welke kabels leggen voor thuisgebruik?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hoi,

Voor mijn huis moet ik nog alle netwerkkabels gaan leggen. Ik heb zo wat rond zitten lezen overal over welke kabels nu het beste/praktische zijn. Maar na zoveel informatie en verschillende opties zie ik door de bomen het bos niet meer. En of ik eventueel nog ergens rekening mee moet houden.

Situatie:

Nieuwbouwhuis moet voorzien worden van netwerkkabels.
internetprovider gaat via glasvezel.

apparatuur:
PS3
Laptop
Onkyo versterker
Mediaspeler (WD live hub & acryan mini 1)

router: moet ik nog aanschaffen
switch (voor in tv meubel): moet ik nog aanschaffen.

vanuit de meterkast zal het via de modem naar de router gaan, vanuit de router zullen de kabels naar wandcontact dozen gaan. vanuit de wandcontact doos gaat het dan naar de switch in het tv meubel en dan naar de apparatuur.

de laptop zal rechtstreeks via een kabel aan de wandcontact doos hangen (of wifi als ik in de tuin zit)

Maar welke kabels kan ik nu het beste gebruiken voor het netwerk? Is hiervoor CAT 5e al prima of heeft CAT 6 toch echt een meerwaarde op bepaalde punten in deze situatie?

En als ik voor CAT 6 ga moet ik dan nog rekening houden met andere zaken?

Hopelijk dat iemand iets meer duidelijkheid kan geven hierover. Dan kan ik binnenkort de kabels gaan trekken :) alvast bedankt

[ Voor 15% gewijzigd door Paulus07 op 26-07-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier een antwoord voor jouw vraag:
http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html.

Ik zou persoonlijk gewoon CAT6 laten leggen (of zelf leggen). Kan nooit geen kwaad en heeft wel wat verbeteringen tov cat5e.

[ Voor 21% gewijzigd door Outerspace op 26-07-2012 10:58 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maar niet zo heel veel. Als je 't goed wilt doen met het oog op 10gigE in de toekomst zou ik voor cat6a gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
met CAT6 moet ik dan nog rekening houden met bepaalde routers/switchen en contact dozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat6 contactdoosjes ja. Hoewel die een stuk makkelijker te vervangen zijn dan kabels over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:40
Leg alle kabels dubbel zodat je fysiek gescheiden iptv en netwerk kan hebben. Tenminste, als je iptv hebt.
Want anders moet je dure switches kopen e.d.

Niets is erger dan achteraf nog is kabel leggen

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
jeroen3 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:54:
Leg alle kabels dubbel zodat je fysiek gescheiden iptv en netwerk kan hebben. Tenminste, als je iptv hebt.
Want anders moet je dure switches kopen e.d.

Niets is erger dan achteraf nog is kabel leggen
Je weet hoe duur CAT6A is ?
Losse kabel voor iptv is zeker bij gebruik van CAT6A totaal overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zou wel overal twee kabels heenleggen als je wcd's gebruikt, maar niet zozeer voor een scheiding in iptv en regulier netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En kijk goed uit met UTP kabels in ieder geval. Ook CAT5e is niet altijd Gb netwerk: Pas op voor slechte Cat5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
UTP is 1 van de vele types CAT5e en is ook niet echt bedoeld om in een huis te leggen. Als patchkabel misschien maar zeker niet naar een WCD.
CAT6 ftp lijkt mij de beste keuze op dit moment rekening houdend met de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Mijn persoonlijke ervaring: CAT5E.
Aangebracht door mijn hele huis, in iedere kamer minimaal een 2 voudige aansluiting aanbrengen.
Voor i-net en telefoon.
Doorgaans kom je niet over de limiet van CAT5E heen, enige wat een bottlenek kan zijn is het gebruik van een NAS/server met Gbit aansluiting in de meterkast. Dan zou je de hoofdlijnen (backbone) naar de switches wel in CAT6 uitvoeren> en vanaf de switch weer verder in CAT5E.

Komt nog bij dat 2x CAT6 in een buis aanbrengen een war drama is, CAT5E is wel goed te doen ;).
UTP wcd is bij CAT5E betaalbaarder en goed zelf te doen. Neem wel van een gerenomeerd merk de kabel EN wcd''s. Krijg je geen gezeik als het niet goed blijkt te werken, dan wijst de een naar de ander en vise versa

En laat je niet gek maken, FTP o.i.d. heeft in een woonhuis geen enkele toegevoegde waarde.

[ Voor 31% gewijzigd door keur0000 op 26-07-2012 19:39 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:25:
UTP is 1 van de vele types CAT5e en is ook niet echt bedoeld om in een huis te leggen. Als patchkabel misschien maar zeker niet naar een WCD.
Zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mental
Vooruit, ik zal mijn aannames delen:
Er vanuitgaande dat de kabel langs verwarmingsbuizen, elektra of andere stoorzenders zal lopen en hij van redelijke lengte is (langer dan 10 meter).
Het zal wel werken maar niet optimaal.
En laat je niet gek maken, FTP o.i.d. heeft in een woonhuis geen enkele toegevoegde waarde.
Als je toekomstgerichte kabels wilt hebben en de maximale snelheid wil kunnen behalen (dus 10gbit voor CAT6 op dit moment) is UTP gewoon niet meer aan te raden, hoe meer er uit een kabel geperst moet worden hoe belangrijker de storing wordt (mee eens, voor gbit niet interessant maar op termijn met 10gbit wel).

[ Voor 43% gewijzigd door Mental op 26-07-2012 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:46:
[...]

Vooruit, ik zal mijn aannames delen:
Er vanuitgaande dat de kabel langs verwarmingsbuizen, elektra of andere stoorzenders zal lopen en hij van redelijke lengte is (langer dan 10 meter).
Het zal wel werken maar niet optimaal.
Onzin. Je maakt aannames die voor geen meter kloppen.

Ethernet is uitstekend bestend tegen storingsinvloeden. STP en FTP zijn voor situaties waar de storing echt de spuigaten uitloopt, zoals in de nabijheid van zware elektrische machines.

Het is een balanced twisted-pair met daarover een differentieel signaal. Daar kun je heel ver mee komen voor je een probleem tegenkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 26-07-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 21:54
Mental schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 18:03:
[...]

