen bij te houden. Hoe heb jij dat opgelost?

Daarnaast heb ik nu buttons om de thermostaat te schakelen tussen dagprogramma en 'Uit' (= 15gr) en het is me gelukt om met een €0,35ct inverter de p1 poort van mijn slimmemeter (elektra/gas) uit te lezen dus volgende stap is een grafiekje in de mobiele app incl het bedrag wat er vandaag verstookt is :7
Op dit moment houd ik de status van de schakelaars ook nog niet bij. Daar wil ik vanmiddag aan gaan werken, ik ga dan de stand van de schakelaars bijhouden in een MySQL database je.
Daarin wil ik uiteindelijk ook alle schakelaars toevoegen en dan deze inlezen vanuit mijn app, zodat ik niet elke keer de app hoef te updaten.

Ik zou ook graag mijn energie-meter uit willen lezen, maar ik heb geen slimme meter, maar mijn meter pulseert wel, dus daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Ook wil ik mijn verwarming gaan bedienen met behulp van de Pi, maar ik krijg deze maand een andere ketel en een andere thermostaat, dus die mag nog even wachten ;)

En we zijn natuurlijk wel benieuwd naar afbeeldingen van jou setup! :)

[ Voor 89% gewijzigd door MaNDaRK op 13-03-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oZy schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:39:
Door een ontvanger aan je RPi te knopen en deze via LIRC uit te lezen.
MaNDaRK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:39:
@CurlyMo: Klopt, maar die zijn over het algemeen wel duurder... en slopen is toch altijd leuk? :)
Ik ben nu bezig met het zelf bouwen van deze dingen via mijn Arduino (en hopelijk direct in een ATTiny). Wat ik daarvoor nu zelf gebruik is:
- 5v relais
- USB lader <--- Deze is erg makkelijk uit elkaar te halen
- 433Mhz zender en ontvanger
- Arduino Nano

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:47:
[...]

[...]

Ik ben nu bezig met het zelf bouwen van deze dingen via mijn Arduino (en hopelijk direct in een ATTiny). Wat ik daarvoor nu zelf gebruik is:
- 5v relais
- USB lader <--- Deze is erg makkelijk uit elkaar te halen
- 433Mhz zender en ontvanger
- Arduino Nano
Ben benieuwd of het gaat lukken! Zou zeker wel een mooie oplossing zijn.

Is het dan mogelijk om de status uit te lezen van de schakelaars van het Impuls setje van de Action via lirc? Of houd je alleen bij of er een signaal is verstuurd?

En ik wil graag nog wel een weerstation aan mijn Pi koppelen, maar dat is voor de toekomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:47:
Ik zag dat de ontvanger niet aangesloten was op zijn breadboard dus ik neem aan dat hij ergens een global setting heeft op de rasp waarin de status van de schakelaars staat om te bepalen of de rocker aan of uit moet. Wat is daar de slimste oplossing voor? een file als schakelaar1.txt met daarin een 1 of 0?

Dit heb je overigens ook nodig voor de LIRC oplossing (wat ik persoonlijk een beetje overkill vind; dan verstop ik liever de losse remotes wat overigens sowieso het doel was).

[ Voor 15% gewijzigd door oZy op 13-03-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaNDaRK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:51:
[...]
Is het dan mogelijk om de status uit te lezen van de schakelaars van het Impuls setje van de Action via lirc? Of houd je alleen bij of er een signaal is verstuurd?
Je kijkt óf er een signaal verstuurd wordt en welk signaal dat dan is.
oZy schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:54:
[...]

Ik zag dat de ontvanger niet aangesloten was op zijn breadboard dus ik neem aan dat hij ergens een global setting heeft op de rasp waarin de status van de schakelaars staat om te bepalen of de rocker aan of uit moet. Wat is daar de slimste oplossing voor? een file als schakelaar1.txt met daarin een 1 of 0?
De status zet je inderdaad in een bestandje met een 1 of 0. Het probleem is alleen als je je lampen bedient buiten je RPi om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
MaNDaRK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 11:39:

Ook wil ik mijn verwarming gaan bedienen met behulp van de Pi, maar ik krijg deze maand een andere ketel en een andere thermostaat, dus die mag nog even wachten ;)
Weet niet welke ketel / thermostaat je neemt, maar als het met het OpenThem protocol is dan moet je hier eens naar kijken. Heb het zelf werkend (niet via RPi maar via iets anders).
http://tclcode.com/opentherm/

PCB kostte mij 7,50, maar zijn nu maar 5,= zie
http://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=75

Componenten had ik bijna allemaal liggen, dus was in totaal voor mij ook euro-werk.

Hele korte uitleg: printje kan het OpenThem protocol aan en plaats je tussen de thermostaat en de CV-ketel. Hij stuurt standaard alles door en onthoudt alle parameters (zodat je de binnen/buiten temperatuur etc kunt uitlezen) maar kan dus zelf ook berichten sturen, waardoor je dus via dat printje temperaturen kunt overrulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Ziet er goed uit elpino.rv :)

Als mijn ketel binnen is dan zal ik zeker gaan kijken of mijn ketel het OpenThem protocol ondersteund.

