Afgezien van ziekte, doen mensen alle ellende die ze tegen komen in hun leven, zichzelf en anderen aan. Je krijgt 'n snauw van de kassière, je wordt even afgeleid achter het stuur, je leraar heeft ruzie met z'n vrouw waardoor hij iets verkeerd uitlegt, etc. etc. Het grote Kwaad, met een hoofdletter K, lijkt niet te bestaan, want ook de doorgewinterde crimineel, langharig werkschuw tuig, frauderende uitkeringstrekker en zelfs de verkrachter hebben over het algemeen geen Kwaad in de zin. De crimineel ziet geen uitweg, het tuig wil wel werken, maar beschikt niet over de vaardigheden, de uitkeringstrekker heeft helemaal niet doorgehad dat hij moet doorgeven dat hij 2 ochtenden per week op z'n kleinkind past en daarvoor wat boodschapjes krijgt, en de verkrachter heeft de "nee" helemaal niet gehoord...
Ook hier op GoT zie ik regelmatig dingen die me kwaad maken, gefrustreerd. Users die weigeren begrip te hebben voor anderen, users die anderen belachelijk maken, users die misbruik maken van de hulp die hier geboden wordt, users die stellen dat ze het recht hebben om anderen het leven zuur te maken.
En ik vraag me af:
* hoe kan je hiermee om gaan?
* hoe zorg je dat je zo min mogelijk bijdraagt aan dit kwaad?
* waar komt de drang vandaan om de mensen dan toch te beschuldigen van Het Grote Kwaad?
* hoe zorg je ervoor dat dit kwaad je geen pijn doet? dat het je wil tot leven niet beperkt?
* hoe kijken jullie hier tegen aan?
Het boeddhisme geeft 3 oorzaken van het Kwaad:
* onwetendheid
* verlangen (levert angst voor verlies op)
* afkeer (levert haat op)
Zelf zou ik daar nog 1 aan toe willen voegen: onverschilligheid. Het boeddhisme gaat ervan uit dat als je die 3 los kunt laten, je geen kwaad meer ervaart, geen pijn, geen angst. Maar word je niet juist onverschillig als je geen verlangen of afkeer meer hebt? En is verlangen niet juist ook hetgeen dat maakt dat je goede dingen doet: verlangen om voor een ander te zorgen, verlangen om de wereld wat beter te maken? En is afkeer niet ook gewoon nuttig?
De basisvraag is voor mij dan ook: is dit Kwaad inherent aan "leven", of is het mogelijk dat mensen inherent "goed / liefdevol" zijn? Is het mogelijk hier anders naar te kijken dan middels de scheiding 'goed en kwaad'?
Ook hier op GoT zie ik regelmatig dingen die me kwaad maken, gefrustreerd. Users die weigeren begrip te hebben voor anderen, users die anderen belachelijk maken, users die misbruik maken van de hulp die hier geboden wordt, users die stellen dat ze het recht hebben om anderen het leven zuur te maken.
En ik vraag me af:
* hoe kan je hiermee om gaan?
* hoe zorg je dat je zo min mogelijk bijdraagt aan dit kwaad?
* waar komt de drang vandaan om de mensen dan toch te beschuldigen van Het Grote Kwaad?
* hoe zorg je ervoor dat dit kwaad je geen pijn doet? dat het je wil tot leven niet beperkt?
* hoe kijken jullie hier tegen aan?
Het boeddhisme geeft 3 oorzaken van het Kwaad:
* onwetendheid
* verlangen (levert angst voor verlies op)
* afkeer (levert haat op)
Zelf zou ik daar nog 1 aan toe willen voegen: onverschilligheid. Het boeddhisme gaat ervan uit dat als je die 3 los kunt laten, je geen kwaad meer ervaart, geen pijn, geen angst. Maar word je niet juist onverschillig als je geen verlangen of afkeer meer hebt? En is verlangen niet juist ook hetgeen dat maakt dat je goede dingen doet: verlangen om voor een ander te zorgen, verlangen om de wereld wat beter te maken? En is afkeer niet ook gewoon nuttig?
De basisvraag is voor mij dan ook: is dit Kwaad inherent aan "leven", of is het mogelijk dat mensen inherent "goed / liefdevol" zijn? Is het mogelijk hier anders naar te kijken dan middels de scheiding 'goed en kwaad'?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!