Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisservertje met oude of nieuwe componenten:stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Recent heb ik mijn core-componenten geüpgradet:

Intel Q6600 -> Intel i5-3750
MSI Platinum P35 Platinum -> Asus P8Z77-V LX
16GB Corsair XMS2 DDR2 800MHz -> 16GB G.Skill Ares DDR3 2133MHz

In augustus zou ik graag een servertje installeren: Windows Server 8 met ADDS, WSUS, IIS (enkel voor spielerei), File Services en roaming profiles. Ik verwacht de RTM van Windows 8 en Windows Server 8 in augustus op Technet en ga dan alle computers in één klap overzetten naar Windows 8.

Voordelen: mijn gebruikers (3 koppels ofte 6 users) kunnen dan gemakkelijker authenticeren op alle netwerkapparaten (stuk of 20) en gemakkelijk op iemands anders computer werken (vaag droom ik nog van thuis App-V op te zetten maar zo gek ben ik nog niet). Ook kan mijn huidige RAID controller dan verhuizen van mijn PC naar die server zodat mijn opstarttijd van 5 minuten (die RAID opstarten duurt even) naar een tiental seconden zakt. Voor de back-up staat een Synology in die momenteel als fileserver gebruikt wordt.

Bovenstaande om even de context te schetsen waarin ik mijn vraag stel.

Wat is nu het interessantste: mijn voormalige componenten verkopen (pakweg voor €150) en een servertje bouwen met de nieuwste technologie (lukt voor €250 volgens de BBG van mei) of een systeem bouwen rond mijn voormalige componenten? Wat ik wil minimaliseren is stroomverbruik, maar ik moet bekennen dat stroomverbruik een materie is waar ik me nog niet in verdiept heb. Vermoedelijk is het vooral de processor die het verschil maakt en doet moederbord en RAM er niet echt toe (voeding moet ik sowieso kopen en daar ga ik voor de Antec Earthwatts EA-380D Green).

Klopt het dat van de genoemde componenten enkel de processor het verschil maakt en is het verschil idle tussen een Q6600 en een G620 de moeite waard?

Alvast bedankt voor jullie meningen.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowOnline op 05-06-2012 14:36 ]

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:21
Begin eens hier:
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
En dit kun je ook doorlezen:
[BBG aanschaf] Thuisserver
En dan zal je bericht uiteindelijk waarschijnlijk hier moeten komen te staan:
Desktop Aankoopadvies

Om je vraag kort te beantwoorden: Ja, nieuwe componenten zijn veel zuiniger, zowel het moederbord als de processor, en dan voornamelijk in idle.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
http://nl.hardware.info/r...e-gpu-idle--cinebench-115

Volgens die test verbruikt een G620 idle iets minder dan 50 watt. (compleet systeem)
Een Q6600 zal op idle iets hoger zitten, laten we zeggen 75 watt. (compleet systeem)

Het verschil is dan 25 watt voor 24 uur voor 365 dagen.
Dat is ongeveer 219 kWh á 17 cent per kWh, maakt 37 euro per jaar extra energiekosten voor de Q6600

ps. ik denk dat het verschil eigenlijk nog minder is.

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 05-06-2012 14:56 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik betaal hier in België helaas wel wat meer dan 17c/kWh.

Een nieuw systeem aanschaffen is dan 33% zuiniger. Het lijkt wel de moeite om mijn boeltje te verkopen dan, aangezien de load op de server niet zo ontzettend is denk ik niet dat een quad core nodig is om alle verkeer te handlen. De File Services zijn toch voornamelijk disk IO en dat beetje AD, IIS en WSUS is al evenmin veeleisend.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klopt in België is het ongeveer 19 cent per kWh.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05:54

psy

Ernemmer schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 14:52:
http://nl.hardware.info/r...e-gpu-idle--cinebench-115

Volgens die test verbruikt een G620 idle iets minder dan 50 watt. (compleet systeem)
Een Q6600 zal op idle iets hoger zitten, laten we zeggen 75 watt. (compleet systeem)

Het verschil is dan 25 watt voor 24 uur voor 365 dagen.
Dat is ongeveer 219 kWh á 17 cent per kWh, maakt 37 euro per jaar extra energiekosten voor de Q6600

ps. ik denk dat het verschil eigenlijk nog minder is.
Een G620 verbuikt echt geen 50 Watt", maar veel minder.
25 Watt is vrij gemakkelijk haalbaar, laat dat 30 Watt zijn als je een niet-zo-zuinige voeding zal gebruiken.
Verder betwijfel ik of je een Q6600 op 75 watt kan laten idlen. Een videokaart gebruikt ook nog de nodige Watts. Mijn E6600 verbruikt in idle 125 Watt op zijn zuinigst met een 4850. Een quadcore Q6600 met een iets zuiniger videkaartje zal niet veel beter scoren hoor.

Ik denk dat de verhouding eerder 30-> 100 Watt zal zijn.
70 Watt winst = 140 euro winst per jaar aan stroombesparing.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1