Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Frips
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 15:35
Bij mijn werk wordt geen tijd geschreven. Het begrip "overwerk" bestaat niet, maar daar staat tegenover dat men zeer flexibel is wat betreft werktijden. Als je een keer wat later (na 10:00) op je werk komt, dan wordt het op prijs gesteld als je even een mailtje stuurt en het later die week goed maakt, maar niemand controleert het.

Hier zou ik eenvoudig misbruik van kunnen maken, maar dat doe ik niet omdat:
1) ik mijn werk leuk vind. Misschien vreemd, maar ik zit regelmatig voor m'n lol nog laat op m'n werk omdat ik iets "bijna" af heb.
2) resultaten uitstekend beloond worden (als in: boel geld als variabel loon)

Gevolg: veel werknemers werken structureel over zonder dat iemand erover klaagt. Mijn baas is slim.

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 12:15
Frips schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:29:
Bij mijn werk wordt geen tijd geschreven. Het begrip "overwerk" bestaat niet, maar daar staat tegenover dat men zeer flexibel is wat betreft werktijden. Als je een keer wat later (na 10:00) op je werk komt, dan wordt het op prijs gesteld als je even een mailtje stuurt en het later die week goed maakt, maar niemand controleert het.

Hier zou ik eenvoudig misbruik van kunnen maken, maar dat doe ik niet omdat:
1) ik mijn werk leuk vind. Misschien vreemd, maar ik zit regelmatig voor m'n lol nog laat op m'n werk omdat ik iets "bijna" af heb.
2) resultaten uitstekend beloond worden (als in: boel geld als variabel loon)

Gevolg: veel werknemers werken structureel over zonder dat iemand erover klaagt. Mijn baas is slim.
Zo was het bij mijn vorige baan ook. En werkte ik ook vaak inderdaad nog even (half uurtje) door om iets af te krijgen, te testen of te overleggen. Overigens was die flexibiliteit een ongeschreven regel, maar leverde wel relaxte en goede werksfeer op.

Inmiddels werk ik bij een ander bedrijf en ben ik daar ook aandeelhouder/partner. Dan werk je toch eerder wat langer door en/of in het weekend nog even. Ik denk dat ik 5 tot 15 overuren per week maak ten opzichte van het contract (40u) dat ik heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedener op 14-07-2012 11:00 ]

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
mekkieboek schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:40:
Met het risico om voor troll te worden versleten: ik lees in dit topic vaak over principieel 0 uren extra zonder dat ervoor betaald wordt. Maar moeten die principes dan ook niet gelden voor de werktijd die wordt besteed aan tweakers.net, nu.nl, webwereld.nl (affijn noem maar op), rookminuten, koffieminuten, babbeltje over de nieuwe badkamer, dakkapel etc. etc.. Veel posts in this very topic zijn gedaan tijdens werktijd (dit is mijn parttimedag :P btw) en een aantal van de nicknames zijn niet bepaald sporadische bezoekers van GoT.
Ik denk dat je die 'principieel 0' ook in de redelijkheid moet zoeken. Rookpauzes zijn vervelend te begroten; gaat soms om een forse hoeveelheid tijd, maar er worden vaak ook zakelijke dingen besproken, al dan niet met andere afdelingen die daar ook staan te roken. Als niet-roker kan ik me daar af en toe best aan storen (aan beiden :)).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

mekkieboek schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 12:40:
*snip*

(ter illustratie, deze post kostte me ~ 15 minuten)
LOL! :D dat gaat mij wel iets sneller af!

Maar ik breng regelmatig tijd in mindering (als zelfstandig consultant) voor de tijd dat ik hier zit. Maar de tijd die ik hier doorbreng met wat lezen en posten, helpt mij om mijn werk te doen. Voor de activiteiten hier heb je niet je "werkbrein" nodig so to speak, maar dit kan ik prima simultaan doen naast het schrijven van projectdocumentatie/ requirements etc.

Dus het is een beetje balanceren, soms breng je een half uur/ uur in mindering en soms niet.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Ik probeer zo min mogelijk over te werken, het word niet betaald en ook geen tijd voor tijd.
Salaris is nou ook niet zo hoog dat het van me verwacht mag worden gratis te werken voor de baas, al word het wel van me verwacht.

