pcmadman schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:44:
Rendement ketel bij LTV
Ik heb het sowieso over de retourtemperatuur van je CV water en niet de aanvoertemperatuur. De aanvoer bepaald voor een groot deel het afgegeven vermogen (en ook de retourtemperatuur), maar de retourtemperatuur bepaald voor het grootste gedeelte het rendement van je CV-ketel. Dat komt omdat je rookgas niet verder afgekoeld wordt dan het retourwater (waaraan ook?).
40C aanvoer lijkt me laag genoeg voor LTV. Je hebt in je VV-verdeler altijd dat er een beetje retourwater bij je aanvoerwater gemengd wordt, dus je zult wel 40C nodig hebben om überhaupt 38C aanvoer te halen.
Of je ketel bij 40C gaat pendelen hangt voornamelijk af van het vermogen wat je verwarming bij die temperatuur afgeeft. Pas als je verwarming het vermogen van de ketel niet kan verwerken zal deze gaan pendelen. Dat staat overigens los van de temperatuur waarop. Als de verwarming bij 75C aanvoer het minimale vermogen van de ketel niet kwijt kan, dan zal de ketel even goed gaan pendelen bij 75C. Het is dus meer de vraag hoe het minimale vermogen van de ketel zich verhoud tot het warmteverlies van het huis? Als het huis minder warmte verliest dan het minimale vermogen van de ketel, dan gaat deze pendelen, onafhankelijk van de aanvoertemperatuur (tenzij je je huis oververhit, maar waarschijnlijk ga je de dan de verwarming knijpen en dan gaat de ketel alsnog pendelen).
Pendelen is overigens ook weer niet zó slecht voor je rendement. Je ketel verliest een beetje onnodige warmte tijdens de ventilatiefase, maar de rest wordt gewoon gebruikt in de nadraaifase van de ketel.
Je ketel zal straks trouwens maximaal efficiënt zijn, want hij zal veel op laag vermogen draaien (je huis heeft niet veel meer nodig na al dat isoleren) en dat is goed voor het rendement. Laag vermogen betekend dat het rookgas langzamer langs de warmtewisselaar stroom en dus meer tijd heeft om zijn warmte af te geven.
Met alle respect voor je reactie, maar een pelletkachel gaat richting de 93% en een CV-ketel zit rond de 100%.
Dit betekend dat de CV-ketel anzich zo'n 7,52688172% beter presteert. Dit scheelt op 4800kWh zo'n 360kWh en dus scheelt dat aan de CV-kant zo'n 41m3 gas en is de CV-ketel zo'n €35 goedkoper.
Echter verstookt de CV-ketel gas wat niet CO2 neutraal is (ook al hebben we een groen-gas abbo) en verstook te pellet CO2 neutrale biomassa (welke niet concurreert met een keten die in relatie tot de mens staat).
Ook blijf ik in de zomer gas verbruiken voor het douche en dat zal door de zonneboiler combi minimaal zijn.
Ik verwacht vanaf april t/m half september geen gas/pellets te gebruiken voor douche en dat scheelt 5 maanden x 30 dagen x 0,5m3 = 75m3 gas of 135kg pellets.
Als ik dan naar de CV-ketel kijk dan zijn de verliezen verder te verwaarlozen en zijn er bij de zonneboiler verliezen in de boiler.
Ieder systeem heeft zijn voor en nadelen en die kun je bijelkaar optellen of tegen elkaar wegstrepen.
Het blijft mijn inziens comma n*uken, al heb je gelijk dat de CV-ketel efficiënter is.
Maar ik zie het groene ervan in en zou het alleen daarom al door willen zetten.
Op google zijn overigens genoeg grafieken te vinden die de prijs ontwikkeling van pellets tov andere brandstoffen doet:
pellet prices
Gas vs. pellets berekening
Reken zoals je wilt.
Dat doe ik ook, geen idee of het allemaal hout/pellets snijd, maar vind het vreemd om te zien dat er zoveel "weerstand" is. Dit is een duurzaam forum en ik zie een heleboel mensen die (tussen de regels door) zeggen blijf lekker op gas stoken... Gas is makkelijker, betrouwbaar, WAF,"schoon", etc. etc.
Ik hoop ook zeer dat die pellet-ketel er komt, want ik ben heel benieuwd!
Is ook zeker de bedoeling. Als het dit jaar niet gebeurd, dan volgend jaar

Ik kan je ook zeer sterk aanraden om hoofdstuk 3 van dit boek te lezen:
http://taylor.ifas.ufl.ed...sifier_Engine_Systems.pdf
Het gaat over biomassa als brandstof voor vergassers. Eigenlijk ook over biomassa als brandstof in het algemeen. Staat ook nog een belangrijk stuk over drogen en pelleteren van biomassa.
Wat wil je hiermee precies zeggen?
Dat het vocht percentage etc. bepalend is voor de efficientie van verbranding en bepalend is voor het vermogen?
Ff een nabranders;
Pelletkachels hebben een rookgas temp. van rond de 150C.
Denk dat de
Ecoflo een leuke rendement boost kan geven.
Aanleggen als een apart circuit met een laag vermogende CV-pomp en dit geheel het huis inleiden op een aparte radiator (in de gang, zodat de warmte zich door het hele huis kan verspreiden).
[
Voor 3% gewijzigd door
Freemann op 29-08-2012 08:58
]