Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Forain schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 22:27:
[...]
Even een waarschuwing, je kunt niet zomaar een Arduino aan een PI koppelen. Heeft zijn pins op 3,3V staan. Arduino's zijn meestal 5V, als je ze aansluit heb je kans dat jij je PI sloopt. Daarvoor moet een Logic Level Converter tussen zetten. Zie hier http://binerry.de/post/27...pi-with-i2c-arduino-slave
Ja inderdaad, ik heb pas zelf deze gekocht: Sparkfun logic level converter, ook voor communicatie tussen een mini arduino achtige (digispark) en een raspberry pi.

Ik gebruik hem voor serieel (UART) maar volgens de beschrijving van het ding kan het ook i2c. Nooit geprobeerd echter. Voor die paar euro ga ik in elk geval niet zelf met weerstanden rommelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 14:06
Koffie schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:26:
Nog steeds het script van CurlyMoo niet werkende.

We hebben hier 2 RPi's. Als we op de ene een zender zetten en op de andere een ontvanger, dan komen de signalen aan.
Met andere woorden: pi1 voert "./send -u 3 -i 5763406 -t" uit, op dat moment zien we op pi2 netjes de data binnenkomen:
Start
Klik Aan Klik Uit
ID:             5763406
All/Single:     Single
On/Off:         ON
Unit:           3
Klik Aan Klik Uit
Klik Aan Klik Uit
Klik Aan Klik Uit

Grootste probleem is echter: geen enkel KaKu apparaat ziet onze verzonden code (allemaal nieuwe apparaten beginnende met een A), en we krijgen ook geen druppel data binnen bij het zenden met onze eigen afstandsbediening (AYCT-102 & APA2-2300R)

Iemand enig idee waar we iets fout doen?
Voor degene die het aan de praat hebben: welke afstandbediening icm welke KaKu ontvangers hebben jullie het aan de praat?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stubby
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:59
Koffie schreef op woensdag 10 april 2013 @ 21:51:
[...]

Voor degene die het aan de praat hebben: welke afstandbediening icm welke KaKu ontvangers hebben jullie het aan de praat?
Ik heb als afstandsbediening de AYCT-102 en daarbij 2 x de acd-1000, de APCR-2300, de ASUN-650 en de AMWR-210. Werkt allemaal top. Eerst deviceid van de afstandsbediening onderschept en vervolgens kan je met de sendcommando's alles versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
- APA3-1500R
- ACM-100
- AWMT-230

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Stubby schreef op woensdag 10 april 2013 @ 22:00:
[...]

Ik heb als afstandsbediening de AYCT-102 en daarbij 2 x de acd-1000, de APCR-2300, de ASUN-650 en de AMWR-210. Werkt allemaal top. Eerst deviceid van de afstandsbediening onderschept en vervolgens kan je met de sendcommando's alles versturen.
Vreemd. Wij hebben dus zowel een YCT-102 als een AYCT-102 icm een ACD-1000, ACM-1000 en AWMD-250.
De oudere (ACM-1000) werkt met beide remotes, de nieuwere alleen met de AYCT-102.

Eigenlijk hebben we dus 2 situaties:
- Al onze KaKu apparatuur werkt prima
- Tussen 2 RPi's kunnen we KaKu commando's zenden (zowel oude als nieuwe protocol)

Wat dus *niet* werkt:
- Signalen van beide type AB's komen niet aan op de RPi
- Signalen van de RPi komen niet aan bij de KaKu apparaten

Als ik niet beter wist, zou ik denken dat de KaKu's en de RPi's op een totaal andere frequentie zitten (wat niet het geval is, de RF onderdelen komen bij iPrototype vandaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke modules heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou toch echt moeten werken. Kan je eens de receiver draaien in debug mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik kan er nu niet bij, maar als we de receiver in debug mode mode draaien zien we eigenlijk nog steeds niets herkenbaars (op moment van zenden).
Voor de zekerheid van de week een learn gedraaid, daar kwam dit uit:

Low: 2
High: 4
SwitchBit: 1
111111101011111011111111101111

Maar ik betwijfel of dat betrouwbare data is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat die code van je afstandsbediening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dat is een AYCT-102, dus ik weet niet wat de huiscode is.
Van mijn oude (YCT-102) weet ik het wel (A) maar die werkt niet met de recente KaKu devices (WMD-250).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zend eens het volgende:
code:
1
./send -i 82176 -t -a

Gebeurt er dan wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ga ik vanmiddag proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Nou .. we zijn er uit ..

Per ongeluk de verkeerde RF setjes ontvangen 8)7
We hebben zenders en ontvangers ontvangen die op 315 Mhz werken ipv 433 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed om te weten dat het niet aan mijn code ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/53620130411_151935_tn.jpg

Omdat het dus tussen 2 RPi's wel werkt, hebben we niet langer aan de RF modules getwijfeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 03:52
MaNDaRK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:54:
JanPedaal, ik weet niet of ik het voor elkaar ga krijgen, maar ik vind het persoonlijk wel handig dat er een notatie is geweest van iemand die aan de deur is geweest :)

Ben nu bezig met mijn home automation app, RPHC (Raspberry Pi Home Control :+), de status van de lampen wordt nu in de database opgeslagen en er kunnen ook diverse groepen worden gemaakt :)
Ben nu bezig met het live updaten van de clients :)
Zou je misschien jou RPHC code kunnen delen. Ik was zelf ook bezig met het schrijven van een eigen mobile pagina met jquery mobile. Alleen is het me niet gelukt om de status van de lampen uit de database te lezen en met jquery de juiste waardes naar de status van de knoppen heen te schrijven (on/off). Zie link http://jsfiddle.net/yQusD/2/. Scheelt mij weer heeeel veel uitzoek werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sluit me aan bij @VickyNick, inmiddels al wel de HTML+CSS+JS pagina gekopieerd, nu de logic nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:55
Ben even de code aan het opknappen, en makkelijker maken :)

Het komt er aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@VickyNick, ik snap niet goed waarom je de labels een link maakt. Kan je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
De code is nu te downloaden @ http://mandark.nl/got/RPHC.rar

Er zit nog wel een klein foutje in de code, op dit moment kan ik alleen nog maar schakelaars op het 31 adres schakelen (voor mij is dit op dit moment voldoende). Ik meld me wel als ik deze fout er heb uitgehaald.

Deze code bevind zich trouwens in: index.php op regel 43 & 48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Inmiddels heb ik ook mijn KaKu aan de praat nadat ik de juiste RF onderdelen van iPrototype heb ontvangen :+
Ik maak gebruik van het standaard PHP scriptje wat velen ook zullen gebruiken (licau).
Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde om de status van de KaKu ontvangers in een DB weg te schrijven, ik gebruik ze namelijk ook nog gewoon met de wandschakelaar.

