[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Iets meer zou van mij persoonlijk ook wel mogen
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Even advocaat van de duivel: waar ligt dan de grens ? moeten we het ook voor usb, sata, scsi ed. gebruiken ?player-x schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:15:
nieuws: Via introduceert zuinig pico-itx-bord met ARM-chip
sdio- en gpio-poorten? lvds-aansluitingen???
Letterlijk 1 min werk om de afkortingen via ABBR uit te leggen.
[...]
Voor echte insiders misschien niet onbekend, maar speel en bouw al 30 jaar computers, en had geen idee waar de afkortingen voor stonden.
kom op redactie zo moeilijk is de ABBR functie in gebruik nu ook weer niet, zelf ik kan het het gebruiken!
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Je moet natuurlijk een basis niveau kiezen, maar waarom 'soc' dan wel (die al lang gehanteerd wordt) en deze drie 'nieuwe' (althans ik heb er nog nooit van gehoord heb) niet?Mike2k schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:25:
[...]
Even advocaat van de duivel: waar ligt dan de grens ? moeten we het ook voor usb, sata, scsi ed. gebruiken ?
Het is overdreven om bijvoorbeeld ook usb te doen omdat iedere gek die met een pc werkt weet wat usb is en doet. Dus de betekenis van de afkorting is irrelevant binnen de tekst. Maar afgezien van het feit dat sdio en gpio blijkbaar om in- en output gaat, heb ik geen idee wat het doet. Ik heb algemenere afkortingen voorzien worden van een ABBR-tag.
Ik ben met je eens dat teveel ook niet goed is, dat is zeker iets om voor te waken. Maar ik had er hier toch wel een paar meer willen zien
/persoonlijke mening
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Dat is natuurlijk niet nodig, maar voor de hier gebruikte afkortingen, weet ik bijna zeker dat 95% van de lezer zich afvragen waar de afkortingen voor staan.Mike2k schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:25:
Even advocaat van de duivel: waar ligt dan de grens ? moeten we het ook voor usb, sata, scsi ed. gebruiken ?
Ik werk in de offshore, en voor en na elke job die ik doe moet ik een [abbr=Safe Jobb Analyse]SJA invullen, het is een simpele checklist, waar ik even moet langs lopen om te zien dat er geen gevaren zijn.
En net als usb, sata, scsi bekende begrippen zijn op T-net, hoef ik bv in mijn SJA geen melding te maken van, dat men tijdens slijp werkzaamheden een bril, handschoenen en oordopen moet gebruiken.
Gebruik van een SJA heeft een dubbele werking, ten eerste moet ik zelf kijken of de werk plek veilig is, en als ik klaar ben dat alles weer in orde en veilig is, en daar moet ik er voor tekenen dat het ook echt zo is.
Het legt dus meer verantwoording bij mij dat alles in goede orde is, maar helpt me ook dat ik er op let.
Zou het niet een idee zijn als de redactie een check list kunnen maken, van regels en dingen waar een nieuws artikel aan moet voldoen.
Ik weet er iig al een"
[x] Uitleg of ABBR gebruikt bij onbekende afkortingen, onderwerpen en begrippen.
[Bekijk bericht] [Verstuur bericht]
Er zullen vast wel meer regels zijn die de redactie verlangt waar artikelen aan voldoen, waarom niet een simpele check list, zo dat mensen er nog even worden benadrukt.
Dat is een probleem van het gebruikte device, niet van de website, zeg niet dat T-net er geen rekening mee moet houden, maar zo als eerder was gezegd er zijn grenzen, aan wat wel en niet kan en moet doen.Reinier schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:42:
Los van de vraag of een uitleg überhaupt handig/nodig is vind ik de abbr's niet handig. Veel devices (smartphones en tablets) doen er niet veel mee. Mouseovers/hovers gaan niet zo lekker op touchscreens.
[ Voor 18% gewijzigd door player-x op 25-07-2012 15:50 ]
Maar puur vanuit de techniek gezien is ABBR daar wel voor bedoelt. Dat browsers op touch-devices daar niets mee doen is een gemis van die browsers. De (HTML) specificaties schrijven niet voor hoe een dergelijke uitleg getoond moet worden, dus browsers kunnen dat ook doen door er een klik(touch)baar icoontje voor of achter te zettenReinier schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:42:
Los van de vraag of een uitleg überhaupt handig/nodig is vind ik de abbr's niet handig. Veel devices (smartphones en tablets) doen er niet veel mee. Mouseovers/hovers gaan niet zo lekker op touchscreens.
Intentionally left blank
Just my €0,02
[ Voor 24% gewijzigd door Angeloonie op 25-07-2012 15:49 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. De spoiler-tag daarentegen...crisp schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:46:
[...]