Ik heb vanmiddag nog twee setjes schakelaars gehaald van de Action. Ik heb er momenteel dus 4 in huis, dus 3x 4 = 12 schakelaars :X

Ook zijn de schakelaars betrekkelijk makkelijk uit elkaar te halen, ze zien er zo uit aan de binnenkant:
Action Impuls
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iFuRvslPuiwDvruKPkhXPvV1/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AJlJfgI72YGwNrEOlUxRLW4J/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HsBFx2ZQ1WDvChCQil0zeorW/thumb.jpg
Dus eventueel makkelijk te modden zodat ze in een lamp passen!

Maar nu zag ik ook dat ze bellen hadden die over de 433MHz band praten. Dus het zou nu wel mooi zijn als ik kan uitlezen of er iemand heeft aangebeld (volgende stap is een webcam, die een plaatje maakt).

[ Voor 47% gewijzigd door MaNDaRK op 13-03-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

[b]MaNDaRK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 14:42:
...
Maar nu zag ik ook dat ze bellen hadden die over de 433MHz band praten. Dus het zou nu wel mooi zijn als ik kan uitlezen of er iemand heeft aangebeld (volgende stap is een webcam, die een plaatje maakt).
En dat dat plaatje dan via push message op je mobiel verschijnt! :) Ik zie de meerwaarde wel.
Moeder staat voor de deur, dingdong!
Geen antwoord.
Telefoontje van zoonlief: "Hoi mam, ben niet thuis hoor!"
Moeder :?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
JanPedaal, ik weet niet of ik het voor elkaar ga krijgen, maar ik vind het persoonlijk wel handig dat er een notatie is geweest van iemand die aan de deur is geweest :)

Ben nu bezig met mijn home automation app, RPHC (Raspberry Pi Home Control :+), de status van de lampen wordt nu in de database opgeslagen en er kunnen ook diverse groepen worden gemaakt :)
Ben nu bezig met het live updaten van de clients :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MaNDaRK, wat doe je als de lampen met een AB bedient worden buiten de RPi om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Op dit moment nog niets, maar ik wil eigenlijk de ontvanger daarvoor gebruiken :)

En dan is het denk ik simpel: puls ontvangen is php scriptje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai zo'n constructie via lirc icm met irexec. Dus per ontvangen 'toets' draai een bepaald script.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-03-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De relais is jammer genoeg nu alweer kapot. Even een RMA aangemaakt op DX om te zien of het een uitzondering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
@CurlyMo, zonde dat hij al stuk is.

Ik zat nog eens na te denken over een schakelaarsysteem, maar het mooie zou zijn dat je met de ab, pi en met de huidige schakelaar het licht kan beïnvloeden en dan natuurlijk ook zou kunnen uitlezen.

Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om lirc goed te configureren. Ik maak gebruik van de Raspbian “wheezy” distro.

Ik heb met apt lirc geinstalleerd, maar snap niet zo goed waar ik die patch overheen moet gooien, morgen nog maar eens er mee kloten :P

En dit weekend maar een stoeien met de bel.

[ Voor 28% gewijzigd door MaNDaRK op 14-03-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou ook gewoon XBian kunnen installeren met xbian-package-development en XBMC uitzetten. Dan heb je alles in één keer geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
@CurlyMo, dat is inderdaad een optie, maar op dit moment werkt dit goed, dus ik wacht heel even met het opnieuw installeren van de Pi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06
Wij hebben het idee opgevat om een domotica/alarm systeem te bouwen met een pi, hier zullen een flink aantal GPIO's gebruikt moeten worden, al kunnen we deze verminderen door bepaalde truken.
Het schakelen van electra willen we doen door middel van een KaKu achtige oplossing, al was dit alleen al om zo niet veel SSR eraan te hoeven hangen.
Temperatuur sensoren kunnen allemaal op 1 dezelfde GPIO geplaatst worden omdat ze een eigen ID krijgen.

In mijn versie zal er tenminste 1 2-weg klep voor de stadsverwarming dmv een SSR aangestuurd worden waarbij 1 of meerdere temp sensoren als input gebruikt worden (en andere externe factoren).

De 2 grootste uitdagingen die ik zie:

Om de airco's aan te sturen zal ik er niet aan ontkomen om IR oogjes aan een GPIO te hangen, grote vraag is echter of ik er meerdere aan kan sluiten en kan beinvloeden welke GPIO een een IR commando moet sturen (anders gaan er meerdere aan :P )

Het alarm systeem zelf. In principe moet het geen probleem zijn om op de GPIO's een PIR te plaatsen en uit te lezen om zo te controleren of er beweging is op tijden en plekken dat dit niet de bedoeling is. Een bijna harde eis is echter dat de PIR draadloos moet zijn.
We hebben echter nog geen idee hoe we dit moeten aanvliegen. Ik zou gokken: pak 1 draadloze PIR van ebay en zet deze aan. Laat de pi door middel van een 433 Mhz ontvanger kijken wat er op te vangen is. Vervolgens beweging laten detecteren en dan weer kijken wat je ontvangt.
De draadloze PIR zal ook een battery-low signaal zenden, dus ook die moet gedetecteerd worden. Last but not least: er moeten meerdere PIR's geïdentificeerd worden, al gok ik dat er in die goedkope dingen wel een soort uniek adres in te stellen zal zijn.

