Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:38
Beste allemaal,

vandaag na 9 jaar een nieuwe pc in elkaar gezet op basis van de best buy. Allemaal vlekkeloos verlopen, maar ik zie op tegen 1 klein dingetje en dat is het bijplaatsen van 2 harde schijven,

Ik heb nu een Intel i5 op een Gigabyte GA Z77x - D3H moederbord. Als primaire HD heb ik een Crucial M4 128 GB waar windows 7 op is geinstalleerd.

Nu wil ik graag nog een harde schijf bijplaatsen om Fedora op te instaleren en een HD waar ik alleen maar data zoals film, muziek en games op heb.

Hoe kan ik deze schijven het makkelijkst toevoegen? Tot nu toe kan ik alleen maar van alles vinden over de 8 verschillende sata poorten en controllers van het moederbord en de keuzes die dat geeft bij RAID set ups.
Ik weet, ik lijk nu een vreselijke noob, maar ik krijg het niet uit google.

Jezus saves and takes half damage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
1 koop een HD en een sata kabel.
2 zet de computer uit, en plaatst de HD op een beschikbare plaats in je kast,
3 je maakt de sata kabel vast aan je HD, het andere stuk stop je in een SATA aansluiting op het moederbord.
4 plug tenslotte een voedingskabeltje aan de HD vast.
5 zet de computer aan, kijk in schijfbeheer en ziedaar, er is een schijf.
6 formateer de schijf
7 klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
Reepje schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:21:
1 koop een HD en een sata kabel.
2 zet de computer uit, en plaatst de HD op een beschikbare plaats in je kast,
3 je maakt de sata kabel vast aan je HD, het andere stuk stop je in een SATA aansluiting op het moederbord.
4 plug tenslotte een voedingskabeltje aan de HD vast.
5 zet de computer aan, kijk in schijfbeheer en ziedaar, er is een schijf.
6 formateer de schijf
7 klaar.
Schijfbeheer wil hem steeds toevoegen aan een array. Kan ik dan elke schijf een eigen array van 1 laten zijn zonder problemen? 1 van de schijven bevat data die ik niet wil wissen maar gewoon wil lezen, vandaar dat ik zo newbig en voorzichtig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Waarom zou je een Raid-modi eraan hangen? Gewoon als GPT of MBR laten herkennen en vervolgens partities maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ja, als je er een raid van wil maken......

Maar dat wil je niet, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
Okay, als volgt gebeurt er.

Het mobo heeft 8 SATA connectors 2 SATA3 (SATA 6Gb/s) die door de Intel Z77 chipset worden bestuurd.
4 SATA2 (SATA 3Gb/s) connectors die ook door de Intel Z77 worden bestuurd en 2 SATA3 connectors die door een Marvell 88SE9172 Chip worden bestuurd.

Na wat neuzen en rondlezen kwam ik er achter dat de M4 in eerste instantie niet werd herkend op de eerste SATA3 connectors. Dus aangesloten op een van de SATA2 en geen probleem. Windows geinstalleerd, alles werkte.

Nu heb ik de andere 2 harde schijven bijgezet en gebeurt het volgende.
De M4 wordt niet meer gezien, ook niet in de bios, terwijl daar W7 en de MBR op staat en het gewoon heeft gedaan.
De Samsung 500GB wordt wel gezien in de bios.
De WD 160 GB (4 jaar oude schijf) wordt niet herkend.

Ik heb alle poorten al geprobeerd, maar dit blijft elke keer de situatie en ik snap niet helemaal waarom.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

als je zonder enig risico de schijven wil benaderen, externe USB houder;
pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB3.0

En op USB 3 is de snelheid ook geen probleem meer ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
keur0000 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 10:31:
als je zonder enig risico de schijven wil benaderen, externe USB houder;
pricewatch: Sharkoon QuickPort XT USB3.0

En op USB 3 is de snelheid ook geen probleem meer ;)
Is een, maar niet echt dé oplossing voor dit probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Dit wordt ingewikkeld.

Ding is in de war, heb ik ook wel eens als ik teveel schijven verwissel/of op andere poorten aansluit. Dus niet teveel de ene HD erin, de andere eruit, dan de vorige HD weer in een andere poort etc, niet gek dat de boel dan gaat flippen.

De ssd (boot) zou ik op de _0 poort aansluiten. Hoeft niet (ik had een ssd lang op de _3 poort ging goed).
Ik zou het gewoon rustig opbouwen. Alleen de SSD erin op de _0 poort. Kan best zijn dat die niet wil booten, heb ik ook wel eens. Haal dan de stroom van de pc, wacht even, stroom erop en voila het gaat (of niet).

Dan de 2e HD erin, en er gewoon voor zorgen dat deze juist herkent wordt, en juist geformateerd is(bijvoorbeeld als 1 partitie als d: schijf

Pas als dat goed werkt, devolgende HD erin.

Check ook of je de juiste drivers hebt ( o.a. intel rst). En de marvell SATA zou ik voor de zekerheid even helemaal disablen in de bios, is alleen maar een stoorfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maupertus
Okay! Dankjewel Reepje, ik had geen idee dat dat zo'n groot verschil kon uitmaken.
Alles terug gezet naar orignele staat, dus M4 in originele spot, alles er verder uit, alle power weer in originele setup.
Boot up lukt.

Alles uit, tweede harde schijf bijplaatsen. Slot 2 niet gebruikt maar 3 gebruikt. En ja, hij komt in de BIOS en ik kan hem via partionmagic benaderen in Windows.

Toen heb ik (het spijt me, curiosity) alles uitgezet, M4 naar slot 0 geplaatst. En weer doet hij het.
Dank je Reepje, ik wist op recht niet dat je door te veel opties achter elkaar te testen je het systeem ook problemen kon geven.

Edit: Heb idd de Marvels gelijk uitgezet. Dit is misschien of topic, maar ik heb nooit helemaal begrepen waarom er verschillende controllers op een MoBo worden geplaatst, heeft iemand een goede link en/of uitleg?

[ Voor 14% gewijzigd door Maupertus op 08-08-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Maupertus schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:37:

Edit: Heb idd de Marvels gelijk uitgezet. Dit is misschien of topic, maar ik heb nooit helemaal begrepen waarom er verschillende controllers op een MoBo worden geplaatst, heeft iemand een goede link en/of uitleg?
Puur marketing chit. Door er een controller bij te zetten, kunnen ze extra (SATA600) aansluitingen claimen. Dat verkoopt beter, en daar gaat het om (vanuit het oogpunt van de verkoper).
Pagina: 1