Toon posts:

Dual PSU setup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oké jongens, ik heb nog zo'n leuke kraker.

Nadat ik mijn GTX580's in SLI heb gezet wil ik er misschien 3-way SLI van maken. Maar mijn voeding gaat dit never trekken, ik heb een V12XT-1000W Aerocool PSU, i7 950, Rampage III Extreme en de nodige bullshit in m'n systeem hangen.

Maar als ik er nu een derde GTX580 bijprik wil ik dit het beste met een externe voeding doen. Als ik zo'n 'splitter' importeer die de 24pins aansluiting op mijn moederbord split, waar ik beide voedingen op aansluit, en een voeding op de derde GTX580, gaat dit goed werken? Voltageverschillen, is dat gevaarlijk? Ik las ergens dat ik somehow de 0 draden moest verbinden van beide voedingen? Maar als een voeding dan eruit klapt, knalt dan niet heel het systeem?

Of bega ik echt een hele grote fout door er zelfs maar aan te willen beginnen?

Amoeba

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1: 2-way SLI maakt meestal al weinig verschil, laat staan 3-way SLI. Oftewel: leuk voor de bling, slecht voor de portemonnee en bovendien compleet onzinnig.

2: Wat is er mis met een zwaardere, stabielere voeding kopen?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
het maakt wel degelijk verschil, het is alleen de vraag of je die performance wel nodig gaat hebben :/

Verwijderd

Topicstarter
Vast, met een GTX580 kon ik geen 3 schermen aansluiten.
Daar is niks mis mee, maar slecht voor de portemonnee als het zo ook kan.

• w4v3g0d
het is sws slecht voor je bankrekening, daar ga je zeker van huilen, maar als jij idd meerdere schermen gaat aansluiten (waarbij ik eerder voor AMD zou kiezen) dan begin je ook te janken bij 1 GFX.
zoals ik al eerder zei: het is maar net of je de performance nodig hebt!
Als je 3 schermen wilt aansluiten op een 1080p resoluitie dan heb je flink wat power nodig, dan vind ik zelf dat je eigenlijk zo moet rekenen:

1 scherm = 1 videokaart
3 schermen = 2 of eventueel 3 videokaarten (hangt af van de resolutie, ik ga uit van 1080p )
5, 6, 8 of 9 schermen, dan zou ik toch minimaal gaan kijken naar minimaal 3/4videokaarten in een crosslink config.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu 3 BX2450, van Samsung, 1080P en 2x de GTX580.

Het is meer dat ik er misschien een bij wil prikken, maar psu technisch tegen problemen aanloop.

Keer terug naar het verhaal: dual PSU.

• w4v3g0d
ik zou de voeding die je nu hebt verkopen en wat geld bijleggen en daarvoor een PSU kopen die 300 watt meer kan trekken, een beetje goed label is ook niet verkeerd maar dan kom je alweer in de verrekte dure voedingen.

Dat is gewoon het meest veilige, ik denk namelijk ook dat je nog behoorlijk in de knoei komt met bepaalde voltage's e.d.

[ Voor 22% gewijzigd door w4v3g0d op 20-08-2012 01:31 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Triple SLI wel/niet mogelijk op Asrock Z77? draadje van mij over een triple sli gtx580 setup met 3xfull hd surround.

mijn grootste vijand: warmte productie. als de middelste kaart 103C aantikt kan ik een bsod verwachten.

wat 2e psu betreft, als je alleen de pcie aansluiting gebruikt en 2e PSU aanzet, geeft ie dan geen stroom omdat moederbord niet is aangesloten, of wat gebeurt er eigenlijk?

d:)b :henk d:)b

• w4v3g0d
MrJayMan schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:40:
Triple SLI wel/niet mogelijk op Asrock Z77? draadje van mij over een triple sli gtx580 setup met 3xfull hd surround.

mijn grootste vijand: warmte productie. als de middelste kaart 103C aantikt kan ik een bsod verwachten.

wat 2e psu betreft, als je alleen de pcie aansluiting gebruikt en 2e PSU aanzet, geeft ie dan geen stroom omdat moederbord niet is aangesloten, of wat gebeurt er eigenlijk?
PSU aansturen gaat via het moederbord, als die niet op de PSU is aangesloten kan hij niks aansturen, wat dus resulteert tot een niet werkende videokaart (hij gaat dus gewoon niet aan) het moederbord kan dan de 2e PSU geen opdracht geven om je 3e videokaart stroom te geven.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:11

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:42:
[...]
PSU aansturen gaat via het moederbord, als die niet op de PSU is aangesloten kan hij niks aansturen, wat dus resulteert tot een niet werkende videokaart (hij gaat dus gewoon niet aan) het moederbord kan dan de 2e PSU geen opdracht geven om je 3e videokaart stroom te geven.
en die communicatie is 1-richting: van moederbord -> PSU ? Als dat zo is kan een splitter wel gaan werken.