Heel af en toe komt het voor dat ik overwerk, als het echt niet anders kan en ik bij een klant zit die met storing stil staat dan wil ik nog wel eens doorgaan. En dat word voor de klant gewoon 150% door berekend, en ik krijg er vervolgens niks extra's voor, of überhaupt helemaal niks voor.

Ben overigens service monteur buitendienst, en daar schijnt het bij te horen volgens mijn leidinggevende...

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
ijdod schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 13:19:
Ik denk dat je die 'principieel 0' ook in de redelijkheid moet zoeken. Rookpauzes zijn vervelend te begroten; gaat soms om een forse hoeveelheid tijd, maar er worden vaak ook zakelijke dingen besproken
Dat is ook wat ik denk, de scheidslijn tussen werk en vrije tijd ligt niet zo zwart-wit als bij iemand die in een magazijn zijn karretje vult volgens een order. Dan is een rook en koffie kwartier vaak ingepland en wordt je geacht daarbuiten aan het werk te zijn. En dat houdt precies op als de 8 uur voorbij zijn. Bij het soort werk wat ik en velen hier doen, kun je niet zo makkelijk zeggen en nu hou ik op met werken. Als ik op de fiets op weg naar huis of 'smorgens onder de douche een helder moment heb en daardoor 4 uur tijdswinst boek, was dat dan onbetaald werk en had ik eigenlijk niet aan werk mogen denken? Eigenlijk boeit dat niet. Sterker nog, als ik die 4 uur echt heb gewonnen dan zit ik ruim in de planning en heb meer ruimte voor 'goldplaten' of voor zussemezo.nl. Principieel 0 uur kan ik gewoon niet zeggen, ik werk niet in een magazijn.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 14:33:
LOL! :D dat gaat mij wel iets sneller af!
Puut tekst intikken, ja. Maar met topic teruglezen, schrijven, koffie bijschenken (parttime dag immers), herlezen, spel-, grammatica- en stijlfouten eruit halen, 15 minuten is zelfs krap. Mannen kunnen niet zoveel tegelijkertijd :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:05
Ik heb grote flexibliteit in m'n uren, en alle overuren worden uitbetaald of kunnen opgenomen worden als extra vakantie, naar keuze. Wie wil er nou gratis werken? :s

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:33

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

mekkieboek schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:17:
...of 'smorgens onder de douche een helder moment heb en daardoor 4 uur tijdswinst boek, ...
Klinkt bekend. Ik los de meest hardnekkige problemen op onder de douche, of als ik op de plee zit. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

phobosdeimos schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 20:05:
Ik heb grote flexibliteit in m'n uren, en alle overuren worden uitbetaald of kunnen opgenomen worden als extra vakantie, naar keuze. Wie wil er nou gratis werken? :s
Ik werk veel vrij "gratis". Overuren worden niet betaald, en er is geen echte tijd-voor-tijd regeling. Zo kan het in gekke weken zo zijn dat ik 80 uur werk, waarvan er 40 worden uitbetaald. Uiteraard worden deze uren deels vergoed in een wat hoger basis-salaris en jaarlijks kan je ook een bonus verwachten. Wel werkt het twee kanten op, als er een dag of week weinig te doen is dan hoef ik niet perse 8 uur te werken maar word je aangemoedigd om naar huis te gaan en wat leuks te gaan doen.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Volgens mij moeten sommige werkgevers best wel voor de inspectie swz uitkijken. (hoewel velen natuurlijk boven de atw-loongrens van 3x het minimumloon uit zullen komen)

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 14-07-2012 21:42 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hier zijn flexibele werktijden en informele afspraken meer wet dan uitzondering. Zolang aan het einde van de rit het werk maar af is.

Overwerk over 1 uur; tijd voor tijd (kun je dus extra vrije tijd opnemen).

