Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Vandaag heb ik een mail gekregen van een internationaal meubel bedrijf. Niet zomaar een meubel bedrijf zoals de ikea, maar meer een luxueuze winkel zeg maar. Blijkbaar gaan ze een winkel openen in Amsterdam en willen ze een plaat die ik in Londen geschoten heb daar ophangen. Deze komt dan ook permanent voor het raam te hangen (Volgens de mail 1000 x 2160mm).

Wat zou ik hiervoor kunnen vragen?

[ Voor 11% gewijzigd door n0elite op 29-08-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:11
ik denk dat 250 tot 400 best redelijk is , maar zoveel verstand heb ik daar niet van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Laatst online: 15:33

CeesKees

I rest my Kees

Het is hier niet de HK

[ Voor 85% gewijzigd door Moby op 06-08-2012 12:49 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wellicht kun je vragen wat zij het waard vinden om een indicatie te krijgen van wat ze willen betalen. Als je inzet op 10.000 euro en ze willen maar 250 betalen dan wordt het lastig. Vraag je 250 en hadden ze 10.000 willen betalen dan baal je natuurlijk ook. Als ze ter indicatie 1500 afgeven kun je altijd nog zeggen dat je er 1800 voor wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Je kunt er voor vragen wat je wil.
Maar wat is redelijk/gebruikelijk?

Had je daar zelf al wat over gevonden?
Je zult vast niet de eerste zijn wiens foto misschien gebruikt wordt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Ik zou in de orde van grootte van 500-1000 denken. Je hebt dit nog niet eerder zo gedaan begrijp ik? Wil je er in verder? Misschien kan je afspreken dat er iets van een handtekening of jouw naam (je kent het wel, in de stijl van "For ... by <jouw naam>" rechtsonderin) inkomt?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Er zijn tabellen voor vergoedingen van fotomateriaal. Afmetingen, oplages, te verwachten views, enzovoorts, het wordt er allemaal door gedekt.

Hier is er een: http://www.janluursema.nl/TarievenSFA-2011.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Handig. Zat ik best goed met mn schatting. Neem aan dat dit onder iig een van de twee tabellen op p9 valt?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 15:23
Maar vragen wat ze ervoor over hebben kan zeker geen kwaad.
Zo begin je onderhandelingen altijd.

Want dan zullen hun lager zeggen dan ze eigenlijk willen, maar ze willen ook geen schandalig bod uitbrengen om de relatie te kwetsen.

Dus vraag wat ze willen en zet dan nog 25% hoger in dan dat bedrag, om uiteindelijk tot een deal te komen van 10-20% boven hun eerste bod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 08:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou zeggen gratis, maar onder de voorwaarde dat je meer opdrachten voor hun mag gaan uitvoeren. Zie het als een investering :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Falcon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:40:
Ik zou zeggen gratis, maar onder de voorwaarde dat je meer opdrachten voor hun mag gaan uitvoeren. Zie het als een investering :)
Daar heb ik geen tijd en gear voor verder het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze me nog opdrachten gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarokuna
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09-2019
Ik zou vragen wat hun er voor over hebben. Als het in jou ogen te laag is zeg je dat gewoon. Wat verwacht je ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:34
Aan de hand van die tabel van joopv, zou ik €500 vragen.
Kun je daarna nog onderhandelen. Bijvoorbeeld een lagere prijs als ze je naam erbij vermelden.

En even in een contractje vastleggen wat ze precies kopen. 1 afdruk van dat formaat op een openbare locatie.
Dat je foto straks niet in een oplage van 20.000 wordt verspreidt in een foldertje, of straks bij alle 50 filialen hangt.
Zou natuurlijk wel leuk zijn, maar doen mogen ze er ook voor betalen :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik heb ze een mail gestuurd met het verzoek om een bod te doen. Ik ga natuurlijk proberen zo hoog mogelijk te eindigen. ;)
RocketKoen schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:53:

En even in een contractje vastleggen wat ze precies kopen. 1 afdruk van dat formaat op een openbare locatie.
Dat je foto straks niet in een oplage van 20.000 wordt verspreidt in een foldertje, of straks bij alle 50 filialen hangt.
Zou natuurlijk wel leuk zijn, maar doen mogen ze er ook voor betalen :P
Goede reminder, bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:37

Minkie

Groazers Unite.

Ik zou kijken of je zelf niet nog meubels nodig hebt/aan vervanging toe.
Kan je een mooi dealtje sluiten.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Minkie schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:08:
Ik zou kijken of je zelf niet nog meubels nodig hebt/aan vervanging toe.
Kan je een mooi dealtje sluiten.
Nou een stoeltje kost meer dan mijn foto :')

Ik heb reactie terug gekregen. Ze willen dat ik een bedrag voorstel. 1000 euro dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 11:32
Dat is altijd een beetje tricky.. jammer dat ze geen richtbedrag willen geven.

Geef evt. aan dat je er 1200 voor wilt, mits deze enkel als 1 afdruk wordt gebruikt voor de winkel. (Contract opstellen zoals al eerder gezegt)
Zet er dan bij dat je er best over wilt onderhandelen.

Als ze direct zeggen is: Is goed, dan weet je dat ze er meer voor wouden geven
Als ze zeggen: kan het voor minder? dan nogmaals vragen wat zij dan in gedachten hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind €1000,- wel veel geld voor de kwaliteit en moeite van het nemen van de foto. Ik zou zelf meer denken aan €50,- als ze het mij gevraagd hadden. Dat zou ik denk ik ook vragen voor foto's die ik als hoge kwaliteit zou beoordelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:38:
Ik vind €1000,- wel veel geld voor de kwaliteit en moeite van het nemen van de foto. Ik zou zelf meer denken aan €50,- als ze het mij gevraagd hadden.
Voor mij is het ook een groot bedrag. Ik ben ook geen professioneel fotograaf, eerder een enthousiast. Je moet echter wel in je achterhoofd houden dat deze foto een uithangbord zal worden van hun winkel, een multinationaal ''upper class'' meubelzaak. Ik denk dat ze die 1000 euro best kunnen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

En voor €50,- bruto zou ik dan weer niet eens moeite doen qua mailen/bellen/materiaal aanleveren.
Het bedrijf wil die foto graag hebben en het bedrijf is hoogstwaarschijnlijk wel redelijke bedragen gewend als ze de meubels daar duizenden euro's kosten.

