Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows server op raid 1 disks?

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views

• Fjerpje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-11 21:44
Dag mensen,

Ik heb al op diverse plekken gezocht maar ik wilde hierover toch zekerheid.

Ik ben namelijk van plan om een servertje neer te zetten en vroeg me daarbij af of het verstandig is om daarbij 2 schijven in raid 1 te plaatsen en vervolgens daarop windows server te installeren. Of is het misschien beter om Windows server op 1 schijf te installeren en vervolgens software matige raid toe te passen?

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 09:20
-Raid 1 voor een simpel servertje is voldoende, bijv voor SBS server.
-Ga voor hardware raid i.p.v. software raid.

• Fjerpje
marc181982 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:13:
-Raid 1 voor een simpel servertje is voldoende, bijv voor SBS server.
-Ga voor hardware raid i.p.v. software raid.
Dat dacht ik dus ook. Is het daarbij verstandig om op de raid 1 disks 1 Windows partitie aan te maken en 2 data partities? Dus 1 partitie voor data en de 2e voor shadow copies van de data partitie?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Ik mag hopen dat de shadow copies niet je enige backup zijn (RAID is overigens ook geen backup), dus ik zou de shadow copies op dezelfde disk zetten; op die manier loop je het minste risico dat één van beide 'data'-disks te klein is terwijl de andere schijf nog zat ruimte heeft.

Zorg wel dat je 'C:'-schijf groot genoeg is, ik weet niet welke Windows Server editie je er precies op wilt hebben maar het wordt (mede door [het mechanisme achter] WinSXS) altijd groter dan je denkt :) Voor een SBS houden we @work 120 GB aan, voor niet-SBS 100.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fjerpje
Paul schreef op maandag 16 juli 2012 @ 12:55:
Ik mag hopen dat de shadow copies niet je enige backup zijn (RAID is overigens ook geen backup), dus ik zou de shadow copies op dezelfde disk zetten; op die manier loop je het minste risico dat één van beide 'data'-disks te klein is terwijl de andere schijf nog zat ruimte heeft.

Zorg wel dat je 'C:'-schijf groot genoeg is, ik weet niet welke Windows Server editie je er precies op wilt hebben maar het wordt (mede door [het mechanisme achter] WinSXS) altijd groter dan je denkt :) Voor een SBS houden we @work 120 GB aan, voor niet-SBS 100.
Klopt, maar dit is een simpele Windows Home servertje die word ingezet voor een klein bedrijf. Ik heb nu voor de Windows partitie standaard 60 GB. (WHS doet dit zelf) Verder heb ik dus nu 2 data partities aangemaakt waarop een gedeelde werkmap komt welke vervolgens weer word gebackupped naar een gelijke grootte partitie op dezelfde disk.

• Paul
Ondanks dat het RAID 1 is zijn het toch dezelfde disks. Ik zou er een USB-disk aan hangen en Windows Server Backup gebruiken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Fjerpje
Paul schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:12:
Ondanks dat het RAID 1 is zijn het toch dezelfde disks. Ik zou er een USB-disk aan hangen en Windows Server Backup gebruiken :)
Ik kan nog wel ergens een netwerk schijf plaatsen en tevens daar de backup naar wegschrijven. Niet te duur maar in ieder geval safe.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou tegen dat bedrijf zeggen dat ze een professional moeten inschakelen. Iemand die WHS gaat gebruiken en dan denkt met RAID1 en een backup op dezelfde schijven veilig te zijn moet zich niet met zulke zaken bezig houden. Dan ben je helaas gewoon niet geschikt om voor zo'n bedrijf de IT zaken te regelen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tenzij het je eigen toko is.
Dan mag je dat risico zelf pakken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou dit toch zeker meepakken: Thematopic: Backups. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje eens ben met Tsurany, dit klinkt als iets wat toch wat professioneler moet :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fjerpje
Tsurany schreef op maandag 16 juli 2012 @ 14:54:
Ik zou tegen dat bedrijf zeggen dat ze een professional moeten inschakelen. Iemand die WHS gaat gebruiken en dan denkt met RAID1 en een backup op dezelfde schijven veilig te zijn moet zich niet met zulke zaken bezig houden. Dan ben je helaas gewoon niet geschikt om voor zo'n bedrijf de IT zaken te regelen.
Haha, dacht je dat ik dat niet had bedacht? Voor het budget is gewoon niet wat anders te regelen. Als ik 10.000 euro had of zegmaar de helft dan wist ik het wel. Helaas heb ik dat niet vandaar. Ik heb tevens ook de raid schijven er niet staan om te dienen als backup, heb ik ook niet gezegd, dat maken jullie ervan.