d:)b :henk d:)b

• w4v3g0d
MrJayMan schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:49:
[...]

en die communicatie is 1-richting: van moederbord -> PSU ? Als dat zo is kan een splitter wel gaan werken.
splitter werkt ook wel alleen ik ben bang dat je inderdaad in de knoei komt met voltage's omdat het toch 2 verschillende PSU's zijn, als jij met PSU 1, kaart 1 en 2 aanstuurt, en je hebt op PSU 2, videokaart 3, dan geeft PSU 2 een ander voltage dan dat PSU 1 geeft aan kaart 1 en 2.

volg je het nog??

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:13
Ik weet dat je door middel van 2 draadjes een 2e PSU kan schakelen op de 1e psu.
Dat als je pc aangaat, en daarmee automatisch je 1e PSU dat ook je 2e PSU aan gaat.

Daarmee kun je dan je derde GTX580 voeden.

Op google met de zoekterm 'dual psu' en dan een selectie op basis van afgelopen jaar kom ik een aantal resultaten tegen die precies aangeven welke pinnetjes je moet verbinden om ze te schakelen.

Zucht...

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:03
hardwarejunk schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:51:
[...]
splitter werkt ook wel alleen ik ben bang dat je inderdaad in de knoei komt met voltage's omdat het toch 2 verschillende PSU's zijn, als jij met PSU 1, kaart 1 en 2 aanstuurt, en je hebt op PSU 2, videokaart 3, dan geeft PSU 2 een ander voltage dan dat PSU 1 geeft aan kaart 1 en 2.

volg je het nog??
Niet helemaal meer nee. Het enige wat die splitter doet is toch dat ie doorgeeft dat de tweede PSU aan moet? Wat het met voltages te maken heeft zie ik even niet. Als jij softwarematig hebt ingesteld dat alle GPU cores op 1,15V moeten draaien dan trekt ie dat zelf wel van de voeding. Ander verhaal wordt het als je 1x 6pin PCI-e aansluit van de ene psu en voor de andere 6 pin die van de andere psu. Dan gaat het denk ik niet helemaal lekker meer.

Hier heb je dan zo'n 24-pin splitterkabel, ook niet bepaald de hoofdprijs: http://www.highflow.nl/aa...-pins-dual-psu-cable.html

Wat ik me nog wel afvraag is hoeveel vermogen je nu uit je stoptcontact trekt en of het daadwerkelijk nuttig is om een tweede voeding te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Grappig, op het internet vond ik ook wel niet zus zo..
Het lijkt mij dat als GPU1&2 1,15V van PSU1 trekken, en GPU3 1,15V van PSU2,dat die spanningen dan uiteindelijk toch significant verschillen.

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Ik heb een paar jaar terug ook geëxperimenteerd met twee voedingen. het is vrij makkelijk te realiseren maar ik weet alleen niet of het heel verstandig is. Je gaat namelijk niet alle spanningslijnen van de tweede voeding belasten en je niet weet wat dat gaat doen met de spanningslijn die je juist wel gebruikt (en stabiel wilt hebben).

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Een beetje meer informatie zou handig zijn Soulcrusher. Hoe realiseer je het? Hoe pakte het voor jou uit?

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:19

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Voor zover ik weet is het al genoeg om de 2e psu te jumpstarten met het groene en zwarte draadje. Al dat gedoe over die voltages is helemaal niet relevant aangezien de videokaart een eigen stroomcircuit heeft die het voltage van de pci-e connector naar het juiste voltage vormt voor de gpu.

Uplay: Red--Death

Verwijderd

Topicstarter
Right. Maar het is dus ook mogelijk om dat met die splitter toch wat netter te realiseren?

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

• soulcrusher
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 06:30:
Een beetje meer informatie zou handig zijn Soulcrusher. Hoe realiseer je het? Hoe pakte het voor jou uit?
Was alweer een tijdje geleden. Je moet zorgen dat het kabeltje wat signaal geeft om de voeding aan te zetten met beide voedingen verbinden (rsnubje zei groene draad, bij mij was hij paars. Er zit in ieder geval altijd spanning op als de voeding aan het net is aangesloten). Verder moet je van beide voedingen de aarde met elkaar verbinden om te zorgen dat beide voedingen dezelfde spanningen leveren, dus een willekeurige zwarte draad van de ene naar de andere voeding verbinden. Als die groene of paarse draad kortgesloten wordt met de aarde dan schakelt de voeding aan.

