Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:23
Beste Tweakers,

Ik wil mijn dvd drive vervangen door een kleine ssd en daar windows op draaien, met daarnaast de standaard 500gb hdd voor alle andere opslag aangezien een grote ssd niet te betalen is.
Reden: windows opstarttijden en laadtijden van programma's met een ssd aan boord scheelt al snel een aantal seconden. Het gaat me dus om de snelheidswinst.

Om verwarring nu al te voorkomen: voor deze reden heb ik toch wel de goede oplossing gevonden? of zit ik het helemaal in de verkeerde hoek te zoeken?
Nu ben ik op hardware gebied niet erg thuis, vandaar dat ik hier om hulp vraag.
Ik heb een HP dv6-3190ed (pricewatch: HP Pavilion dv6-3190ed (XE087EA))

Op de officiele hp site vind ik o.a. de volgende informatie:(http://h10025.www1.hp.com...lnl&lc=nl&product=4328590)
Harde schijf SATA harde schijf van 500 GB, 7200 rpm
Multimediastation SATA optisch station: LightScribe SuperMulti dvd±r/rw met double-layer-ondersteuning

Ik begrijp hieruit dat ik een caddy moet hebben die met SATA wordt aangesloten.

Ik heb al gezocht op tweakers naar andere leden die hetzelfde hebben geprobeerd, maar toch heb ik nog een aantal vragen:

-Welke caddy heb ik precies nodig?
Ik heb wat gegoogeld en de enige site die betrouwbaar over komt (en op meerdere fora aangeraden wordt) is newmodeus. Ik denk dat ik deze caddy nodig heb:
http://www.newmodeus.com/...cPath=2_5&products_id=216
Dit zie ik graag bevestigd aangezien ik er niet veel verstand van heb.
Mogelijk is de volgende afbeelding nuttig wat betreft aansluitingen, ik word er zelf echter niet veel wijzer van:
http://www.newmodeus.com/pics/OBHD/OBHD-Matrix4.html

De caddy wil ik graag vullen met een SSD.
-Zou bovenstaande caddy compatibel zijn met deze ssd? pricewatch: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB
Is 60GB lijkt me meer dan genoeg ruimte om windows op te draaien en wat standaard programma's als chrome, adobe, word etc., toch heb ik hier niet echt een goede schatting van. Zou ik ook kunnen voldoen met een kleinere ssd(uiteraard om geld te besparen)?

Nogmaals het grootste probleem waar ik zelf mee zit is de aansluitingen, hier heb ik helaas niet de kennis voor, vandaar dat ik hier om hulp vraag :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Newmodus is overpriced. Op ebay haal je voor 1/5e van de prijs een identieke caddy. Bijvoorbeeld http://cgi.ebay.nl/New-La...ernal&hash=item4aaaa954ca

Tevens, heb je al eens gezicht naar SSD's? Die jij wil kopen staat onderaan mijn lijstje als goede SSD's. Voer maar eens wat zoektermen in in [BBG aanschaf] SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Bedankt voor de link, had nog niet gedacht aan ebay etc.
Ik krijg de indruk dat alle optische drives dezelfde afmetingen hebben, behalve het verschil in hoogte dan.

Het wordt tevens mijn eerste ssd, heb simpelweg gekeken bij de pricewatch wat een beetje redelijk was qua bedrag/opslag. Had ook wel kunnen bedenken dat er een addertje onder het gras zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Permutor
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03-2022
SSD's zijn juist erg klein. De grootte van een laptop-harddisk.
Bij wijze van spreken kun je die gewoon los in de kast hangen omdat er toch geen mechanische onderdelen in zitten maken trillingen niet uit. Toch beter ergens vast zetten, omdat je bekabeling niet los moet schieten, de fans vrij moeten blijven en de luchtstroming niet verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Kijk eens goed of jouw dvdspeler niet toevallig geintegreerd is in de rand, dus dat de dvdspeler niet een naad heeft. Bij mij is dat het geval, waardoor je volgens mij dat niet kan doen... (weet ik dus NIET zeker)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat heet een slot loading drive, dat kan wel. Sterker nog, ik heb er eentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:08

Quad

Doof

Heb het ook ooit gehad.
Je DVD drive zal sata 150 hebben denk ik..
Maar je zal het niet niet merken.

Het werkt wel prima trouwens, klepje van de dvd drive afhalen, op de ODD caddy drukken en klaar :).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor, SATA600 meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dat is best wel goedkoop, zo'n caddy. Maar aangezien het alleen verloopje van sata naar sata is hoeft het niet echt to storingen te leiden toch? ( Niet dat je laptop van 900 euro stuk maakt met een caddy van 9.39 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet eens een verloopje, enkel verlengkabel eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Erg bedankt voor de reacties allemaal :)

ik heb de dvd drive al een aantal x uit zijn slot gehaald om even op te meten welke hoogte ik moet hebben etc, dus dat het kan weet ik wel zeker.

