Gigabyte GA-Z77X-D3H + Intel i7 3770K + Win7 64b + BSOD's

Pagina: 1
Acties:

• Wolf3D
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 20:38
Sinds enkele dagen heb ik een nieuwe PC inelkaar gezet met de volgende hardware:Verder heb ik er nog geen videokaart in zitten en gebruik nu de interne (Intel) videokaart. Overige aangekoppelde hardware: een samsung DVD-brander, een PS/2 toetsenbord, een eenvoudige logitech USB-muis.
Ik draai Windows 7 Premium 64bit.

Het probleem: Al vrij snel na een verse installatie van Windows 7 krijg ik diverse BSOD's. Met meldingen als 'driver_irql_not_less_or_equal', 'system service exception', ' irql_not_less_or_equal', 'bad pool header', 'bad pool caller', 'acp index mismatch', en bestanden 'pacer.sys' en 'tcpip.sys' en meer zijn voorbij gekomen.

Wat heb ik zelf geprobeerd:
- Bios geflashed van F6 naar F9.
- Windows 7 opnieuw geinstalleerd
- Geheugen getest via Windows 7 installatie DVD(geen problemen)
- Geheugen getest via Memtest86+ (test voltooid zonder fouten)
- Volgende drivers vanuit veilige modus geupdate naar nieuwste versie (zie website Gigabyte):
  • Intel INF installation (9.3.0.1020)
  • Atheros LAN driver (2.0.15.16)
  • Marvell SATA Controller Driver (1.2.0.1010)
  • VIA USB 3.0 Driver (6.1.7600.1902)
  • Intel VGA Driver (8.15.10.2712)
De Intel USB 3.0 driver kreeg ik niet geïnstalleerd vanuit veilige modus. Hetzelfde geldt voor 'Intel Management Engine Interface'.

Ik heb ook Windows updates proberen te draaien, maar dat lukt niet vanuit veilige modus.

Op dit moment heb ik geen idee meer wat ik nog kan proberen of waar ik het moet zoeken. Het geheugen kan ik volgens mij na alle tests uitsluiten, een CPU of MB defect volgens mij ook aangezien de PC prima draait in veilige modus.
Het lijkt mij dan ook een probleem met een driver. Maar welke? Of moet ik het toch nog ergens anders zoeken?

Iemand een idee hoe ik nu verder kan gaan met 'debuggen'?

• Politiepet
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-01 19:37
Ik heb toevallig ook net gepost: BSOD en random freezes
Ik heb soortegelijke problemen. Bij mij zijn problemen verminderd door de bios terug te zetten naar standaard instellingen. Toch heb ik ook nog steeds problemen.

Ik las hier:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2181659
dat het misschien aan een kapot moederbord kan liggen, ik ben benieuwd naar jou bevindingen.

• Wolf3D
Interessant om jouw topic ook te volgen!
Een kapot moederbord zou inderdaad kunnen, maar zou het dan in de veilige modus niet ook fout moeten gaan? Draait jouw pc ook goed in veilige modus?

Overigens heb ik zojuist nog de netwerkcontroller en USB 3 via de bios uitgeschakeld (misschien ook eens proberen, Politiepet?): nog steeds BSOD, dit maal met melding 'system_service_exception' + fltmgr.sys.

Moet ik het misschien in m'n SSD zoeken?

• Politiepet
Noem me maar Thomas ;)

Ik neem aan dat windows het goed doet in safe mode, hij doet het namelijk nu ook goed in de gewone mode, alleen na 2 uur ofzo komt een bsod of een freeze.

Ik heb net even mijn post geüpdate, ik had namelijk bij een systeem check ook een hoge temparatuur gevonden. Staat in mijn post plaatje.

Zelf had ik de software van de ssd geüpdate... bij mij hielp het niet echt veel maar het is het proberen waard als je niet de nieuwste firmware erop hebt staan.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat je uit moet schakelen is je marvell controller, en er zeker van zijn dat je ssd aan een intel sata poort hangt.