Ik zou €500 inclusief BTW als ondergrens houden en eventueel het afdrukken en dergelijke voor ze (laten) doen en daar natuurlijk ook een marge voor jezelf hanteren. Dan lever je iets kant en klaar af, alleen een foto is eigenlijk een halfproduct gezien hun einddoel.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Een luxe meubelwinkel wil in de etalage een luxe uitstralende foto hebben.

Je kunt ze aanbieden de foto op iets exclusiefs af te drukken als bv dibond met aluminium toplaag. Ziet er denk ik erg cool uit met jouw foto. Zorg ook voor een prachtig ophangsysteem.
Op die kosten gooi je dan een 50% marge. Ga in ieder geval voor topkwaliteit, ik denk dat ze daar graag voor willen betalen.

Dit bedrag komt dan bovenop wat je vraagt voor het gebruik van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

380-600 single licence voor dit gebruik, waarbij de bovenste indien ze meerdere winkels in NL hebben waar ze dit willen hangen en ~1200 indien je alle rechten wilt verkopen.

Bied ze daarbij aan dat ze met een tegenbod mogen komen.

Andermans tabellen zijn ook altijd handig om naar te kijken, ik zou er alleen als amateur toch wat onder gaan zitten (hoewel niet veel). Kijk ook vooral even rond wat ze anders voor alternatieven aan kunnen snijden en wat daar de prijzen zijn! Als jij duur bent vergeleken met andere fotografen met gelijkend werk, zal je ook nog wat moeten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:00 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:04
Zakken kan altijd nog, maar als hij komt met "ik wil er minimaal €10.000 voor hebben" en de meubelzaak zegt dat ze dat te veel vinden en dat ze verder gaan kijken, dan kan je moeilijk komen met "ow, €3000 vind ik ook wel goed hoor!" ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik heb ze een bod van 1000 euro gedaan. Nu maar afwachten, ik hou jullie op de hoogte.
Ze hebben trouwens winkels in Hong Kong, Madrid, Marbella, Malaga, San francisco , LA, New York . Wel een beetje de rijkere steden :P

[ Voor 43% gewijzigd door n0elite op 06-08-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 11:32
Ik ben benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Overigens, als je wat breed wilt inzetten met onderhandelingen, kan je dat beter niet per email / brief doen. Dan blijft het 10.000 -> 3.000 -> 1.500 veel meer hangen / op het netvlies staan. Telefonisch / persoonlijk kan je de situatie veel meer aanvoelen en dan kan je beginnen met "normaliter gaat zo'n afbeelding full-licence voor 8 tot 10 duizend, maar goed, vertel mij eens wat jullie in gedachten hadden en wat het uiteindelijke gebruik zal worden, dan komen we er samen vast wel uit."

Ik denk dat €1000 wel moet lukken, mits er duidelijke voorwaarden bij staan. Als je gewoon alleen één los bedrag noemt zonder een contract schetsje met wat er werkelijk geleverd wordt, denk ik dat men wat terughoudender zal zijn.

€1000 is overigens zo'n beetje wat de gear in je sig 2e hands waard zou zijn, mocht je dat vangen, dan is dat toch een mooie meevallen voor een amateur fotograaf lijkt mij. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_NaToR
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:59
Had eventueel gevraagd voor een mooi meubelstuk wat je wellicht nog nodi hebt? Immers hun core-business!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
Zoals djunicron aangeeft zou ik zeggen dat ze voor 1000 euro de foto kunnen hebben maar dat jij de rechthebbende blijft van de foto. Hij kan dan gewoon aan andere kopers worden verkocht. Die kans loop je namelijk wel als die groot in een etalage komt te hangen. Geef aan dat ze ook de volledige licentie kunnen kopen maar dat wel riant duurder is. Als ze daarnaar vragen weet je dat ze 'riant duurder' als optie zien en kan je voor een bedrag van 10.000 de volledige licentie verkopen waardoor hij ook aan niemand meer verkocht zal worden (even een contract opstellen) en hij dus uniek blijft (met natuurlijk wel een vermelding van jouw naam). Zo werkt het ook met website templates. Het is dan gokken of je meer dan 10 kopieën van die foto verwacht te verkopen of dat het hier bij blijft.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Ik zou ook vriendelijk de vraag stellen waar en hoe ze bij jou foto terecht zijn gekomen. Via Flickr?

Daaruit kun je ook al een beetje aanvoelen dat ze je plaat echt heeel graag willen hebben, want Flickr heeft veel mooie foto's uiteraard.