Wel heb ik gisteren een python script gemaakt welke elke 5 minuten de temp van een DS18B20 uitleest en in een MySQL DB wegschrijft.
Op de index.php word dan de meest recente temperatuur weergegeven.
Vanavond hopelijk tijd om met mijn relais aan de gang te gaan, zodat ik een script kan maken die het relais aanstuurt met de DS18B20 als input .. dan kan de thermostaat in de woonkamer ook weer weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 08:26:
Voor mij heeft het weinig toegevoegde waarde om de status van de KaKu ontvangers in een DB weg te schrijven, ik gebruik ze namelijk ook nog gewoon met de wandschakelaar.
Daar is de ontvanger dan ook voor. Dat je ook de statussen van je lampen kan bijhouden als ze geschakeld zijn met een wandschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Niet als je een inbouwschakelaar zoals de AWMD-250 gebruikt, dan word er namelijk niets uitgezonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je die schakelaar wel eens geprobeerd met ledlampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ja, heb ik nu draaien met LED lampen. Vanwaar de vraag?
Deze (dimbare) module is speciaal voor dimbare LED lampen. Ik heb nog wel last van sporadisch last van trillen maar ben er nog niet uit of dit door de lampen of de dimmer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
CurlyMo schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:20:
@VickyNick, ik snap niet goed waarom je de labels een link maakt. Kan je dat toelichten?
Het was de bedoeling dat als je op het label klikt de slider ook van staat veranderd. Zodoende hoef je dus niet specifiek op de toggle te klikken, maar kun je ook gewoon het betreffende label aanklikken om de toggle van status te veranderen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
MaNDaRK schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 23:31:
De code is nu te downloaden @ http://mandark.nl/got/RPHC.rar

Er zit nog wel een klein foutje in de code, op dit moment kan ik alleen nog maar schakelaars op het 31 adres schakelen (voor mij is dit op dit moment voldoende). Ik meld me wel als ik deze fout er heb uitgehaald.

Deze code bevind zich trouwens in: index.php op regel 43 & 48.
Bedankt! _/-\o_ Dat scheelt weer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VickyNick
Zeer interessant projectje voor de raspberry is trouwens: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=37&t=30420. Hier wordt uitgelegd hoe je de toetsen van een standaard chronotherm III thermostaat kan aansturen om de temperatuur in te stellen. Dit principe is volgens mij toepasbaar op meerdere thermostaten. Dit is een stuk makkelijker toe te passen dan het zelf toepassen van een aan/uit regeling of een regeling voor een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
@VickyNick : graag volgende keer alles in 1 post plaatsen, ipv 3 replys onder elkaar.
Als je nieuwe toevoegingen hebt, kun je een bestaande post editten.
VickyNick schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:38:
Zeer interessant projectje voor de raspberry is trouwens: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=37&t=30420. Hier wordt uitgelegd hoe je de toetsen van een standaard chronotherm III thermostaat kan aansturen om de temperatuur in te stellen. Dit principe is volgens mij toepasbaar op meerdere thermostaten. Dit is een stuk makkelijker toe te passen dan het zelf toepassen van een aan/uit regeling of een regeling voor een modulerende thermostaat.
In principe heb je gelijk, maar persoonlijk vind ik het de omgekeerde wereld.
De logica van de chronoterms is namelijk ver te zoeken. Wanneer je alles naar de Pi trekt, heb je alles in control.
De meeste CV ketels zullen gewoon met een 24V schakeling werken, dat is (buiten de software om) namelijk het enige wat je thermostaat doet.
Wanneer je nu de Pi het schakelen dmv een relais laat doen, kun je alle logica er zelf omheen programmeren.

In het meest simpele geval hoef ik nu alleen het volgende te doen:

- Lees DS18B20 uit
- Vergelijk waarde met gewenste waarde
- If hoger dan gewenst -> relais uit
- if lager dan gewenst -> relais aan

Daarna kun je het steeds mooier gaan maken (schema's wanneer je er wel en niet bent, meerdere DS18B20 probes en daar het gemiddelde van pakker, rekening houden met het siezoen, het weer en het tijdstip, kijken of je uberhaupt movement ziet op een PIR, etc.)

[ Voor 82% gewijzigd door Koffie op 17-04-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
Koffie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:46:
De meeste CV ketels zullen gewoon met een 24V schakeling werken, dat is (buiten de software om) namelijk het enige wat je thermostaat doet.
Wanneer je nu de Pi het schakelen dmv een relais laat doen, kun je alle logica er zelf omheen programmeren.
Als je een nieuwe CV/thermostaat koopt dan werkt hij niet meer met een relais aan/uit principe hoor. Nieuwe werken met het OpenTherm protocol. Ze hebben een protocol op de 2 aders gemaakt inclusief stroomvoorziening voor de thermostaat vanuit de ketel. De ene kant op werkt het met stroom verschillen, andere kant op met spannings verschillen.
Een protocol is natuurlijk veel mooier omdat de thermostaat dan echt kan zeggen tegen de ketel 'ga maar op standje 2 draaien met de pomp en verwarm het water naar 40 graden'. Ook de andere kant op is mooier, buitentemperatuur, aantal bar etc is allemaal bekend bij zowel de ketel als de thermostaat.

Wanneer je dit hebt kun je veel beter een printje ertussen zetten icm de RPi, zie meer info van mij hier elpino.rv in "[GPIO] Raspberry Pi"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
OK, dat is nieuw voor mij :)

Ik heb sowieso geen CV maar stadsverwarming met een klep tussen de aanvoer. Die klep word nu gestuurd door de thermostaat, maar straks door de pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:39

oZy

Koffie schreef op woensdag 17 april 2013 @ 10:46:
[...]
Daarna kun je het steeds mooier gaan maken (schema's wanneer je er wel en niet bent, meerdere DS18B20 probes en daar het gemiddelde van pakker, rekening houden met het siezoen, het weer en het tijdstip, kijken of je uberhaupt movement ziet op een PIR, etc.)
Mijn vrouw en ik hebben beide Google Latitude app op de telefoon. De pi checkt om de 5 min wat onze afstand/reistijd tot thuis is (google maps api). Als beide telefoons >5km van thuis verwijderd zijn schakelt de pi de thermostaat op het nachtprogramma. Als een van de telefoons weer binnen die 5km grens komt schakelt hij weer naar dagprogramma. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
De code heeft een update gehad. Nu is het wel mogelijk om verschillende switches te gebruiken (adv de dip-switches op de schakelaar).

Download de nieuwe versie @ http://mandark.nl/got/RPHC-v0.2.rar

De temperatuur weergeven doe ik trouwens a.d. van deze tutorial: http://blog.turningdigita...mperature-sensor-rrdtool/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Stadsverarming aan de praat via de RPi :)

Heel voorzichtig al een python script geschreven welke uitleest wat de huidige temperatuur is en deze vergelijkt met de ingestelde temperatuur in een MySQL DB.
Indien hier een verschil is, wordt er gekeken of de GPIO van het relais al in de juist stand staat. Indien dat niet het geval is, word het relais geschakeld en word er in de DB weggeschreven dat op welk tijdstip er met welke temp welke type wijziging (ON or OFF) er plaatsgevonden heeft.

