• Politiepet
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-01 19:37
Ik heb een nieuwe computer in elkaar gezet,
gallery: Politiepet dit is de lijst met alle onderdelen.

De eerste keer in elkaar zetten leverde een computer op die niet eens wilde opstarten.
We kwamen gauw tot de conclusie dat dit lag aan de bios die geüpdatet moest worden.
Daarna kwam ik wel gewoon in de bios wat zeer veelbelovend was.

We hebben in de bios ingesteld dat de videokaart die erin zit gebruikt moest worden en niet de ingebouwde videokaarten (moederbord of chipset). De Windows installatie verliep gewoon goed. Meteen toen ik in de desktop kwam kreeg ik meteen de eerste keer een bsod. Nadat ik alle drivers geüpdate had bleven de problemen, ik heb zelfs drivers van internet gedownload en alle drivers opnieuw geïnstalleerd maar niets hielp. Uiteindelijk hebben we nu de videokaart uit de computer gehaald en het moederbord naar de standaardinstellingen gezet.

De computer werkt nu een stukje beter en hij crasht minder vaak. Hij crasht echter nog wel. Soms loopt hij gewoon helemaal vast en andere keren krijg ik een bsod. Ik heb een spel gedownload (Payday: the heist) terwijl ik dit spel speel krijg ik altijd wel snel een error of vaker gebeurd het nog dat ik gewoon zonder enige error terug naar de desktop ga terwijl het spel is afgesloten.

De computer loop nu op 2 harddisks, hoewel ik niet denk dat het daar aan ligt want ik heb windows op beide geïnstalleerd en de ssd eruit gehaald maar nog steeds met dezelfde problemen.

Ik heb ook het ram van een vriend geleend en erin gezet. Ook hier bleven de problemen gewoon doorgaan. Het probleem zou dus moeten liggen bij het moederbord of de processor want veel meer is er momenteel niet aangesloten. Ik heb alleen geen flauw idee wat er precies aan de hand is.

Is dit een hardware matige fout en zo ja van het moederbord of de processor. Heb ik iets verkeerds gedaan in de bios. Of is er een andere verklaring?

dit laat een van de dump files zien:
http://i45.tinypic.com/1rvmn5.jpg

edit: Ik heb HWmonitor gedraait en ik zie ergens een belachelijk hoge temperatuur staan bij het moederbord.
Kan iemand verifiëren of dit normaal is:
http://i.imgur.com/p4YXS.png

[ Voor 4% gewijzigd door Politiepet op 03-08-2012 14:17 ]

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-01 16:10

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Even voor het gemak een RML gegenereert (kan onderaan je wenslijst).
#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 168,-€ 168,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,45€ 15,45
1Antec Three Hundred€ 45,35€ 45,35
1Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000€ 11,99€ 11,99
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 28,90€ 28,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX600 V2€ 59,90€ 59,90
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 144,95€ 144,95

Het ziet er naar uit dat je moederbord niet echt naar behoren werkt, zeker gezien de situatie van het moeten updaten van de BIOS (oftewel, hij is er ook niet helemaal 100% voor gemaakt). Mijn tip is om met de winkel tot de overeenkomst te komen dat jij voor hetzelfde geld een Z77 of H77 moederbord uitzoekt. http://tweakers.net/price...VUU5XjNM0_wHlXwjXD8G3bfgA een van deze bijvoorbeeld. Wel handig om dan eerst uit te sluiten of het ook niet aan de CPU ligt, maar daar weet een andere Tweaker waarschijnlijk meer vanaf dan ik.

Edit: Of misschien is er iets met de voeding aan de hand :?
Ook heb ik even alle onderdelen weggestreept van de lijst, die het sowieso niet zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door RoofTurkey op 04-08-2012 10:49 ]