Het liefst had ik ook een proliant hier staan met een leuk server kastje en een raid 5 config en/of raid 10 met SBS essentials met RDS een aantal thin clients incl een SAN, hypervisor erop, met tape backupssysteem incl. een UPS erachter. Helaas is dat budget er niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Fjerpje op 16-07-2012 19:18 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fjerpje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:14:
Haha, dacht je dat ik dat niet had bedacht? Voor het budget is gewoon niet wat anders te regelen. Als ik 10.000 euro had of zegmaar de helft wist ik het wel. Helaas heb ik dat niet vandaar.
Dan moet je aangeven wat het budget is, en als dat onvoldoende is, dat ook tegen de opdrachtgever zeggen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

gambieter schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:18:
[...]
Dan moet je aangeven wat het budget is, en als dat onvoldoende is, dat ook tegen de opdrachtgever zeggen.
Precies dit, want je moet geen schijnveiligheid gaan crieëren. Maar je bent echt geen 5000,- tot 10.000,- nodig om iets neer te zetten wat werkt. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Fjerpje
gambieter schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:18:
[...]

Haha, de opdrachtgever is m'n vader. Tevens bestaat het bedrijf uit 5 man waarvan 3 personeel en 2 gebruikers. Ik weet exact hoe het in elkaar steekt, echter is het budget beperkt en zoek ik naar alternatieven.

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:13
Budget aangeven/navragen is sowieso wel handig!
Voor een 3000 euro kan je al een leuke server neerzetten wat ook nog eens betrouwbaar is.

Wij houden zelf voor SBS een partitie van rond de 70GB aan, meer dan genoeg. WSUS uitschakelen (lekker belangrijk bij 5/10/15 werkplekken, scheelt je zo 40GB aan data.

Verder lekker RAID1 gebruiken voor het systeem, heb je in ieder geval een stukje zekerheid voor als er een schijf stuk gaat (neem wel enterprise schijven en geen desktop schijfjes)

En voor de backup, ga voor een backup waar niet 'naar om' hoeft te worden gekeken. Onze ervaring met USB schijfjes is, dat het minimaal 2 keer per week vergeten wordt en je dus een compleet onbetrouwbare backup heb. Neem iets van een online backup, of een Rsync naar een NAS bij iemand thuis oid.

• richard_1st
Fjerpje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:24:
[...]

Haha, de opdrachtgever is m'n vader. Tevens bestaat het bedrijf uit 5 man waarvan 3 personeel en 2 gebruikers. Ik weet exact hoe het in elkaar steekt, echter is het budget beperkt en zoek ik naar alternatieven.
Ik zou toch echt proberen om er iets meer uit te halen, van een goedkope oplossing ga je spijt krijgen!
Jammer dat weinig mensen doorhebben dat een server (of in ieder geval de IT structuur) steeds meer van essentieel belang is bij bedrijven.
In plaat hiervan wordt het gezien als overhead, en kost het alleen maar geld. 8)7

• Fjerpje
_Dune_ schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:20:
[...]

Precies dit, want je moet geen schijnveiligheid gaan crieëren. Maar je bent echt geen 5000,- tot 10.000,- nodig om iets neer te zetten wat werkt. :)
Ja, maar daar komt nog bij dat jullie de situatie niet kennen maar me wel vertellen hoe het zou moeten. Ik weet wel degelijk hoe het moet. Echter is het budget er niet en hetgeen wat er nu staat (wat er eerst gewoonweg niet was) wel voldoet in de huidige situatie. Hetgeen wat ik moest hebben was een Windows server voor backup, voor zover mogelijk in het budget, en een boekhoud pakketje welke tevens alleen op Windows draait.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fjerpje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:28:
Ja, maar daar komt nog bij dat jullie de situatie niet kennen maar me wel vertellen hoe het zou moeten.
Dat ligt aan jou: je geeft geen zinvolle informatie. En vergeet niet: een slechte oplossing is erger dan niets installeren.
Echter is het budget er niet en hetgeen wat er nu staat (wat er eerst gewoonweg niet was) wel voldoet in de huidige situatie. Hetgeen wat ik moest hebben was een Windows server voor backup, voor zover mogelijk in het budget, en een boekhoud pakketje welke tevens alleen op Windows draait.
Opnieuw: dan kun je het beter niet doen. Uberhaupt zou ik voorzichtig zijn met dergelijke opdrachten vanuit familie, want het is jouw fout als het niet werkt.