[YouTube: http://youtu.be/O-ScP6HqVIU]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Waarom kiezen jullie overigens voor mysql en geen sqlite3? Is dat geen overkill voor de pi en het opslaan van de status van je schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik kies voor MySQL omdat ik heeeel veeel wil gaan loggen (er komt meer op dan alleen een kachel en wat KaKu). Ik heb er dan ook bewust voor gekozen om alle MySQL data op een andere (reeds aanwezige) server te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
@oZy, omdat ik bekend met MySQL en phpMyAdmin :)

En oZy, ik heb je idee even geleend over het inschakelen van de verwarming door middel van Google Latitude.
Ik wil het gaan gebruiken om te controleren of het een bepaalde tijd is en dan als wij bijna thuis zijn dat de lampen dan automatisch aangaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Nice. Lees dan gelijk de zonsondergang tijden in en monitor wat het gemiddelde tijdsverschil is tussen het zonsondergang en lampen aan. Dan kun je ze op automatische piloot zetten. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnenkort maar eens een tweede pi met een TSOP4838 aan mijn energie- en gasmeter knopen voor het loggen van mijn energieverbruik en gasverbruik. Daarvoor dit kleine scriptje gemaakt dat werkt met interrupts en mysql integratie (deels overgenomen van de maker van de gpio interrupt patch):
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
/*  gcc -o gpio-irq-demo $(mysql_config --cflags) gpio-irq-demo.c $(mysql_config --libs) */

#include <stdio.h>
#include <poll.h>
#include <stdlib.h>
#include <fcntl.h>
#include <string.h>
#include <sys/time.h>
#include <mysql.h>
#include <stdio.h>

#define GPIO_FN_MAXLEN  32
#define POLL_TIMEOUT    1000
#define RDBUF_LEN       5
#define GPIO_IN_PIN     18
#define true            1
#define false           0
#define MIN_REPEATS     1

char *server = "x.x.x.x";
char *user = "...";
char *password = "...";
char *database = "...";

int main() {
    MYSQL *conn;
    MYSQL_RES *res;
    MYSQL_ROW row;

char fn[GPIO_FN_MAXLEN];
    char command[255];
    int fd,ret,log=1;
    struct pollfd pfd;
    char rdbuf[RDBUF_LEN];

memset(rdbuf, 0x00, RDBUF_LEN);
    memset(fn, 0x00, GPIO_FN_MAXLEN);

sprintf(command, "echo %d > /sys/class/gpio/export", GPIO_IN_PIN);
    system(command);
    sprintf(command, "echo both > /sys/class/gpio/gpio%d/edge", GPIO_IN_PIN);
    system(command);
    snprintf(fn, GPIO_FN_MAXLEN-1, "/sys/class/gpio/gpio%d/value", GPIO_IN_PIN);
    fd=open(fn, O_RDONLY);
    if(fd<0) {
        perror(fn);
        return 2;
    }
    pfd.fd=fd;
    pfd.events=POLLPRI;

ret=read(fd, rdbuf, RDBUF_LEN-1);
    if(ret<0) {
        perror("read()");
        return 4;
    }
    //printf("value is: %s\n", rdbuf);

while(1) {
        memset(rdbuf, 0x00, RDBUF_LEN);
        lseek(fd, 0, SEEK_SET);
        ret=poll(&pfd, 1, POLL_TIMEOUT);
        if(ret<0) {
            //perror("poll()");
            close(fd);
            return 3;
        }
        if(ret==0) {
            //printf("timeout\n");
            log=1;
            continue;
        }
        ret=read(fd, rdbuf, RDBUF_LEN-1);
        if(ret<0) {
            //perror("read()");
            return 4;
        }
        if(log) {
            conn = mysql_init(NULL);

/* Connect to database */
            if(!mysql_real_connect(conn, server, user, password, database, 0, NULL, 0)) {
                fprintf(stderr, "%s\n", mysql_error(conn));
            }

if(mysql_query(conn, "insert into log (log_id,timestamp) values (DEFAULT,DEFAULT)")) {
                fprintf(stderr, "%s\n", mysql_error(conn));
            }

mysql_close(conn);
        log=0;
        }
    }
    close(fd);
    return 0;
}

Voor degene die dit al doen, hoe zien jullie tabellen eruit? Je hoeft toch eigenlijk niks meer te loggen dan timestamps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een vraag aan iedereen (en voor de leesbaarheid een nieuwe post). Ik ben op dit moment bezig met een embedded OS. Het voordeel hiervan is dat hij compleet in het geheugen wordt geladen en door alleen core functies toe te voegen heel klein. Dit maakt ook dat je geen ext4 partitie nodig hebt maar de boot partitie. In totaal is het geheel nu 13mb waardoor hij past op de kleinste SD kaart beschikbaar. Nadat het systeem geboot is kan je de SD kaart verwijderen als je wilt. Features:

- (W)LAN on boot (alleen nog de 8192cu module)
- Login prompt
- NTP datum/tijd synchronisatie
- SSH server
- MySQL client library

Zijn er specifieke wensen die jullie hebben voor zo'n OS?

https://github.com/CurlyMoo/MinimalPi

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 20-04-2013 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:17:
Binnenkort maar eens een tweede pi met een TSOP4838 aan mijn energie- en gasmeter knopen voor het loggen van mijn energieverbruik en gasverbruik. Daarvoor dit kleine scriptje gemaakt dat werkt met interrupts en mysql integratie (deels overgenomen van de maker van de gpio interrupt patch):
[...]
Voor degene die dit al doen, hoe zien jullie tabellen eruit? Je hoeft toch eigenlijk niks meer te loggen dan timestamps?
Ik log vanuit de p1 poort om de 2 min een timestamp, meterstand elektra 1, meterstand elektra 2, huidige afname. Eens per uur dezelfde regel maar dan aangevuld met de gasmeterstand, gemiddelde binnen- en buitentemperatuur van het afgelopen uur.

Eens per dag schrijf ik het verbruik van de vorige dag weg naar een overzicht tabel incl. de voor die dag geldende tarieven, het voorschot bedrag, gemiddelde binnen- en buitentemperatuur, windkracht en windrichting.

Misschien veel info, maar ik kan nu realtime mijn 'eindafrekening' inzien en een soort isolatiewaarde bepalen (woon hier nog niet lang en het is dramatisch geïsoleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oZy schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:56:
Ik log vanuit de p1 poort om de 2 min een timestamp, meterstand elektra 1, meterstand elektra 2, huidige afname. Eens per uur dezelfde regel maar dan aangevuld met de gasmeterstand, gemiddelde binnen- en buitentemperatuur van het afgelopen uur.
Wat is het verschil tussen de meterstand en de huidige afname?
Hoe registreer je de temperatuur?
Eens per dag schrijf ik het verbruik van de vorige dag weg naar een overzicht tabel incl. de voor die dag geldende tarieven, het voorschot bedrag, gemiddelde binnen- en buitentemperatuur, windkracht en windrichting.
Hoe heb je dat ophalen van die tarieven geautomatiseerd en Waar haal je het voorschot bedrag vandaan?
Misschien veel info, maar ik kan nu realtime mijn 'eindafrekening' inzien en een soort isolatiewaarde bepalen (woon hier nog niet lang en het is dramatisch geïsoleerd).
Edit: De energietarieven ophalen is me inmiddels gelukt door via php dom de webpagina van de aanbieder te parsen.