Alsof dit nog niet genoeg is voegen we daar ook nog even aan toe dat we vrijwel geen electro kennis hebben _O-
Voordeel is weer wel dat we beschikken over fikse dosis doorzettingsvermogen, eigenwijsheid en programmeer kennis.

Mocht iemand ons een duw in de goede richting kunnen geven mbt de draadloze PIR's dan houd ik me aanbevolen :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:23:
Om de airco's aan te sturen zal ik er niet aan ontkomen om IR oogjes aan een GPIO te hangen, grote vraag is echter of ik er meerdere aan kan sluiten en kan beinvloeden welke GPIO een een IR commando moet sturen (anders gaan er meerdere aan :P )
Waarom wil je meerdere IR zenders hebben. Je kunt toch gewoon een IR zender verschillende codes laten zenden (en dan alle kanten op).
Mocht iemand ons een duw in de goede richting kunnen geven mbt de draadloze PIR's dan houd ik me aanbevolen :)
Wat zijn PIR's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
CurlyMo schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:31:
[...]

Waarom wil je meerdere IR zenders hebben. Je kunt toch gewoon een IR zender verschillende codes laten zenden (en dan alle kanten op).
Ik heb 4 airco's verdeeld over 4 verschillende vertrekken, 3 daarvan zijn van hetzelfde merk en type.
Wanneer ik dus over de 4 IR zenders 1 code stuur, zullen er 3 airco's aan gaan.
Wanneer ik kan beinvloeden dat die ene code alleen over 1 GPIO gaat, weet ik naar welke airco ik het kan sturen.
Wat zijn PIR's? :)
Passive Infrared Sensor: Wikipedia: Passive infrared sensor

Als je alleen het PIR oogje neemt, is deze heel makkelijk op een GPIO aan te sluiten en uit te lezen, maar ik heb nog niets kunnen vinden over de draadloze variant (welke meestal gewoon op 433 Mhz werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:36:
Ik heb 4 airco's verdeeld over 4 verschillende vertrekken, 3 daarvan zijn van hetzelfde merk en type.
Wanneer ik dus over de 4 IR zenders 1 code stuur, zullen er 3 airco's aan gaan.
Wanneer ik kan beinvloeden dat die ene code alleen over 1 GPIO gaat, weet ik naar welke airco ik het kan sturen.
Hoe wil je dan de IR signalen naar andere vertrekken krijgen?
Als je alleen het PIR oogje neemt, is deze heel makkelijk op een GPIO aan te sluiten en uit te lezen, maar ik heb nog niets kunnen vinden over de draadloze variant (welke meestal gewoon op 433 Mhz werken).
Dat moet toch wel simpel te programmeren te zijn in een ATTiny? Anders een aantal RPi's model A met een draadloze wlan adapter of een 433 zender?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
CurlyMo schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:41:
[...]
Hoe wil je dan de IR signalen naar andere vertrekken krijgen?
Ik kan toch voor elk vertrek een aparte IR kabel trekken? Dus een een lange draad aan de pi, met aan de andere kant een IR oogje (in het zicht van de airco). Als ik dan een bepaald IR commando op een specifieke GPIO kan zetten, dan heb ik invloed op waar het terecht komt.
Dat moet toch wel simpel te programmeren te zijn in een ATTiny? Anders een aantal RPi's model A met een draadloze wlan adapter of een 433 zender?
Een ATTiny zegt me niets, en een pi per zender word wel heel erg duur.
Misschien is het ook wel gewoon een kwestie van zo'n ebay ding halen en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:46:
Ik kan toch voor elk vertrek een aparte IR kabel trekken? Dus een een lange draad aan de pi, met aan de andere kant een IR oogje (in het zicht van de airco). Als ik dan een bepaald IR commando op een specifieke GPIO kan zetten, dan heb ik invloed op waar het terecht komt.
Ik had niet bedacht dat dat een optie zou kunnen zijn :P
Een ATTiny zegt me niets, en een pi per zender word wel heel erg duur.
Misschien is het ook wel gewoon een kwestie van zo'n ebay ding halen en kijken wat er gebeurt.
Aan ATTiny is het microcontrollertje die door de Arduino wordt gebruikt maar zonder bootloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:02:
Je zou ook gewoon XBian kunnen installeren met xbian-package-development en XBMC uitzetten. Dan heb je alles in één keer geconfigureerd.
CurlyMo, ik heb op dit moment 1 pi waarop ik xbmc heb draaien en af en toe knutsel met de gpio. Ik had al gemerkt dat xbmc stopt zodra ik een pagina open op bijv. apache. Is dit niet te combineren op 1 Pi?
Koffie schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:23:
Die draadloze pir's gebruiken ze bijv. bij het NinjaBlocks project (wat eigenlijk precies is wat wij zelf in elkaar aan het knutselen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oZy schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:42:CurlyMo, ik heb op dit moment 1 pi waarop ik xbmc heb draaien en af en toe knutsel met de gpio. Ik had al gemerkt dat xbmc stopt zodra ik een pagina open op bijv. apache. Is dit niet te combineren op 1 Pi?
Ik draai hier gewoon Apache en XBMC tegelijk. Via een PHP script bedien ik namelijk mijn lampen en wake-up light.
oZy schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:42:
Die draadloze pir's gebruiken ze bijv. bij het NinjaBlocks project (wat eigenlijk precies is wat wij zelf in elkaar aan het knutselen zijn).
Zelf inclusief verzendkosten zijn die NinjaBlocks lekker goedkoop...

