Extra (gevulde HDD's) plaatsen naast SSD op Windows 7

Pagina: 1
Acties:

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 20:38
Sinds vorige week heb ik een nieuwe zelf samengestelde PC waarna de problemen eigenlijk al meteen begonnen (zie dit topic (problemen inmiddels dus opgelost)).

Hardware:Alles werkt prima met de SSD + Windows 7. Echter had ik in mijn oude PC (met XP geinstalleerd) 3 SATA HDD's. Gisteren besloot ik alle HDD's over te zetten naar mijn nieuwe PC. Echter .. toen begonnen de problemen.

Na het aankoppelen van de 3 HDD's opgestart en ik kreeg meteen het XP boot scherm. Dit was sowieso erg vaag aangezien de SSD als eerste boot keuze stond ingesteld. Na (natuurlijk) een blauw scherm heb ik de computer gereset om nogmaals de boot volgorde te controleren. Dit stond goed. Aangezien er ook een handmatige boot keuze mogelijkheid is, dit geprobeerd. Helaas, elke mogelijke keuze leidde tot het booten van de oude XP HDD.

Vervolgens alles losgekoppeld om de computer weer normaal te starten. Maar helaas ... de optie opstarten van SSD werkt niet meer. Na lang uitproberen lukte het me om weer in Windows 7 te komen. In het boot menu kiezen voor 'Windows Boot Manager' (waarvan er drie staan maar eentje de juiste is?!) en vervolgens in het scherm 'Windows failed to start ....' te kiezen voor 'Start windows normally'.

Echter zodra ik een van de SATA HDD's aansluit, kom ik niet meer in Windows 7.

Wat doe ik fout?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 23:50
ik zou kijken naar SATA-volgorde.
zit je SSD aan de eerste Sata-controller?
of ook: kan je de extra schijven in schijfbeheer op niet actief oid zetten, zodat enkel je SSd als bootschijf fungeert? maar ik moet meer over lezen om het echt te weten.

gewaarwordingshorizon

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

de mbr van de bewuste XP schijf verwijderen, is een verborgen bestand, dan kan XP niet meer booten ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Wolf3D
Bedankt voor jullie reacties!

Wat betreft de SATA volgorde (zie moederbord layout) :
Mijn SSD zit op de witte SATA3 poort helemaal rechts (poort 1)
De overige HDD's + DVD-brander zitten op SATA 2, 3, 4 en 5.
Volgens mij klopt dit gewoon, toch?

Verder kan ik de HDD's niet benaderen, zodra ze (1 of meerdere) aangesloten zijn start Windows 7 sowieso helemaal niet meer op. Dus schijfbeheer, daar kom ik niet.

Wat betreft het verwijderen van de mbr van de XP HDD. Ik denk dat dat weinig nut heeft. Als ik gewoon een van de HDD's met alleen data inschakel, ook dan kan ik niet meer in Windows 7 komen...

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:05
Ik heb exact hetzelfde gedaan: Win7 op een SSD in een nieuwe pc en daarbij de 'oude' schijven, waaronder die waar XP op stond.

Echter, in de manual van het moederbord staat aangegeven welke SATA poorten de voorkeur hebben voor de schijf met het OS, daar hangt dan ook de SSD aan. Nergens problemen mee en niks gewist op de oude schijf.

Dus... kijk eens even goed in de handleiding :)

Edit: En natuurlijk de schijf met XP niet ook aan die voorkeurspoorten hangen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Danny the dog op 07-08-2012 23:24 ]

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-01 11:46
Probeer je bios eens te updaten?
http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4144#bios
Kan vaak zulke problemen oplossen.

• Wolf3D
Danny the dog schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:23:
Ik heb exact hetzelfde gedaan: Win7 op een SSD in een nieuwe pc en daarbij de 'oude' schijven, waaronder die waar XP op stond.

Echter, in de manual van het moederbord staat aangegeven welke SATA poorten de voorkeur hebben voor de schijf met het OS, daar hangt dan ook de SSD aan. Nergens problemen mee en niks gewist op de oude schijf.

Dus... kijk eens even goed in de handleiding :)

Edit: En natuurlijk de schijf met XP niet ook aan die voorkeurspoorten hangen ;)
Ik heb de handleiding meerdere keren doorgespit, maar kan helaas niets vinden over een voorkeurspoort voor het OS. Het lijkt erop dat het bij dit moederbord (GA-Z77X-D3H) niets uitmaakt. Maar ook als ik de SSD (Windows 7) in combinatie met een HDD zonder besturingssysteem (data partities) bij elkaar zet, kan ik niet meer booten in Windows 7.
Donool schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:23:
Probeer je bios eens te updaten?
http://www.gigabyte.com/p...t-page.aspx?pid=4144#bios
Kan vaak zulke problemen oplossen.
Wanneer komt F10 uit? :P. Ik draai momenteel al de nieuwste (F9)...

