Het nut/gebruik van een dakkoffer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb totaal geen ervaring met een dakkoffer, maar twijfel wel om er één mee te nemen deze zomer...
We gaan naar Frankrijk en hebben altijd wel twee volle koffers bij ons... De achterbak van de Fabia Combi is toch altijd wel vol gestampt en ik houd daar nooit zo van :+

Maar mensen die een dakkoffer meenemen, wat stop je daarin?

Is het ter vervanging van een koffer en stop je daar kleding in? Of komen daar echt losse zaken in te zitten?
Een achterbak is toch altijd net te klein... Men nemen een tweetal koffers en dan heb je nog een koelbox en een buggy en het past nooit echt lekker in een achterbak...

Biedt een dakkoffer mogelijkheden? Is het handig er losse kleding in te doen, of tassen en koffers thuis te laten? Wat zijn de ervaringen en waar gebruik je hem voor?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 19:21

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Advies: Stop zo licht mogelijke dingen in je dakkoffer en de zwaardere dingen in de auto.
Dat houdt de boel bestuurbaar....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:00

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ikzelf zou 'm bijvoorbeeld gebruiken voor een kinderwagen, buggy, kinderbedje, matrasje daarvan, en dan de "gewone" spullen in weekendtassen en kofffers in de auto.

"Grote rommel" zit dan in dat ding.

Zou er nooit losse kleding instoppen, minstens in weekend of plastic tassen.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Coach4All schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:58:
Advies: Stop zo licht mogelijke dingen in je dakkoffer en de zwaardere dingen in de auto.
Dit.

En als je hem niet echt nodig bent, niet gebruiken. Of je moet geld te veel hebben, aangezien je brandstofverbruik aardig omhoog gaat.

Bij ons gaan er inderdaad de zo licht mogelijke dingen in, kleding gaat in tassen erin.

[ Voor 10% gewijzigd door blitzkrieg op 21-06-2012 09:00 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sowieso heeft een dakkoffer maar een bepaald laadvermogen. Always read the manual.
En zelfde voor de dakdragers. vaak mag daar niet meer als 50 of 75kg op rusten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 04-06 16:20

André

Analytics dude

Voor ons is de dakkoffer de ideale oplossing: waar we voorheen onder de voeten van de kinderen en bovenop de hoedenplank alles vol moesten bouwen kunnen we nu juist die rommel in de dakkoffer gooien. Dan is de cabine van de auto (Scenic) vrij van bagage en heb je normaal zicht naar achteren. Daarbij heb ik een normale koffer van 350 liter, en daar kunnen heel wat bigshoppers in staan. Nog een voordeel ten opzichte van een kar: in Duitsland kun je lekker doorknallen.

Heb dit jaar een ruimere auto (Passat), dus misschien dat ik hem dit jaar niet eens nodig heb.

/edit:
Nog een tip, als je speciale dakbevestiging nodig hebt (wat ik dus met de Scenic had) regel dat dan op tijd. Ik kon 2 weken voor de vakantie nog eens €220 aftikken voor 2 stangen, 2 voeten, 2 bevestigingstukjes + 2 sloten van Thule. En dat terwijl de koffer nieuw maar €120 kostte. Nu heb ik gewoon dakrails op de auto en heb je aan 2 universele stangen genoeg, scheelt een hoop geld.

[ Voor 25% gewijzigd door André op 21-06-2012 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
Het is ook het gemak dat je er zo bij kan zonder eerst je hele achterbak leeg te trekken. Verder inderdaad lichte, maar grote dingen die lekker gepropt kunnen worden zoals slaapzakken en matjes, maar ook een tent kan je daar mooi kwijt. Zo zet ik zelf voor het kamperen in de achterbak altijd van die curverkistjes met de kleine dingen en het eten enzo (dakkoffer zit meer in de zon, dus daar moet je denk ik sowieso geen eten in willen doen) en de grote onhandige dingen in de dakkoffer. Zo kon ik vorig jaar samen met twee vrienden en twee weken aan kampeerspul het makkelijk houden in een gemiddeld formaat auto. Qua brandstof zal het zeker wel iets uitmaken, maar dat is dan ook maar net hoeveel afstand je er mee wil afleggen en of je het er voor over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Wordt het dan echt onbestuurbaar van een te zware dakkoffer!?
Zijn er dan nog modellen die je beter links kunt laten liggen?
blitzkrieg schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:00:
Dit.

En als je hem niet echt nodig bent, niet gebruiken. Of je moet geld te veel hebben, aangezien je brandstofverbruik aardig omhoog gaat.

Bij ons gaan er inderdaad de zo licht mogelijke dingen in, kleding gaat in tassen erin.
Brandstof wordt betaald door de baas ;)
André schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:18:
Voor ons is de dakkoffer de ideale oplossing: waar we voorheen onder de voeten van de kinderen en bovenop de hoedenplank alles vol moesten bouwen kunnen we nu juist die rommel in de dakkoffer gooien. Dan is de cabine van de auto (Scenic) vrij van bagage en heb je normaal zicht naar achteren. Daarbij heb ik een normale koffer van 350 liter, en daar kunnen heel wat bigshoppers in staan. Nog een voordeel ten opzichte van een kar: in Duitsland kun je lekker doorknallen.

Heb dit jaar een ruimere auto (Passat), dus misschien dat ik hem dit jaar niet eens nodig heb.

/edit:
Nog een tip, als je speciale dakbevestiging nodig hebt (wat ik dus met de Scenic had) regel dat dan op tijd. Ik kon 2 weken voor de vakantie nog eens €220 aftikken voor 2 stangen, 2 voeten, 2 bevestigingstukjes + 2 sloten van Thule. En dat terwijl de koffer nieuw maar €120 kostte. Nu heb ik gewoon dakrails op de auto en heb je aan 2 universele stangen genoeg, scheelt een hoop geld.
Ik heb gewoon dakrails erbij besteld destijds. Ben nu via marktplaats op zoek naar dragers en een koffer...
Meeste dragers kunnen wel 80-100kg hebben als ik de advertenties moet geloven.
Invisible_man schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:25:
Het is ook het gemak dat je er zo bij kan zonder eerst je hele achterbak leeg te trekken. Verder inderdaad lichte, maar grote dingen die lekker gepropt kunnen worden zoals slaapzakken en matjes, maar ook een tent kan je daar mooi kwijt. Zo zet ik zelf voor het kamperen in de achterbak altijd van die curverkistjes met de kleine dingen en het eten enzo (dakkoffer zit meer in de zon, dus daar moet je denk ik sowieso geen eten in willen doen) en de grote onhandige dingen in de dakkoffer. Zo kon ik vorig jaar samen met twee vrienden en twee weken aan kampeerspul het makkelijk houden in een gemiddeld formaat auto. Qua brandstof zal het zeker wel iets uitmaken, maar dat is dan ook maar net hoeveel afstand je er mee wil afleggen en of je het er voor over hebt.
We gaan niet kamperen, dus tent en slaapzakken hebben we niet, maar idd een campingbedje/kinderstoel/buggy zijn erg vervelende objecten om mee te nemen in de achterbak.