Je weet hoe duur CAT6A is ?
Losse kabel voor iptv is zeker bij gebruik van CAT6A totaal overbodig.
Ik weet niet of jezelf wel op de hoogte bent hoe de diverse providers iptv aanbieden...
Kpn bijvoorbeeld is alles (data en iptv) over 1vlan. Bij xms is het gescheiden over 2 vlan`s en met standaard switches kun je niet trunken. Dus heb je 2 losse kabels nodig. Of het nou cat6a is of cat5e dat staat los van het signaal en heeft alleen met maximale data snelheid te maken. Ftp / sftp heeft geen directe invloed op de snelheid, maar bij grote storingsbronnen kan het wel zorgen voor een hogere snelheid, maar nooit hoger dan het technisch maximum.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:40
Zowel Cat5E als Cat6 hebben de Gigabit-specificatie voor 100 meter, dus voor de 10Gbit hoef je geen Cat6 te kopen. Ik heb zelf gewoon weer een rol 300M Cat5E gekocht (niet die uit dat topic uiteraard) en daar haal ik met een meter of 30 (wat je in huis, zelfs met alle hoekjes meegenomen, nooit gaat halen) een stabiele gigabit. Cat6 is moeilijker aan te leggen door die vreselijke divider die er in zit en niet echt een functie heeft. het zal vast helpen de kabels uit elkaar te houden, maar tot 100 meter is twisted pair echt genoeg, en daar heb je geen Cat6 voor nodig.

Dus waarom zou je Cat6 kopen? Het is niet future-proof, want het heeft ook de gigabit-100M specificatie, het is vreselijk om aan te leggen door die divider. Als je voor futureproof wilt gaan, moet je aan de Cat6A of Cat7, als je daar aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
Simpel gezegd, cat5e kun je gigabit halen tot 100 meter (geen garantie)
Cat6 geeft garantie dat je gigabit haalt tot 100 meter.
Cat6a gaat tot 10gigabit 500MHz per ader paar
Cat7 weet ik niet uit mijn hoofd. Ff op gezocht: is 600 MHz en cat7a is 1000MHz en theoretisch tot 100Gbit

[ Voor 15% gewijzigd door The-Source op 26-07-2012 20:16 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 23:10
klaasbram schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:12:
Simpel gezegd, cat5e kun je gigabit halen tot 100 meter (geen garantie)
Cat6 geeft garantie dat je gigabit haalt tot 100 meter.
Cat6a gaat tot 10gigabit 500MHz per ader paar
Cat7 weet ik niet uit mijn hoofd. Ff op gezocht: is 600 MHz en cat7a is 1000MHz en theoretisch tot 100Gbit
cat5e kan gewoon tot 100m gigibit halen:http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_twisted_pair
Wat ze vaak aanraden max 90m te gebruiken kan je aan beide kanten nog patch kabel gebruiken.
internet en iptv loopt bij kpn over 2 vlans heen.

maar ts is cat5e meer dan voldoende om in huis aan te leggen daarbij de kosten valt ook behoorlijk mee tegen over cat6a/7.
zorg er wel voor dat je wcd dozen overal 2 kabels natoe trekt zodat je beide poorten op 1gbit kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cat 5e en cat 6 geven dezelfde garantie voor lengte voor wat betreft 1000BASE-T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 18:27
klaasbram schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:57:
[...]

Ik weet niet of jezelf wel op de hoogte bent hoe de diverse providers iptv aanbieden...
Kpn bijvoorbeeld is alles (data en iptv) over 1vlan. Bij xms is het gescheiden over 2 vlan`s en met standaard switches kun je niet trunken. Dus heb je 2 losse kabels nodig. Of het nou cat6a is of cat5e dat staat los van het signaal en heeft alleen met maximale data snelheid te maken. Ftp / sftp heeft geen directe invloed op de snelheid, maar bij grote storingsbronnen kan het wel zorgen voor een hogere snelheid, maar nooit hoger dan het technisch maximum.
voor iptv zal ik wel een aparte kabel nemen. Want sommige providers (KPN nu ook dacht ik) heeft standaard één poort op de router/experiabox waar iptv op doorgegeven wordt. Daar kun je dan wel weer een switch achter hangen, maar als je zowel boven als beneden iptv wilt zul je toch aparte kabels van switch -> tv1 en switch->tv2 moeten trekken.

Waarom is dat eigenlijk, dat providers onderscheid gaan maken tussen IPTV en data?

Ik zou voor IPTV Cat 5E aanleggen (Is goedkoop, meer dan genoeg) en data zou ik achter een gigabit switch hangen met cat6.

Welke Cat6 ligt aan de hoeveelheid storingsbronnen langs de kabels.

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 26-07-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RedHat schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 20:29:
[...]
Waarom is dat eigenlijk, dat providers onderscheid gaan maken tussen IPTV en data?
QoS.

Zodat je tv er niet uitvliegt als je een torrent aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, VLAN QoS dus, en VLAN trunking switches als je maar één kabel legt.
Voor de kabelaars is dat heel eenvoudig, simpelweg docsis in de stb. Maar op glas en dsl is dat lastiger, daarom dat gescheiden netwerk.

Volgens mij maken providers (zoals kpn) graag gebruik van een apart netwerk, volgens mij ook al voor je modem, omdat broadcasting op "het internet" niet mag, toch? En dat is wel een beetje jammer als je miljoenen clients hebt die hetzelfde HD-streamen. Zoals een HD EK finale, of iets Olympisch.

Overigens blijf ik erbij dat cat5e prima werkt, voor de helft van de euro's van cat6.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 26-07-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 21:14
Voordat het trouwens mis gaat:
De volgende specificaties bestaan (alleen meest gebruikte):
Cat 5
Cat 5e
Cat 6
Cat 6a

De volgende beschermingen (of niet bestaan):
UTP
FTP
STP

De volgende 2 geven aan wat voor type koperdraad erdoorheen loopt.
StrainedStranded O-)
Solid

Elke kabel volgens de specificaties voldoet aan 1 punt van elk rijtje.

Cat 5: raad ik af aangezien die officieel geen Gb/s ondersteund. (Wel mogelijk op kortere afstanden) verder vaak niet goedkoper dan Cat 5e
Cat 5e: is goed te gebruiken voor Gb/s verbinding. Gecertificeerd tot 100 meter. 10 Gb/s is niet te halen.
Cat 6: kan uiteraard Gb/s verbindingen prima aan. 10Gb/s is mogelijk tot 37 meter.
Cat 6a: 10 Gbit/s mogelijk tot 100 meter.

