[NBBG] high-end thin & light / ultrabook juni 2012

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

high-end thin & light / ultrabook juni 2012

Deze maand is er weer gekozen voor een dunne en lichte laptop. Het streefbudget is deze keer €1500. Daarvoor moeten we iets samen kunnen stellen wat licht is, lang mee gaat op de accuduur, en kwalitatief dik in orde is.
voorselectie
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)

pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)

Zoals altijd ga ik voor de apple vanwege wat kleine minpunten aan de zenbook: maximale resolutie van 1080p op een extern scherm, minder toetsenbord, minder scherm, en minder touchpad.

pricewatch: Samsung 900X3A-A01NL is ook populair vanwege de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Ten slotte hebben we de Z.
http://www.sony.nl/product/vn-z-series
pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart)

Ik twijfel altijd behoorlijk over deze notebook. Aan de ene kant lever hij veel features, een snelle CPU en een lange accuduur. Maar aan de andere kant zijn het toetsenbord en touchpad over het algemeen slecht.

Mijn stem gaat iig naar de samung :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het geval van de Air dan wel de i7 variant neem ik aan? Valt nog ruim binnen het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind eigenlijk dat de i5 variant een betere prijs/kwaliteitsverhouding heeft. De i7 variant staat ook niet in de pricewatch. Wel de 256GB + i5 variant:
pricewatch: Apple MacBook Air 13.3" (mid 2011)

Hij staat wel op de apple site:
http://store.apple.com/nl...family/macbook_air/select
Maar €150 betalen voor een snellere processor.. Dat vind ik een beetje te.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Ik ben ook fan van de Samsung gezien de prijs. Maar qua performance (full voltage cpu, SSD in RAID 0) en scherm is de Z weer ultiem. Moeilijk.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Z is onlangs in prijs verhoogd, als ik me niet vergis. Standaard met i7. En sony verplicht je momenteel om een 256GB SSD te nemen omdat de 128 niet leverbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verplicht 256gb sucks. Maar zoals iemand in het T&L al zei, is die nu 175e duurder maar heb je wel standaard een i7 en 8gb, die je zelf achteraf niet bij kan plaatsen. Dus duurder, maar ook sneller en meer geheugen. Die 128gb komt gewoon weer terug.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 14:04
Voor dit budget moet een X220 ook genoemd worden lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://tweakers.net/price...FjoCHMeoY8mkLqSPOT6jtr3Bw

Weet iemand toevallig welke versies wel of geen IPS scherm hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 12:07:
In het geval van de Air dan wel de i7 variant neem ik aan? Valt nog ruim binnen het budget.
Enkel de 256 GB versie wordt geleverd met i7 en deze begint al bij € 1499, dus dat gaat niet lukken. En verder ben ik het eens met Darkstone: ook ik vind de meerprijs voor meer opslag en/of een iets snellere processor is het niet waard.

Toen de Sony Z ook nog met i5 geleverd kon worden was dat in mijn ogen de beste optie. Nu wordt het weer lastig.

Misschien dat voor eind mei nog iets gebeurt. Sony Z met Ivy bridge? De nieuwe Zenbooks? Maar dat wordt afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ook nog de nieuwe samsungs: arnoud_h in "Samsung Series 9 Ervaringen en Discussie" maar again, dat zal wel te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 14:46:
http://tweakers.net/price...FjoCHMeoY8mkLqSPOT6jtr3Bw

Weet iemand toevallig welke versies wel of geen IPS scherm hebben?
Voor zover ik kan zien hebben deze geen van allen een IPS scherm, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Regeneration schreef op zondag 13 mei 2012 @ 18:33:
[...]

Enkel de 256 GB versie wordt geleverd met i7 en deze begint al bij € 1499, dus dat gaat niet lukken. En verder ben ik het eens met Darkstone: ook ik vind de meerprijs voor meer opslag en/of een iets snellere processor is het niet waard.
Als je het over de Air hebt klopt dat niet helemaal. De duurste 11.6" basis config (1149) heeft de mogelijkheid om voor 300 euro te upgraden naar een ssd van 256GB. Voor de 13.3" moet je de duurste basis config (1499) nemen. De goedkoopste basis configs van de 11.6" (949) en 13.3" (1249) hebben resp. 64GB en 128GB ssd's die je niet naar 256GB kunt upgraden. Beetje vaag want in het specs overzicht melden ze helemaal onderaan dat het voor alle 4 basis configs kan.
Kortom de beste koop zou de 13.3" zijn als je graag 256GB aan dataopslag wil. Dit omdat de accuduur van dit model beter is en het een iets snellere cpu heeft als de 11.6" versie met 256GB ssd. Staat tegenover dat ie dan wel weer wat groter is.

Gezien de geruchten over nieuwe modellen rond de WWDC is het misschien interessant om nog even te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We kunnen niet 'wachten' het artikel gaat 1 juni live. Dat is het schema nu eenmaal. Al zou ik inderdaad iedereen aanraden om te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:54
Ik denk dat het in het algemeen wel het vermelden waard is dat de nieuwe Ivy Bridge en nieuwe Macbooks er bijna aan komen. Toch iets om in het oog te houden tijdens het kiezen.

Dat gezegd zijnde vind ik de Samsung er ook wel interessant uit zien. Grootste punt waar die te kort schiet is de 1366x768 resolutie imo.
Maar ik wacht zelf in ieder geval nog wel op de nieuwe 13" Macbooks :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderbz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-03-2022
@Malantur Ook de nieuwe 9 Serie van Samsung komt er in Juni aan. Naast het geheel nieuwe (slankere) design, zit in de nieuwe 9 series ook Ivy Bridge. (Review T.net: reviews: Samsungs ultraportable-topmodel: de Series 9).
Bovendien ook een stuk beter scherm (resolutie van 1600x900, brightness van 400nits en matte finish)
Ik zou dus wachten op deze nieuwe Samsung 9 serie ipv de oude 9 serie te kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door sanderbz op 14-05-2012 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik niet. De nieuwe samsung word op z'n goedkoopste €1300. En dan is hij direct minder interessant. Als de samsung je aan staat, kan je hem beter nu kopen. Iets met een betere prijs/kwaliteitsverhouding komt er volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik blijf het jammer vinden dat je bij de MacBook Air niet het grote nadeel voor veel mensen aangeeft: OS/X. Dat gaat in veel gevallen een "deal-breaker" zijn, zeker bij zakelijke aankopen. Een extra Windows-licentie geeft ook nog extra kosten, verminderde batterijduur, en daarnaast is de connectiviteit veel minder door het ontbreken van allerlei poorten. Zeker bij een prijzige ultrabook mag dat best mee worden genomen.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 14-05-2012 01:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahh. Dat was ik even vergeten. Maar je hebt wel gelijk. Voor het gros van de tweakers is OSX een nadeel. Ik hoor toevallig bij die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderbz
@Dakstone Klopt, maar 300 euro op een prijs van 1000 euro krijg je dan ook beter:
- Design (slanker 12,9mm vs 16,3mm, en in mijn ogen (subjectief) stuk mooier)
- Gewicht (1,16 vs 1,33 kg = bijna 15% afgevallen)
- Processor (Ivy Bridge)
- Schermresolutie (1600x900 vs 1366x768)
- Schermkwaliteit (volgens diverse reviewsites nog beter)
- Grotere mousepad
Ik denk toch echt dat die opties het de moeite waard maken. Bovendien is nu de B versie (zelfde case/scherm, andere processor) al op verscheidene plekken (UK,DU) voor mid 1200 te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:00:
Ahh. Dat was ik even vergeten. Maar je hebt wel gelijk. Voor het gros van de tweakers is OSX een nadeel. Ik hoor toevallig bij die groep.
Dat is trouwens geen commentaar op de kwaliteit van OS/X, maar ook voor mij is OS/X niet wat ik wil (en ook op het werk problemen geeft) :) .

