Optische drive vervangen door SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 464984

Topicstarter
Hallo allemaal,

voor een vakantie project wil ik m'n laptop een upgrade geven. Het gaat erom dat ik m'n optische drive vervang door een SSD Op het moment zijn dit de belangrijkste specs:
Clevo W170HR
Intel core i7 2630QM
Nvidia GT555m
8GB DDR3 RAM
750GB 7200rpm harde schijf
Windows 7 64bit

Ik heb geen ruimte voor twee harde schijven, maar het is mijn bedoeling om de optische drive er uit te slopen en te vervangen door een SSD. Ik heb er eentje gevonden bij computerland.nl:
ADATA S510 120GB
Vervolgens wil ik de harde schijf puur voor opslag gebruiken en de SSD voor programma's. Misschien een zinloze opmerking omdat iedereen dat doet, maar ik wilde het toch even melden.

Om die SSD er in te zetten heb ik nog een caddy nodig, maar die kan ik via de importeur bestellen.
Nu gaat het nog iets verder. Omdat er in 1 jaar een belachelijke hoeveelheid troep op m'n harde schijf is gekomen wil ik die gaan formateren en Windows 7 op de SSD gaan zetten. Nu heb ik wel een CD met Windows 7 bij m'n laptop gekregen, maar zonder optische drive heb ik daar niet zo veel aan. Volgens een vriend die iets meer bekend is met zo'n proces kan ik ofwel een bootstick maken, ofwel een externe optische drive via USB aansluiten en van daaruit de CD draaien.

Ik ben zelf niet zo ervaren met het upgraden en prutsen aan de hardware in een computer, zeker een laptop, maar ik zou graag van de mensen hier horen wat ik heb beste kan doen.

Kan mijn laptop zonder besturingssysteem direct z'n USB poorten uitlezen, en daarmee ook een externe optische drive? Volgens die vriend van mij moest ik dat in de BIOS checken, maar voordat ik daar iets aan ga prutsen wil ik graag andere meningen horen. Hij zei ook iets over het feit dat ik de boot order moet aanpassen, dus dat hij eerst boot vanaf een externe opslag. Kan dat kloppen?

Hoe moeilijk is het om zo'n optische drive er uit te slopen en te vervangen door een caddy, een SSD en die ook aan te sluiten op het moerderboard? Volgens mij zal ik het gehele onderste paneel er af moeten halen om bij die optische drive te komen.

Kan ik ook nog een back-up boot directory maken op de harde schijf? Je weet tenslotte maar nooit of die van pas kan komen.

Afijn, dat zijn m'n eerste vragen. Wellicht dat ik later nog wat heb, maar ik wacht jullie reacties even af.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Anoniem: 464984 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:00:
Hoe moeilijk is het om zo'n optische drive er uit te slopen en te vervangen door een caddy, een SSD en die ook aan te sluiten op het moerderboard? Volgens mij zal ik het gehele onderste paneel er af moeten halen om bij die optische drive te komen.
Op de website van de fabrikant van je computer moet je even de servicemanual zoeken. Met de servicemanual er bij is het een klusje van ongeveer 2 minuten om de optische drive te vervangen door een SSD/2,5"-device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nu heb ik wel een CD met Windows 7 bij m'n laptop gekregen, maar zonder optische drive heb ik daar niet zo veel aan
Wat dacht je van de HDD eruit halen, de SSD op die plek plaatsen, Windows DVD in optische drive (ODD) stoppen, Windows installeren, laptop afsluiten, ODD eruit halen, en dan de HDD op de plek van de ODD stoppen mbv. caddy?

Aangaande het plaatsen van die caddy, de meeste ODD's zitten met een paar schroefjes vast, die je aan de onderzijde los moet draaien om vervolgens de ODD eruit te kunnen trekken.
Zoals hierboven gezegd, zelden meer dan paar minuutjes werk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
wat je beter kunt doen is de hdd van de laptop in de optische bay zetten.
je laptop ondersteunt sata 600 maar vermoedelijk niet op de uitgang van de ssd.
als je de ssd in de laptop hebt gezet, kun je hem nog via de optische drive installeren.
na de installatie stop je de oude hdd in de optische bay en klaar ben je.

als je de ssd nog niet gekocht hebt zou ik denk ik toch voor een andere gaan namelijk de samsung of de crucial. waar de samsung de voorkeur heeft, deze hebben namelijk een betere controller aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
Iva_Bigone schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:12:
[...]
Aangaande het plaatsen van die caddy, de meeste ODD's zitten met een paar schroefjes vast, die je aan de onderzijde los moet draaien om vervolgens de ODD eruit te kunnen trekken.
Zoals hierboven gezegd, zelden meer dan paar minuutjes werk :)
die van mij zat onder het toetsenbord niet onder de laptop dus.
maar goed. TIP leg een cd aan de kan van je optische drive en je weet al bijna welke schroef hte moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:45
Ter informatie:
kijk ook eens in deze 2 topics, mogelijk zijn hierin al enkele vragen beantwoord:
2 hdd, beide windows. kan 1 eruit kwaad?
SSD in optische drive

Wellicht dat ik je hier enigszins mee kan helpen, ik heb het namelijk zelf ook gedaan bij mijn laptop (HP DV6-3190ed), en ga het komende week doen bij mijn nieuwe laptop.

Het probleem wat ik had, was dat ik met de standaard windows die bij de laptop geleverd werd (ik neem aan dat dat bij jou ook het geval is geweest) niet windows op de ssd kon installeren.