• Fjerpje
richard_1st schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:25:
Budget aangeven/navragen is sowieso wel handig!
Voor een 3000 euro kan je al een leuke server neerzetten wat ook nog eens betrouwbaar is.

Wij houden zelf voor SBS een partitie van rond de 70GB aan, meer dan genoeg. WSUS uitschakelen (lekker belangrijk bij 5/10/15 werkplekken, scheelt je zo 40GB aan data.

Verder lekker RAID1 gebruiken voor het systeem, heb je in ieder geval een stukje zekerheid voor als er een schijf stuk gaat (neem wel enterprise schijven en geen desktop schijfjes)

En voor de backup, ga voor een backup waar niet 'naar om' hoeft te worden gekeken. Onze ervaring met USB schijfjes is, dat het minimaal 2 keer per week vergeten wordt en je dus een compleet onbetrouwbare backup heb. Neem iets van een online backup, of een Rsync naar een NAS bij iemand thuis oid.
Klopt, het systeem zoals het er nu draait is een WHS servertje met een 60GB Win partitie en 2 data partities waarvan 1 een backup partitie. Op de data partitie staat de werkmap en deze word naar de backup partitie 's avonds gebackupped. Tevens word er 's nachts een shadow copie gemaakt op de backups partitie zodat eventueel verwijderde bestanden terug gezet kunnen worden. In de backup word dan ook het boekhoudpakket mee genomen. Verder ben ik van plan om in een ander gebouwtje een netwerkschijfje neer te planten waar de server ook zijn backups automatisch naar weg schrijft.

• richard_1st
Als er bijna geen budget, dan alsnog voor een RAID1 gaan voor in de server.

Heb je voor de backup wel eens gekeken naar: http://www.kpn.com/zakeli...-backup/backup-online.htm
Kost je 5 euro per maand, staat je data buiten de deur. (want dat wil je uiteindelijk)

• Fjerpje
richard_1st schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:33:
Als er bijna geen budget, dan alsnog voor een RAID1 gaan voor in de server.

Heb je voor de backup wel eens gekeken naar: http://www.kpn.com/zakeli...-backup/backup-online.htm
Kost je 5 euro per maand, staat je data buiten de deur. (want dat wil je uiteindelijk)
Dat is er toch... De server heeft 2 x 1TB in raid 1 staan.

Ook al naar online backup gekeken echter is de backup zoals deze er nu is voldoende. (met straks de netwerkschijf in een ander gebouwtje) Echter als ik online backup neem wie loopt mij dan in mijn data te kijken en hoe zeker ben ik daarvan? Verder moet ik dan tevens m'n internet verbinding opkrikken op een ADSL locatie wil dit nogal snel gaan. Eventueel zou dit wel in het weekend kunnen maar dan nog.

Tevens kent m'n vader de consequenties en heb ik dit aan hem nadrukkelijk uitgelegd. Dus als het één en het ander faalt of in de fik vliegt dan weet hij wat er kan gebeuren. Tevens heb ik de overweging gemaakt in hoe snel de eventuele verloren informatie te reproduceren valt. En dit is redelijk te noemen.
Verder vind ik niet dat je bovenstaande opmerking kan maken zonder dat je weet hoe de vork in de steel zit. Jij kent mij niet en het budget en de situatie niet. Dus klakkeloos lopen te schreeuwen dat iets wel of niet goed is zonder enige voorkennis vind ik waardeloos.