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 14-05-2012 01:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sanderbz schreef op maandag 14 mei 2012 @ 01:03:
@Dakstone Klopt, maar 300 euro op een prijs van 1000 euro krijg je dan ook beter:
- Design (slanker 12,9mm vs 16,3mm, en in mijn ogen (subjectief) stuk mooier)
- Gewicht (1,16 vs 1,33 kg = bijna 15% afgevallen)
- Processor (Ivy Bridge)
- Schermresolutie (1600x900 vs 1366x768)
- Schermkwaliteit (volgens diverse reviewsites nog beter)
- Grotere mousepad
Ik denk toch echt dat die opties het de moeite waard maken. Bovendien is nu de B versie (zelfde case/scherm, andere processor) al op verscheidene plekken (UK,DU) voor mid 1200 te koop.
Dat weet ik zo net nog niet hoor:
http://www.notebookcheck....aptop-Review.74151.0.html

De huidige samsung gaat langer mee op de accu. En de processor is geen argument: dat heb je in elke laptop als je even wacht. Al gaat de oude samsung natuurlijk verwijnen. Bovendien komt de nieuwe samsung in dezelfde prijsklasse als de ux32. En ik denk dat de samsung het dan moeilijk gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
ppl schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:14:
[...]

Als je het over de Air hebt klopt dat niet helemaal. De duurste 11.6" basis config (1149) heeft de mogelijkheid om voor 300 euro te upgraden naar een ssd van 256GB. Voor de 13.3" moet je de duurste basis config (1499) nemen. De goedkoopste basis configs van de 11.6" (949) en 13.3" (1249) hebben resp. 64GB en 128GB ssd's die je niet naar 256GB kunt upgraden.
Ah de 11,6" Air is er inderdaad ook nog. Maar in mijn ogen is dit een mindere koop, met name door het te kleine scherm met lagere resolutie. Met de Air doel ik eigenlijk altijd op de 13,3" versie. Maar ook voor de 11,6" heb ik dezelfde mening: de upgrades zijn de meerprijs niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Ik ben op zoek naar een lichte 13-14 incher, wou er een topic voor starten maar dacht kan mischien ook hier terrecht

Zoek er 1 met het liefst een 1920x1080 sherm (op pricewatch laat hij niks zien met schermformaat tusssen 13-14,5 inch.... terwijl ik wel door een review zag ( pricewatch: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart) ) dat de samsung wel in 1920x1080 te krijgen is... maar zie het nergens in de winkels aangeboden

bovendien wat nog 2 belangrijke punten voor mij zijn is dat de hdd/ssd makkelijk vervangbaar is en het apparaat op linux (ubuntu) kan draaien zonder al teveel gezeur

heeft iemand nog tips?

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan in [NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012 terecht. Dit is het discussietopic voor de komende NBBG op de frontpage. Maar als het vervangen van de SSD een eis is... dan blijft er volgens mij weinig anders over dan de V131. Al raad ik je op dit punt aan om te wachten. Er was al iemand die de opvolger in handen had, dus dat kan niet enorm lang meer duren.

De sony SA en lenovo T420s zijn ook redelijke keuzes. Verder is er volgens mij niets met een >768p scherm.

D3LTA in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook februari 2012"

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hoezo wil je dat het te vervangen is? Enkele apparaten gebruiken al erg goede SSD's. Samsung bijvoorbeeld gebruikt de 830 serie in de nieuwe NP900, (samen met de Crucial M4) de allround snelste SSD op de markt. Sony gebruikt Toshiba SSD's in de Z21 in RAID 0 met TRIM. Ook zeer snel.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 14-05-2012 14:29 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:56
Ik denk dat de poster bedoelt dat het bij een defect of upgrade makkelijk zelf te vervangen moet zijn, niet direct bij aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het ook al een vreemde eis.. Want daardoor vallen de Z en de ultrabooks meteen af, en laten dat nu haast de enige keuzes zijn waar een redelijk scherm in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

LaptopSmurf schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:30:
Ik denk dat de poster bedoelt dat het bij een defect of upgrade makkelijk zelf te vervangen moet zijn, niet direct bij aanschaf.
Zou kunnen, maar ik wil aannames niet gebruiken om een advies op te baseren :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Is ook weer waar, daar heb ik nog twee mooie gezegdes bij:

-Assumption is the mother of all f*ckups
-To assume is to make an ass of u and me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Snelle reacties, dank :)

Ik vergiste me, ik zei samsung met FHD scherm, maar de Sony bedoelde ik zoals de link

Hier staat de desbetreffende Sony met een 1920x1080 scherm: productreview: Sony Vaio VPCZ21L9E (Zwart) review door MicroStar_NL daar staat dat de gebruiker een versie heeft met 1920x1080 scherm ondanks dat alle winkels een 1600x900 aanbieden

In de pricewatch vindt ik hem niet..

Hij valt overigens af omdat ik onderaan de review las dat de schijf niet vervangbaar is...