UTP: Zonder enige shielding. Het is vele malen goedkoper, Kan geen problemen met aarde creëren. Voor thuis en kantoren prima te gebruiken.
FTP: Wanneer de kabels langs dikke voedingskabels lopen(nee, die zitten niet in kantoren en huishoudens). Ook bij extreme uitstraling van diverse machines (ik haat lasapparaten om die reden)
STP: Voor nog zwaardere uitstralingen en ook goed te gebruiken wanneer de kabel mogelijk fysieke schade kan oplopen.

Strained: is flexibele kabel. Wordt gebruikt tussen wanddoos en PC/apparaat. Verder als patchkabel tussen router/switch/patchpanel
Solid: Stuggere kabel met een kopere kern uit 1 stuk. Wordt gebruikt tussen de patchkast en de wanddoos.

Advies: Gebruik UTP CAT6 kabel. Tussen de patchkast(gewoon doen) en wanddoos solid en als patchkabels strained.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

FireWood schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:20:
Voordat het trouwens mis gaat:
De volgende specificaties bestaan (alleen meest gebruikte):
Cat 5
Cat 5e
Cat 6
Cat 6a
Cat. 5 is superceded door Cat. 5e en bestaat sindsdien niet meer.
StrainedStranded
Solid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 21:14
CyBeR schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:28:
[...]

Cat. 5 is superceded door Cat. 5e en bestaat sindsdien niet meer.

[...]
Als je wil kan ik zo aan een paar kilometer CAT5 komen, die echt niet aan de CAT5e specs voldoen. 8)
* FireWood moppelt iets over verschil tussen theorie en praktijk O-)
StrainedStranded |:(
Solid

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Denk dat we via catfighting, bitching, en e-penisgedrag wel kunnen vaststellen dat voor TS goede, standaard CAT5e kabel volstaat?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28
alt-92 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:53:
Denk dat we via catfighting, bitching, en e-penisgedrag wel kunnen vaststellen dat voor TS goede, standaard CAT5e kabel volstaat?
Agree.

Met CAT6 oid ben je in de toekomst wel flexibeler. Voor ethernet/gigabit boeit het allemaal niet, maar als je (bv) 1080P HDMI-over-CAT wilt sturen dan is de hogere bandbreedte wel mogelijk interessant, maar voor normaal ethernet kun je stellen dat in 99% vd gevallen CAT5E prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 12:00
Voor de komende 5 jaar zeker wel lijkt me. Daarna wordt 't echt koffie-dik kijken, maar de gewone huis-tuin-en keukengebruiker trekt die gigabit bij lange na nog niet dicht aan traffic. De kans dat áls er netwerk-performance-problemen ontstaan de kabel de bottleneck is lijkt me ook voorlopig nog minimaal; eerder de devices / switches zijn dan nog het probleem dan de kabel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Volledig mee eens, ook vanuit mijn professioneel oogpunt gezien (8>

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Zullen we er dan wel aan toevoegen dat echt future proof betekent dat je alles in een loze leiding legt.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
DutchNutcase schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:03:
[...]

Zullen we er dan wel aan toevoegen dat echt future proof betekent dat je alles in een loze leiding legt.
Als je iets in een loze leiding legt, dan is het toch geen loze leiding meer?? :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Cat5e kabel volstaat nu maar in de toekomst niet meer (er zijn nu al glasabonnementen die gbit voltrekken; laat staan over 10 jaar).
Als je kabels gaat trekken ga je vooruitkijken lijkt me, en even daargelaten welk type kabel en welke shielding je gaat gebruiken is CAT6 een veel betere optie op dit moment (zeker gezien het geringe prijsverschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Dus als je voldoende futureproof wilt zijn, Cat6 kopen dus. Is dit veel duurder dan Cat5e?

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Tsja, maar net wat je veel vind :)
Cat5e heb je al voor zo'n 25 euro per 100 meter, Cat6 tegen de 40 euro per 100 meter. (UTP)
Cat6a is ook weer bijna het dubbele van Cat6 dus bijna 4 keer zo duur als Cat5e.
Let wel op dat je Cat5e inderdaad ook in een koper-alu vorm hebt, die is rond de 25 euro; de koper variant zit zo tegen de Cat6 prijs aan.

[ Voor 49% gewijzigd door Mental op 27-07-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249065

Dankzij dit topic: Pas op voor slechte Cat5e
zelf geen goedkope rommel gekocht waarin CCA (copper clad aluminium) of zelfs ijzer is verwerkt.
100m soepele Cat5e van een Webshop, merk Digitus voor 42 Euro
100m stugge Cat5e bij een winkel op de Kinkerstraat, merk Belden voor 36 Euro.
Allebei 100% koper.
Cat6 zie ik online voor rond de 52 Euro per 100 meter.
Zie o.a. : netwerkproducten.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mental schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:02:
[...]

Cat5e kabel volstaat nu maar in de toekomst niet meer (er zijn nu al glasabonnementen die gbit voltrekken; laat staan over 10 jaar).
Als je kabels gaat trekken ga je vooruitkijken lijkt me
En dus pak je niet de standaard 7/8" elektriciteitsbuis maar doe je 3/4" ;)
Kun je over 5 jaar je kabels gewoon doortrekken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
thx all :) het gaat denk toch de CAT5e worden. Voor nu prima. tv gaat nog via de standaard coax kabel (al die reclames hoef ik niet in HD te zien :P ) Ik verwacht dat deze kabel voor mijn huidige situatie/apparatuur prima is en denk dat ik voor nu nog niet heel vele extra uit de CAT6 zal halen. als het over een paar jaar sneller moet kan ik alsnog aanpassen (zal dan toch wel weer nieuwe apparatuur etc beschikbaar zijn die dan ook weer met die signalen etc om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-01 14:06

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Succes met aanleggen! Geniet ervan, heerlijk idee! Ohja, kijk ff of je voor je bestaand schakelmateriaal nog utp doosjes kan krijgen? Staat zo mooi!

