Zakelijke PC voor stofrijke ruimte

Pagina: 1
Acties:

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:20
Ik ben gevraagd om te kijken naar een nieuwe computer voor in een stofrijke ruimte. Op dit moment wordt er gebruik gemaakt van:
  • Intel Pentium Dual Core E5200 2,5GHz,
  • Kingston ValueRam DDR2 PC6400 4096MB CL5,
  • Samsung SpinPoint F1 640GB
  • MSI P43 NEO-F
  • Sapphire Radeon HD 4550 512MB GDDR3
  • Corsair Powersupply 400W, 120mm Fans
  • Antec NSK4000 Mini Tower Case
Deze computer staat gemiddeld 12 uur per dag aan. Tevens staan er belangrijke zakelijke documenten op (die ook naar een externe harde schijf gaan voor backup). De computer wordt gebruikt voor louter internet en office toepassingen. Het geheel is 3,5 jaar geleden aangeschaft.

Mijn idee is nu om een nieuwe fanless computer samen te stellen zodat er geen stof problemen meer zijn. Daarnaast denk ik ook dat een processor zo krachtig als de E5200 niet echt nodig is. Mijn keus kwam dus uit op een (zo goed als) fanless AMD Fusion setup. Daarnaast heb ik gezien dat de HDD ook zijn eerste bad sector begint te vertonen dus die wil ik graag uit voorzorg vervangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 68,20€ 68,20
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 40,95€ 40,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 84,90€ 84,90
1Transcend JM1333KLN-4G€ 18,42€ 18,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 212,47

De belangrijkste vragen die ik heb zijn:
  • Is een hedendaags AMD Fusion/Intel Atom systeem snel genoeg voor het beoogde doel?
  • Heeft het zin om een SSD te plaatsen in deze systemen of komen we dan weer of een processor bottleneck uit?
  • Zou ik deze computer 100% fanless kunnen gaan draaien door er bijv. later een pico psu in te zetten, zodat er minder stof aangetrokken wordt?
  • Weet iemand hoeveel watt de oude computer ongeveer zal gaan gebruiken. Het kan namelijk zijn dat het alleen daarom al loont om het geheel te vervangen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Die computer staat 12 euro per dag aan? Dan zou ik er zeker een zuiniger exemplaar neerzetten ;)

Maar om je vragen te beantwoorden:
  • Alle hedendaagse computers zijn snel genoeg voor internetten/office.
  • Bottleneck? Voor wat? Met een SSD zal de PC zeker sneller aanvoelen, maar of dat de meerprijs waard is...
  • Helemaal zonder luchtstroom kun je niet draaien, dus je zult altijd rekening moeten houden met het stof.
  • Meten is weten.

[ Voor 24% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31-07-2012 10:35 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Zarrack
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-04-2023
je kan natuurlijk ook de stofrijke ruimte eens schoonmaken:P

Verder kan ongeveer elke pc wel de office dingen/ internet draaien zonder problemen. Ik zie ook het nut niet van een SSD, als het alleen internet en office is zou ik dat geld lekker besparen en een klein goedkoop HD'tje er in doen.

Verwijderd

of een filter voor je ventilator steken :p
Voorbeeld:
http://www.devhardware.co...sQZL1Aksa/img/filter3.jpg

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Bestaande machine voldoet zeer waarschijnlijk meer dan genoeg.

Machine niet op de grond zetten, geregeld met een spuitbusje perslucht schoon blazen (buiten) en je kunt nog wel even vooruit.

Abort, Retry, Quake ???

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-03 19:54

Rmg

TS waarom is de ruimte stofrijk? zaagwerkplaats oid?

Is het dan niet verstandig om naar een IP5X (stofvrij) of IP6X (stofdicht) gecertificeerde pc te kijken? kost iets meer maar soms ook een gevalletje veiligheid ;)

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Zou ik niet doen...als dan het filter verstopt zit heb je geen/weinig luchtstroom meer met alle gevolgen van dien...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• CurlyMo
Ik ben zelf ook actief in het Serieus elektriciteit besparen dus die dingen heb ik al in huis. Er is op dit moment alleen geen mogelijkheid om het geheel te meten aangezien ik komende tijd niet direct meer op de betreffende locatie ben. Dus als iemand een inschatting heeft.
Zarrack schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:31:
je kan natuurlijk ook de stofrijke ruimte eens schoonmaken:P
Gezien de werkzaamheden is dat jammer genoeg niet echt een optie.
Verder kan ongeveer elke pc wel de office dingen/ internet draaien zonder problemen. Ik zie ook het nut niet van een SSD, als het alleen internet en office is zou ik dat geld lekker besparen en een klein goedkoop HD'tje er in doen.
Gezien de harde schijf prijzen van dit moment is het woord 'goedkoop' in een zin met 'hdd' niet helemaal reëel meer :). De SSD prijzen zijn daarentegen wel gunstig dus dacht ik de nieuwe computer wel een lekker snel gevoel te geven. Ook is het geheel dan wat minder gevoelig voor externe invloeden zoals schokken, warmte (door teveel stof) e.d.