---------------------------------------------------------
Zal eens wat duidelijker zijn

Wensen:
- Laptop dient gewoon portabel te zijn (13 tm max 14,5 inch) liefst zo licht mogelijk
- Hoog scherm resolutie (liefst 1920x1080 netals de Sony en anders dan maar wat lager)
- SSDs of HDDs makkelijk en snel vervangbaar zoals bij vele laptops (wordt met 2 verschillende SSDs of HDDs gewerkt)
- Budget +- 2000 euro @ max
- hardware werkend onder linux (ubuntu 11.10)

Op nieuwe modellen wachten gaat niet moet hem uiterlijk volgende week maandag thuis hebben

@ Darkston, ik weet dat het lastig is daarom hoopte ik dat iemand mij hier kon helpen :)

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
ninoxps schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:47:
---------------------------------------------------------
Zal eens wat duidelijker zijn

Wensen:
- Laptop dient gewoon portabel te zijn (13 tm max 14,5 inch) liefst zo licht mogelijk
- Hoog scherm resolutie (liefst 1920x1080 netals de Sony en anders dan maar wat lager)
- SSDs of HDDs makkelijk en snel vervangbaar zoals bij vele laptops (wordt met 2 verschillende SSDs of HDDs gewerkt)
- Budget +- 2000 euro @ max
- hardware werkend onder linux (ubuntu 11.10)

Op nieuwe modellen wachten gaat niet moet hem uiterlijk volgende week maandag thuis hebben
Je kan eens naar de Dell latitude serie kijken, ook in klein formaat beschikbaar, gemakkelijk open te halen, stevige gebouwd en full hd mogelijk. Wel geen ultrabook.

Ik ben zelf ook aan het uitkijken naar een ultrabook, ofwel de nieuwe Asus Zenbook, ofwel de Samsung 9 Series gaat het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
ben zelf een grote Dell fan (heb nu Vostro V13) maar die XPS 13 ultrabook gaat het hem denk ik niet worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt, de XPS 13 is echt verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
Ben dan eerder geneigd de V131 (eigenlijk geen Ultrabook) aan te schaffen dan de XPS 13. Betere value for money.

Of anders vreemdgaan en de Samsung 900X3A-A01NL aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt ook :+ De V131 was een paar maandjes terug enorm populair vanwege de relatief lage prijs en goede accuduur. Ik zie zelf ook niet direct waarom je de XPS 13 zou nemen in plaats van de V131. Neem dan inderdaad de samsung of macbook. Veel meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Jeetje, waar kijken mensen met hun ogen naar?

De retail versie van de vaio Z21L is verkrijgbaar voor 1250 euro (Pricewatch)! Er is gewoon geen echt goede reden om een andere ultrabook te kiezen boven de duizend... Maar goed daarintegen is darkstone zwaar anti-sony en ik pro vaio Z.

+ lichtste op de toshiba ultrabook na
+ enorm goede featureset
+ snelheid! Full voltage!
+ dual ssd in raid 0
+ erg goed 900p paneel
+ langste accuduur op de chronos na
+ sheetbattery optie voor 14 uur en word dan maar 1.3kg?
+ Full Voltage werkt ook (!!!) vanwege de erg goede koeling.. Alhoewel hij onder lange load het met moeite doet.

- toetsenbord heeft een erg lichte slag net zoals de macbook air..
- touchpad is ook ondermaats

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wil niet heel vervelend doen en de Z2 is een erg vet apparaat, maar:
1. Keyboard heeft kortere slag dan sommige andere ultrabooks, zoals de Air. De air vind ik fijner typen dan de Z.
2. De enige winkel waar de laptop onder de 1450 is heeft hem niet op voorraad. En we hebben wel vaker gezien dat een laptop erg goedkoop wordt aangeboden, niet op voorraad is en later ineens voor een andere prijs erop staat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderbz
Dat is de X3B, die heeft zelfde casing maar nog een Sandy, en geen Ivy Bridge (X3C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCeQbe.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 21:35
de nieuwe vaio zal buiten het budget liggen waarschijnlijk :
SVZ1311C5E via sony.be: 1.534,98 € Incl. BTW

nog even wachten op reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

35e erbuiten...maar wel full voltage i7 quad core in 1,18kg dus imho zeker het vermelden waard.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:16:
We kunnen niet 'wachten' het artikel gaat 1 juni live. Dat is het schema nu eenmaal. Al zou ik inderdaad iedereen aanraden om te wachten.
Dat maakt niets uit. Je kunt dit beter als advies in de guide vermelden als de Air aangeraden wordt om teleurstelling en boosheid bij lezers te voorkomen. Presenteer zoiets dan als tip of zo. Mag de lezer lekker zelf bepalen of ie meteen koopt of toch even wacht ;) Daarnaast zijn er ook mensen die dit soort draadjes gewoon doorlezen en niet weten dat er op de WWDC mogelijk wat gaande is. Juist om die reden heb ik het hier ook neergezet. Het was dus niet een advies naar de BBG schrijvers, het is een hint voor wie dit draadje leest en wie mogelijk de Air op z'n lijstje heeft staan.
gambieter schreef op maandag 14 mei 2012 @ 00:57:
Ik blijf het jammer vinden dat je bij de MacBook Air niet het grote nadeel voor veel mensen aangeeft: OS/X. Dat gaat in veel gevallen een "deal-breaker" zijn, zeker bij zakelijke aankopen.
Dat laatste is vooruitlopen op de zaken en moet je vooral niet doen. Het ligt er maar net aan hoe je dingen bekijkt. Als je het beperkt tot de grafische sector dan is iets als Windows eerder een dealbreaker dan OS X. Dat gaat ook al aardig op voor de wetenschappelijke wereld waar Macs en Linux een flink aandeel hebben. In de administratieve wereld is het weer een vrijwel Windows-only verhaal.

Ik denk dat je dit verhaal veel breder moet trekken. Op dit moment zijn er bij het publiek van tweakers.net 3 systemen die de klok slaan: Windows, OS X en Linux. Het zou fijn zijn als daar rekening mee wordt gehouden en er in ieder geval iets in de guides over wordt gezegd. Ik denk dat er ook wel aardig wat animo is of de betreffende ultrabook leuk is met iets als Ubuntu. Zeker op zakelijk gebied is deze laatste interessant aan het worden omdat ze hard bezig zijn om zichzelf bij diverse computerfabrikanten gecertificeerd te krijgen.

Met dat in het achterhoofd...op de frontpage stond een aankondiging van de Lenovo Thinkpad X1. Wellicht dat dit nog een optie is voor de mensen die Linux willen draaien. Standaard doet ie Windows 7 maar gezien de reputatie van Thinkpads en Lenovo op gebied van Linux zou je verwachten dat Linux ook geen probleem zou moeten zijn. Wellicht leuk om uit te zoeken.
Regeneration schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:15:
Ah de 11,6" Air is er inderdaad ook nog. Maar in mijn ogen is dit een mindere koop, met name door het te kleine scherm met lagere resolutie.
Dat is puur persoonlijk. Verkoopcijfers laten zien dat dit kleine model erg populair is en ook heel goed verkoopt. Dat is niet zo raar want er zijn heel veel mensen die heel erg graag een soort van netbook van Apple willen hebben of juist de oude vertrouwde 12" modellen van de iBook en PowerBook terug willen zien. Die hebben nu hun zin gekregen met de 11.6" Air. Dus of het nou echt een mindere koop is...denk dat dat geheel ligt aan waar je naar op zoek bent. Moet het kleiner dan 13" zijn dan is dit een zeer geschikt apparaat en is die 13" de mindere koop (als in: te groot). Dat zal ongetwijfeld voor wel meer ultrabooks gelden. Misschien dat er wat criteria hieromtrent opgesteld moeten worden waarbij men wat mogelijkheden krijgt (als in categorie normale ultrabook, en categorie kleine ultrabook; wellicht gewoon bij alternatieven of in de tekst vermeld).