Overwerk minder dan 1 uur; tel het op totdat het meer dan 1 uur is -> zie overwerk meer dan 1 uur (paar minuten overwerk elke keer opschrijven krijgen ze bij boekhouding koppijn van). Of je doet niks en komt gewoon een keertje wat later/gaat wat eerder weg zonder dat er boekhouding aan te pas komt.

• phobosdeimos
Ravnoss schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 21:07:
[...]

Ik werk veel vrij "gratis". Overuren worden niet betaald, en er is geen echte tijd-voor-tijd regeling. Zo kan het in gekke weken zo zijn dat ik 80 uur werk, waarvan er 40 worden uitbetaald. Uiteraard worden deze uren deels vergoed in een wat hoger basis-salaris en jaarlijks kan je ook een bonus verwachten. Wel werkt het twee kanten op, als er een dag of week weinig te doen is dan hoef ik niet perse 8 uur te werken maar word je aangemoedigd om naar huis te gaan en wat leuks te gaan doen.
Ik heb ook gekke maanden achter de rug, weken van 60, 70 en 80 uur, maar dat resulteerde dan in netto loon dat opliep tot 2.5x van een gewone maand. En ik hoef ook niet per se 8 uur te werken. Gratis overuren kloppen vind ik gewoon not done. Ik doe ook hier en daar wel eens een half uurtje zonder het in te brengen, maar echt uren aan een stuk? No way.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 07:56

Don Quijote

El Magnifico

phobosdeimos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 05:13:
[...]

Ik heb ook gekke maanden achter de rug, weken van 60, 70 en 80 uur, maar dat resulteerde dan in netto loon dat opliep tot 2.5x van een gewone maand. En ik hoef ook niet per se 8 uur te werken. Gratis overuren kloppen vind ik gewoon not done. Ik doe ook hier en daar wel eens een half uurtje zonder het in te brengen, maar echt uren aan een stuk? No way.
Laat ik vooropstellen dat ik het ook liever op die manier zie. Ideaal is het niet, maar ik heb bewust voor dit werk gekozen en het is een dusdanige niche markt dat er eigenlijk nauwelijks of geen alternatieven zijn qua werkgever. Mocht ik het dus anders willen zien, moet ik een stap maken naar een ander werkveld en daar zit ik nog niet op te wachten.

• phobosdeimos
Ja om eerlijk te zijn ik weet ook niet of mijn huidige situatie erg normaal is, het is ongeveer m'n eerste job. Toch maar goed uitpluizen als ik ooit van werk wil veranderen ;)

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

bij mn huidige klant is het belangrijker dat t werk af is volgens afspraak dan hoe lang je werkweek is. soms is dat 30 uur, soms 50. Er wordt echter altijd ook volgens afspraak gefactureerd, 40 uur. Per saldo maak ik wel meer dan 40 uur, zal gemiddeld iets van 45 zijn. Geen problemen mee, want de klussen zijn echt erg uitdagend en leuk. Ik leer dr veel van.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Verwijderd

phobosdeimos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 11:08:
Ja om eerlijk te zijn ik weet ook niet of mijn huidige situatie erg normaal is, het is ongeveer m'n eerste job. Toch maar goed uitpluizen als ik ooit van werk wil veranderen ;)
60-70-80 urige weken heb ik nog nooit gedraaid, als dat maanden achter elkaar zou plaatsvinden, zonder vergoeding, zou de goodwill 'om nog even iets af te maken' waarschijnlijk ook wel stilletjes aan gaan verdwijnen.
Maar werkweken van 60-80 uur draaien is natuurlijk iets heel anders dan even een half uurtje langer doorgaan zonder daar direct vergoeding voor te krijgen.

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik schrijf wel op wat ik overwerk, ik doe het dan wel vrijwillig, als de functie echt structureel overwerk vereist wordt het tijd voor een number two :) hoe meer zielen hoe meer vreugd !

ICT & Reizen

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-11 22:40
ik krijg bij voorbaat 4 vakantie dagen aangezien het erg aannemelijk is dat ik overuren draai. In de praktijk valt het mee soms een half uurtje extra oid zo door het jaar heen tikt dat wel aan maar daar wordt ik dus voor gecompenseerd. Al moet ik soms ook naar onze vesteging in het oosten en dat zijn wel erg lange dagen (6:45 de deur uit en 20:00 weer thuis)

[ Voor 21% gewijzigd door haakjesluiten op 15-07-2012 21:29 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
0. De klant wordt gefactureerd op basis van mijn uren. En aangezien mijn uurtarief voor 1/3 uit overhead en 1/3 uit marge bestaat, kost het de baas meer geld om mij niet door te laten schrijven...