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-03 12:55
Je was me net vóór, maar dit is een hele goede tip van je.
Veel industriële pc's voldoen aan de IP65 standaard, daar kan TS een voorbeeld aan nemen. Er zijn ook passief gekoelde industriële pc's met IP65. Bij zelfbouw eventueel zoeken naar een behuizing, die voldoet aan deze standaard. Uitleg over IP-codes staat op Wikipedia.
Rmg schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:42:
TS waarom is de ruimte stofrijk? zaagwerkplaats oid?

Is het dan niet verstandig om naar een IP5X (stofvrij) of IP6X (stofdicht) gecertificeerde pc te kijken? kost iets meer maar soms ook een gevalletje veiligheid ;)

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:24:
De belangrijkste vragen die ik heb zijn:
  • Is een hedendaags AMD Fusion/Intel Atom systeem snel genoeg voor het beoogde doel?
  • Heeft het zin om een SSD te plaatsen in deze systemen of komen we dan weer of een processor bottleneck uit?
  • Zou ik deze computer 100% fanless kunnen gaan draaien door er bijv. later een pico psu in te zetten, zodat er minder stof aangetrokken wordt?
  • Weet iemand hoeveel watt de oude computer ongeveer zal gaan gebruiken. Het kan namelijk zijn dat het alleen daarom al loont om het geheel te vervangen?
1- Ik zou geen AMD Fusion/Intel Atom nemen aangezien dan de SSD in principe geen zin heeft. Dit omdat het dan een bottleneck vormt voor de snelheid die de SSD eigenlijk wil halen. Tenzij je echt wilt dat het schokbestendig is en tegen extreme warmte kan.

2- Zie hierboven

3- Je kunt een computer compleet fanloos maken maar dan heeft het wel als gevolg dat het wel in een redelijke omgeving moet staan. Als de computer in een warme ruimte staat van de 25+ graden dan kan deze moeilijk zijn warmte kwijt als alles passief gekoeld is (hangt van type CPU af en hoe warm deze standaard wordt). Ik zou zelf dan richting de waterkoeling neigen of een computerkast met filters die je er makkelijk uit kunt sliden.

4- De stroomwinst kun je alleen een beetje inschatten als je weet wat het verbruik is van je huidige PC. Bij de Praxis hebben ze wel een standaard stroommeter van zo'n 20 euro.

[ Voor 51% gewijzigd door jopitan op 31-07-2012 10:56 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• CurlyMo
jopitan schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:52:
[...]

1- Ik zou geen AMD Fusion/Intel Atom nemen aangezien dan de SSD in principe geen zin heeft. Dit omdat het dan een bottleneck vormt voor de snelheid die de SSD eigenlijk wil halen.
De SSD heeft een mindere prioriteit, maar ik dacht als er toch een nieuwe HDD moet komen, dan kan het handig zijn om dit gelijk een SSD te laten zijn, ook gezien de warmte.
4- De stroomwinst kun je alleen een beetje inschatten als je weet wat het verbruik is van je huidige PC. Bij de Praxis hebben ze wel een standaard stroommeter van zo'n 20 euro.
CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:44:
Ik ben zelf ook actief in het Serieus elektriciteit besparen dus die dingen heb ik al in huis. Er is op dit moment alleen geen mogelijkheid om het geheel te meten aangezien ik komende tijd niet direct meer op de betreffende locatie ben. Dus als iemand een inschatting heeft.
FreshM schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:51:
Je was me net vóór, maar dit is een hele goede tip van je.
Veel industriële pc's voldoen aan de IP65 standaard, daar kan TS een voorbeeld aan nemen. Er zijn ook passief gekoelde industriële pc's met IP65. Bij zelfbouw eventueel zoeken naar een behuizing, die voldoet aan deze standaard. Uitleg over IP-codes staat op Wikipedia.
Waarschijnlijk is de prijs daar ook naar en dat laat het budget waarschijnlijk niet toe.

