HDD gaat dood?

Pagina: 1
Acties:

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:35
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een fancontroller waardoor ik in staat ben om de fans helemaal uit te zetten en zo de rest van de componenten te 'horen'. Wat me opviel is dat ik soms bij het opstarten tikken hoor komen uit de PC. Ik beschik over 3 schijven in de volgende opstelling:

- Schijf C: 64GB Crucial M4 met Windows en paar kleine progjes
- Schijf D: 256GB Crucial M4 met games en zware progjes
- Schijf E: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ voor al mijn torrents, films, muziek, documenten, plaatjes etc.

De tikken lijken uit schijf E te komen. Het zijn een stuk of 10 tikken die in een gelijk tempo voorkomen. Bij deze tikken gaat het HDD lampje op hetzelfde tempo knipperen. Het tikken gebeurt pas nadat ik mijn wachtwoord invul en het gebeurt niet altijd. Ik zat zojuist een ander topic te lezen over Crystaldiskinfo en heb zelf ook maar even een screenshot gemaakt. Kan iemand mij uitleggen wat al die getalletjes betekenen, of het er allemaal goed uitziet en above all : is mijn schijf nog veilig?

Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/tu4tgj9gd/cdi.png

Alvast bedankt :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Volgens mij had Samsung ook een eigen tooltje om de boel te checken. Check even de FAQ, staat het in volgens mij. Of google ff. Als dat ding dood drijgt te gaan: backup maken en je schijf RMA sturen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Aan de andere kant, een harde schijf maakt nogal eens kabaal. En hoe meer er op staat, en hoe meer deze gedefragmenteerd is, hoe meer die tikt, zoemt en ratelt.

Daarom -ook- zijn ssd's zo fijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Idd. Daarom: eerst met verschillende tools checken :)

Overigens staan er in de FAQ ook een aantal geluiden van HDD's die stuq (aan het gaan) zijn. Als je zoiets hoort moet je je WEL zorgen gaan maken :P

Overigens is dit sowieso een FAQ vraag: OM FAQ

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 05-07-2012 18:46 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 21:50
Reallocated sectors, ja de hdd is op zijn retour.

• tobitronics
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:55:
Is dit erg? Hoe lang kan ik er nog mee? Ik heb de drive pas iets minder dan 2 jaar, heb geloof ik nog een maand - 2 maanden garantie... is dit reden voor een RMA?

Verder over die sectors, in dit topic -> Waarschuwing in CrystalDiskInfo? geeft CDI een waarschuwing bij 97, maar ik heb 252 en alles is nog ok?

edit: Zojuist kwam het weer toen ik mijn PC opstartte. Het geluid is niet een tik maar dat geruis wat je hoort wanneer er een schrijfactie wordt uitgevoerd. Dat hoor ik dus maar dan echt heel kort en snel achter elkaar. Ik heb ook nog geprobeerd shdiag te gebruiken maar dat is niet geschikt voor mijn HDD, ik krijg ook een blauw scherm (geen bsod) als ik het opstart.

[ Voor 47% gewijzigd door tobitronics op 05-07-2012 19:15 ]

Verwijderd

TWeaKLeGeND schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:55:
Hij heeft geen reallocated sectors; je kijkt naar de genormaliseerde waarde. Lees het topic eens wat hierboven gepost is, daar staat goed uitgelegd wat bad sectors zijn en hoe je SMART info moet interpreteren.
tobitronics schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 18:57:
[...]
Is dit erg? Hoe lang kan ik er nog mee? Ik heb de drive pas iets minder dan 2 jaar, heb geloof ik nog een maand - 2 maanden garantie... is dit reden voor een RMA?
Ik zie geen enkel probleem met je schijf. Geen bad sectors, geen kabelfouten. Niets wat op een probleem wijst.
Verder over die sectors, in dit topic -> Waarschuwing in CrystalDiskInfo? geeft CDI een waarschuwing bij 97, maar ik heb 252 en alles is nog ok?
Je hebt er 0. Lees dat topic eens goed door en je zult lezen dat je naar de raw value moet kijken. Bij de 'genormaliseerde' waarde geldt hoe hoger hoe beter.
edit: Zojuist kwam het weer toen ik mijn PC opstartte. Het geluid is niet een tik maar dat geruis wat je hoort wanneer er een schrijfactie wordt uitgevoerd. Dat hoor ik dus maar dan echt heel kort en snel achter elkaar.
Heb je het niet over normale seekgeluiden? :)
Ik heb ook nog geprobeerd shdiag te gebruiken maar dat is niet geschikt voor mijn HDD, ik krijg ook een blauw scherm (geen bsod) als ik het opstart.
Een blauw scherm = BSOD (Blue Screen of Death). Of bedoel je iets anders? Heb je al MemTest86+ gedraaid om RAM-fouten uit te sluiten?

• tobitronics
Verwijderd schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 20:55:

[...]

Heb je het niet over normale seekgeluiden? :)

Ja de geluiden die normaal uit je HDD komen, maar dan kort en onderbroken en snel achter elkaar.

[...]

Een blauw scherm = BSOD (Blue Screen of Death). Of bedoel je iets anders? Heb je al MemTest86+ gedraaid om RAM-fouten uit te sluiten?
Als ik shdiag (een DOS programma) opstart vanaf mijn DOS stick krijg ik een kaal blauw scherm, waarschijnlijk omdat het niet compatibel is met mijn HDD.

Verwijderd

Die utility kan je niet zoveel vertellen hoor. Maar het kan nooit kwaad eens te draaien. Wel even je controller in IDE modus zetten, nu staat die misschien op AHCI of RAID ingeschakeld in je BIOS. Dat lijkt mij waarschijnlijk de reden dat dat DOS-programma (shdiag) je schijf niet ziet.

• pouletkuif
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-01 16:48

pouletkuif

Vul hier Uw ondertitel in.

Ik heb 2 dezelfde schijfjes in mijn systeem zitten, zelfde firmware etc. de waarden die CDI bij mij weergeeft zijn exact hetzelfde... al hebben beide schijfjes 110 minder bedrijfsuren, deze waarden lijken mij dus redelijk normaal?
Pagina: 1