Ik zou niet voorzichtig zijn met voorstellen. Ik zou zelf misschien wel 5000 euro hebben voorgesteld, maar daarom lijkt het mij ook belangrijk te weten hoe ze bij jou foto uit zijn gekomen.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De bedragen worden hier steeds exorbitanter. Het zou wat zijn als je een handel hebt in foto's van €10.000,- per stuk. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoveel voor een foto betaald, maar het is wel een mooie binnenloper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De foto is natuurlijk leuk maar niet extreem apart of zo. 5000 euro is echt over de top, voor dat geld kan je ook een professionele fotograaf huren die de hele dag daar plaatjes kan staan maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Heb net bericht gekregen. Ze bieden 400 euro omdat ze een limited budget hebben. Zal ik het proberen om het naar 500 te krijgen of genoegen nemen met 400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Of biedt aan dat ze voor 400 euro 'm eenmalig mogen gebruiken en dat ze voor x (800?) het volledige recht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik denk dat je daarmee heel blij mag zijn :) Wel navragen of dit alleen in 1 winkel of meerdere winkels komt te hangen. Stel dat ze 5 winkels hebben... dat is een leuk bedrag !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanone1984
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 15:51
Ik zou gaan voor 750 euro. Dan gaan hun naar 600. En daar kun je genoegen mee nemen, mits het inderdaad 1 maal is. Duidelijk contract opstellen, zeer belangerijk. En limited budget is natuurlijk wel een leuke grap, zeker voor zo'n duur bedrijf he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Lightmanone1984 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:59:
Ik zou gaan voor 750 euro. Dan gaan hun naar 600.
Was het leven maar zo simpel. Alhoewel, dan kan je beter voor €3000 gaan, want dan zullen ze middelen op €1700!
En daar kun je genoegen mee nemen, mits het inderdaad 1 maal is. Duidelijk contract opstellen, zeer belangerijk. En limited budget is natuurlijk wel een leuke grap, zeker voor zo'n duur bedrijf he.
Jij bepaalt waar hij genoegen mee kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-09 16:50
Leuk verhaal om te lezen, ik zou inderdaad zoals hierboven aangegeven, eventueel nog proberen te verhogen naar 500, voor een eenmalige afdruk. Of 400 met je naam eronder, denk dat ze daar wel mee schikken.

Het is inderdaad wel slim om een contractje op te stellen, daarin te vermelden dat beide partijen akkoord gaan met een oplage van 1 stuks op *** x *** formaat. Mochten ze zich daar dan toch niet aan houden dan heb je iig iets. Maar het lijkt er op dat elk filiaal het zelf moet regelen, dus dat het bij een oplage van 1 zal blijven.

In iedergeval erg leuk om zo een extra centje te verdienen!

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, dan heb je toch best veel geld aan een foto over gehouden. Dan heb je je reiskosten er alweer uit. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanone1984
Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:02:
[...]
....

[...]
Jij bepaalt waar hij genoegen mee kan nemen?
Hallo zeg. Kunnen we even normaal doen? Het was een suggestie. Wordt gelijk afgekat hier... 8)7

Dit heet puur onderhandelen. Hij had zelf 1000 in gedachten. Bedrijf bied 400. Was alleen onderhandel tip die mij keer op keer goed uitkomt. Puur advies. Niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Afgekat? Het was een vraag, want jij brengt alles alsof het een feit is en het zo moet ;)

Ik weet dat je het als advies bedoelt, maar advies komt minder goed aan als je het op een dwingende manier brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

n0elite schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 11:17:
Heb net bericht gekregen. Ze bieden 400 euro omdat ze een limited budget hebben. Zal ik het proberen om het naar 500 te krijgen of genoegen nemen met 400?
Goed, prima toch, dat is geen verkeerde prijs nog steeds, nu alleen gewoon duidelijk de voorwaarden opstellen en die in een net contract laten zetten.

Zorg dat ze je gewoon als freelancer betalen, dan levert je dat bij de Bdienst ook niet teveel ellende op, tenzij je al over je jaarlijkse limiet heen zit van wat belastingvrij kan / mag.

Ik zou ze alleen niet de fotorechten verkopen voor €400, dat is namelijk simpelweg wel wat weinig. Houd het dus op een eenmalige reproductie van X aantal stuks, bij voorkeur zelfs de afmetingen erbij opnemen in de overeenkomst.
Het zou toch vervelend worden als dit bedrijf naast promotie in etalage straks jouw plaat gaat verkopen voor €300 per print... Ter indicatie, van die poster reproductieplaten zoals bij de Expo gaan voor €550-800-1500, afhankelijk van diverse factoren / onderhandelingen.

Alternatief kan je ze limited rechten verkopen (voor hun limited budget haha) waarbij ze de rechten voor €400 kopen, maar je nog een vaste fee per repro krijgt, mochten ze toch de productie / promotie gaan opschroeven. Dan krijg je tenminste niet "niets" mochten ze opeens internationaal gaan met deze plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Bedankt voor alle reacties. Ik ben eigenlijk best overwelmt door de afgelopen dagen. Ik ben slechts een amateur fotograaf. Hoe maak ik een mooi, professioneel ogent contract? Er moet in komen ze staan dat ze de foto maar een keer mogen gebruiken en de keren daarna x fee moeten betalen.

[ Voor 24% gewijzigd door n0elite op 07-08-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightmanone1984
Hahn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:52:
Afgekat? Het was een vraag, want jij brengt alles alsof het een feit is en het zo moet ;)

Ik weet dat je het als advies bedoelt, maar advies komt minder goed aan als je het op een dwingende manier brengt.
Dat klopt ook weer wel. Mja, ik hoop dat n0elite het ook heeft gezien als advies. :)

Maar inderdaad, zoals Djunicron aanhaalt, vermeld duidelijk details waar ze voor betalen. Zou zonde zijn als je geld misloopt door de kleine lettertjes niet goed uit te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51

Deathchant

Don't intend. Do!

ik wil absoluut niet de donder stelen van n0elite, maar ook ik ben door een bedrijf gevraagd of ik foto's kon 'aanleveren' voor hun website.
Volgens de tarieven-pdf zou ik dan moeten vragen op welk 'niveau' op de website deze komen te staan en is het afhankelijk van het domein.

Ik heb net als n0elite totaal geen idee van wat te duur of te goedkoop is. Dus ik kan deze tarieven en fotoresoluties dan veilig hanteren?
Stel het bedrijf wilt 2 foto's van mij hebben op hun frontpage gedurende 1 jaar....voor de 600x400 resolutie zouden ze dan al 2x548 euro moeten betalen aan mij. Klinkt zo veel......