Daarnaast werk ik in een sector (techniek) waar personeel schaars is. Dus de "voor jou zo een ander" taktiek gaat niet op.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Meestal 0 uur. De reden is de (via het bedrijf in ruil voor kilometervergoeding ingestelde) carpool waarmee ik mee ga: die rijdt op vaste tijden. Dat betekent dat het werk gewoon af moet binnen 38 uur per week en dat is heel gezond. Meestal lukt dat ook, een enkele keer moet ik 's avonds iets voorbereiden. Verder ligt mijn salaris boven de grens waarbij overuren nog uitbetaald of gecompenseerd worden. De overuren die ik draai, bijvoorbeeld wanneer ik moet reizen, leveren me dus niets extra op.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:56
tussen de 10 - 20 uur per week (muv spoedwachten).

Doctoraat - structureel doe ik overdag al meer uren dan nodig op mijn bureau, alleen nadien nog verder werken op de trein, 's avonds en in weekend. (En wachten op spoed maar dat is een ander *** verhaal)

Zelf voor gekozen; er zijn collega's die het rustiger doen, ik ben wat mijn eigen baas op dat vlak. Is ook te merken; tenzij deadlines zijn overuren te spenderen aan projecten die ik op dat ogenblik belangrijk vind. Dingen die mijn promotor belangrijk vind, maar ik niet, moeten binnen de kantooruren passen (tenzij natuurlijk deadlines zoals bv de vergadering van morgenvroeg).

Wat ook wel op te merken is, is dat de mensen waarmee ik samenwerk, altijd binnen de 24u (maar meestal 3u) antwoorden op mails ed - beetje de traditie hier dat vakantie en weekends ed allemaal relatieve begrippen zijn. Met andere woorden; iedereen werkt zowat continu.

Maar het is mijn eigen keuze, en als ik morgen beslis om dat niet meer te doen dan is het zo.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 09:02:
...Verder ligt mijn salaris boven de grens waarbij overuren nog uitbetaald of gecompenseerd worden. De overuren die ik draai, bijvoorbeeld wanneer ik moet reizen, leveren me dus niets extra op.
Ik ken concullega's die de reistijd van hun eerste afspraak niet vergoed krijgen omdat ze rechtstreeks van huis vertrekken. In een eerder baantje had ik ook hetzelfde maar dat loste ik op door eerst maar mijn werkplek te rijden en aan het eind van de dag weer netjes terug te rijden. En in bepaalde gevallen was het omrijden maar ik kreeg iig het grootste deel betaald.

Meerdere uren per dag in een file staan voor jan met de bekende achternaam,
mij niet gezien.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-11 19:13

Matis

Rubber Rocket

Voor mijn baas: 0,0 uur
Voor de verschillende verenigingen en stichtingen waar ik non-profit voor werk: ongeveer 5 uur per week. (Denk hierbij aan vergaderen, websites updaten, mailtjes beantwoorden / doorsturen).

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:21
Iblies schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:41:
[...]

Ik ken concullega's die de reistijd van hun eerste afspraak niet vergoed krijgen omdat ze rechtstreeks van huis vertrekken. In een eerder baantje had ik ook hetzelfde maar dat loste ik op door eerst maar mijn werkplek te rijden en aan het eind van de dag weer netjes terug te rijden. En in bepaalde gevallen was het omrijden maar ik kreeg iig het grootste deel betaald.

mij niet gezien.
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe de reistijd naar die eerste afspraak zich verhoudt tot de reistijd naar kantoor. Als die van dezelfde orde is vind ik dat je daar niet echt moeilijk over kan en moet doen.