[off] Word best een leuk topic om te lezen :) [/off]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En dat terwijl ik nu al zit te denken van kut, mischien had ik 6 jaar geleden toch al 6a moeten leggen

Alles draaid al op 1Gb, en de stap naar 10Gb is niet morgen. maar zeker in de lifespan van mijn huis

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
"vind ik leuk"

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Toch nog een vraag.

welke kan ik het beste gebruiken: UTP of SFTP en voor in de loze leidingen was een vaste/stugge kern de juiste keuze geloof ik. Als ik kabel over houd (stugge variant) is het dan ook eventueel te gebruiken voor tussen WCD en apparatuur met RJ45 stekkers of gaat dat niet werken?

en zag nog eventueel deze set: http://www.netwerkkabel.e...-netwerk-set/category/40/

Is dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

sftp is voor thuis wat overdreven maar wel duurder.

Je kunt overgebleven stugge kabel ook als patchkabel gebruiken ja. Let er dan wel even op dat je 8p8c stekkertjes voor solid-core kabel koopt. (Als je dat niet doet, geen man overboord maar 't is beter als je de goede gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
iemand nog een goed online adresje voor kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

netwerkwinkel.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

1gb/s voor thuisgebruik _O-

Sorry hoor maar de adviezen soms, niet iedereen is een die hard tweaker...
Om die cat6 vol te trekken heb je een systeem nodig met een ocz revo drive.. Zelf om een cat5e vol te trekken heb je al een aardig potente Nas nodig met een raid configuratie om echt te kunnen stellen dat je een bottleneck hebt. Daar komt bij dat als er al een kabel ligt het gemakkelijk is om die te vervangen, gewoon de nieuwe eraan vastmaken en dan met de oude er door trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
brilsmurfffje schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:35:

Om die cat6 vol te trekken heb je een systeem nodig met een ocz revo drive.. Zelf om een cat5e vol te trekken heb je al een aardig potente Nas nodig met een raid configuratie om echt te kunnen stellen dat je een bottleneck hebt.
Dat zal je toch nog vies tegen vallen. Neem alleen al een 120mbit internet abo en je kan niet meer met een 100mbit netwerk af als je ook daadwerkelijk gebruik wil maken van je volle internet-snelheid. Dat lijkt me toch wel prettig als je daarvoor betaald om een beetje knappe usenet-download te doen. Oftewel, je hoeft niet 1Gbit vol te trekken wil je al voordeel hebben aan hoger dan 100mbit. Dus ja, het is nuttig om naar een gigabit-netwerk over te stappen, en dan hou je nog wel wat groeiruimte over.
Daar komt bij dat als er al een kabel ligt het gemakkelijk is om die te vervangen, gewoon de nieuwe eraan vastmaken en dan met de oude er door trekken.
Makkelijker gezegd dan gedaan... Probeer het maar eens in een leiding waar nogal wat bochtjes in zitten, en zeker als er 2 of 3 kabels in zitten waarvan je er maar 1 wilt doortrekken. Bijna een kansloze missie. Kan je het beter in 1x goed doen natuurlijk. Theorie en praktijk zijn wat dat betreft helaas niet hetzelfde...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Om die cat6 vol te trekken heb je een systeem nodig met een ocz revo drive.. Zelf om een cat5e vol te trekken heb je al een aardig potente Nas nodig met een raid configuratie om echt te kunnen stellen dat je een bottleneck hebt. Daar komt bij dat als er al een kabel ligt het gemakkelijk is om die te vervangen, gewoon de nieuwe eraan vastmaken en dan met de oude er door trekken.
Ik doe het ook wel eens, maar het is geen aanrader, mechanisch is het veel zwakker. Treken doe je het best met een trekveer, zeker de langere einden,

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

fish schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:14:
[...]

Ik doe het ook wel eens, maar het is geen aanrader, mechanisch is het veel zwakker. Treken doe je het best met een trekveer, zeker de langere einden,
en vooral bij oude huizen trek je nogal eens wat stuk. Soms lijkt het buizenwerk meer op een sinus dan een rechte. Ach ja, :).

Wat mij betreft is voorbereiden voor 10G een beetje overdreven. Als 100Mbit/s al voldoende is voor meerdere 1080P streams en we gaan binnen 10 jaar naar 10x zoveel bandbreedte voor 4K of 8K, dan zou je nog voldoende hebben aan 1Gb/s.

En uncompressed video over een netwerkverbinding drukken is ook een beetje overdreven, aangezien 35 dollar dure apparaten ter grootte van een bankpas al 1080P streams kunnen decompressen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kroegtijger schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:17:
[...]

Dat zal je toch nog vies tegen vallen. Neem alleen al een 120mbit internet abo en je kan niet meer met een 100mbit netwerk af als je ook daadwerkelijk gebruik wil maken van je volle internet-snelheid. Dat lijkt me toch wel prettig als je daarvoor betaald om een beetje knappe usenet-download te doen. Oftewel, je hoeft niet 1Gbit vol te trekken wil je al voordeel hebben aan hoger dan 100mbit. Dus ja, het is nuttig om naar een gigabit-netwerk over te stappen, en dan hou je nog wel wat groeiruimte over.

[...]

Makkelijker gezegd dan gedaan... Probeer het maar eens in een leiding waar nogal wat bochtjes in zitten, en zeker als er 2 of 3 kabels in zitten waarvan je er maar 1 wilt doortrekken. Bijna een kansloze missie. Kan je het beter in 1x goed doen natuurlijk. Theorie en praktijk zijn wat dat betreft helaas niet hetzelfde...
Cat5e loopt bij mij thuis met 100MB/s dus voor 120mbit wat 12MB/s is, is dan ruim voldoende. Sneller hoef je nu nog niet aan te leggen.. Dat is mijn punt.