Dit heb ik opgelost door een OEM .iso van windows 7 te downloaden en deze op een usb stick te zetten.
zie ook: http://www.intowindows.co...tailed-100-working-guide/
Daar staat een stap voor stap handleiding hoe je windows op je usb stick krijgt, en dan kun je op dezelfde manier installeren alsof je vanaf een dvd installeert. Je kunt de windows 7 key gebruiken die onder op je laptop staat. Als hij deze key niet kan valideren krijg je vanzelf de melding dat je even naar een geautomatiseerd nederlands nummer moet bellen en wat cijfers in moet tikken, daarna ben je good to go!

Je vriend had inderdaad gelijk, je moet wel eerst even de boot-prioriteit instellen op usb/cd en niet op de hdd!

Zelf heb ik gekozen om de ssd in de ODD te zetten omdat de ssd beter bestand is tegen schokken en imo de hdd meer ''shockproof'' in de laptop gemonteerd zat. Dit kan uiteraard bij jouw model anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Jammer alleen dat je een van de slechtere SSD's hebt gevonden.
Maar ja, moet je zelf weten. Wat zeggen ze wel eens, een gevonden paard moet je niet in de bek kijken (ofzoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-04 06:03
Niet alle BIOSsen laten je toe de bootvolgorde te veranderen in de BIOS zelf, zeker bij laptops niet. Maar dan staat er bij het opstarten wel hold key f12 (of een andere toets) to change boot device en dan kan je eenmalig aangeven te willen starten vanaf een usb stick of optisch station etc.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kheb ff gekeken naar de boot opties. Als ik F2 ingedrukt houd krijg ik de BIOS settings met de boot opties. Hij geeft een volgorde van negen poorten aan:
SATA ODD: P2: optiare DVDRWAD-7710H
SATA HDD ST9750420AS
USB ODD (leeg)
USB HDD (leeg)
USB HDD (leeg)
USB Key (leeg)
USB Key (leeg)
DCI BEV (ethernet)

Kan ik hieruit opmaken dat hij gewoon het rijtje afwerkt, en zodra hij een bootable device ziet daarmee aan de slag gaat? Als dat zo is kan ik dan gewoon een USB stick vermomd als Bootstick in 1 van de poorten steken en boot hij dan automatisch via die stick als ik de prioriteit omhoog zet?

Bovendien kan ik dan gewoon via een externe USB ODD booten, omdat hij op plaats drie die USBODD ziet. Kan dat kloppen?

Nog iets wat me net te binnen schoot: bij de laptop heb ik een dvd gekregen met alle drivers die ik nodig had. DIe dvd kan ik niet gebruiken als ik geen ODD meer heb (even er van uitgaande dat ik die dus meteen vervang, en niet eerst de HDD er uit haal, vervang door een SSD, die installeer en later de HDD er in zet). Is het installeren van drivers zo simpel als de bestanden op de dvd gewoon kopieren naar bijvoorbeeld een USB stick en de .exe bestande runnen, of ben ik nu erg naief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Anoniem: 464984 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:13:
Is het installeren van drivers zo simpel als de bestanden op de dvd gewoon kopieren naar bijvoorbeeld een USB stick en de .exe bestande runnen, of ben ik nu erg naief?
Drivers op een meegeleverde cd zijn meestal verouderd. Kijk op de site van de fabrikant voor de meest recente versie. En het is inderdaad zo simpel als de exe runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het idee van de SSD in de slot van de HDD zetten en pas na de installatie van Windows 7 (via de ODD) de HDD er in zetten in plaats van de ODD staat me wel aan, maar kom ik dan niet in de problemen met de aansluitingen?

Als ik allereerst de HDD er uit haal moet ik hem uiteraard ook losmaken van het moederboard, en daarna de SSD er op aansluiten. Daar zit denk ik geen probleem. Als ik later de ODD er uit wil halen, moet ik 1 of twee schroeven losmaken, maar dan zitten de aansluitingen toch nog vast? En hoe moet ik vervolgens de HDD aansluiten op het moederboard als ik er niet eens bij kan zonder het hele paneel er uit te lichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Daarom moet je even de servicemanual downloaden van de website van de fabrikant. Daarin staat precies uitgelegd hoe je bepaalde user replaceable parts vervangt, vaak met plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 464984 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:33:
Als ik later de ODD er uit wil halen, moet ik 1 of twee schroeven losmaken, maar dan zitten de aansluitingen toch nog vast? En hoe moet ik vervolgens de HDD aansluiten op het moederboard als ik er niet eens bij kan zonder het hele paneel er uit te lichten?
Je denkt te moeilijk en ziet teveel beren op de weg ;)
Voor HDD's zijn het eigenlijk altijd "erin duwen en vastschroeven"-aansluitingen (of "losschroeven en eruit trekken/tillen" als je de HDD verwijdert).
Bij Macbooks e.d. is het anders, daar moet vaak de hele laptop uit elkaar om bij de HDD te komen, maar bij normale merken zit de HDD achter een klepje.

De aansluitingen op HDD's en SSD's zijn standaard qua plaats en afmetingen (SATA), voor laptop-ODD's wil het nog wel eens verschillen, maar daar houdt de fabrikant bij het ontwerp van een caddy voor dat model wel rekening mee mag ik hopen.

Oftewel, jij sluit zelf niets aan, je duwt de HDD/SSD op z'n plek, en dan zit de connector ook goed uitgelijnd: docking complete!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In dat geval denk ik inderdaad veel te moeilijk. Ik ga het denk ik maar proberen met de Samsung 830 Series 128GB, gezien het advies in deze thread. Hartelijk dank allemaal voor jullie advies, en als ik nog meer vragen heb weet ik bij wie ik moet zijn ;)
Pagina: 1