• Wolf3D
Politiepet schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:29:
Noem me maar Thomas ;)

Ik neem aan dat windows het goed doet in safe mode, hij doet het namelijk nu ook goed in de gewone mode, alleen na 2 uur ofzo komt een bsod of een freeze.

Ik heb net even mijn post geüpdate, ik had namelijk bij een systeem check ook een hoge temparatuur gevonden. Staat in mijn post plaatje.

Zelf had ik de software van de ssd geüpdate... bij mij hielp het niet echt veel maar het is het proberen waard als je niet de nieuwste firmware erop hebt staan.
Na 2 uur? Hmmm, dat is eigenlijk nog vervelender om te testen. Mijn BSOD komt 'gelukkig' bijna altijd binnen een minuut, of zelfs tijdens inlogscherm. Zo kan ik in ieder geval wel lekker snel testen of een wijziging werkt of niet.

Die hoge temperatuur is wel erg hoog, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat dat een daadwerkelijk behaalde temperatuur is.

Zelf heb ik ook een beetje de temperaturen in de gaten gehouden, maar de CPU is tussen de 38 graden en 40. Ook overige temperaturen zijn normaal. (Behalve PCH die 65 graden aangeeft, maar dat schijnt normaal te zijn.)

Verder heb ik naar aanleiding van beide bovenstaande adviezen mijn SSD geprobeerd te updaten, echter hier stond blijkbaar al de nieuwste firmware op.
Verder heb ik de marvell controller uitgeschakeld, maar ook dit hielp niets. De SSD hangt aan een SATA3 Intel Z77 chipset poort, dus dat moet goed zijn lijkt me.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan kan je geheugen maar eens gaan testen.

Zeker als het telkens verschillende bsod zijn, is geheugen veelal de oorzaak.

• Politiepet
Die SSD upgraden had bij mij ook niks geholpen eigenlijk. De computer werkt nu inderdaad iets stabieler maar eerst liep hij ook elke keer vast na zo'n 10 a 20 minuten. Sinds ik eigenlijk mijn videokaart eruit heb gehaald is de tijd van 20 min naar 2 uur gerekt.

Die temperaturen leken mij ook wat onlogisch, na wat onderzoek kwam ik erachter dat sensors van die componenten helemaal niet aanwezig waren en dat het programma daarom random een waarde koos :s in ieder geval is dat dus waarschijnlijk niet het probleem... Ik rook ook niet echt een verbrand plastic luchtje.

• Wolf3D
Politiepet schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 17:17:
Die SSD upgraden had bij mij ook niks geholpen eigenlijk. De computer werkt nu inderdaad iets stabieler maar eerst liep hij ook elke keer vast na zo'n 10 a 20 minuten. Sinds ik eigenlijk mijn videokaart eruit heb gehaald is de tijd van 20 min naar 2 uur gerekt.

Die temperaturen leken mij ook wat onlogisch, na wat onderzoek kwam ik erachter dat sensors van die componenten helemaal niet aanwezig waren en dat het programma daarom random een waarde koos :s in ieder geval is dat dus waarschijnlijk niet het probleem... Ik rook ook niet echt een verbrand plastic luchtje.
Random waardes .. hoe komen ze erop!? Doe dan GEEN waarde! :)

Anyway .. ik heb het probleem opgelost. Hoewel ook uit de 3e geheugen test van 2 uur bleek dat het geheugen goed was, heb ik toch eens wat reepjes uit het systeem gehaald en stuk voor stuk terug gestopt en ook in verschillende banken. Wat blijkt: geheugen dimm 1 veroorzaakt het probleem. Ondanks alle geheugen test resultaten, wat ik nu niet helemaal snap.

Anyway, een reepje geheugen gaat retour winkel! :D

• Politiepet
Dan heb je mazzel gehad denk ik ;)
Ik moet het geheugen nog testen met memtest.
Ik had alleen eerst een verouderde versie en die wou niet eens starten.
Ik denk alleen niet dat het aan het geheugen kan liggen bij mij aangezien dat niet kan verklaren waarom de computer beter werkt nu de videokaart eruit ligt.

Ik ben in ieder geval blij dat je computer weer werkt :*)
Pagina: 1