Hier mijn bevindingen na een tijdje werken met windows 8 :
Upgrade vanaf 7 ging prima, duurder een minuut of 20 (SSD), maar omdat ik nogal wat rommel verzameld had in de loop van de tijd besloot ik toch maar een clean install te doen. Dit was binnen een minuut of 10 gebeurt. Goede punten :
- Alle drivers worden gevonden, geen gedoe meer met usb3 enz.
- Snelle install, ingebouwde antivirus, mounter voor ISO images, fijn
- Explorer beter, sneller, multi copy is netjes, storage spaces werken goed
- Alles voelt sneller, had ik niet verwacht want windows 7 was al snel op ssd (256GB)
Slechte punten :
- Metro, nee dank u niet op mijn desktop, full screen apps horen niet op een 26inch monitor, absurd gewoon
- Ziet er ronduit slecht uit zonder aero glass, zijn we terug bij windows xp soms ?
- Geen startknop
- In sleep stand zetten duurt langer (geen echt probleem maar viel op)
Opmerkingen
Startknop terug en metro bijna geheel weg met Start8 van stardock. Ik verwacht dat er ook nog wel een oplossing komt om aero glass terug te krijgen.
Het thema van W8 is vreemd : Doorzichtige taskbar maar geen doorzichtige randjes om je windows heen ? Het ziet er werkelijk niet uit, alsof je een pc van jaren geleden hebt.
Het hele metro verhaal is absurd op een desktop, MS zou het simpel hebben kunnen oplossen door 2 vinkjes "Metro Ja / Nee" , "Startknop Ja / Nee" en natuurlijk aero glass gewoon erin laten. We zitten op een laptop of desktop, die 0,002 watt voor aero maakt niet uit, we hebben een stekker !
Dankzij start8 denk ik dat ik bij W8 blijf, zoals MS het uitlevert is het echter een absurd OS voor je desktop.