Grillmeister

• Politiepet
Ik denk niet dat er iets met de voeding aan de hand is. Dat zou niet kunnen verklaren waarom de computer alleen vastloopt terwijl er nog steeds wel video output is. Hoe bedoel je dat je alle onderdelen hebt weggestreept die het sowieso niet kunnen zijn? Ik denk dat aangezien ik de videokaart eruit heb geschroefd het alleen maar aan het geheugen moederbord of processor kan liggen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Moederbord slecht ingebouwd?(kortsluiting). Op een stuk karton opbouwen.
Memtest heb je ook niet gedraait, dit is iets wat standaard gedraaid moet worden.
Zonder ssd proberen.
Andere data kabel hd proberen.
Andere voeding heb je ook niet geprobeerd.
Cpu uitwisselen of in een adere pc proberen.
Loopt alles in de bios op de goede snelheden, cpu,geheugen.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Politiepet schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:12:
Ik denk niet dat er iets met de voeding aan de hand is. Dat zou niet kunnen verklaren waarom de computer alleen vastloopt terwijl er nog steeds wel video output is. Hoe bedoel je dat je alle onderdelen hebt weggestreept die het sowieso niet kunnen zijn? Ik denk dat aangezien ik de videokaart eruit heb geschroefd het alleen maar aan het geheugen moederbord of processor kan liggen.
In dit lijstje:
RoofTurkey schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:32:
#ProductPrijsSubtotaal
1Iiyama E2473HDS-B1 Zwart€ 168,-€ 168,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 15,45€ 15,45
1Antec Three Hundred€ 45,35€ 45,35
1Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000€ 11,99€ 11,99
1Logitech G400 Gaming Mouse€ 28,90€ 28,90
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,-€ 167,-
1Corsair Builder CX600 V2€ 59,90€ 59,90
1Asus P8Z68-V/GEN3€ 144,95€ 144,95
En toch zou ik even proberen met een andere voeding in je pc, vooral omdat hij (toch?) alleen maar uitvalt wanneer je gaat gamen (wanneer er meer stroom wordt gevraagd van je voeding) en dus niet bij bijvoorbeeld het kijken van een film (zoals the hangover 2 ;) ). Memtest draaien in de Bios is vaak ook wel handig, maar het lijkt me sterk dat er iets mis is met het geheugen (gezien je dat al hebt verwisseld en in andere bankjes hebt geprobeerd). CPU is mogelijk, maar ik zou het moederbord eerder aanwijzen als hoofdverdachte en de voeding zou ik ook eerder durven aanwijzen als verdachte...

Grillmeister

• Politiepet
RoofTurkey schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:38:
[...]

In dit lijstje:

[...]

En toch zou ik even proberen met een andere voeding in je pc, vooral omdat hij (toch?) alleen maar uitvalt wanneer je gaat gamen (wanneer er meer stroom wordt gevraagd van je voeding) en dus niet bij bijvoorbeeld het kijken van een film (zoals the hangover 2 ;) ). Memtest draaien in de Bios is vaak ook wel handig, maar het lijkt me sterk dat er iets mis is met het geheugen (gezien je dat al hebt verwisseld en in andere bankjes hebt geprobeerd). CPU is mogelijk, maar ik zou het moederbord eerder aanwijzen als hoofdverdachte en de voeding zou ik ook eerder durven aanwijzen als verdachte...
Het uitvallen gebeurt niet alleen tijdens het gamen. De momenten zijn vrij random, hij is ook meerdere keren in de browser uitgevallen en ook wanneer ik de computer gewoon opstart. Maar sinds wanneer zijn mijn beeldscherm, muis en toetsenbord verdacht? :?

Bedankt Jan voor de tips. Ik zit alleen met het probleem dat de processor vrij nieuw is, ik heb dus geen ander moederbord om de processor in te zetten. Memtest moet ik inderdaad nog draaien. Heb jij die nog ergens op cd liggen RoofTurkey?

Verder heb ik de bios al gereset zonder resultaat dus de snelheden zullen wel goed zitten. Zonder ssd heb ik ook al geprobeerd.

Wat bedoel je trouwens met andere kabel hd? De kabel naar het beeldscherm?
Ik denk niet dat het aan het beeldscherm ligt aangezien de boxjes ook een afgrijselijk geluid geven bij bsod (als er tenminste muziek opstond)

Verder bedankt voor de tips, ik zal ermee aan de slag gaan. :)

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

RoofTurkey schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:38:
[...]

In dit lijstje:

[...]

Als de CPU stuk zou zijn zou de PC niet booten. Klaar.
Memtestje draaien (minimaal 8 uur) is zeker een idee. Wat zijn je temps van je graka en wat voor type is het? Misschien voor de zekerheid een ander programmaatje hiervoor gebruiken.

Imho vind ik het erg raar dat je het bios moest updaten. Hoe heb je dit gedaan, want je zei dat hij niet bootte? De gebruikte CPU moet uit de box werken op je mobo, daar is deze ook voor gemaakt. Erg bizar dat je dus moest updaten. Verder mis ik het merk en type geheugen wat je gebruikt en ook wat je geleend hebt.... Staat dit op de QVL ? Als het daar al niet op staat kan dit dus best de oorzaak zijn.