Cat6 is leuk voor als je veel kopieert over het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:43
Ik heb destijds maar gelijk cat6a gedaan, om de volgende redenen:
  • Kabels trekken is godsgruwelijk rotwerk. Ik moest 4 kamers * 2 aansluitingen. Was een nieuwbouwhuis met loze leidingen, maar toch. Je bent er zo een halve dag tot een dag mee kwijt.
  • De prijs van de kabel was verwaarloosbaar voor 6a t.o.v. 5e. Zeker in relatie tot de inbouwdozen (jung, in dezelfde stijl als alle stopcontacten.)
  • Er is minder kaf onder het koren bij 6a kabels. Er is een hoop alu en ijzer baggermateriaal op de markt in 5e. Dan maar wat meer betalen (en een betrouwbare webshop nemen). Ik bleek in mijn vorige huis ook slachtoffer geweest te zijn van "nep"-kabels van ijzer. Nooit doorgehad, want 100mbit switches in oude huis, dus niet gemerkt dat het geen gigabit was. Had alleen een stukje van een paar meter tijdelijk meegenomen naar het nieuwe huis, zolang ik nog geen inbouwkabels had, en daar wilde het ineens niet op gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Het is echt een takkewerk om aan te leggen. Waarom zou je 15 euro per 100m bespraren op kabel. Als je kijkt naar een verbouwing of inrichting van een huis valt dat toch in het niet! Je gaat spijt krijgen als je over 2 jaar toch weer nieuwe wilt leggen, je bent zo een hele dag bezig. Liever dan meteen cat 6, dan kan je zekerweten duizond mbitsen doen en je weet dat de kwaliteit van de kabel hoger ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
thx voor alle reacties :)

Nog even een laatste check voor de zekerheid. want dan ga ik toch voor de CAT6 (of 6a?). prijs verschil is nog te overzien :)

Situatie:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7136/7686719666_b2704001a3_o.jpg

Is dit een goede opzet of mis ik nog iets waar ik bij de CAT6 rekening mee moet houden?

samengevat kan ik dan het volgende samenstellen?

Kabel: https://www.netwerkwinkel...g-50m-EM6U-50-p_2592.html

connectors (voor apparatuur): https://www.netwerkwinkel...kabel-TD168M--p_4117.html

WCD: https://www.netwerkwinkel...Jack-Wit-PAWA-p_3402.html (mis hier dan nog wel denk de aansluitingen?)

Switch: is dit een goede? https://www.netwerkwinkel...op-ELN422102-p_10468.html

Router: nog tips?

Sorry voor de lastige vragen :X maar wil het graag ff dubbel checken voor ik straks alsnog iets overnieuw kan gaan doen 8)7

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:34

The Executer

Lekker belangrijk!

Inderdaad mis je dan de aansluiting. Deze staat op de site als keystone jack.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:52
Voor de prijs maakt het denk ik weinig uit en volstaat utp cat6 ook prima.
Voordeel van cat5e is dat deze dunner is.

Ik vind wel een netwerk plug met cat5e een stuk eenvoudiger te monteren is dan in combinate met cat6.
Met cat6 heb ik dan vooral moeite om de kern draden goed naast elkaar te krijgen.
Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, maar oefening baart kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Laatst online: 09-04 15:21
het beste is gewoon om nu gelijk een kilometer CAT6A te kopen, dan hoef je dat over een paar jaar ook niet weer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Waarom geen gigabit switch? Die zijn niet veel duurder.

En als je toch overal 2 kabels legt, koop dan 2 rollen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:34

brilsmurfffje schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:46:
[...]

Cat5e loopt bij mij thuis met 100MB/s dus voor 120mbit wat 12MB/s is, is dan ruim voldoende. Sneller hoef je nu nog niet aan te leggen.. Dat is mijn punt.

Cat6 is leuk voor als je veel kopieert over het netwerk.
100MB/s is 1Gb/s |:(

IMHO weet je niet echt waarover je bezig bent, dus misschien geen advies gaan geven dan?

Ik heb op zolder een simpel servertje met 1 sata-schijf erin.
Vroeger kon ik daar tegen 12MB/s naartoe kopiëren, nu dankzij gigabit tegen 65MB/s

Het heeft dus zeker en vast nut, misschien alleen niet voor jou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wat is trouwens de beste/netste oplossing voor in de meterkast. internet komt via de modem binnen, vanuit daar zal het naar een router gaan om vervolgens dus naar de WCD's te gaan. Dit zullen dus 7 kabels worden.

Zijn er 8 poort routers of is een andere oplossing beter/netter? Of hoe hebben jullie dit gedaan en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 23:10
Paulus07 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:22:
Wat is trouwens de beste/netste oplossing voor in de meterkast. internet komt via de modem binnen, vanuit daar zal het naar een router gaan om vervolgens dus naar de WCD's te gaan. Dit zullen dus 7 kabels worden.

Zijn er 8 poort routers of is een andere oplossing beter/netter? Of hoe hebben jullie dit gedaan en wat zijn de ervaringen?
Als je de mogelijkheid hebt alles centraal houden. als je keer problemen ondervindt kan ook makkelijker testen.

De standaard routers hebben 4 lan poorten. Geen Probleem hang achter je router gewoon switch van 5/8 poorten of groter indien nodig is.
Zorg wel dat je wel gelijk gigabit switch pakt en goed merk, zoals cisco/linksys, netgear,

Dan kan je 3poorten op je router voor lan gebruiken en 1poort hang je de switch aan en dan heb je op je switch nog 4 of 7 poorten vrij net welke je koopt natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 02-08-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fire69 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 23:44:
[...]

[...]

100MB/s is 1Gb/s |:(

IMHO weet je niet echt waarover je bezig bent, dus misschien geen advies gaan geven dan?

Ik heb op zolder een simpel servertje met 1 sata-schijf erin.
Vroeger kon ik daar tegen 12MB/s naartoe kopiëren, nu dankzij gigabit tegen 65MB/s

Het heeft dus zeker en vast nut, misschien alleen niet voor jou...
Sorry voor de typefout, cat6e is leuk als je 10GB/s wilt halen, dat is gewoon niet realistisch voor een thuissituatie nu.
Op cat5e kabels kan je prima gigabit draaien en dus in theorie 100MB/s halen, dat is snel zat zelfs voor de snelste kabel abonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Paulus07 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:22:
Wat is trouwens de beste/netste oplossing voor in de meterkast
Je hebt glasvezel, waarschijnlijk dus ook een router die gigabit-poorten heeft? Tenminste, met glas een router kopen die max 100mbit doet zou ik niet doen, het prijsverschil tussen een D-link die hoge ogen gooit op smallnetbuilder en de goedkoopste Sweex is niet zo groot...

Ik zou naar de hoek met de TV / PS3 etc trouwens ook 2 kabels leggen; je bent nu toch bezig en dan kun je ook zonder dure (nu ja, relatief...) switches IPTV in die hoek krijgen. Dan heb je 8 kabels in de meterkast.

8p switch neerzetten, 3 kabels in de router, 1 kabel tussen router en switch, overige 5 kabels in de switch. Dan heb je 2 poorten over in de switch voor een Youless en een NAS bijvoorbeeld :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 21:38
jopoh schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:40:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt alles centraal houden. als je keer problemen ondervindt kan ook makkelijker testen.