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 15-03-2013 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Ok dan moet ik dus de oorzaak van het crashen/stoppen van XBMC ergens anders zoeken. Ik kan nu in ieder geval een knop in de web interface maken om de xbmc service weer te starten :)

edit:
ik zie nu in [Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC dat ik niet de enige ben met wegvallende xbmc onder xbian a05 dus het zal daar wel mee te maken hebben

Het uitlezen van P1 van mijn 'SlimmeMeter' blijkt nog een opgave. Ik heb het getest met een oude telefoonkabel van 5m (30%) en een UTP kabel van 8m (0%), 6m (20%), en 1m (80%) waar de percentages slaan op de kwaliteit van de data. Het signaalverlies is dus erg groot. Ik overweeg nu dus om een extra pi (of arduino) aan te schaffen puur voor domotica en die in de meterkast te plaatsen. Kan ook evt met een ttl > net converter ware het niet dat die nog duurder zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door oZy op 15-03-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik lees probleemloos de slimme meter uit via 8 mtr afgeschermde kabel serieel aan de RPI !
Ik heb alleen een transistor als inverter en tevens level shifter gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

BenPi schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:04:
Ik lees probleemloos de slimme meter uit via 8 mtr afgeschermde kabel serieel aan de RPI !
Ok dan........ ga ik het nogmaals proberen met een stuk STP!

Problem solved.. ader 1 van p1 moet op de 5v ipv de 3.3v pin van GPIO.

[ Voor 10% gewijzigd door oZy op 15-03-2013 23:26 . Reden: oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
oZy schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 10:42:
[...]
Het verhaal van die Ninjablocks is met niet helemaal duidelijk.
Ik kan die PIR's kopen, en dan een ninjablock image op een pi zetten? Kan ik dan nog meer dan alleen ninjablock spul of limiteer ik mijn pi op dat moment?

Die losse PIR is namelijk een stuk duurder dan een gelijke set van meerdere op ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik voor die van ebay gaan. Het enige wat je dan nog moet doen is het protocol uitvogelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik bedenk me net dat ik wel heel erg in de knoei kom met al die UART apparaten. Het liefst wil ik namelijk een RF zender, ontvanger en 2 NFC/RFID readers koppelen, maar voor zover ik begrijp kan de pi er maar 1 aan.
Het enige wat je dan nog moet doen is het protocol uitvogelen...
Dat is inderdaad een heel groot nadeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:26:
Ik bedenk me net dat ik wel heel erg in de knoei kom met al die UART apparaten. Het liefst wil ik namelijk een RF zender, ontvanger en 2 NFC/RFID readers koppelen, maar voor zover ik begrijp kan de pi er maar 1 aan.

[...]
Dat is inderdaad een heel groot nadeel :+
Daar kan ik je wel mee helpen, desnoods doe je me er één cadeau ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Klinkt goed, zin om in het projectje zoals ik in dit topic uitlegde mee te springen? ;)
Ik zit nog te dubben of ik die ebay dingen pak, of mijn huidige PIR's (plus deurcontacten) van mijn bestaande alarm installatie te misbruiken.

Zie jij nog een oplossing voor het oerwoud aan TTL devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 19:43:
Klinkt goed, zin om in het projectje zoals ik in dit topic uitlegde mee te springen? ;)
Nee, alleen je te helpen met het uitvogelen van het protocol, daar heb ik ondertussen wel wat ervaring mee :)
Zie jij nog een oplossing voor het oerwoud aan TTL devices?
Ik ben niet zo bekend met UART, ik knoop tot nu toe alles gewoon aan de GPIO pinnen en lees ze uit via de normale manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Waar ik op doel: van die data pinnen zijn er maar 2: RX en TX .. daarna houd het op.