Over de verschillende ssd's: heb de linkjes gevolgd en gelezen, Darkstone. Het gaf me erg goed inzicht over het hoe en wat van ssd's. Als ik het goed begrijp is de firmware erg belangrijk, zeg ik dat goed?
Daarnaast is uiteraard de random read snelheid voor mij van belang samen met de accesstime. De schrijfsnelheid niet zo zeer gezien het een bootschijf moet worden.
Als ik eenmaal windows met door mij gebruikte toepassingen heb geïnstalleerd zal er niet veel meer worden geschreven door de ssd.

Ik hoor verschillende types sata, sata600, sata 150...
Moet ik me hierbij hetzelfde voorstellen als usb 2.0 of 3.0?
Oftewel: dezelfde aansluiting, verschillende snelheden? of moet ik uitkijken dat ik niet iets koop en bij het inbouwen blijkt dat het niet past met aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 07:44
MrRobin schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 11:28:
Ik hoor verschillende types sata, sata600, sata 150...
Moet ik me hierbij hetzelfde voorstellen als usb 2.0 of 3.0?
Oftewel: dezelfde aansluiting, verschillende snelheden? of moet ik uitkijken dat ik niet iets koop en bij het inbouwen blijkt dat het niet past met aansluitingen?
Yep, zelfde kabel, alleen de ene is net wat sneller dan de ander. Het is allemaal backwards compaitable.
1. Device and mobo support SATA 2 - use of a SATA 3 cable will not get you the 6GB/s due to physical limitations of device and mobo.
2.Device and mobo support SATA 3 - use of a SATA 2 cable will not get you the 6GB/s due to physical limitation of the cable.
3. Device supports SATA 3, but mobo supports SATA 2 - using either SATA 2 or 3 cable will result in 3GB/s.
4. Device supports SATA 2, but mobo supports SATA 3 - using either cable will result in 3GB/s.
5. Device and mobo support SATA 3 - use of SATA 2 cable will result in 3GB/s
6. Device and mobo support SATA 3 - using a SATA 3 cable will get you the 6GB/s
Device is dan je SSD :).

[ Voor 43% gewijzigd door Xaero op 29-08-2011 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 16:39

RMX

Hoe kan ik eigenlijk zien hoe snel de sata poort van mijn dvd drive is?

Met aida64 heb ik kunnen achterhalen dat het een sata poort is, maar geen idee welke variant.

Heb een samsung rv720-s01 laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandy bridge: SATA-600 op post 0 en 1
Alle andere chipsets: SATA-300. Behalve op bepaalde heel oude lenovo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
Ik heb een 120 GB Vertex 2 met een 500GB Seagate Momentus XT in een bracket op de plek waar de BD zat in mijn Vaio VPC F12. Om gedoe te voorkomen zit de SSD in het originele HDD slot en de storage disk op de plek van de BD speler. De bracket heb ik van eBay en is een generiek ding. Ik heb er ergens nog een liggen voor een ander, afgeblazen project, Het kan zijn dat je voor HP een specifiek maatding moet hebben trouwens, even goed zoeken dus!

Het was even sleutelen om alles weer netjes op z'n plek te krijgen, heb een paar schroefgaten bij gemaakt om de HDD goed te fixeren. De BD drive in een externe behuizing gezet maar als ik 'm 2 keer heb gebruikt dan is het veel. Het werkt als een tierelier, bloedsnel en veel storage. De BD drive mis ik absoluut niet.

Sterker nog, morgen komt een Crucial M4 als replacement voor de Vertex 2, die schuift weer door naar 'n ander systeem. :+

[ Voor 7% gewijzigd door zeef op 30-08-2011 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
En je kan de SSD beter op de HDD plek monteren en de HDD in de caddy doen, dit voor de snelheid van je SATA poort.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Ik heb de caddy die darkstone op ebay aanraadde besteld, zal helaas wel 4-6 weken duren. Als alles past ga ik pas definitief een ssd bootdisk kopen. Nu snap ik helaas lang niet alles van wat er te snappen valt over ssd's.
Gelet op dat het een bootdisk moet worden en 60 gb ruim voldoende is, raadde Darkstone de OCZ vertex plus 60gb af. Wat zou wel een goede schijf zijn gelet op het doeleinde? Graag hoor ik van iemand die meer verstand heeft van ssd's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CLB schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:39:
En je kan de SSD beter op de HDD plek monteren en de HDD in de caddy doen, dit voor de snelheid van je SATA poort.
Op mijn laptop (XPS 15) is de SATA poort van de HDD dezelfde als van de optical drive. Een SSD kan ook wat beter tegen schokjes dan een HDD, en daarom (en omdat het makkelijker was :P) heb ik mijn SSD op de plek van de optical drive geplaatst.
MrRobin schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 20:17:
Ik heb de caddy die darkstone op ebay aanraadde besteld, zal helaas wel 4-6 weken duren.
Dat zijn richtijden die naar boven afgerond zijn, waarschijnlijk om de vervelende mailtjes een beetje af te houden. ;)