De standaard routers hebben 4 lan poorten. Geen Probleem hang achter je router gewoon switch van 5/8 poorten of groter indien nodig is.
Zorg wel dat je wel gelijk gigabit switch pakt en goed merk, zoals cisco/linksys, netgear,

Dan kan je 3poorten op je router voor lan gebruiken en 1poort hang je de switch aan en dan heb je op je switch nog 4 of 7 poorten vrij net welke je koopt natuurlijk.
Aanvulling vanuit mijn kant is eventueel om "iets" meer uit te geven aan een Switch welke gelijk link aggregration oftewel trunking ondersteund. Wanneer je ooit een NAS koopt a la een Synology DS-412+ welke trunking ondersteund kan je dit gelijk toepassen. Naast het feit dat 't stoer staat is het ook nog eens nuttig.

De https://tweakers.net/pric...21/tp-link-tl-sg3210.html is een fijne keuze gezien zijn prijs en de afwezigheid van een ventilator.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
Belachelijk veel geld voor een switch, zeker met functies die een gemiddelde gebruiker niet nodig heeft. Ik heb hier in mijn gigabit netwerk een pricewatch: Netgear Prosafe GS108 zitten en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Heb een stabiele verbinding met al mijn apparaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Lt-Crash op 02-08-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Lt-Crash schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:07:
Belachelijk veel geld voor een switch, zeker met functies die een gemiddelde gebruiker niet nodig heeft. Ik heb hier in mijn gigabit netwerk een pricewatch: Netgear Prosafe GS108 zitten en deze heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Heb een stabiele verbinding met al mijn apparaten.
Je vergeet wel waarom ik deze selecteer, dit is de enige "budget" switch welke 802.3ad ondersteund wat dus het Link Aggregration protocol is. Zonder de aanwezigheid van dit protocol werkt LA simpelweg niet. Al met al dus een prima budget keuze in vergelijking met Linksys/Netgear e.d. tegenhangers welke vaak het dubbele kosten.

Dat ondersteund jouw switch simpelweg niet. En ja, heb thuis een NAS welke LA ondersteund en zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Waarom zou je aanraden Link Aggregation te gebruiken? Heeft geeft bij mensen die niet weten wat het is en hoe ze het in moeten stellen vaker problemen dan dat het voordeel oplevert.

Ook zie ik niet in welk voordeel het de TS op zou leveren; welk scenario kun je verzinnen in een thuissituatie waarin LA een (groot) voordeel geeft? Ja, je haalt meer dan 1 gigabit, maar hoe vaak doe je dat, en hoe lang hou je dat vol? De gemiddelde NAS staat 99% van de tijd uit zijn neus te eten...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Paul schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 17:15:
Waarom zou je aanraden Link Aggregation te gebruiken? Heeft geeft bij mensen die niet weten wat het is en hoe ze het in moeten stellen vaker problemen dan dat het voordeel oplevert.

Ook zie ik niet in welk voordeel het de TS op zou leveren; welk scenario kun je verzinnen in een thuissituatie waarin LA een (groot) voordeel geeft? Ja, je haalt meer dan 1 gigabit, maar hoe vaak doe je dat, en hoe lang hou je dat vol? De gemiddelde NAS staat 99% van de tijd uit zijn neus te eten...
Puur vanwege de reden dat je beter voorbereid kan zijn op de toekomst. Als Synology het nu al toepast op haar "goedkopere" lijn zegt iets mij dat dit alleen maar vaker toegepast gaat worden en LA is iets wat geen kwaad kan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

m'n moederbord heeft ook 2 Ethernet poorten, dat is ook echt puur voor de show, dat heeft niets met de toekomst te maken imho.
De enigste nuttige toepassing is dat je je internet op een gemakkelijke manier kan delen tijdens een lan..

Momenteel zijn SSD's ook een factor 10 duurder per GB dus tegen de tijd dat we dat allemaal in RAID in onze nas hebben zitten. (want dat is de snelheid die je nodig hebt om 2 Gigabit poorten vol te trekken)

Dus ik zou gewoon voor zo'n Netgear switch gaan, hier staat er ook een, weliswaar een 4 poorten maar deze draait al zeker 4 jaar probleemloos en zonder enige vorm van warmte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

brilsmurfffje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:50:
[...]

Sorry voor de typefout, cat6e is leuk als je 10GB/s wilt halen, dat is gewoon niet realistisch voor een thuissituatie nu.
"nu".

Daar zit 't probleem. Je zit heel erg over dat 't "nu" niet nodig is. Maar over 10 jaar is dat wellicht een ander verhaal. En dan is 't fijn als je met een kleine extra investering nu, op dat moment niet alles opnieuw hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb dit type modem hangen in de meterkast: onsbrabantnet DRG600

Crappy foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.onsbrabantnet.nl/sites/default/files/fck/DRG600.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
brilsmurfffje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:50:
[...]

Op cat5e kabels kan je prima gigabit draaien en dus in theorie 100MB/s halen, dat is snel zat zelfs voor de snelste kabel abonnementen.
Ok, typo :)

Maar nog is het niet zinnig wat je zegt IMO.
Je hebt het steeds over internet, maar je kopieert thuis toch ook files heen en weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ja dat klopt, maar zoals ik al zei met cat5E kan je 100MB/s halen. Wil je in een situatie komen dat dat niet voldoende is dan moet of van een SSD naar een SSD kopieëren of van een HDD Raid opstelling. En dat lijkt mij niet zo relevant voor nu.
Imho is het enige wat je zou kunnen overwegen om nu al Cat6 kabels te leggen maar voor nu nog wel enkel gigabit switches/routers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

"nu".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
brilsmurfffje schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:27:
ja dat klopt, maar zoals ik al zei met cat5E kan je 100MB/s halen. Wil je in een situatie komen dat dat niet voldoende is dan moet of van een SSD naar een SSD kopieëren of van een HDD Raid opstelling. En dat lijkt mij niet zo relevant voor nu.
Imho is het enige wat je zou kunnen overwegen om nu al Cat6 kabels te leggen maar voor nu nog wel enkel gigabit switches/routers te gebruiken.
Dat zou ik ook adviseren :)
(en ga ik zelf ook doen nu, ben aan het verbouwen :P )

In de toekomst wordt het zeker interessant, zeker als je ziet hoe de prijzen van 5-bay NAS-apparaten zakt.
(nu enkel die schijven nog :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Laatst online: 06-04 09:58

deraco96

Altijd.