Toen ik het probeerde werkte het gewoon, maar ik heb niks gemeten dus ik heb geen idee of het allemaal wel zo ideaal was. Ik had er eigenlijk niks aan want een voeding kon het ook gewoon aan ;)

Ik heb wel vaker gehoord dat je voedingen beter niet onbelast aan kan zetten maar ik weet niet hoe het in deze situatie uit zal pakken. Ik vond wel ergens uitleg waarom 2 voedingen beter niet samen gebruikt konden worden: http://www.overclock.net/t/1177714/faq-dual-power-supplies

[ Voor 12% gewijzigd door soulcrusher op 20-08-2012 12:12 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dus in feite is het genoeg om zo'n kabelsplitter (24pins) en het verbinden van aardedraden van een molexconnector van beide voedingen. Ik veronderstel dat een GTX580 wel een constante belasting is voor een voeding?

Verwijderd

Mocht je geinterreseerd zijn... ik heb hier een Thermaltake Toughpower GPU psu liggen.
Met deze psu kan je gpu's van power voorzien.
Deze heb ik ook op een 580 gehad en dat werkte prima..

http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1265&ID=1544

Verwijderd

Topicstarter
Hoeveel moet hij kosten, en wat doe je precies met dat kleine kabeltje voor de andere voeding?

Verwijderd

DM :)

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Hier mijn berendenering over een single monitor op 120hz.......

Gewoon 3 way sli gtx 580 gaan.

battlefield 3 op Ultra nog steeds niet minimaal 120 fps ;).
En wat is er nou leuker dan met hardware kutten, je verkoopt zon 580 toch in 30 minuten tijd als hij op de V en A staat.

Ik had ook 3 way maar na een weekje had ik het wel gezien, die hitte van 1000w continue is geen grap meer zeker niet als je airco unit het niet eens meer trekt. En die herrie........

Tja 1 videokaart op 1 scherm ik kan je dan genoeg games mee geven die 20- 30 fps draaien.

Crysis 1.... metro..... batman.... battleifeld...etc.. allemaal diashow werk.. met 1 580.. zeker met AA en alles er op en er aan.

Beter koop je een nieuwe voeding die gaan toch jaren lang mee 1200w zou ik wel aanraden.
of de XFX PRO 1050 die kan net aan 3 580's aan .. maar dan ook net aan, geen overclocks dus ;).

Je hebt alleen nog minimaal een 3930K nodig of een i7 2600 op 5ghz!!
Anders gaat je fps in plaats van omhoog OMLAAG!!!

De hele AMD cpu reeks kan je iig vergeten.
.

[ Voor 142% gewijzigd door A87 op 24-08-2012 16:31 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:17
rsnubje schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 09:14:
Voor zover ik weet is het al genoeg om de 2e psu te jumpstarten met het groene en zwarte draadje. Al dat gedoe over die voltages is helemaal niet relevant aangezien de videokaart een eigen stroomcircuit heeft die het voltage van de pci-e connector naar het juiste voltage vormt voor de gpu.
Het spanningsverschil tussen de twee voedingen is wel relevant, aangezien de videokaart elecrtisch aangesloten zit op beide (via pci-e en via de 6pins power aansluiting) al is het alleen maar voor de data overdracht videokaart <-->systeem.

Als ik mijn elektro nog goed heb onthouden is het een kwestie van de aarde gelijk te houden (referentie kader van beide voedingen) dat 0 op voeding A ook 0 op voeding B is. Ik geloof dat de meeste van die splitters dat ook wel zullen doen.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Aragnut schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:29:
[...]

Het spanningsverschil tussen de twee voedingen is wel relevant, aangezien de videokaart elecrtisch aangesloten zit op beide (via pci-e en via de 6pins power aansluiting) al is het alleen maar voor de data overdracht videokaart <-->systeem.

Als ik mijn elektro nog goed heb onthouden is het een kwestie van de aarde gelijk te houden (referentie kader van beide voedingen) dat 0 op voeding A ook 0 op voeding B is. Ik geloof dat de meeste van die splitters dat ook wel zullen doen.
Ze zijn niet via de 6/8 pin aangesloten met elkaar dat zijn aparte lijnen bij bijde voedingen.
Deze voeding zal alleen de prik geven die de 6/8 pin connectoren nodig hebben meer niet.

Een enkele voeding heeft ook fluctuaties hoewel die dan gelijk zijn is dat net zo onbetrouwbaar dit gaat gewoon prima werken.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:17
maarten12100 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 09:38:
[...]

Ze zijn niet via de 6/8 pin aangesloten met elkaar dat zijn aparte lijnen bij bijde voedingen.
Deze voeding zal alleen de prik geven die de 6/8 pin connectoren nodig hebben meer niet.

Een enkele voeding heeft ook fluctuaties hoewel die dan gelijk zijn is dat net zo onbetrouwbaar dit gaat gewoon prima werken.
Het is niet zozeer dat het 2 verschillende lijnen zijn, maar dat het 2 verschillende voedingsbronnen zijn. Deze leveren ieder een bepaalde spanning,waarbij gekeken wordt tussen de Vcc en de GND per voeding. als er een potentiaalverschil zit tussen de 2 GND's dan kan dit problemen geven.

