Omdat de Ubee EVW3200 kabelmodem/router/AP van Ziggo toch wel erg gebrekkig is in het functioneren, leek het mij handig om dit in een apart topic verder gevolg te geven, i.p.v. in [Ziggo] Ervaringen Topic - Deel 7
Deze router wordt sinds 1,5 jaar als standaard router door Ziggo uitgeleverd bij zijn internetdiensten. Hij ziet er zo uit:

Dit zijn de grootste bekende problemen:
Workaround
Om van probleem 1, 2 en 3 af te komen is er een workaround. Je kunt de router in bridge modus laten zetten. Dit vereist wel dat je een tweede router hebt en deze achter de Ziggo router plaatst. Poort 1 van de router geeft dan via DHCP je publieke Ziggo ip-adres aan de tweede router.
Nadelen:
Melden
Graag je problemen melden bij Ziggo, het liefst via Twitter: https://twitter.com/ziggowebcare
De nieuwste firmware is versie 9.9.2009. Deze is eind mei uitgerold, en heeft niets noemenswaardigs opgelost.
Deze router wordt sinds 1,5 jaar als standaard router door Ziggo uitgeleverd bij zijn internetdiensten. Hij ziet er zo uit:

Dit zijn de grootste bekende problemen:
- Instant messaging (WhatsApp, Gtalk, MSN Messenger) werkt niet goed: berichten komen later of helemaal niet aan (dit laatste is bij Gtalk vooral het geval).
Pushdiensten en -berichten zullen waarschijnlijk ook niet goed werken. - Instabiliteit. Ik ben nu al verschillende routers tegengekomen die waren vastgelopen of waarvan de gebruikers zeiden dat het internet al maanden brak was. Meestal helpt een reboot (voor een tijdje). Misschien hangt hier ook de inzakkende snelheid mee samen.
- Matig draadloos bereik. Ik heb als test op dezelfde plaats een Linksys E4200 neergezet en deze haalt een veel beter bereik.
- Verbruikt veel stroom. Apparaat wordt vrij warm, dit duidt op fors stroomverbruik. Mag dus eigenlijk ook niet in kastjes gezet worden, want dan kans op brand, of na een tijdje een defecte router!
Workaround
Om van probleem 1, 2 en 3 af te komen is er een workaround. Je kunt de router in bridge modus laten zetten. Dit vereist wel dat je een tweede router hebt en deze achter de Ziggo router plaatst. Poort 1 van de router geeft dan via DHCP je publieke Ziggo ip-adres aan de tweede router.
Nadelen:
- Poort 1 van de router wordt een 100Mbit verbinding. Dus geen Gbit snelheid meer! Als je dus het zwaarste abo afneemt, dan heb je daar weinig meer aan, aangezien die maximaal haalbare snelheid zakt naar 80Mbps. Een test bij mij ging maar tot 40Mbps... (waar ik voorheen 119 Mbps haalde).
- Vereist een tweede router.
- Hoger stroomverbruik, omdat je nu 2 apparaten hebt.
Melden
Graag je problemen melden bij Ziggo, het liefst via Twitter: https://twitter.com/ziggowebcare
De nieuwste firmware is versie 9.9.2009. Deze is eind mei uitgerold, en heeft niets noemenswaardigs opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 13-08-2012 12:30 . Reden: Nadeel 1 weggehaald, had ik niet goed getest - punt toegevoegd over warmteontwikkeling en kastjes ]