Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Je hoort het steeds vaker in de media... Hoge inkomens moeten meer gaan bijdragen om de lagere inkomens te ontzien van verdere lastenverzwaringen.

De woorden 'hoog inkomen' is een behoorlijk buzzwoord geworden onder politici. Iedereen smijt er maar mee. Maar wat ik dus nooit hoor; wat is eigenlijk een hoog inkomen?

Volgens de ene definitie heb ik een midden inkomen, volgens de andere een hoog inkomen. Mijn huurkosten worden in ieder geval behoorlijk verhoogd het komende jaar.

Google helpt me ook niet verder... een modaal inkomen is gemakkelijk te vinden; de definitie van een hoog inkomen leid vooral naar quotes van politici.

Kan iemand mij vertellen wat de grens (in euro's is) van een hoog inkomen?

[ Voor 0% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 22:13 . Reden: foutjes in tekst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
laag inkomen < modaal > hoog inkomen?

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Dat houden politici bewust vaag. Bovendien is het allemaal relatief en niet absoluut.

Uiteraard kun je wel een aantal schattingen doen wat in bepaalde contexten als hoog wordt beschouwd:
• 52% belastingschaal (let op: dit is een individueel inkomen): 56k
• kinderopvangtoeslaggrenzen (let op: dit gaat over gezinsinkomen): 91k
• enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
LED-Maniak schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:06:
laag inkomen < modaal > hoog inkomen?
Een modaal inkomen is voor 2012 op 33.000 euro vastgesteld. Als je daar 1000 euro boven zit, bepaald nog niet gelijk dat je een hoog inkomen hebt. De grenzen zijn vaag en dat houden de politici ook zo... Rakapul geeft op zich wel een zinnig antwoord. Mijn huurmaatschappij (en vernieuwde wetgeving op het gebied van scheefgroei in de sociale huur) vind echter dat ik een hoog inkomen heb (lees: meer dan 43.000 euro)... dus dan gaat die belastinggrens ook niet op.

Ik hoopte dat de formele definitie van een hoog inkomen ergens vastgelegd zou zijn. (bijv. in de vorm van een formule die het bedrag van een hoog inkomen baseert op het modaal inkomen + wat economische factoren zoals inflatie, financiële draagkracht etc).

[ Voor 44% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 22:23 . Reden: Nickname van Rakapul verkeerd geschreven. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Laurens-R schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:14:
Mijn huurmaatschappij (en vernieuwde wetgeving op het gebied van scheefgroei in de sociale huur) vind echter dat ik een hoog inkomen heb (lees: meer dan 43.000 euro)...
Die grens is 1) niet door NL politici bepaald (maar Europese Commissie) en 2) niet bedoeld om hoge inkomen af te bakenen maar eerder laag tot gemiddeld (omdat de Europese Commissie meent dat sociale woningen alleen het onderste deel van de woonmarkt mogen bedienen). De context is dus niet geschikt om er een 'hoog' inkomen mee af te bakenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

meer dan het mijne duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
Rukapul schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:22:
[...]

Die grens is 1) niet door NL politici bepaald (maar Europese Commissie) en 2) niet bedoelt om hoge inkomen af te bakenen maar eerder laag tot gemiddeld (omdat de Europese Commissie meent dat sociale woningen alleen het onderste deel van de woonmarkt mogen bedienen). De context is dus niet geschikt om er een 'hoog' inkomen mee af te bakenen.
Het zotte is dus dat mijn 'sociale' huurwoning niet eens door een laag-midden inkomen gehuurd kan worden aangezien de huur +/- 630 euro is en de huurder eist dat je minimaal 4x dat bedrag bruto per maand moet verdienen (2560,-) - hoewel men de voorkeur geeft aan 5x

of is mijn definitie van een laag inkomen nou zo ... 'laag' (no pun intended)

[ Voor 5% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die huurprijs kan je zelfs met een bijstanduitkering betalen hoor.

Bijstand is 70% van het minimumloon, 1446,60 * 0,7 = 1012,62 per maand bruto. Komt op een jaarinkomen van 12,96 * 1012 = 13115 bruto per jaar.

Op dat inkomen krijg je per maand:
296 euro huurtoeslag; & 69 euro zorgtoeslag. Samen krijg je nog netto 365 euro gratis.

630 - 296 = 334 euro wordt er maar voor die woning van 630 euro betaald.

Bij een sociale huurwoning is geen inkomenstoets. Dus je haalt denk ik het e.e.a. door elkaar. Maar iemand in de bijstand (of zelfs onder het sociale minimum) kan prima een sociale huurwoning betalen van 650 euro (daarboven is de woning te duur voor huurtoeslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
Ik heb een sociale huurwoning, waaraan een inkomensvoorwaarde verbonden was (staat tevens in het huurcontract). Daarbij ging het om minimaal 2560 bruto aan inkomen per maand ex. toeslagen e.d. Dus ik zie nog steeds niet hoe jouw vergelijking opgaat.

En al word er wel rekening gehouden met toeslagen endan heb je misschien de woning, maar dan heb je nog geen gas, water, licht, zorgverzekering, televisie (willen de meeste toch ook wel) boodschappen en al die kosten erbij opgeteld... (en vandaar die minimumgrens) want dan word het toch echt wel krap met een uitkering.

[ Voor 50% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Same here, inkomenstoets bij sociale huur. Prima vind ik dat, maar voor een appartement van +600€ huur baal ik er van dat er tegenwoordig steeds meer paupers wonen die inderdaad de helft van de huur betalen via allerlei toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:50

JaQ

Rukapul schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:11:
• kinderopvangtoeslaggrenzen (let op: dit gaat over gezinsinkomen): 91k
huh? ik dacht dat 135k de bovengrens was?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
Back 2 topic: Ik denk in ieder geval dat we zeker kunnen stellen dat de grens van een hoog inkomen vanuit een politiek standpunt nog niet heel erg vast ligt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Laurens-R schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:05:
Back 2 topic: Ik denk in ieder geval dat we zeker kunnen stellen dat de grens van een hoog inkomen vanuit een politiek standpunt nog niet heel erg vast ligt. :(
Niet enkel dat, ook vanuit persoonlijk oogpunt. Ik vind persoonlijk 2.5 keer modaal (zeg 70k) geen bijzonder hoog inkomen, andere mensen zullen daar anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Laurens-R schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:51:
Ik heb een sociale huurwoning, waaraan een inkomensvoorwaarde verbonden was (staat tevens in het huurcontract). Daarbij ging het om minimaal 2560 bruto aan inkomen per maand ex. toeslagen e.d. Dus ik zie nog steeds niet hoe jouw vergelijking opgaat.

En al word er wel rekening gehouden met toeslagen endan heb je misschien de woning, maar dan heb je nog geen gas, water, licht, zorgverzekering, televisie (willen de meeste toch ook wel) boodschappen en al die kosten erbij opgeteld... (en vandaar die minimumgrens) want dan word het toch echt wel krap met een uitkering.
Ok... Laat ik het anders zeggen. Vriend van mij kreeg een woning aangewezen uit loting. 550 kale huur, 599,29 huur + servicekosten.

Hij heeft de woning op basis van loting gekregen, maar had z'n bijstand nog niet helemaal rond. Inmiddels heeft ie die nu wel rond, en heeft ie het huurcontract 15 mei getekend. De exact prijs weet ik omdat ik op de zelfde woning gereageert heb, en die gegevens dus voor m'n neus heb liggen.

Blijkbaar kan het dus gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Omdat hij 50% van de huur niet hoeft te betalen wel ja, als hij dat wel zou moeten dan ging het totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sociale huur bepaald dus niet wat hoog is. Europa bepaalde dat een inkomen van 33k bruto per jaar te hoog was voor sociale huur.

Huurtoeslag stopt bij een inkomen van 22.025 bruto per jaar. Daarboven is te hoog voor huurtoeslag.

Elke instantie hanteerd dus eigenlijk een appart grens voor wat hoog is. Voor sociale huur is 33k te veel. Al is er een klein aanbod beschikbaar voor inkomens van 33 - 43k bruto.

Goed, ik verdien het niet. Maar de balkenende-norm is denk ik een mooie leidraad voor een hoog inkomen. Al is het plan van het Kunduz accoord voor die extra werkgevers belasting voor inkomens (loon + bonus) hoger dan 150k bruto per jaar nog even 16% belasting af moeten tikken. in 2013 is gaat de 52% schaal naar de 54%.

Een hoog inkomen gezien de werkgevers-belasting per werknemer boven de 150k 16% moet afdragen, wel redelijk hoog te noemen is. Al weet ik ook dat mensen die daar het 10 voudige van verdienen voor 150k per jaar hun wekker niet gaan zetten :P

Daaruit concludeer ik dat een hoog inkomen toch tegen de 150k bruto per jaar aan zit. Maar dan moet je niet kijken naar wat verschillende regels die door Brussel worden opgelegd die doorgevoerd moeten worden zoals de max inkomen voor sociale huur. Dan is 43k simpelweg te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:17:
Maar dan moet je niet kijken naar wat verschillende regels die door Brussel worden opgelegd die doorgevoerd moeten worden zoals de max inkomen voor sociale huur. Dan is 43k simpelweg te veel.
Zonder een hele andere discussie te starten vind ik dit te kort door de bocht. Iemand die 43k verdient kan enorm veel kosten hebben vanwege alimentatie, ziekte en andere problemen en daarom zijn complete inkomen ongewild uit moet geven. Op papier heb je dan een aardig inkomen, maar ook enorme onkosten. Is je uiteindelijke inkomen dan nog steeds aardig?

Bovendien vind ik sociale huur sowieso dikke bs. Waarom moet iemand die meer verdient het dubbele betalen voor ongeveer hetzelfde woongenot? Die persoon betaalt ook al meer belasting en krijgt minder toeslagen. Daarnaast staat die persoon vaak al lang ingeschreven, terwijl de echte probleemgevallen continu voorrang krijgen (daar ben ik het overigens wel mee eens). Iedereen kan zich inschrijven bij een woningbouwvereniging. Ook de mensen die wat meer verdienen hebben netjes 7-8 jaar gewacht alvorens een woning te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

JaQ schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:07:
Niet enkel dat, ook vanuit persoonlijk oogpunt. Ik vind persoonlijk 2.5 keer modaal (zeg 70k) geen bijzonder hoog inkomen, andere mensen zullen daar anders over denken.
Je kan natuurlijk ook kijken naar het aantal mensen dat een bepaalt inkomen heeft om te kijken of het wel of niet normaal is.
Slechts 7% van de mensen betaalt 52% belastig. Dus slechts 7% van de mensen verdient meer dan 56K. Het is dus de staart van de inkomenscurve. Het komt er op neer dan de het grootste deel van die 7% in de onderste regionen zit. Dus beneden de 70K een inkomen dat daar boven zit is dus weggelegd voor minder dan 5% van de mensen. En een inkomen dat hoger is dan wat 95% van de mensen heeft vindt ik rijkelijk hoog

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Omdat sociale woningen ongekend gesubsidieerd worden door de overheid in vele vormen. Het begint bij de ontwikkeling met preferente grond-rechten, vervolgens met financiele constructies dat ze beduidend minder rente betalen tov gewone ontwikkelaars, dan verhuren ze met een BAR wat voor normale ontwikkelaars niet haalbaar is met het risico dat ze lopen, om de 2 jaar vervolgens herfinancieren en om het af te ronden er huurders in stoppen die gesubsidieerd leven.
Daarom zijn sociale woningen dus ook niet bedoelt voor mensen die het eigenlijk zelf moeten kunnen trekken. Ja natuurlijk zijn er uitzonderingsgevallen, alimentatie en andere vormen van problemen maar de gemiddelde "veel" verdiener heeft daar geen last van en zodoende hoort daar dan ook niet thuis. Dit is niet alleen vanwege dat ze iets huren dat eigenlijk veelste goedkoop in de markt staat maar dat ze daarnaast ook woonruimte wegpakken voor mensen die het daadwerkelijk nodig hebben en ook wachtrijen creeeren die eigenlijk niet nodig zijn. Om snel kort door de bocht te zijn dus ...
Wat vervolgens een hoog inkomen is, is een ruim begrip maar laat het meer dan modaal zijn wat wel een concreet gegeven zijn dan ben je er denkelijk een heel eindje vanuit het oogpunt van een modaal inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
Dan vind ik het al helemaal krom als je een inkomenstoets aan een sociale huurwoning koppelt. Want dat gaat eigenlijk tegen het 'sociale' principe in. Dat veroorzaakt alleen maar dat er minder lage inkomens in aanmerking komen en de woning alleen maar toegankelijk is voor de midden inkomens. Natuurlijk moet je het op basis van een bepaald inkomen kunnen betalen. Maar ga dat soort woningen dan überhaupt niet in een sociale context verhuren; want blijkbaar kan je dat toch niet betalen als je om valide redenen in aanmerking komt voor sociale woningbouw.

[ Voor 42% gewijzigd door Laurens-R op 13-06-2012 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Het gemiddelde inkomen (uitkeringen, pensioenen, [part/full-time]werkenden etc) ligt op iets van 21/22k euro per jaar. Bruto.
Hoog inkomen bedoelen ze meestal alles vanaf 33k/jaar (modaal), welke dus al 1,5x zoveel verdienen als het gemiddelde inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Volgens mij is dat wel redelijk negatief ingeschat. Volgens jouw theorie verdiende ik na mijn HBO als starter dus al behoorlijk (26k) en na 2 jaar werkervaring had ik dan een hoog inkomen (34k) en zou ik nu rijk moeten zijn (44k). En toch kan ik (ondanks dat ik ver boven een hoog inkomen zit, volgens jouw theorie) geen hypotheek krijgen op een starterswoning van ongeveer 240k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-04 09:51

MicroWhale

The problem is choice

De absolute grens van wat een hoog inkomen is, is er niet. Net zo min als er een absolute grens voor een dure auto is, of een oude man.

Het zijn relatieve begrippen. En die gebruiken politici maar al te graag om achteraf nergens op vastgepind te kunnen worden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Volgens mij is dat wel redelijk negatief ingeschat. Volgens jouw theorie verdiende ik na mijn HBO als starter dus al behoorlijk (26k) en na 2 jaar werkervaring had ik dan een hoog inkomen (34k) en zou ik nu rijk moeten zijn (44k). En toch kan ik (ondanks dat ik ver boven een hoog inkomen zit, volgens jouw theorie) geen hypotheek krijgen op een starterswoning van ongeveer 240k.
Een woning van 240k is geen starterswoning. Daarvoor kan je een forse eengezins(hoek)woning kopen van minstens 120 vierkante meter in de meeste, zo niet alle, dorpen en steden van dit land. Nee, niet perse in een wijk naar keuze. Uiteraard kan het ook een overpriced klein hok zijn op een redelijke locatie ;) Met een inkomen van 44k kan je als jonge alleenstaande ook nu nog 200-220k loskrijgen bij de bank, en daarvoor koop je in de meeste dorpen en steden van dit land ook een eengezinswoning waarin je tot je 70e kan blijven wonen met partner en 2 kinderen. En dat als alleenstaande, als je een partner zou hebben die ongeveer hetzelfde verdient, kan je al een halfvrijstaande villa in een goede wijk betalen, of die eengezinswoning en daarnaast een luxe auto, 2 vliegvakanties per jaar, iedere maand buiten de deur eten en de spaarrekening nog hard op zien lopen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat die levensstijl snel went, maar dat is totaal niet hoe de gemiddelde Nederlander leeft. Vergeet dat nooit!

Dus ja, 44k bruto is, vergeleken met de gemiddelde Nederlander, een hoog inkomen. En iedereen die zo'n inkomen heeft en dat niet voelt, moet eens ophouden zichzelf te vergelijken met een manager of advocaat die 100k per jaar verdient, en in plaats daarvan zichzelf eens voorstellen wat hij allemaal in zou moeten leveren als hij het met een modaal inkomen van 33k zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Ortep schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:28:
[...]

Je kan natuurlijk ook kijken naar het aantal mensen dat een bepaalt inkomen heeft om te kijken of het wel of niet normaal is.
Slechts 7% van de mensen betaalt 52% belastig. Dus slechts 7% van de mensen verdient meer dan 56K. Het is dus de staart van de inkomenscurve. Het komt er op neer dan de het grootste deel van die 7% in de onderste regionen zit. Dus beneden de 70K een inkomen dat daar boven zit is dus weggelegd voor minder dan 5% van de mensen. En een inkomen dat hoger is dan wat 95% van de mensen heeft vindt ik rijkelijk hoog
Wat een onzin. Als van die 7% weer 95% net boven de 52% schaal zit hebben die in mijn ogen geen hoog inkomen.

Overigens: de 10 procent huishoudens met de hoogste inkomens betaalt 52 procent van de totale inkomstenbelasting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Frank Martin schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:28:
[...]

Overigens: de 10 procent huishoudens met de hoogste inkomens betaalt 52 procent van de totale inkomstenbelasting...
Dat geloof ik niet zo. De mensen met de hoogste inkomens hebben vaak ook de hoogste hypotheken.
Daarnaast zijn er bij de echt hoge inkomens vaak allerlei constructies met BV-tjes e.d.
Dus ik denk dat in verhouding de hoogste inkomens niet het meeste belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Artikel waar wordt ingegaan op wat Frank Martin zegt (komt voort uit een statement die Jort Kelder een tijdje terug heeft gemaakt) over de inkomstenbelasting, wellicht handig voor de context bepaling.
http://www.nrcnext.nl/blo...g-tips-welkom-nextcheckt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

[...]

Wat een onzin. Als van die 7% weer 95% net boven de 52% schaal zit hebben die in mijn ogen geen hoog inkomen.
In jouw ogen dus onzin, maar dat verandert helemaal niets aan de getallen. Wat jij aangeeft is nog steeds maar 6% van de mensen. Er zijn dus 93% mensen die minder verdienen en iets van 1% die meer verdienen. Ik zou 56-60K geen extreem inkomen willen noemen, maar het is beslist fors.
Modaal heet niet voor niets modaal, dat is het meest voorkomende inkomen in Nederland. Het is de 'top' van de verdeling. Vraag maar eens aan iemand met modaal 33K of hij 60K hoog vind. Of aan iemand die het minimum loon van 18K5 verdient. Of denk eens aan een bijstandsgerechtigde, die krijgt als alleenstaande ongeveer 9K, dat is maar 15% van het salaris wat jij 'niet hoog' noemt

Ik heb zelf een tijdje net in de 52% gezetem maar ik was me heel goed bewust dat zo'n 93% van Nederland met minder uit moet komen, vaak ongeveer de helft, maar een redelijk grote groep ook maar één zesde van wat ik kreeg.

[ Voor 13% gewijzigd door Ortep op 14-06-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:28:
[...]

Een woning van 240k is geen starterswoning. Daarvoor kan je een forse eengezins(hoek)woning kopen van minstens 120 vierkante meter in de meeste, zo niet alle, dorpen en steden van dit land. Nee, niet perse in een wijk naar keuze. Uiteraard kan het ook een overpriced klein hok zijn op een redelijke locatie ;) Met een inkomen van 44k kan je als jonge alleenstaande ook nu nog 200-220k loskrijgen bij de bank, en daarvoor koop je in de meeste dorpen en steden van dit land ook een eengezinswoning waarin je tot je 70e kan blijven wonen met partner en 2 kinderen. En dat als alleenstaande, als je een partner zou hebben die ongeveer hetzelfde verdient, kan je al een halfvrijstaande villa in een goede wijk betalen, of die eengezinswoning en daarnaast een luxe auto, 2 vliegvakanties per jaar, iedere maand buiten de deur eten en de spaarrekening nog hard op zien lopen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat die levensstijl snel went, maar dat is totaal niet hoe de gemiddelde Nederlander leeft. Vergeet dat nooit!

Dus ja, 44k bruto is, vergeleken met de gemiddelde Nederlander, een hoog inkomen. En iedereen die zo'n inkomen heeft en dat niet voelt, moet eens ophouden zichzelf te vergelijken met een manager of advocaat die 100k per jaar verdient, en in plaats daarvan zichzelf eens voorstellen wat hij allemaal in zou moeten leveren als hij het met een modaal inkomen van 33k zou moeten doen.
toon volledige bericht
Zo'n ontzettende dikke +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

44k bruto is geen hoog inkomen. 44k bruto is nog niet eens 3400 euro in de maand. Dat kun je met geen mogelijkheid een hoog inkomen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat was het hele punt net: referentiekader. ;)

Voor een bankdirecteur is 44k peanuts. Voor iemand in de bijstand is het een vermogen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Frank Martin schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:51:
44k bruto is geen hoog inkomen. 44k bruto is nog niet eens 3400 euro in de maand. Dat kun je met geen mogelijkheid een hoog inkomen noemen.
Gemiddeld inkomen is 21-22k bruto!!
Die ene persoon verdient dus meer dan veel tweeverdieners krijgen en zichtzelf+woning+kids voor moeten verzorgen! En die kunnen dan ook nog gewoon op vakantie hoor, hetzij 'slechts' 1-2x per jaar en niet de halve wereld over vliegen, maar zeker nog steeds luxe leven.

Wordt eens wakker, kijk naar de wereld om je heen en niet alleen naar je eigen afschrift. Helemaal als je kijkt naar de bijstand. Dat is 70% van minimuminkomen. Dus 70% van 18,5k oftewel ~13k BRUTO per jaar. En daar leven ook gezinnen van. Dus, extreem gesteld, met die 44k kan het zijn dat je bijna 3x meer verdiend dan sommige gezinnen te besteden hebben. Nogmaals, wordt wakker!!

Net zoals die opmerking van 'starterswoning van 240k'. Een starterswoning is een 2-3 kamer appartement van 50-60m2 welke je in de meeste steden/dropen onder de 100k al kunt kopen. Een eengezinswoning van 240k is voor velen het einddoel waar ze naartoe werken.
De gemiddelde woning is daarbij zo'n 214k waard (bericht van CBS vorige maand, ondertussen weer wat lager dankzij de nog altijd dalende huizenprijs) - dat laat ook wel zien dat die 240k al een bovengemiddelde woning is.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 14-06-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja hoor, dat gaat prima hoor, 44 k een hoog inkomen noemen. Wat men ook aanhaalt hier, (zoiezo is het boven modaal) het gaat het om referentie.

Als ik nu tegen mijn mama zeg "Mam, vanaf vandaag krijg je €44.000 per jaar in plaats van het onder modaal inkomen wat je nu hebt" dan neemt ze me direct mee uit eten naar een sterrenrestaurant en waant ze zich God in Frankrijk.

Is het nu allemaal echt zo uit proporties getrokken tegenwoordig???!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het perspectief van een enkeling met een bepaald inkomen nemen is bij voorbaat zinloos. Dan kom je al gauw uit op -30% van eigen is laag en +30% van eigen is hoog. Voor enige discussie is het echter zinloze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Probeer het eens met 1446 Euro in de maand...dat is het minimumloon.

http://www.rijksoverheid....g-is-het-minimumloon.html

Of nog leuker probeer het eens met de bijstand, dat is daar de helft weer van, 723 Euro in de maand

Dat is dus maar 20% van wat jij 'met geen mogelijkheid' een hoog inkomen noemt.

Ik neem aan dat vanuit het gezichtspunt van Rijkman Groenink met zijn bonus van 30 miljoen of Jan Bennink met een beloning van 80 miljoen het allemaal laag is. Maar dat is niet de realiteit voor 99.9% van de mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:07:
Het perspectief van een enkeling met een bepaald inkomen nemen is bij voorbaat zinloos. Dan kom je al gauw uit op -30% van eigen is laag en +30% van eigen is hoog. Voor enige discussie is het echter zinloze informatie.
Maakt dat deze topic in zijn algemeenheid dan niet zinloos, aangezien we geen eenduidige definitie hebben voor "hoog inkomen", maar werken met "onder modaal", "modaal" en "boven modaal"?

En wanneer iemand een claim doet dat iets een "laag inkomen" is, dan is een counter voorbeeld met toelichting op referentiekader IMO niet als zinloos te bestempelen als je daarmee kunt aantonen wat het belang van referentiekader in deze discussie is en dat wat "laag" is voor de één, "hoog" is voor de ander?

EDIT: moeten we anders alles vanaf de balkenende/WOPT norm nemen (130% o.b.v. een ministerssalaris, in 2011 was dit zp'n €145.000, dus 130% daarvan=€188.500. WOPT is €190.000 o.i.d.? Inkomens boven deze norm werden gezien als te hoog voor de bestuurlijke functies, dus wellicht is dit een graadmeter met wat men bedoelt? )

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 395522 op 14-06-2012 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Korte samenvatting: Zolang 'hoog' niet gedefinieerd is heeft ieder zo zijn eigen opvatting erover. Wat voor de een hoog is is voor de ander normaal.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Myrdreon schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:02:
[...]

Gemiddeld inkomen is 21-22k bruto!!
Dus?
Die ene persoon verdient dus meer dan veel tweeverdieners krijgen en zichtzelf+woning+kids voor moeten verzorgen! En die kunnen dan ook nog gewoon op vakantie hoor, hetzij 'slechts' 1-2x per jaar en niet de halve wereld over vliegen, maar zeker nog steeds luxe leven.

Wordt eens wakker, kijk naar de wereld om je heen en niet alleen naar je eigen afschrift.
Gelukkig staat daar een stuk meer op dan 3400 euro per maand. Met 3400 euro kun je niet met kids lin uxe (wat is daar nu weer de definitie van) leven. Althans, vanuit mijn eigen referentiekader.
Helemaal als je kijkt naar de bijstand. Dat is 70% van minimuminkomen. Dus 70% van 18,5k oftewel ~13k BRUTO per jaar. En daar leven ook gezinnen van. Dus, extreem gesteld, met die 44k kan het zijn dat je bijna 3x meer verdiend dan sommige gezinnen te besteden hebben. Nogmaals, wordt wakker!!
verdient. Waarom zou ik wakker moeten worden? Ik reageer slechts vanuit mijn eigen referentiekader. Ik besef me overigens best dat ik (+vrouw) erg goed hebben overigens. Maar daar werken we hard voor.
Net zoals die opmerking van 'starterswoning van 240k'. Een starterswoning is een 2-3 kamer appartement van 50-60m2 welke je in de meeste steden/dropen onder de 100k al kunt kopen. Een eengezinswoning van 240k is voor velen het einddoel waar ze naartoe werken.
De gemiddelde woning is daarbij zo'n 214k waard (bericht van CBS vorige maand, ondertussen weer wat lager dankzij de nog altijd dalende huizenprijs) - dat laat ook wel zien dat die 240k al een bovengemiddelde woning is.
Aan dure huizen doe ik godzijdank niet. Alhoewel, in jouw ogen zal mijn huis van 300k wel een enorme, veel te dure villa zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 21:22

Apache

amateur software devver

Sowieso vind ik dat hoge inkomens moeten lage inkomens helpen bullshit, er is een reden waarom je inkomen hoog is, nl dat je ervoor werkt, als ik uiteindelijk een gemiddeld inkomen krijg doordat er iemand niet werkt en ik hard werk, dan ga ik liever bij de andere kant staan en mag de andere in mijn plaats komen werken.

Verder weet ik dat ik het niet slecht heb, mijn maandelijkse hypotheek ligt hoger dan het minimum loon, maar netto hou ik daarna niet veel meer over dan waar mensen met een modaal loon mee moeten rondkomen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Ortep schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 14:10:
Modaal heet niet voor niets modaal, dat is het meest voorkomende inkomen in Nederland. Het is de 'top' van de verdeling.
Als je de statische benaming volgt heb je gelijk, maar het CBS doet dat anders. Zie bijvoorbeeld hier . Overigens hebben de vrienden van gemiddeld-inkomen.nl de tekst schaamteloos geleend :)

Overigens is het wel weer typisch hoe deze discussie ontaard in calvinisme.

[ Voor 6% gewijzigd door JaQ op 14-06-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 395522 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:14:
[...]

Maakt dat deze topic in zijn algemeenheid dan niet zinloos, aangezien we geen eenduidige definitie hebben voor "hoog inkomen", maar werken met "onder modaal", "modaal" en "boven modaal"?
onder/op/boven modaal is m.i. nog steeds te binair. Het houdt namelijk geen rekening met het grote gemiddelde.
En wanneer iemand een claim doet dat iets een "laag inkomen" is, dan is een counter voorbeeld met toelichting op referentiekader IMO niet als zinloos te bestempelen als je daarmee kunt aantonen wat het belang van referentiekader in deze discussie is en dat wat "laag" is voor de één, "hoog" is voor de ander?
In dat geval moet je dus juist een absoluut of extern referentiekader nemen en niet dat van een enkeling.
EDIT: moeten we anders alles vanaf de balkenende/WOPT norm nemen (130% o.b.v. een ministerssalaris, in 2011 was dit zp'n €145.000, dus 130% daarvan=€188.500. WOPT is €190.000 o.i.d.? Inkomens boven deze norm werden gezien als te hoog voor de bestuurlijke functies, dus wellicht is dit een graadmeter met wat men bedoelt? )
Is mogelijk, maar dan dun je de groep met een 'hoog inkomen' wel heel erg uit ;) Tevens ken ik behalve salarisplafonds eigenlijk geen enkele context waar een dergelijke grens gebruikt wordt in tegenstelling tot de grenzen die ik eerder in het topic heeb aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 395522 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:04:
[...]

Ja hoor, dat gaat prima hoor, 44 k een hoog inkomen noemen.
Hmmz, en ik maar moeilijk nadenken over hoe ik meer dan dat kan verdienen omdat ik het te weinig vind. Stel dat je vrouw niet werkt en voor de kinderen zorgt, dan is het ineens niet meer zo'n riant inkomen hoor.

Een hoog inkomen vind ik > 60k.
Een goed inkomen 40k - 60k.
Een gemiddeld inkomen 25k - 40k.

Alles daaronder vind ik een laag of startersinkomen.

Is dat zo vreemd? :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-04 05:56

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ortep schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:07:
[...]

Probeer het eens met 1446 Euro in de maand...dat is het minimumloon.

http://www.rijksoverheid....g-is-het-minimumloon.html

Of nog leuker probeer het eens met de bijstand, dat is daar de helft weer van, 723 Euro in de maand

Dat is dus maar 20% van wat jij 'met geen mogelijkheid' een hoog inkomen noemt.

Ik neem aan dat vanuit het gezichtspunt van Rijkman Groenink met zijn bonus van 30 miljoen of Jan Bennink met een beloning van 80 miljoen het allemaal laag is. Maar dat is niet de realiteit voor 99.9% van de mensen
Vergeet niet alle toeslagen waar minimum inkomens en vooral bijstandstrekkers voor in aanmerking komen, he ;)

Wij hebben er voor gekozen mijn vrouw thuis te houden tot de kinderen oud genoeg zijn om zelfstandig naar en van school te komen (ik verwacht dat dat zal zijn tot de jongste circa 8 jaar oud is, maar het hangt er natuurlijk voornamelijk vanaf hoe ze zich op of rond die leeftijd gedragen en ontwikkeld hebben). Dat maakt mij dus een eenverdiener en kostwinnaar. Met een goede 50k (jaarlijks op te geven aan de belastingdienst) kan ik niet zeggen dat wij het heel ruim hebben.

Het alternatief is dat mijn vrouw gaat werken. Dan nog zal ze of laat moeten beginnen en/of vroeg uit werk moeten zijn om niet alle dagen opvang nodig te hebben. Een rekensom die wij gemaakt hebben leert dat drie dagen middag en naschoolse opvang voor onze drie kinderen ons ongeveer 800/maand zou kosten. Let wel, dat is NA verrekening met de belastingdienst, dus puur de eigen bijdrage. Dan kan mijn vrouw 3 dagen / week werken, dus maximaal 24 uur. Effectief zou het dus circa 200 euro / maand opleveren, een bedrag waarvoor je je kids de helft van de week bij anderen stopt.... Wij kiezen hier niet voor.

Ja, ik kan op vakantie. Maar toch echt niet meer dan 1x naar buitenland en een weekje in Nl.
Ja, ik heb een huis van 200k+
Ik rij in een leasebak. Mijn vrouw heeft geen auto. Simpelweg te duur.

Als ik mijn situatie vergelijk met die van kennissen: 2x in uitkering, ruim 4 kamer appartement in een buurt waarin ik dan eerlijk gezegd nog niet dood gevonden wil worden (R'dam Zuid, bij Prinsenplein). Huursubsidie, kwijtschelding gemeentelijke lasten, gemeentelijke bijdrage in huishoudelijke apparatuur, maximale zorgtoeslag. Ze hebben maandelijks, na aftrek vaste lasten, meer te besteden dan wij...

Het is, zoals velen al gezegd hebben, het referentiekader waarin je het plaatst. Ik schaar mijzelf in de modale inkomens.
Lethalis schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:52:
[...]

Hmmz, en ik maar moeilijk nadenken over hoe ik meer dan dat kan verdienen omdat ik het te weinig vind. Stel dat je vrouw niet werkt en voor de kinderen zorgt, dan is het ineens niet meer zo'n riant inkomen hoor.

Eens.

[ Voor 8% gewijzigd door AllSeeyinEye op 14-06-2012 15:56 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

Blijft inderdaad een relatief en niet een concreet begrip. Maar in veel van de (linkse) plannen zijn mensen met een gezamelijk inkomen van boven de 80/90k per jaar vaak de sjaak. (Rond de 2,5 x modaal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:36:
onder/op/boven modaal is m.i. nog steeds te binair. Het houdt namelijk geen rekening met het grote gemiddelde.
Wat is je substituut dan? (Modaal is je grote gemiddelde, vandaar dat het modaal heet. Dat modaal een range is en niet één bedrag is wat anders) Er is geen eenduidige defintie voor "een hoog inkomen", daarom stelt de TS de vraag hier. Moeten wij hier dan nu DE definitie voor "hoog inkomen" verzinnen?
In dat geval moet je dus juist een absoluut of extern referentiekader nemen en niet dat van een enkeling.
.....? Een absoluut referentiekader bestaat in deze niet, het heeft per defintie een subjectieve inslag (zoals je nu al in deze topic kunt lezen). En in het geval van 1 subjectieve mening ("44.000 is geen hoog inkomen, want...etc"), is 1 counter voorbeeld voor dit onderdeel van de discussie afdoende om aan te tonen dat referentiekader een grote rol speelt bij het bepalen of iets kwalificeert als hoog of niet.
Is mogelijk, maar dan dun je de groep met een 'hoog inkomen' wel heel erg uit ;) Tevens ken ik behalve salarisplafonds eigenlijk geen enkele context waar een dergelijke grens gebruikt wordt in tegenstelling tot de grenzen die ik eerder in het topic heeb aangehaald.
Het was een suggestie voor een uitgangspositie voor het beantwoorden van de vraag die TS stelt in de openingspost, om de verzanding in subjectieve situaties tegen te gaan, niets meer, niets minder
Lethalis schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:52:
[...]

Ik heb net vernomen dat het perspectief van een enkeling zinloos is. Dussss.... >:)
Anyways, je bewijst alleen maar meer de invloed van het referentiekader in deze en de subjectieve inslag.
Ik gaf alleen maar aan dat men €44.000 wel degelijk als een hoog inkomen kan bestempelen, afhankelijk van de situatie.

In jou situatie vind jij het dus geen hoog inkomen, dat kan. In de situatie van mijn moeder is het dus wel een hoog inkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 395522 op 14-06-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Je zou het ook meer politiek kunnen omschrijven. Bijv 'middeninkomens' als die groep die geen recht heeft op toeslagen voor de 'lage inkomens' (geen zorg/huurtoeslag etc), maar wier maandelijkse bestedingspatroon wel in hoge mate afhankelijk is van de vraag of diverse regelingen, zoals HRA, kinderbijslag, opvang, reiskosten etc. in ongewijzigde vorm in stand blijven. 'Hoge inkomens' zou je dan kunnen definiëren als inkomens voor wie het wegvallen van de diverse regelingen geen doorslaggevende invloed heeft op hun maandelijkse bestedingen, m.a.w. voor wie de HRA, kinderbijslag, etc. allemaal niet zoveel uitmaakt omdat ze toch genoeg verdienen. Dan cover je ook ongeveer het veld waar de politiek aan denkt als het gaat over de vraag of 'de middeninkomens' geraakt worden door bepaalde maatregelen.

Proberen te zoeken naar een cijfer is denk ik niet zo nuttig. Het hangt allemaal van de omstandigheden af. Trek je 70k, dan heb je toch gemiddeld genomen weer niet zo'n enorm salaris als je partner een inkomen van 0 heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door nare man op 14-06-2012 16:29 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105569

'Hoge inkomens' zou je dan kunnen definiëren als inkomens voor wie het wegvallen van de diverse regelingen geen doorslaggevende invloed heeft op hun maandelijkse bestedingen, m.a.w. voor wie de HRA, kinderbijslag, etc. allemaal niet zoveel uitmaakt omdat ze toch genoeg verdienen. Dan cover je ook ongeveer het veld waar de politiek aan denkt als het gaat over de vraag of 'de middeninkomens' geraakt worden door bepaalde maatregelen.
Dit gaat heel lastig worden. Ik heb genoeg vrienden die met een relatief hoog inkomen "net" rond komen. Iemand kan dus alleen 90k verdienen maar wel weinig overhouden omdat hij een groot huis heeft, dure auto bezit en vaak op vakantie gaat. Het afnemen van HRA ("kost" hem 1000 EUR pm) zal meteen een probleem opleveren dus hij heeft volgens je redentatie geen hoog inkomen. Een bepaalde vaste drempel is dus gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
nare man schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:28:
Proberen te zoeken naar een cijfer is denk ik niet zo nuttig. Het hangt allemaal van de omstandigheden af. Trek je 70k, dan heb je toch gemiddeld genomen weer niet zo'n enorm salaris als je partner een inkomen van 0 heeft.
Dat weegt inderdaad enorm mee.

Ik ken genoeg mensen die bijvoorbeeld beiden werken en per persoon iets van 35k verdienen. En de kinderen worden gedumpt bij oma, dus voor kinderopvang hoeven ze niet te betalen.

Die doen het dan net zo goed als iemand die 70k verdient en waar de vrouw thuis moet zitten omdat er anders geen oppas voor de kinderen is (omdat oma er niet meer is of zelf een drukke baan heeft) en kinderopvang simpelweg zo duur is dat van haar salaris amper wat over blijft als het kind daar bijna de hele week moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 17-04 13:35
Overheid in een notendop:

Iedereen in NL gooit geld op een hoop.Vervolgens kiezen we clubjes mensen die dingen zeggen over die hoop geld die ons aanstaan. Dingen zoals 'hunnie moeten meer geld op de stapel gooien en wij moeten meer geld van de stapel terug krijgen'. Nadat iedereen een clubje heeft gekozen gaan de clubjes met elkaar handje klap spelen totdat niemand echt tevreden is (het kenmerk van een goede onderhandeling). Nu hebben we 'beleid' oftewel wie moet meer of minder op de stapel gooien, wie krijgt meer of minder van de stapel terug en waar gaan we de stapel aan uitgeven.

"De sterke schouder moeten de zwaarste last tillen/De hogere inkomens zullen meer last moeten dragen"
Algemene retoriek van kiesclubjes die eigenlijk zeggen: hunnie die meer dan ons (onze potentieele kiezers) hebben/krijgen/verdienen moeten meer op de stapel gooien en/of minder van de stapel terug krijgen. 'De hogere inkomens' bedoeld het kiesclubje per definitie altijd 'iedereen die meer verdient dan de mensen die op ons stemmen' mee.

Met 'bezuiniging' bedoelen sommige partijen niet 'we gaan minder gezamelijke dingen doen van de stapel' maar 'hunnie krijgen minder terug van de stapel' (lastenverzwaring voor een andere groep dan mijn kiezers).

Als je over alle politieke nieuws eerst deze jip en janneke vertaling gooit wordt alles opeens veel simpeler en (ik vind) logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nare man schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:28:
Het hangt allemaal van de omstandigheden af
Toch zou dat een discussie over de globale lijnen van wat 'hoog' is moeten bepalen. Op zich is jouw definitie daarbij een aardige.

Dat er dan mensen zijn die zeer hoge uitgaven (zelfs in vergelijking tot hun inkomenspeers) doet weinig af aan het feit dat het inkomen hoog is. De HRA erbij slepen is enigszins bizar want dat is een degressieve regeling welke op dat punt niets meer te maken heeft met 'afhankelijk zijn van', maar meer met 'fiscale optimalisatie'. Een fatsoenlijk huis bewonen kan sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Klopt, het is natuurlijk wel belangrijk te onderscheiden tussen enerzijds inkomen en anderzijds bestedingen. Als je extreem veel verdient en daarvan zoveel uitgeeft dat je toch nog vrijwel niets overhoudt, dan betekent natuurlijk niet dat je ineens een middeninkomen bent. In die zin is het 'afhankelijk van de omstandigheden' ook weer relatief, en zou je toch weer beter kunnen pleiten voor een absoluut cijfer.

[ Voor 20% gewijzigd door nare man op 14-06-2012 16:54 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

We zouden als "hoge inkomens" het hoogste kwartiel kunnen pakken, of inkomens die significant afwijken van de verwachtingswaarde van een inkomen (naar boven).

Er zijn teveel manieren om het te definieren om het er over eens te worden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 21:21
Je hebt een hoog inkomen als je bang bent voor de politici die hoge inkomens willen aanpakken :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 17-04 13:35
Dat is dus afhankelijk van welke politicus het roept. Een SP-er heeft een ander 'hoog inkomen' voor ogen dan een CDA-er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:56:
[...]
Het alternatief is dat mijn vrouw gaat werken. Dan nog zal ze of laat moeten beginnen en/of vroeg uit werk moeten zijn om niet alle dagen opvang nodig te hebben. Een rekensom die wij gemaakt hebben leert dat drie dagen middag en naschoolse opvang voor onze drie kinderen ons ongeveer 800/maand zou kosten. Let wel, dat is NA verrekening met de belastingdienst, dus puur de eigen bijdrage. Dan kan mijn vrouw 3 dagen / week werken, dus maximaal 24 uur. Effectief zou het dus circa 200 euro / maand opleveren, een bedrag waarvoor je je kids de helft van de week bij anderen stopt.... Wij kiezen hier niet voor.
Het is voor veel mensen niet alleen de afweging x euro vs kinderen wegbrengen, maar afhankelijk van wat voor baan je achterlaat is het niet zomaar gezegd dat je na een paar jaar eruit, er zo weer in komt. Laat staan een periode van minimaal 12 jaar (als de jongste 8 jaar is). Werk te blijven doen dat je leuk vindt, en waar je voor opgeleid bent is dan een veel belangrijkere factor dan geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

nietorigineel schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:42:
[...]

Het is voor veel mensen niet alleen de afweging x euro vs kinderen wegbrengen, maar afhankelijk van wat voor baan je achterlaat is het niet zomaar gezegd dat je na een paar jaar eruit, er zo weer in komt. Laat staan een periode van minimaal 12 jaar (als de jongste 8 jaar is). Werk te blijven doen dat je leuk vindt, en waar je voor opgeleid bent is dan een veel belangrijkere factor dan geld.
Dat is in mijn situatie vrij simpel, want zij komt uit de horeca en zal zich sowieso moeten omscholen binnen deze periode (waar ze nu dus ook mee bezig is). Horeca en ouderschap / gezinsleven zijn namelijk nogal rot om te combineren...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-04 10:06
XeNeRgY schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 23:23:
[...]

Zonder een hele andere discussie te starten vind ik dit te kort door de bocht. Iemand die 43k verdient kan enorm veel kosten hebben vanwege alimentatie, ziekte en andere problemen en daarom zijn complete inkomen ongewild uit moet geven. Op papier heb je dan een aardig inkomen, maar ook enorme onkosten. Is je uiteindelijke inkomen dan nog steeds aardig?

Bovendien vind ik sociale huur sowieso dikke bs. Waarom moet iemand die meer verdient het dubbele betalen voor ongeveer hetzelfde woongenot? Die persoon betaalt ook al meer belasting en krijgt minder toeslagen. Daarnaast staat die persoon vaak al lang ingeschreven, terwijl de echte probleemgevallen continu voorrang krijgen (daar ben ik het overigens wel mee eens). Iedereen kan zich inschrijven bij een woningbouwvereniging. Ook de mensen die wat meer verdienen hebben netjes 7-8 jaar gewacht alvorens een woning te kunnen krijgen.
Dus als iemand door zijn eigen toedoen nog maar de helft van zijn salaris over houdt, moet hij ontlast worden?
Wordt dan iemand met een modaal inkomen zonder problemen en iemand met een modaal inkomen met problemen ook meer ontlast?
Omdat degene die 43k verdient een koophuis kan bezitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Yarno schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:18:
[...]

Dus als iemand door zijn eigen toedoen nog maar de helft van zijn salaris over houdt, moet hij ontlast worden?
Wordt dan iemand met een modaal inkomen zonder problemen en iemand met een modaal inkomen met problemen ook meer ontlast?
Omdat degene die 43k verdient een koophuis kan bezitten?
Ook dit is weer te kort door de bocht. Als het nu de vrouw is die het huwelijk opzegt? Dan nog mag de man in de meeste gevallen een significant bedrag inleveren, helemaal als er kinderen in het spel zijn. Het ligt dan echter buiten zijn schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Misschien kunnen we ook wel naar de belastingschijven kijken?

Schijf 1: vanaf € 0 t/m € 18.945 33,10 %
Schijf 2: vanaf € 18.946 t/m € 33.863 41,95 %
Schijf 3: vanaf € 33.863 t/m € 56.491 42,00 %
Schijf 4: vanaf € 56.492 en hoger 52,00 %

http://financieel.infonu....heffing-2011-en-2012.html

Schijf 4 is dan een hoog inkomen. Oftewel vanaf 56k.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 15-06-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Lethalis schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:46:
Misschien kunnen we ook wel naar de belastingschijven kijken?

Schijf 1: vanaf € 0 t/m € 18.945 33,10 %
Schijf 2: vanaf € 18.946 t/m € 33.863 41,95 %
Schijf 3: vanaf € 33.863 t/m € 56.491 42,00 %
Schijf 4: vanaf € 56.492 en hoger 52,00 %

http://financieel.infonu....heffing-2011-en-2012.html

Schijf 4 is dan een hoog inkomen. Oftewel vanaf 56k.
Dat is belastbaar inkomen, dus na aftrek (HRA telt dan flink mee :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof-kip
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-12-2024
Hoog = € 500 netto per maand meer dan ik nu verdien ..

Te hoog = € 1000 netto per maand meer dan ik nu verdien ..

Zakkenvuller, boef (etc) = > € 1000 netto per maand meer dan ik nu verdien ... })

[ Voor 61% gewijzigd door Plof-kip op 15-06-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:07
JaQ schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:58:
[...]

Dat is belastbaar inkomen, dus na aftrek (HRA telt dan flink mee :) ).
Dat kun je niet zo definitief stellen. Net of iedereen die 56 of meer verdient in een duur huis woont. Als je als alleenstaande 56k verdient kun je max een hypotheek krijgen van 2 ton (+ k.k.) Dat is nog steeds beneden de gemiddelde huizenprijs.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Niet online
EvaluationCopy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:22:
[...]

Dat kun je niet zo definitief stellen. Net of iedereen die 56 of meer verdient in een duur huis woont. Als je als alleenstaande 56k verdient kun je max een hypotheek krijgen van 2 ton (+ k.k.) Dat is nog steeds beneden de gemiddelde huizenprijs.
260k kan je lenen met 56k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Je kunt huizenprijs sowieso niet zomaar koppelen aan inkomen, aangezien inkomens best kunnen dalen. Een 300K hypotheek met 50K inkomen kan best, bijvoorbeeld als je eerder 75K verdiende.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
56k is gewoon een hoog salaris.

Dat de huizenmarkt ziek is en je voor 200k amper een normaal rijtjeshuis in een redelijke buurt krijgt, staat daar naar mijn mening los van.

En mensen die een tophypotheek (willen) nemen moeten ze sowieso (preventief) afschieten :P Zonder die sukkels was het allemaal nooit zo duur geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Daar worden ze ook genoeg voor gestraft hoor, wees maar niet bang :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

EvaluationCopy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:22:
Dat kan ik wel. Door hogere aftrekposten krijg je een lager belastbaar inkomen, waardoor de inkomstenbelastingschijven een vertekent beeld kunnen geven was mijn punt.

Stel dat je € 70k verdient en je hebt € 308.000 hypotheek (4 maal jaarsalaris + k.k. net zoals jij rekent. Ik reken met 10% k.k.). Bij 5% geeft dat € 15.400 rentekosten per jaar. Daarmee wordt je belastbaar inkomen dus € 54.600 (er even vanuit gaande dat je geen andere aftrekposten hebt / geen leaseauto die voor bijtelling zorgt) en val je dus niet in de 52% schaal. Toch is 70k ruim twee maal modaal, boven het gemiddelde gezinsinkomen in Nederland en in mijn (kromme?) referentiekader geen onderdeel van de groep "hoge inkomens".

Alle maatregelen die ik echter tot op heden heb gezien zijn er op gericht om de inkomens van deze categorie (zeg gezinsinkomen tussen de 40k en 120k) een maximaal merkbare verzwaring van de lasten te geven. Daarmee zeg ik niet dat zij het zwaarste worden geraakt, enkel dat het voor die mensen het meeste opvalt dat ze moeten inleveren. En hiermee is "hogere inkomens" nog steeds niet gedefinieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Laatst online: 03-03 22:16
Wat een hoog inkomen is blijft relatief, voor een starter kan een inkomen van 30k per jaar hoog zijn, iemand die al 20 jaar ervaring heeft zal waarschijnlijk meer willen.

Ik denk dat als je in de hoogste belastingschijf valt met je inkomen dat je toch redelijk een grens aantikt van een hoog inkomen en zeker niet meer modaal verdient, maar goed dat is mijn mening.

Wat ik wel denk is dat sommige mensen gewoon hun uitgaven patroon te strak hebben afgesteld op hun inkomsten, bijvoorbeeld door een heel duur huis te kopen en in een dure auto te rijden, minimaal 2 x per jaar op vakantie willen. Ja dan hou je gewoon weinig over.
Helemaal in dit soort tijden wanneer alles gewoon duurder wordt en de overheid flink aan lastenverzwaring doet lopen dat soort mensen tegen de lamp omdat ze geen ademruimte hebben.

Nou snap ik ook wel dat het voor sommige mensen geen keuze is geweest, een modaal gezin met 2 kinderen bijvoorbeeld heeft gewoon hoge vaste lasten, hoe je het ook wendt of keert.

Maar als ik mensen die in een dik huis wonen en een dikke leasebak rijden hoor klagen omdat ze een keertje minder op vakantie kunnen dan draait mijn maag zich echt om.

Dan ga je maar in een wat kleinere auto rijden of een keertje niet op vakantie, hou je ook meer over.
Maar ik denk dat, dat het probleem is, mensen zijn gewend geraakt aan een enorm luxe manier van leven in Nederland, en vinden het moeilijk om een stapje terug te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinceXEvil
  • Laatst online: 05-02 10:56
Ben ik de enige die dan denkt dat al die politicians op het einde van hun politieke carriere toevallig naar de woning corporaties gaan, als directeuren? Hoeveel mensen kennen wij die zit te wachten op een goedkope huurwoning?

De enige die hier voordeel mee haalt is de verhuurder. Ik vind het allemaal klinklare onzin. De hele woning markt is naar de klote, maar waarom? Waarom is het allemaal zo belachelijk duur.

Koopkracht stijgt juist door een lage huurprijs. In plaats van naar de verhuurder gaat het tenminste naar verschillende bedrijven. Of ze willen ons naar overpriced koop woningen duwen.

Either way, ik vind het allemaal bull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Vakantie hoeft overigens helemaal zo duur niet te zijn. Eten en drinken moet je thuis ook, en als je thuis blijft wil je ook een keer wat gaan doen, dat kost ook geld. In een kleinere auto rijden ipv een dikke bak bv, van dat verschil alleen al kun je 2 a 3 keer op vakantie. Auto rijden is gewoon loeiduur.

Persoonlijk ben ik van een 13 jaar oude BMW 3-touring naar een nieuwe (!!) Suzuki Swift gegaan en wat ik daar mee bespaar (1800 euro per jaar) kun je riant van op vakantie. En wel 2x ook als je niet al te hoge eisen stelt aan je reizen. Laat staan als je van een nieuwe 3-serie naar een stapje kleiner gaat...

Maar goed, dat is een keuze. Ik ga liever een keer of 6 per jaar er op uit dan dat ik een dikke auto rijd (wat toch zo went), maar die keuze mag ieder voor zich maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Laatst online: 28-04 15:31
Interessante discussie. Ik denk echter dat mensen behoorlijk onderschatten hoeveel impact toeslagen en andere regelingen hebben aan de ene kant en belastingen aan de andere. Als je enorme opslag krijgt en van 25K jaarinkomen naar 50K jaarinkomen gaat ga je er een stuk minder op vooruit dan je in eerste instantie zou denken. Vooral als je kinderen hebt die naar de opvang gaan etc., dan spelen dat soort factoren echt een zeer grote rol. Of als je een huis wil gaan huren... Dat betekent dat je i.p.v. 100% meer te besteden inkomen uitkomt op iets van 30-40% meer besteedbaar inkomen. Nog steeds een forse stap maar geen aanleiding om je levensstijl helemaal om te gooien.

Om het om te draaien: in de discussie hier wordt overschat hoeveel beter iemand het heeft die €70K-€80K het heeft dan de gemiddelde GoT'er. Je kan daar echt geen 2 kinderen, een 5 serie, elke drie maanden een nieuwe smartphone en een vrijstaande villa in de Randstad van betalen.

Je kan daarom misschien beter uitgaan van een beeld wat je hebt van iemand met een hoog inkomen en dat terugrekenen naar welk inkomen daar dan bij zou moeten horen.

[ Voor 9% gewijzigd door timag op 27-06-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 22:05
EvaluationCopy schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 15:56:
Persoonlijk ben ik van een 13 jaar oude BMW 3-touring naar een nieuwe (!!) Suzuki Swift gegaan en wat ik daar mee bespaar (1800 euro per jaar) kun je riant van op vakantie.
Van vakantie blijft niks over op een herinnering na, ik zie het als een bak geld verbranden in 2-3 weken. Een leuke auto kun je nog jarenlang plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207800

Ik dacht dat het CPB ooit heeft geroepen dat een hoog inkomen ongeveer 2x modaal is.
Modaal inkomen is voor 2012 geschat op ongeveer 33.000 euro, 2x modaal maakt dan 66.000 euro.
De hoogste schijf van de balastingdienst is 56.000 dus ongeveer vanaf 60.000 en hoger is een hoog inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Het Fantoom schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:49:
[...]

Van vakantie blijft niks over op een herinnering na, ik zie het als een bak geld verbranden in 2-3 weken. Een leuke auto kun je nog jarenlang plezier van hebben.
Mooie ervaringen heb je oneindig langer plezier dan van iets eenvoudigs materieels als een auto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het Fantoom schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:49:
[...]

Herrineringen zijn de enige dingen die je je hele leven kan meenemen, verder niets kosten of wegen. Zelfs als je half dement en incontinent in een verzorgingsthehuis zit kan je er nog aan terug denken.
Ik zie een auto als een stuk blik op 4 wielen dat me droog van A naar B brengt. Hij moet zijn werk doen, net als een staafmixer of een strijkijzer. Een dure auto (30K+) is voor mij: In een hoog tempo 10duizend of meer euro verbranden. Voor dat bedrag kan ik 10 keer prima op vakantie en heb ik de eerst komende 10tallen jaren mooie dingen om aan terug te denken.
Ik kan me goed voorstellen dat ik een Veyron koop, maar dan heeft mijn vrouw al een derde huis en mijn 4e vriendin een tweede auto. En die reizen zijn natuurlijk ook al gedaan ;)
Maar iedereen mag kiezen wat hij belangrijk vindt, spullen of indrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-04 16:11
EvaluationCopy schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 22:12:
[...]

Mooie ervaringen heb je oneindig langer plezier dan van iets eenvoudigs materieels als een auto hoor.
mooie ervaringen zijn belastingvrij, mooie auto's worden zwaarder belast door de fossiele overheid ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 21:26

Don Quijote

El Magnifico

-spuit 11-

[ Voor 98% gewijzigd door Don Quijote op 29-06-2012 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
NielsTn schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 22:28:
[...]

mooie ervaringen zijn belastingvrij, mooie auto's worden zwaarder belast door de fossiele overheid ;)
En minder belasting is meer geluk? Ben blij dat ik daar geen last van heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:15

Metro2002

Memento mori

Frank Martin schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:28:
[...]

Dus?

[...]

Gelukkig staat daar een stuk meer op dan 3400 euro per maand. Met 3400 euro kun je niet met kids lin uxe (wat is daar nu weer de definitie van) leven. Althans, vanuit mijn eigen referentiekader.

[...]
verdient. Waarom zou ik wakker moeten worden? Ik reageer slechts vanuit mijn eigen referentiekader. Ik besef me overigens best dat ik (+vrouw) erg goed hebben overigens. Maar daar werken we hard voor.

[...]
Aan dure huizen doe ik godzijdank niet. Alhoewel, in jouw ogen zal mijn huis van 300k wel een enorme, veel te dure villa zijn.
toon volledige bericht
Of je bent aan het trollen of je bent jezelf er gewoon écht niet van bewust hoe ontzettend verwend je nu overkomt.
- Je verdient elke maand 1000 euro meer dan modaal en modaal verdient niet eens iedereen, genoeg mensen die daar ruim onder zitten.
- Er zijn niet heel veel mensen die boven je zitten, dat moet toch al een indicatie zijn?

En dan die opmerking met: je kan niet in luxe leven met minder slaat natuurlijk helemaal nergens op. Natuurlijk kan dat, als je niet in een huis van 3 ton woont (wat ook inderdaad behoorlijk duur is) gaat dat prima.

Jouw referentiekader is dat van die van iemand met een hoog inkomen. Daar hoort dus bv een behoorlijk duur huis bij en waarschijnlijk ook alle bijkomende dure kosten (snelle internetverbinding, dure mobiele abonnementen, meerdere auto's voor de deur etc) waardoor je denkt : met minder kan ik echt niet uitkomen dus ik verdien helemaal niet veel.
Maar er zijn genoeg mensen die het van een kwart van jouw inkomen moeten doen.

Ik denk dat het referentiepunt het modale inkomen moet zijn, alles wat daar (ruim) boven zit kan worden beschouwd als een hoog inkomen. Modaal is iets meer dan 30k geloof ik? Dus ik beschouw alles > 60k als een hoog inkomen.
Apache schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:28:
Sowieso vind ik dat hoge inkomens moeten lage inkomens helpen bullshit, er is een reden waarom je inkomen hoog is, nl dat je ervoor werkt, als ik uiteindelijk een gemiddeld inkomen krijg doordat er iemand niet werkt en ik hard werk, dan ga ik liever bij de andere kant staan en mag de andere in mijn plaats komen werken.

Verder weet ik dat ik het niet slecht heb, mijn maandelijkse hypotheek ligt hoger dan het minimum loon, maar netto hou ik daarna niet veel meer over dan waar mensen met een modaal loon mee moeten rondkomen.
Er werken wel meer mensen hard, en ik weet zeker dat veel mensen met een laag salaris harder werken dan mensen met een exorbitant hoog salaris. Dus wat je nu zegt is echt flauwekul.
Bovendien kan niet iedereen werken, moet je die mensen dan maar laten creperen of in een kartonnen doos laten wonen?
Ik heb zelf een hekel aan klaplopers maar er zijn ook genoeg mensen die hard genoeg werken voor hun inkomen maar door bv minder kansen , minder hoog IQ of domweg pecht gewoon minder verdienen.
timag schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 15:32:

Om het om te draaien: in de discussie hier wordt overschat hoeveel beter iemand het heeft die €70K-€80K het heeft dan de gemiddelde GoT'er. Je kan daar echt geen 2 kinderen, een 5 serie, elke drie maanden een nieuwe smartphone en een vrijstaande villa in de Randstad van betalen.
80k is bijna 7000 euro bruto per maand. , dat is ruim 4000 euro netto. Jij wilt met droge ogen beweren dat je daar niet een behoorlijk vrijstaand huis van kan kopen, 2 kinderen kan hebben en een 5 serie kan rijden :D :'( :D

dude serieus. Dat kan elke financieel gehandicapte nog met 2 vingers in zijn neus.

[ Voor 32% gewijzigd door Metro2002 op 02-07-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:15

Metro2002

Memento mori

-- dubbel --

[ Voor 98% gewijzigd door Metro2002 op 02-07-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Metro2002 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 11:22:
80k is bijna 7000 euro bruto per maand. , dat is ruim 4000 euro netto. Jij wilt met droge ogen beweren dat je daar niet een behoorlijk vrijstaand huis van kan kopen, 2 kinderen kan hebben en een 5 serie kan rijden :D :'( :D
vrijstaand huis in Randstad doet al gauw 600k. geeft netto lasten van tegen de 2.5k per maand. Hou je 1500 over. bee-em-weetje 5 serie kost al gauw een 500 Teuro's per maand (benzine, 20000km, verzekering, WB, afschrijving van een 2e handsje). Boodschapjes met twee kinderen: 130 euro per week (ervaringsdeskundige). ~520 euro. GasWaterLicht 150 euro. Hou je ~300 euri over voor de waslijst die over blijft.

Volgens mij kom je alleen rond met een overwaarde die op de bank staat (levert ook wel zo'n 3% op als je je best doet...) of een erfenis...

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

[...]
Beetje laat in het topic maar dat komt vooral omdat in de eerste 2 schalen bijna geen inkomstenbelasting betaal wordt maar alleen premies.

1e schijf2e schijf3e schijf4e schijf
Grenzen schijf€ 0 tot € 18.945€ 18.945 tot € 33.863€ 33.863 tot € 56.491vanaf € 56.491
Lengte schijf€ 18.945€ 14.918€ 22.628restant
Loonbelasting1,95%10,80%42%52%
Premies31,15%31,15%--
Totale loonheffing33,1%41,95%42%52%

Bron

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Seraphin

Meep?

[...]

dude serieus. Dat kan elke financieel gehandicapte nog met 2 vingers in zijn neus.
Hum, 80k is 6200 per maand (delen door 12,96). Dat is ongeveer 3600 netto (dus toch weer 10% minder dan jouw schatting). Daar kun je met 2 kinderen comfortabel van leven, en in Oost-Groningen cq. Drenthe waarschijnlijk ook een vrijstaand huis van bekostigen. De waarde van dat vrijstaande huis in Oost-Groningen levert je in Amsterdam een 3-kamer appartement op van 70-80 vierkante meter.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-04 22:03
waarom deel je door 12.96? er zijn toch maar 12maanden ine en jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Tarkin schreef op maandag 02 juli 2012 @ 13:58:
waarom deel je door 12.96? er zijn toch maar 12maanden ine en jaar?
vakantiegeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

13.96 als je een dertiende maand hebt etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

peter00 schreef op maandag 02 juli 2012 @ 12:01:
[...]

vrijstaand huis in Randstad doet al gauw 600k. geeft netto lasten van tegen de 2.5k per maand.
Succes met zoeken. Voor dat geld vind je in een goede wijk een tweekapper. Vrijstaand alleen als het een klein huisje is.

Verder ben ik van mening dat het belastingsysteem in Nl, zeker vergeleken met het merendeel van de rest van de wereld, voor de hogere inkomens bijzonder zwaar is. En daarbij vraag ik mij dan af hoe dat komt. Waarom kunnen overheden around the world rondkomen met een inkomstenbelasting met een toptarief van 30 tot 40%, en moet er bij ons meer dan de helft worden ingepikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Laurens-R schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:14:
[...]

Mijn huurmaatschappij (en vernieuwde wetgeving op het gebied van scheefgroei in de sociale huur) vind echter dat ik een hoog inkomen heb (lees: meer dan 43.000 euro)...
sociale woningbouw is niet voor iedereen, maar enkel voor de laagste inkomens, wettelijk moeten sociale woningbouwverenigingen vrijgekomen sociale huurwoningen geven aan gezinnen mete en gezamelijk inkomen van niet meer dan €34K per jaar..

het betekent niet dat je een 'hoog' inkomen hebt als je daarboven zit, maar enkel dat je dus niet tot de sociale minima behoort, waarvoor de sociale huur bedoeld is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Laatst online: 08:53
Tja, lekker rekenen, of je nu 2000 per maand krijgt, maar wel vakantiegeld en 13e maand, of 2300 zonder dit maakt natuurlijk geen bal uit. Vakantiegeld hoef je natuurlijk niet aan vakanties uit te geven, daar mag je ook je hypotheek/schulden mee betalen ;)

En zitten we nu echt een discussie te voeren dat 80k geen hoog salaris is, omdat deze arme mensen geen villa in Amsterdam kunnen kopen met een BMW voor de deur :?

De inkomensverdeling van bijv. een paar zonder kinderen (tot 65%) is redelijk normaal verdeeld met een gemiddelde van 40000 voor het gezin.
Ongeveer 5% van de mensen verdienen meer dan het gemiddelde + 2*standaarddeviatie, dat zou zo op het zicht rond de 65.000 ofzo zijn (let op, dit is het gezinsinkomen).

Ik denk dat je naar deze grafieken moet kijken om te bepalen wat een hoog inkomen is (de definitie van hoog is namelijk relatief t.o.v. het gemiddelde, in Monaco is een hoog inkomen anders, net zoals dat in Somalie anders is).
En als je per se wilt kijken naar wat je kan kopen (koopkracht), pak dan een compleet mandje i.p.v. wat cherry-picked ridicule dingen zoals alleen het vrijstaande huis + een specifieke merk auto.

[ Voor 45% gewijzigd door sewer op 02-07-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-04 21:56
En daarbij vraag ik mij dan af hoe dat komt. Waarom kunnen overheden around the world rondkomen met een inkomstenbelasting met een toptarief van 30 tot 40%, en moet er bij ons meer dan de helft worden ingepikt?
Omdat wij een sociaal systeem hebben met voorzieningen waar die van de meeste andere westerse landen (in ieder geval diegene waar jij nu aan refereert) bij in het niet vallen.

Of we dat willen behouden, is een tweede. Het merendeel van Nederland lijkt echter te vinden van wel (even vooruitlopend op de uitslag van de verkiezingen a.s. september). Van mij hoeft het niet zo, maar ik heb dan ook makkelijk praten met mijn "hoge" inkomen.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 14:31
sewer schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:01:
[...]

De inkomensverdeling van bijv. een paar zonder kinderen (tot 65%) is redelijk normaal verdeeld met een gemiddelde van 40000 voor het gezin.
Ongeveer 5% van de mensen verdienen meer dan het gemiddelde + 2*standaarddeviatie, dat zou zo op het zicht rond de 65.000 ofzo zijn (let op, dit is het gezinsinkomen).
Van dezelfde site:
Wat is mijn besteedbaar inkomen?

Het besteedbaar inkomen is het nettobedrag dat een huishouden op jaarbasis te besteden heeft. Dit bestaat in grote lijnen uit het bruto-inkomen verminderd met afgedragen premies en belastingen.
Het gaat dus om netto inkomen na aftrek belastingen en premies.

Paar zonder kinderen zit op 37.400 en paar met kinderen op 47.500. We zijn dus iets rijker dan ik dacht ;)

Dan is er naast het besteedbaar inkomen ook het gestandaardiseerd inkomen te zien. Dit is een nuttige norm omdat het rekening houdt met de hoeveelheid mensen die van het inkomen moeten leven (niet lineair maar gewogen, een tweede, 3e, of 4e volwassene telt mee voor 37% van de 1e volwassene; een kind voor 50% tot 20% (derde en vierde kinderen kosten minder dan eerste kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
[...]

80k is bijna 7000 euro bruto per maand. , dat is ruim 4000 euro netto. Jij wilt met droge ogen beweren dat je daar niet een behoorlijk vrijstaand huis van kan kopen, 2 kinderen kan hebben en een 5 serie kan rijden

Nou verdien ik net wat meer.
Maar ik woon in een tussenwoning samen met vriendin en 2 kinderen. Heb 2 auto's. Een Focus uit 2003 en een nieuwe 107. Heb een hond, kat en paard.
We gaan 1 a 2 keer per jaar een week op vakantie. Niks bijzonders qua bestemming overigens.

En dan moeten we zuinig aan doen willen we überhaubt wat kunnen sparen.

Dus een groot vrijstaand huis, dikke 5 serie, ect. No way. Zelfs niet wanneer je rond de 100k zit.
Het leven is duurder dan je denkt :-p Zeker met kinderen.

Nee, als je 7 jaar geleden tegen me zou zeggen dat ik 100k per jaar zou gaan verdienen, dan was ik klaar. Rijk en dat was het dan.

Voor dat mooie vrijstaande huis, de dikke vijfserie en bijbehorende levensstijl moet je toch echt ff wat meer verdienen. Liefst factor 2 / 2.5

Edit: ik werk dus alleen. Uitgaande van de bovenstaande grafiek zou ik dan net wat boven het gemiddelde zitten. Prima verders. Maar dat zijn dus geen bijzondere praktijken qua levensstijl :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Lasteraar op 02-07-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
Je bent je ervan bewust dat de CBS grafiek gaat over NETTO besteedbaar inkomen?

Ik typ te langzaam als ik ondertussen probeer te werken... :)

[ Voor 31% gewijzigd door timag op 02-07-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Knakker schreef op maandag 02 juli 2012 @ 15:27:
[...]

Omdat wij een sociaal systeem hebben met voorzieningen waar die van de meeste andere westerse landen (in ieder geval diegene waar jij nu aan refereert) bij in het niet vallen.

Of we dat willen behouden, is een tweede. Het merendeel van Nederland lijkt echter te vinden van wel (even vooruitlopend op de uitslag van de verkiezingen a.s. september). Van mij hoeft het niet zo, maar ik heb dan ook makkelijk praten met mijn "hoge" inkomen.
Ik behoor ook tot de groep van wie dat niet zo nodig hoeft, maar dat blijkt denk ik ook wel uit mijn vraag ;) Ik heb een vrij uitgsproken mening over de werkweigeraars (het percentage dat daadwerkelijk niet kan werken is, meen ik, slechts 10% van alle uitkering-ontvangers): iedereen kan loempia's rollen en plantsoenen aanharken. Er is simpelweg geen excuus om niet te werken.

Het probleem in ons sociale systeem zit m, denk ik, met name in de toeslagen die hier te veel en te makkelijk gegeven worden. M.i. zou er een streep moeten komen door:
[list]
• Huurtoeslag
• Zorgtoeslag
• Kwijtschelding gemeentelijke belastingen
• Studiefinanciering (overigens pleit ik ook voor gratis universitaire studies en alle lagere studies tegen gereduceerde kosten, zo stimuleer je mensen om het maximale uit zichzelf te halen)
• Kindertoeslag
• Aanvullende weet ik niet wat nog meer toeslag

@ Huurtoeslag: ja, ik realiseer me dat er een aantal mensen zullen gaan huilen. Echter zou het imo niet zo mogen zijn, zoals nu is, dat je beloond wordt voor niet werken of voor een laag inkomen hebben door via die toeslag een ruimere woning te kunnen veroorloven. Ik kan met mijn inkomen geen villa bekostigen. Een eengezinswoning wel. Waarom zou een uitkeringtrekker dan met uitkering+toeslag wel een eengezinswoning moeten kunnen bewonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

AllSeeyinEye schreef op maandag 02 juli 2012 @ 16:41:
Ik behoor ook tot de groep van wie dat niet zo nodig hoeft, maar dat blijkt denk ik ook wel uit mijn vraag ;) Ik heb een vrij uitgsproken mening over de werkweigeraars (het percentage dat daadwerkelijk niet kan werken is, meen ik, slechts 10% van alle uitkering-ontvangers): iedereen kan loempia's rollen en plantsoenen aanharken. Er is simpelweg geen excuus om niet te werken.
Reken voor de aardigheid eens mee:
Het UWV geeft op het moment dat ik NU kijk aan, dat ze 32170 banen in hun syteem hebben staan www.werk.nl . Dat zijn vast niet alle banen die er zijn in Nederland, maar ze gebruiken als input wel alle banensites die er zijn. Daar zitten dus dubbeltellingen bij (Een functie die op Banenmatch staat en ook op Monsterboard) en ook vrij veel spookvacatures http://www.intermediair.n...n-met-spookvacatures.html

Maar laten we voor de vorm aannemen dat er geen dubbeltellingen zijn en ook geen spookvacatures. En laten we eens helemaal gek doen: Ze hebben twee derde van de vactures gemist. Dan zouden er 100000 banen zijn. Er zijn (in mei 2012 http://www.cbs.nl/NR/rdon...365DB97E3B/0/pb12n039.pdf ) ongeveer 300000 mensen die een WW uitkering krijgen. En ook nog eens 200000 mensen die als werkloos zijn geregistreerd maar geen WW krijgen. Die zitten bv in de bijstand. Totaal dus 500000 mensen. Dus zelfs als je dat hele optimistische getal van 100000 banen opgevuld krijgt, zijn er nog 400000 mensen die wel willen werken maar waar botweg geen werk voor is.

En dan heb ik nog niet meegerekend dat er mensen zijn die het maar opgegeven hebben zich nog te melden als werkzoekende. Zelfs als je door een wonder uit het niets 400000 banen kan maken die de hele werkloosheid zou oplossen zal blijken dat er dan uit de kieren en naden toch weer mensen komen die eigenlijk willen werken maar dat tot nu toe niet deden. Bijvoorbeeld vrouwen die wel rondkijken voor een baan, maar niets kunnen vinden. Ze melden zich niet als werkloos, want ze krijgen toch geen uitkering of zoiets want hun man verdient genoeg om van te leven. Of mensen die nu deeltijd werken, maar bij een aantrekkende arbeidsmarkt ipv 2 dagen 3 dagen gaan werken. Dat gaat dus ten koste van het aantal mensen dat 100% werkloos was en weer aan het werk wil.

Het simpele excuus om niet te werken is: Er is niet voldoende werk voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 09:43

Nox

Noxiuz

Anoniem: 9942 schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:28:
[...]

toon volledige bericht
Nou woon ik in een klein dorp maar hier heb je voor 240k echt geen hoekhuis met lap grond hoor.

Huis waar ik in woon is een eengezinswoning, middenwoning van 265k, getaxeerd een tijdje terug. Dan heb ik de stijging en daling niet meegenomen maar volgens mij is de daling van afgelopen tijd niet voldoende geweest om de stijging vanaf 2007 teniet te doen.

Enfin, voor een riant hoekhuis betaal je hier 4 ton.

Dit is een vergelijkbare middenwoning:
http://www.funda.nl/koop/...verlaan-10/fotos/#foto-15

Meerprijs voor ons is dat er nu een flinke schuur staat in de tuin.

En wil je een knappe hoekwoning mét ruimte/grond hebben zit je zo op 350-400. Heb je natuurlijk wel een huis in het prachtige Limmen... :*)

Enfin, een hoog inkomen is imho gewoon 2x modaal, beetje richting de 52%.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ortep schreef op maandag 02 juli 2012 @ 17:07:
Het simpele excuus om niet te werken is: Er is niet voldoende werk voor iedereen
Je stelt te gemakkelijk vacatures, banen en werk op 1 lijn.

De eerste grote factor zijn ZZP'ers. De meeste bedrijven geven de voorkeur aan een ZZP'er in plaats van een vaste medewerker, aangezien de wetgeving rond werknemers nog steeds niet is versoepeld. Voorlopig hebben we meer Griekse dan Amerikaanse toestanden. Als bedrijven een extra ZZP"er zoeken, is dat geen vacature voor het UWV.

De tweede grote factor is verdringing. Het stikt in Nederland van de Polen omdat er zoveel werk is. Zouden we werk subsidieren in plaats van werkeloosheid, dan zouden er veel minder Polen hierheen komen. Die verdringing is omkeerbaar.

Een derde factor is de onzichtbare arbeidsmarkt. Sollicitanten wordt aangeraden om te netwerken, juist omdat werkgevers vaak banen via het informele circuit vergeven. Ook die banen staan niet bij het UWV.

Alleen: bij de eerste twee hebben we het niet over hoge inkomens. (De laatste juist weer wel: je dacht toch niet dat woningbouwverenigingen hun bestuurders op kwaliteit selecteren in de UWV bakken?)

[ Voor 8% gewijzigd door MSalters op 02-07-2012 18:07 . Reden: Quote ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:29

orf

MSalters schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:06:
[...]
De eerste grote factor zijn ZZP'ers. De meeste bedrijven geven de voorkeur aan een ZZP'er in plaats van een vaste medewerker, aangezien de wetgeving rond werknemers nog steeds niet is versoepeld. Voorlopig hebben we meer Griekse dan Amerikaanse toestanden. Als bedrijven een extra ZZP"er zoeken, is dat geen vacature voor het UWV.
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de grootste factor ZZP'ers zijn. Slechts ~ 9% van alle werkenden is ZZP'er bron

Als werkloze heb je ook niet op magische wijze ineens werk als je besluit je in te schrijven bij de KVK. Sterker: onder ZZP'ers is veel verborgen werkloosheid. bron
[...]
De tweede grote factor is verdringing. Het stikt in Nederland van de Polen omdat er zoveel werk is. Zouden we werk subsidieren in plaats van werkeloosheid, dan zouden er veel minder Polen hierheen komen. Die verdringing is omkeerbaar.
Wat is stikken van? We hebben circa 77.000 geregistreerde Polen in ons land. Weggezet tegen het aantal werkenden in Nederland is dat een schijntje. bron
[...]
Een derde factor is de onzichtbare arbeidsmarkt. Sollicitanten wordt aangeraden om te netwerken, juist omdat werkgevers vaak banen via het informele circuit vergeven. Ook die banen staan niet bij het UWV.
En wat gebeurt er als de baan geaccepteerd wordt? Dan is de onzichtbare vacature vervuld en staat er een nieuwe vacature open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 09:43

Nox

Noxiuz

orf schreef op maandag 02 juli 2012 @ 18:36:
[...]

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de grootste factor ZZP'ers zijn. Slechts ~ 9% van alle werkenden is ZZP'er bron

Als werkloze heb je ook niet op magische wijze ineens werk als je besluit je in te schrijven bij de KVK. Sterker: onder ZZP'ers is veel verborgen werkloosheid. bron

[...]

Wat is stikken van? We hebben circa 77.000 geregistreerde Polen in ons land. Weggezet tegen het aantal werkenden in Nederland is dat een schijntje. bron

[...]

En wat gebeurt er als de baan geaccepteerd wordt? Dan is de onzichtbare vacature vervuld en staat er een nieuwe vacature open.
toon volledige bericht
Ik vind 9 procent erg veel hoor. Zo'n percentage haal je bijna nergens. Misschien dat bouw, industrie, logistiek en zorg in de buurt komen maar dan heb je heel Nederland al wel weer gehad.

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 02-07-2012 18:59 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 2 Laatste