Ik denk dat ik van de week samen met een collega zo'n ebay setje PIRs koop, je hulp zou ik zeker graag gebruiken! :* regel ik wel wat er zo'n PIR naar je toekomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij moet het wel mogelijk te zijn om meerdere apparaten op een enkele serial line aan te sluiten... Ik heb daar alleen het antwoord niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik kwam afgelopen weekend deze nog tegen: https://www.atlas-scienti...erial-port-connector.html

Hiermee zou je op de enkele RX/TX pins tot 4 devices kunnen aansluiten, door het sturen van commando's naar de connector kun je switchen van device aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
Ik wil mijn electronica weer eens ophalen en combineren met mijn programmeer kunsten. Waar halen jullie de componenten zoals de leds en weerstandjes? Gewoon bij de lokale electro shop of conrad oid? Ik heb al wires en breadboard enz gekocht. Moet alleen nog de componentjes hebben.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:25
RS232 verbinding is point to point, Voor multi drop wordt RS422/RS485 gebruikt.

@Xzaz:

Dick Best is wel een goede shop
Op ebay.com kun je een bulk goed(koop) spullen halen uit hong kong, maar het duurd wel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dealextreme, Dickbest, Reichelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
mmm, gisteren maar eens een backup van mijn sd kaart gemaakt en een schone nieuwe installatie geprobeert te maken.....

Nu heb ik het volgende probleem:

in de var/www map werkt via putty de code: sudo ./sendKakuOld -i 14 -u 12 -t prima en tevens heb ik een info.php pagina die werkt.

Echter als ik bv een test.php pagina maak werkt deze niet.....

<?php
echo exec('sudo ./sendKakuOld -i 14 -u 12 -t');
header("Location: http://192.168.1.119/kaku.html");
?>

Iets met rechten?

ideeen?

edit, gelukt met:

sudo visudo

en

www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL

toegevoegd op het einde.

[ Voor 9% gewijzigd door buldogwtf op 22-03-2013 08:59 ]

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 12:49
echo exec('sudo ./sendKakuOld -i 14 -u 12 -t');

Dit mag standaard niet. Probeer eens:
echo exec('/usr/bin/sudo ./var/www/sendKakuOld -i 14 -u 12 -t');

Check ook je log trouwens, daar moeten dit soort meldingen wel in te voorschijn komen.

[ Voor 24% gewijzigd door xzaz op 22-03-2013 10:57 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Even een heel wilde gedachtengang: Ik wil mijn Raspberry Pi ook inzetten om mijn stroomverbruik te monitoren.
Ondanks dat we nog geen regel code hebben geschreven of een druppel soldeertin gebruikt hebben (de eerste pi is wel al binnen) heb ik de angst dat ik in een loopje voor het uitlezen van diverse pinnen een pulse van mijn energiemeter ga missen ...
Nu had ik gedacht: hang een LDR (die je sowieso al nodig hebt) aan een ATTiny85. Het enige wat die ATTiny hoeft te doen is constant kijken wat voor waarde de LDR geeft, op het moment dat de ATTiny een hoog verschil ziet, is er een puls en kan hij 2 GPIO pinnen van de RPi op high zetten, waar de RPi dan weer op reageert omdat er een interrupt plaats vind.

Denk ik nu te complex, of kan ik op deze manier mijn RPi heel goedkoop inzetten als youless pulsemeter?
CurlyMo schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 22:41:
[...]
Inmiddels zijn we toch hard aan het nadenken om zelf een PIR te bouwen met een ATTiny85 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 08:53:
[...] heb k de angst dat ik in een loopje voor het uitlezen van diverse pinnen een pulse van mijn energiemeter ga missen ...
Dat ligt echt aan de ruis. Als het gewoon mooie pulsen zijn dan werkt het prima. Niet voor niks gebruiken een hoop mensen een TSOP4838 IR ontvanger om met welke AB dan ook XBMC te bedienen. Die IR pulsen zijn ook mooi aan of uit zonder ruis.
Inmiddels zijn we toch hard aan het nadenken om zelf een PIR te bouwen met een ATTiny85 :)
Op dit moment zit het enige probleem nog in het ontvangen van 433.92Mhz signalen. Bestaande libraries werken niet zomaar met de ATTiny interrupts. Zender moet overigens geen probleem zijn. Binnenkort ga ik eens kijken of ik de interrupt code niet gewoon in een while loop kan laten uitvoeren ipv via interrupts (het is toch het enige wat die ATTiny moet doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
We hebben al een paar projectjes online gevonden die een PIR dmv een attiny over RF weten te sturen. Wat we nog niet weten is hoe we de RF signalen goed kunnen lezen in de pi (we moeten de diverse onderdelen nog bestellen).
CurlyMo schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 09:23:
[...]

