### EDIT: IN DEZE OPSTELLING WERKT TV NIET MEER NA DE DMZ-UPDATE VAN TELE2 ###
Na een tijd lang zweten is het me gelukt om internet via m'n eigen router te laten lopen (met alle vrijheden die daarbij komen kijken

), terwijl tv en telefoon gewoon via het Technicolor modem gaan.
Hiertoe heb ik eerst het signaal uit het glasvezelmodem gesplit via een normale gigabit-switch. Eén kabel heb ik in het Tele2-modem gestopt, de andere in de router (in de WAN-poorten). Vanuit het Tele2-modem loopt er een kabel naar m'n tv en een kabel naar m'n telefoon en vanuit de router lopen de netwerkkabels naar de internetapparaten. Zie onderstaande afbeelding voor de duidelijkheid.
Ik heb zelf een Netgear WNDR3700v2, waarop ik
DD-WRT (gratis, open source routerfirmware) heb kunnen installeren. Een deel van de uitleg hieronder is router-specifiek en ik weet niet of dit voor andere routers ook op deze manier mogelijk is. DD-WRT is wel voor heel wat merken en modellen beschikbaar, maar qua functionaliteit weet ik niet of de vereiste opties altijd aanwezig zullen zijn. Ik heb ook nog een distributie (een aftakking van DD-WRT, speciaal voor dit merk en dit model), waar het meeste werk al voor je is gedaan. Mocht je nou een router hebben waar ook een distributie voor beschikbaar is, én heb je dezelfde functionaliteit als mijn router, dan kunnen onderstaande stappen je wellicht ook een dienst bewijzen.
DD-WRT installeren (stappen voor een Netgear WNDR3700v2). Bron: http://goo.gl/wGsDF7
1. Download de firmware:
http://goo.gl/f1MmS7
2. Firmware upgraden via webinterface (kopje ‘Router upgraden’). Onderbreek het proces niet en wacht tenminste 2 minuten nadat 100% is bereikt.
3. De LEDs van het draadloze netwerk zouden nu moeten branden. Als je dit ziet, dan is het upgradeproces klaar.
4. Houd de resetbutton achterop de router voor 30 seconden ingedrukt en laat het niet los. Trek, terwijl je de resetknop ingedrukt blijft houden, de stroomkabel los en wacht weer 30 seconden. Stop, terwijl je de resetknop nog steeds ingedrukt blijft houden, de stroomkabel weer terug en wacht weer 30 seconden. Haal de stroomkabel nu los en daarbij ook de resetknop. Stop de stroomkabel er weer in en wacht nu minstens 2 minuten. Dit is heel belangrijk, omdat je router nu de NVRAM instellingen aan het opbouwen is.
5. Herhaal stap 4.
6. Haal de stroomkabel eruit voor 30 seconden en doe hem er dan weer in (power cycle). De installatie is nu compleet.
7. Wacht tot alle lampjes weer normaal branden. Je kunt de router nu benaderen op 192.168.1.1 in je browser. Hier zou je de webinterface van DD-WRT moeten zien.
'Disconnect' eerst je internetverbinding via de webinterface op het Tele2-modem zolang je die nog kunt benaderen.
DD-WRT configureren
1. Verander, als hierom wordt gevraagd, eerst het wachtwoord en/of gebruikersnaam. Klik op het tabje ‘Setup’ en vul de volgende gegevens in in de groep ‘WAN Connection Type’:
Connection Type: PPPoE
Username: [GEBRUIKERSNAAM_UIT_AANMELDBRIEF]@3p.versatel.nl
Password: [BIJBEHORENDE_WACHTWOORD]
Selecteer onder ‘Advanced settings’ bij Connection Strategy de optie ‘Keep Alive’ met een ‘Redial Period’ van 30 seconden.
2. Ga op dezelfde pagina naar de groep 'Router IP' en verander daar het 'Local IP Address' in '192.168.2.1'. Dit is nodig omdat de DHCP-server van het Tele2-modem anders gaat interfereren met de DHCP-server op de Netgear.
3. Ga op dezelfde pagina naar de groep ‘Network Address Server Settings (DHCP)’ en klik daar DHCP Type ‘DHCP Server’ aan. Klik ook op ‘Enable’ achter DHCP Server. Sla de configuratie op (‘Apply Settings’).
4. Klik op de subtab ‘MAC Adress Clone’ en klik op ‘Enable’. Vul bij ‘Clone WAN MAC’ vervolgens het MAC-adres van het Tele2 modem in (te vinden in de webinterface). Vul bij ‘Clone Wireless MAC’ hetzelfde MAC-adres in, alleen met het laatste teken één opgehoogd (bijv. B->C). Ik weet niet overigens niet of dit laatste echt nodig is. Sla de configuratie op.
5. Klik op het subtabje ‘Advanced Routing’ en selecteer bij ‘Operating Mode’ ‘Gateway’. Sla de configuratie op.
6. De belangrijkste stap: de VLAN configuratie. Het signaal komt op verschillende VLAN’s binnen en we gaan er nu voor zorgen dat de WAN-poort alleen het internet-VLAN (VLAN 32) en niet ook die van tv of de telefoon binnenkrijgt. Klik hiertoe op het subtabje ‘Networking’ en selecteer in de groep ‘Tagging’ bij ‘VLAN0 Interface’ eerst ‘eth1’, als ‘Tag Number’ 32 en laat de prioriteit op 0 staan. Sla de configuratie op.
7. Selecteer op dezelfde pagina onder de groep ‘Port setup’ bij ‘WAN Port Assignment’ de optie ‘eth1.32’. Je hebt bij de vorige stap als het ware een nieuwe netwerkinterface aangemaakt die alleen signalen van VLAN 32 ontvangt, die je nu aan de WAN-poort toewijst. Sla de configuratie op.
8. Als het goed is heb je nu verbinding met internet zonder tussenkomst van het Tele2-modem! Exporteer je configuratie voor de zekerheid (Administration->Backup), zodat je deze kunt herstellen als je de instellingen mocht kwijtraken.
Ik hoop dat ik hier meer wat meer mensen dan mezelf blij mee maak; die aftimmering van het modem heb ik als enorm hinderlijk ondervonden. Nu kan ik tenminste m'n webserver draaien omdat ik poort 80 gewoon kan forwarden, ik kan WOL instellen, VPN, etc. etc.

.
[
Voor 4% gewijzigd door
peaceful_turing op 03-01-2014 14:21
. Reden: Aanvulling ]