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 20-04-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 12:23
Ik heb vandaag ook eindelijk mijn 433Mhz reciever & transmitter aangekregen.
Het is de bedoeling dat ik een ledstrip aan kan sturen vanuit het netwerk (en uiteindelijk deze als een soort ambilight kan gebruiken voor de xbmc in de woonkamer).

Anyway, gelijk de ontvanger aan de PI gehangen, en geprobeerd met de tool van curlymoo.
Hij reageert goed op de afstandbediening wanneer ik iets indruk, bijv power aan:

code:
1
2
Code length:    227
Code length:    34;5;6;7;6;8;6;22;14;7;7;7;6;7;7;14;14;6;6;14;6;7;5;7;6;6;6;7;6;6;6;6;6;7;6;6;13;14;13;13;13;13;6;7;13;7;6;6;6;6;7;6;6;6;5;6;6;6;6;6;6;9;4;16;13;6;6;6;6;6;6;13;14;5;7;13;6;6;6;6;6;6;6;6;6;6;6;6;7;5;7;6;13;12;14;13;11;14;7;6;15;7;7;6;7;6;8;6;7;6;8;6;7;6;6;6;6;13;6;20;14;6;6;6;7;6;7;12;14;6;7;12;7;6;7;6;6;6;7;6;6;6;7;6;6;6;6;5;14;12;15;12;14;13;6;6;14;6;7;5;7;5;7;6;7;6;6;6;7;5;7;5;7;13;24;3;6;6;8;13;15;5;7;12;5;4;7;4;7;6;7;5;7;6;6;4;7;4;6;6;15;14;14;12;14;13;6;6;14;6;6;6;7;5;7;6;7;6;7;5;7;5;7;6;7;12;

Maar ik krijg ook continu 'spam' binnen, zeker 100 per seconde:
Output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pi@raspberrypi /tmp/wiringPi/433.92-Raspberry-Pi $ sudo ./receive -d
Start
Code length:    1
Code length:
Code length:
Code length:

En dat gaat dus tot in de eeuwigheid door.

Kan ik die pakketjes 'filteren'?
En is er toevallig al iemand die deze remote al aan de praat heeft gekregen:
http://www.leddream.nl/images/ledned/LED%20remote%20RF.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga ervan uit dat het hier niet gaat om KlikAanKlikUit of Elro apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 12:23
Nee, de elro apparaten (schakelaars) zijn nog onderweg.
Ik ga er vanuit dat ik die snel zat aan de praat krijg :)

Het gaat hier om een ledstrip met afstandbediening met kleurenwiel.
Aantal weken terug gekocht via samenkopen, werkt perfect :)

Nu wil ik die dus kunnen besturen vanaf de PI, zodat ik er een simpele webinterface voor kan maken.
Uiteindelijk wil ik deze ook koppelen aan een ambilight plugin in XBMC, maar dat is een zorg voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zul je via de debug mode zelf even moeten uitzoeken hoe het protocol werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-02 22:56
Ik kreeg er ook 1. In mijn geval zit het probleem in receive.cpp methode createBinaryString.

code:
1
2
3
4
5
6
7
void createBinaryString(int cutoff) {
...
for(a=0;a<(int)acode.size();a+=4) 
{
   // a is hier soms groter dan (int)acode.size(); 
   // dus een out of bounds. Als ik hem guard met een check (a<(int)acode.size()) lijkt alles prima te lopen
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je daar een pull request van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Hmm het probleem is er toch niet mee opgelost, maar het zit wel in dat stukje code. Ik zal er nog even wat langer naar moeten kijken dus. Er is in ieder geval wel sprake van een out of bound index. Maar simpelweg een guard toevoegen gaat het niet oplossen, behalve dan dat het een crash voorkomt.

Het probleem doet zich niet altijd voor, maar gelukkig wel geregeld. Dus redelijk reproduceerbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door mojo81 op 22-04-2013 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, maar velen (en ik natuurlijk) halen hun doel ermee: achter de codes van hun zenders komen. Hij is niet bedoeld voor permanent daemon gebruik, dus dan vind ik het wel prima :)

Als je een oplossing hebt, hoor ik dat overigens graag en implementeer ik het met alle plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 13:11:
Wat is het verschil tussen de meterstand en de huidige afname?
Huidig verbruik is de afname op het moment van het opvragen. Echt een moment opnamen dus. De meterstand icm de timestamp geeft een sluitend beeld (als je die vergelijkt met een moment eerder bijv.).
Hoe registreer je de temperatuur?
Ik heb een 433 buiten temp. sensor van een oud weerstation, en een DS18B20 sensor voor binnen.
Hoe heb je dat ophalen van die tarieven geautomatiseerd en Waar haal je het voorschot bedrag vandaan?
Edit: De energietarieven ophalen is me inmiddels gelukt door via php dom de webpagina van de aanbieder te parsen.
Dit zou ik anders doen. Ik heb een contract met mijn energieleverancier waar mijn tarieven op staan. Die waardes heb ik in een txt bestand gezet en die lees ik uit en sla ik op bij de dagtotalen. Als Essent de tarieven wijzigt wil dat niet zeggen dat die ook voor mij gelden.

Voorschot bedrag kan ik zelf instellen bij Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
Als je een oplossing hebt, hoor ik dat overigens graag en implementeer ik het met alle plezier
Ik ga mijn best doen. Maar het zal nog wel wat puzzelen vergen. Ik niet echt een low level man, dus we zullen zien.

Is er een bijzondere reden dat je hem niet als daemon wilt inzetten behalve dan dat het simpelweg niet in je plannen past? Ik wil het namelijk wel daarvoor gebruiken. Zie tot nu toe ook nog geen reden waarom niet. Of is het allemaal niet real time genoeg om altijd goed te kunnen werken o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oZy schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:24:
[...]

Huidig verbruik is de afname op het moment van het opvragen. Echt een moment opnamen dus. De meterstand icm de timestamp geeft een sluitend beeld (als je die vergelijkt met een moment eerder bijv.).
Haal je de huidige meterstand wel geautomatiseerd op? Zo ja, hoe? Om de sluitende waardes te krijgen heb je dus alleen een timestamp nodig?
mojo81 schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:26:
Is er een bijzondere reden dat je hem niet als daemon wilt inzetten behalve dan dat het simpelweg niet in je plannen past? Ik wil het namelijk wel daarvoor gebruiken. Zie tot nu toe ook nog geen reden waarom niet. Of is het allemaal niet real time genoeg om altijd goed te kunnen werken o.i.d?
Omdat hij niet met interrupts werkt. Wil je dat wel, dan zou ik voorstellen om er eerst een Attiny85/45 tussen te hangen om alle ruis te filteren. Als je die programmeert met NewRemoteSwitch code, dan werkt dit prima*. Je laat de ATTiny dan alleen de ontvangen code doorsturen naar de RPi waardoor de ruis weg is. De doorgestuurde code laat je vervolgens weer verwerken door dezelfde NewRemoteSwitch code, maar dan aangepast voor de RPi (die heb ik ook liggen). Een andere optie is gebruik te maken van Lirc. Gebruik daarvoor gewoon de genLirc.