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bedankt voor alle reacties. Ik ben eigenlijk best overwelmt door de afgelopen dagen. Ik ben slechts een amateur fotograaf. Hoe maak ik een mooi, professioneel ogent contract? Er moet in komen ze staan dat ze de foto maar een keer mogen gebruiken en de keren daarna x fee moeten betalen.
Dat contract moet je niet moeilijker maken dan het is. Gewoon jou en hun eisen even samenvatten in een mail, en zij geven daar per mail akkoord op. Vervolgens lever jij de foto aan, zij betalen en klaar. Mail kan vervolgens in je administratie. Als amateur zijnde moet je niet gaan zitten kloten met contracten enzo :P

Overigens, over het uitbetalen: houd er rekening mee dat je als particulier zijnde geen btw mag schrijven op de factuur. Jij mag dit dus niet op je factuur zetten, zij kunnen het niet terugvragen en jij geeft de inkomsten op bij de inkomstenbelasting.

Tenzij dat je toch een KVK-nummer hebt, maar ja dan noem ik je geen amateur ;)

@deathchant: Ik zou het sowieso ook af laten hangen van wat voor bedrijf het is. Als het een plaatselijke boekenclub is zou ik minder vragen dan als het bijvoorbeeld de KLM is ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:51

Deathchant

Don't intend. Do!

tis een echt luchtballon-vaart bedrijf...

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Deathchant zou je aub het topic niet willen kapen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Yay, nieuw topic voor Deathchant:D

Marcels opmerkingen over BTW zijn wel belangrijk! Als "freelancer" zonder kvk nummer ben je gewoon een "persoon".

Wat betreft het contract, inderdaad, houd het simpel, zet er in ondubbelzinnige zinnen in wat er precies gedaan wordt / mag worden en welke acties beide partijen moeten ondernemen. Wees zo volledig mogelijk en zorg dat je consistent bent in aanduidingen. (dus geen andere woorden gebruiken voor dezelfde dingen)

Als het nou om grotere bedragen ging zou je eventueel een externe partij kunnen vragen om het contract op te stellen, maar goed, het gaat hier om een éénmalige transactie (waarschijnlijk) zonder al teveel nasleep. Als je echt wilt gaan controleren of ze reproduceren om zo te zorgen dat je werkelijk het geld krijgt waar je recht op hebt, is een sterker contract nodig, maar dat lijkt mij niet zo aan de orde. En dat kost ook weer geld, ik denk dat het kwa kosten/baten daarom inderdaad niet heel handig is.

Of je een emailtje wilt of het even via aangetekende post met handtekeningen wilt afhandelen moet je zelf even besluiten, maar als er vervolg productie (kan) komen, denk ik dat het bedrijf liever een ondertekende versie wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij wel handig om te weten of ze voor die €400,- ook een complete afdruk op etalage formaat verwachten of alleen de licentiekosten. Het zou best kunnen dat zij denken dat ze voor dat geld een complete megaposter krijgen. Dan ben je wel mooi de sjaak als je die dan zelf moet aanleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
n0elite schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 13:01:
Als eerste gefeliciteerd met de verkoop, 400 euro is een mooi bedrag voor een amateurfotograaf.

Maar waarom zou je een contract willen maken? Een factuur voldoet. Wel moet je daarop helder formuleren wat je aan ze verkoopt (wat is dat eigenlijk, een digitaal bestand of een afdruk? wanneer het om een digitaal bestand gaat, moet je erbij vermelden dat ze maar één reproductie van 1.000x2.160mm mogen maken). En als amateur mag je geen BTW heffen, vermeld dat dan ook niet op je factuur, ook niet BTW 0% ofzo, gewoon helemaal weglaten. Voor algemene voorwaarden kan je verwijzen naar die van de fotografen federatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Contract moet ook nog eens in het Engels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Moet geen probleem zijn toch; een snelle google levert al sample overeenkomsten over. Hier bv een van de eerste hits;

http://photo.net/business-photography-forum/00I6Ey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Niet zo moeilijk doen.

In je communicatie duidelijk stellen dat je ze toestemming geeft voor het gebruik van die foto in die vestiging voor die afmetingen.
Eventueel een opmerking erbij dat als ze diezelfde foto elders willen gebruiken ze daarover contact met je kunnen opnemen en je ze een discount geeft.
Hergebruik zonder toestemming zal volgens de ... richtlijnen afgehandeld worden.

Zoiets.

KISS (Keep it stupid simple)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
n0elite schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:01:
Contract moet ook nog eens in het Engels zijn.
Waarom?

Verder inderdaad Keep It Simple Stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
lateef schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:29:
[...]

Waarom?

Verder inderdaad Keep It Simple Stupid.
Omdat diegene die met mij contact heeft opgenomen geen nederlands kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

n0elite schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:13:
[...]
Heb je trouwens wel gekeken of het allemaal "legit" is? Als in, dat je niet al je contact gegevens zo dadelijk aan een scammer doorspeelt en geen geld krijgt? Als je enkel email hebt gekregen, weet je wel of het vanaf het juiste domein wordt verstuurd en werken de telefoonnummers uit de signature etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
n0elite schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:13:
[...]

ik bedoelde niet waarom in het Engels, maar waarom een contract? Ik zie geen enkele aanleiding om hiervoor een contract af te sluiten. Lever gewoon je dienst/product, een factuur en eventueel leveringsvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:12
Klop een korte brief in het Engels, met daarin een soort contract.
Zet er in wat je aan hun hebt verkocht ( in dit geval het eenmalig gebruik van jou foto ) op welke grootte ze deze verwachten te gebruiken en hoevaak en waar ze deze mogen gebruiken ( De afmetingen, eenmalige afdruk voor het filiaal in Amsterdam, geen kopieen maken ). Je kunt er eventueel nog inzetten dat er xxx voor betaald is, en voor xxx datum op xxx rekening moet staan. Eventueel hoe je de foto aanlevert ( mail / cd / usb )

Onderaan jouw naam met je handtekening, en de naam van degene aan wie je hem verkoopt.
Stuur hem 2 maal op, en zeg dat je er een ondertekent terug verwacht. Zodra deze terug is en het geld binnen is stuur jij de foto op.