Voeding moet imho genoeg zijn.

-= Very annoying forum person =-

• Politiepet
Memtest moet ik nog draaien. Ik heb een cd geleend met wat testjes erop (Hiren's Boot CD)
Memtest wou niet draaien, maar dit komt omdat het versie 4.10 is en mijn cpu pas vanaf versie 4..20 is ondersteund. Dat zal ik nog wel doen maar toen ik een ander testje draaide ben ik tot iets anders interessants tegen gekomen.

Dit zijn de resultaten van de testjes die betrekking hebben op het moederbord:
http://i.imgur.com/MHq0n.jpg
zoals je ziet zijn er 2 testen gefailed.

Bovendien probeerde ik de memory test bij dit programma te draaien maar toen kreeg ik dit te horen:
http://i.imgur.com/Hy2wg.jpg
Ik weet me hier niet echt raad mee en zo gauw kon ik ook niks op internet hierover vinden.

edit: op de website van Asus staat dat de cpu pas vanaf een nieuwere versie wordt ondersteund:
http://www.asus.nl/Mother...ket_1155/P8Z68VGEN3/#CPUS
Het lijkt me dat dit wel klopt aangezien het bij het eerste moederbord niet werkte en toen die pipo's van de 4launch dachten dat het moederbord helemaal stuk was hebben ze een nieuwe toegestuurd gekregen. Hier werkte het ook niet out of the box. Toen zagen pas in dat het aan de bios zou liggen en hebben het geüpdate waarna hij het gewoon deed.

[ Voor 26% gewijzigd door Politiepet op 05-08-2012 20:11 ]

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Politiepet schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 20:07:
Memtest moet ik nog draaien. Ik heb een cd geleend met wat testjes erop (Hiren's Boot CD)
Memtest wou niet draaien, maar dit komt omdat het versie 4.10 is en mijn cpu pas vanaf versie 4..20 is ondersteund. Dat zal ik nog wel doen maar toen ik een ander testje draaide ben ik tot iets anders interessants tegen gekomen.

Dit zijn de resultaten van de testjes die betrekking hebben op het moederbord:
http://i.imgur.com/MHq0n.jpg
zoals je ziet zijn er 2 testen gefailed.

Bovendien probeerde ik de memory test bij dit programma te draaien maar toen kreeg ik dit te horen:
http://i.imgur.com/Hy2wg.jpg
Ik weet me hier niet echt raad mee en zo gauw kon ik ook niks op internet hierover vinden.

edit: op de website van Asus staat dat de cpu pas vanaf een nieuwere versie wordt ondersteund:
http://www.asus.nl/Mother...ket_1155/P8Z68VGEN3/#CPUS
Het lijkt me dat dit wel klopt aangezien het bij het eerste moederbord niet werkte en toen die pipo's van de 4launch dachten dat het moederbord helemaal stuk was hebben ze een nieuwe toegestuurd gekregen. Hier werkte het ook niet out of the box. Toen zagen pas in dat het aan de bios zou liggen en hebben het geüpdate waarna hij het gewoon deed.
Imho rare results uit deze mobo test. Maar je weet niet welke versie bios je out the box had, dus misschien werkte het wel. Het is wel erg raar dat je deze fouten krijgt en misschien ligt het dan ook wel aan een brak mobo.

Maar de verdere specs mis ik nog steeds....

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Waarom memtesten met Hiren's boot CD en een of ander vaag DOS programma? Dat programma zal ook never de nooit niet de volle 8GB kunnen testen.

Download gewoon Memtest86+, kan je gewoon op CD, floppy of USB stick zetten en werkt op elk systeem.

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 19:27

Tux

Ik heb een tijd geleden vergelijkbare problemen gehad met mijn Core i5. Na heel veel geklooi bleek het probleem te verdwijnen als in de BIOS _alle_ CPU-settings voor energiebesparing/dynamische kloksnelheden/etc uit werden gezet.
Dat zou je dus ook nog kunnen proberen.