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
Wolf3D schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:20:
Wanneer komt F10 uit? :P. Ik draai momenteel al de nieuwste (F9)...
beetje de wijsneus uithangen >:)

Het lijkt alsof je het via Windows wilt regelen maar dat gaat niet lukken. Je moet BIOS hiervoor juist instellen. In je manual staat wel hoe je in BIOS komt. Op pagina 49 van de manual staat dat je in BIOS onder "BOOT option priorities" bij "Hard Drive/CD/DVD ROM Drive/Floppy Drive/Network Device BBS Priorities" kunt aangeven welke harde schijf de bootdisk is. Daar moet je dus de poort / SSD aangeven waarvan je wilt booten.
Met de "Boot option #1/2/3/" kun je dan nog aangeven of je BIOS eerst nog van bijvoorbeeld USB moet proberen te booten maar normaliter zou je daar je harde schijf dan als eerste zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door BartNL op 08-08-2012 00:50 ]

• Wolf3D
BartNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:48:
[...]

beetje de wijsneus uithangen >:)

Het lijkt alsof je het via Windows wilt regelen maar dat gaat niet lukken. Je moet BIOS hiervoor juist instellen. In je manual staat wel hoe je in BIOS komt. Op pagina 49 van de manual staat dat je in BIOS onder "BOOT option priorities" bij "Hard Drive/CD/DVD ROM Drive/Floppy Drive/Network Device BBS Priorities" kunt aangeven welke harde schijf de bootdisk is. Daar moet je dus de poort / SSD aangeven waarvan je wilt booten.
Met de "Boot option #1/2/3/" kun je dan nog aangeven of je BIOS eerst nog van bijvoorbeeld USB moet proberen te booten maar normaliter zou je daar je harde schijf dan als eerste zetten.
Sorry BartNL! Ik word soms een beetje flauw als dingen weer eens niet zo makkelijk gaan als zou moeten! :P

De BIOS staat volgens mij helemaal goed ingesteld. Als ik echter de priority instel op (en alleen op) SSD, dan krijg ik als ik door ga de melding: "Reboot and Select proper boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key".

Ik heb bij het opstarten ook de mogelijkheid handmatig het boot device te kiezen. Zie afbeelding (overigens met maar 2 HDD's naast SSD aangesloten):
Afbeeldingslocatie: http://www.renewolf.nl/tweakers/IMG-20120807-WA0000_smaller.jpg
Kies ik hier voor P1 (SSD) dan krijg ik dus weer de 'Reboot and Select proper boot...'-melding.
Als ik echter kies voor een van de 'Windows boot manager' opties dan krijg ik het volgende scherm:

Afbeeldingslocatie: http://www.renewolf.nl/tweakers/IMG-20120807-WA0001_smaller.jpg

Kies ik hier voor Start Windows normally dan zie ik heel even het laadschem van Windows 7 en vervolgens een zwart scherm met voortgangsindicator onderin met de tekst 'Bestanden laden...' en vervolgens ga ik weer naar het scherm zoals te zien is op het tweede plaatje.

Heb ik echter alleen de SSD aangekoppeld, dan krijg ik precies hetzelfde scherm, maar start Windows 7 gewoon op als ik kies voor 'Start windows normally'.

Inmiddels heb ik wel vooruitgang geboekt: Een van de drie HDD's doet het nu! :)
Echter zodra ik een van de twee andere erbij zet, krijg ik weer hetzelfde als hierboven omschreven.
Ik heb dus het idee dat er misschien iets niet klopt met de structuur van die twee andere HDD's.

Daarom heb ik ze aangesloten op mijn oude PC en een screenshot gemaakt binnen Partition Magic. Daar schrok ik wel een beetje van. Is het nou zo'n rotzooi al mijn partities of klopt dit wel gewoon.

Afbeeldingslocatie: http://www.renewolf.nl/tweakers/partitionmagic_smaller.jpg

Ook las ik ergens iets over meer dan 4 primaire partities wat niet mogelijk is binnen een systeem. Als ik zo tel dan heb ik er 9 (inclusief 2 van mijn SSD die ik natuurlijk niet aan mijn oude systeem heb gehangen). Kan dat het probleem veroorzaken?

Overigens is Disk 3 de HDD die het wel prima doet als ik deze in mijn nieuwe PC aankoppel. Disk 2 doet het niet. Disk 1 wil heel erg graag booten als ik hem aankoppel.

edit:
Toevoeging laatste alinea.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolf3D op 08-08-2012 22:23 . Reden: Toevoeging geplaatst ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
In principe moet het mogelijk zijn, zoveel partities. Dat de boel erdoor in de war kan raken, is ook mogelijk (en wellicht heb je dit nu zelf bewezen..)

Los daarvan zou je toch kunnen overwegen niet meer zoveel met partities te werken.
De D schijf heeft bijv 5 partities. In plaats van partities kan je natuurlijk veel beter gewoon mappen aanmaken. Dus geen partitie F: progs, maar een map D:\progs. Het is maar een idee.