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06 02:53
Amai, ik verschiet wel van de reacties hier.
Bij ons is de regeling als volgt:
Overuren worden terugbetaald als recup ("tijd voor tijd"), zodra je aan een blok komt van 4u. Dit moet je inbrengen in het systeem, gekoppeld aan te tijdsregistratie van die dag. Je kan deze enkel inbrengen als je die uren ook effectief hebt kunnen doorrekenen aan de klant. Vaak moet je dan achteraf ook nog toelichting geven waarom je recup vraagt.

In realiteit wordt er zo vast wel extra uurtjes gewerkt, die niet altijd te factureren zijn aan de klant. Bijgevolg is dit onbetaald. In de praktijk vertaalt dit zich wel op functioneringsgesprekken en kan er onderhandeld worden voor meer loon, oid.

Klokslag 17.30u vertrekken is uit den boze, men vertrekt wanneer de laatste taak of een onderdeel ervan afgewerkt is. Collega's die van het principe zijn om stipt op tijd het af te bollen, worden op de vingers getikt... en over het algemeen ook niet echt gewaardeerd, gezien hun collega's dan ook in de steek gelaten worden.

Bij onze concullega's is dit vrijwel hetzelfde scenario. Reistijd van en naar de woonplaats worden niet meegenomen in de planning. Met andere woorden, wanneer de planning een afspraak maakt om 9u met de klant (met overleg met de persoon die naar de klant moet), dan verwacht men ook dat men zelf vroeger uit de veren is om de files te trotseren en om 9u ter plaatse te zijn. Die reistijd wordt niet geregistreerd. Verplaatst men zich van de klant naar de kantoren, dan wordt die reistijd wel geregistreerd.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 22:29

Tuxie

En WeL nU!

0

Als ik vakantiedagen wil, moet ik die immers ook kopen. Als de baas dus tijd van mij wil kopen is hij van harte welkom. Ik erger me ook altijd dood aan die reacties van 'dit is nu eenmaal de sfeer' en 'we gaan er met zijn allen voor'. Allemaal bullshit, alleen maar in het voordeel van de baas gebaseerd op vals sentiment, omdat je ook in de 40-urige werkweek 'ervoor kunt gaan'. De enige relatie die je met je werkgever hebt, is een financiele.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tuxie schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:16:
... alleen maar in het voordeel van de baas ...
Niet noodzakelijk, het kan ook in het voordeel van anderen zijn. (en ook is het lang niet altijd zo dat werkgevers en werknemers een puur financiële relatie hebben)

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 17-07-2012 08:17 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Op dit moment: 10-15 uur per week
Normaal: 2-5 uur per week

Voordat het bedrijf begin vorige maand werd overgenomen, werden overuren niet betaald en ik deed ze met regelmaat. Op dit moment zou het uitbetaald moeten worden, maar het is op de één of andere manier nog niet toegankelijk in het systeem..

Nu heb ik die onbetaalde overuren er ook in gestoken omdat ik op een promotie/salarisverhoging zit/zat te mikken. Maar als die niet doorgaat, gaan mijn overuren/extra tijd gewoon naar 0 en ga ik strak uren werken van 8 tot 4. Het is niet alsof ik zo een stellar salaris krijg dat ik die goodwill heb om over te werken voor nop. Heel af en toe vind ik niet erg, maar ik zit nu gemiddeld elke dag langer te werken omdat ik shifts moet overpakken in de ochtend vanuit APAC en in de middag moet overdragen aan de US (-7 uur) en er soms gewoon wat extra handen nodig zijn in één van die 2 diensten.

Xbox Live ID:Notna8310

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-11 20:24
0 ik mag niet eens overuren doen van m'n bedrijf. Of het moet vooraf aangevraagd worden.