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:15
is uiterlijk belangrijk? anders zou ik gewoon een grote stof filter eromheen bouwen, om de zoveel tijd er tegenaan meppen en het is weer stof vrij.

[ Voor 48% gewijzigd door saveljos op 31-07-2012 10:59 ]

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 21:20
Is het een optie om de pc in een niet-stofrijke ruimte in hetzelfde pand te zetten, en op de werkplek een simpele terminal te plaatsen die een RDP verbinding maakt?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tom Paris schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:58:
Is het een optie om de pc in een niet-stofrijke ruimte in hetzelfde pand te zetten, en op de werkplek een simpele terminal te plaatsen die een RDP verbinding maakt?
Hoe lost dit het probleem van de TS op dan? Die "terminal" zal toch ook gewoon een PC zijn waar je precies hetzelfde probleem mee krijgt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Rmg

Rmg

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Hoe lost dit het probleem van de TS op dan? Die "terminal" zal toch ook gewoon een PC zijn waar je precies hetzelfde probleem mee krijgt.
Van die terminal pctjes zijn vaak fanless en vrij goed stofdicht te maken.

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 21:20
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Nee hoor, je kunt bijv. een WYSE thin client neerzetten. Kleine apparaten, laag verbruik en passief gekoeld.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 21:06
Die terminals gebruiken ze zelfs in ziekenhuizen bij de operatietafel.

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

AvanCade schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:31:
Die terminals gebruiken ze zelfs in ziekenhuizen bij de operatietafel.
daar zal idd heel veel stof zijn :o

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-03 17:47
Bij stofrijke ruimte en electronica denk ik aan: passief koelen of een goed luchtfilter dat regelmatig schoongemaakt wordt. Iedere vorm van actief koelen zonder filter zal snel verstopt raken. Kan de computer niet op een stofvrijere locatie geplaats worden met een KVM extender voor UTP (de betere hebben meestal een bereik tot zo'n 200m), zodat alleen scherm en bediening in de stofrijke ruimte staan?

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Stofdicht maken gaat waarschijnlijk niet lukken. Bij mijn vorige werkgever hadden we ook te maken met plekken die niet stof-vrij gemaakt kunnen worden. De oplossing die we gekozen hebben destijds waren HP ThinClients die naar een Terminal Server connecten. Ging prima; vrijwel geen storingen, en áls er een storing was, dan was het relatief goedkoop om de TC te vervangen.

iRacing Profiel

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-03 09:04
Je hebt ook pc kasten waarbij koeling plaatsvind door kast als koellichaam geld, hierbij is geen ventilatie door door de kast nodig.

Opleiding Brandveiligheid

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-02 20:44
Kun je dan niet beter door middel van fans overdruk creeren zodat alle stof er weer uit geperst word?

• Rmg

Rmg

Rann schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:03:
Kun je dan niet beter door middel van fans overdruk creeren zodat alle stof er weer uit geperst word?
waar haal je de aanvoer van stofvrije lucht vandaan? anders plakt het nog aan alles... of gaat het tussen koelribben zitten

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-02 20:44
In combinatie met een filter? .. ;) Zo zou er iniedergeval niet stof binnenkomen door andere kieren / naden..

• CurlyMo
Er komen hier de meest geniale oplossingen langs, van simpele thin cliënts tot hele ziekenhuis infrastructuren :) Het gaat hier gewoon om een klein zakelijke omgeving waar budget is voor een enkele computer maar wel binnen een stofrijke omgeving. Mijn eigen idee is dus gewoon een passief gekoelde computer met misschien een enkele stof filter om de statische aantrekking van stof tegen te gaan.

Naar mijn idee zou dit dus prima moeten kunnen met een AMD Fusion systeem gezien het grote koelblok op het moederbord en het lage verbruik van de processor i.c.m. met een picopsu (gezien mijn eigen ervaring met het passief koelen met een Q6600 door een Scythe Mugen :)). Door er ook een SSD bij te doen is het geheel gelijk iets sneller en nog koeler te houden, anders zou het een laptop hdd worden. Het zou fijn zijn als de discussie zich weer iets meer zou kanaliseren op deze vraag...

Qua (goedkope) stoffilters dacht ik zelf ook nog aan een kleine mini-itx kast met een panty eromheen die je regelmatig vervangt.

• Rmg

Rmg

CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:25:
Er komen hier de meest geniale oplossingen langs, van simpele thin cliënts tot hele ziekenhuis infrastructuren :) Het gaat hier gewoon om een klein zakelijke omgeving waar budget is voor een enkele computer maar wel binnen een stofrijke omgeving. Mijn eigen idee is dus gewoon een passief gekoelde computer met misschien een enkele stof filter om de statische aantrekking van stof tegen te gaan.