Ondanks dat de het park aangeeft dat een bedje en stoel beschikbaar zijn, twijfel ik toch om het mee te nemen... Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-06 00:09
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 09:40:
[...]

Heeft natuurlijk ook alles te maken met hoe zwaar jouw auto is. Als die al als een blok op de weg licht, zal een dakkoffer heel wat minder invloed hebben dan een autootje welke al redelijk topzwaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 01:07

Barrycade

Through the...

Skip de koffers en neem (weekend)tassen. Koffers zijn inflexibel dus gebruik je bijna nooit de kofferbak optimaal. Koffers zijn handig als je met het vliegtuig gaat. Maar met de auto zijn het ondingen.

Wij hebben een Clio Break en konden zo voor 2 weken met met 2 kinderen van 1 en 3,5 zowel alles in de achterbak stuwen. Op een manier dat alles onder het afdekzeil bleef. Alleen wat eten drinken/speelgoed onder de benen van de kinderen.

Maar dan gingen we wel naar een appartement waar een babybedje al aanwezig was. Anders was het iets meer proppen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 12:05
[...]

Ik heb gewoon dakrails erbij besteld destijds. Ben nu via marktplaats op zoek naar dragers en een koffer...
Meeste dragers kunnen wel 80-100kg hebben als ik de advertenties moet geloven.

[...]
Check ook het gewicht dat je dak mag hebben!

Wij zijn vorig jaar met een dakkoffer op vakantie geweest, omdat er toen nog heel veel spul voor de kleine mee moest en ik wel graag mijn binnenspiegel wil kunnen blijven gebruiken. Ondanks dat een '10 Renault Megane Estate vrij ruim is, had ik voor deze vereisten wel een dakkoffer nodig. Is prima bevallen, iets meer windgeruis en je merkt wel dat je iets op het dak hebt liggen in de bochten. Dakkoffer voor lichte spullen gebruikt: matras van het campingbedje, wat hoofdkussens en een paar tassen met kleren.

Dit jaar zijn we wat luxer op vakantie geweest en konden we de dakkoffer thuis laten.

Tip: vergeet niet regelmatig onderweg ff te checken of alles nog goed vast zit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Sabelhout op 21-06-2012 10:04 ]

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Captain obvious: Prio nummer 1 op vakantie is sowieso om al je bagage zoveel mogelijk te minimaliseren. Hoeveel aanhangers, bagegetrolleys, dakkoffers en voorlaadruimtes je ook inbouwt: het is altijd een stuk minder gedoe en stress (en kosten) om gewoon minder mee te nemen. Als je kleine kinderen mee hebt is het natuurlijk wat moeilijker (zeker in een kleine auto), maar anders moet het prima mogelijk zijn om met 3-4 mensen zonder extra bagageruimte op vakantie te kunnen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sabelhout schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:04:
Check ook het gewicht dat je dak mag hebben!
Dank voor de tip, gechecked en het is 75kg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

[...]

Je auto wordt wat meer topzwaar.
Dus hellen in de bochten en duiken met remmen als je teveel gewicht er in hebt zitten.

(En een keer hier in de buurt een dakkoffer op het dak van de auto terecht zien komen bij het vlot nemen van een verkeersdrempel. De bevestiging aan de achterzijde van de dakkoffer schoot los/brak af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:27

kraats

Ik rol

mux schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:08:
Captain obvious: Prio nummer 1 op vakantie is sowieso om al je bagage zoveel mogelijk te minimaliseren. Hoeveel aanhangers, bagegetrolleys, dakkoffers en voorlaadruimtes je ook inbouwt: het is altijd een stuk minder gedoe en stress (en kosten) om gewoon minder mee te nemen. Als je kleine kinderen mee hebt is het natuurlijk wat moeilijker (zeker in een kleine auto), maar anders moet het prima mogelijk zijn om met 3-4 mensen zonder extra bagageruimte op vakantie te kunnen.
uuhhm.. Als ik naar het formaat van mijn tent kijk moet ik toch echt wel nog een extra dakkoffer o.i.d. regelen, ook al heb ik een lompe Volvo 960 estate. De rest van de bagage valt wel mee, maar tent, stoelen en koelbox nemen toch erg veel ruimte in.

[ Voor 53% gewijzigd door kraats op 21-06-2012 10:11 ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:50
Afgelopen keer met z'n vieren op vakantie geweest. Dakkoffer op de auto.

Wat er allemaal in ging:
4x kledingtassen
2x tent (klein koepeltentjes)
2x luchtbed (2 persoons)
4x slaapzak

Toen zat dat ding echt propvol en moesten we er aan hangen om 'm dicht te krijgen. Verder geen problemen gehad met overhellen. Hou er ook rekening mee dat, als je duitsland in gaat, je de maximum snelheid in de gaten moet houden. Wij hebben het op max 160 km/u gehouden. 180 km/u ging ook prima maar toen zag je 'm een beetje op en neer gaan (iets teveel naar onze mening). Vaak houden fabriekanten 140 km/u aan als veilig maximum.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Mij lijkt het ook ideaal voor dingen als kleding, slaapzakken, matjes, kussens en dergelijke. Dat is zoveel lucht in de kofferbak dat je er niet vrolijk van wordt. Mijn tent zal ik er maar niet in gooien, die weegt alleen al minimaal veertig kilo. Qua ruimte is het volgens mij ideaal, zeker als je geen klapkar o.i.d. mee wilt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

kraats schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:11:
[...]

uuhhm.. Als ik naar het formaat van mijn tent kijk moet ik toch echt wel nog een extra dakkoffer o.i.d. regelen, ook al heb ik een lompe Volvo 960 estate. De rest van de bagage valt wel mee, maar tent, stoelen en koelbox nemen toch erg veel ruimte in.
Kamperen is weer iets anders, maar TS ging volgens mij geen tent meenemen. Daar was m'n reactie op gebaseerd :)

Om die reden gingen wij vroeger met de familie ook in 'zimmer frei'-constructies zitten. Even duur als camping (vaak goedkoper ook nog) en oneindig minder troep om mee te zeulen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
kraats schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:11:
[...]