En dan wacht je toch een paar seconden langer tot alles is gekopieerd? Zodra je je internetabbo bij kunt houden zou ik tevreden zijn, thuis kopiëren dan haal je koffie of wat anders en dan is de klus ook geklaard. 100 Mbit is net te weinig maar als je kabels net geen 10GB/s doen is geen ramp lijkt mij.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Mwah voor het prijsverschil kan je nu wel cat6e kabels kopen, jaren geleden is hier thuis ook al cat5e gelegt terwijl toen alles nog 100mbit was, later is alles geupgraded naar gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 09:43

Nox

Noxiuz

Ik heb hier cat5e liggen maar daar gaat ook gewoon gigabit over. Zeker over korte lengtes is dat geen probleem. Alleen wanneer ga je het nodig hebben? Ja een gigabit verbinding trek je met een redelijke SSD ook vol, maar die hele SSD is ook weer in een paar minuten volledig gekopieert. En wanneer doe je dat?

Denk even duidelijk na wat je nodig hebt. 6a is overdreven gezien je wss niet meer dan 30 meter gaat trekken. Dan doet 6 ook 10gb. Als je het zou willen...

Beter is om een deftige kabel neer te leggen en geen prutswerk Of je 5e of 6 pakt is echt afhankelijk van je eisen. Heb je veel strenge eisen 6 en anders voldoet 5e ook wel. Maar een kabel naar je tv is niet verkeerd en eventueel een extra kabel naar de eerste verdieping of zolder voor een AP bijvoorbeeld.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
kabel naar de tv gaat gewoon via de coax. heb geen digitale tv abbo erbij genomen. Kijk niet veel tv en alle reclames op de NL tv hoef ik niet in HD te zien ;) :P

Maar de prijs tussen CAT5e en CAT6 is maar minimaal dus is denk beter en makkelijker om dat er nu al doorheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Hoewel je best cat6-kabels kunt trekken en mensen hier schermen met standaarden en 10GB tot 100 meter speelt er nog een factor:

Ik acht het heel onwaarschijnlijk dat jij (als 'amateur' die dat niet voor zijn werk doet) een gecertificeerde CAT6-installatie op kunt leveren.

Daar is niks mis mee (ik kan het ook niet :P ), gigabit ga je zeker wel halen (zolang je de juiste aders / aderparen gebruikt en geen copper clad aluminium hebt) maar die glorieuze toekomstplannen moet je wel een beetje met een korreltje zout nemen ;)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Hoe zit dat eigenlijk voor die cat6(a)-connectoren? Kan je die een beetje zelf knijpen of is dat onmogelijk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 07:21
Op een CAT.6A mag je geen connector zetten, je zult dus een patchpanel en/of keystone moeten gebruiken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fast-server schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:58:
Op een CAT.6A mag je geen connector zetten, je zult dus een patchpanel en/of keystone moeten gebruiken.
Onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
fast-server schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:58:
Hoe ga je dan van je wcd naar je pc? Kabel zonder connectors gebruiken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Leg eens uit waarom dit volgens jouw onzin is?

Op stugge installatie kabel mag je nooit een connector knijpen anders voldoe je niet meer aan de voorschriften.
Daarnaast breek stugge kabel als deze regelmatig heen en weer beweegt, heb jij al soepele CAT.6A kabel gevonden zonder connectoren ?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Fire69 schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:14:
[...]

Hoe ga je dan van je wcd naar je pc? Kabel zonder connectors gebruiken? :P
Hiervoor maken ze speciaal kabels in de fabriek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Maar is dan de cat6 flexibele kabel beter (van WCD naar apparatuur)? of is het ook te doen om op de stugge variant connectors te zetten (of is dit echt een *piep* klusje?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik ben lang geleden gestopt zelf kabels te knijpen als ik het kan vermijden, ze zijn veel steviger, ze kosten ongeveer net zoveel als de kabel + connectoren, het kost geen tijd en je weet zeker dat ze werken en goed geknepen zijn en niet te ver ont-twist etc etc.

Zeker zakelijk, in (de kosten voor de) tijd dat ik één kabel knijp heeft de klant al 4 kabels (ok, afhankelijk van de lengte..) kunnen kopen.

Sowieso: Patchkabels (dus niet in muren maar naar de switch of de server of de PC of net werk apparaat) is flexibel, installatiekabel is stug. Als je stugge kabel gaat gebruiken als patchkabel dan loop je grote kans (na verloop van tijd) met een kabelbreuk te eindigen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11:35
Paulus07 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 09:12:
Maar is dan de cat6 flexibele kabel beter (van WCD naar apparatuur)? of is het ook te doen om op de stugge variant connectors te zetten (of is dit echt een *piep* klusje?)
Als ik het goed begrepen heb "kun" je op stugge geen connector knijpen. Het 'puntje' in de connector die zich normaal door de gevlochten koperdraad perst en zo contact maakt, kan het massieve koper niet perforeren. Maar als dit puntje ombuigt heb je met een beetje geluk toch prima contact.
Echter met een beetje pech breekt hij af en kun je het opnieuw proberen.
Ik meen dat er wel connectors zijn die in plaats van een puntje juist een U-tje hebben zoals in LSA-connectors, maar kan die zo snel niet vinden.

Ik ga eens informeren naar de mogelijkheid wat loze leidingen in mijn muren te laten frezen voordat er gestuct wordt. Had er niet eens bij stil gestaan dit eens mooi op orde te kunnen brengen.
Schrik wel een beetje van de prijs voor een net 10" patchpaneeltje, het is maar iets dat onzichtbaar in de meterkast komt. Dan snap ik wel dat men liever probeert connectors op de kabels te knijpen.

[ Voor 32% gewijzigd door frickY op 06-08-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
frickY schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:19:
[...]