Je zou ook nog wat aanvullende voorwaarden kunnen maken waarin staat dat ze een x bedrag moeten betalen bij ongeoorloofd gebruikt op een andere locatie, en dat ze bij een extra bestelling x% korting krijgen.

Geen idee of zo'n contract rechtsgeldig is, maar er zijn voor beide partijen dan wel duidelijk afspraken.

Anders vraag je of ze het geld over willen maken en dat je daarna de foto op stuurt. Maar mocht je verder willen gaan als amateur fotograaf lijkt me bovenstaande wel een leuk/goed begin. ( Correct me if iam wrong )

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

djunicron schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:19:
[...]

Heb je trouwens wel gekeken of het allemaal "legit" is? Als in, dat je niet al je contact gegevens zo dadelijk aan een scammer doorspeelt en geen geld krijgt? Als je enkel email hebt gekregen, weet je wel of het vanaf het juiste domein wordt verstuurd en werken de telefoonnummers uit de signature etc?
Dat lijkt me niet fantastisch boeiend voor een situatie als deze. Zou hoogstens een domper zijn maar TS is geen goederen kwijt ofzo.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-09 15:09
Wel netjes, heb zelf ook een bedrijfje (nog niet zoveel in fotografie) en herken het gesteggel wel met, wie er nou als eerste met een bedrag komt. Dat ze expliciet willen dat jij eerst komt met een bedrag en vervolgens opeens hun budget van 400 aangeven is wel ietwat apart. Wat zou de reden zijn dat ze niet direct dat 400 budget aangeven als dat toch keihard vaststaat, en 400 euro is ook peanuts voor ze waarom dan niet direct aangeven: ons budget is 400 euro. Klaar. Misschien zou een of andere onderhandelingspsycholoog hier nog eea uit kunnen halen, ik ben niet zo ervaren, maar het lijkt er wel op dat ze die prijs van 1000 proberen te drukken, en je prima halfweg uit zou moeten kunnen komen. Maarja hier ben ik niet 100% zeker van. Onderhandelen op dit niveau is een kunst, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Logisch toch, ze weten dat TS een amateurfotograaf is. Zij denken natuurlijk, als hij minder vraagt dan we willen uitgeven is het mooi meegenomen. Zit hij erboven dan geven we aan wat ons max budget is, dan zegt ie toch wel ja. Omdat het voor een amateur tenslotte mooi meegenomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

Lijkt me niet gek! Wie weet wil het bedrijf meer afnemen en zien ze dit als "begin" van iets leuks...(voor jou). Ik zal niet gelijk inzetten op het grote geld, want dat kan voor het eventuele vervolg ook afschrikken.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
True Maximus, en dat lijkt me gezien de omstandigheden hier niet het geval Hokkie, die hebben gewoon het Internet afgespeurd naar een geschikte foto in hun ogen. Die wilden ze hebben. Dan moet je als fotograaf gewoon lekker cashen op die ene foto, lang niet al je fotos zullen immers moneyshots zijn. Ik ben zelf ook niet kapot van die foto, maar snap wel dat men die als arty farty foto in een meubelzaak kan willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

CyBeR schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:27:
[...]
Dat lijkt me niet fantastisch boeiend voor een situatie als deze. Zou hoogstens een domper zijn maar TS is geen goederen kwijt ofzo.
Ohnee? In zo'n email staat:
SgtElPotato schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:24:
Je kunt er eventueel nog inzetten dat er xxx voor betaald is, en voor xxx datum op xxx rekening moet staan. Eventueel hoe je de foto aanlevert ( mail / cd / usb )

Onderaan jouw naam met je handtekening, en de naam van degene aan wie je hem verkoopt.
Stuur hem 2 maal op, en zeg dat je er een ondertekent terug verwacht. Zodra deze terug is en het geld binnen is stuur jij de foto op.
Jup, naam, rekeningnummer, adres etc en als het netjes gaat een handtekening.

Zeer zeker lucratief voor een scammer.

Tis meer dat ik persoonlijk toch graag wat persoonlijker, ten minste telefonisch onderhandel, dan voel je wat eerder aan hoe serieus iemand is en of het allemaal wel "echt" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ik heb nu dit:

Wat denken jullie hiervan?

[ Voor 80% gewijzigd door n0elite op 29-08-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat het 'permission' is :+ Zou ook nog formaten erin vermelden?

En wat djunicron zegt vind ik niet eens zo gek, misschien ook telefonisch contact hebben als laatste check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Paar kleine tekstuele aanpassingen en aanscherpingen.
* The photo (man in escalator, London, BW) may be used only once for the Timothy Oulton gallery in Amsterdam between [datum] and [datum]
* Client will use the photo to create a 1000x2160mm banner to be used as window dressing.
* Any other use, like reproduction, using the photo in magazines, websites etc. or selling the photo is prohibited without my written permission.
* I, [mijn naam], will provide a digital copy on full size [resolutie vermelden] of the photo without my watermark via e-mail in xxx format (JPG? TIFF? PNG?).
* The price for the one time usage of the photo as described above is 400 euros.
* Payment will be made via wire transfer [hier iets over bank invullen].
* Photo will be delivered within 2 days after payment received.
* The photographer retains copyright in the photograph, and hereby grants the client limited and non-exclusive rights to use the photograph for which the client pays.
* Any breach of this contract will result in a fine of 1000 euro's per incident, payable by the client.