Dat ligt echt aan de ruis. Als het gewoon mooie pulsen zijn dan werkt het prima. Niet voor niks gebruiken een hoop mensen een TSOP4838 IR ontvanger om met welke AB dan ook XBMC te bedienen. Die IR pulsen zijn ook mooi aan of uit zonder ruis.
Wellicht komt dit door gebrek aan kennis van mijn kant: maar de enige manier om een photocell via een Pi uit te kezen is toch door de waarde op te vragen, waarbij er altijd een waarde is (en dus geen interrupt) of zit ik er vreselijk naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tegenwoordig zijn interrupts ook mogelijk op de RPi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Maar dat kan toch alleen bij een setting van high naar low, of werkt dat ook met 'data' :?
Ik las ergens dat je ook wat weerstanden meuk tussen de cell kon plaatsen, waarbij een bepaalde lichtopbrengst voor x volt zorgt, waardoor je de GPIO een interrupt kunt laten veroorzaken.
Scheelt het externe gedoe met een ATTiny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan de werking van zo'n meter niet, maar de boodschap was dat de RPi dus ook interrupts ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan sinds een half uurtje bevestigen dat deze library prima werkt op een ATTiny85, met een minieme aanpassing.

In de header:
C:
1
2
3
4
5
6
#ifndef cbi
#define cbi(sfr, bit) (_SFR_BYTE(sfr) &= ~_BV(bit))
#endif
#ifndef sbi
#define sbi(sfr, bit) (_SFR_BYTE(sfr) |= _BV(bit))
#endif

In de setup()
C:
1
2
  sbi(GIMSK,PCIE); // Turn on Pin Change interrupt
  sbi(PCMSK,PCINT1); // Which pins are affected by the interrupt 

In de NewRemoteReceiver.cpp de attachInterrupt + detachInterrupt code verwijderen, daarna dit stukje code toevoegen:
C:
1
2
3
ISR(PCINT0_vect) {
  NewRemoteReceiver::interruptHandler();
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Koffie schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 08:53:
Even een heel wilde gedachtengang: Ik wil mijn Raspberry Pi ook inzetten om mijn stroomverbruik te monitoren.
Ondanks dat we nog geen regel code hebben geschreven of een druppel soldeertin gebruikt hebben (de eerste pi is wel al binnen) heb ik de angst dat ik in een loopje voor het uitlezen van diverse pinnen een pulse van mijn energiemeter ga missen ...
Kun je niet gewoon P1 uitlezen van je energiemeter of als je geen slimmemeter hebt eentje aanvragen? Als het goed is plaatsen ze die gratis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het uitlezen van een slimme meter via de P1 met de RPi gaat prima via de uart-pinnen van de GPIO.
Er is wel een kleine schakeling nodig:
  • het signaal van de P1 moet worden geïnverteerd en omgezet naar een low-level (3,3 V). Dat gaat prima met een 74LS04.
  • Bovendien moet er nog een 5V aangeboden worden om de slimme meter te verleiden iedere 10 sec zijn meetdata prijs te geven.
Tenslotte de ttyAMA0 poort (de device naam van de UART van de GPIO in Raspian Wheezy) moet nog beschikbaar worden gemaakt voor IO. Standaard staat deze geconfigureerd als terminal port.
Met een python-script kun je dan de meetdata inlezen, decoderen en opslaan in een mysql-database.
Met apache en php kun je dan deze data via een website toegankelijk maken. Maar dat laatste is een beetje off-topic (wat dat heeft niets meer met GPIO te maken).

Zie ook:
BenPi schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 15:04:
Je zou het natuurlijk ook kunnen doen via een USB-RS232 converter, maar dan moet je wel de FDTI-chip in die converter om programmeren (vanwege het inverteren). Dat is mij vanuit de RPi (nog) niet gelukt.

[ Voor 12% gewijzigd door KC27 op 27-03-2013 00:31 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
oZy schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:51:
[...]

Kun je niet gewoon P1 uitlezen van je energiemeter of als je geen slimmemeter hebt eentje aanvragen? Als het goed is plaatsen ze die gratis..
Ik heb geen slimme meter, en op de pi ga ik al een chronisch tekort hebben aan UART pinnen.
En om nu die hele meter te vervangen voor een nice to have ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 07:04:
[...]

Ik heb geen slimme meter, en op de pi ga ik al een chronisch tekort hebben aan UART pinnen.
En om nu die hele meter te vervangen voor een nice to have ..
Er zijn soms ook andere manieren, ik heb ook wel eens meters gezien die een LEDje hebben dat voor elke watt-uur even flitst. Als je dat hebt kan je er misschien een LDR op plakken en die aan een GPIO hangen ofzo. Edit: Sorry ik had een paar posts gemist, dat had je zelf dus ook al bedacht :)

Of je kan een inductiespoel om je nuldraad hangen, alleen dat is niet zo precies. Ik heb zelf ook een losse meter die zo werkt (dit ding) al kan die niet zomaar aan de Pi helaas

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 02-04-2013 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
CurlyMo schreef op zondag 24 februari 2013 @ 14:04:
De zender "opvoeren" is niet zo'n probleem aangezien je (mocht het gebeuren) alleen de zender mee molt. Het probleem bij de receiver is dat je RPi geen 5v mag ontvangen op zijn GPIO pinnen. Daar heb ik hem voor de zekerheid op 3.3v aangesloten.
Ik heb een receiver bij iPrototype vandaan, en het specsheet geeft aan dat hij op 5v moet werken.
Begrijp ik uit bovenstaande dat het weinig problemen geeft om 'm gewoon op 3.3v te laten draaien?