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 15-05-2012 22:53 . Reden: kleine toevoeging (Lenovo) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ppl schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 22:50:
Dat laatste is vooruitlopen op de zaken en moet je vooral niet doen. Het ligt er maar net aan hoe je dingen bekijkt. Als je het beperkt tot de grafische sector dan is iets als Windows eerder een dealbreaker dan OS X. Dat gaat ook al aardig op voor de wetenschappelijke wereld waar Macs en Linux een flink aandeel hebben. In de administratieve wereld is het weer een vrijwel Windows-only verhaal.
Als wetenschapper kan ik je uit ervaring met verschillende werkgevers (Europa) zeggen dat Windows veel vaker voorkomt op universiteiten dan Macs. Je hebt wel individuen die staan op een Mac, maar dat zijn vaak de uitzonderingen, niet de regel :) .

Echter, ik vind dat men best de MacBook Air kan kiezen, maar dan moet daar ook de beste Windows ultrabook bij, of in ieder geval bij de Air ook eerlijk aangeven wat de nadelen zijn. Hardware-technisch is die erg mooi, maar het gebrek aan poorten/connectiviteit zonder adapters is voor mij bijvoorbeeld een dealbreaker.
Ik denk dat je dit verhaal veel breder moet trekken. Op dit moment zijn er bij het publiek van tweakers.net 3 systemen die de klok slaan: Windows, OS X en Linux. Het zou fijn zijn als daar rekening mee wordt gehouden en er in ieder geval iets in de guides over wordt gezegd. Ik denk dat er ook wel aardig wat animo is of de betreffende ultrabook leuk is met iets als Ubuntu. Zeker op zakelijk gebied is deze laatste interessant aan het worden omdat ze hard bezig zijn om zichzelf bij diverse computerfabrikanten gecertificeerd te krijgen.
Eensch :) . Alhoewel met de vaak standaard 128 GB grootte van de SSDs een multiboot minder aantrekkelijk is. Het is denk ik verstandig al te kiezen wat voor OS je gaat gebruiken bij de aanschaf, en daar kan de BBG bij adviseren.
Met dat in het achterhoofd...op de frontpage stond een aankondiging van de Lenovo Thinkpad X1. Wellicht dat dit nog een optie is voor de mensen die Linux willen draaien. Standaard doet ie Windows 7 maar gezien de reputatie van Thinkpads en Lenovo op gebied van Linux zou je verwachten dat Linux ook geen probleem zou moeten zijn. Wellicht leuk om uit te zoeken.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat nog niet is geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Vinand schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 09:39:
De retail versie van de vaio Z21L is verkrijgbaar voor 1250 euro (Pricewatch)! Er is gewoon geen echt goede reden om een andere ultrabook te kiezen boven de duizend...
Nou ik vind een 16:9 scherm toch echt een heel groot nadeel voor een zakelijke machine, voor mij een reden om hem niet aan te schaffen. Ik vind dat er nog steeds (te) weinig aandacht wordt geschonken aan hoe onpraktisch die beeldverhouding is voor de meeste professionele taken.
Ja mee eens, ik draai zelf ook met veel plezier linux op mijn Air, voor mij is het een belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
litemotiv schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:08:
[...]

Nou ik vind een 16:9 scherm toch echt een heel groot nadeel voor een zakelijke machine, voor mij een reden om hem niet aan te schaffen. Ik vind dat er nog steeds (te) weinig aandacht wordt geschonken aan hoe onpraktisch die beeldverhouding is voor de meeste professionele taken.
1440*900 is beter dan 1600*900, hoe?

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar niet met de huidige resoluties. Meer pixels is beter, en de verhouding doet er niet heel veel toe totdat we echte high-res schermen gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:11:
[...]
1440*900 is beter dan 1600*900, hoe?

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar niet met de huidige resoluties. Meer pixels is beter, en de verhouding doet er niet heel veel toe totdat we echte high-res schermen gaan krijgen.
Het gaat me dan vooral om de fysieke afmetingen waarin die pixels zich vertalen; een 13" 1440x900 Air is 1cm hoger en 1.5cm smaller dan een 13.3" 1600x900 Vaio, en toevallig heb ik wel wat aan ruimte in de hoogte (tekst/code) en niet aan ruimte in de breedte. Resoluties zeggen me niet zoveel, omdat mijn ogen toch een minimale tekstgrootte vragen om prettig te kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

[...]Als je het beperkt tot de grafische sector dan is iets als Windows eerder een dealbreaker dan OS X.
Ik las laatst een review ofzo op t.net waar uit benchmarks bleek dat met gelijke hardware W7 vaak net zo snel of sneller was. Wat jij zegt is een oordeel gebaseerd op hoe het was, niet hoe het is. Ik zal het morgen eens opzoeken (zo naar bed, 5:30 eruit :| )

Edit: Even snel wat gegoogled :)

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 15-05-2012 23:39 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

gambieter schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:01:
[...]

Als wetenschapper kan ik je uit ervaring met verschillende werkgevers (Europa) zeggen dat Windows veel vaker voorkomt op universiteiten dan Macs. Je hebt wel individuen die staan op een Mac, maar dat zijn vaak de uitzonderingen, niet de regel :) .
Das leuk want ik zit in eenzelfde positie en zie nou exact het tegenovergestelde plaatje :) Ja het is voornamelijk Windows maar je ziet ook veel Linux en steeds meer Macs en ook iPads. Het lijkt er wel op dat Linux een beetje uit de gratie raakt want er zijn steeds meer mensen die 'm inruilen voor een Mac. Je ziet het ook aan de IT afdelingen van universiteiten. Men begint zo langzamerhand de ommezwaai te maken naar het officieel supporten van Macs in de organisatie vanwege de vraag (voornamelijk die van externen die bijv. op een onderwijspositie zitten). Daarbij opgeteld is er nu ook een trend naar het bring your own device principe waarbij eenieder z'n eigen spul meeneemt en de IT afdeling hierin voorziet wat betreft infrastructuur en bepaalde services. Vandaar dat ik ook liever zie dat men het wat breder maakt en gewoon deze 3 OS's belicht.
Echter, ik vind dat men best de MacBook Air kan kiezen, maar dan moet daar ook de beste Windows ultrabook bij, of in ieder geval bij de Air ook eerlijk aangeven wat de nadelen zijn. Hardware-technisch is die erg mooi, maar het gebrek aan poorten/connectiviteit zonder adapters is voor mij bijvoorbeeld een dealbreaker.
Ik denk dat dit laatste sowieso een probleem gaat worden want als iets echt een ultrabook moet zijn zul je 'm klein en plat moeten zien te maken. Dat heeft gevolgen voor het aantal en soort poorten die erop zitten. Ik denk echter dat het prima mogelijk is om een dunne kleine laptop te maken waar je wel een ethernet poort in hebt zitten zoals bij de Folio.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat nog niet is geprobeerd?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Lenovo heeft de laatste tijd wel wat minder aandacht voor Linux maar die dingen blijken in de praktijk toch gewoon prima met Linux te functioneren.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:11:
Meer pixels is beter, en de verhouding doet er niet heel veel toe totdat we echte high-res schermen gaan krijgen.
Ja en nee. Je hebt een verbetering wat scherpte betreft en zo maar huidige interfaces houden hier vrijwel geen rekening mee. Het gevolg is dat alles kleiner is: afbeeldingen maar ook tekst. We zitten op dit moment met resoluties te werken in systemen die niet mee schalen met als gevolg dat voor velen de letters gewoonweg onleesbaar zijn tenzij ze er bijna letterlijk met hun neus op het scherm gaan zitten. Ook niet als je de DPI omhoog schroeft want dat geldt alleen voor tekst, de rest van de interface schaalt niet mee waardoor dingen volledig uit z'n verband worden gerukt en tekst ook vrij vaak wegvalt. Op dit moment is hoger dus absoluut geen verbetering wanneer dingen goed leesbaar moeten blijven.