Als je kijkt naar de kosten van een dakkoffer en het extra brandstofverbruik, ben je dan niet beter af met een kleine bungalow of appartement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

452752 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:35:
Als je kijkt naar de kosten van een dakkoffer en het extra brandstofverbruik, ben je dan niet beter af met een kleine bungalow of appartement?
Maar in een tent is veel leuker :)
mux schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:30:
Kamperen is weer iets anders, maar TS ging volgens mij geen tent meenemen. Daar was m'n reactie op gebaseerd :)
Ah.. ik vond het redelijk algemeen neergepend, maar ben het verder met je eens. Als je niet hoeft te kamperen kun je met weinig ruimte toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 10:36

vleesjus

echte vleesjus!

Wij hebben de laatste 15 jaar bijna elk jaar wel de dakkoffer mee gehad. Met de vorige auto, die wat lichter en zachter geveerd was merkte je wel iets van de dakkoffer, met de huidige auto(Seat toledo '02) merk je er vrijwel niks van. Ondanks dat we een flink grote koffer hebben waar voor 4 man aan kleding, lakens en handoeken inpast.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Hou er rekening mee dat een dakkoffer ook ruist, als je daar 12 uur naar zit te luisteren word je niet blij.. ik ben er een keer mee naar Noorwegen gereden, alleen skies en slaapzakken in de dakkoffer, en ik merkte het verder niet echt in het weggedrag. Maar er zat hooguit 20kg in die koffer. En het benzineverbruik is dramatisch, ik reed met mn hybride in plaats van 1:19 opeens 1:12 als ik 130 reed.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 20:24
Wij gaan met z'n tweeën gewoon met een MX-5 op vakantie :) Lekker duidelijk, er kunnen twee passende koffers in en past dat niet dan kan het niet mee.

Check of je alles wel echt nodig hebt, er gaat vaak een hoop spul ongebruikt weer mee terug. Of houd een lijstje bij van wat je nu echt gebruikt op vakantie, dan kan volgend jaar de helft thuisblijven.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:31

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wij gaan straks met 8 man(vriendengroep) op vakantie en hebben ook een dakkoffer omdat wij die zelf nog hadden liggen van vroeger toen wij nog een kleine auto hadden konden de tenten en de matjes achterin + nog wat overige meuk en alle slaapspullen kunnen lekker rustig in de dakkoffer. Wij zijn met zijn 5en thuis dus dan gaat een auto al snel vol zitten.

Zo gaan wij dat ook doen straks. Slaapzakken en alles wat maar echt goed vormbaar is in de dakkoffer en de rest in een aanhangertje en in de achterbak :+ Kun je met 4 volwassen mensen tenminste normaal in de auto zitten naar Frankrijk vanaf Groningen. wij gaan met 4 mensen per auto en 2 auto's. De zuinige diesel uit het jaar kruik mag alles trekken en die andere is standaard al zo onzuinig die moet je niet te zwaar beladen

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 21-06-2012 11:05 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je normaal rijd neemt het brandstofverbruik echt niet zo enorm toe hoor. Misschien dat je 2/3 liter meer verbruikt op 100 KM, maar als dat al een reden is om het niet te doen moet je je afvragen of je wel op vakantie wil.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Widow schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:59:
Hou er rekening mee dat een dakkoffer ook ruist, als je daar 12 uur naar zit te luisteren word je niet blij.. ik ben er een keer mee naar Noorwegen gereden, alleen skies en slaapzakken in de dakkoffer, en ik merkte het verder niet echt in het weggedrag. Maar er zat hooguit 20kg in die koffer. En het benzineverbruik is dramatisch, ik reed met mn hybride in plaats van 1:19 opeens 1:12 als ik 130 reed.
Uhhmmm, ik heb een Skoda Fabia... Dat ruist sowieso gigantisch! ;)
Bertus schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:15:
Als je normaal rijd neemt het brandstofverbruik echt niet zo enorm toe hoor. Misschien dat je 2/3 liter meer verbruikt op 100 KM, maar als dat al een reden is om het niet te doen moet je je afvragen of je wel op vakantie wil.
Brandstof is absoluut geen probleem, ik moet het voorschieten en daarna lever ik gewoon de bonnetjes in bij mijn werkgever...

Maar 3 liter niet fors!? We moeten ongeveer 1000 km rijden, dat is toch 30 liter... Terwijl ik anders de rit op één tank had kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door BlakHawk op 21-06-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 05-06 07:10
Er is ook een optie om er een te huren. Hoef je hem zelf niet te stallen en als je een ander formaat wilt ook geen gedoe ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Widow schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:59:
Het hangt ook heel erg van de auto af. Een hybride die eigenlijk een minderwaardige motor heeft zal inderdaad veel gaan zuipen, heb je een auto met een dikke benzine of diesel dan zal het verschil al snel minder zijn. Die zuipt standaard al meer, dat dan weer wel. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
kraats schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:43:
[...]
Maar in een tent is veel leuker :)
Dat kan, ik nam aan dat je kampeerde vanwege kostenbesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:22
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:55:
Is het ter vervanging van een koffer en stop je daar kleding in? Of komen daar echt losse zaken in te zitten?
Een achterbak is toch altijd net te klein... Men nemen een tweetal koffers en dan heb je nog een koelbox en een buggy en het past nooit echt lekker in een achterbak...
Euhm, ik en mijn beide zusjes waren toen al wel uit de buggy, maar als wij vroegah op vakantie gingen hadden we ergens een stacaravan of een huisje in een vakantiepark en moesten we niet alleen kleding voor 3 kinderen + ouders, koelbox en dat soort spul mee. Maar ook dekens, kussens etc. mee nemen.

Dat ging gewoon allemaal achterin een Ford Escort Clipper, worden auto's dan tegenwoordig steeds kleiner of kunnen we tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een auto inpakken? Daarvoor hadden we een Opel E Kadett, en daar hadden we dan wel inderdaad een imperiaal op zitten met wat koffers erop vastgebonden, maar geen dakkoffer hoor.

Geinig trouwens, die Opel E Kadett heeft m'n opa ooit eens een deuk in de passagiersdeur getrapt met een voetbal, half jaar later kochten we die Escort Clipper, gingen we naar Harreveld on Wheels hier in de buurt en daar hadden ze dus tractor pulling, maar dan met auto's. En daar stond dus een E Kadett, zelfde kleur, waarvan de gehele carroserie omhoog gekanteld kon worden, achterbanden van een halve meter hoog, en een deuk in de passagiersdeur :+

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 21-06-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

452752 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:11:
Dat ook.. maar dan moet ik mijn tent wel over meer dan 10 jaar afschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

FastFred schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:15:
[...]

Dat ging gewoon allemaal achterin een Ford Escort Clipper, worden auto's dan tegenwoordig steeds kleiner of kunnen we tegenwoordig niet meer fatsoenlijk een auto inpakken? Daarvoor hadden we een Opel E Kadett, en daar hadden we dan wel inderdaad een imperiaal op zitten met wat koffers erop vastgebonden, maar geen dakkoffer hoor :9
Dat, plus dat we tegenwoordig bij 22 graden 's nachts nog steeds onder ons 4 seizoenen donzen dekbed willen, terwijl we vroeger onder een dun dekentje en eventueel nog een sprei lagen. (Maar het sprei werd niet meegenomen, daar gebruikte we in de vakantie maar onze jassen voor, als het echt koud was....)