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 08-08-2012 00:13 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Microkid schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:56:

[...]
Doe 't dan goed…
* The photo (man in escalator, London, B/W) may be displayed only at the Timothy Oulton gallery in Amsterdam, [adres], between [datum] and [datum]. Additional printed copies may be made as needed for this purpose.
* Client will use the photo to create a 1000x2160mm banner to be used as window dressing.
* Any other use, such as use of the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.
* I, [mijn naam], will provide a digital copy at full size, [resolutie vermelden], of the photo without my watermark via e-mail in a format agreed upon with client. (wat maakt jou 't uit welk formaat ze willen)
* The price for this single use of the photo as described above is EUR 400.
* Photo will be delivered within 2 days after payment is received.
* The photographer retains all rights to the photograph, and hereby grants client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every day or part thereof the client remains in violation, payable by the client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zo komen we er wel :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 22:45

3DDude

I void warranty's

@t TS,

Die van Cyber zou ik inderdaad overnemen.
En mailen nadat je even telefonisch contact met die gast hebt gehad.

Overigens ben je nog van plan te onderhandelen of helemaal niet?

Ik vind het ook een raar verhaal dat ze vragen wat wil je er voor hebben en niets aangeven van we bieden je max price xxx. Maar vervolgens nadat jij met een bedrag komt ze aan komen met ja we hebben een max prijs voor nog minder dan de helft dan jij vraagt.

Zelf denk ik dat er nog wel wat onderhandelingsruimte in zit en je er 100 euro extra minimaal wel uit kan slepen. Dat is namelijk echt peanuts voor een grote internationale meubelzaak..

Maargoed dat is natuurlijk helemaal aan U.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door 3DDude op 08-08-2012 00:33 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
* The digital photo titled "<title> B/W, taken on <date>, resolution <dpi/inch/resolution>) in <format (RAW?)> format may be displayed only at the Timothy Oulton gallery in Amsterdam, [adres], between [datum] and [datum]. (alt: starting <date> with no end date.) There are no size or copy restraints, resulting productions for promotional purposes only. (no resale)
* Client will use the photo to create a 1000x2160mm banner to be used as window dressing. (onnodig als je dit al eerder noemt in het vorige punt. Dit moet eigenlijk een punt twee zijn, mits je geen regels op wilt leggen)
* Any other use, such as use of the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.
* I, [mijn naam], will provide a digital copy at full size, [resolutie vermelden], of the photo without my watermark via e-mail in a format agreed upon with client. (wat maakt jou 't uit welk formaat ze willen)
* The agreed upon price for this use of the digital photo titled "<title>" for afore mentioned purposes is EUR 400.
* The digital photo in it's original <and other?> formats will be delivered within 2 days after payment is received by <medium van levering: email?>.
* The photographer retains all rights to the photograph, and hereby grants client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every day or part thereof the client remains in violation, payable by the client. (en hoe ga je die hard maken? - dit soort condities zijn lastig te handhaven bij overtreding, mits je een 3e partij erbij betrekt voor het opstellen. Leuk om te proberen, maar of het helpt...)

M.a.w. zorg dat je nog net even wat vollediger bent. Heb je toevallig een hypotheek of speciale verzekering? (auto, rechtsbijstand oid?) Dat is de stijl en juiste toon voor een dergelijk document.

Edit: Btw, je weet dat je dit op den duur gewoon kunt googlen? Dan kunnen ze het draadje vinden... (zodra je dit contractje hebt gemaild natuurlijk pas) Beetje rare inkijk geef je deze lui op deze manier huh? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door djunicron op 08-08-2012 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:46
Paar kleine dingetjes:
* The photo (man in escalator, London, B/W) may be displayed only at the Timothy Oulton gallery in Amsterdam, [adres], between [datum] and [datum].
* Additional printed copies may only be made as needed for this single purpose.
Waarom zou er een looptijd moeten zijn voor het gebruik van de foto?
* Any other use, such as publishing the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.
* I, [mijn naam], will provide a digital full resolution copy at full size, [resolutie vermelden], of the photo without my watermark via through e-mail in a format agreed upon with client. (wat maakt jou 't uit welk formaat ze willen)
- Waarom zou je niet gewoon de volledige resolutie versturen? Er staat al in het contract op welke grootte de foto afgedrukt mag worden.
- Een bedrijf die voor dit doeleinde een fotograaf benaderd mag er naar mijn idee vanuit gaat dat de foto gewoon in hoge kwaliteit tiff of psd wordt opgestuurd (min. 150 tot 300 dpi).
* Payment will be made via through wire transfer [hier iets over bank invullen].
* When payment has been recieved, the photo will be delivered within 2 days after payment is received.
* The photographer retains all copyrights to of the photograph, and hereby grants client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every the days that the client remained in violation, payable by the client.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Microkid schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:56:

[...]
_O_ Reuze bedankt jongens!
3DDude schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:32:
@t TS,

Die van Cyber zou ik inderdaad overnemen.
En mailen nadat je even telefonisch contact met die gast hebt gehad.

Overigens ben je nog van plan te onderhandelen of helemaal niet?

Ik vind het ook een raar verhaal dat ze vragen wat wil je er voor hebben en niets aangeven van we bieden je max price xxx. Maar vervolgens nadat jij met een bedrag komt ze aan komen met ja we hebben een max prijs voor nog minder dan de helft dan jij vraagt.

Zelf denk ik dat er nog wel wat onderhandelingsruimte in zit en je er 100 euro extra minimaal wel uit kan slepen. Dat is namelijk echt peanuts voor een grote internationale meubelzaak..

Maargoed dat is natuurlijk helemaal aan U.. :)
Hmm, 500 euro zou ook leuk zijn, maar je hebt ook kans dat ze zegt van helaas we zoeken wel een andere foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CurlyMo schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:44:
Paar kleine dingetjes:

[...]