Edit: dat is leuk dat jij dat kan maar dat betekent niet dat een ander dat ook kan. Ik ken voorbeelden van professoren die dure laptops hebben gekocht die na 2 weken in de kast zijn beland en daar 2 jaar lang hebben gelegen omdat men de letters niet kon lezen. Het verzoek om letters groter te maken is er eentje die regelmatig voorbij komt en welke zeer zeker niet alleen maar afkomstig is van oudere mensen. Als je een bril hebt met een negatieve dioptrie worden dingen standaard al een stuk kleiner. Die mensen hebben het extra lastig.
JT schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Ik las laatst een review ofzo op t.net waar uit benchmarks bleek dat met gelijke hardware W7 vaak net zo snel of sneller was. Wat jij zegt is een oordeel gebaseerd op hoe het was, niet hoe het is. Ik zal het morgen eens opzoeken (zo naar bed, 5:30 eruit :| )

Edit: Even snel wat gegoogled :)
Lijkt me beter dat je eerst zoiets opzoekt en pas daarna een reply tikt ;) Die review waar jij het over hebt test applicaties die op verschillende systemen draaien. Daarna maakt men de klassieke fout om de resultaten door te trekken naar OS en hardware niveau terwijl die totaal niet zijn getest. Het enige wat die test zegt is iets over de verschillende versies van hetzelfde pakket van de fabrikant. Het is niet raar dat daar verschil in zit. De ene fabrikant besteed meer aandacht aan hun versie voor een bepaald OS waardoor de app voor het ene OS minder buggy is, meer features heeft en het qua performance beter doet. Wat je soms ook ziet is dat men versies om en om ontwikkeld zoals Microsoft dat doet met Office. Daardoor loopt de Windows versie voor totdat ze met een nieuwe versie voor de Mac uitbrengen die dan weer voorloopt tot de nieuwe Windows versie komt, enz. Bij Macs is het belangrijk om te weten wat er gebeurd wanneer je Windows 7 erop installeert via bijv. boot camp. Wat men vaak niet weet is dat dan IDE mode aanstaat voor Windows ipv AHCI. Dat maakt best een behoorlijk verschil in performance. Men heeft dan al snel de scheve situatie waarbij de ene machine wel AHCI doet maar de ander niet.

Performance is echter niet waar ik op doelde. Ik kwam laatst iemand tegen die een Mac wilde hebben. Er is echter van hoger hand bepaald dat dit niet mocht. Die persoon baalde als een stekker omdat hij in de loop der jaren alleen maar met een Mac heeft gewerkt. Al zijn scripts en andere zaken die hij had gemaakt functioneerden alleen in bepaalde software voor de Mac. Voor hem hield dat in dat hij alles moest aanpassen zodat het op de Windows versies ging werken. Dan maakt de performance geen moer uit, de tijd die je nodig hebt om bijv. 10 jaar aan spul te herschrijven zul je daar echt niet mee goed maken. Dat is wat er dan ook van toepassing is binnen die grafische sector. Performance is maar 1 klein onderdeeltje, er spelen veel meer factoren een rol.

Succes met opstaan morgen...kolere vroeg zeg :X

[ Voor 33% gewijzigd door ppl op 15-05-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk op dit moment met 1080p @ 15.6" en kan alles op armlengte nog goed lezen. Sterker nog, ik heb geen moeite jouw post te lezen met 80% browser zoom.. Alleen zien de letters er poep uit. Meer is dan weldegleijk beter, en als je het niet kan lezen, dan kom je toch automatisch bij de samsung uit. Overigens schaalt KDE uitstekend met DPI als ik een klasgenoot van mij mag geloven. Metro is ook 100% schaalbaar. Maar dat is pas over een half jaar een argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ppl schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:33:
Ik denk dat dit laatste sowieso een probleem gaat worden want als iets echt een ultrabook moet zijn zul je 'm klein en plat moeten zien te maken. Dat heeft gevolgen voor het aantal en soort poorten die erop zitten. Ik denk echter dat het prima mogelijk is om een dunne kleine laptop te maken waar je wel een ethernet poort in hebt zitten zoals bij de Folio.
Als Toshiba het kan, moeten anderen het ook kunnen ;) . Ook morgen ga ik weer plezier hebben van de fullsize VGA, en zometeen van de fullsize LAN, HDMI en 3 USB poorten etc op mijn Portege Z830. Die heeft echter weer allerlei andere dingen waar Toshiba het nog beter moet doen (beeldscherm, teveel scherpe randjes en trage SSD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Hoe lang doet die het op een accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lang zat als ik de meest recente ultrabook review na sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:43:
Ik werk op dit moment met 1080p @ 15.6" en kan alles op armlengte nog goed lezen. Sterker nog, ik heb geen moeite jouw post te lezen met 80% browser zoom.. Alleen zien de letters er poep uit. Meer is dan weldegleijk beter, en als je het niet kan lezen, dan kom je toch automatisch bij de samsung uit. Overigens schaalt KDE uitstekend met DPI als ik een klasgenoot van mij mag geloven. Metro is ook 100% schaalbaar. Maar dat is pas over een half jaar een argument.
metro schaalt idd goed,
maar zodra je weer in de windows omgeving komt is het toch allemaal klein. browser gebruik ik desktop ff voor, niet de metro variant.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard. Maar met een browser is schalen geen probleem. Schaalt gewoon netjes met DPI, afhankelijk van je browser. Firefox maakt wel de fout het standaard zoom niveau standaard op 100% te houden, zelfs met een mega-DPI setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Gaat iets niet geheel goed met je tags maar die accuduur is wel nice. Misschien dat die Portege toch maar weer op mijn lijstje moet :)

@mrc4nl: Linux, Solaris, OS X, etc. hebben er ook last van. Bij Linux is het wel vaak afhankelijk van dingen als de windowmanager en de gebruikte theme/fonts. Ik moet zeggen dat de situatie wel steeds verbeterd.