En weer vroeger 2 klapstoeltjes voor de ouders mee gingen en een kleed voor de kinderen, is het nu een lounge-set voor 6 personen die mee moet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:17:
[...]

Brandstof is absoluut geen probleem, ik moet het voorschieten en daarna lever ik gewoon de bonnetjes in bij mijn werkgever...

Maar 3 liter niet fors!? We moeten ongeveer 1000 km rijden, dat is toch 30 liter... Terwijl ik anders de rit op één tank had kunnen doen.
Nouja, je stopt toch onderweg... Effe de tank erin hangen en klaar...

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:17:
[...]
Uhhmmm, ik heb een Skoda Fabia... Dat ruist sowieso gigantisch! ;)
Okay, just sayin' :P ik vond het iig niet echt prettig, de hele tijd die constante ruis boven je hoofd. Je kan de radio wel harder zetten, maar dat is ook niet echt relaxed voor lange stukken. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik iig motor oordoppen indoen :P die filteren windruis er een beetje uit.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Laatst online: 22:37
Widow schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:35:
[...]

Okay, just sayin' :P ik vond het iig niet echt prettig, de hele tijd die constante ruis boven je hoofd. Je kan de radio wel harder zetten, maar dat is ook niet echt relaxed voor lange stukken. Als ik het nog een keer zou doen, zou ik iig motor oordoppen indoen :P die filteren windruis er een beetje uit.
Windruis ligt ook aan het model van je dakkoffer en hoe recht hij staat. Als de dakkoffer van mijn ouders (met ski's erin) niet recht staat, fluit hij. Daarbuiten; geen last van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Volgens mij is het hier eerder aangegeven,
maar je koffer een week eerder inpakken, en vervolgens spullen uitgooien voordat je vertrekt is een goed remedie. Ben altijd hoogverbaast hoe mensen het voor mekaar krijgen om 10 dagen te vertrekken en dan dan ook 10 koffers nodig te hebben. Waar je ook geen gaat, er zijn altijd winkels in de buurt die ook nog eens een maatje groter zijn dan de Nederlandse supermarkten. Hypercarrefour in Frankrijk heeft alles wat je nodig hebt en nog meer, ook baby- peutervoeding, Spanje heeft ook ook van die megalomane winkels waar je ook Lays chips en dubbelzijdig toiletpapier kunt kopen. Al lijkt het me frisser om de billen te wassen na enkele spaanse of italiaanse maaltijden.

Hoeveel mensen voor de vakantie vanalles gaan inkopen, maar eenmaal aangekomen wordt er op de kleintjes gelet.

En wij in Nederland kennen het fenomeen niet echt, maar er bestaat ook iets als wasserettes, paar euro's ingooien en een wasje draaien. En anders een ouderwets handwasje, zoveel doe je toch niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 08:43
Alles is eigenlijk gezegd, maar ik zal toch maar even mijn twee cent erbij doen. :)

In principe past in de koffer van onze auto alles wat we meenemen. Wij gaan echter op vakantie in Engeland en dat betekent steevast dat we met véél meer terugkomen dan waarmee we vertrekken - zonder cider, pork scratchings en Fox Mints rijd ik niet terug de ferry op :-). Het was voor de terugreis dan ook altijd passen en meten, zeker nu er een tweede HellPunkje op de achterbank zit.

Daarom hebben we vorig jaar een dakkoffer meegenomen en dat was een hele verademing: de koffer en de rest van de auto moeten niet overvol gepropt worden omdat de buggy en drie bakken met allerlei losse zooi zo in de dakkoffer passen. Zo kan ik de koffers achterin mooi stapelen en is er nog plenty ruimte voor de koelbox - die dan ook nog eens goed bereikbaar blijft. Het verhoogt ook nog eens de zichtbaarheid door de achterruit.

Van hoger verbruik hebben wij niet veel gemerkt, maar wij leggen ook geen geweldig grote afstanden af. Als je een heen- en terugreis zuiden van Frankrijk doet is het verschil misschien wel te merken.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 12:35
De dakkoffer is voor als je schoonmoeder mee op vakantie gaat :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Iblies schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:52:
En wij in Nederland kennen het fenomeen niet echt, maar er bestaat ook iets als wasserettes, paar euro's ingooien en een wasje draaien. En anders een ouderwets handwasje, zoveel doe je toch niet aan.
No offence maar ik heb altijd 1 backpack (50 liter) waar ik alles instop en dan nog los een stoeltje en een matje en als je dat 4x doet + een redelijke tent voor alles heb ik een normale auto al vol. Makkelijk zelfs. Zeker voor 2 weken. Daarbij nog wat kleine extra's zoals bordjes en bestek en dat soort standaard dingen en ik krijg een hatchback wel vol met 4 man.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dank voor alle reacties, wij nemen echter wel altijd 10 setjes kleding mee, voor 8 dagen... Zo gaat dat nu eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:03:
Dank voor alle reacties, wij nemen echter wel altijd 10 setjes kleding mee, voor 8 dagen... Zo gaat dat nu eenmaal.
3 setjes is meer dan genoeg :X Gewoon wassen op vakantie. Zoveel moeite is dat niet en met zon droogt het als een malle :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Touchdomex schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:06:
3 setjes is meer dan genoeg :X Gewoon wassen op vakantie. Zoveel moeite is dat niet en met zon droogt het als een malle :9~
Maar dan moet je kiezen wat je wel of niet meeneemt... Dat gaat hem niet worden.
Ik leg me erbij neer en wil een dakkoffer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:07:
[...]

Maar dan moet je kiezen wat je wel of niet meeneemt... Dat gaat hem niet worden.
Ik leg me erbij neer en wil een dakkoffer :)
Dude ik zou ook een dakkoffer nemen maar zoveel kleren mee is echt onzin. T-shirts zou ik nog snappen en ondergoed ook nog wel maar die nemen niet zoveel ruimte in. Voor de rest zoveel kleren voor zo weinig dagen? :+ Ik zou toch beter leren inpakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sowieso geld met een autovakantie toch altijd: Het maakt niet uit hoe groot je auto is, hij zit _altijd_ ramvol.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Touchdomex schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:10:
Dude ik zou ook een dakkoffer nemen maar zoveel kleren mee is echt onzin. T-shirts zou ik nog snappen en ondergoed ook nog wel maar die nemen niet zoveel ruimte in. Voor de rest zoveel kleren voor zo weinig dagen? :+ Ik zou toch beter leren inpakken...
Ik heb een vrouw en een kind, zelfs voor de kleine krijgt mijn vrouw het voor elkaar een grote koffer vol te pakken!

Ken je die reclame van die man die de auto wel even inpakt, helemaal nokvol en dan komt de vrouw nog eens met twee koffers aanzetten? Dat is mijn vrouw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 22:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:15:
[...]

Ik heb een vrouw en een kind, zelfs voor de kleine krijgt mijn vrouw het voor elkaar een grote koffer vol te pakken!

Ken je die reclame van die man die de auto wel even inpakt, helemaal nokvol en dan komt de vrouw nog eens met twee koffers aanzetten? Dat is mijn vrouw :+
Nee hoor, dat is standaard. Heeft mijn vrouw ook en mijn buurvrouw heeft dat ook.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:15:
[...]

Janoz schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:18:
[...]

Nee hoor, dat is standaard. Heeft mijn vrouw ook en mijn buurvrouw heeft dat ook.
Ik denk dan dat mijn moeder geen vrouw is :'( Die kan het prima....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

452752 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:11:
:D

Ik ken werkelijk niemand die kampeert vanwege de kosten, iedereen die ik ken doet het omdat het gewoon lekker is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jammer dat juist de mooie dakkoffers niet tweedehands verkrijgbaar zijn en erg duur zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:37:
[...]

:D

Ik ken werkelijk niemand die kampeert vanwege de kosten, iedereen die ik ken doet het omdat het gewoon lekker is. ;)
Is het gebrek aan privacy, een fijn bed, een bank, een keuken, de bescherming van de elementen en een veilig deurslot niet een groot nadeel van kamperen? Dat los je op door een appartement of bungalow te huren, maar ik snap dat dat niet in ieders budget ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

452752 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:26:
Is het gebrek aan privacy, een fijn bed, een bank, een keuken, de bescherming van de elementen en een veilig deurslot niet een groot nadeel van kamperen? Dat los je op door een appartement of bungalow te huren, maar ik snap dat dat niet in ieders budget ligt.
Erg off-topic maar nee, dat is het niet voor iemand die van kamperen houdt. Een appartement heeft niet het slapen in de frisse buitenlucht, leven in de natuur, de charme van de tweepitter en het ontbijten in het gras. Dat is echter zo'n persoonlijke overweging dat het geen discussie waard is, de een houdt ervan de ander niet. Die ligt liever op de bank voor de TV terwijl de pizza in de oven zit. Ieder z'n meug. :)
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:19:
Jammer dat juist de mooie dakkoffers niet tweedehands verkrijgbaar zijn en erg duur zijn :(
Die krengen zijn nog best prijzig inderdaad, maar het scheelt je ook een grotere auto kopen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Touchdomex schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 11:04:
Wij gaan straks met 8 man(vriendengroep) op vakantie en hebben ook een dakkoffer omdat wij die zelf nog hadden liggen van vroeger toen wij nog een kleine auto hadden konden de tenten en de matjes achterin + nog wat overige meuk en alle slaapspullen kunnen lekker rustig in de dakkoffer. Wij zijn met zijn 5en thuis dus dan gaat een auto al snel vol zitten.

Zo gaan wij dat ook doen straks. Slaapzakken en alles wat maar echt goed vormbaar is in de dakkoffer en de rest in een aanhangertje en in de achterbak :+ Kun je met 4 volwassen mensen tenminste normaal in de auto zitten naar Frankrijk vanaf Groningen. wij gaan met 4 mensen per auto en 2 auto's. De zuinige diesel uit het jaar kruik mag alles trekken en die andere is standaard al zo onzuinig die moet je niet te zwaar beladen
Anders neem je je APE kar toch, ruimte zat voor bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Laatst online: 22:47

DarkSide

theres no place like ::1

Dit jaar voor het eerst met dakkoffer op vakantie.
Tot nu toe niet nodig gehad. Hoewel de octavia behoorlijk ruim is. Gaan we dit jaar weer sinds lange tijd kamperen. En met 2 kinderen en de spullen voor de hond gaat het behoorlijk rap met de ruimte.
Om niet alles tot aan het dak vol te stouwen heb ik dus een dak koffer gekocht.
Een van zo'n 430 liter. Samen met de 580 die in de octavia past moet dat ruim voldoende zijn.
Omdat het eigenlijk alleen voor die drie weken frankrijk per jaar is. Gewoon even op markplaats gezocht.
En voor 140,- klaar voor zowel de dak koffer als de dak dragers.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Gonadan schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:34:
Die krengen zijn nog best prijzig inderdaad, maar het scheelt je ook een grotere auto kopen. :+
Hahaha, Zou dit te groot zijn voor mijn Fabia combi?

http://www.dakkofferstore.com/thule-pacific-600-antraciet
DarkSide schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:42:
Dit jaar voor het eerst met dakkoffer op vakantie.
Tot nu toe niet nodig gehad. Hoewel de octavia behoorlijk ruim is. Gaan we dit jaar weer sinds lange tijd kamperen. En met 2 kinderen en de spullen voor de hond gaat het behoorlijk rap met de ruimte.
Om niet alles tot aan het dak vol te stouwen heb ik dus een dak koffer gekocht.
Een van zo'n 430 liter. Samen met de 580 die in de octavia past moet dat ruim voldoende zijn.
Omdat het eigenlijk alleen voor die drie weken frankrijk per jaar is. Gewoon even op markplaats gezocht.
En voor 140,- klaar voor zowel de dak koffer als de dak dragers.
Maar heb je dan een oud model, wat er ook echt oud uit ziet?

[ Voor 54% gewijzigd door BlakHawk op 21-06-2012 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:23

Fiber

Beaches are for storming.

452752 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:26:
[...]
Is het gebrek aan privacy, een fijn bed, een bank, een keuken, de bescherming van de elementen en een veilig deurslot niet een groot nadeel van kamperen? [...]
Nee, daar doe je het juist voor, dan waardeer je na drie weken je eigen huis en bed des te meer!

Ik denk dat het een soort oerdrift is die sommige mensen nog hebben, Indiaantje spelen, hutten bouwen, vuurtjes stoken, vissen vangen, etc. Het ultieme vrijheidsgevoel zeg maar... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:45:
[...]

Hahaha, Zou dit te groot zijn voor mijn Fabia combi?

http://www.dakkofferstore.com/thule-pacific-600-antraciet

[...]

die van mij is van vergelijkbare grote.
Iets hoger dacht ik. Maar ook 1m90 lang.
En dat is behoorlijk op een Octavia.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DarkSide schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:48:
die van mij is van vergelijkbare grote.
Iets hoger dacht ik. Maar ook 1m90 lang.
En dat is behoorlijk op een Octavia.
Hmmm, Fabia is toch stukje kleiner...
Maar ik wilde sowieso deze tassenset erbij dan, dat lijkt me ideaal!

http://www.kefpro.com/Web...et-1x8001T-+-3x8002T.html

Afbeeldingslocatie: http://www.thule-car-roof-boxes.co.uk/accessory-images/thule-go-packs-loaded-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Fiber schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:46:
[...]

Nee, daar doe je het juist voor, dan waardeer je na drie weken je eigen huis en bed des te meer!

Ik denk dat het een soort oerdrift is die sommige mensen nog hebben, Indiaantje spelen, hutten bouwen, vuurtjes stoken, vissen vangen, etc. Het ultieme vrijheidsgevoel zeg maar... :)
Yep, elkaar elke dag de tent uit klieren, maar wel samen dagelijks in de rij bij de snackbar..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Dat is inderdaad een mooie tassenset. Zal wel wat kosten.
Ik zelf heg vergelijkbare sporttassen. Zijn vel oranje. niet om aan te zien. Maar passen ook goed.
Staat geen thule op. Maar zullen veel goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DarkSide schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:52:
Dat is inderdaad een mooie tassenset. Zal wel wat kosten.
Ik zelf heg vergelijkbare sporttassen. Zijn vel oranje. niet om aan te zien. Maar passen ook goed.
Staat geen thule op. Maar zullen veel goedkoper zijn.
115 euro voor 4 tassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Valt me nog mee 28,75 per tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Touchdomex schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 12:58:
[...]

No offence maar ik heb altijd 1 backpack (50 liter) waar ik alles instop en dan nog los een stoeltje en een matje en als je dat 4x doet + een redelijke tent voor alles heb ik een normale auto al vol. Makkelijk zelfs. Zeker voor 2 weken. Daarbij nog wat kleine extra's zoals bordjes en bestek en dat soort standaard dingen en ik krijg een hatchback wel vol met 4 man.
Wij hebben afgelopen weekend nog 4 75 liter backpacks + matjes en slaapzakken + eigenaren van die spullen in een Astra gekregen :)
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:45:
Wat maakt dat nou weer uit, je ziet het ding toch niet 90% van de tijd, want jij zit in de auto :) De enigsten die er continue tegen aan kijken zijn de mensen met sleurhutten die door jou ingehaald worden. Die denken "god wat een lelijk ding, dat ziet er toch niet uit" wat kan jou dat verrekken, jij bent sneller op de bestemming als zij :)

[ Voor 32% gewijzigd door FastFred op 21-06-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
excuses moi ofzo iets

[ Voor 91% gewijzigd door FastFred op 21-06-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou hem niet nemen omdat de achterbank anders vol ligt in elk geval. Je brandstofverbruik gaat ook omhoog en je moet rekening houden met de maximum snelheid van de constructie (bij mijn vader is zo'n ding wel eens opengesprongen op de duitse autobahn waarna de inhoud over de snelweg lag, gelukkig heeft het geen andere weggebruikers schade of letsel opgeleverd).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155599

Ik bied je vijf euro voor je dak.
Kon het niet laten, heb em al te vaak in de at voorbij zien komen.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 155599 op 22-06-2012 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marzman schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 07:57:
Ik zou hem niet nemen omdat de achterbank anders vol ligt in elk geval. Je brandstofverbruik gaat ook omhoog en je moet rekening houden met de maximum snelheid van de constructie (bij mijn vader is zo'n ding wel eens opengesprongen op de duitse autobahn waarna de inhoud over de snelweg lag, gelukkig heeft het geen andere weggebruikers schade of letsel opgeleverd).
Hmmmm, mij lijkt toch dat die dingen daarop getest worden!?
Ik ga naar Frankrijk, dus 170 rijden gaat sowieso niet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

dfrenner schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:31:
Die dingen hebben gewoon een specificatie, daar moet je dus even op letten. De duurdere mogen vast harder. Daarbij inderdaad bij elke stop even controleren.

Er zijn zelf mensen die er nog een extra spanbandje o.i.d. omheen doen voor de zekerheid.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:29

ST10©DE

Dus.............

Voor de verandering is het misschien handig om bij een dakkoffer wel de handleiding te lezen. Als je de koffer volgens de regels bevestigd, belaad en je je aan de opgegeven snelheid houdt, is er niks aan de hand. Alle horror verhalen van openspringende en afvallende koffers komen mijns insziens danwel door contructiefouten (nihil aandeel), danwel door gebruikersfouten.

De enige nadelen zijn het brandstofverbruik, maar die is ook hoger met een aanhanger, en het hogere windgeruis. Alhoewel dat met de betere modellen ook meevalt.

Gewoon tassen met daarin kleding, slaapzakken etc. in de box stoppen en gaan!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 05-06 07:10
dfrenner schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:19:
Niet als spam bedoelt maar, er zijn ook bedrijven die ze verhuren.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Bovendien zit je dan niet het hele jaar met zo'n joekel van een koffer in je huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Je hebt ook boxen voor op de trekhaak.
Afbeeldingslocatie: http://3092.static.securearea.eu/Files/3/3000/3092/CategoryPhotos/DescriptionPhotos/540/118734.jpg

Al zou ik zelf voor een dakkoffer gaan. Als er iets niet klopt merk je dat sneller met koffer op je dak dan achter op de trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Steefph schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:54:
Niet als spam bedoelt maar, er zijn ook bedrijven die ze verhuren.
Tja dat kost 50 euro en dan heb je na twee weken niets...
Huren spreek me niet zo aan...

We gaan in augustus ook een weekendje weg met de familie, zou heel goed weer van pas kunnen komen.
Kuhlie schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:04:
Bovendien zit je dan niet het hele jaar met zo'n joekel van een koffer in je huis :)
Daar hebben we een schuur voor ;)
Iblies schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:18:
Je hebt ook boxen voor op de trekhaak.
[afbeelding]

Al zou ik zelf voor een dakkoffer gaan. Als er iets niet klopt merk je dat sneller met koffer op je dak dan achter op de trekhaak.
Daar heb je wel een trekhaak voor nodig...

Dakdragers koop ik zeer binnenkort in mijn eigen stadje via marktplaats.

De dakkoffer is nog even de vraag, eigenlijk wil ik de Thule motion 200 of 600 (nieuw model en aan beide kanten te openen).

Deze is erg mooi, maar misschien te lang...

http://dakkofferstore.com/thule-motion-600-zwart
Afbeeldingslocatie: http://dakkofferstore.com/sites/dakkofferstore.com/files/styles/large/public/field/image/Schermafbeelding%202012-01-04%20om%2014.07.09.png
389 euro

Er is een kortere, die is hoger en wel gelijk een stukje duurder:
http://dakkofferstore.com/thule-motion-200-zwart
Afbeeldingslocatie: http://dakkofferstore.com/sites/dakkofferstore.com/files/styles/large/public/field/image/thule_motion_200_zwart_links.jpg
449 euro

Dan een pacific 600 variant... Wat is het verschil precies?
http://dakkofferstore.com/thule-pacific-600-antraciet
Afbeeldingslocatie: http://dakkofferstore.com/sites/dakkofferstore.com/files/styles/large/public/field/image/Schermafbeelding-2011-12-30-om-11.22_0.jpg
299 euro

Dan ook van de pacific serie een 200 variant:
http://dakkofferstore.com/thule-pacific-200-antraciet
Afbeeldingslocatie: http://dakkofferstore.com/sites/dakkofferstore.com/files/styles/large/public/field/image/Schermafbeelding%202011-12-30%20om%2011.32.36.png
339 euro

Eventueel nog een antraciet van Hapro als "budget oplossing"
http://dakkofferstore.com/hapro-carver-55-mf-antraciet
Afbeeldingslocatie: http://dakkofferstore.com/sites/dakkofferstore.com/files/styles/large/public/field/image/Schermafbeelding%202012-01-06%20om%2014.53.42.png
229 euro

Maten:
Motion 600: 190 x 67 x 42 cm
Motion 200: 175 x 86 x 46 cm
Pacific 600: 190 x 63 x 39 cm
Pacific 200: 175 x 82 x 45 cm
Hapro Carver 5.5: 178 x 78 x 42 cm

Ik moet het dak van de fabia nog eens nameten, misschien dat 190 bij voorbaat al veel te lang is ;)

Ik vind de Motion 200 echt het mooist, maar 449 euro :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Qua lengte zou ik me geen zorgen maken. Een aantal keer met een oude (15jaar+) Thule dakkoffer van ruim 200x60cm op een Clio III naar Frankrijk gereden. Steekt wat uit aan de voorkant, maar de achterklep ging nog helemaal open :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

dfrenner schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:31:
[...]

Ik denk dat hij tussen de 140 en de 150 reed en hij was dat ding op het dak ook even vergeten. Daarna heeft hij een smallere (en duurdere) gekocht en altijd twee spanbandjes erom gedaan en dat is nooit meer fout gegaan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nog even ter informatie, de motion vind ik absoluut het mooiste, maar 449 is toch net iets te duur...
Ik denk dat het tussen de Hapro carver 5.5 (229 euro) en de Thule Pacific 200 (339 euro) gaat.

Hapro is goedkoop, maar ziet er airodynamisch niet super uit.
Voordeel van de Pacific is dat hij ook in het zwart leverbaar is (zwarte auto), maar wel 100 euro duurder.

Zou het in verbruik veel schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41

- Maar je maakt wel wat mee! -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
Zou zoiets na een paar jaar gebruik nog steeds waterdicht zijn? Ik zou zelf toch liever iets meer investeren en voor een echte koffer gaan denk ik.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sabelhout schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:48:
Zou zoiets na een paar jaar gebruik nog steeds waterdicht zijn? Ik zou zelf toch liever iets meer investeren en voor een echte koffer gaan denk ik.
Inderdaad, dat wil ik ook...

Ik zie nog wel een exclusieve ANWB Hapro dakkoffer voor leden 206 euro:
http://www.anwb.nl/webwin...ffer-hapro-anwb-z1-3.html

In vergelijking met de Hapro Carver 5.5 (178*78*42) is ze ANWB versie Z1.3 (185*80*42) Meer ruimte dus, paar cm, maar toch...

Prijs valt dus erg mee...

Kost totaal 229 euro inclusief dakkofferlift...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 09:36
Als wij de dakkoffer meenemen stoppen we kleding altijd in vacuümzakken, scheelt echt bakken ruimte. Je kunt op deze manier gigantisch veel kleding in een dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rubenr3 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:35:
Als wij de dakkoffer meenemen stoppen we kleding altijd in vacuümzakken, scheelt echt bakken ruimte. Je kunt op deze manier gigantisch veel kleding in een dakkoffer.
Maar daar heb je toch een stofzuiger voor nodig? Neem je die dan ook mee? ;)
Waar koop je die dingen goedkoop? Alles bij elkaar wordt het toch altijd een dure grap he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Laatst online: 00:53

RvL

Blokker wil ze nog wel eens goedkoop hebben. Maar inderdaad een stofzuiger wil nog wel eens een probleem zijn. In een gemiddeld vakantiehuis is een stofzuiger echter niet zo'n probleem.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
dfrenner schreef op maandag 25 juni 2012 @ 10:56:
[...]

Prijs valt dus erg mee...

Kost totaal 229 euro inclusief dakkofferlift...
Ik heb het even niet onthouden uit het topic, maar hou ook in de gaten hoeveel de dwarsstangen moeten kosten, bij Thule zitten die iig niet in het pakket. Wij hebben uiteindelijk een Thule-dakkoffer kunnen lenen, dat is natuurlijk nog de goedkoopste oplossing - ik heb enkel de dwarsstangen moeten kopen.

Het merk Hapro ken ik niet, ik heb vorig jaar alleen even die Thule vergeleken met wat budgetmerken. Dat verschil merk je wel: stevigere koffer, degelijk aanvoelende sluiting, ... . Aan de andere kant rijden er ook genoeg mensen met zo 'n budgetkoffer rond en je hoort toch zelden over een dakkoffer die onverwacht opengegaan is. :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
RvL schreef op maandag 25 juni 2012 @ 11:42:
Blokker wil ze nog wel eens goedkoop hebben. Maar inderdaad een stofzuiger wil nog wel eens een probleem zijn. In een gemiddeld vakantiehuis is een stofzuiger echter niet zo'n probleem.
Bij Blokker of dat soort winkels kosten ze inderdaad niet de hoofdprijs. Volgens mij hebben mijn ouders ook nog wel eens zo'n pompje voor een luchtbed gebruikt om hem vacuüm te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Wegens ruimtegebrek ook dakrails gekocht en het brandstofverbruik is explosief toegenomen.

Normaal 800 km op een tank van 55 liter, met bagage op het dak erbij slechts 650...1:15 tegenover 1:12, vind dat toch noemenswaardig. De ervaring heeft ons reeds geleerd dat een aanhangertje waar je VEEL meer in kunt doen de actieradius niet noemenswaardig verkleint, we moeten nu bij 750 gaan tanken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Anoniem: 96160 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 20:47:
Wegens ruimtegebrek ook dakrails gekocht en het brandstofverbruik is explosief toegenomen.

Normaal 800 km op een tank van 55 liter, met bagage op het dak erbij slechts 650...1:15 tegenover 1:12, vind dat toch noemenswaardig. De ervaring heeft ons reeds geleerd dat een aanhangertje waar je VEEL meer in kunt doen de actieradius niet noemenswaardig verkleint, we moeten nu bij 750 gaan tanken...
Maar kost een aanhanger niet veel meer, daarnaast heb ik helaas geen trekhaak...

En de tankbonnetjes kan ik inleveren bij mijn baas, dus ik hoef het enkel voor te schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
En met een aanhanger gaat je Vmax naar beneden waardoor je langer onderweg bent. Omdat je met een aanhanger minder hard rijdt verbruik je ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En dan kan de fietsendrager er niet meer op.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Met een aanhanger betaal je wel meer tol in Frankrijk. Je mag tegenwoordig wel 130. Voor mij is een dakkoffer toch de betere optie. Dit jaar huur ik er eentje van een mede-Tweaker :)

[ Voor 75% gewijzigd door havana op 13-08-2012 13:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:00
Anoniem: 96160 schreef op maandag 25 juni 2012 @ 20:47:

Bij 1:15 in plaats van 1:12 kost een vakantie naar Zuid-Frankrijk nog geen 5 tientjes extra aan benzine. Het gros daarvan ben je al weer kwijt aan extra TOL met een aanhanger. Kortom, vanwege de (variabele) kosten hoef je een aanhanger niet te prefereren boven een dakkoffer.
HellPunk schreef op maandag 25 juni 2012 @ 13:03:
[...]

Ik heb het even niet onthouden uit het topic, maar hou ook in de gaten hoeveel de dwarsstangen moeten kosten, bij Thule zitten die iig niet in het pakket.
Kijk voor dwarsdragers ook eens op Marktplaats. Zeker wanneer je een auto hebt met dakrails, en je dus gebruik kunt maken van universele dwarsdragers, dan is het aanbod enorm. Ik heb 3 jaar geleden voor volgens mij 2 tientjes een paar dwarsdragers gekocht (en voor in totaal 4 tientjes 4 fietsendragers voor op het dak). (Verbruik met vier fietsen op het dak was trouwens 1:8 in plaats van 1:12,5 wat het normaal is)

[ Voor 30% gewijzigd door argro op 26-06-2012 09:30 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
argro schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:24:
Kijk voor dwarsdragers ook eens op Marktplaats.
Ben ik inderdaad aan het doen... Ik kwam totaal nu bij een webshop op ruim 450 euro uit :X

Dakdragers 100 euro
Dakkoffer inclusief dakkofferlift voor in de schuur 238 euro
Tassen set van Thule (gopack) 125 euro

Dus misschien de dakdragers maar via Marktplaats kopen, al scheelt dat maximaal 60 euro op het totaal...

Slijten die dingen, moet ik nog ergens op letten? Mijn voorkeur gaat wel uit naar Thule of Hapro dakdragers, geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

dfrenner schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:46:
[...]

Ben ik inderdaad aan het doen... Ik kwam totaal nu bij een webshop op ruim 450 euro uit :X

Dakdragers 100 euro
Dakkoffer inclusief dakkofferlift voor in de schuur 238 euro
Tassen set van Thule (gopack) 125 euro

Dus misschien de dakdragers maar via Marktplaats kopen, al scheelt dat maximaal 60 euro op het totaal...

Slijten die dingen, moet ik nog ergens op letten? Mijn voorkeur gaat wel uit naar Thule of Hapro dakdragers, geen idee waarom.
Dakdragers slijten niet enorm veel. Meestal worden ze niet eens veel gebruikt dus als ze al oud zijn dan is het prima. Gewoon uitproberen op je auto als je ze haalt en als ze goed passen en vast blijven zitten dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07-06 07:40
Dat zijn inderdaad bij uitstek apparaten die je op MP moet kopen. Heb de mijne (originele Peugeot-dragers) gekocht voor 25 euro (nieuwprijs 75 euro).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nou het is gelukt...

- Thule dakdragers voor 50 euro op MP gekocht.
- De Hapro Carver 5.5 inclsief dakkofferift voor in de schuur, voor 238 euro
- Thule Gopack 8006 sporttassen set voor in de dakkoffer, voor 125 euro.

Totaal 413 euro...

Klaar voor de vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
dfrenner schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:21:
Nou het is gelukt...

Totaal 413 euro...

Feli!

Test van te voren even of de beugels van de dakkoffer om je dakdragers passen: ik heb 4 gaatjes in mijn dakdragers moeten boren omdat de beugels niet groot genoeg waren om om de dakdragers heen te passen.

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Sabelhout schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:51:
Feli!

Test van te voren even of de beugels van de dakkoffer om je dakdragers passen: ik heb 4 gaatjes in mijn dakdragers moeten boren omdat de beugels niet groot genoeg waren om om de dakdragers heen te passen.
Past allemaal prima!
Vanochtend naar werk gereden en ondanks de dakkoffer toch nog 1 op 20 gehaald :*)

Zowel verbruik als geluid vallen me 100% mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
dfrenner schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:21:
Nou het is gelukt...

Totaal 413 euro...

Mooi! Nu alleen nog een waarschuwingssticker met 'Onthouden: dakkoffer, dus opletten bij ondergrondse parkings' :-). Vorig jaar was er bij ons in de stad een Brit die dat vergeten was, echt ongelooflijk wat je met zo 'n dakkoffer kan aanrichten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Of een dakdrager met fietsen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

dfrenner schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:54:
Vanochtend naar werk gereden en ondanks de dakkoffer toch nog 1 op 20 gehaald :*)
Ja dus? Jij denkt met volle belading dit ook te redden?

[ Voor 31% gewijzigd door Slasher op 02-07-2012 13:29 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Slasher schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:16:
Ja dus? Jij denkt met volle belading dit ook te redden?
Voor de aerodynamica maakt het natuurlijk niet zo veel uit... Het gewicht komt daarna erbij ja, maar of je dat nu in de dakkoffer of de achterbak gooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56
Een vriend van me was ook op zoek naar een dakkoffer, die rijdt een S-max en krijgt toch zijn hele auto zo vol met zooi voor 2 weken vakantie, dat het er niet meer bij in past.

Mijn doel is altijd om alleen de achterbak te gebruiken en lekker het hoedeplankje te laten zitten (A3), vorig jaar ging dat prima en dit jaar gaat het weer lukken. Tussen de kinderen op de achterbank hebben we wel de koelbox staan (met zo'n stekker), dat is er om gemakkelijk bij het eten en drinken te kunnen EN om er voor te zorgen dat ze niet de hele tijd op de achterbank gaan zitten klieren.

Wat mensen toch allemaal meenemen naar zuid frankrijk, snap ik niet. T-shirts, zwembroeken en ondergoed, ik denk dat ik mijn kleren in een plastic tasje kwijt zou kunnen. Wij hoeven gelukkig geen tent mee te nemen, huren daar gewoon zo'n caravan.
Pagina: 1 2 Laatste