Deze gast had ook problemen met inzetten van verschillende disks, ander probleem, maar de oplossing is wellicht identiek Hulp bij bijzetten hd's in non-raid

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:05
Zou niet uit mogen maken, dat aantal partities. Heb hier ook 10 partities (5 HDD's + 1 SSD), waarvan op 1 HDD nog XP staat.

Als je die schijf met XP op een andere SATA poort aansluit, gebeurt het dan nog?
Misschien mogen de 2 bootschijven niet op 1 hub zitten... (zoals met USB aansluitingen nogal eens mis kan gaan)

Probeer alleen maar mee te denken :)

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-01 11:46
Je kan je partities proberen te vergroten (Maak backups!) zo dat het niet meer zo'n enorme chaos is :P
Als je eenmaal in Windows 7 bent doe dan > uitvoeren>msconfig en ga naar het tabblad computer opstarten, plaats hier ff een screenshot van (met alle werkende hdd's aangesloten). Misschien staat er iets verkeerd?

• BartNL
Wolf3D schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:13:
[...]Heb ik echter alleen de SSD aangekoppeld, dan krijg ik precies hetzelfde scherm, maar start Windows 7 gewoon op als ik kies voor 'Start windows normally'.
dan zou ik de PC met die kale setup booten. Nadat je in windows zit de sata kabels van de andere schijven aansluiten en schijfbeheer naar wijzigingen laten zoeken. Nadat windows alle schijven ziet rebooten en kijken of het dan wel werkt?

• Wolf3D
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Het is me duidelijk dat ik even moet gaan snijden in mijn partities. Het is allemaal eigenlijk ontstaan in de loop der jaren. Steeds ruimte te kort, schijfje erbij .. en schuiven maar weer. De progs partitie is nu sowieso ook overbodig geworden doordat de programma's nu standaard op de SSD bij windows komen te staan.
BartNL schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:55:
[...]

dan zou ik de PC met die kale setup booten. Nadat je in windows zit de sata kabels van de andere schijven aansluiten en schijfbeheer naar wijzigingen laten zoeken. Nadat windows alle schijven ziet rebooten en kijken of het dan wel werkt?
Dit zou ik graag willen proberen, maar mag/kan dat zomaar als de PC al is opgestart? Ik dacht dat dat alleen kon bij die mSata poorten?
Als nog even iemand zou willen bevestigen dat dit inderdaad zonder problemen kan, dan ga ik dat eens proberen!

Edit:
Aangezien volgens Wikipedia SATA schijven altijd hot-swappable zijn (mits ondersteunt door SATA-controller) heb ik één van de HDD's geprobeerd in Windows 7 aan te sluiten, maar helaas. Er gebeurt niets. Ook na een 'Schijven opnieuw controleren' en 'Vernieuwen' poging wordt er geen extra HDD gedetecteerd.
:(

edit:
Laatste alinea toegevoegd.

[ Voor 16% gewijzigd door Wolf3D op 10-08-2012 01:14 . Reden: Antwoord op eigen vraag... ]

• BartNL
Wolf3D schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 21:40:
Ook na een 'Schijven opnieuw controleren' en 'Vernieuwen' poging wordt er geen extra HDD gedetecteerd
kan zijn dat je hotswap in BIOS moet activeren? (is op mijn Asus mobo wel een optie in het bios die ik per sata poort kan instellen).

• Wolf3D
BartNL schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:21:
[...]

kan zijn dat je hotswap in BIOS moet activeren? (is op mijn Asus mobo wel een optie in het bios die ik per sata poort kan instellen).
Ik heb even gezocht, maar heb geen aparte instelling voor hotswap. Ik kan wel verschillende SATA-modussen kiezen: IDE / RAID / AHCI. Deze staat ingesteld op AHCI. In het moederbord staat daarbij: 'AHCI is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced SATA features such as Native Command Queuing and hot plug.'
Hot plug / hotswap zou dus volgens mij aan moeten staan...

Ondertussen ben ik overigens via mijn oude PC de partitie types van een van de data hdd's aan het wijzigen van primary naar logical. Het zal zoals eerder al werd gezegd weinig verschil maken, maar ik weet niet zoveel alternatieven meer... Helaas moet er blijkbaar ongeveer 500GB aan data verschoven worden, dus daar is hij nog even mee bezig.

• Wolf3D
Het was alweer een tijdje stil hier, maar het leek me toch wel handig mijn bevindingen met jullie te delen.
Mijn probleem (of in ieder geval die met mijn HDD's :P) is inmiddels opgelost!

Hoe gek het ook klinkt; het wijzigen van alle partities van primary naar logical heeft het probleem opgelost. Aangezien hier eerder ook aangegeven werd dat primary partities geen problemen zouden moeten opleveren denk ik dat het probleem waarschijnlijk ergens anders zat, maar het is in ieder geval wel opgelost door de partitie types te wijzigen.

In ieder geval bedankt iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1