De videokaart gebruikt overigens weldegelijk van beide voedingen energie (via pci-e slot en via de 6/8 pins aansluiting). Ik weet niet hoe blij het moederbord ervan wordt als dat de enige component is dat de GND's gelijk houdt.

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Je kan er over speculeren, maar je kan het natuurlijk ook testen. Ik heb het zelf ook al een aantal keren gedaan en er nooit problemen mee ervaren. 1 van de redenen staat in 1 van mn vorige posts, die je duidelijk niet gelezen hebt.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-11 23:44

Imprezzion

E92 320i & 307CC

A87 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:22:
Hier mijn berendenering over een single monitor op 120hz.......

Gewoon 3 way sli gtx 580 gaan.
Waarom dat? Waarom een veroudere GPU met 1.5GB VRAM welke dus geen hoge reso's / AA aankan omdat ie zonder VRAM zit en niet iets als een 7950/7970 CF wat ongeveer hetzelfde kost maar veel efficienter is?
battlefield 3 op Ultra nog steeds niet minimaal 120 fps ;).
En wat is er nou leuker dan met hardware kutten, je verkoopt zon 580 toch in 30 minuten tijd als hij op de V en A staat.
BF3 op Ultra heeft gewoon te weinig VRAM aan een GTX580. Meer GPU vermogen helpt je echt niet in zo'n geval.
Ik had ook 3 way maar na een weekje had ik het wel gezien, die hitte van 1000w continue is geen grap meer zeker niet als je airco unit het niet eens meer trekt. En die herrie........
Dan had je maar geen reference moeten pakken of gewoon een beter koelsysteem moeten hebben. Tri-SLI 580's op lucht is ook vragen om problemen.
Tja 1 videokaart op 1 scherm ik kan je dan genoeg games mee geven die 20- 30 fps draaien.

Crysis 1.... metro..... batman.... battleifeld...etc.. allemaal diashow werk.. met 1 580.. zeker met AA en alles er op en er aan.
1 580 kan in AL deze games op max minstens 40 FPS tevoorschijn toveren en geloof me, ik kan het weten ik heb een 580 gehad. En op batman na alles gespeeld. Op max. Metro is al geen Multiplayer game, dus die dropjes hier en daar maakt niet echt uit. Crysis 2, tsja met de DX11 pack en Hi-Res textures loopt het alsnog prima met 40+ FPS. BF3 deed zo'n 65-80FPS op ultra (met 2xAA vanwege VRAM bottleneck hé) in multiplayer. En anders zet je ze maar neit helemaal op max. AA uit of verminderen en je hebt een flinke boost erbij.
Beter koop je een nieuwe voeding die gaan toch jaren lang mee 1200w zou ik wel aanraden.
of de XFX PRO 1050 die kan net aan 3 580's aan .. maar dan ook net aan, geen overclocks dus ;).
Dit is dan wel weer helemaal waar. ~950w load in het ergste geval is toch vrij krap op die voeding.
Je hebt alleen nog minimaal een 3930K nodig of een i7 2600 op 5ghz!!
Anders gaat je fps in plaats van omhoog OMLAAG!!!
Is ook onzin. Een 1366 i7 9** op 4Ghz+ kan het trekken zonder al te veel performance loss.
Een 2500k op stock of beter ook prima.
De hele AMD cpu reeks kan je iig vergeten.
En dit klopt dan wel weer, wat ik echt zonde vindt.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 01:09:
Nadat ik mijn GTX580's in SLI heb gezet wil ik er misschien 3-way SLI van maken. Maar mijn voeding gaat dit never trekken, ik heb een V12XT-1000W Aerocool PSU, i7 950, Rampage III Extreme en de nodige bullshit in m'n systeem hangen.
Ehm... waarom heeft jouw voeding dan de mogelijkheid om 3 kaarten aan te sluiten als die dat niet zou trekken :? Ik zou het gewoon testen met je huidige voeding en pas als je problemen tegenkomt een oplossing zoeken !!

Duusch... ga eens testen gewoon :)
Imprezzion schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:26:
Waarom dat? Waarom een veroudere GPU met 1.5GB VRAM welke dus geen hoge reso's / AA aankan omdat ie zonder VRAM zit en niet iets als een 7950/7970 CF wat ongeveer hetzelfde kost maar veel efficienter is?
Because we can :P Ik ga ook over een tijdje 4x 5870 in Crossfire zetten voor de grap. Gewoon... omdat het tweedehands geen drol kost en ik er al 2 had :)

[ Voor 28% gewijzigd door nero355 op 29-08-2012 11:35 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1