Hoewel ik er niet om vroeg, toch bedankt dat jullie, ondanks geen kennis te hebben van de situatie en hoewel niet nodig, toch advies gaven. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Fjerpje op 16-07-2012 19:57 ]

• richard_1st
Fjerpje schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:33:
[...]
Dat is er toch... De server heeft 2 x 1TB in raid 1 staan.
Dat stond alleen nergens vermeld...
Ook al naar online backup gekeken echter is de backup zoals deze er nu is voldoende. (met straks de netwerkschijf in een ander gebouwtje) Echter als ik online backup neem wie loopt mij dan in mijn data te kijken en hoe zeker ben ik daarvan? Verder moet ik dan tevens m'n internet verbinding opkrikken op een ADSL locatie wil dit nogal snel gaan. Eventueel zou dit wel in het weekend kunnen maar dan nog.
Gezien de situatie verwacht ik niet dat er per dag een aantal GB's wijzigen. Een beetje fatsoenlijke online backup werkt de gewijzigde zaken bij, dit zal hooguit een paar mb per dag zijn in de situatie die je beschrijft. ADSL opkrikken lijkt me dan een beetje overdreven.
Tja wie loopt er in te kijken? Wie heeft er behoefte aan? En wie loopt er nu in je email te kijken die vast en zeker ergens in de cloud staat, en je bankgegevens, wat doet de bank daar mee, en ga zo verder. Hier zijn voorwaarden, afspraken en certificeringen enz voor bedacht.
Tevens kent m'n vader de consequenties en heb ik dit aan hem nadrukkelijk uitgelegd. Dus als het één en het ander faalt of in de fik vliegt dan weet hij wat er kan gebeuren. Tevens heb ik de overweging gemaakt in hoe snel de eventuele verloren informatie te reproduceren valt. En dit is redelijk te noemen.
dan is het toch prima.

[...]
Verder vind ik niet dat je bovenstaande opmerking kan maken zonder dat je weet hoe de vork in de steel zit. Jij kent mij niet en het budget en de situatie niet. Dus klakkeloos lopen te schreeuwen dat iets wel of niet goed is zonder enige voorkennis vind ik waardeloos.
Kan prima lijkt mij zo. Als een bedrijf bij een It'er aanklopt en er komt zo'n oplossing uit naar voren dan snap ik dat iemand zegt dat je dat eigenlijk niet kan maken.
Aangezien het in de privé sfeer blijft kan je het blijkbaar wel maken (al moet je je afvragen of je het wil).

Vroeg of laat is er iets stuk en/of kwijt.... één keer raden wie er dan mag op komen draven...

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
[...]
Zoals inmiddels aangegeven heb je dat ook wel een beetje over jezelf afgeroepen door die info niet te geven ;) Maar genoeg daar over, volgens mij heb je inmiddels ook wel wat tips waar je wel wat mee kan.

Desktop | Server | Laptop

• Fjerpje
richard_1st schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:55:
[...]

Dat stond alleen nergens vermeld...

[...]

Gezien de situatie verwacht ik niet dat er per dag een aantal GB's wijzigen. Een beetje fatsoenlijke online backup werkt de gewijzigde zaken bij, dit zal hooguit een paar mb per dag zijn in de situatie die je beschrijft. ADSL opkrikken lijkt me dan een beetje overdreven.
Tja wie loopt er in te kijken? Wie heeft er behoefte aan? En wie loopt er nu in je email te kijken die vast en zeker ergens in de cloud staat, en je bankgegevens, wat doet de bank daar mee, en ga zo verder. Hier zijn voorwaarden, afspraken en certificeringen enz voor bedacht.

[...]

dan is het toch prima.

[...]

[...]

Kan prima lijkt mij zo. Als een bedrijf bij een It'er aanklopt en er komt zo'n oplossing uit naar voren dan snap ik dat iemand zegt dat je dat eigenlijk niet kan maken.
Aangezien het in de privé sfeer blijft kan je het blijkbaar wel maken (al moet je je afvragen of je het wil).

Vroeg of laat is er iets stuk en/of kwijt.... één keer raden wie er dan mag op komen draven...
Dat klopt en ik ben allang blij dat er nu enige vorm van backup is, omdat deze er voorheen gewoonweg niet was. Echter werd er niet bij me aangeklopt maar heb ik dit geadviseerd omdat dit het maximale was wat ik eruit kon krijgen. Als ik nu dan kom opdraven en iets is stuk dan valt er in in ieder geval iets te redden.