Maar puur vanuit de techniek gezien is ABBR daar wel voor bedoelt. Dat browsers op touch-devices daar niets mee doen is een gemis van die browsers. De (HTML) specificaties schrijven niet voor hoe een dergelijke uitleg getoond moet worden, dus browsers kunnen dat ook doen door er een klik(touch)baar icoontje voor of achter te zetten
Je kan alles met techniek proberen op te lossen, maar als mensen nu al niet <abbr> gebruiken wie zegt dat ze dat wel gaan doen als het (nog) makkelijker gemaakt wordt. Het begint in eerste instantie met nadenken bij wat je schrijft, en als die stap al overgeslagen wordt dan helpt verder niets behalve eraan blijven herinneren dmv topics als dezeAngeloonie schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:47:
Ik roep maar iets, maar is het niet handig als er een database is met afkortingen, om vervolgens alleen maar een [abbr] tag ergens om heen te hoeven plaatsen? Vervolgens herkent hij de afkorting en linkt hij de abbr uit de database er aan. Dan ram je dus USB in, en doe je hetzelfde als met de [b] tags, 1 klik en de rest gaat automatisch.
Just my €0,02
Daarbij: geautomatiseerde oplossingen maakt mensen lui (en die vergeten dan ook om soms de DB bij te werken e.d.) en zijn vaak ook weer te generiek.
Mja, die staat al lang op de backlogReinier schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:49:
[...]
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. De spoiler-tag daarentegen...
[ Voor 6% gewijzigd door crisp op 25-07-2012 15:53 ]
Intentionally left blank
Helemaal mee eens. Het is puur een redactionele aangelegenheid. De auteur moet inzien wie de doelgroep is, wat de gemiddelde kennis van die doelgroep is en het artikel daaraan aanpassen.crisp schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:50:
[...]
Je kan alles met techniek proberen op te lossen, maar als mensen nu al niet <abbr> gebruiken wie zegt dat ze dat wel gaan doen als het (nog) makkelijker gemaakt wordt. Het begint in eerste instantie met nadenken bij wat je schrijft, en als die stap al overgeslagen wordt dan helpt verder niets behalve eraan blijven herinneren dmv topics als deze
Af en toe een herinneringstopic zoals deze, is niet slecht en houdt ze scherp
Ergens wel een schrikmoment voor mijn kennis van hedendaagse computertechniek. Ik dacht dat ik het meeste wel wist en dan komt zo'n artikel met drie afkortingen die ik nooit eerder gezien heb. Blijkbaar toch niet dus. Ik voel me oud
Da's eerder voorgesteld, maar niet elk artikel heeft dezelfde doelgroep en ook de eisen veranderen dus per artikel. In een artikel over overklokken zullen we minder snel een technische afkorting verklaren dan in een stuk over games. Verder kampen we met homonymie: ip, is dat internet protocol of intellectual property? Een automatische oplossing doet aan zulke afwegingen geen recht.Angeloonie schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:47:
Ik roep maar iets, maar is het niet handig als er een database is met afkortingen, om vervolgens alleen maar een [abbr] tag ergens om heen te hoeven plaatsen? Vervolgens herkent hij de afkorting en linkt hij de abbr uit de database er aan. Dan ram je dus USB in, en doe je hetzelfde als met de [b] tags, 1 klik en de rest gaat automatisch. Elke keer de volledige uitleg moeten typen is ook niet fijn lijkt mij.
Just my €0,02
En verder is het al procedureel vastgelegd dat er naar acronympjes moet worden gekeken. Het blijft echter mensenwerk.
Ik kende de bewuste afkortingen trouwens ook niet
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Dat gaat niet echt werken, daar vele afkortingen dubbele of zelfs veelvoudige betekenis hebben.Angeloonie schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:47:
Ik roep maar iets, maar is het niet handig als er een database is met afkortingen, om vervolgens alleen maar een [abbr] tag ergens om heen te hoeven plaatsen? Vervolgens herkent hij de afkorting en linkt hij de abbr uit de database er aan. Dan ram je dus USB in, en doe je hetzelfde als met de [b] tags, 1 klik en de rest gaat automatisch. Elke keer de volledige uitleg moeten typen is ook niet fijn lijkt mij.
Zo als je ziet heeft IP al 4 relevante verwijzingen die op T-net gebruikt worden.IP
IP of Ip heeft verscheidene betekenissen:
- Ip, de HK-romanisatie van Ye, een Chinese achternaam
- Internetprotocol
- IP-adres
- IP-code voor de beschermingsgraden van elektrische toestellen
- IP (reclameregie), de reclameregie van RTL-zenders
- IP (complexiteitsklasse), een complexiteitsklasse
- IP - Intellectual property
- Itinerário Principal, een wegtype in Portugal
Waarom dan niet checkboxen gebruiken voor dat een artikel geplaatst kan worden, en als eind-redacteur, heb je dan een extra stok om je minion's goed in het gareel te houden, kan nooit verkeerd zijn.Rataplan schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:00:
Het blijft echter mensenwerk.