Metro...ja das die interface die iedereen wel op z'n tablet wil hebben maar compleet afschiet voor gebruik op laptops/desktops :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:55:
Gaat iets niet geheel goed met je tags maar die accuduur is wel nice. Misschien dat die Portege toch maar weer op mijn lijstje moet :)
Ik zie zelf het nut van VGA + hdmi niet. Aangezien je dan een maximale resolutie van 1200p hebt. Niet iets waaar veel mensen tegenaan lopen, maar wel iets waarvoor ik met alle liefde een dongel meesleep.
Metro...ja das die interface die iedereen wel op z'n tablet wil hebben maar compleet afschiet voor gebruik op laptops/desktops :P
Ik niet. Ik snap de fuss niet zo, je kan gewoon op de desktop blijven werken, en metro is qua startmenu een groter verbetering.. als je de hotkeys kent.

Het is zeker geen falend concept, maar wel iets wat nog een paar jaar nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ppl schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:55:
Ik gebruik hem nu sinds half december, en heb er ook al behoorlijk mee gereisd. De batterijduur is gewoon goed, 5-6 uur bj normaal gebruik. Scherm is matig, en ik erger me aan de scherpe randen van de polssteun. Zelf heb ik geen vergelijking aangaande de snelheid van de SSD, maar hij werkt prettig op Win7 64=bit Enterprise.

Gewicht is echt bijna onmerkbaar, ik heb al een paar keer gedacht dat ik de laptop vergeten was in mijn rugzak, het papier is zwaarder :p
Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:59:
Ik zie zelf het nut van VGA + hdmi niet. Aangezien je dan een maximale resolutie van 1200p hebt. Niet iets waaar veel mensen tegenaan lopen, maar wel iets waarvoor ik met alle liefde een dongel meesleep.
Je presenteert nooit? ;)

Ik heb nog niet met een >1200p monitor te maken gehad, dus HDMI voldoet goed :)

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 16-05-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:59:
[...]
Op dit moment zwerven er allerlei oude en nieuwe beamers rond waarbij de oudjes nog aan vga doen en de nieuwelingen al over zijn op hdmi. Zelfde gaat op voor tv's.
Ik heb overigens ook weinig problemen met het meeslepen van een dongel wat beeld betreft maar dat komt omdat ik persoonlijk dat amper op mijn laptop gebruik. Mij ging het bij die Portege eigenlijk meer om de eth poort en de 3 usb aansluitingen. HDMI is een fijn pluspunt en die VGA boeit mij dan weer niet.
Ik niet. Ik snap de fuss niet zo, je kan gewoon op de desktop blijven werken, en metro is qua startmenu een groter verbetering.. als je de hotkeys kent.
Het probleem zit 'm in een aantal dingen. Je moet nu met toetsenbord en muis dingen doen die voor een tablet zijn ontwikkeld en daardoor ook zijn bedoeld om door een vinger te worden bediend. Dat geeft bij velen een nogal onnatuurlijk gevoel. Op moment dat je een tablet a la een Wacom gebruikt verdwijnt dat al snel maar daar kunnen de meesten dan weer niet mee omgaan.
Een ander punt is het feit dat ze bij Microsoft de oude interface nog vast blijven houden. Mensen moeten 2 systemen onthouden en dat zorgt voor enorm veel verwarring en een hele hoge leercurve.
De hotkeys zijn belangrijker geworden en die kennen geeft je een heel groot voordeel maar dat is ook exact het nadeel. Je moet kennis hebben van hotkeys wil het lekker werken. Deels omdat dingen nou over verschillende plekken verspreid staan terwijl het voorheen wat centraler stond (klik op start en voila; nu verspreid over een plek of 6) en deels omdat het met de muis gewoonweg niet lekker werkt (aka puntje 1).
Het is zeker geen falend concept, maar wel iets wat nog een paar jaar nodig heeft.
Precies. Voor wat het nu is, is het gewoon niet bij gebruikers aan de man te krijgen. Het werkt op diverse punten te onnatuurlijk en omslachtig waardoor ze heel snel de weg compleet kwijt zijn. Veel frustratie, weinig productiviteit. Iemand had een mockup gemaakt die de 2 systemen samen liet smelten. Dat was een beter idee geweest omdat je dan nog maar 1 systeem hebt die op tablet, laptop en desktop ook goed werkt met zowel vinger, pen, muis en toetsenbord. Er moet in ieder geval nog heel wat aan gesleuteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag nog, met VGA zelfs. Maar voor die ene keer dat ik presenteer voldoet een €5 dealextreme miniDP -> VGA adapter uitstekend. Al zit er op mijn huidige laptop nog VGA. Gebruik ik zelf redelijk vaak voor externe schermen op school.
ppl schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 00:27:
[...]
Het probleem zit 'm in een aantal dingen. Je moet nu met toetsenbord en muis dingen doen die voor een tablet zijn ontwikkeld en daardoor ook zijn bedoeld om door een vinger te worden bediend. Dat geeft bij velen een nogal onnatuurlijk gevoel. Op moment dat je een tablet a la een Wacom gebruikt verdwijnt dat al snel maar daar kunnen de meesten dan weer niet mee omgaan.
Een ander punt is het feit dat ze bij Microsoft de oude interface nog vast blijven houden. Mensen moeten 2 systemen onthouden en dat zorgt voor enorm veel verwarring en een hele hoge leercurve.
De hotkeys zijn belangrijker geworden en die kennen geeft je een heel groot voordeel maar dat is ook exact het nadeel. Je moet kennis hebben van hotkeys wil het lekker werken. Deels omdat dingen nou over verschillende plekken verspreid staan terwijl het voorheen wat centraler stond (klik op start en voila; nu verspreid over een plek of 6) en deels omdat het met de muis gewoonweg niet lekker werkt (aka puntje 1).
Ik heb zo'n wacom pen. Enne... microsoft is er in geslaagd dat ding half te slopen in windows 8 ten opzichte van windows 7, en wat er stuk is is niet eens drivematige features, maar puur windows dingen.