Ik heb online backup van KPN niet geheel uitgepluist maar gezien de werking van het boekhoud pakket vond ik dit ook niet nodig omdat het pakket zelf een gecomprimeerd database bestand lokaal opslaat. Als daar dus één wijziging in gemaakt word dan moet je het gehele bestand uploaden. Uiteraard zijn hier ook wel oplossingen voor door het bestand bijvoorbeeld uit te splitsen met allerhande tooltjes, maar zoals het er nu staat lijkt mij dit wel toepasselijker.

En bij voorbaat zou ik nooit en te nimmer een IT project van een bedrijf aannemen zonder een BV te hebben. En zomaar iets implementeren zonder bij voorbaat al een 30 pagina's tellende offerte te hebben overgedragen waarin nauwkeurig een impact- en management analyse staat met natuurlijk de arbeid, onderhoud, licentie, energie en hardware kosten op basis van hedendaagse ITIL processen. Moet er niet aan denken...

[ Voor 29% gewijzigd door Fjerpje op 16-07-2012 20:24 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoewel ik er niet om vroeg, toch bedankt dat jullie, ondanks geen kennis te hebben van de situatie en hoewel niet nodig, toch advies gaven. :)
Ik hoef niet te weten wat de situatie en het budget is om te zien dat er iemand bezig is die dit niet hoort te doen omdat hij essentiële kennis en vaardigheden mist. Het zou verstandig zijn als je eens aan het belang van het bedrijf denkt en de situatie goed uitlegt zodat je wel een fatsoenlijke oplossing krijgt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 10:54

stuffer

Ondertietel

Ook met een klein budget zijn er al genoeg oplossingen te verzinnen die een stuk veiliger zijn als alleen een raid opstelling.

Daarnaast zijn er ook genoeg it bedrijven die gespecialiseerd zijn in MKB'ers, die niet met een 30 pagina's tellende offerte aankomen maar je een simpele en veilige oplossing kunnen bieden.

http://www.google.nl/webh....,cf.osb&biw=1680&bih=777

Er zit wel een prijs aan het afdekken van risico's, de vorm van oplossing bepaalt de prijs.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• Paul
Hé, nooit geweten dat 'wij' ook aan AdWords doen :P Altijd leuk om je werkgever tegen te komen (in een zoekopdracht) zo op een forum :D

De hoofdreden dat men hier over het niveau begint is dat je een server voor een bedrijf in wilt richten, er WHS opzet en hier moet vragen of je RAID1 zou gebruiken en omdat je backups op dezelfde schijf zet als het origineel. Dat is thuis best leuk, vangt op zich best het een en ander af maar in een bedrijf gebruikt men het niet.

Waarom? Omdat het heel goed mogelijk is dat een bedrijf failliet gaat als ze hun data kwijt zijn! Al je ordergegevens en klantgegevens, *poef*, weg. En dat omdat je een paar honderd euro uit wilde sparen :?

Tuurlijk heb je het een en ander op papier, maar weet je hoeveel werk het is om dat allemaal weer in te typen?

WHS is als het ECHT goedkoop moet nog wel te verdedigen, maar dat je moet vragen of je RAID1 moet gebruiken en dat je de backups op dezelfde schijf zegt zegt ons gewoon dat je er niet over hebt nagedacht.

Als dat wel zo is dan is het slim om dat te vermelden, inclusief de redenen om het niet te doen. Budget is daarin overigens een hele slechte, een USB-schijf kost maar een paar tientjes! Het is misschien niet de beste oplossing, hij is wel oneindig beter dan de backup op dezelfde schijf hebben staan :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Even kijken.

je hebt geen budget (alleen voor wat diskjes snap ik). Doe dan gewoon het volgende:

1 maak een hardware RAID aan met 2x1TB in RAID-1. Zorg er wel voor dat de drivers geberuikt worden zodat eventuele soft-raid gewoon werkt. 60GB voor OS partitie, Data gewoon op 1 grote 2e partitie met VSS zodat je bestanden terug kan zetten (Installeer ook even Shadow Explorer). Geen splitsing maken voor VSS en de data, nergens voor nodig. Koop gewoon een NASje er bij voor 2 disks, plaats deze ergens anders (niet zelfde pand) en backup hier naartoe.

Eenvoudig en toch een zekere vorm van veiligheid. Maak 1x in de week een full backup naar de NAS en de rest incrementals, dan heb je een week lang backups. Je kan er voor kiezen om ook een schema van even en oneven weken aan te houden (1xfull + incremental), dan kan je tot 14 dagen terug.