Als ik al eens langer werk, dan wordt dat gecompenseerd door later in de week minder te werken

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-10 14:03
MonoKid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:13:
aan je taalgebruik te zien ben je Belg. Ik weet niet wat in België gewoon is maar in Nederland heb ik altijd ervaren dat tijd tijd is. Dus niets extra's voor de uren die je meer maakt. Dit doe je dus een paar keer maar nadien denk je van bekijk het maar de baas lacht en ik zit hier gratis uren te maken.
Incidenteel gebeurd het wel natuurlijk maar dat zal overal wel zo zijn. Structureel meer uren maken als normaal dan vraag je of veel opslag of een vergoeding is mijn mening.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Maak regelmatig overuren, elke week wel zo'n 4-5 met uitschieters naar 10-15. Het afgelopen jaar is er nog geen week voorgekomen dat ik niet meer dan mijn contractuele 36 uur werkte. Daarentegen is het wel in mijn contract opgenomen dat overuren (tot in het redelijke :) ) in het salaris zitten.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-11 22:35
Iblies schreef op maandag 16 juli 2012 @ 13:41:
[...]

mij niet gezien.
Dan doen ze daar hier iets makkelijker over.
Als je direct vanuit huis naar de klant gaat, krijg je alleen de eerst X minuten niet betaald. Waar X je normale woon/werk reistijd is.
Wel eens een klant gehad die moeilijk deed omdat hij 10 uur moest betalen, terwijl ik maar 8 uur daar was.
Toen hebben ze de keus gekregen: 10 uur betalen en 8 uur werk krijgen, of 8 uur betalen en 6 uur werk krijgen.
Als je een bedrijf uit Den Haag inhuurt voor een uurtje-factuurtje opdracht in Vlissingen, dan moet je niet verwachten dat ze in hun eigen tijd reizen.

TheS4ndm4n#1919

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

RocketKoen schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:20:
[...]
Dan doen ze daar hier iets makkelijker over.
Als je direct vanuit huis naar de klant gaat, krijg je alleen de eerst X minuten niet betaald. Waar X je normale woon/werk reistijd is.
Wel eens een klant gehad die moeilijk deed omdat hij 10 uur moest betalen, terwijl ik maar 8 uur daar was.
Toen hebben ze de keus gekregen: 10 uur betalen en 8 uur werk krijgen, of 8 uur betalen en 6 uur werk krijgen.
Als je een bedrijf uit Den Haag inhuurt voor een uurtje-factuurtje opdracht in Vlissingen, dan moet je niet verwachten dat ze in hun eigen tijd reizen.
Mwah, dat vind ik toch niet echt netjes. Ik ben zelf freelancer dus werk elke dag uurtje factuurtje, maar geen enkele van mijn klanten zou het accepteren als ik mijn "woon-werkverkeer" ga factureren. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik door heel Europa in mijn eigen tijd ga reizen, ik pas het tarief aan naargelang hoe vervelend ik het vind om erheen te gaan. Dan betalen ze er indirect nog voor, maar ze hoeven niet meer uren te betalen dan ik daar ben. Naast dat ze dat niet accepteren, kan het bij veel bedrijven niet eens. Op het moment dat iemand meer dan 8 uur per dag registreert moet er vaak een goedkeuring voor overwerk aan vast zitten.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

RocketKoen schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:20:
[...]
Stoffel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:48:
[...]
Mwah, dat vind ik toch niet echt netjes. Ik ben zelf freelancer dus werk elke dag uurtje factuurtje, maar geen enkele van mijn klanten zou het accepteren als ik mijn "woon-werkverkeer" ga factureren.
Dat vind ik zacht uitgedrukt. Ik vind het ronduit belachelijk als je een opdracht ver weg aanneemt dat je dan je reistijd in rekening gaat brengen. Stel dat je niet in de detachering zit maar wel een baan vind die 30 minuten of meer weg is van je huis. Zeg je dan ook tegen je baas dat de reistijd van je werktijd af gaat?

Verwijderd

thejoker80 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:55:
[...]

[...]

Dat vind ik zacht uitgedrukt. Ik vind het ronduit belachelijk als je een opdracht ver weg aanneemt dat je dan je reistijd in rekening gaat brengen. Stel dat je niet in de detachering zit maar wel een baan vind die 30 minuten of meer weg is van je huis. Zeg je dan ook tegen je baas dat de reistijd van je werktijd af gaat?
Woon/ werk verkeer voor mensen in loondienst wordt vaak wel vergoed. Maar als zelfstandige vind ik persoonlijk dat het part of the job is en als je inderdaad een job ver weg aanneemt, dan ga ik echt geen reiskosten rekenen.