Waarom zou er een looptijd moeten zijn voor het gebruik van de foto?
Omdat 't gaat om dit ene gebruik. Voor ander gebruik geldt een andere prijs. Maar dat is aan TS natuurlijk; ik weet niet precies wat de situatie is dus ik heb dat maar overgenomen van Microkid :P
- Waarom zou je niet gewoon de volledige resolutie versturen? Er staat al in het contract op welke grootte de foto afgedrukt mag worden.
D'r stond toch full size?
[...]
Je hent geen rights of iets, maar rights to iets. En waarom je limiteren tot copyright?

(Die which moest er idd uit, overheen gekeken.)

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2012 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Als ze expliciet naar jou toekomen van we willen die foto van jou gebruiken in onze etalage. Reken dan maar dat ze m echt graag willen hoor... Die gaan niet zo snel naar een ander toe. Neem bvb iets wat jij heel graag wou in het verleden. Daar ben je tot op een bepaalde hoogte zeker wel toe bereid om dingen op toe te leggen. Het is altijd de beste situatie die je kan krijgen als ze naar jou toe komen ipv andersom als jij iets aan hen verkocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:41

lasharor

7 december 2004

is het trouwens niet "without prior written consent" inplaats van permission?

permission is alleen "toestemming" terwijl consent volgens mij gelijk is aan "toestemming geven om iets te doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:54
Snuurtje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 03:15:
Als ze expliciet naar jou toekomen van we willen die foto van jou gebruiken in onze etalage. Reken dan maar dat ze m echt graag willen hoor... Die gaan niet zo snel naar een ander toe. Neem bvb iets wat jij heel graag wou in het verleden. Daar ben je tot op een bepaalde hoogte zeker wel toe bereid om dingen op toe te leggen. Het is altijd de beste situatie die je kan krijgen als ze naar jou toe komen ipv andersom als jij iets aan hen verkocht hebt.
Ja en nee... Ja ze willen hem graag maar het is uiteindelijk geen geweldig unieke/bijzondere foto, voor een paar honderd euro ga ik ook gerust naar Londen om de hele dag plaatjes te schieten en dan zit er ook vast wel iets leuks tussen.

Deze foto staat ze schijnbaar erg aan maar dan nog moet je ook niet te hoog inzetten en ze op die manier van je wegjagen... 400 is altijd nog beter dan niks, zeker als amateur fotograaf! En daarnaast is het toch ook een eer op zich... En stel je voor dat ze hem straks op meer plaatsen willen gebruiken dan kan het alsnog flink oplopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:08
Het is heel simpel.

100 euro winnen of 400 euro verliezen. Jij mag kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 23:19

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Een nieuwe foto zal ze heel wat meer kosten dan die paar 100 euro extra.

Volgens mij is een goede reactie op een bod van slechts 40% van de vraagprijs, om iets te zakken, bijv naar (1000+400)/2 = €700.

(Als iemand 40% vd vraagprijs op je huis biedt ga je ook niet zonder slag of stoot akkoord toch, zelfs niet in onderhandeling)

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Laatst online: 18:26

scorpie

Supra Addict

Je bent dan ook geen amateurhuizenbouwer die niet rekent op het verdienen aan z'n projectjes. TS heeft aangegeven dat hij amateurfotograaf is, en dit is gewoon iets wat waarschijnlijk eenmalig hem aangeboden wordt. Soms moet je gewoon genoegen nemen met dingen die je in je schoot geworpen krijgt in plaats van alles uit de kan te persen waardoor de hele deal ineens zomaar niet meer door gaat. Wellicht vinden ze dit een prima prijs om op een later tijdstip nogmaals van z'n diensten gebruik te maken en verdient hij straks meer dan die eenmalige deal die zo gunstig voor hem heeft uitgepakt.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

scorpie schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 09:43:
Je bent dan ook geen amateurhuizenbouwer die niet rekent op het verdienen aan z'n projectjes. TS heeft aangegeven dat hij amateurfotograaf is, en dit is gewoon iets wat waarschijnlijk eenmalig hem aangeboden wordt. Soms moet je gewoon genoegen nemen met dingen die je in je schoot geworpen krijgt in plaats van alles uit de kan te persen waardoor de hele deal ineens zomaar niet meer door gaat. Wellicht vinden ze dit een prima prijs om op een later tijdstip nogmaals van z'n diensten gebruik te maken en verdient hij straks meer dan die eenmalige deal die zo gunstig voor hem heeft uitgepakt.
Volledig mee eens! Wellicht komt die deal niet nogeens, maar dat weet je maar nooit. Pak die 400 euro, koop daar een leuke prime voor (als je die nogniet hebt) en je hebt weer wat leuks te vertellen bij een verjaardag ;)

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Vierhonderd euro nemen of vijfhonderd euro vragen?

Zoals ik het zie moet je dat toch echt zelf beslissen. Vind je het bod van €400 te laag dan moet je vragen waar jij tevreden mee bent. Dan krijg je achteraf ook geen naar gevoel over een te lage prijs.

Ja, dan is er een risico dat ze niet op het bod ingaan, maar m.i. moeten beide partijen tevreden zijn over de transactie.

Heb ik tot nu toe altijd aangehouden met salarisonderhandelingen, koop/verkoop huis etc. Een paar keer gemist, een paar keer gewonnen,maar achteraf altijd achter de beslissing kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Snuurtje schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 03:15:
Kom op zeg, het internet staat vol met mooie foto's. Als het niet binnen het budget past zoek je gewoon een andere.

Op mijn werk schaffen we ook regelmatig (stock-)foto's aan en als we een foto te duur vinden nemen we gewoon een andere. Onderhandelen gaan we al helemaal niet doen, want de tijd die dat kost is al meer dan het bedrag waar het om gaat.