Schrik wel een beetje van de prijs voor een net 10" patchpaneeltje, het is maar iets dat onzichtbaar in de meterkast komt. Dan snap ik wel dat men liever probeert connectors op de kabels te knijpen.
Als je het bedrag voor een patchpanel afzet tegen de totale kosten mbt kabels, stekkers etc, dan valt het wel mee. Je kan soms ook nog wel eens "geinig voor weinig" wat scoren bij bedrijfspanden die worden leeg gehaald, of in de V&A.
Voor patching in de meterkast kan het meestal ook wel om op massieve kern je stekker te zetten, maar het heeft niet de voorkeur. Aangezien de bekabeling in de meterkast meestal ongemoeid blijft werkt het vaak zonder problemen. In een huiskamer is dat vaak toch wel wat anders; zeker als het een laptop oid betreft zou ik daar zeker geen massieve kern-kabel gebruiken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dus dit zou voor mij de ideale opstelling zijn?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8430/7728023228_20b0436916_o.jpg

of opzet 2 (met kleinere switch van 5 ipv 8 poorts en de overige in de router erbij die ook vaak 4 poorten heeft)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8433/7728113056_ccf812c1cc_o.jpg

Doe het maar even via een afbeelding. Werkt wat fijner en overzichtelijker :)

[ Voor 228% gewijzigd door Paulus07 op 06-08-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee als je patches gaat maken gewoon alles via cat6 en rj 45 ook je telefonie.(blauwe aderpaar, 4 en5)

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 06-08-2012 22:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 11:35
Wat zou reden zijn om nu nog cat5e te trekken ipv 6a?
Op fotos is het moeilijk te zien, maar is cat6 dikker? Krijg je dan minder kabels door dezelfde loze leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

fast-server schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 22:17:
Leg eens uit waarom dit volgens jouw onzin is?

Op stugge installatie kabel mag je nooit een connector knijpen anders voldoe je niet meer aan de voorschriften.
Onzin. Voor solid kabel heb je gewoon speciale pluggen.
Daarnaast breek stugge kabel als deze regelmatig heen en weer beweegt, heb jij al soepele CAT.6A kabel gevonden zonder connectoren ?
http://www.belkin.com/IWC...process?Product_Id=476300

Solid kom je wel vaker tegen ja, maar dat geldt voor alle kabel op rol. (En bij Belden, toch geen fluttoko met kabels, zijn de cat6a patchkabels ook gewoon solid.)
frickY schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 16:19:
[...]

Als ik het goed begrepen heb "kun" je op stugge geen connector knijpen. Het 'puntje' in de connector die zich normaal door de gevlochten koperdraad perst en zo contact maakt, kan het massieve koper niet perforeren. Maar als dit puntje ombuigt heb je met een beetje geluk toch prima contact.
Echter met een beetje pech breekt hij af en kun je het opnieuw proberen.
Mwah, met de juiste tools en wat kracht komt 't er nog altijd wel doorheen, maar het is wel moeilijker inderdaad. Ik heb nog nooit gehad dat er zo'n pin omboog iig. (Los van dat ik als 't even kan de goede connectors gebruik, maar soms kun je even niet anders.)
Ik meen dat er wel connectors zijn die in plaats van een puntje juist een U-tje hebben zoals in LSA-connectors, maar kan die zo snel niet vinden.
Correct. Die prikken dus juist door de isolatie om de ader heen om daar contact te maken met het koper.

Overigens zijn die pluggen juist makkelijker te vinden aangezien ze ook prima werken op stranded kabel, en de meeste kabel op rol nou eenmaal solid is. Voorbeeld: https://www.netwerkwinkel...-kabel-TD108M--p_310.html

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeR op 07-08-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Altijd die eeuwige cat 5/6 solid of niet discussies... Ik heb voor de aanleg voor mijn netwerk thuis ook veel op GOT gelezen. Toen ik aan het hele project begon was ik ook enigzins bang geworden om het verkeerd te doen. Achteraf kan ik je zeggen dat het best meevalt met die "puntjes". Er zijn tegenwoordig UTP stekkers die geschikt zijn voor zowel solide als gevlochten kabel. De aansluitingen zijn net zo dik als de aansluitpunten van de UTP stekker zelf. Dus ook al gaat hij niet door gevlochten kabel heen, het werkt prima en je hoeft echt niet bang te zijn voor signaalverlies. De enige valide reden die voor mij over blijft waar je geen solide kabel voor moet gebruiken is voor patch kabeltjes ivm flexibiliteit en duurzaamheid, maar als je die niet om de week hoeft te wisselen zal het met solide kabel ook prima gaan. Zorg voor goed materiaal, laat je vooral niet gek maken en durf soms je eigen perfectionisme aan de kant te zetten en een gokje te wagen. Dat heeft mij erg geholpen. ;-)

Zie ook;

Jarlian in "Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3"

[ Voor 5% gewijzigd door Jarlian op 07-08-2012 09:31 ]

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Als ik connectors op de stugge kabel krijg heb ik dan nog wel een patch kast nodig of kan ik ze dan net zo goed rechtstreeks in de switch & router pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarlian
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-01 16:50
Paulus07 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:54: heb ik dan nog wel een patch kast nodig of kan ik ze dan net zo goed rechtstreeks in de switch & router pluggen?
Kan allebei. De patchpanel geeft alleen meerwaarde omdat ik nu de solid kabels die de muur ingaan nooit meer hoef aan te raken. Als ik iets wil veranderen kan ik dat met korte patch draadjes doen. En als je bijv een aansluiting als telefoon aansluiting wil gebruiken is een patchpanel (in dit geval in een patchkast) gewoon wat handiger om het even aan te leggen. Een UTP connector past namelijk niet in de telefoon aansluiting vd router, maar de telefoonconnector weer wel in het patchpanel. Dus dan kun je iedere netwerkaansluiting in huis makkelijk omtoveren tot telefoonaansluiting ;)

"Never argue with a fool. He will only drag you down to his level and beat you on experience."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Een telefoon-connector (rj11 of rj6 volgens mij) in een utp-connector (rj45) gaat wel maar volgens mij is dat niet bevorderlijk voor de utp-connector. de zijkanten van de rj6/rj11 buigen de buitenste draadjes vd RJ45 te strak terug zodat je problemen kunt krijgen als je hem weer als rj45 wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je je daar zorgen over maakt knijp je een rj45 aan je telefoonkabel, klaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Nog tips mbt het trekken van de dubbele kabels door de leidingen? heb tot nu toe nog alleen enkele kabels getrokken vroeger :)

is er een slim truukje voor om vanaf de rol 2 kabels tegelijk erdoorheen te jagen? of toch eerst 2 kabels afknippen en dan erdoor trekken? of uiteinde van de rol vasthouden en dan de lus er doorheen trekken?
Pagina: 1 2 Laatste