*Deze combinatie gebruik ik nu al voor andere custom toepassingen waar KaKu niet doet wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:38:
[...]
Haal je de huidige meterstand wel geautomatiseerd op? Zo ja, hoe? Om de sluitende waardes te krijgen heb je dus alleen een timestamp nodig?
Ik haal zowel huidig verbruik als de meterstanden geautomatiseerd op (om de 2 min). Het huidig verbruik doe ik nog niets mee. Als ik naar de grafieken kijk kan ik optisch wel de patronen herkennen (wasmachine, vaatwasser, etc.).

met de timestamps en meterstanden doe ik de dagtotalen opstellen, bijv:
SQL:
1
SELECT DATE(timestamp), MAX(gas)-MIN(gas) FROM p1data GROUP BY DATE(timestamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
CurlyMo schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:38:
Een andere optie is gebruik te maken van Lirc. Gebruik daarvoor gewoon de genLirc.
Thanks, had ik nog niet naar gekeken. Ik veronderstel dat je dit zegt omdat het dan beter werkt daar Lirc in kernel is gecompileerd en closer to real time is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oZy schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:59:
[...]

Ik haal zowel huidig verbruik als de meterstanden geautomatiseerd op (om de 2 min). Het huidig verbruik doe ik nog niets mee. Als ik naar de grafieken kijk kan ik optisch wel de patronen herkennen (wasmachine, vaatwasser, etc.).

met de timestamps en meterstanden doe ik de dagtotalen opstellen, bijv:
SQL:
1
SELECT DATE(timestamp), MAX(gas)-MIN(gas) FROM p1data GROUP BY DATE(timestamp)
Ik vroeg dit apart aangezien (volgens mij) op mijn energiemeter alleen 1000imp/Kwh af te lezen is en niet het huidige verbruik, maar het kan zijn dat ik iets niet weet.
mojo81 schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:04:
[...]

Thanks, had ik nog niet naar gekeken. Ik veronderstel dat je dit zegt omdat het dan beter werkt daar Lirc in kernel is gecompileerd en closer to real time is?
Zoals ik al aangaf is mijn code niet geschikt om als daemon te draaien, omdat het niet met interrupts werkt. Via lirc werkt dit beter aangezien deze daemon hierin gespecialiseerd is. Het aanleren van je AB is dan uitdaging nummer 2 aangezien er zoveel ruis wordt ontvangen. Diezelfde ruis zorgt er ook voor dat Lirc niet perfect werkt, daarvoor zul je er echt een ATTiny (of iets dergelijks) tussen moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mojo81
CurlyMo schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:57:
Zoals ik al aangaf is mijn code niet geschikt om als daemon te draaien, omdat het niet met interrupts werkt. Via lirc werkt dit beter aangezien deze daemon hierin gespecialiseerd is. Het aanleren van je AB is dan uitdaging nummer 2 aangezien er zoveel ruis wordt ontvangen. Diezelfde ruis zorgt er ook voor dat Lirc niet perfect werkt, daarvoor zul je er echt een ATTiny (of iets dergelijks) tussen moeten zetten.
Bedankt! Dat wordt dan binnenkort de wereld van de micro controllers toch maar verkennen. AttTiny ziet er leuk uit inderdaad. Alleen nog even een manier vinden om deze zonder Arduino te programmeren, maar dat zou in theorie niet zo lastig moet zijn. gevonden: https://sites.google.com/site/techappsnl/tiny-avr-programmer

[ Voor 4% gewijzigd door mojo81 op 22-04-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

CurlyMo: ik vang met een regelmaat van 30sec een brei aan data op wanneer ik ./receive -d aan heb staan die ik niet thuis kan brengen. Het zit rond de 600kb aan data per set en ben erg benieuwd waar het vandaan komt. Heb jij nog tips hoe ik dit het makkelijkst kan decoden?

Bij de kaku/elro data is er een duidelijk timingsverschil tussen kort (ca. 3) en lang (ca. 15) maar in deze data varieert het van 1 (heel vaak) tot 20 (heel soms) en een enkele uitschieter richting de 40 zover ik kan zien.

[ Voor 24% gewijzigd door oZy op 22-04-2013 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die brei aan data is geheel willekeurig. Nadat hij 100 nullen heeft ontvangen begint hij aan een nieuwe set. In 600kb aan data, komt zo'n set van nullen vanzelf wel een keer voor.

Ik gebruik overigens deze om ATTiny's te programmeren:
http://dx.com/p/nano-v3-0...-cable-for-arduino-118037

Na het zelf weer geimplementeerd te hebben, kan ik bevestigen dat een ATTiny85 icm met Lirc echt prima werkt.

[ Voor 43% gewijzigd door CurlyMo op 22-04-2013 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-05-2024
Hallo allemaal ik ben bezig met het kaku projectje (via Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi) ik heb alles gevolgd maar nu werken de commando's om de kaku te bedienen niet (ik heb op de afstandbediening gecheckt ik zit op letterkanaal B ). Maar nu zit ik te twijfelen over hoe de transmitter is aangesloten, ik heb de transmitter van iPrototype (https://iprototype.nl/pro...ons/rf-transmitter-434mhz) en deze heeft 4 van die pinnetjes, dus nu vraag ik me af op welke pinnetjes ik de jumpers moet aansluiten. ik heb zoals in de guide staat de pin 4, 6 en 8 op de RPi gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Drumstick3 op 23-04-2013 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi" staat hoe het aangesloten mag worden. Als ik dan naar deze datasheet kijk: https://iprototype.nl/doc...itter-434mhz-tutorial.pdf en het volgende schema van de Pi aanhoud:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/adlRUG4WZ1DsCsugqNznWLE7/full.jpg

Pinout reciever:
code:
1
2
3
4
 __   A
/  \  N
\__/  T
1 2 3 4

Mag je het volgens mij zo aansluiten:

Pin 1 van de reciever op pin 2 van de Pi (5V)
Pin 2 van de reciever op pin 11 van de Pi (GPIO 17)
Pni 3 van de reciever op pin 6 van de pi (GND)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
MaNDaRK schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:06:
CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi" staat hoe het aangesloten mag worden. Als ik dan naar deze datasheet kijk: https://iprototype.nl/doc...itter-434mhz-tutorial.pdf en het volgende schema van de Pi aanhoud:
[afbeelding]

Pinout reciever:
code:
1
2
3
4
 __   A
/  \  N
\__/  T
1 2 3 4

Mag je het volgens mij zo aansluiten:

Pin 1 van de reciever op pin 2 van de Pi (5V)
Pin 2 van de reciever op pin 11 van de Pi (GPIO 17)
Pni 3 van de reciever op pin 6 van de pi (GND)
Thx voor je reply, ik zal het zo eens even gaan testen!