400 euro is een nette prijs voor een (niet stock) foto voor eenmalig gebruik.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lasharor schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 04:18:
is het trouwens niet "without prior written consent" inplaats van permission?

permission is alleen "toestemming" terwijl consent volgens mij gelijk is aan "toestemming geven om iets te doen"
consent en permission is hetzelfde maar anders verwoord. toestemming/goedkeuring kun je 't mee vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Laatst online: 01-09 21:12
Ik vind het ook een nette prijs hoor. Ik zou het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

't is wel maar ~232 euro nadat de belastingdienst ermee te maken gehad heeft. (Uitgaande van 42%).

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 08-08-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14

Wallie

Herr

Als je het aangeeft. Ooit heeft een Duits reclamebureau mij benaderd omdat ik scan's van Oostenrijkse huttenstempels had. Ze wilden die graag gebruiken voor een reclamecampagne voor Volkswagen en het was oktober, en de hutten waren dicht. Boden me uit zichzelf er 500euro voor, en haalden per koerier de originele op (zodat zij ze konden scannen) en bezorgden het weer netjes terug. Nooit belasting over die 500euro betaald.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Dit wordt het dan:
* The photo (man in escalator, London, B/W) may be displayed only at the [naam] gallery in Amsterdam. Additional printed copies may only be made for this purpose.
* Any other use, such as publishing the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.
* I, [mijn naam], will provide a digital full resolution copy at full size, resolution: 4385 x 3168, of the photo without my watermark via through e-mail.
* Payment will be made via through wire transfer [hier iets over bank invullen].
* When payment has been received, the photo will be delivered within 2 days after payment is received.
* The photographer retains all copyrights to the photograph, and hereby grants client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every the days that the client remained in violation.
Nu hopen op het beste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Laatst online: 18:26

scorpie

Supra Addict

via through e-mail? Zou dat nog even veranderen :)

edit: nog wat gezien.. :+
When payment has been received, the photo will be delivered within 2 days after payment is received.

Nu staat er 2x received in de zin, beetje dubbelop zo.

* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every the days that the client remained in violation.

for every the days? Remained.. Ik zou er remains van maken ofzo. Ik zou de hele zin eruit halen eigenlijk

[ Voor 101% gewijzigd door scorpie op 08-08-2012 14:41 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Laatst online: 26-09 17:17
En "via through wire transfer" ook....
Verder leuk als amateur fotograaf ! Zou ook voor de €400 gaan ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
dit is ook nogal dubbelop
When payment has been received, the photo will be delivered within 2 days after payment is received.
edit: scorpie had dit ondertussen ook al aan zn bericht toegevoegd

[ Voor 21% gewijzigd door M a r c o op 08-08-2012 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

* Any other use, such as , but not limited to, publishing the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zag wat foutjes.. wellicht nog meer.

When payment has been received, the photo will be delivered within 2 days. after payment is received.
* The photographer retains all copyrights to the photograph, and hereby grants the client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every the days that the client remainsed in violation.

Edit: Moet wat vaker F5'en. :P

[ Voor 4% gewijzigd door warp op 08-08-2012 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Als het echt een bedrijf is met een grote naam zou ik alsnog proberen om je naam erop te laten krijgen, het zei lekker klein in een hoekje. Denk aan de exposure die je dan geniet, veel meer waard als die paar honderd euros

/edit als naam niet lukt dan :

en van 1000 naar 400 zakken? gewoon 600 eruit persen!
Iig succes :)

[ Voor 19% gewijzigd door SYQ op 08-08-2012 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Aah veel foutjes. Nu hopelijk helemaal goed:
* The photo (man in escalator, London, B/W) may be displayed only at the xxxxx gallery in Amsterdam. Additional printed copies may only be made for this purpose.
* Any other use, such as, but not limited to, publishing the photo in magazines, websites, etc. or selling the photo is prohibited without prior written permission.
* I, xxxxx, will provide a digital full resolution copy at full size, resolution: 4385 x 3168, of the photo without my watermark via e-mail.
* Payment will be made through wire transfer, name: xxxxx, IBAN: NL54INGxxxx, BIC: INGxxxx.
* The photo will be delivered within 2 days after payment is received.
* The photographer retains all copyrights to the photograph, and hereby grants the client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.
* Any violation of the terms of this contract will result in a fine of EUR 1000 for every day the client remains in violation.
Ben nu trouwens aan het onderhandelen, heb gezegd dat ik 500 euro als minimum prijs in gedachten had.

[ Voor 4% gewijzigd door n0elite op 08-08-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
Volgens mij weet ik welke winkel je bedoelt, ik ben zijdelings via het bedrijf waar ik werk er ook bij betrokken.

Een leuke kans om je werk ten toon te stellen, is een naambordje naast doek alsnog een optie? Wat gebeurt er nu als een klant de winkel bezoekt het het schilderij wil kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Het klopt niet helemaal; Je zegt eerst "Additional printed copies may only be made for this purpose."

En daarna: "The price for this single use of the photo as described above is EUR 400."
Wat is het nou, 1 keer? Of zoveel ze willen voor die ene locatie?

* The photo will be delivered within 2 days afterof receiving payment.

* The photographer retains all copyrights to the photograph, and hereby grants the client a limited and non-exclusive license to use the photograph for which the purpose as stated above.the aforementioned purpose

En hij heeft de zaak ondertussen al bij naam genoemd hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Kijk ik snap iedereen wel die zegt als amateur genoegen nemen met x, en 100 winnen of 400 verliezen. Maar we hebben het hier ook wel een beetje over de kunst van het onderhandelen in het algemeen. Dan is 100 erbij aardig wat percentage meer. En als je gewoon op een eerlijke en open manier onderhandelt kom je uiteindelijk echt wel achter de max prijs die ze ervoor uit willen geven. Tof iig dat de TS er ook plezier in heeft en nog enigzins handelsgeest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
MaximusTG schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:04:

En hij heeft de zaak ondertussen al bij naam genoemd hoor ;).
je hebt gelijk, had niet alle reacties gelezen ;)
Pagina: 1 2 Laatste