Ben ook wel eens ingehuurd (standplaats Den Haag) voor een klus o.a. op locatie in Doetinchem. Ga ik echt niet in rekening brengen. Wat Stoffel zegt, dan fix je je uurtarief een beetje ofzo, maar goodwill kweken is ook erg belangrijk.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:37:
[...]

Woon/ werk verkeer voor mensen in loondienst wordt vaak wel vergoed.
Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat dat in uren werd vergoed. Ik ken 1 geval maar dat was iemand die werkte in het oosten van het land en werd toen overgenomen door een bedrijf uit het westen van het land. Hij heeft toen onderhandelt dat hij zijn reistijd als werktijd mocht zien. naast dit (begrijpelijke) geval heb ik het nog nooit meegemaakt.

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:52

Petuhr

FreeBSD

Het varieert, meestal tussen de 1 en 3 uur, van mails lezen op m'n vrije dag, tot kleine klusjes.

Eigenlijk kan ik het gewoon schrijven, maargoed, dat is zoveel werk ;>

Verwijderd

thejoker80 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:55:
[...]

Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat dat in uren werd vergoed. Ik ken 1 geval maar dat was iemand die werkte in het oosten van het land en werd toen overgenomen door een bedrijf uit het westen van het land. Hij heeft toen onderhandelt dat hij zijn reistijd als werktijd mocht zien. naast dit (begrijpelijke) geval heb ik het nog nooit meegemaakt.
Niet in uren, maar wel in de vorm van een reiskostenvergoeding, excuses voor de verwarring. Kun je als contractor ook regelen, dus eigenlijk was mijn post compleet nutteloos..
:F ;)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:53

XanderDrake

Build the future!

MonoKid schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:13:
Toen ik jou post las schrok ik een beetje van de verschillen. Het is niet heel moeilijk om af te leiden dat je inderdaad uit België komt (amai, af te bollen, etc.). Blijkbaar is er een groot werk-mentaliteit contrast. Ik ben enigszins bekend met sociale verschillen tussen onze landen en vaak hebben dit soort dingen met hiërarchie te maken.

Het kan ook locale werk-cultuur van het bedrijf zijn. Mijn collega's zullen totaal geen nadeel bevinden als ik stipt op tijd vertrek (doe ik soms, meestal niet). Niemand zal het dan ook iemand aanrekenen wat dat betreft. Vaak zijn er planningen waar je je aan houdt en als die klaar zijn kan je de rest van de tijd invullen met andere taken.

Verder staat er letterlijk in de huisregels dat je eens per week 2 uur max mag opnemen om iets te doen tijdens de werkdag (tandarts, kinderen ophalen, etc.) zolang je die uren in dezelfde week maar inhaalt.
Dat zal bij jullie waarschijnlijk ook niet mogen ;) ?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29
0

Ik werk natuurlijk ook wel eens over maar dat gaat betaald worden of gecompenseerd. Gratis werken is voor sukkels* :P

Maar aan de andere kant is het wel zo dat stel ik heb een dag weinig te doen en ben wat meer tijd kwijt aan internetten etc., dan doe ik niet moeilijk over een uurtje extra zonder dat te schrijven :) Het is voor jezelf gevoelsmatig de juiste balans vinden denk ik.

*extra hoge salarissen, bonussen etc. reken ik als betaling voor overwerk, mist dat vooraf expliciet de afspraak is en de werkgever ook niet één kant op rekent.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Abbadon schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:23:
...*extra hoge salarissen, bonussen...
Wat is daar de ondergrens van in jou ogen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29
Die is niet zomaar aan te geven. Het is een combinatie van simpel rekenwerk (hoeveel overuren maak je eigenlijk en hoeveel extra inkomsten staan daar tegenover?) en het goede gevoel er bij hebben (factoren als relatie met werkgever). Erg persoonlijk dus. Maar in de basis moet je jezelf niet gratis weggeven, daarmee respecteer je jezelf niet vind ik.

Los daarvan, en zelfs belangrijker: overwerk mag in mijn optiek niet stelselmatig zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 2 Laatste