Hm, hoop tegenstrijdigheid in dit topic.
Professioneel soldeer ik vaak op 300C graden, dit is gewoon met loodhoudend en werkt vaak het beste. Wanneer er dan wat loodvrij gesoldeerd wordt gaat er meestal een aantal graden bij maar meer ook niet. Dit is vaak bij prototyping waar een iets hogere termpatuur vaak net wat lekkerder werkt, in de productie wordt er bij ons gesoldeerd met <300C.
Dit is met een JBC soldeerstation van 120W, wat mij betreft weer een stap beter dan Weller. Weller is leuk voor de "gevorderde" hobbyist maar je zult in de echte professionele markt meer merken zoals JBC en Metcal tegen komen.
400 graden is veel te hoog, niet zozeer omdat componenten stuk gaan, al telt dat zeker mee met deze temperatuur, maar meer omdat het gewoon overbodig is. Het vermogen zorgt ervoor dat iets snel opwarmt, dit is veel belangrijker dan je temperatuur. Het tin vloeit echt wel bij een lagere temperatuur dan 400C ;-), in reflow ovens is de max temperatuur vaak nog geen 250C.
Dat SMD gelijk stuk gaat van een te hoge temperatuur is ook niet helemaal waar, dit valt reuze mee in de praktijk. Wanneer ik met een prototype bezig ben kan het zijn dat een component dat thermisch erg goed verbonden met het PCB is lang verwarmd moet worden voordat het los komt, nooit een probleem.. Ook niet wanneer dit meerdere keren gebeurd. Zolang je de juiste temperatuur en techniek maar gebruikt. Enigste waar je wat mee moet opletten zijn de componenten met kunststof onderdelen zoals SMD elco's, ook LEDs zijn wat gevoeliger door de lens.
Thuis heb ik overigens zo'n rood weller station, absoluut niet te vergelijken met zo'n JBC natuurlijk maar werkt prima met simpelere projecten en als je wilt kun je er gewoon SMD mee solderen. Ik mis wel het vermogen van de JBC bij de grotere thermal planes ;-). Gelukkig komt er nog dit jaar een JBC of een Metcal

.
@Hierboven,
400 graden een soldeerbad?! Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Het zwaarste profiel (BGA) wat onze reflow oven heeft is max 260 graden als ik het me goed herinner. Veel warmer dan dat en de printen komen er bruin uit. Dat is dan wel geen golfsoldeer machine maar ook die heeft gewoon een normale lage temperatuur bij ons, al kan ik me geen getallen herinneren. Het kost alleen al een vermogen om al dat tin op temperatuur te brengen, laat staan dat dit nut heeft.
Overigens is dat dus ook gelijk mijn antwoord op de topic vraag:
40W of 60W is niet van belang, zolang de soldeerbout maar temperatuur geregeld is én op de juiste temperatuur ingesteld staat.

. Het is met zowel een 40W en 60W mogelijk om prima te solderen, of juist de print en componenten te beschadigen, de gebruiker bepaald het verschil.. Zorg verder voor een goede schoon punt en een makkelijke manier om deze schoon te houden. Bijvoorbeeld een vochtig sponsje of messing spanen, en dan ook vaak hiervan gebruik maken!
[
Voor 26% gewijzigd door
wesleytjuh op 24-08-2012 18:27
]