40 of 60 Watt soldeerbout?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 19.348 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:38
Als ik de info van wesleytjuh en JCB goed intrepeteer zit ik eigenlijk op 350 graden helemaal niet zo verkeerd gezien de temperatuurdaling in mijn bout. Laat dit nou ook precies zijn wat mijn ervaring is: ook na een stuk of 5 (thru-hole) pads blijft mijn station op 350 graden lekker doorsolderen, met die inductiebouten moet dat rond de 320 graden ook wel lukken (of 300 voor smd spul). Voor mij geen reden om zo'n inductiebout te overwegen (doe op dit moment weinig productiewerk) alhoewel ik me nog wel wat meer wil verdiepen in de mogelijkheden wat betreft andere soldeermethodes zoals reflow oven/ir-station of heteluchtstation. Mocht je nou wat aan de veilige kant willen beginnen begin dan uiteraard gewoon laag en voer de temperatuur op totdat het voor jou prettig werkt.
SMD soldeer ik soms ook wel iets koeler rond 320 graden maar TS was met versterkerprintjes zonder SMD bezig en het advies om regelbare temperatuur te kiezen had ik al gegeven. En heeft iemand toevallig de industriestandaard al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Hier is een link gevonden door te googelen op 'smd soldering industrial standard'

http://www.altera.com/literature/an/an353.pdf

Ik heb het trouwens niet allemaal doorgelezen, maar het komt denk ik wel in de buurt als antwoord op je vraag

Of deze :
Oven
De eC-reflow-mate is bedoeld voor
loodvrij, roHS-conform SMD-solderen.
Voor de verwarming wordt gebruik gemaakt
van kwarts-infraroodlampen
aan de onder- en de bovenzijde van de
oven. Daarmee is het mogelijk de oven
voor te verwarmen en vervolgens snel
te verhitten tot de soldeertemperatuur
(maximaal 300 ºC). Door een geforceerde
beluchting wordt een gelijkmatige,
exact geregelde temperatuurverdeling
over het gehele oppervlak van
de printplaat bereikt. Een individueel
instelbare tijdregeling maakt het mogelijk
het soldeerproces te verdelen in
zes afzonderlijke fasen, met elk een eigen
temperatuurverloop.
http://www.engineersonline.nl/download/eurocircuits.pdf

of deze:
http://doks.khk.be/eindwe...701d3db730101fc8c2b01035b

en volgens mij staat het soms ook wel vermeld in de datasheet van de betreffende component
hier de LM741 opamp met daarbij vermeld de soldeertemperaturen op de 3e bladzijde bijvoorbeeld

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm741.pdf

Soldering Information
N-Package (10 seconds) 260°C 260°C 260°C
J- or H-Package (10 seconds) 300°C 300°C 300°C
M-Package
Vapor Phase (60 seconds) 215°C 215°C 215°C
Infrared (15 seconds) 215°C 215°C 215°C
See AN-450 “Surface Mounting Methods and Their Effect on Product Reliability” for other methods of soldering surface mount devices.

Maar ik wil er aan toevoegen dat als jij gewoon lekker soldeert met de voor jouw best liggende instellingen en als alles gewoon goed werkt zonder schade dan zou ik me niet veel aantrekken van funk's diepvriesmethode ;)

[ Voor 93% gewijzigd door kitao op 25-08-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:38
Juist dat zijn de reflow industiestandaarden, ik zocht nu juist naar de soldeer industriestandaarden ;)
Overigens haal ik nog geen 2 seconden op soldeerpunt 350-10+ graden per pin, dan komt de interne temperatuur echt niet zo hoog hoor. nogmaals de ANSI/IPC J-STD-001 specificatie zoek ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Zoals ik hoor van jullie zit ik gewoon te hoog met m,n temp. Ik ga met m,n temp omlaag. Zoals jullie (kitao en base_ en funky zeiden) ook zeggen. 340 a 350 lijkt me een goede temp (en miss wel wat lager). Ik ga eens experimenteren.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

marquis schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:00:
Zoals ik hoor van jullie zit ik gewoon te hoog met m,n temp. Ik ga met m,n temp omlaag. Zoals jullie (kitao en base_ en funky zeiden) ook zeggen. 340 a 350 lijkt me een goede temp (en miss wel wat lager). Ik ga eens experimenteren.
Het ligt gewoon aan wat je wilt solderen, dus daarom is een regelbare ook erg fijn. Als je, ik noem maar wat, een ouderwetse hoogspanningstrafo wil (de)solderen op een chassis dan zou ik zéker voor een wat hogere temperatuur kiezen, en dan zet ik 'm ook niet op 240 graden maar echt richting de 300/330. Wil je een tunerblik (de)solderen, of blik om je HF schakeling solderen dan moet je wel een hogere temp aanhouden omdat je teveel warmte verliest dat allemaal in dat blik gaat zitten. Maar bij lichte elektronicacomponenten gaat ie hier weer terug naar 240/260. Omdat het voldoet, componenten gauw warm worden en het solderen op die temperatuur heel snel en makkelijk gaat (uiteraard allemaal onderhevig aan de punten die al vaak zijn genoemd zoals soldeerstift, soort tin, etc.). :)

Probeer gewoon het een en ander uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ga ik zeker doen. Thanks.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123wim
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05-2018
Gewoon een bout van 80W op laten we zeggen 300 Gr/C met: en dit belangrijk "de juiste punt" te gebruiken.
Want hoe meer koper massa in de punt, betekend des temeer warmte buffering je hebt ( zie het maar als een soort condensator ).
En als je bout toch te heet wordt, gewoon een diode via een schakelaartje inbouwen en je krijgt een vermogens vermindering op een simpele manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Denk dat die bout ondertussen wel aan vervanging toe is :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.