[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 25-07-2012 16:11 ]
Als het goed is wordt alles altijd gecontroleerd door iemand voordat het online komt te staan. Dus één iemand schrijft het en iemand anders controleert het. Maar beide personen blijven mensenplayer-x schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:10:
[...]
Waarom dan niet checkboxen gebruiken voor dat een artikel geplaatst kan worden, en als eind-redacteur, heb je dan een extra stok om je minion's goed in het gareel te houden, kan nooit verkeerd zijn.
[afbeelding] Hey heb je niet getekend daar dat alles in orde was?
The devil is in the details.
Zeg ook niet dat er dan geen fouten meer gemaakt worden, maart uit persoonlijke ervaring weet ik dat checklijsten gewoon echt werken, zelfs als het maar een simpel vinkje is.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Ligt er aan hoe je het op steld.Rataplan schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:21:
dus het vinkje zou zijn gezet - maar dat is dus niet afdoende.
Hier voldeed het artikel iig niet aan.[x] Uitleg of ABBR gebruikt bij onbekende afkortingen, onderwerpen en begrippen.
Zeg niet dat het gebruik van checklijsten alles zal ver komen, als dat zo was had ik geen veiligheidsvergaderingen meer nodig, of hoef ik zelf voor dat ik werk uitgeef, niet eerst zelf meer te kijken.
Dat lijkt me niet. Wanneer er hier over IP wordt gesproken is dat in 9 van de 10 gevallen een IP-adres.player-x schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:02:
[...]
Zo als je ziet heeft IP al 4 relevante verwijzingen die op T-net gebruikt worden.
Waarmee je dus in 10% van de gevallen automatisch een acronym verkeerd uitschrijft?tweaker2010 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:33:
[...]
Dat lijkt me niet. Wanneer er hier over IP wordt gesproken is dat in 9 van de 10 gevallen een IP-adres.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat artikels altijd gereviewed worden door een tweede persoon, ook niet tijdens kantoor-uren.Hahn schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:12:
[...]
Als het goed is wordt alles altijd gecontroleerd door iemand voordat het online komt te staan. Dus één iemand schrijft het en iemand anders controleert het. Maar beide personen blijven mensen
Waarom? Omdat er soms foutjes in staan? Je weet dat woorden al leesbaar zijn als de eerste en laatste letter maar op de goeie plek staan en de rest gehusseld wordt? Af en toe wat letters omwisselen zou meestal door de spellingscontrole opgepikt moeten worden maar zeker spul als een woordje vergeten of op de verkeerde plek zetten is zomaar iets waar je makkelijk overheen leest. Ik wel in elk geval.Sphere- schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:05:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat artikels altijd gereviewed worden door een tweede persoon, ook niet tijdens kantoor-uren.
Niet om er oneindig over door te zeuren, maar daar is een checklist juist reuze handig voor.NMe schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:08:
Waarom? Omdat er soms foutjes in staan?
en is juist erg handig om dergelijke foutjes te vinden, is juist de hoofd reden dat wij ze op werk gebruiken, om dergelijke slordigheidjes te vinden en verkomen.
Niet dat de de artikelen slordig zijn of zo, vind de artikelen op T-net gemiddeld een 7~8 waard, waar bv een site als HWI gemiddeld imo maar een 6je haalt.
Is wel zo. En dat wil inderdaad niet zeggen dat alle fouten er uit worden gehaald, zeker niet met de hoeveelheid content die we publiceren.Sphere- schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:05:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd niet het gevoel dat artikels altijd gereviewed worden door een tweede persoon, ook niet tijdens kantoor-uren.
Oh, en artikelen schrijven is telkens weer maatwerk; checklists gaan eerder in de weg zitten dan iets toevoegen, denk ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Joost op 27-07-2012 01:43 ]
Ik ben helemaal geen stagiair
Dat zeker, maar het blijft hoe dan ook mensenwerk. Waar gehakt wordt vallen spaanders.player-x schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:38:
[...]
Niet om er oneindig over door te zeuren, maar daar is een checklist juist reuze handig voor.
Was de zelfde mening toen ze hun overweldige opkomst maakten in de offshore, en dat is probleem dat jullie nooit zullen krijgen, maar ik neem aan dat er een aantal richtlijnen/regels zijn waar artikelen minimaal aan moeten voldoen.Joost schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:42:
Oh, en artikelen schrijven is telkens weer maatwerk; checklists gaan eerder in de weg zitten dan iets toevoegen, denk ik.
Zo als de "uitleg of ABBR gebruikt bij onbekende afkortingen, onderwerpen en begrippen" en daar voor komen ze juist goed van pas, en ik neem aan dat er nog wel een paar richtlijnen/regels zijn waar artikelen aan moeten voldoen.
[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 27-07-2012 10:51 ]