Naar mijn idee zou dit dus prima moeten kunnen met een AMD Fusion systeem gezien het grote koelblok op het moederbord en het lage verbruik van de processor i.c.m. met een picopsu (gezien mijn eigen ervaring met het passief koelen met een Q6600 door een Scythe Mugen :)). Door er ook een SSD bij te doen is het geheel gelijk iets sneller en nog koeler te houden, anders zou het een laptop hdd worden. Het zou fijn zijn als de discussie zich weer iets meer zou kanaliseren op deze vraag...

Qua (goedkope) stoffilters dacht ik zelf ook nog aan een kleine mini-itx kast met een panty eromheen die je regelmatig vervangt.
Ik zou dan gewoon een fanless mini pctje kopen zoiets als pricewatch: Shuttle XS35-703 V2

Zo ongeveer de goedkoopste optie en ook de makkelijkste

• CurlyMo
Rmg schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:38:
[...]

Ik zou dan gewoon een fanless mini pctje kopen zoiets als pricewatch: Shuttle XS35-703 V2

Zo ongeveer de goedkoopste optie en ook de makkelijkste
Interessante optie inderdaad, maar ik ben met mijn configuratie (mocht ik met een picopsu compleet fanless gaan) nog steeds goedkoper/net zo duur uit. Zover ik begreep is een AMD Fusion ook nog eens sneller dan een Intel Atom.

• CurlyMo
Nog even nog wat meer rondgekeken en misschien is deze setup gezien de onderdelen die er al zijn (met name de case) een betere maar vooral ook krachtigere optie:

#ProductPrijsSubtotaal
1Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 44,01€ 44,01
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 99,90€ 99,90
1Transcend JM1333KLN-4G€ 18,42€ 18,42
1Asus E35M1-M€ 100,-€ 100,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,33

Die PicoPSU zou ook later kunnen aangezien er al een PSU aanwezig in het systeem alleen dan met ventilator.

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zomaar een idee: Is waterkoeling met de radiator in de kamer ernaast (of buiten) een optie?

• CurlyMo
BounceMeister schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:03:
Zomaar een idee: Is waterkoeling met de radiator in de kamer ernaast (of buiten) een optie?
Qua prijs en gedoe niet nee

• kroegtijger
Je kan natuurlijk ook een cheap-ass pc'tje nemen; qua specs zijn de eisen toch niet hoog... vrijwel alles volstaat. Is het ding stuk, flikker je m weg, en zet je een nieuwe neer.... Soms is dat een goedkopere, snellere en makkelijkere oplossing dan allemaal trucs uit moeten gaan halen.
TS kan anders ook naar industriele machines gaan kijken. Die zijn hiertegen bestand, maar kosten dan ook wel weer een vermogen :{

iRacing Profiel

• CurlyMo
kroegtijger schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 08:29:
Je kan natuurlijk ook een cheap-ass pc'tje nemen; qua specs zijn de eisen toch niet hoog... vrijwel alles volstaat. Is het ding stuk, flikker je m weg, en zet je een nieuwe neer.... Soms is dat een goedkopere, snellere en makkelijkere oplossing dan allemaal trucs uit moeten gaan halen.
TS kan anders ook naar industriele machines gaan kijken. Die zijn hiertegen bestand, maar kosten dan ook wel weer een vermogen :{
Nu komen we ergens :)

Klopt het dan dat mijn tweede config wat interessanter is dan de eerste config? Gebruikerservaring is wel wat waard, maar niet de hoofdprioriteit. Dus als de tweede config een sneller systeem oplevert dan de eerste, dan ga ik natuurlijk daar voor.

• kroegtijger
Ik denk inderdaad dat de 2e config ietsjes beter zal zijn voor het doeleinde, maar ben je ook weer zo'n 20% duurder uit. Ik denk niet dat je 2e config 20% beter is dan je eerste config.

iRacing Profiel

• CurlyMo
In de eerste config had ik nog geen picopsu opgenomen zie ik dus dan scheelt het eigenlijk weer niks.

• kroegtijger
CurlyMo schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:01:
In de eerste config had ik nog geen picopsu opgenomen zie ik dus dan scheelt het eigenlijk weer niks.
Dan zou ik voor config 2 kiezen, maar het verschil blijft klein

iRacing Profiel

Pagina: 1