Ik heb het getest, maar er gebeurt nog niks... Maar nu weet ik niet zeker of het ligt hoe het aangesloten is of aan mijn commando. Ik gebruik het commando:

sudo ./kaku 1 B on

Ik heb achter het klepje van mijn kaku afstandsbediening gecheckt die staat op B, en ik maak gebruik van kanaal 1,2 en 3 dus het commando zou moeten werken lijkt me

[ Voor 18% gewijzigd door Drumstick3 op 23-04-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09 10:12
MaNDaRK schreef op woensdag 17 april 2013 @ 20:52:
De code heeft een update gehad. Nu is het wel mogelijk om verschillende switches te gebruiken (adv de dip-switches op de schakelaar).

Download de nieuwe versie @ http://mandark.nl/got/RPHC-v0.2.rar

De temperatuur weergeven doe ik trouwens a.d. van deze tutorial: http://blog.turningdigita...mperature-sensor-rrdtool/
Werkt dit ook met de aansluiting van @CurlyMo ? Of moet het op de manier van Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi ?

Gebruik nu die van CurlyMo ivm dim mogelijkheid :-)

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Drumstick3 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 21:36:
[...]

Thx voor je reply, ik zal het zo eens even gaan testen!

Ik heb het getest, maar er gebeurt nog niks... Maar nu weet ik niet zeker of het ligt hoe het aangesloten is of aan mijn commando. Ik gebruik het commando:

sudo ./kaku 1 B on

Ik heb achter het klepje van mijn kaku afstandsbediening gecheckt die staat op B, en ik maak gebruik van kanaal 1,2 en 3 dus het commando zou moeten werken lijkt me
Even kijken, volgens mij zit ik ook fout. Je wilt namelijk gebruikmaken van het andere script. Sorry.

Van de volgende aansluitingen moet je gebruikmaken:
Pin 1 van de reciever op pin 2 van je Pi
Pin 2 van de reciever op pin 8 van je Pi
Pin 3 van de reciever op pin 6 van je Pi

Daarnaast gaat volgens mij de adressering fout, met de volgende website kan je kijken welk adres de dipswitches aangeeft; http://theatrix.net/main/dip.htm

En als dat niet werkt, kan je misschien een foto maken van je setup? En een goeie foto van stand van de dipswitches?

buldogwtf schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 22:19:
[...]

Werkt dit ook met de aansluiting van @CurlyMo ? Of moet het op de manier van Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi ?

Gebruik nu die van CurlyMo ivm dim mogelijkheid :-)
Ik maak inderdaad gebruik van de scriptjes van: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi, wat voor een commando gebruik je om te dimmen? Ik kan wel eens kijken of ik een stukje jQuery kan maken dat het dimbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
MaNDaRK schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:28:
Ik maak inderdaad gebruik van de scriptjes van: Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi, wat voor een commando gebruik je om te dimmen? Ik kan wel eens kijken of ik een stukje jQuery kan maken dat het dimbaar is.
Ik maak voor de oude 'Kaku' gebruik van de 'sendKakuOld' van CurlyMo:

echo exec ('sudo ./sendKakuOld -i 14 -u 28 -t'); in mijn geval = D 3 on

Voor de nieuwe gebruik ik de 'send' code van CurlyMo:

echo exec ('sudo ./send -u 0 -i 2663026 -t');

en met dim:

echo exec ('sudo ./send -u 0 -i 2663026 -d 0.1');

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
[...]

Even kijken, volgens mij zit ik ook fout. Je wilt namelijk gebruikmaken van het andere script. Sorry.

Dit zal ik straks proberen als ik thuis ben
Daarnaast gaat volgens mij de adressering fout, met de volgende website kan je kijken welk adres de dipswitches aangeeft; http://theatrix.net/main/dip.htm

En als dat niet werkt, kan je misschien een foto maken van je setup? En een goeie foto van stand van de dipswitches?

Ik ben nogal nieuw in dit straatje, dus ik zou echt niet weten wat een dipswitch is (op google kom ik ook niet echt iets herkenbaars tegen), en wat zou ik kunnen met die website die je noemde?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
[...]

Dat is inderdaa de juiste manier van aansluiten, niet de eerder genoemde pin layout.

Het staat mij bij dat je zowel de scripts van CurlyMoo als van de blog moet aanpassen, omdat de gebruikte PIN om te zenden niet overeenkomt met de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Drumstick3 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 09:34:
[...]

Dit zal ik straks proberen als ik thuis ben

[...]

Ik ben nogal nieuw in dit straatje, dus ik zou echt niet weten wat een dipswitch is (op google kom ik ook niet echt iets herkenbaars tegen), en wat zou ik kunnen met die website die je noemde?

Alvast bedankt!
Op de achterkant van je KaKu schakelaar zit een switch om te bepalen op welk kanaal je zit. Op de volgende foto kan je het goed zien:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iFuRvslPuiwDvruKPkhXPvV1/medium.jpg
Het rooie blokje met de schuif schakelaars zijn de dipswitches.
Zoals je ziet staan de eerste 6 aan, dat betekend dat je op kanaal 63 zit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wh4RmCicUwkevzB39iQWvfsS/full.png

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
@MaNDaRK

Thanks! Ik zal kijken op welk kanaal ik zit en je laten weten of het allemaal heeft gewerkt!

Super bedankt alvast :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Geen probleem. Mocht het nou niet lukken, wil je dan even een foto maken wat er achter het klepje zit op je schakelaar?

Want als je kanaal 1, 2 en 3 gebruikt zou je volgens mij het volgende commando kunnen gebruiken:
 sudo ./kaku 7 B on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Ik weet het niet hoor.. volgens mij zijn die dipswitches niet relevant; Als ik het goed begrijp gebruikt Drumstick3 een oude klik aan klik uit set met zo'n draaischijfje om te kiezen tussen kanaal A/B/C/D. Als het schakelen wel lukt met de afstandsbediening zou ik ze vooral niet gaan open schroeven.

Je kunt overwegen om het script van CurlyMo te gebruiken ipv uit die blog omdat je dan met het receive commando ook kunt kijken wat (en of je uberhaupt iets) uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
oZy schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:44:
Ik weet het niet hoor.. volgens mij zijn die dipswitches niet relevant; Als ik het goed begrijp gebruikt Drumstick3 een oude klik aan klik uit set met zo'n draaischijfje om te kiezen tussen kanaal A/B/C/D. Als het schakelen wel lukt met de afstandsbediening zou ik ze vooral niet gaan open schroeven.

Je kunt overwegen om het script van CurlyMo te gebruiken ipv uit die blog omdat je dan met het receive commando ook kunt kijken wat (en of je uberhaupt iets) uitzend.
Volgens mij heb ik geen oud model (niet heel oud dan denk ik). Ik heb het model TMT-502, en dat van die kanalen was niet zon hele slimme post 8)7 , ik was even in de war met de units. Dus ik ga eerst maar eens even de schakelaars checken op welke stand de dip-switches staan :). En mijn letterschijf gaat overigens tot de letter O als ik me niet vergis.