Ik heb laatst twee van deze caddy's via eBay gekocht. Hoewel beide van een andere verkoper afkwamen, gaven beide verkopers deze zelfde levertijd van 4-6 weken aan en waren beide caddy's na ongeveer 10 dagen binnen.

[EDIT] Ik zie dat een van mijn gekochte caddy's toch van dezelfde verkoper is als die uit de link van Darkstone. Die caddy is op de 19e verstuurd en ik heb op de 27e feedback gegeven, dus nog iets sneller dan ik al dacht. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2011 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Dat is inderdaad een stuk sneller dan 4-6 weken :D.
Ik hoor meerdere mensen zeggen dat ik de ssd het best op de plek van de hdd kan doen en de hdd in de caddy ivm sata 600 vs sata 300(zeg ik dat zo goed?)
merk ik hier in de praktijk wel wat van?

[EDIT]
Ik heb nog eens goed rond lopen zoeken en googelen, en heb het aanbod terug kunnen brengen naar 3 verschillende.

http://tweakers.net/price.../674/269285;282240;286063
het gaat om de volgende modellen:
pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
pricewatch: OCZ Vertex 3 60GB
Voor het vergelijken: http://tweakers.net/price.../674/269285;282240;286063

Hebben jullie als ervaren tweakers nog tips of advies wat betreft deze drie?
Ik krijg zelf de indruk dmv reviews dat ze alle drie kwalitatief goed zijn.

[ Voor 64% gewijzigd door MrRobin op 01-09-2011 20:14 . Reden: status update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Heb even gebeld met HP over wat voor aansluiting er gebruikt wordt voor mijn dvd drive, aangezien ik het nergens anders kon vinden.
zij wisten mij te vertellen dat het sata-300 was.
Vandaar dat ik de pricewatch: Kingston SSDNow V+100 SVP100S2/96G (stand-alone drive) 96GB ga bestellen zodra ik de caddy binnen heb en zeker weet dat hij past.
Heb ook al gevonden hoe ik het frontje kan verwisselen, dus je ziet er van de buitenkant straks niets meer van :D
Caddy is 30 augustus verzonden, verwacht hem deze of volgende week thuis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

Ik heb een Lenovo Thinkpad E520 en ik ben hetzelfde van plan te gaan doen als 'MrRobin' .
Ik heb al een caddy besteld alleen ben nog aan het nadenken welke SSD ik ga aanschaffen.
  • Mijn vraag is op welke sata-poorten mijn dvd-drive en harde schijf zijn aangesloten? (hoe kom ik hier achter?)
  • En welke snelheden deze poorten ondersteunen? (sata-600 of sata-300)
Ik heb niet erg veel verstand van deze zaken :P !

Mijn huidige harde schijf heeft een sata-300 aansluiting en mijn huidige dvd-drive een sata-150 aansluiting.

Groet,

Jens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:41:
Beste Tweakers,

Ik heb een Lenovo Thinkpad E520 en ik ben hetzelfde van plan te gaan doen als 'MrRobin' .
Ik heb al een caddy besteld alleen ben nog aan het nadenken welke SSD ik ga aanschaffen.
  • Mijn vraag is op welke sata-poorten mijn dvd-drive en harde schijf zijn aangesloten? (hoe kom ik hier achter?)
  • En welke snelheden deze poorten ondersteunen? (sata-600 of sata-300)
Ik heb niet erg veel verstand van deze zaken :P !

Mijn huidige harde schijf heeft een sata-300 aansluiting en mijn huidige dvd-drive een sata-150 aansluiting.

Groet,

Jens
Niet te veel na denken :-).
Aan te raden is om de SSD in de caddy te plaatsen, dit ivm schoksensor die daar niet zit. Volgens mij is de aansluiting wel gewoon sata 300, dus een SSD met voldoende lees/schrijfsnelheid gaat prima passen. :-).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thnx voor de snelle reactie! oke bedankt, en welke SSD raad je mij aan dan met een budget van 100 euro?
overigens had ik gezien dat mijn chipset gebasseerd is op de sandy bridge architectuur.....volgens mij moet het dan toch sata-600 kunnen ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

[BBG aanschaf] SSD kun je het beste hier rondneuzen en nogmaals je vraag stellen ;-).

PVOutput☀️

Pagina: 1