Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:27
Beste Tweakers,

bij voorbaat excuses als dit in het verkeerde forum geplaatst is, ik dacht dat het hier wel redelijk op zijn plaats was.

Mijn situatie is als volgt:
Ik heb een HP dv6-3190ed laptop.
In deze laptop zit de standaard 500gb hardeschijf en daarop staat windows die standaard door hp geleverd wordt, inclusief alle bloatware die hp meelevert. het gaat om de standaard windows 7 home premium.
Nu heb ik mijn dvd speler vervangen door een optical bay met de crucial M4 64gb ssd.

ik heb deze install als volgt gedaan:
Nadat de ssd ingebouwd was, heb ik een ''recovery'' van hp gedaan, wat er voor gezorgd heeft dat de hp windows(met alle bloatware) terug is gesteld naar fabrieksinstellingen. Dit is op de 500 gb hdd.
Hierna heb ik een bootable usb stick met windows 7 home premium in de laptop gestopt en deze geinstalleerd op de 64gb ssd. (HP's windows wou met geen mogelijkheid op de ssd installeren)

Het ziet er dus als volgt uit:
64gb ssd: Windows 7 home premium
500gb hdd: HP versie van windows 7 home premium

Tijdens het booten krijg ik echter 3 opties, waarvan ik er maar 2 terug kan herleiden.
Mijn boot opties zijn als volgt:
64gb ssd: Windows 7 home premium
500gb hdd: HP versie van windows 7 home premium
500gb hdd(zelfde drive letter): HP windows 7 home premium (recovered)

Ik heb geen idee of de hp windows versie wel op te starten is, en ik ben bang dat als ik het uitprobeer hij gaat proberen hp windows te repairen (omdat ik die ''(recovered)'' zie) en daarmee de bootmgr aanpast en me in de problemen brengt.

Tot zo ver is dit een gevalletje: If it's not broken, don't try to fix it.

De laptop moet binnenkort helaas aangeboden worden voor rma.
Het chasis is namelijk licht verbogen door overtollige warmteproductie, en de thermal pads waarschijnlijk vervangen worden. (core i5-460M loopt standaard tegen de 90+ graden bij intensief gebruik)

Voor de rma moet ik de laptop terugzetten in fabrieksstaat, dus zonder ssd.
Mijn vraag is dan ook:
Met bovenstaande opstelling en instellingen, kan ik zomaar de ssd vervangen door de dvd drive?
Hierbij gelet op het volgende: Het maakt me niet uit dat de laptop HP's windows moet repareren nadat de ssd eruit is, de laptop gaat dan toch rma en ik hoef hem niet te gebruiken zonder ssd.
Mijn vraag heeft echter betrekking op wanneer de laptop terug komt van rma.
Kan ik dan de ssd er weer in doen en zal windows dan weer gewoon werken op mijn ssd?
Ik heb al even gezocht op tweakers, maar niets vergelijkbaars gevonden.
Ik gok dat e.e.a. te maken heeft met bootloaders /bootmgr, maar ik moet toegeven dat ik geen flauw idee heb waarop ik moet googelen.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ceekah
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 17:13
Zoals ik het begrijp zou het gewoon moeten werken.
Het kan sowieso geen kwaad om even de harddrive opstart volgende te veranderen en kijken wat hij aangeeft als je de 500GB HDD als eerste boot.
Wat betreft als de laptop terug komt van de RMA, SSD erin doen en die gewoon selecteren als eerste boot prioriteit.
Dit is zoals ik het bekijk, ik ben geen expert in boatloaders maar dit lijkt me toch echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Als je hem terug krijgt van RMA, druk je SSD erin. Boot simpel van je SSD, dan moet hij werken. Je kunt er dan voor kiezen het simpel zo te laten, en bijvoorbeeld alleen de bootvolgorde te veranderen, waarbij je de SSD als eerste zet.

Wil je weten of hij ook werkt als je de 500 gb HDD verwijdert?

Probeer dan het volgende: 1) laptop uit, verwijder de 500 gb HDD. Probeer weer te booten van de SSD.
- Doet hij het? Dan is er geen probleem, en kun je desgewenst je 500 gb HDD formatteren.
- Boot hij niet (waarschijnlijk zegt hij iets van missing bootloader of MBR), ga dan verder naar 2)

2) Boot dan van de 500 gb HDD, en download EasyBCD. Met dit programma kun je de bootloader etc aanpassen.

Het probleem is: als je windows op je 500 GB schijf hebt staan, en hem daarna ook op een SSD zet, zal het master boot record (MBR) op de 500 gb schijf staan (tenminste, dat gebeurt als ik vanuit windows, een windows versie op een andere harde schijf installeer, hoe dat zit met een bootable usb stick weet ik niet). Als dan de 500 gb schijf geformatteerd wordt, of er niet is, heb je geen MBR, en kan de SSD niet booten. Deze MBR moet je dus eerst verplaatsen naar de SSD. Dit gaat met EasyBCD.

3) Start EasyBCD en volg de volgende stappen:

View settings: daar staat hoeveel keer je welke windows hebt geinstalleerd. Hoef je niets te doen.

Edit boot menu: verander de volgorde van booten, dus SSD eerst, dan HDD. (mits je beiden wilt behouden, en geen format van je 500 gb HDD wilt doen. Dan hou je simpel 2x windows, en hoef je verder niets meer te doen.)

Add new entry: nieuwe startup toevoegen, hoef je niets mee te doen.

Advanced settings: niets mee doen

BCD Backup: hier kun je een backup maken van je bootloader, altijd handig.

BCD deployment: hier wil je zijn. Kies bij partition je SSD schijf. Druk dan op "install BCD". Vink daarna "install the windows vista/7 bootloader to the mbr" en klik op "Write MBR". Nu zit je MBR op je SSD schijf, en kan je de 500 gb schijf eruit halen, en de laptop boot nog steeds van je SSD. Ook kun je bv. je 500 gb schijf formatteren, en gebruiken voor data.

Echter, voordat je de 500 gb schijf gaat formatteren, probeer eerst de schijf te verwijderen en te booten met alleen de SSD erin om te zien of het is gelukt.

Ik hoop dat het zo duidelijk is

[ Voor 9% gewijzigd door luuksnijmegen op 30-11-2011 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 14:22
en als je de HDD uit de laptop haalt. wel eerst de accu eruit halen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
pwnage2 schreef op woensdag 30 november 2011 @ 13:09:
en als je de HDD uit de laptop haalt. wel eerst de accu eruit halen he!
Die wist ik niet! Ik doe het altijd wel, maar is dat tegen statische elektriciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicee
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 14:22
ook ja, anders blijft er namelijk nog wat "in de laptop zitten".
En ja ik spreek uit ervaring dat het dingen stuk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gok dat de MBR op de HDD staat, dan zal hij niet direct willen booten als de verwijzing naar de Windows 7 installatie op de SSD niet in het MBR meer staat omdat die hersteld is door de fabrikant.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het probleem is: als je windows op je 500 GB schijf hebt staan, en hem daarna ook op een SSD zet, zal het master boot record (MBR) op de 500 gb schijf staan (tenminste, dat gebeurt als ik vanuit windows, een windows versie op een andere harde schijf installeer, hoe dat zit met een bootable usb stick weet ik niet). Als dan de 500 gb schijf geformatteerd wordt, of er niet is, heb je geen MBR, en kan de SSD niet booten. Deze MBR moet je dus eerst verplaatsen naar de SSD. Dit gaat met EasyBCD.
Zal niks uitmaken of de installatie vanuit een USB stick is gedaan, effect blijft hetzelfde. Bovendien was het al duidelijk: MrRobin krijgt bij het opstarten van het systeem een keuzemenu van verschillende installaties; dan staat de MBR per definitie alleen op de HDD.

Het is sowieso in dit soort opstellingen handiger als elke HDD/SSD een eigen MBR heeft, dus het kopiëren ervan lijkt me een prima oplossing. Dan kun je in het BIOS de volgorde van booten bepalen, via het bootselectiemenu van het bios kiezen maar ook van beide schijven starten als de andere faalt. In de huidige opzet lukt dat niet, en ik weet uit ervaring hoe vervelend dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Tsurany schreef op woensdag 30 november 2011 @ 14:08:
Gok dat de MBR op de HDD staat, dan zal hij niet direct willen booten als de verwijzing naar de Windows 7 installatie op de SSD niet in het MBR meer staat omdat die hersteld is door de fabrikant.
In dat geval kan hij booten, BCD gebruiken om het MBR te herstellen met dus de "SSD-waarde" erin, en deze MBR op de SSD zetten. Dan kan hij booten vanaf de SSD, zonder de HDD erin, of met de HDD geformatteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Bedankt voor alle reacties, ik heb nog 1 vraagje:
Mijn hardeschijf heeft een recovery partitie ingebouwd in de 500gb hdd. Daarom formatteer ik niet graag de hele schijf, maar alleen de partitie waar geen recovery op staat (de D schijf bij mij, E is de recovery.)
In easyBCD kan ik dan kiezen voor de schijf waarvan en waarnaar ik de MBR wil kopieren? Of de partitie?
Anders moet ik even kijken of de MBR niet op de recoverypartitie staat.
Zal het zo snel mogelijk even proberen, bedankt en we gaan zien of het werkt (moet haast wel met zo'n duidelijke uitleg van luuksnijmegen, bedankt!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb een desktop, dus geen recovery partitie, maar ik denk dat je (ook) de partitie kunt kiezen. Als je klaar bent gooit je, op je recovery partitie na, de HDD leeg. Uiteraard na het checken of hij dan inderdaad alleen vanaf de SSD wil booten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Het is me niet gelukt om het helemaal via jouw manier te doen, luuksnijmegen.

Ik heb al je stappen gedaan maar wanneer hij wil booten van de MBR van de ssd zei die : no OS installed (not located on boot\bcd)

Ik heb meerdere keren op de knopjes install bcd en write mbr geklikt, en uiteindelijk het volgende gedaan om het toch te laten werken:

Na install BCD op de ssd vraagt easybcd of je de ''bcd store'' wilt laden van de ssd.
Na ''yes'' geklikt te hebben zie ik dat de bootloader helemaal leeg is (no entries). Dit verklaard ook waarom windows niet wou booten vanaf de nieuwe mbr.
Ik heb hierop nogmaals easybcd geopend en 2x add new entry gedaan. eentje voor me ssd, en eentje voor me hdd (die hdd boot optie wou ik toch graag houden, just in case als de ssd gaat falen).
Kwestie van simpelweg de driveletter aanwijzen, klikje en klaar. Heb daarna getest of de ssd wou booten zonder de hdd aan boord, en dit deed het perfect!

Ik kan alleen in de bios niet een voorkeur geven voor welke hdd hij moet booten (kan misschien komen omdat de bios custom made is door hp en maar met 1 bootable hdd kan omgaan). In de bootsequence vind ik namelijk maar 1 optie genaamd ''Notebook hard disk''

net iets anders opgelost, maar het heeft me veel moeite bespaard! nu kan ik een backup van mijn hdd (vooral libraries, films foto's muziek etc.) en hoef ik me geen zorgen te maken als de laptop rma gaat.

Nog wel 1 vraag: als de laptop terug komt heeft de hdd waarschijnlijk nog boot prioriteit, dus als ik de ssd dan inplug moet ik élke keer op f9 drukken tijdens booten om de boot volgorde aan te passen (immers: anders boot hij van de hdd, die een standaard bootloader heeft vanuit de reparatie en daar zie ik mijn ssd dus niet)
Daar zit ik dus niet op te wachten. Zou ik dit kunnen oplossen door na terugkomst van de laptop easybcd weer te installeren op de hdd en, net zoals ik hierboven gedaan heb, via ''add new entry'' de ssd toe kunnen voegen? (dit zorgt er dus voor dat beide mbr/bootloaders hetzelfde zijn, waardoor het me niet uit maakt welke hij laad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
@MrRobin,

Ik zie dat ik ook een lege bootloader krijg, en na een nieuwe entry alles goed werkt. Misschien heb ik het dan verkeerd uitgelegd, excuus! Fijn dat het is gelukt!

Je laatste vraag: Het zou moeten lukken door de bootloader leeg te maken, en de MBR op de SSD te zetten en dan een nieuwe entry voor de SSD te maken. Werkt het dan, dan de HDD verwijderen. Werkt het dan nog, dan kan je de HDD gerust formatteren. Werkt het niet, dan nog even verder prutsen tot het werkt!
Pagina: 1