Redelijk goedkoop allemaal en niet te problematies. Alleen ik vraag me wel af, waarom Home Server en niet SBS of Windows 2008R2 Standaard Editie. En wanneer je echt goedkoop wilt met licenties, Linux.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Fjerpje
Tsurany schreef op maandag 16 juli 2012 @ 21:21:
[...]

Ik hoef niet te weten wat de situatie en het budget is om te zien dat er iemand bezig is die dit niet hoort te doen omdat hij essentiële kennis en vaardigheden mist. Het zou verstandig zijn als je eens aan het belang van het bedrijf denkt en de situatie goed uitlegt zodat je wel een fatsoenlijke oplossing krijgt.
Dat is wel knap dat jij dat kan zien op een forum achter je PC waar jij blijkbaar 24/7 achter doorbrengt gezien jou profiel... Het ging me puur om het antwoord op 1 vraag en niet om jou nutteloze reactie. En je blijkt me ook nog te kennen? Verre van...
stuffer schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:09:
Ook met een klein budget zijn er al genoeg oplossingen te verzinnen die een stuk veiliger zijn als alleen een raid opstelling.

Daarnaast zijn er ook genoeg it bedrijven die gespecialiseerd zijn in MKB'ers, die niet met een 30 pagina's tellende offerte aankomen maar je een simpele en veilige oplossing kunnen bieden.

http://www.google.nl/webh....,cf.osb&biw=1680&bih=777

Er zit wel een prijs aan het afdekken van risico's, de vorm van oplossing bepaalt de prijs.
Ik vraag me ook af hoeveel mensen er in vredes naam mijn vorige reacties lezen en zie dat er wederom gereageerd word op het verzinsel dat ik alleen een raid opstelling heb?

En waar haal jij in vredesnaam weg dat ik een 30 pagina's tellende offerte voor een dergelijke klein bedrijf zou maken? |:( Ik vertelde dat ik voor grote IT projecten dat zou doen waar dat natuurlijk zinvol is en inzicht geeft in het op te leveren eindproduct.
Paul schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:58:
Hé, nooit geweten dat 'wij' ook aan AdWords doen :P Altijd leuk om je werkgever tegen te komen (in een zoekopdracht) zo op een forum :D

De hoofdreden dat men hier over het niveau begint is dat je een server voor een bedrijf in wilt richten, er WHS opzet en hier moet vragen of je RAID1 zou gebruiken en omdat je backups op dezelfde schijf zet als het origineel. Dat is thuis best leuk, vangt op zich best het een en ander af maar in een bedrijf gebruikt men het niet.

Waarom? Omdat het heel goed mogelijk is dat een bedrijf failliet gaat als ze hun data kwijt zijn! Al je ordergegevens en klantgegevens, *poef*, weg. En dat omdat je een paar honderd euro uit wilde sparen :?

Tuurlijk heb je het een en ander op papier, maar weet je hoeveel werk het is om dat allemaal weer in te typen?

WHS is als het ECHT goedkoop moet nog wel te verdedigen, maar dat je moet vragen of je RAID1 moet gebruiken en dat je de backups op dezelfde schijf zegt zegt ons gewoon dat je er niet over hebt nagedacht.

Als dat wel zo is dan is het slim om dat te vermelden, inclusief de redenen om het niet te doen. Budget is daarin overigens een hele slechte, een USB-schijf kost maar een paar tientjes! Het is misschien niet de beste oplossing, hij is wel oneindig beter dan de backup op dezelfde schijf hebben staan :)
As je mijn reacties had gelezen dan was hetgeen wat jij nu zegt hetgeen wat ik allang had gezegd wat ik zou gaan doen...

[ Voor 96% gewijzigd door Fjerpje op 19-07-2012 01:39 ]

• Fjerpje
Wim-Bart schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:47:
Even kijken.

je hebt geen budget (alleen voor wat diskjes snap ik). Doe dan gewoon het volgende:

1 maak een hardware RAID aan met 2x1TB in RAID-1. Zorg er wel voor dat de drivers geberuikt worden zodat eventuele soft-raid gewoon werkt. 60GB voor OS partitie, Data gewoon op 1 grote 2e partitie met VSS zodat je bestanden terug kan zetten (Installeer ook even Shadow Explorer). Geen splitsing maken voor VSS en de data, nergens voor nodig. Koop gewoon een NASje er bij voor 2 disks, plaats deze ergens anders (niet zelfde pand) en backup hier naartoe.