Vanavond hopelijk de eerste tests met de pi en kaku aansturing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik draai de receiver tegenwoordig ook op 5v, anders even een transistor ertussen als je zeker van je zaak wilt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Oei, dat gaat mij nu nog even te ver .. ;)

Ik heb alleen een assorti weerstanden liggen (stap net in de electro wereld). Maar de grootste vraag op dit moment is eigenlijk: kan de receiver op 3.3v werken? En als dat niet kan, hoe zou ik dit met een transistor moeten maken?

[ Voor 14% gewijzigd door Koffie op 02-04-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 11:09:
Ik heb alleen een assorti weerstanden liggen (stap net in de electro wereld).
Maar de grootste vraag op dit moment is eigenlijk: kan de receiver op 3.3v werken?
Probeer het gewoon...
En als dat niet kan, hoe zou ik dit met een transistor moeten maken?
Het gebruik van een transistor hoort ook wel onder de basis kennis in de electronica. Als voorbeeld kan je het plaatje in de FP gebruiken, maar vervang je de GPIO pin door je receiver en de 0v pin door de GPIO pin. Daarnaast moet je even spelen met de weerstanden, daar heb ik ook niet genoeg kennis voor.

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 02-04-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Is dit in de goede richting?

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/707layout.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je het idee wel begrijpt :). De transistor in het voorbeeld is trouwens een NPN, ik weet niet welke je hier in gedachte had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Vanavond aan de gang gegaan met deze tutorial: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi

Helaas, geen brandend lampje :(

Ik heb al een paar jaar een simepel KaKu ACM-1000 welke met de standaard afstandbediening geprogrammeerd is (YCT-102) het huiscode schijfje op de achterkant van de AB staat op A en het schuifje op de voorkant (I t/m IV) staat op I, de module regaard op knop 1. Bij mijn weten is de code dus gewoon A1.
Zojuist een 2e code geprogrammeerd: A4, waardoor ik met de AB met 2 verschillende codes dezelfde module kan schakelen.
Helaas, wanneer ik het voorbeeld script gebruik gebeurt er simpelweg niets.
De RF zender van iPrototype zit op de 5v aangesloten, en er zit een ledje op de TX welke gaat knipperen wanneer ik een commando zend.

Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn code eens proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb jou code gedownload en gecompileerd, maar het probleem is dat ik niet weet wat de housecode bij mij is (code A).
Ik heb send.cpp bewerkt en daar WiringPi PIN0 vervangen voor PIN15. Als ik nu het send commando gebruik, gaat iig het ledje wat tussen op rx zit knipperen.

Als je voor mij een unit nummer met bijbehorende KaKu huiscode hebt, programmeer ik de ontvanger daar wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je die niet achterhalen met de receiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Die heb ik dus nog niet aan de praat ..

edit: volgens jou script heb je de receiver op wiringpi PIN2 moet ik dan in receive.cpp de regel "int bit = 2;" hebben?

[ Voor 61% gewijzigd door Koffie op 02-04-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is handig om eerst te doen. Deze is niet bedoeld voor permanent gebruik, maar juist om je codes te achterhalen.

De bit moet je niet veranderen. Eventueel kan je de int pin_in = 2 veranderen.

[ Voor 29% gewijzigd door CurlyMo op 02-04-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Bedankt voor je input, morgen eerst even een transistor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan dit beter met een simpele weerstandsdeler doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Ontvanger output (5V) --------------+
                                    |
                                    |
                                   (R1)  10k
                                    |
                                    |
                                    +------------------------> (Uo) R. Pi input (3.3V)
                                    |
                                    |
                                   (R2)  10k
                                    |
                                    |
                                 ------
                                 0V/GND

De spanning uit de ontvanger wordt dan door 2 gedeeld, je houdt dan dus 2,5V over wat (vermoed ik) wel genoeg moet zijn om door de RPI als '1' te worden gezien. Mocht dat te laag zijn dan kan je R2 wat verhogen of R1 verlagen (de uitgangsspanning is dan Uo = 5V * R2/(R1+R2) B) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Grappig, dat is stomtoevallig de weg die we inmiddels ingeslagen zijn, alleen heb ik als R1 een 2K2 en R2 een 3K3 weerstand zitten.
Ik krijg het nodige binnen, maar niet mijn eigen afstandbediening. Dat mijn huis vol hangt met diverse sensoren van een wireless (433 Mhz) alarm werkt ook niet mee.

Morgen toch eens met een 10K weerstandjes proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Ik wil graag een arduino (nano) via i2c koppelen aan de raspberry pi.
Nu heb ik al de i2c werkende op de raspberry pi, maar ik ben aan het nadenken wat de beste manier van communiceren is.
Ik wil verschillende commando's doorsturen naar de arduino (voor het langste heb ik toch 20 of 22 bits nodig) en moet er ook een reactie kunnen komen van 22 bits lang.
Voor ik zomaar begin te "prutsen" had ik graag hier eens geluisterd wat de "goede" manier is hiervoor.