[ Voor 16% gewijzigd door Drumstick3 op 24-04-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy

oZy

Oud in die zin dat je zelf een kanaal moet selecteren. De nieuwere modellen genereren een unieke sleutel die je kunt bonden met je schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
@ oZy

Ahh oke dat wist ik niet, maar ik zal eerst eens even kijken of ik eruit kom met de tips van MaNDaRK en anders ga ik de andere methode proberen :).

Nou ik heb een schakelaar van me open geschroefd.... Maar zonder resultaat. Eerst was het zoeken naar het juiste bitje (zelf had ik hem niet, en een electricien, een kennis van me had hem wel maar kon er niet diep genoeg in). Dus uiteindelijk het scchroefje maar uitgeboord. Uiteindelijk waren de schroefjes eruit. Maar geen dipswitches op de printplaat.... Wat nu? Zie onderstaand de afbeelding van de opengemaakte schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/uej6x4zzsibbnii/2013-04-24%2019.26.57.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Drumstick3 op 24-04-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
buldogwtf schreef op woensdag 24 april 2013 @ 08:53:
[...]

Ik maak voor de oude 'Kaku' gebruik van de 'sendKakuOld' van CurlyMo:
echo exec ('sudo ./sendKakuOld -i 14 -u 28 -t'); in mijn geval = D 3 on
Voor de nieuwe gebruik ik de 'send' code van CurlyMo:
echo exec ('sudo ./send -u 0 -i 2663026 -t');
en met dim:
echo exec ('sudo ./send -u 0 -i 2663026 -d 0.1');
Net even de draden verwisselt naar blog schema;

"sudo /home/test/lights/./kaku D 3 on" gaat mijn kamer in de hoek aan.

via de website word wel de status verandert in de database, echter de lamp gaat niet aan/uit.....

Mysql:

+----+-----------+---------+--------+--------+-------+---------------------+
| id | name | groupid | number | switch | state | lastupdate |
| 1 | Keuken | 2 | 1 | D | off | 2013-04-24 20:37:04 |
| 3 | Hoek Lamp | 2 | 3 | D | on | 2013-04-24 20:37:03 |
| 4 | Kelder | 2 | 4 | D | off | 2013-04-24 20:37:05 |
3 rows in set (0.00 sec)

action.php:

exec('sudo /home/test/lights/kaku ' . $id . ' ' . $switch . ' ' . $state);

Waar zit ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek even op sudoers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
buldogwtf schreef op woensdag 24 april 2013 @ 20:45:
[...]

via de website word wel de status verandert in de database, echter de lamp gaat niet aan/uit.....
wat ik me altijd heb afgevraagd met die RPi en klik aan/klikt uit setjes (of natuurlijk vergelijkbare types), kan hij nou echt de stand van het licht uitlezen of is dit gewoon een kwestie van 'gokken'?

Met andere woorden, krijgt de RPi te horen van het klik aan/klik uit systeem 'de lamp staat aan' of gaat hij er gewoon vanuit dat het getoggled wordt en toggled hij tussen 'aan' en 'uit' terwijl dit misschien precies andersom is in werkelijkheid.

Zelfde vraag over dimmers. Weet de RPi in hoeverre een dimmer gedimd is of kan hij dit helemaal niet weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elpino.rv schreef op donderdag 25 april 2013 @ 08:36:
wat ik me altijd heb afgevraagd met die RPi en klik aan/klikt uit setjes (of natuurlijk vergelijkbare types), kan hij nou echt de stand van het licht uitlezen of is dit gewoon een kwestie van 'gokken'?

Met andere woorden, krijgt de RPi te horen van het klik aan/klik uit systeem 'de lamp staat aan' of gaat hij er gewoon vanuit dat het getoggled wordt en toggled hij tussen 'aan' en 'uit' terwijl dit misschien precies andersom is in werkelijkheid.
Als je dit topic terug leest dan zie je dat het procotol o.a. bestaat uit een aan en een uit commando. Je kunt dus met de ontvanger uitlezen of er een aan of uit commando is gestuurd. De schakelaars gaan niet opeens aan als er een uit is gestuurd. Dus ja, je kan dit precies weten als je alle commando volgt.
Zelfde vraag over dimmers. Weet de RPi in hoeverre een dimmer gedimd is of kan hij dit helemaal niet weten?
Ja, want ook de specifieke dim waarden worden verstuurd. Anders zou je ook niet je lamp direct op een bepaalde dim stand kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
Klinkt bijna perfect. Enige wat je dus niet weet of het ook daadwerkelijk is uitgevoerd en als de RPi reset oid heb je ook een 'probleem' met de echte stand. Heb zelf een domotica systeem met terug koppeling (zelf gemaakt), dus weet ook 100% zeker of hij uit of aan is (of de lamp moet kapot zijn ;)). Blijf dan toch nog bij mijn eigen zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elpino.rv schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:08:
Heb zelf een domotica systeem met terug koppeling (zelf gemaakt), dus weet ook 100% zeker of hij uit of aan is (of de lamp moet kapot zijn ;)). Blijf dan toch nog bij mijn eigen zooi.
Kan je uitleggen hoe je dat gedaan hebt. Door het mogelijk te maken om de huidige status van de lamp op te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
CurlyMo schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:24:
[...]

Kan je uitleggen hoe je dat gedaan hebt. Door het mogelijk te maken om de huidige status van de lamp op te vragen?
Dat is heel 'simpel' qua aansluiting, helemaal geen draadloze Domotica oid.

Alle lampen (en een paar stopcontacten) worden op een centrale plek aangestuurd met relais kaarten (8 per kaart met aan/uit relais principe) en de wat zwaardere (stopcontacten, wasmachine etc) met pulsrelais met dubbele contacten (20.22.9.024.4000 24V). 1 contact voor 230Vac sturing, 1 contact voor terugmelding aan/uit. Heb ook 2 dimmers van Velleman (K8028) en ik gebruik een LEDje hierop als terugmelding of hij aan/uit staat. Helaas kan ik niet zien hoe hard hij brandt, dus vandaar ook mijn eerdere vraag.

Dit alles wordt bestuurd door een besturingsmodule via RS485. Besturingsmodule, met webservertje, zit weer met ethernet op het internet. Nog iets leuks, deze besturingsmodule kan ook de CV installatie besturen (heb ik al eerder in dit topic gemeld, icm OpenTherm protocol printje ertussen (http://www.tclcode.com/))

Zowel besturingsmodule als relais kaarten zijn van mijn werk en ik heb daar zelf custom firmware in draaien (ben embedded software engineer daar).

Voor mij zou voornamelijk de dimmer functionaliteit via de RPi met klik aan/uit (of vergelijkbaar) interessant zijn omdat ik hem via mijn oplossing niet op een specifieke stand kan zetten. Heb al zitten kijken naar 'echte' industriële dimmers met feedback maar die dimmers vind ik te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
Drumstick3 schreef op woensdag 24 april 2013 @ 12:12:
@ oZy

Ahh oke dat wist ik niet, maar ik zal eerst eens even kijken of ik eruit kom met de tips van MaNDaRK en anders ga ik de andere methode proberen :).