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Wat is de huidige situatie? Werkt hij al? Wat heb je nog meer veranderd/geprobeerd/getest? Heb je al Memtest86 gedraaid? En de powersaving settings uitgezet? Etc... :P

Grillmeister

• Politiepet
Ik heb eerst memtest geprobeerd te draaien. Hij starte dit keer wel gewoon (ik draaide vanaf een memory stick) ik krijg hier echter geen resultaten uit omdat de computer na 1 à 2 uur opnieuw opstart. In die 1 à 2 uur zijn er echter geen fouten gevonden.

Ik kwam er achter dat de epu switch op het moederbord aanstond terwijl die standaard uit hoort. Deze heb ik weer uitgezet, nog steeds dezelfde problemen. Alleen toen ik de bios later weer op default settings had gezet kreeg ik bij het starten van windows een zwart scherm met deze tekst:

"checking file system on C:
The type of the file system is NTFS

One of your disks needs to be checked for consistency. You
may cancel the disk check, but it is strongly recommended
that you continue.
Windows will now check the disk.

hierna komt informatie over 3 testjes die hij runt met het aantal percentages dat deze test duurt.
Hierna kwam niets geks meer en windows starten weer gewoon op.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Politiepet schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 12:15:
Ik heb eerst memtest geprobeerd te draaien. Hij starte dit keer wel gewoon (ik draaide vanaf een memory stick) ik krijg hier echter geen resultaten uit omdat de computer na 1 à 2 uur opnieuw opstart. In die 1 à 2 uur zijn er echter geen fouten gevonden.

Ik kwam er achter dat de epu switch op het moederbord aanstond terwijl die standaard uit hoort. Deze heb ik weer uitgezet, nog steeds dezelfde problemen. Alleen toen ik de bios later weer op default settings had gezet kreeg ik bij het starten van windows een zwart scherm met deze tekst:

"checking file system on C:
The type of the file system is NTFS

One of your disks needs to be checked for consistency. You
may cancel the disk check, but it is strongly recommended
that you continue.
Windows will now check the disk.

hierna komt informatie over 3 testjes die hij runt met het aantal percentages dat deze test duurt.
Hierna kwam niets geks meer en windows starten weer gewoon op.
Nogmaals. Wat voor type geheugen en welk merk. Staat dit überhaupt op de QVL?

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat moederbord ondersteunt elk geheugen (dat DDR3 is). Staat op de site van Asus tenminste.

Grillmeister

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

RoofTurkey schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:14:
Dat moederbord ondersteunt elk geheugen (dat DDR3 is). Staat op de site van Asus tenminste.
Lijkt me erg stug. Ook in de handleiding van dit mobo vind je een QVL.

• Politiepet
Het is corsair geheugen en hij staat in de lijst waarnaar ik in het eerste bericht een link naar had gegeven. Het geheugen staat gewoon in de qvl als je kijkt op de site van corsair.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

master_viper schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:36:
[...]

Lijkt me erg stug. Ook in de handleiding van dit mobo vind je een QVL.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/global/images/icons/mb_color/memok.gif

Bron: http://www.asus.com/Mothe...l_Socket_1155/P8Z68VGEN3/

Grillmeister

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Niet geheel wat die functie eigenlijk doet maar goed.

Om on-topic te blijven: je draaide Memtest en spontaan startte hij opnieuw op?

En heb je al geprobeerd om met 1 reepje te testen?

• Politiepet
Het opnieuw opstarten gebeurde pas na een paar minuten/ een uur. Ik denk dat dit er niet aan ligt dat het geheugen stuk is. Zoals gezegd hebben we ook ander geheugen erin gezet. Ik ga nog proberen het geheugen in een andere pc te stoppen en memtest op nieuw te proberen maar toch ben ik er vrij zeker van dat het geheugen niet het probleem is!

edit:
Ik was nog even op internet aan het zoeken en ik kwam op dit:
http://www.tomshardware.c...8-gen3-problem-also-build

als je op de pagina zoekt naar bsod dan vind je 2 posts die hetzelfde probleem hebben met een soortgelijke opzet (zelfde moederbord en ivy bridge processor). Zou een nieuw moederbord het probleem verhelpen of zal ik toch echt moeten vragen om een vervangend moederbord van een andere serie als ik terug naar de winkel ga? Bij die laatste post praat de persoon in kwestie zelfs van Windows die niet goed willen installeren.. dat was precies wat er bij mijn eerste windows installatie aan de hand was :-(

[ Voor 49% gewijzigd door Politiepet op 11-08-2012 14:18 ]

Pagina: 1