Concreet zal de arduino via de loop:
  • luisteren naar de i2c bus als er commando's langskomen en deze uitvoeren (bepaalde commando's voor het domotica netwerk varieert tussen de 6 en 22 bits lang)
  • een van z'n gpio's in de gaten houden als er een commando of reactie op het domotica netwerk langskomt (en deze opslaan en doorsturen naar de pi via i2c - variatie tussen de 6 en 22bits lang)
  • om de 30 seconden ofzo enkele sensoren uitlezen (code van openenergymonitor die een 9v ac/ac adapter en 3x een ct sensor uitleest om het actuele verbruik te berekenen)
  • het resultaat van vorige doorgeven aan de raspberry pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Promy schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 10:09:
Ik wil graag een arduino (nano) via i2c koppelen aan de raspberry pi.
Nu heb ik al de i2c werkende op de raspberry pi, maar ik ben aan het nadenken wat de beste manier van communiceren is.
Ik wil verschillende commando's doorsturen naar de arduino (voor het langste heb ik toch 20 of 22 bits nodig) en moet er ook een reactie kunnen komen van 22 bits lang.
Voor ik zomaar begin te "prutsen" had ik graag hier eens geluisterd wat de "goede" manier is hiervoor.

Concreet zal de arduino via de loop:
  • luisteren naar de i2c bus als er commando's langskomen en deze uitvoeren (bepaalde commando's voor het domotica netwerk varieert tussen de 6 en 22 bits lang)
  • een van z'n gpio's in de gaten houden als er een commando of reactie op het domotica netwerk langskomt (en deze opslaan en doorsturen naar de pi via i2c - variatie tussen de 6 en 22bits lang)
  • om de 30 seconden ofzo enkele sensoren uitlezen (code van openenergymonitor die een 9v ac/ac adapter en 3x een ct sensor uitleest om het actuele verbruik te berekenen)
  • het resultaat van vorige doorgeven aan de raspberry pi
Even een waarschuwing, je kunt niet zomaar een Arduino aan een PI koppelen. Heeft zijn pins op 3,3V staan. Arduino's zijn meestal 5V, als je ze aansluit heb je kans dat jij je PI sloopt. Daarvoor moet een Logic Level Converter tussen zetten. Zie hier http://binerry.de/post/27...pi-with-i2c-arduino-slave

[ Voor 3% gewijzigd door Forain op 06-04-2013 22:31 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Iemand nog ideen over het aansluiten van de RF Receiver?

Ik maak gebruik van een voltage divider schema, R1=2K2 R2=3K3 de input is de digitale output van de receiver, deze zou dus netjes 5v moeten zijn.
Tussen R1 en R2 zou ik op 3v moeten uitkomen, maar dat is eerder 0,6

Ik lijk wel wat te ontvangen, maar dat is 95% elro en 5% KaKu zonder dat ik ook maar iets aan het zenden ben.
Ik denk dat het een combinatie van ruis en RF van het alarmsysteem is.

Ik heb in huis geen probleem met ontvangst van KaKu,
Vandaag een nieuwe ab gekocht (AYTC-102) met een automatische huiscode, omdat de nieuwste KaKu ontvanger niet mijn huidige ab (YCT-102) begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
Forain schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:27:
[...]

Even een waarschuwing, je kunt niet zomaar een Arduino aan een PI koppelen. Heeft zijn pins op 3,3V staan. Arduino's zijn meestal 5V, als je ze aansluit heb je kans dat jij je PI sloopt. Daarvoor moet een Logic Level Converter tussen zetten. Zie hier http://binerry.de/post/27...pi-with-i2c-arduino-slave
Ik maak gebruik van een meduino (een arduino nano kloon). Die heeft een switch om te schakelen tussen 3.3V en 5V. In de opstartloop check ik eerst of de vcc wel 3.3V is voor de i2c te activeren. Maar het is inderdaad een belangrijke opmerking: je sloopt er direct de gpio's van de pi mee (op z'n minst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Nog steeds het script van CurlyMoo niet werkende.

We hebben hier 2 RPi's. Als we op de ene een zender zetten en op de andere een ontvanger, dan komen de signalen aan.
Met andere woorden: pi1 voert "./send -u 3 -i 5763406 -t" uit, op dat moment zien we op pi2 netjes de data binnenkomen:
Start
Klik Aan Klik Uit
ID:             5763406
Unit:           3
Klik Aan Klik Uit
Klik Aan Klik Uit
Klik Aan Klik Uit

Grootste probleem is echter: geen enkel KaKu apparaat ziet onze verzonden code (allemaal nieuwe apparaten beginnende met een A), en we krijgen ook geen druppel data binnen bij het zenden met onze eigen afstandsbediening (AYCT-102 & APA2-2300R)

Iemand enig idee waar we iets fout doen?

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste