Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:58
Al een tijdje mis ik iets aan het hudige aanbod stuurtjes voor de pc, en dat is een serieuze versie van een Formule 1 type stuur. Natuurlijk is er de halfbakken versie van Thrustmaster, maar daar mist zoveel aan dat ik het de moeite niet waard vind. Daarom besloot ik om er zelf maar 1 te gaan maken. Makkelijk gezegd natuurlijk!

Dit worden de specs, aan de hand van het real life 2011 ferrari stuur.

Leo Bodnar SLI-F1
12 Pushbuttons
5 Rotary Switches
2 Rotary Encoders
5 Tumble Switches
2 Hall Effect Sensors (Clutch paddles)
2 Micro Switches (Shifter paddles)
6 Extra LED's
5 Custom Switch Knobs
1 Custom Main Knob
1-piece Aluminium Frame
Carbon/Glass Fibre Cast Panels
Custom Clutch Paddles
Custom Shifter Paddles

Ik ben al een paar weken bezig met de planning en het maken van de benodige modellen in autodesk inventor.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/m8yyrl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2a4xyfs.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/2ldke1v.jpg

Qua electronica ben ik een complete leek, darom is dat ook 1 van de uitdagingen in dit project. Met audodesk inventor werken heb ik ook ook moeten leren, echt leuk om te doen zover.

*In dit topic hoor ik graag feedback op electronica en constructie :)

Constructie zal ik vanavond toelichten, mijn pauze is weer voorbij :P

*
Over een paar maanden volgt hopelijk een prototype, dan zal electronica een grote rol gaan spelen.

update:
simpele site met specs en laatste updates :)
http://wgeuze.nl/f1wheel/

[ Voor 23% gewijzigd door Schuey op 09-09-2012 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je 3D drawings zien er echt cool uit. Very well done :)

Voor elektronika zal je wellicht het liefst iets willen dat meteen een joystick is. Niet dat je een COM Poort hebt en op de PC weer moeilijk moet doen om het in een simulator te krijgen.

Wat wil je het liefst? Zelf schema tekenen, print ontwerpen, bouwen en vervolgens ook software voor schrijven? Of een kant en klare oplossing kopen, met het bijbehorende prijskaartje. Natuurlijk is daar alles al klaar.. ook de software om met je simulator te werken (mocht die wel ondersteunt worden).

ALs ik het DIY zou doen, zou ik een microcontroller pakken met USB er op. Die kan je dan aanmelden als een HID joystick, waarbij je dus tot 32 knoppen kan gebruiken. Pas wel op dat een rotary encoder 2 knoppen nodig heeft omhoog (+1) en omlaag (-1). Hoe je de standenschakelaars zou doen weet ik niet, dat vreet knoppen.. (10 standen = auw).

Ik heb zelf wel eens een schakelaar bord gemaakt om in combinatie met mijn G25 te gebruiken voor rFactor. Daar zit een PIC24FJ64GB004 op die dus USB heeft. Naast de microcontroller zitten nog 2 chips om de grote reeks schakelaars individueel in te lezen.
Er zit voorbeeld code bij die chip van de fabrikant Microchip, daarmee kan je *relatief* snel iets opzetten.

Als ik zo tel heb je 29 knoppen/inputs nodig. Daar bij komen ook nog je clutch pedalen, eventueel gas/rem/stuur en je displays. Vooral displays vreten ook heleboel outputs op de microcontroller, dat loopt al gauw op tot de 15 a 20. Ik heb zelf ook een keer zo'n display gemaakt, maar dan een tafel versie:
YouTube: Dashboard test with F1 2010

Hoeveel ervaring heb je met programmeren? Vooral daar gaat nogal wat moeite in zitten al wil je het zelf maken.

P.s. Meer info hoe ik er mee bezig ben geweest met de software: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37970286

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 26-06-2012 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
er zijn een aantal microcontrollers die ingebouwde usb hebben en daardoor als joystick kunnen dienen. De Arduino Leonardo en de TeensyUSB.

Is het misschien niet een optie om een bestaand stuur aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 21:59

iChaos

It's Lupus.

Pak overigens geen andere Arduino dan die Leonardo, want dat is de enige die geen FTDI driver gebruikt om Serial-To-Usb te laten werken maar met een echte USB verbinding werkt. Om zoiets op de oudere Arduino's te kunnen doen moet je een converter draaien die seriele berichten omzet naar een signaal waar een applicatie mee om kan gaan, en dat wil je niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Thx voor de reacties!

Ik was van plan een SLI-Pro van leo Bodnar aan te gaan passen en er een eigen behuizing voor te maken, hier had ik ook al een tekening voor gemaakt. Tot plots iemand een nieuwtje postte dat meneer Bodnar zelf met zoiets bezig was! Volgende maand komt de SLI-F1 uit en zal alles binnen mijn stuur aansturen :)

Zal jouw post eens bekijken Hans vanavond.

Vandaag op het werk eens in de farnell catalogus gekeken, knoppen zijn duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ja dat klopt met schakelaars. Mechanische onderdelen kosten gewoon veel. Ik heb , om de hobbykosten laag te houden, een keer wat el-cheapo tuimelschakelaars besteld bij zo'n doe het zelf zaakje. Die kosten 'maar' 90ct per stuk ofzoiets. Merk je wel, soms blokkeren de schakelaars als je ze omschakelen. De terugverende schakelaars blijven wel eens hangen. Enzovoort. Zullen waarschijnlijk niet heel lang meegaan.
Als je het geld hebt of het degelijk wil maken, koop echt mooie schakelaars :)

Tenslotte, zo'n Thrustmaster F1 wiel kost ook 300 euro ofzoiets? Ik verwacht niet dat je goedkoper uit zal zijn, maar wel een veel mooier wiel er van kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ik ben alleen maar duurder uit volgens mij met zo een thrustmaster, alles qua electronics moet wel vervangen worden, knoppen toevoegen, display toevoegen. En dan past dat display weer niet :P

Voor iets meer heb ik gewoon iets wat helemaal naar mijn zin is, gebouwd naar mijn specs, die waarschijnlijk de komende 3 stuursystem overleefd :)

[ Voor 28% gewijzigd door Schuey op 26-06-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
Ik las de topictitel en edacht ... o god.. kansloos..

Maarrre dat was gelijk weg toen ik je renders zag.. Mooi man! ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Haha bedankt!

Het zal allemaal ook niet makkelijk zijn hoor, op elk gebied wat hiermee gemoeid is ben ik zo groen als gras, het is dat ik zelf ervaring met 3d modelling had, anders was autodesk inventor leren al een kanslozemissie geweest.

Het prototype voor SLI-F1 door Leo:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7230/7230790864_c93cabb87a_z.jpg

Dat is al een grote stap die ik niet meer hoef te maken, enkel wat centjes sparen.

@Hans
Aan de voorkant kom ik 21 inputs, aan de achterkant 4 als ik het goed heb maar dat moet ik nog uitzoeken*.
Leo Bodnar bied zelf switches aan die slechts 1 output hebben, hoe het precies werkt weer ik niet maar er wel een index opgezocht worden aan de hand van een bepaald voltage of signaal in de controller :)

Deze laatste heb ik zelf al in inventor gezet en knoppen voor gemaakt. De shafts van de switches zijn naar het schijnt van nylon, dus die moet ik dan wat inkorten.
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/el4hzt.jpg

De knoppen ga ik printen via www.shapeways.nl ,althans dat is voorlopig het plan, of er moet een betere optie langskomen :)

*
De achterkant wordt weer iets anders ingedeeld, omdat de koppelingsflappen met hall sensoren gaan werken. Dit zijn magnetische sensoren die de afstand meten tot een vast punt waar ook een magneet zit, en aan de hand van de afstand tussen die twee een voltage naar de controller sturen. Hoe de constructie hiervan gaat worden, tja, ik heb een idee en ik heb referentiemateriaal. Ik wil eerst de voorkant en handgrepen naar mijn zin hebben.

Dit zijn de verschillende onderdelen (wip):
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/4zti5e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/35d92ll.jpg

Het rode onderdeel wordt dus gekocht. Blauw en groen worden volgens het huidige plan gefreesd uit kunststof (polyethyleen, abs, iets anders?) en het gele zal aluminium worden.

Over dat laatste, mijn collega had nog een tip, om het aluminium frame door te laten lopen in de handvaten. Dan heb ik echter wel 1 probleem, als ik hem dan een keer open moet halen om wat aan te passen en het rubber zit al om de handvaten, hoe pak ik dat dan aan.. Dat wordt dus nog een vraagstuk. Vooralsnog dus eerst de voorkant en binnenkant daarvan in orde maken zodat ik me daar niet meer mee bezig hoef te houden.

Overigens zal ik hier niet al teveel renders posten, daarvoor is er al een topic in het graphics gedeelte ;)

edit2:
Ik denk dan dat ik aparte aluminium stukjes maak voor in de handgrepen, en die op het frame schroef. Misschien over een tijdje daar een ontwerp van, even onderzoeken hoe en wat :)

[ Voor 40% gewijzigd door Schuey op 27-06-2012 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Even een kort vraagje, de volgende microswitch, is dat handig om te gebruiken om in combinatie met schakel flippers te gebruiken?
http://www.conrad.nl/ce/n...sluiting/0216650&ref=list

De specificaties zeggen me namelijk helemaal niks :X

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/s5g2fa.jpg

Dmv van het hefboom-effect zou deze dan ingedrukt worden. Er zitten dus gewoon 3 polen op, maar als het puur aan of uit is, hoe zou ik dat dan moeten aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Heb je overwogen om je project via Kickstarter te laten lopen? Als er meer geïnteresseerden zijn - en ik denk dat die er wel zijn - dan kan dat je ontwikkelingskosten dekken en gelijk de kosten per stuur flink drukken. Gezien de afbeeldingen hierboven denk ik dat je een behoorlijk sappig introductiefilmpje moet kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Er zitten drie aansluitingen op:
COM. = (common)
N.O. = normally open
N.C. = normally closed
De COM. is normaal alleen doorverbonden met N.C., echter als je de knop indrukt dan is slechts de N.O. doorverbonden met de COM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Dan moet je maar 2 aansluitingen gebruiken.
Als er 3 pootjes aan een switch zitten, is er 1tje "common", eentje NC (normally closed) en eentje NO (normally open). Als je dan tussen je common en NC in ruststand geen weerstand meet, moet die onderbroken worden als je de switch bediend.
Als je over de common en NO meet, meest je in ruststand oneindig veel weerstand, en bij het indrukken meet je dan kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ah kak, het ding is net zo groot als de schakelflipper zelf :+
Ik dacht als het om een microswitch zal die wel heel klein zijn :(

De funtionaliteit moet gewoon hetzelfde zijn als van een standaard drukknop, aangezien dit zo een groot ding is, zou een normale drukknop dan ook volstaan?
ESteg schreef op zondag 01 juli 2012 @ 15:00:
Heb je overwogen om je project via Kickstarter te laten lopen? Als er meer geïnteresseerden zijn - en ik denk dat die er wel zijn - dan kan dat je ontwikkelingskosten dekken en gelijk de kosten per stuur flink drukken. Gezien de afbeeldingen hierboven denk ik dat je een behoorlijk sappig introductiefilmpje moet kunnen maken :)
Ontwikkelingskosten zijn nul, en vooralsnog bouw ik er 1 voor mijn broertje en mijzelf. Ik ben echt niet van een mini fabriekje te beginnen hier, daar heb ik gewoon de tijd niet voor :) (ik weet ook niet of ferrari er blij mee is dat ik dit design zo ga verkopen :P )

[ Voor 55% gewijzigd door Schuey op 01-07-2012 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiTrO-EXILE-
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-09 18:36
http://www.conrad.nl/ce/n...8-mm-250/0216650&ref=list

Meeste sturen gebruiken zo'n soort schakelaar. Deze zijn er wel in redelijk klein formaat.

G25 van Logitech gebruikt dit type ook voor de schakelflippers.

G25 Race Wheel |G5 Mouse | G11 Keyboard | E6600 C2D |Asus P5k-E Wifi/Ap| Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 | ATI Sapphire HD2900XT|Samsung 300GB SATAII | Caviar 200GB SATA|Chieftec CA-01BL-BL-B EATX|Zalman ZM600-HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Cool bedankt! Even die namaken en plaatsen, kijken of het past :)

edit:
heel mooi, nu eens kijken hoe ik dat vast moet zetten.

edit2:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/fxceja.jpg

Gelijk een stelschroef erbij gemaakt zodat je de maximale uitslag precies kan bepalen :)
De flipper zelf moet nog onder een hoek komen te staan zodat ideaal gezien de flipper recht staat als de schakelaar ingedrukt is.

[ Voor 85% gewijzigd door Schuey op 01-07-2012 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:07
Ik wil dit ook wel!

Ga je zeker volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 09:23

Crp

ziet er goed uit!

Ik denk dat er genoeg kennis hier op het forum is om zo'n stuur te ontwikkelen en vervolgens op de markt te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Thx!

Als hij klaar is voor 'productie' zal ik eens polsen of er geïnteresseerden zijn. Mocht er een 5 man of 5 toezeggen er daadwerkelijk 1 te willen kopen (stap 1) en er vervolgens een aanbetaling voor doen of het gehele bedrag te betalen (stap 2,80% valt al of) dan zie ik nog wel. Dat alles is echter toekomstmuziek maar leuk om over na te denken ;)

Sowieso gaan er 2 stuks geproduceerd worden in eerste instantie, het is vooral ook kijken hoeveel het maken van de grote onderdelen kost. Dat zal veel uitzoekwerk worden om daar de beste prijs/kwaliteit verhouding voor te vinden. Het moet ook redelijk blijven. 600 euro voor alleen het voorste paneel met de handgrepen, gaat hem niet worden. Het doel is om in de basis een betaalbaar stuur te hebben wat aan mijn wensen voldoet, iets waar de stuurtjes op de markt maar niet in slagen, zelfs de fanatec csw niet, al is het alleen al qua design.

Kennis op got zit wel goed, dat is ook de reden dat ik hem naast een bekend simracing forum ook hier post :)
Er was zelfs al iemand in het 3dstuff topic die weer iemand kende die zelf kan frezen, wie weet ligt daar wat in de toekomst. Vooralsnog, het eerste prototype gaat eraan komen. Het gaat om de schakel unit, daar ga ik van testen hoe het werkt op mechanisch vlak. De switch aanklikken geloof ik wel, maar mijn kunde op dit gebied zonder werkelijk enige ervaring, en dan ook nog backwards engineering, vertrouw ik voor geen centimeter :P

edit2:
was ook nog begonnen met de koppeling, geen idee hoe ik daar veren op moet aansluiten om ze weerstand te geven nog.
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/bfp3ec.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Schuey op 02-07-2012 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Laatst online: 27-07 11:06

seninha

god's right foot

Ik vind het erg gaaf wat je wilt doen. vraag me alleen af wat je basis wordt voor het stuur.
Ga je een G25/27 gebruiken of iets van Thrustmaster?

verder vraag ik me af of je alle aansluiting door de stuur naaf laat lopen of juist met een externe kabel aan je PC aansluit?
Vind zelf dat laatste niet echt handig en mooi.

Zou zelf interesse hebben mits de basis die je kist de juiste is.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

TIP : Kijk eens rond op de welbekende simracing fora !! Zit een hoop kennis voor dit soort projecten :)

Verder wens ik je veel succes !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperSjoerd
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 18:25
Dit project ga ik zoizo volgen. Een heel goed idee, alleen vraag ik me wel af wat je als basis gaat gebruiken. Ga je een standaard G25/G27 aanpassen voor je stuur of maak je het stuurgedeelte ook zelf?

Intel Core I7 3770 | 16GB DDR3 | Asus P8P67 | 16TB Random HDD's | 265GB Samsung 830 | HD7970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Wat leuk dat er zoveel interesse hier ook is, dat had ik niet verwacht :)
seninha schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 16:52:
Ik vind het erg gaaf wat je wilt doen. vraag me alleen af wat je basis wordt voor het stuur.
Ga je een G25/27 gebruiken of iets van Thrustmaster?

verder vraag ik me af of je alle aansluiting door de stuur naaf laat lopen of juist met een externe kabel aan je PC aansluit?
Vind zelf dat laatste niet echt handig en mooi.
De grap is dat dit stuur opzichzelf staat. Ten eerste maak ik hem van scratch, dat is al 1 pluspunt, omdat ik dan de volledige vrijheid heb en niet gebonden aan constructie en/of ruimte(gebrek) en/of aansluitingen. De electronica zal zeker door de naaf gaan lopen en dan kom ik op het volgende punt. Ik wil dit zo in elkaar zetten dat dit stuur op elk fatsoenlijk stuur past. Ik heb niet zoveel geld te besteden dus ik liefst in 1 keer voor langere tijd klaar zijn. Hoe ik dit ga bereiken is als als volgt:

Op de tekeningen zie je al een goudgelig onderdeel, dit is een quickrelease, letterlijk een onderdeel waardoor je het stuur op je basis klikt. Hier zit ook een aansluiting voor de electronica in dus het is een kwestie van inklikken en rijden. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde, ook qua prijs. Wat ik dus in eerste instantie zal doen is een adapter maken voor zowel de G27 en Thrustmaster T500. Deze zijn gestyled naar de quickrelease die erop komt en zal ook van dezelfde maten uitgaan zodat deze perfect inwisselbaar zijn. Het enige wat je moet doen als je een ander stuur hebt, een andere adapter erop, in combinatie met de quickrelease + spline*, en het draadje doortrekken, wat gewoon usb is.

Aangezien het draadje gewoon usb zal zijn is het bijna plug and play. Ik zal gebruik maken van de binnenkort uit te komen SLI-F1 eerder al gepost in dit topic, en deze stuurt alle electronica aan in het stuur. Hier is ook software voor waar je met een goedkope licentie perfect gebruik van kunt maken met al je favo sims :) Ik heb hier nog niet mee kunnen spelen zelf dus dit is ook een ding wat ik zo snel mogelijk getest wil hebben.

Kortom, het maakt niks uit wat voor stuur je hebt. als je maar een holle naaf hebt, en de mogelijkheid tot het vastzetten van je stuur op de naaf, past het gegarandeerd. Dat is het plan althans.

*
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3615/3603497806_9b530a90cc.jpg

Voor de spline (rechts) zal er dus een plaatje gemaakt moeten worden zodat deze op de naaf past. Dit wordt er gewoon op gelast en klaar is kees. Wat dit gaat kosten, geen idee. De quickrelease en spline plus kabel, reken maar op 200 euro. Dat is dus een duur grapje, vandaar dat ik hem in eerste instantie met een adapter maak, de maten van de quickrelease in acht houdend. Als ik er geld voor heb is het een kwestie van erop schroeven en de kabel solderen (ook nog een uitdaging) en dan is het klikken en gaan.
Zou zelf interesse hebben mits de basis die je kist de juiste is.
Interesse om er 1 te kopen? Leuk, maar eerst eens 1tje maken ;) Begin alvast met sparen voor de zekerheid, mijn kostenberekening komt nu uit op €459,51 en dat is zonder de productiekosten voor de grootste onderdelen of quick release.
nero355 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 17:40:
TIP : Kijk eens rond op de welbekende simracing fora !! Zit een hoop kennis voor dit soort projecten :)

Verder wens ik je veel succes !!
Daarom loopt er al een tijdje een draadje op racedepartment :)
Bedankt ^^
SuperSjoerd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 19:28:
Dit project ga ik zoizo volgen. Een heel goed idee, alleen vraag ik me wel af wat je als basis gaat gebruiken. Ga je een standaard G25/G27 aanpassen voor je stuur of maak je het stuurgedeelte ook zelf?
De enige basis die ik gebruik, zijn foto's van het Ferrari stuur van 2011/2012 en technische tekeningen van de display unit zoals die gebouwd wordt door McLaren Electronics :)

Zoals hierboven gezegd, staat op zichzelf, welk stuur je zelf hebt maakt dus helemaal niks uit zolang die maar enigzins fatsoenlijk is. (DFGT gaat hem dus waarschijnlijk niet worden, de MOMO racing die ik zelf nog heb dus al he_le_maal niet :+ )

edit
Heb voor de zekerheid even een boor en zaag template uitgeprint, misschien heeft mijn vader nog een oud stukje hout in zijn garage liggen wat ik kan verzagen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Schuey op 03-07-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Ik denk dat je mijn vraag niet begreep.Wat ik met BASIS bedoelde was dat gedeelte waar je het stuur aan vast maakt. ;)
En niet welke stuurtje je ging aanpassen.

Denk dat als je een G27 gebruikt dat je meer kans maakt om mensen voor te vinden die deze zouden willen kopen.
Helemaal als je onder de € 600 kan blijven. Er zijn bedrijven in de states die een zelfde soort stuur leveren voor ruim €800.

In spanje is ook iemand die een soortelijk project heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.zroso.com/index/images/shema.jpg

Gewicht schijnt een probleem te zijn met zijn versie.
Stuur is erg zwaar en schakel flipper schijnen ook niet erg goed geplaatst te zijn waardoor je kramp krijgt.

Dat kun je allemaal hier volgen:

http://members.iracing.com/jforum/posts/list/1454841.page

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Dat zeg ik, ik maak hem op zichzelf, en waar het ding op vastgeschroefd wordt, maakt dus niets uit :)
Ik heb zelf ook nog geen stuur waar deze op kan, zit nog met een oude Momo racing te roeren..

Naar de Roso stuurtjes zit ik al een paar jaartjes te kijken ja, maar dat is een behoorlijk net niet verhaal voor me. Technisch leuk, maar dat design he...

Plaatsing van bediening zal idd even een issue zijn om te checken en vooral te testen.

Er is zelfs een bedrijf dat het lef heeft een T500 update te leveren voor 1200 euro, dus prijs loopt nogal uiteen. Ik geloof dat men hier er een beetje vanuit gaat dat ik het stuur aan de man ga proberen te brengen, maar dat is niet direct het geval. Ik ben al apetrots en verrast als ik er 1 kan afmaken voor volgend jaar Juli. Mocht er dan nog steeds interesse zijn, dan wordt deze uitgebreid getest terwijl er een broertje wordt gemaakt als alles goed gaat.

Qua adapters, krijg je dan dus zoiets, maar dan met een holle verlenging in het midden naar het stuur toe :)
Afbeeldingslocatie: http://i962.photobucket.com/albums/ae109/derekashley1967/Webserve/T500-2.png

edit:
Overigens, onder de 600 euro blijven dat wordt een serieuze uitdaging vrees ik :X

edit2:
zoals deze dus
Afbeeldingslocatie: http://forums.pelicanparts.com/uploads11/QRHornContact011185604661.jpg

Oeh ik heb zelf nog een vraag. Het display dat ik ga gebruiken is nog niet uit, maar wil straks wel electronica gaan testen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wel op conrad test printplaatjes gezien, maar hoe voorzie je die dan van stroom?

edit4:
Oeh, de T500 heeft ook een systeem met 3 schroeven, nice :)
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWhiIx_pEaDwTduR3IfK78RdZxRoG5WipKcCK955IxLLW6DJoIPqTE-MZx

edit5:
Mocht iemand zo vrij willen zijn een g27 en/of t500 netjes op te kunnen meten qua wheel hub schroefgaten zou dat lekker zijn. Accurate templates kon ik zo snel even niet vinden.

edit6:
@Seninha
Dat het stuur zwaar is, merk je dat aan mindere force feedback?

[ Voor 42% gewijzigd door Schuey op 03-07-2012 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

G25/G27 hebben ook 3 van die krengen : Ik heb namelijk een 35 cm. stuurtje op mijn G25 zitten en ik weet dat er simracers zijn die het ook op de G27 hebben gemod :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Mag je mooi voor mij de schroefgaten netjes opmeten ;)

Ik weet natuurlijk niet of de radius gelijk is, maar in theory kan ik misschien zelfs een adapter maken die zowel op de T500 als de G27 past. Derek Spear bied namelijk ook een universele aan dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Schuey schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 23:36:
Mag je mooi voor mij de schroefgaten netjes opmeten ;)
Ehh... mag dat komend weekend pas ?? Hoop tijd dat ik moet wachten op mijn PC en dus zit te niksen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:42

klaaz

it's me!

Mooi kickstarter projectje ;-)

Way to go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
nero355 schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:22:
[...]

Ehh... mag dat komend weekend pas ?? Hoop tijd dat ik moet wachten op mijn PC en dus zit te niksen :D
Natuurlijk!
klaaz schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 00:30:
Mooi kickstarter projectje ;-)

Way to go!
Ik zal over een tijdje eens kijken naar kickstarter en de voorwaarden ;)

(Stiekem al even gekeken, erg interssant, als alles meer vorm krijgt zal ik zeker gebruik maken van kickstarter, al is het alleen maar om de 2 initiele versies te maken!)

[ Voor 48% gewijzigd door Schuey op 04-07-2012 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Geen idee of je het merkt aan je FFF of het stuur zwaar is.
Dat hij zwaar was las ik gewoon op het iRacing forum.
Iemand had die stuur gekocht en uiteindelijk doorverkocht omdat deze niet beviel.Vooral het feit dat de schakel flippers niet erg handig geplaatst waren.

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ah ok, geeft niks, het zijn zeker 2 punten die ik in de gaten moet houden. Vooral de feel voor de flippers. De afspraak zoals hij nu staat is dat als het stuur af is hij een maandje naar mijn broertje gaat zodat hij hem kan testen. Daarna zal ik de 2e versie bouwen en eventueel verbeteren waar nodig :)

edit:
Ik zou graag nog steeds weten hoe ik een testprintplaat van stroom kan voorzien en zorgen dat ik de stoppen niet door laat slaan :P

edit2:
even nagevraagd hoe onze technisch tekenaar de microswitch zou monteren, gewoon met simpele beugeltjes via de zijkant achterop de plaat schroeven zoals ik zelf al bedacht had :) Diepte van de switch is het enige wat dan even uitzoeken is. Ik heb liever dat ik hem zelf dieper moet leggen in de behuizing dan dat hij teveel naar buiten komt. In beide gevallen vang ik dit op dmv de stelschroef die ik in de flipper maak, dus dat is al met al 1 probleem minder. Ik vermoed zelfs dat de standaard hoekbeugeltjes uit mijn oude meccano set nog wel eens precies zouden kunnen passen!

edit3:
voorzichtig goed nieuws.
Van een medebouwer heb ik foto's gekregen van zijn project, en het ziet er naar uit dat hij dezelfde oplossing heeft gebruikt voor de schakelflippers. Voor de koppeling heeft hij hetzelfde gedaan maar ik weet niet of ik daar mee weg kom aangezien de flippers onder een hoek horen te staan volgens mij reference. Dat wil ik het liefst wel aanhouden aangezien ik zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid wil gaan zitten.

[ Voor 74% gewijzigd door Schuey op 05-07-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Zo, een update van de stand van zaken.

Ik heb van een mede gotter veel feedback op mijn 3d model gehad mbt op constructie. Dit heeft me ertoe gezet eens opnieuw na te denken over de productiewijze, en samen met een collega ben ik er aardig over uit. Ik ga alle verschillende 'laagjes' uit het ontwerp uit hout frezen en deze op elkaar plakken. De handgrepen en ronde delen zal ik laten 3dprinten en allemaal op het hout verwerken. Hier zal ik een mal van maken en dan kan ik met carbon en glassfiber aan de slag, hetgeen ik als eerste al wilde :)

Dat is dus het nieuwe plan wat veel betaalbaarder is dan frezen uit kunststof wat dus niet haalbaar is op dit moment.

Omdat ik qua mechanica geen flauw idee heb of iets werkt of niet, heb ik dit weekend mijn oude meccano van stal gehaald en heb ik een prototype in elkaar gezet. Tot mijn opluchting werkt het perfect! :)
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2myok69.jpg
Ik heb al wel informatie hieruit weten te halen, namelijk dat de veer op de plaats van het sponsje, dat die best wel sterk mag zijn, en dat het voor de langere veer minder belangrijk is om sterk te zijn. Ook de hoeveelheid slag zal pielen worden. Maar nu weet ik iig dat het principe werkt!

Volgende week komt de print van mijn schakelflipper binnen, en hier had ik dus ook een testplatform voor nodig. Het volgende is het resultaat :)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/fw61hd.jpg

Deze zal puur dienen als testplatform voor mechanica en electronica, maar wel handig om nu klaar te hebben liggen. Ik heb wel nog een dremel nodig zodat ik hem kan bewerken mocht het nodig zijn. Vanavond ga ik even kijken of ik er iets op kan maken zodat de handgrepen even wat netter zijn.

Een prototype voor de koppelingflippers is ook in de maak maar eerst wil ik de schakelflippers gaan installeren.

Nog een vraagje, kleine hoeveelheden epoxyhars, zijn die vrij verkrijgbaar? Ik denk niet dat de 3d print alleen sterk genoeg is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Er zijn vaak wel kleine setjes te koop bij bouwmarkten en garages. een klein doekje en een blikje epoxyhars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Awesome, kan ik dat mooi verstevigen voor nu :) Uiteindelijk ga ik die waarschijnlijk ook van carbon maken :)

Voor nu blijft alles simpel en lelijk, als de functionaliteit maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Schuey schreef op zondag 08 juli 2012 @ 16:06:
Nog een vraagje, kleine hoeveelheden epoxyhars, zijn die vrij verkrijgbaar? Ik denk niet dat de 3d print alleen sterk genoeg is namelijk.
Veel watersport zaken hebben ook epoxy in kleine hoeveelheden (300gr), paar webshops die epoxy en weefsel verkopen:

http://www.polyservice.nl
http://www.polyestershoppen.nl/
http://www.mrboat.nl/

Gebruik trouwens wel nitril handschoenen tijdens het werken met epoxy door latex handschoenen trekt de schadelijke stof binnen een paar seconden.

[ Voor 14% gewijzigd door Christiaan676 op 10-07-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Thx dat wist ik niet van de handschoenen, gouden tip!

Heb op zondagavond nog even quick and dirty wat aan de handgrepen gedaan. Puur voor het gevoel overigens, dit hele ding heeft niet zoveel met het eindresultaat te maken. Het enige doel is om als testplatform te dienen, waarvoor het eerste deel hopelijk eind deze week binnen is :) (Vandaar ook de epoxy vraag :P )

Overigens heb ik het idee straks een houten mail te maken om de carbon fibre shell in te maken. Moet ik het hout dan coaten met epoxy voordat ik met spul om de mal mee te maken aan de slag ga? Ik kan me voorstellen dat de releasing agent voor de mal helemaal in het MDF trekt anders :P

Met een beetje pech kunnen we niet verhuizen straks en blijven we in dit kleine appartementje wonen voorlopig. Dat zal heel weinig sturen worden :X Tijd genoeg om de plannen en prototypes te perfectioneren dus ;(

Deze gaat binnenkort naar een bedrijfje voor een offerte, benieuwd wat het moet kosten uit MDF.
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2re2sdi.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Schuey op 10-07-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 16:16
Persoonlijk heb ik alleen ervaring met het coaten en lijmen van hout met epoxy. Maar de mal zal je inderdaad zo glad mogelijk moeten maken en dan in moeten smeren met een lossings-middel. Op het www.composietforum.nl kunnen ze je waarschijnlijk beter helpen. Bij polyservice kan je ook langs gaan mijn ervaring is dat ze je dan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Die mal, kun je die niet gewoon beter laten 3d-printen? Bij Shapeways of i.Materialise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 15:23
Van wat ik van het stuk kan zien, is dat niet nodig. Ik denk dat je dit gewoon 3-axis kunt laten frezen. Wat het kost durf ik je niet te zeggen. Ik vermoed wel dat je met printen duurder uit bent dan met frezen. Wat zijn de afmetingen van het stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Het plan is om de mal helemaal netjes te maken, fillets aan te brengen, en nog afschuren. Vervolgens hier met 1 of 2 lagen epoxy overheen en dit ook weer lichtjes opschuren met lichte korrel.

Een productietekening van de mal is nu onderweg naar een houtbewerkingsbedrijf voor een offerte, dit zal strakker zijn dan wat ze er bij shapeways uitpoepen denk ik. Hopelijk komt eind deze week mijn eerste 3d print binnen en kan ik hem deels op mijn prototype monteren. Ik mis alleen nog een boorgat, dus volledig werkend kan ik hem nog niet krijgen, de locatie moet ik nog even dubbel checken.

Dit gaat 2d gefreesd worden als het goed is, puur op diepte :)

Puur voor het gevoel de handgrepen gefrutseld
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2iqmqme.jpg

Hopelijk volgende week weer een update :)
Het grote tekenwerk is nu gedaan, nu zal het meer pielen en verbeteren zijn. Over een tijdje hopelijk het display aanschaffen, maar dat zal nog even spannend worden. Tot dan, heb nog een prototype voor de koppeling te maken, eerst schakelflippers checken :)

Overigens, mocht er iemand zijn in de buurt van Haarlem die een keer een tijd heeft om het prototype op zijn stuur te schroeven, dit zou zeer welkom zijn. Hier heb ik zelf nog even niet de middelen voor namelijk :P

[ Voor 25% gewijzigd door Schuey op 12-07-2012 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Heb je al bedacht hoe je schakelaars voor de flippers gaat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Jazeker, ik heb er een schets van gemaakt op papier. Zal dit van het weekend in mijn ontwerp opnemen. Stelt niks voor uiteindelijk, maar moet het wel testen. In het kort gezegd, gewoon een hoekbeugeltje tegen de zijkanten aan, en dat via de binnenkant aan het achterpaneel schroeven en zorgen dat de mechanisme van de knop goed naar buiten komt. De uitslag kan ik dan stellen met de stelschroef, en de hoek van de flipper met de geleidende schroef :)

Nog geen nieuws van shapeways jammergenoeg :( Houtbewerkingsbedrijf geeft morgen een offerte als het goed is voor 22mm dik MDF waar ik de mal uit laat maken als het een leuk prijsje is.

Het is aan de ene kant erg jammer dat ik zo budgetgebonden ben, aan de andere kant wel een extra uitdaging. Het eindresultaat zal dan echt een handgemaakt uniek stuur zijn :)

[ Voor 12% gewijzigd door Schuey op 12-07-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Stel je je 3d bestanden ergens ter download beschikbaar? Ik wil er wel eens in 3d heen kunnen kijken. Enige probleem is dat ik met SolidWorks werk, niet met Inventor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Stuur maar een DM ;)

De beugeltjes voor de microswitches zullen er ongeveer zo uitzien denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.parts4pinballs.com/images/products/m/W01-12356.jpg

Dit is iets wat ik gewoon bij de plaatselijk bouwmarkt moet kunnen vinden, alles zelf fabriceren is leuk, maar onnodig het wiel opnieuw uitvinden zie ik niet zitten :P

[ Voor 89% gewijzigd door Schuey op 12-07-2012 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
DM is gestuurd. Maar die switches zijn klein. Ik heb er hier een aantal liggen, en ik denk dat die beugel al te groot is. Je zou de schakelaars ook kunnen verzinken in je stuur, en een stelschroef van onder plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Verzinken in een carbon fibre shell zal lastig worden denk ik, daar moet ik nog eens over nadenken. De draden moeten namelijk ook via de onderkant gesoldeerd worden.

edit
Over de koppelingsflippers ben ik echt nog niet uit helaas!

edit:
op een wat ouder stuur van Sauber gebruiken ze wasknijperveren, simpel gezegd.
Afbeeldingslocatie: http://img.tomshardware.com/uk/2005/06/27/thg_at_the_races/sauber_steeringwheel2_page6.jpg

Nu nog eens zien waar ik die kan halen, zaterdag naar de bouwmarkt!

edit2:
gevonden, een torsie veer! Eerst maar een nieuw prototype binnenkort knutselen, want geen idee hoe stijf die moet zijn. Vraag me ook af of de gemiddelde bouwmarkt die dingen daadwerkelijk op voorraad heeft :P
Weer een onzekerheidje uit de weg op mechanisch vlak, hji gaat lekker zo :)

edit3:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/23scdx5.jpg
Ik heb dus een vrij stevige veer nodig zie ik, vooral de breedte kan wat meer gebruiken en de draaddikte ook.
Misschien is zoiets als dit ook nog een optie:
Afbeeldingslocatie: http://image.made-in-china.com/2f1j00pjzEBOVkgtoH/De-dubbele-Lente-van-de-Torsie-met-Zware-Lading.jpg

edit4:
woei!!
Een nietsvermoedende paarse wasknijper heeft zich opgeofferd, maar het werkt wel :D
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2gxe61v.jpg

edit5:
via marktplaats zijn er 2 veren onderweg, dan heb ik in ieder geval iets reëels om straks een vroege versie mee te testen. Als de flippers goed geprint zijn dan zal ik de koppelings flippers bijbestellen :)

edit6:
bouten gekocht voor de montage van de schakelflippers, lange veren van mijn broertje zijn oude rc-auootje gesloopt. Low budget prototype, kom er maar in! Ik heb nu in totaal slechts voor 22 euro kosten gemaakt, niet slecht al zeg ik het zelf :)

edit7:
ha! Zojuist op racedepartment iemand met een zeer goede suggestie voor mijn probleempje dat ik het achterste paneel niet lekker vast kan zetten als het voorste paneel erop zit. Heel simpel:
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5200/5210/5215/521559_LB_00_FB.EPS_1000.jpg
Die gaan niet los tenzij je dus wil dat ze los gaan, kwestie van draad tappen in het frame waarop alles gemonteerd wordt. Voor de koppeling met de base van het stuur (dus de motor en behuizing enzo) gaan er al 3 schroeven door het frame. Dat komt dus wel goed, weer een potentieel probleem de kop ingedrukt voorlopig.

edit8:

Mooi de suggestie gelijk in de praktijk (bijna dan) gebracht :) De afstandshoudertjes worden ook nog met moertjes vastgezet aan de achterkant van het frame, en krijgen zelf nog een druppeltje loctite op de schroefdraad in het frame. Op deze manier kan ik mooi het frontpanel bevestigen zonder problemen :)
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2q0ily1.jpg

Bedrading wordt echt wel een bitch:X
Hoe begin je aan zoiets? Eerst een plannetje maken oid van welke connecties waar naartoe moeten?

[ Voor 134% gewijzigd door Schuey op 15-07-2012 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Woohoo!
Net de foto's gemaakt! Even een quote van RD:
WOOHOO!!

First time I have something tangiable in my hands other than a printed letter or something!

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/29wr0pe.jpg

A littlebit of a setback however. This material doesn't seem suitable to create by knobs from. I will do a test anyway, this is one thin flat slab, maybe curved/round knobs will have way more rigidity to them.

As far as the shifter, holy crap, it's exactly the piece. So in theory, with this, I could create a mold, and duplicate it as many times as I desire :)

I tried it on my mockup ofcourse, and the position feels really good, so I guess I guesstimsed it's placement correctly! :) It might be 5mm longer or so, I will probably do that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Even een korte update :)

Het prototype heeft zijn nut al bewezen. Een aantal dingen zijn hieruit voort gekomen:

- Ik zou de flipper graag wat langer hebben zodat je er makkelijker bij kunt
- Het design was niet helemaal zoals het hoort, reden was dat hij anders te hoog kwam, reden hieronder.
- Dankzij dit prototype en nieuwe referentie foto, ben ik er achter gekomen dat het hele
middenpunt van het stuur een goeie 10mm te hoog ligt! Gelukkig is het fysieke midden van het stuur niet het draaipunt, maar zit daar iets onder. (Ongeveer in het midden vanaf de onderkant stuur, tot aan de onderkant van het display). Dus ik zal alles wat daarmee gemoeid is moeten opschuvien.
- Dit lost weer een ander probleem op, namelijk de DIF IN en CHRG onderdelen, waar de rotary encoder net niet lekker inpaste. Op dit moment heb ik eigelijk geen ruimte om die wat groter te maken. Straks als ik de rest die 10mm op heb geschoven (om en nabij) dan komt voor dit onderdeel wat ademruimte beschikbaar.

Al met al heb ik veel werk te doen om deze probleempjes te verhelpen. Het is wel zo dat ik zeker blij ben nu deze te identificeren en te verhelpen, precies de reden waarom ik alles al uitgewerkt wilde hebben als mockup/prototype.

Veren voor de koppeling zijn inmiddels binnen, heb ze even snel kunnen testen en dat voelde vrij goed. Hopelijk kan ik daar over een maandje nog een print van laten maken om ze echt goed te testen ipv met Meccano ;)

Verder krijg ik nog steeds hulp aangeboden via DM om de zoveel tijd, waarvoor dank! Ik denk nog steeds dat dit project iets gaat worden, ook al komt er een verhuizing en dergelijke tussendoor. De tekeningen en plannen worden er niet minder om :) Desnoods bestel ik uit armoede 2 onderdelen per maand tot ik alles bij elkaar gespaard heb!

Als de tekeningen allemaal klaar zijn zal ik eens kijken wat ik doen mbv kickstarter btw :) Weet alleen of mensen geld willen geven voor een prototype, waar er vervolgens maar 2, of zelfs geen, stuurtjes uit voortkomen. Het moet geen onderneming worden, dus dat laat ik nog even zijn beloop, maar kan het altijd proberen, al is het maar 500 euro dat zou al lekker zijn :)

[ Voor 9% gewijzigd door Schuey op 20-07-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/zoe14n.jpg

Boven de nieuwe flipper, onder de oude. Hij is wat groter geworden, wat minder kromming in het ribbeltje en de getrapte lijn is nu ook aan de onderkant. Dit klopt nu wel met het design, als geval van de afwijking die ik had. Ik ga die afwijking nu fixen met dit onderdeel en de foto's als referentie, dan moet dit netjes in orde komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ik ben net even aan het typen geslagen met de website van kickstarter erbij, maar ik zie dat het alleen voor Amerikanen bedoeld is... Een goed Europees alternatief heb ik nog niet echt gevonden, iemand hier meer bekend mee?

Overigens is €750 qua funding al goed, dus zoveel heb ik niet nodig :)

Offerte aanvraagje gedaan voor aluminium frame vanavond nog overigens, ben benieuwd!

Verder heb ik nog een idee om de stevigheid/stijfheid te bevorderen, en dat is door aluminium te lamineren in de handgrepen, en zo ook weer extra punten heb om het voorste paneel op het frame vast te schroeven. Dan kom ik op maar liefst 18 punten waar het voorste paneel op het frame zit vastgeschroeft. Als dat niet stevig is, dan weet ik het ook niet meer. De quickrelease zit ook direct op het frame, en het achterste paneel wordt ook nog met 4 schroeven aan het voorste paneel bevestigd, naast de verbindingen met het frame. Het wordt dus echt 1 solide stuur wat wel tegen een stootje moet kunnen, en waarschijnlijk wel even mee gaat. Dat laatste is zeker ook wel de bedoeling trouwens.. Als je 700 euro uitgeeft, moet hij wel een jaar of 5 meegaan minimaal!

Hier overigens nog alle stickers die ik alvast gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/jfhf86.jpg

edit:
En deel A van de 2-delige adapter, aangezien ik voorlopig nog geen centjes heb voor de quick release :)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/szc0tx.jpg
De hoofd buis mag wel veel minder dik waarschijnlijk, nu is het vrij veel materiaal maar winnen doe ik er denk ik niks mee. Over een tijdje maar eens een offerte voor aanvragen ;)

edit2:
omdat ik nog nauwelijks nog werk heb aan de onderdelen ben ik even gaan kijken naar de electronica. Ik heb de manual van de SLI-Pro als basis genomen, en letterlijk de knopnummers gebruikt zodat dat later zo min mogelijk verwarring veroorzaakt. Ik kom wel een external led output tekort, maar dat wordt hopelijk door de SLI-F1 opgelost :) Hoe ik de rotary encoders en tumble switches moet aansluiten weet ik nog niet echt.
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/n1crhy.jpg

[ Voor 90% gewijzigd door Schuey op 29-07-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Schuey schreef op zondag 29 juli 2012 @ 01:05:
edit:
En deel A van de 2-delige adapter, aangezien ik voorlopig nog geen centjes heb voor de quick release :)
[afbeelding]
De hoofd buis mag wel veel minder dik waarschijnlijk, nu is het vrij veel materiaal maar winnen doe ik er denk ik niks mee. Over een tijdje maar eens een offerte voor aanvragen ;)
Voor welk stuur is dit ?? Ik kom maar niet toe aan mijn belofte om de G25 mount op te meten :$ Sorry! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Hij wordt dus wheelbase onafhankelijk, dus het maakt in feite niks uit.

Als het stuur:
- de mogelijkheid heeft tot demonteren van de rim dmv schroeven
- mogelijkheid tot doorvoeren van kabel door de naaf
- lekkere stevige force feedback is een pré, het gewicht van het stuur zal wel in de kilo's gemeten worden

Moet deze erop kunnen :)

edit voor de duidelijkheid, om het goedkoper te houden bestaat de adapter uit 2 delen. op de afbeelding zie je deel A, wat universeel is. Deel B, wordt gewoon een los plaatje wat je op deel A schroeft. Nu kun je het stuur dus vastzetten op je wheelbase mbv de gaten in deel B, welke dus afhankelijk zijn van welke basis je hebt. Zal er dus een apart deel B zijn voor de G25/27 en T500 bijvoorbeeld. Althans, dat ligt eraan hoeveel ze uit elkaar liggen qua maten. Als het millimeter werk wordt, dan zal het nog lastig worden. Als het om een centimetertje verschil gaat bijvoorbeeld, heb je genoeg 'vlees' om de gaten heen en dan zou het best eens mogelijk kunnen zijn om 1 adapter voor 3 verschillende basisen te gebruiken. Maar om daar dus achter te komen...

[ Voor 52% gewijzigd door Schuey op 01-08-2012 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Even een korte update, een verhuizing verder en het project loopt nog steeds, traag, dat wel.

Het grote struikelpunt blijft vooralsnog het uitblijven van de release van de display die de electronica gaat aansturen. Niet zo heel erg, zodat ik er voor kan sparen, maar wel irritant, omdat een releasedate ook nog niet bekend is. Verder ben ik links en rechts al offertes aan het aanvragen en sommigen komen heel aardig uit, zo heb ik de geschatte kosten voor de bouw al onder 800 euro weten te krijgen. (€ 761)

De kosten voor de Quick Release zullen misschien nog wel iets zakken ook, aangezien ik al wat imitaties heb gezien, of gelicenseerde producties, dus daar zit nog ruimte. Verder zullen de mounts van eigen hand ook wel vrij goed te betalen zijn aangezien die geen reet voorstellen, 2 plaatjes en een buisje, meer niet :)

Ik ben nu met iemand aan het regelen dat er een prototype van de koppelings flippers gemaakt wordt, die gaat hopelijk volgende maand binnenkomen zodat ik daar mee kan testen. Denk dan aan het monteren en weerstand uitzoeken. Ik heb nu een veer liggen, maar die is volgens mij veel te sterk, zal er ook nog een asje voor moeten maken of vinden waarschijnlijk. Hier later meer over.

Van het weekend nog de plaatselijke games winkel binnen gelopen, en daar stond nog een G27, en vroegen ze nog €299,- voor, dat is nogal erg veel! Over een tijdje marktplaats maar eens in de gaten gaan houden dan.

Hier nog even de meest recente assembly, er zijn voornamelijk dingen bijgekomen ben ik bang. Het wordt echt
vol daarbinnen!
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34fy3og.jpg

Al met al wordt het ontwerp steeds beter, completer en precieser. Ik wil alleen zo graag beginnen met alle andere dingen die er gemaakt moeten worden!

edit:
Er is wat meer info over de SLI-F1 vrijgekomen (oftewel ik heb gewoon opgebeld :P ). Dankzij die info heb ik gelijk wat onderdelen in bestelling staan! :)

- De eerste versie van de mal voor het voorste paneel ligt bij de fabriek
- Offertes aangevraagd voor aluminium paneel
- Drukknop besteld
- Draaiknop besteld
- Hall effect sensoren voor koppeling
- 3d print Knop

Het zal wel een paar weken duren voordat alles binnen is, maar als dan de SLI-F1 over een maand of 2 op de deurmat ligt, kunnen we gelijk gaan testen. Ik heb al een plannetje gemaakt mbt bedrading wat nog niet final is omdat er nog geen specificaties van dit nieuwe model display zijn. Moet ook nog eens kijken wat voor functies ik nu precies aan de knoppen wil hangen, want daar moeten mbv LUA Script waarschijnlijk wat functionaliteit voor gemaakt worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Schuey op 31-08-2012 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ik ga maar gewoon door met updaten ;)

Eerste bestelling binnen, wat onderdelen ter referentie:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/15whw9l.jpg

12 positie draaiknop, drukknop, en 2 hall effect sensoren, wat zijn die dingen klein! Ben nu al bang die te vernielen met mijn trillerige handen icm soldeerbout :P

De basis voor de mal voor het voorpaneel is onderweg als het goed is, daar gaat nog heel wat werk in zitten om die naar mijn zin te krijgen. Hopelijk volgende week daar wat meer over :)

edit:
de guard die bij de drukknop zit is niet mijn ding, weet iemand waar deze te krijgen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2wp8n7b.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Schuey op 05-09-2012 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Woei!

Elke keer wordt het hele idee wat tastbaarder en haalbaarder :)
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/15n99bl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Schuey schreef op woensdag 05 september 2012 @ 20:58:
de guard die bij de drukknop zit is niet mijn ding, weet iemand waar deze te krijgen zijn:
[afbeelding]
Kijk eens op http://www.skiffy.nl/

Die hebben een shitload aan kunststof onderdelen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Thx, ik heb toevallig vanochtend op mijn werk door de catalogus zitten bladeren van dat bedrijf en ze hadden niet wat ik zocht. Alternatief wordt zelf maken, en ik heb ook al een idee hoe, tekening ga ik vanavond maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Schuey op 07-09-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je met een eigen controller zou werken kun je meer standen schakelaars naar shiftregister gaan en dan zo in een microcontroller inlezen. Heb je per schakelar maar 5 draden nodig of je kunt er meerdere aan elkaar knopen enzo dus draden uitsparen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
De schakelaar links, die heeft een klein pcb dingetje onderin zitten. Slechts 3 draadjes nodig voor 12 standen :)
Ik zal gebruik maken van een controller die binnenkort uitkomt idd, die zal alles netjes aansturen :)

edit:
een nieuwere versie van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.leobodnar.com/products/SLI-PRO/SLI-PRO-front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.leobodnar.com/products/SLI-PRO/SLI-PRO-back-cable.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Schuey op 07-09-2012 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom heb je voor MDF gekozen en niet gelijk voor een kunststof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zo jammer om te zien dat hier weinig reacties op komen, want het ziet er uit als een erg ambitieus project!
Heb deze al een tijdje gevolgd en ondanks dat ik totaal geen interesse heb in racesimulatie of wat dan ook, mijn felicitaties voor wat je tot hiertoe al bereikt hebt! :)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Bedankt mavamaarten! Ambitieus is het zeker! :P

@Camacha
Omdat dit nog bewerkt gaat worden. Er komen nog 2 onderdeeltjes op die moeilijk netjes te frezen zijn, die laat ik 3d printen. De handgrepen ga ik apart modelleren en worden ook, elk in 2 delen geprint. De voorkant van de handgrepen maak ik ook vast op het MDF, alles netjes maken met allesvuller, netjes opschuren, en dan waarschijnlijk een coating blanke lak.

Dan is daarmee de basis af voor het grote werk, want dit gaat de mal daar voor worden. Het hele spul wordt ingesmeerd met een goedje wat een zogenaamde release agent is, zeg maar vet, en hier bovenop wordt een dikke laag pasta gesmeerd. De pasta wordt ook nog verstevigd met glasvezel en als alles uitgehard is, hou ik als alles goed gaat een mooie contra mal over. In deze mal ga ik dan vervolgens carbon- en glasvezel verlijmen tot ik het voorste paneel klaar heb. Dan dmv kleinere malletjes maak ik de achterkanten van de handgrepen, en deze verlijm ik met het voorste paneel :) In principe, is dan alweer een groot probleem uit de weg, en ben ik wat maandjes verder. Ik heb dit namelijk nog nooit gedaan, het is mijn eerste DYI project, dus er zal en kan nog wel eens wat misgaan :+

Overigens komt er volgende week nog meer klein spul binnen. Ondermeer een paar ledjes en een klein magneetje. Nu is mijn vraag, kan ik mbv een batterij, de hall effect sensor, een led, en dus een magneetje, al de functie van de sensor testen of ik ga dan dingen slopen?

edit:
Deze dus, de onderdelen waar DIF IN en CHRG op staat :)
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/23uzfjd.jpg
€2,70 per stuk om ze te laten printen, daar kun je het er niet voor laten frezen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Schuey op 07-09-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, het wordt een mal. Dan heb ik niets gezegd, al moet je dat wel erg goed sealen. Het zuigt namelijk nogal, letterlijk :+ Het is overigens wel te doen, ik heb er ooit siliconen in gegoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Net als gipsplaat witten, droogt achter je kwast :X

Dan weet je vast wat ik moet gebruiken als coating zodat de release agent zijn werk goed kan doen?

edit:
Voor de geïnteresseerden, voorlopige knoppen layout :)
http://i50.tinypic.com/50r8gm.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Schuey op 07-09-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enervate
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-08 00:24
Mooi project, erg benieuwd naar het eindresultaat.

Om die hall-sensors te testen kan je idd gewoon een batterij en een magneetje gebruiken, maar ik neem aan dat je geen simpele aan/uit sensor hebt dus moet je er een multimeter aan hangen ipv. een led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:19:
Dan weet je vast wat ik moet gebruiken als coating zodat de release agent zijn werk goed kan doen?
Ik heb het minder fancy gedaan met Vaseline. Dat was vooral om het MDF te sealen, want siliconen zijn flexibel en lossen dus niet heel moeilijk, maar bovendien plakt er bar weinig aan vast. Het plakt vooral aan zichzelf. Ik had daar wel minimale problemen met resten Vaseline die in het gietstuk te zien waren, pas daar dus mee op met jouw lossingsmiddel. Dat valt deels op te lossen door er even met de hete verfbrander overheen te gaan, dan strijkt het allemaal een beetje glad. Het hangt van je lossingsmiddel af of dat ook gaat werken.

Hardere plastics zijn wat lastig, maar zo lang je mal maar flexibel is en je lossingsmiddel gebruikt moet het wel goed gaan. Waar ga je het in gieten?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Enervate schreef op zondag 09 september 2012 @ 14:22:
Mooi project, erg benieuwd naar het eindresultaat.

Om die hall-sensors te testen kan je idd gewoon een batterij en een magneetje gebruiken, maar ik neem aan dat je geen simpele aan/uit sensor hebt dus moet je er een multimeter aan hangen ipv. een led.
Bedankt, ikzelf ook :)

Even geprobeerd maar ik krijg het niet meteen voor elkaar en wil niks slopen. Wacht wel tot mijn controller binnen is.

@Camacha
Ik ben van plan zoiets te bestellen, hier zit gelijk alles in :)
http://www.carbonmods.co....Making-Kit__CMMMK750.aspx

Ik heb nog wel een ander vraagje waar ik niet echt een antwoord op weet. De mal is bewust te hoog gemaakt, omdat dat bedrijf aan vaste MDF diktes vastzit. Hoe krijg ik nu straks op het eindproduct de randen van het carbon netjes en strak afgesneden op de juiste maat? Zijn hier trucs voor?

Trouwens wel irritant, want alle eletronica past er nu wel perfect in, anders moet ik sleuven in het aluminium frame maken zodat de electronica er precies in past... Dat wordt nog wel uitzoek en pielwerk, mgoed, eerst de mal afmaken, dat is het belangrijkste. De handgrepen ga ik deze week maken, en de 2 andere prints zijn onderweg. Daarna, tja, maar afwachten tot de SLI-F1 uitgebracht wordt ben ik bang, veel meer kan ik dan niet meer doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Schuey op 09-09-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op zondag 09 september 2012 @ 18:07:
@Camacha
Ik ben van plan zoiets te bestellen, hier zit gelijk alles in :)
O, wacht even, niet gieten dus. Meer een glasvezelachtig opzetje. Interessant, maar het lijkt me ook wel bewerkelijker. Eén van de dingen waar ik nou net weer geen ervaring mee heb, niet in deze vorm.

Heb je zoiets of iets wat er in de buurt komt wel eens gedaan?
Ik heb nog wel een ander vraagje waar ik niet echt een antwoord op weet. De mal is bewust te hoog gemaakt, omdat dat bedrijf aan vaste MDF diktes vastzit. Hoe krijg ik nu straks op het eindproduct de randen van het carbon netjes en strak afgesneden op de juiste maat? Zijn hier trucs voor?
Bedoel je met de mal je gefreesde stuk MDF? Heeft dat niet de goede maten?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ik heb niks van wat ik tot nu aan dit project heb gedaan, ooit gedaan. Ik heb letterlijk alles maar opgepakt :)

Ja het MDF had een standaard dikte van 18mm of 22mm. De maten zijn allemaal correct, alleen het materiaal is dikker dan de diepte die de vorm straks moet hebben. Het gaat slechts om hooguit 5mm, maar vroeg me toch af hoe ik dat netjes krijg. Als de mal namelijk precies de goede maat was geweest had ik ook het overtollige carbon netjes weg moeten snijden, en dan heb ik liever iets teveel materiaal dan te weinig, mijn ervaring of gebrek aan, in acht houden :X

Ik heb bij gebrek aan mogelijk om deel te nemen aan kickstarter, zelf iets in elkaar geknutseld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los van het maken: is er een reden dat die cijfers van die teller slanted staan? Ik kan me geen praktische voordelen indenken om het zo te doen en het neemt wel meer ruimte in.
Schuey schreef op zondag 09 september 2012 @ 19:34:
Ja het MDF had een standaard dikte van 18mm of 22mm. De maten zijn allemaal correct, alleen het materiaal is dikker dan de diepte die de vorm straks moet hebben. Het gaat slechts om hooguit 5mm, maar vroeg me toch af hoe ik dat netjes krijg. Als de mal namelijk precies de goede maat was geweest had ik ook het overtollige carbon netjes weg moeten snijden, en dan heb ik liever iets teveel materiaal dan te weinig, mijn ervaring of gebrek aan, in acht houden :X
Had je die dikte niet ook gewoon op maat kunnen laten frezen?

Mocht je de boel daarna moeten nabewerken wordt het wat lastiger. Ik kan uit ervaring vertellen dat een heel klein randje of een groot randje beiden makkelijker zijn dan daar net tussen. Daar kan je namelijk net niets mee en gereedschap krijgt er geen vat op.

Opties zouden kunnen zijn de schuurband of een lintzaag. De schuurband voor het fijnere werk, de lintzaag om het grootste stuk te doen.
Ik heb bij gebrek aan mogelijk om deel te nemen aan kickstarter, zelf iets in elkaar geknutseld :)
Ik dacht dat je er maar eentje wilde bouwen. Is het de bedoeling een productierun te doen? Dan moet je toch wel weer met andere zaken rekening houden denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Dat display doe ik zelf niks aan, is een standaard onderdeel de laatste jaren voor formule 1 sturen :)

Achteraf gezien had ik dat misschien beter kunnen doen idd, maarja dat is achteraf.. Schuurband klinkt goed ja.
Sowieso wordt het hele carbon verhaal echt spannend. Ik ga eerst de schakelflippers maken om te oefenen, maar dan nog zal het allemaal niet makkelijk zijn. Dat is het tot nu toe al niet echt geweest.

Die ervaring waar je het over hebt, die mis ik dus behoorlijk. Maar goed, is het echt niet te doen, dan kan ik altijd nog een andere mal laten maken, dat is geen probleem. Alleen liever niet :P

Ik wil er sowieso 2 bouwen, en er is 1 jongen heel erg geïnteresseerd om er 1 te laten bouwen. Het is als leuke extra bedoeld, als ik er 100 euro mee 'verdien' zou ik het al erg veel vinden ;)

Zoals je denk ik wel door hebt, het hele project is een groot avontuur vol hindernissen, maar ondertussen wordt het steeds concreter :)

[ Voor 21% gewijzigd door Schuey op 09-09-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op zondag 09 september 2012 @ 20:13:
Dat display doe ik zelf niks aan, is een standaard onderdeel de laatste jaren voor formule 1 sturen :)
Weet ik, maar aangezien je helemaal into dit stuur bent was je dat misschien wel tegengekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Wow, super nice project! Dat ik dit topic nu pas tegen kom zeg! Bookmarked :) Ik ga dit zeker volgen.

• Schuey
Begonnen met bewerking van het werkstuk, scherpe hoeken moeten schijnbaar vermeden worden om luchtbellen te voorkomen als ik straks carbon ga verlijmen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/fntee.jpg

Straks wel even wat rustiger aan doen, ik ga een nieuwe pc in elkaar zitten dan is net wat belangrijker :)

edit:
vergeten om een voorbeeldje van de nieuwe handgrepen te posten
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2n02f7c.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Schuey op 12-09-2012 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Vandaag de moeilijkste stukjes gemaakt, laten printen bij shapeways, en met hete lijm opgeplakt. Vervolgens mij een scherp mesje de randjes netjes gemaakt en zit er vrij netjes op. Moet eigelijk alle andere randjes nog vullen en afronden maar geen zin meer in, ben nogal grieperig...
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/21amf7r.jpg
Dit is in principe de basis voor de mal zoals ik hem ga maken. De handgrepen zal ik apart op de carbon shell schroeven, en misschien nog verlijmen met een aluminium frame wat weer op het grote frame terecht komt. Op deze manier kan ik de handgrepen nog eens verpesten of verbeteren, het is namelijk toch niet uit 1 stuk te maken.

Vooralsnog is het even wachten tot het display uitkomt volgende maand voordat ik echt verder kan. Tot die tijd zal er weinig interessants gebeuren afgezien van het updaten van wat ontwerpen en hopelijk nog een prototype van een koppelingsflipper.
Beste ...

U heeft bij ons 1 of meerdere stuks van het product 'Logitech G27 Racing Wheel - Stuur, pedalen en
versnellingspook-set' besteld.
Helaas is gebleken dat dit product niet meer leverbaar is, waardoor uw order niet verder verwerkt
kan worden.
kak!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door Schuey op 17-09-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-09 14:33
Wat een mooi prject! Hier hou ik wel van _/-\o_

Let wel op dat als je op je MDF mal waarschijnlijk meerdere lage PVA moet smeren. MDF is erg absorberend dus de eerste laag zal er direct ingezogen worden vermoed ik, zeker op de plaatsen waar gefreest is. Als de eerste laag gedroogd is zal de 2e laag al een stuk beter blijven zitten.
Het zou zonde zijn als je de mal uit elkaar trekt bij de eerste lamineer poging!

edit: is vacuform geen optie voor de eerste prototypes?

[ Voor 6% gewijzigd door Hakkow op 17-09-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Bedankt voor het advies :) Zoals we hierboven al zeiden zuigt MDF als de nete ja :P Als ik heel eerlijk ben, ik heb nog een blik met verf staan. Zou dat wat zijn daar dunnetjes het hele ding mee lakken? Het is maar normale zijdeglans verf waar ik deuren en de kozijnen mee ga doen maar als ik dat er dunnetjes opsmeer, moet dat niet al teveel problemen opleveren lijkt me :P

Wat moet vacuform kosten dan als ik vragen mag?

Voor het maken van de mal zelf wil ik overigens de volgende kit gebruiken:

Iemand hier die hier mee problemen mee voorziet? Goed spul? Niet?
Overigens adviseren ze bij deze kit 5 lagen PVA (wax) te smeren.

[ Voor 25% gewijzigd door Schuey op 17-09-2012 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkow
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-09 14:33
Inderdaad een laagje verf kan al een hoop helpen.

Vacuform hoeft niet duur te zijn, en is makkelijk zelf te doen. - wat misschien weer handig is om snel prototypes te maken-
Ik heb niet lang geleden dit ook gedaan voor een diy projectje en dat is mij prima bevallen.

Je bouwt een kastje dat iets groter is als je object, met een rooster aan de bovenkant en een gat voor de stofzuiger aan de zijkant (http://www.xclusion.nl/da...dConnexion_Seat_Ibiza.jpg)

De plasticplaat voor de vacuform moet je even in een frame bouwen zodat je die makkelijk kan vasthouden. Dit plastic verwarm je met een verfbrander, of een electrische grill van €5.- (http://www.xclusion.nl/da...dConnexion_Seat_Ibiza.jpg)

Als het plastic warm genoeg is zet je de stofzuiger aan de leg je het plastic over je houten mal. Na een seconden of 20 is alles goed afgekoelt en pak je het zo van je mal af. Even de randjes afwerken, en klaar.

Daarmee ga je dus makkelijk van dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xclusion.nl/data/phoo/2012_05_02/medium/010_3dConnexion_Seat_Ibiza.jpg
naar dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.xclusion.nl/data/phoo/2012_05_18/medium/016_3dConnexion_Seat_Ibiza.jpg

Is het niet goedkoper om de carbon spullen gewoon in Nederland te halen? Carbonwinkel.nl heeft mij altijd goed geholpen, ook met vragen. Mailcontact resulteerde laatst zelfs in een antwoord binnen 5 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Ziet er goed uit!
Maar tezijnertijd ga ik toch carbonwinkel.nl even een mail sturen met de vraag wat een gelijkwaardige set bij hun moet kosten :)

Voor het prototype ga ik sowieso glasweefsel gebruiken, dan heb ik die techniek ook gelijk een keer gedaan namelijk.

• Schuey
De display is er nog steeds niet, dus nog steeds staat dit project op een laag pitje.

Wel een vraag, al voor de toekomst. Heeft iemand ervaring met het laten van frezen van plexiglas in Nederland? Ik ken iemand in de VS die dit doet met erg mooie resultaten, en het zou misschien wel goedkoper zijn dan POM bijvoorbeeld. Als ik het hier kan laten doen scheelt het misschien fors in de prijs :)

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Misschien een rare (of juist niet) vraag, maar waarom heb je niet het MDF deel ook ineens bij shapeways laten afdrukken? Zit je niet met dingen die je erop moet lijmen, en je kan ineens alle afrondingen erin hebben.

• Schuey
Dat wordt heel snel heel erg duur helaas, en dat geld steek ik liever nu even in mijn nieuwe desktop pc :)
Ook kan ik het mdf nog wat bewerken moet het nodig zijn. Geen rare vraag dus, dit was namelijk ook mijn eerste idee om dat te doen ;)

Overigens ga ik voor het achterste paneel eens aanvragen hoeveel het kosten om dat uit plexiglass te doen. Als dat goedkoop is, en deze mal blijkt niet helemaal lekker, dan kan ik altijd nog het voorste paneel laten frezen zoals hij in de tekening is, maar daar zitten erg moeilijke vormen in om te frezen. Vandaar dat ik de combinatie heb genomen, en die werkt tot nu toe heel goed, en het past perfect :)

[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 26-09-2012 21:34 ]

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ok, ik weet niet precies hoe duur Shapeways is. Op het werk werken we met Materialise (België).
Vaak worden stukken ook een heel stuk goedkoper als je ze hol maakt, dus bijvoorbeeld een wanddikte van 2-3mm? Geen idee of je dat al gedaan hebt?

Er komen geen grote drukken op, je gaat nadien toch nog een "negatieve" mal maken vermoed ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Harrie op 26-09-2012 21:40 ]

• Schuey
Ja absoluut, het scheelt een slok op een borrel als je dat doet, maar dan nog is het duur helaas. Voor kleine dingetjes, is het echt briljant :)

edit:
Ja precies hier wordt een mal van gemaakt waarin ik met carbon fibre in de weer ga. Met de handgrepen hetzelfde verhaal.

Dit worden de grote onderdelen waar het om draait (oud plaatje):
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/4zti5e.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Schuey op 26-09-2012 21:43 ]

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

In welk materiaal heb je laten afdrukken? Want ze zien er erg mooi glad uit, wat ik heb gezien is meestal nog een beetje "grainy'.

(Ah ik zie nu dat ze ook gladdere materialen aanbieden....)

• Schuey
Het is ook grainy idd, en best wel broos. Er is dan ook zeker nog werk aan om het mooi en netjes te krijgen. Ik zal dat doen mbv een laklaagje en schuren :)

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ik zag je vraag of het mogelijk is de hall effect sensoren simpel te testen. Heb je misschien een type nummer van de sensoren die je gekocht hebt?

• Schuey
Dat zijn de Allegro A1302, maar ik test ze wel als ik de controller binnen heb. Heb daar nu toch weinig aan, heb al zitten kloten met een batterijtje en een ledje, aan elkaar gemaakt met draadjes en schilderstape :X, maar ik heb volgens mij dat ledje gesloopt. Kan ook nog niks solderen, want heb nog geen soldeerbout ;)

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

OK :) Ik had het toevallig net gevonden in de thread op racedepartment ook :)

• Schuey
Daar loopt een iets uitgebreider draadje ja :)

Voorbeeldje van een productietekening voor 1 van de knoppen:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/307rpkk.jpg

• nero355

nero355

Ik durf het bijna niet te posten, maar ik kwam deze tegen laatst : http://www.thrustmaster.c...ri-f1-wheel-integral-t500 :X

Misschien een idee om die te modden met een SLI-Pro unit :? Scheelt denk ik aardig wat €€€ :$

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 10:19
Vet project! Deze ga ik zeker volgen, ik vind het bewonderenswaardig dat je hier aan begint zonder enige kennis en gewoon lekker gaat beginnen. KUTGW!

• Schuey
nero355 schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:04:
Ik durf het bijna niet te posten, maar ik kwam deze tegen laatst : http://www.thrustmaster.c...ri-f1-wheel-integral-t500 :X

Misschien een idee om die te modden met een SLI-Pro unit :? Scheelt denk ik aardig wat €€€ :$
Die kende ik natuurlijk al, en is 1 van de redenen waarom ik zelf maar begonnen ben. Op het eerste gezicht denk je wauw, maar als je wat beter kijkt zie je dat de meeste knoppen helemaal geen knoppen zijn, en het design ook niet helemaal klopt. Geen quickrelease, en wtf, geen koppelingsflippers. Daarbovenop ook nog eens geen display, wtf2, maak dan geen formule 1 stuur denk ik dan, als je juist die gimmicks er af laat :{

Kortom, alle keuzes zijn de revue gepasseerd en geen enkele was naar mijn zin. Enigste oplossing, blijven dromen, of zelf aan de bak gaan. Ik ben voor dat laatste gegaan zoals wel blijkt :)

Overigens valt het best mee met het schelen in de centen. De standaard T500 is al 500 euro, plus de rim, 150, plus de SLI-Pro, 125, plus electronica ~50, plus koppeling flippers ~35..

Je zit zo rond de 850 euro. Nu kost het om mijn stuur te bouwen gek genoeg ook zo rond die koers. Let wel, dan heb je wel alleen het stuur, maar dan precies zoals ik het wil, namelijk zo dicht mogelijk lijkend op het echte stuur. Waar je het ding vervolgens op schroeft, dat maakt geen reet uit, zolang je maar een draad door de stuur as kan voeren :)

Deze vrijheid komt voornamelijk dankzij een zogenaamde quick release. Dit onderdeel zorgt ervoor, bij de normale auto's, dat je bij het instappen het stuur van de stuuras kunt halen, en als je eenmaal zit, er weer op zet. In mijn geval, geeft dat vrijheid om ten eerste mijn stuur met elk willekeurig platform te gebruiken, en ten tweede, om nog eens van stuur te wisselen, zonder een nieuwe basis te moeten kopen. Als ik dus een paar rondjes in een BMW wil gaan rijden, klik ik simpelweg het normale stuur erop, en als ik weer een Formule wagen pak, gaat het Ferrari stuur er weer op. Ideaal :)

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://i30.photobucket.com/albums/c302/supermuff/IMG_0152.jpg

Al met al kan ik wel blijven babbelen en ontwerpen, maar er moet ook wat gemaakt worden. Bij gebrek aan het SLI display wat nog uit moet komen, hou ik me nu bezig met het voorbereiden op het fabriceren van alle knoppen en flippers. Deze ga ik dus uit plexiglass laten frezen bij wijze van test. Ik kan niet alles zelf, en deze meneer kan dit heel erg netjes. Hoop alleen dat de prijs netjes uitvalt. Ik hoop binnen een maand of 2 hier wel resultaat van te hebben.

Het gaat eigelijk veel te langzaam naar mijn zin, maar ik heb er gewoon de centen niet direct voor. Donaties heb ik ook nog niet ontvangen via mijn site, ook niet van de zogenaamde potentiële kopers :P Dat is wel het voordeel van voor mezelf bezig zijn, bouwen ga ik hem toch, of hij nu in Januari af is, of volgend jaar Augustus, maakt niet uit :)

*Mocht iemand nog een Nederlandse dealer voor de Lifeline of Sparco quick releases weten, zou wel lekker zijn, scheelt misschien weer in prijs. Ik reken op zo een 350 euro en dat is nogal veel, zou mooi zijn als daar wat af kan :)
wilmardo schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:19:
Vet project! Deze ga ik zeker volgen, ik vind het bewonderenswaardig dat je hier aan begint zonder enige kennis en gewoon lekker gaat beginnen. KUTGW!
Naïef noemt men het ook wel :+

[ Voor 62% gewijzigd door Schuey op 27-09-2012 09:18 ]

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Als je stuurtje af is, heb ik nog wel een paar ideeen voor een vervolg project O-)

Zoiets maken moet na zo'n stuurtje natuurlijk een eitje zijn:
http://www.autoblog.nl/ar...acen-playseat-f1-red-bull

maar in jouw geval misschien beter ook in de ferrari kleuren:
YouTube: Playseat F1 FRI

Volgens mij heeft die gebruiker zelf de ferrari kleuren aangebracht, want hij is volgens mij niet in die kleuren uitgebracht.

• Schuey
Als ik zoiets ga doen dan wordt het al zeker geen playseat achtig verhaal, maar een fatsoenlijke glassfibre cockpit :)

Inclusief triple screens of beamers, en motion :)

edit:
Initiele versies van onderdelen zijn naar de frezer, kijken wat hij er van zegt.
Gaat om een stel knoppen, een ring, schakelflipper, koppelingsflipper en het frame :)

[ Voor 52% gewijzigd door Schuey op 27-09-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Schuey schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:45:
*Mocht iemand nog een Nederlandse dealer voor de Lifeline of Sparco quick releases weten, zou wel lekker zijn, scheelt misschien weer in prijs.
Biesheuvel Autosport
(Zoals deze Sparco of dit low-budget-alternatief)

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Zal eens een mailtje sturen, ik reken er alvast op dat er nog 75 euro bijkomt voor de electronica :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
Nog steeds hard aan het werk, het laatste onderdeel uitgewerkt zodat die nu ook trouw is aan het orginele stuur :)
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/hsovnc.jpg

Links en rechts offertes aanvragen, gaat allemaal veel werk in zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hakkow schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:19:
Vacuform hoeft niet duur te zijn, en is makkelijk zelf te doen. - wat misschien weer handig is om snel prototypes te maken-
Ik heb niet lang geleden dit ook gedaan voor een diy projectje en dat is mij prima bevallen.
Vacuümvormen kan een briljante techniek zijn, maar het is er ééntje met nogal een leerdrempel. Je moet eerst alles een keer fout doen voordat het goed gaat. Dat is mijn ervaring en ook die van veel studiegenoten die ermee in de weer zijn geweest. Het opzetten is lastig, daarna grootschalig productie draaien relatief makkelijk.

Komt nog bij dat je hier ook nog eens je eigen gereedschap moet bouwen :)
Pagina: 1 2 Laatste