Eenvoudig en toch een zekere vorm van veiligheid. Maak 1x in de week een full backup naar de NAS en de rest incrementals, dan heb je een week lang backups. Je kan er voor kiezen om ook een schema van even en oneven weken aan te houden (1xfull + incremental), dan kan je tot 14 dagen terug.

Redelijk goedkoop allemaal en niet te problematies. Alleen ik vraag me wel af, waarom Home Server en niet SBS of Windows 2008R2 Standaard Editie. En wanneer je echt goedkoop wilt met licenties, Linux.
Dat is allang van toepassing. :) Het ging er mij in eerste instantie om een stukje zekerheid over raid en hoe veilig raid is wanneer er zich bijvoorbeeld een stroomstoring voordoet op een simpel computertje. Dat was het voornaamste... Als ik verder iets over Windows Server wilde weten dan had ik die vraag elders wel gesteld. Ik ken namelijk wel de veiligheid van multi raid opstellingen in SAN's van HP of Dell rackservers maar dat is niet vergelijkbaar met een simpel computertje...

[ Voor 15% gewijzigd door Fjerpje op 18-07-2012 21:36 ]

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Sluit ik me bij aan. TS is volgens mij uit op een zinloze discussie en niet op goed advies. Als je WHS wil gaan inzetten binnen een bedrijf (hoe klein of groot dan ook) ben je niet slim bezig. Het is tevens ook niet toegestaan in de door jou uitgelegde situatie.

Het is niet toegestaan de software te gebruiken voor commerciële services voor het verzorgen van een hostfunctie voor software.

Bron: http://www.microsoft.com/...rty/UseTerms/Default.aspx

Windows home server 2011

Ik snap uiteindelijk na meerdere posts van je dat het budget beperkt is. Dit is natuurlijk een algemeen begrip. Misschien kunnen we je wel helpen als je duidelijk bent in je doelstelling vanaf het begin en niet achteraf iedereen zijn advies afkraakt.

*** NIKS ***

• Fjerpje
stuffer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 10:54:
[...]

Sluit ik me bij aan. TS is volgens mij uit op een zinloze discussie en niet op goed advies. Als je WHS wil gaan inzetten binnen een bedrijf (hoe klein of groot dan ook) ben je niet slim bezig. Het is tevens ook niet toegestaan in de door jou uitgelegde situatie.

Het is niet toegestaan de software te gebruiken voor commerciële services voor het verzorgen van een hostfunctie voor software.

Bron: http://www.microsoft.com/...rty/UseTerms/Default.aspx

Windows home server 2011

Ik snap uiteindelijk na meerdere posts van je dat het budget beperkt is. Dit is natuurlijk een algemeen begrip. Misschien kunnen we je wel helpen als je duidelijk bent in je doelstelling vanaf het begin en niet achteraf iedereen zijn advies afkraakt.
Daar mag jij je bij aansluiten totdat je een ons weegt. Verder is het wel degelijk toegestaan om WHS te gebruiken voor bedrijven echter mag je de software dan niet gebruiken om andere applicaties op te hosten en misschien doe ik dat wel niet. Verder heb ik al meerdere malen aangegeven dat het me puur om antwoord op één vraag ging. Dat antwoord/zekerheid heb ik nu. :) Als ik advies wilde had ik daar wel om gevraagd. :) Verder interesseert het mij ook geen biet wat je ervan vindt en kennen jullie mij en de situatie niet en heb ik wat ik zocht.

[ Voor 12% gewijzigd door Fjerpje op 19-07-2012 11:52 ]

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Als je geen advies wilt hoef je ook geen topics te openen zoals deze en:
Windows Home server of Windows 7 Professional?

Je vraagt om hulp maar hebt blijkbaar erg lange tenen als het gaat om goed bedoeld advies.

*** NIKS ***

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Voor dat het uit de klauwen gaat lopen gooi ik deze maar dicht. TS heeft klaarblijkelijk het antwoord wat hij zocht en heeft verder geen behoefte aan de andere welbedoelde adviezen.

Desktop | Server | Laptop

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.