Na een poos zoeken kan ik nog steeds geen fatsoenlijk antwoord vinden op deze vraag, dus dan probeer ik het toch maar hier

In mijn nieuwe huis wil ik een 3.0 opstelling gaan gebruiken. Ik luister 99% van de tijd muziek in stereo, maar merk bij films dat ik een center toch wel mis.
Omdat ik al een prima stereoversterker heb (een Rega Mira3) heb ik geen enkele behoefte aan een daadwerkelijke receiver. Ik wil gewoon een monoblok en een center erbij.
Een RPi heeft alleen geen fatsoenlijke manier om het geluid eruit te krijgen, en mijn TV heeft geen digitale uitgangen.
Nu lees ik bij mijn zoektocht wisselende verhalen over het gebruik van een USB-DAC met
XBMC op een RPi. Een andere optie is een HDMI audio de-embedder, maar als ik er een neem die meer dan twee kanalen decode, dan is het budgettechnisch allemaal niet meer zo interessant en kan ik misschien beter een HTPC bouwen.
Zie ik iets over het hoofd, of is een RPi misschien toch niet helemaal wat ik zoek? Het idee van een klein, energiezuinig frutsel dat ik ergens wegstop in een kastje en dat lekker mijn films en muziek streamt staat me wel aan

Mijn hele set moeten omgooien om films te kunnen kijken dan weer minder.