Nou ik heb een schakelaar van me open geschroefd.... Maar zonder resultaat. Eerst was het zoeken naar het juiste bitje (zelf had ik hem niet, en een electricien, een kennis van me had hem wel maar kon er niet diep genoeg in). Dus uiteindelijk het scchroefje maar uitgeboord. Uiteindelijk waren de schroefjes eruit. Maar geen dipswitches op de printplaat.... Wat nu? Zie onderstaand de afbeelding van de opengemaakte schakelaar.

[afbeelding]
Goeie vraag, je hebt volgens mij wel het adres nodig om te schakelen en zoals hierboven al genoemd is maakt deze KaKu unit gebruik van een handshake optie.

Hier wordt nog wel een optie gegeven wat je kan doen:
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
en anders moet je een reciever hebben om achter het kanaal te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
@MaNDaRK

Nou ik ga eerst even proberen als ik hem op zoek mode zet en dan een random commando geven, als dat niet werkt ga ik een receiver bestellen en het zo achterhalen!

Ik zal wel weer wat posten als ik wat meer weet!

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:25
Zijn die oude PC speakers (die interne) 5v? En zo ja kan ik deze dan direct aansluiten op de 5v?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Als het goed is, staat het vermogen en het wattage op de achterkant.
http://www.italian-spaghe...oads/pc_speaker_burn1.jpg
vb 8 Ohm, 0,5 W
V = I x R

succes :)

[ Voor 25% gewijzigd door GeeBee op 28-04-2013 16:45 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:28
Samen met een vriend ben ik bezig om floppy music te maken dmv mijn Raspberry Pi (B, rev 2). Ik draai hier Raspian op icm python GPIO. Nu heb ik het zover dat ik de steppe motor van de drive kan besturen via de GPIO pins (dmv python). Ik ben echter op zoek naar een scriptje dat midi bestanden kan afspelen/omzetten naar de juiste output. Ik heb al flink online lopen zoeken maar kom niet verder als iemand uit polen die zijn scriptjes niet online heeft gezet en geen contact mee krijg.

Iemand enig idee of er zulke software/scripts ergens zijn te vinden? (hoeft niet perse in python).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Even een paar vraagjes nav http://learn.adafruit.com...-the-cobbler-to-a-mcp3008

Ik wil 2 load cell's aansluiten op 2 INA125P versterkers.
De output hiervan zal dan naar de MCP3008 ADC moeten.
We'll do that by wiring up an MCP3008 chip to it. The MCP3008 acts like a 'bridge' between digital and analog. It has 8 analog inputs and the Pi can query it using 4 digital pins.
Hieruit begrijp ik dat het dus geen probleem is om de 2 losse amplifiers op de ADC aan te sluiten.
Vervolgens moet de output van die ADC naar de RPi

De belangrijkste PIN's richting Rpi zijn:
MCP3008 CLK -> #18 (orange)
MCP3008 DOUT -> #23 (yellow)
MCP3008 DIN -> #24 (blue)
MCP3008 CS -> #25 (violet)

Dat zijn de volgende GPIO's:

18 = GPIO 24
23 = GPIO 11 used as SPI0 SCLK
24 = GPIO 8 used as SPI0 CE0

Adafruit roept ook nog het volgende :
Advanced users may note that the Raspberry Pi does have a hardware SPI interface (the cobbler pins are labeled MISO/MOSI/SCLK/CE0/CE1). The hardware SPI interface is super fast but not included in all distributions. For that reason we are using a bit banged SPI implementation so the SPI pins can be any of the raspberry pi's GPIOs (assuming you update the script).
Ik zou dan aannemen dat ik gewoon een vrije GPIO van de RPi kan nemen voor de 2e amplifier, maar als ik kijk naar GPIO 24 dan is die aan de clock gekoppeld.
Zou ik dan voor de 2e GPIO7 (used as SPI0 CE1) moeten nemen?

Wie heeft een duwtje in de goede rug voor mij? Als ik het theorethische plaatje een beetje op orde heb, kan ik namelijk onderdelen gaan bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Schopje .. volgens mij begrijp ik het verkeerd en kan ik gewoon meerdere analoge inputs op de ADC plaatsen, welke op 1 digital output op te vragen zijn.

Waar ik nog niet uit ben is het voltage. Kan ik de amplifier op 5v laten draaien en de ADC op 3.3 of moeten ze allebei op 3.3v

Iemand met meer ervaring met dergelijke componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de datasheets al gevonden en gelezen van beide componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Kort vraagje en misschien niet helemaal valide hier maar ik wil een projectje op basis van RPI en DS18B20 Sensors ( 4 stuks ) en nu vroeg ik me af of deze Adafruit Pi Cobbler Breakout Kit for Raspberry Pi ook ergens in Nederland te koop is ik vind de verzendkosten nogal hoog als ik een paar kleine dingen nodig heb ;)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
CurlyMo schreef op maandag 06 mei 2013 @ 10:17:
Heb je de datasheets al gevonden en gelezen van beide componenten?
Ja, alleen kan ik er nog geen touw aan vast knopen :X
De wereld van electronica is nogal nieuw voor me :P
ShadowBumble schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:42:
Kort vraagje en misschien niet helemaal valide hier maar ik wil een projectje op basis van RPI en DS18B20 Sensors ( 4 stuks ) en nu vroeg ik me af of deze Adafruit Pi Cobbler Breakout Kit for Raspberry Pi ook ergens in Nederland te koop is ik vind de verzendkosten nogal hoog als ik een paar kleine dingen nodig heb ;)
iPrototype verkoopt de cobler van adafruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Koffie schreef op maandag 06 mei 2013 @ 12:29:

iPrototype verkoopt de cobler van adafruit
Top thanks

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op maandag 06 mei 2013 @ 12:29:
[...]

Ja, alleen kan ik er nog geen touw aan vast knopen :X
Linkjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die MCP3004 moet tussen de 2.7v en 5.5v hebben
Die INA125 moet volgens mij tussen de 2.7 en 36v hebben.
Ze kunnen waarschijnlijke beide op 3.3v of 5v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dat had ik ook bedacht, grootste vraag is eigenlijk: moet ik nu perse 3.3v aan de INA125 geven omdat deze ook dezelfde 3.3v (als output) naar MCP3008 stuurt welke ook weer 3.3v als output naar de RPi stuurt :?

Een totaal andere vraag: dit project gaat om het weergeven van gewicht/inhoud van mijn bierfusten. Iemand een link naar een makkelijk te bedienen/goedkope LED strip (multi color) van max 20-30cm lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem is alleen dat die INA125 alleen op 5v kan werken qua output (zover ik lees), de andere optie is 2.5v, maar dat is te weinig voor je MCP3004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumstick3
Ik heb nu een 433 Mhz receiver gekocht, maar ik zit te stoeien met hoe ik hem moet aansluiten op mijn Pi (welke connectors). Iemand die er ervaring mee heeft en die me kan helpen?

btw ik heb de receiver van iPrototype https://www.iprototype.nl...ations/rf-receiver-434mhz

[ Voor 26% gewijzigd door Drumstick3 op 08-05-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Op die iprototype pagina staat een link naar een Tutorial PDF, die moet je hebben.

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste