Ardana schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 10:43:
Afgezien van ziekte, doen mensen alle ellende die ze tegen komen in hun leven, zichzelf en anderen aan. Je krijgt 'n snauw van de kassière, je wordt even afgeleid achter het stuur, je leraar heeft ruzie met z'n vrouw waardoor hij iets verkeerd uitlegt, etc. etc. Het grote Kwaad, met een hoofdletter K, lijkt niet te bestaan, want ook de doorgewinterde crimineel, langharig werkschuw tuig, frauderende uitkeringstrekker en zelfs de verkrachter hebben over het algemeen geen Kwaad in de zin. De crimineel ziet geen uitweg, het tuig wil wel werken, maar beschikt niet over de vaardigheden, de uitkeringstrekker heeft helemaal niet doorgehad dat hij moet doorgeven dat hij 2 ochtenden per week op z'n kleinkind past en daarvoor wat boodschapjes krijgt, en de verkrachter heeft de "nee" helemaal niet gehoord...
Ook hier op GoT zie ik regelmatig dingen die me kwaad maken, gefrustreerd. Users die weigeren begrip te hebben voor anderen, users die anderen belachelijk maken, users die misbruik maken van de hulp die hier geboden wordt, users die stellen dat ze het recht hebben om anderen het leven zuur te maken.
Niet boos worden kan erg lastig zijn. Uit ervaring weet ik dat een mens soms maar zoveel kan hebben. En dan knapt er iets. Soms mondt dat uit in een scheldpartij, wat soms oplucht. En soms heeft het ronduit tragische gevolgen. Veel misdaden worden gepleegd tijdens momenten van absolute rage.
Het internet bewijst dat er veel mensen zijn die er idd genoegen in scheppen anderen het leven zuur te maken. Scheldpartijen, racisme, trolling. Hoe gaat men hier mee om?
Dat is niet zo heel eenvoudig, mijn inziens. Zoals ik zei kan een mens doorgaans maar zo veel hebben. En dan knapt er iets. Ik wil niet meteen de religie in duiken, maar zelfs Jezus had een breaking point. Een moment dat hij het vertrouwen in God verloor. Dat heeft niet meteen met kwaadheid te maken, I know. Maar over Jezus werd gezegd dat hij perfect was. Wij mogen uit dit verhaal (dan) aannemen dat zelfs perfecte mensen een breaking point hebben, ook al is dit idd niet compleet gerelateerd aan kwaadheid. Of misschien juist wel. Who knows?
Zonder de juiste instelling kan het moeilijk zijn weerstand te bieden tegen moeilijke emoties zoals boosheid en woede. Een natuurlijke antidote tegen woede en boosheid is compassie. Ik meen dat dit ook wel terug komt in het Boeddhisme en wellicht ook in andere religies. Compassie vergroot het gevoel voor medeleven. En kan mensen doen in zien dat wij allemaal idd lijden. De man die jou het leven zuur maakt heeft ook geen fijn leven. De vrouw die je uitscheldt is niet werkelijk gelukkig.
De deugden geven, geïmplementeerd, goede verankering tegen "Het Kwaad". Het weten waar je voor staat (en dus wie je bent) geeft vrede. En een mens dat vrede (innerlijke rust) ervaart zal niet zo gauw boos worden.
Cultivate Virtue in your own person,
And it becomes a genuine part of you.
-Tao Teh Ching
Als voornaamste deugden noem ik: Eerlijkheid, compassie en rechtvaardigheid.
Natuurlijk zijn er meer deugden. Maar in mijn ogen geven deze drie deugden alleen al een betere grip op de emotionele wereld. Zij versterken elkaar niet alleen, andere deugden sluiten er goed op aan. Ik noem liefdevol zijn.
* hoe zorg je dat je zo min mogelijk bijdraagt aan dit kwaad?
Veel mensen roddelen, liegen, schelden in meerdere of mindere mate. Dat getuigt niet van wijsheid en inzicht. Dit soort zaken zullen een mens eerder tegenwerken dan helpen. Dat tegenwerken uit zich op allerlei onwenselijke manieren. Een gebrek aan zelfvertrouwen bijvoorbeeld, anger issues. En (zoals TS al opmerkte), we doen niet alleen onszelf hier ellende mee aan, maar ook anderen.
Al met al kan men stellen dat negatief denken en doen duidt op een gebrek aan zelfbeheersing. En dat betekent voor velen slaaf zijn, in plaats van meester.
imo moet men er dus de deugden op na houden. Goed denken, goed handelen, goed doen. Uiteindelijk wordt dit gewoonte en is alles wat men doet hiervan doordrongen.
* waar komt de drang vandaan om de mensen dan toch te beschuldigen van Het Grote Kwaad?
* hoe zorg je ervoor dat dit kwaad je geen pijn doet? dat het je wil tot leven niet beperkt?
Helaas begrijp ik deze vragen niet.
Bestaat er een extern Kwaad dat ons het leven probeert zuur te maken? Een duivel of demon? I don't know. Duidelijk is wel dat er negatieve emoties bestaan (destructief/degenererend) en positieve emoties (opbouwend/vernieuwend). En daar moeten we allemaal mee werken.
Dat forces van buitenaf op ons inwerken is ook realiteit. We komen inderdaad negatief geladen mensen tegen. We komen in negatieve situaties. Strength of character bepaalt dan voor een groot deel hoe we ons hier doorheen slaan. En character krijg je niet zomaar. Dat moet je opbouwen.
Het boeddhisme geeft 3 oorzaken van het Kwaad:
* onwetendheid
* verlangen (levert angst voor verlies op)
* afkeer (levert haat op)
Zelf zou ik daar nog 1 aan toe willen voegen: onverschilligheid. Het boeddhisme gaat ervan uit dat als je die 3 los kunt laten, je geen kwaad meer ervaart, geen pijn, geen angst. Maar word je niet juist onverschillig als je geen verlangen of afkeer meer hebt? En is verlangen niet juist ook hetgeen dat maakt dat je goede dingen doet: verlangen om voor een ander te zorgen, verlangen om de wereld wat beter te maken? En is afkeer niet ook gewoon nuttig?
Ik denk zelf dat het verlangen om goed te doen niet verkeerd is. En dat afkeer buitengewoon nuttig kan zijn. Afkeer van het kwade is mijn inziens zeer gezond.
De basisvraag is voor mij dan ook: is dit Kwaad inherent aan "leven", of is het mogelijk dat mensen inherent "goed / liefdevol" zijn?
Boeddhisten geloven dat wij allemaal de Boeddha natuur bezitten. Dat onder alle lagen muck zuiverheid schuilt. Ik denk zelf dat we allemaal de potentie bezitten om uitzonderlijk te zijn.
Is het mogelijk hier anders naar te kijken dan middels de scheiding 'goed en kwaad'?
Helaas begrijp ik deze vraag ook niet helemaal. Desondanks vind ik dit topic reuze interessant en dank de TS voor de vragen.
Nurture strength of spirit to shield you in sudden misfortune
- Max Ehrmann
En mocht je een keer wat te boos worden. It happens. We're human and make mistakes. De vraag is imo: Do you correct them?