Daarnaast ben ik het niet met je eens wat betreft de touch vs keyboard interface. Ik doe het liefst zo veel mogelijk met het toetsenbord, en daar werkt metro oneindig veel beter dan de klassieke interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:33

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik had ook een keer een wacom pen and touch gekocht voor mn laptop, gestures waren grappig maar ik had gehoopt dat het als een touchscreen kon werken, maar helaas is dat alleen met het pennetje. daarom weer teruggebracht. t ging mij om het touch gedeelte

voor metro gebruik ik ook de muis om de app aan te klikken, en te scrollen door de apps
metro is gewoon fijn omdat je programma's zelf kan ordenen, en niet alleen alfabetisch
ey whut 2 t&l topics?

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 16-05-2012 00:42 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is bedoeld voor de discussie over de samenstelling van het komende NBBG topic. Dat andere topic is bedoeld voor standaard discussies en aankoopadvies. Wat we hier eigenlijk ook aan het doen zijn...

Als het aan mij zou liggen wordt het de samsung. De Z is te duur, de zenbook te veel kleine puntjes, en de air zou op zich ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

De Samsung is zeker een mooi ding voor het geld. Ik vind wel dat de Z genoemd moet worden. Valt "slechts" 35e buiten het budget maar heeft wel een quad core full voltage in een laptop van 1,18kg met Ultrabook afmetingen en raid 0 SSD. Imho de enige échte high-end ultrabook, de rest is imho meer middenklasse.
[...]

Lijkt me beter dat je eerst zoiets opzoekt en pas daarna een reply tikt ;) Die review waar jij het over hebt test applicaties die op verschillende systemen draaien. Daarna maakt men de klassieke fout om de resultaten door te trekken naar OS en hardware niveau terwijl die totaal niet zijn getest. Het enige wat die test zegt is iets over de verschillende versies van hetzelfde pakket van de fabrikant. Het is niet raar dat daar verschil in zit. De ene fabrikant besteed meer aandacht aan hun versie voor een bepaald OS waardoor de app voor het ene OS minder buggy is, meer features heeft en het qua performance beter doet. Wat je soms ook ziet is dat men versies om en om ontwikkeld zoals Microsoft dat doet met Office. Daardoor loopt de Windows versie voor totdat ze met een nieuwe versie voor de Mac uitbrengen die dan weer voorloopt tot de nieuwe Windows versie komt, enz. Bij Macs is het belangrijk om te weten wat er gebeurd wanneer je Windows 7 erop installeert via bijv. boot camp. Wat men vaak niet weet is dat dan IDE mode aanstaat voor Windows ipv AHCI. Dat maakt best een behoorlijk verschil in performance. Men heeft dan al snel de scheve situatie waarbij de ene machine wel AHCI doet maar de ander niet.
Maw, Apple is niet meer de koning wat betreft performance :) Vraag me trouwens af of we het wel over dezelfde review hebben; als jij weet welke het is kan je dan eens een link posten?
Performance is echter niet waar ik op doelde. Ik kwam laatst iemand tegen die een Mac wilde hebben. Er is echter van hoger hand bepaald dat dit niet mocht. Die persoon baalde als een stekker omdat hij in de loop der jaren alleen maar met een Mac heeft gewerkt. Al zijn scripts en andere zaken die hij had gemaakt functioneerden alleen in bepaalde software voor de Mac. Voor hem hield dat in dat hij alles moest aanpassen zodat het op de Windows versies ging werken. Dan maakt de performance geen moer uit, de tijd die je nodig hebt om bijv. 10 jaar aan spul te herschrijven zul je daar echt niet mee goed maken. Dat is wat er dan ook van toepassing is binnen die grafische sector. Performance is maar 1 klein onderdeeltje, er spelen veel meer factoren een rol.
Wel raar dat dat soort scripts dan zo platform afhankelijk zijn. En inderdaad speelt er natuurlijk veel meer mee. Wat jij beschrijft is ook een van de redenen waarom Windows in het administratieve circuit voorlopig nog wel de grootste blijft.
Succes met opstaan morgen...kolere vroeg zeg :X
Ja, echt superfijn, een werkgever die je reisuren van huis naar de klant niet uitbetaald waardoor je met de trein moet ipv de auto als je naar Limburg kan :') Dan kan ik werken en de uren declareren :r

[ Voor 83% gewijzigd door JT op 16-05-2012 08:49 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
[...]
Dat is puur persoonlijk. Verkoopcijfers laten zien dat dit kleine model erg populair is en ook heel goed verkoopt.[...]
Ho ho, het was meer een uitleg waarom ik de 11.6" variant over het hoofd had gezien.

litemotiv schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:08:
[...]
Nou ik vind een 16:9 scherm toch echt een heel groot nadeel voor een zakelijke machine [...]
En hoeveel niet 16:9 schermen zijn er? Volgens mij alleen Apple. Bovendien is 1600 x 900 toch echt meer pixels dan 1440 x 900. Ik heb ook de voorkeur voor meer pixels in de hoogte, maar die optie is er momenteel gewoon niet. Eingenlijk wat Darkstone dus ook al zei.

Wat betreft de discussie over Linux voor de NBBG: dat is in mijn ogen best lastig. Linux wordt niet standaard geleverd op notebooks en het is volgens mij heel moeilijk om in de tijd om een NBBG voor te bereiden, van elke notebook uit te zoeken of Linux er goed op draait. En dan heb je nog dus de discussie welke Linux versie.

[...]

Ja en nee. Je hebt een verbetering wat scherpte betreft en zo maar huidige interfaces houden hier vrijwel geen rekening mee. Het gevolg is dat alles kleiner is: afbeeldingen maar ook tekst.[...]
Je hebt je nu over verschil tussen 1366 x 768 en 1600 x 900 op een 13" scherm? Dan ben je echt flink aan het overdrijven. 1920 x 1080 is zelfs al een tijdje mogelijk op 13" scherm (Sony Z) en natuurlijk het is persoonlijk maar het is nog steeds werkbaar.

Terug ontopic:

Mijn mening:Ik zou de Vaio Z als winnaar aanwijzen, maar dat komt eigenlijk meer doordat de rest binnenkort vervangen wordt en dat niet als 'best buy' kan aanwijzen... En ik zou zeker ook melden dat de anderen binnenkort vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik denk dat je wel kan stellen dat Linux prima draait met een enkele GPU en NVidia hybride, ATI is een moeilijker verhaal.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ha, denk dat het die was ja :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 22:16:
Waarom zo star? Zeker bij notebooks is er zo'n beetje eens in het jaar een nieuwe refresh, dan pas je toch het schema daarop aan? Mensen die niet willen wachten met aanschaf kunnen nog prima met de vorige NBBG toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 00:32:
Ik heb zo'n wacom pen. Enne... microsoft is er in geslaagd dat ding half te slopen in windows 8 ten opzichte van windows 7, en wat er stuk is is niet eens drivematige features, maar puur windows dingen.
Wacom heeft anders een hele goede reputatie in het stuk maken van hun eigen driver spul dus ik zou het niet geheel op Windows schuiven. Aan de andere kant, Win8 is nog altijd een ontwikkelversie dus kunnen er dingen stuk zijn.
Daarnaast ben ik het niet met je eens wat betreft de touch vs keyboard interface. Ik doe het liefst zo veel mogelijk met het toetsenbord, en daar werkt metro oneindig veel beter dan de klassieke interface.
Het gaat er niet om wat jij en ik er van vinden. Wij zijn techneuten en kijken er heel anders naar als de gemiddelde gebruiker. Die zijn overwegend negatief over Windows 8. Ze snappen het gewoonweg niet. Die groep is wel de grootste groep gebruikers en waar fabrikanten zich voornamelijk op richten. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met zowel Windows 8 als het ultrabook segment. Misschien iets voor de volgende NBBG.
JT schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 08:42:
Maw, Apple is niet meer de koning wat betreft performance :) Vraag me trouwens af of we het wel over dezelfde review hebben; als jij weet welke het is kan je dan eens een link posten?
Dat ligt eraan op welk vlak je kijkt maar als we het beperken tot Adobe spul dan zijn ze dat al een geruime decennium niet meer. Dat heeft meer met Adobe te maken dan met het OS aangezien Adobe zich meer op Windows is gaan richten. Maar goed, men koopt een machine nog altijd om diverse redenen. Prettig in gebruik is daar ook een onderdeel van. De HP Folio is qua hardware weer erg prettig qua feel e.d. Toetsenbord en trackpad vond ik minder.
Volgens mij was het ook de link die Darkstone post plus een andere review die zich ook meer beperkte tot fotobewerking (gezien de claim dat dit beter zou gaan op OS X dan op Windows; is niet per definitie zo trouwens).
Regeneration schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:05:
Wat betreft de discussie over Linux voor de NBBG: dat is in mijn ogen best lastig. Linux wordt niet standaard geleverd op notebooks en het is volgens mij heel moeilijk om in de tijd om een NBBG voor te bereiden, van elke notebook uit te zoeken of Linux er goed op draait. En dan heb je nog dus de discussie welke Linux versie.
Dat is een goed punt. Je kunt dat echter beperken tot de wat meer gangbare versies zoals Ubuntu, Red Hat/CentOS en SUSE. Daar is vaak ook wat makkelijker informatie over te vinden wat support betreft. Het hoeft van mij overigens ook niet uitgebreid, dat zijn de BBG's toch niet (je hebt zo ongeveer 1 pagina per model). Je moet ze meer zien als een zetje om verder te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:05:
[...]

Wacom heeft anders een hele goede reputatie in het stuk maken van hun eigen driver spul dus ik zou het niet geheel op Windows schuiven. Aan de andere kant, Win8 is nog altijd een ontwikkelversie dus kunnen er dingen stuk zijn.
touch flicks (windows feature) stopt @ random met werken in firefox en dergelijke applicaties, en doet het na een tijd @ random weer..
Klikken werkt niet in metro.
De 'four corners' werken niet met een (absoluut) pen device. Wel met het touchpad.

Dat lijkt me niet wacom's schuld.
nietorigineel schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:36:
[...]

Waarom zo star? Zeker bij notebooks is er zo'n beetje eens in het jaar een nieuwe refresh, dan pas je toch het schema daarop aan? Mensen die niet willen wachten met aanschaf kunnen nog prima met de vorige NBBG toe.
Dat klopt wel. Maar het schema is nu eenmaal dat het artikel de 1e van de maand live gaat. Daarnaast bepaal ik niet wanneer het artikel live gaat, maar de redactie. Ik organiseer alleen de topics omdat ik toch in de materie zit. Dat wil overigens niet zeggen dat ik het niet met de redactie eens ben. Je kan altijd wel blijven wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
...Je kan altijd wel blijven wachten.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Eens per jaar is er een nieuwe tick of tock van intel. Eens per jaar een nieuwe line-up van AMD. Dat zijn wat mij betreft 2 momenten (als het meezit 1) die je sowieso mee wil pakken. De rest van het jaar gebeurt er vaak weinig spannends.

Als je zelf al zegt dat
Al zou ik inderdaad iedereen aanraden om te wachten.
, lijkt me dat zeker in dit geval beter voor een paar weken uitstel gekozen had kunnen worden. Zeker gezien alle tijd en moeite die erin gaan zitten.

Slechts mijn 2 centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Regeneration schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 12:05:
[...]

En hoeveel niet 16:9 schermen zijn er? Volgens mij alleen Apple. Bovendien is 1600 x 900 toch echt meer pixels dan 1440 x 900. Ik heb ook de voorkeur voor meer pixels in de hoogte, maar die optie is er momenteel gewoon niet. Eingenlijk wat Darkstone dus ook al zei.
Een iPhone4 heeft ook relatief een hoop pixels, maar dat maakt het nog geen ideale form factor voor de meeste 'professionele' taken. Dat klinkt flauw, maar als je op zoek gaat naar de ideale machine voor een professional, dan is het aantal pixels uiteindelijk niet zo belangrijk, schermverhouding en kwaliteit (kleurbereik / contrast / kijkhoeken) wel.

Wat mij betreft zou de 16:10 verhouding de Air duidelijk bonuspunten moeten geven in deze categorie, misschien zelfs wel als signaal naar andere fabrikanten.
[...]
Bij Macs is het belangrijk om te weten wat er gebeurd wanneer je Windows 7 erop installeert via bijv. boot camp. Wat men vaak niet weet is dat dan IDE mode aanstaat voor Windows ipv AHCI. Dat maakt best een behoorlijk verschil in performance. Men heeft dan al snel de scheve situatie waarbij de ene machine wel AHCI doet maar de ander niet.
Ik weet niet hoe dat met Win7 zit, maar op Linux kan je in ieder geval wel gewoon in AHCI draaien op je Mac (als je vanaf EFI boot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
litemotiv schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:10:

Een iPhone4 heeft ook relatief een hoop pixels, maar dat maakt het nog geen ideale form factor voor de meeste 'professionele' taken.
Relatief ja. ;) 960 × 640 is volgens mij nog steeds minder dan 1600 x 900 volgens mij.
Dat klinkt flauw, maar als je op zoek gaat naar de ideale machine voor een professional, dan is het aantal pixels uiteindelijk niet zo belangrijk, schermverhouding en kwaliteit (kleurbereik / contrast / kijkhoeken) wel.
Natuurlijk, maar ik zei toch dat ik ook liever meer pixels in de hoogte wil? Echter meer pixels gaat voor mij (tot op zekere hoogte) toch voor de schermverhouding, want je hebt dan meer ruimte om te werken. Bovendien heeft de 1600 x 900 evenveel pixels in de hoogte als 1440 x 900 dus je verliest geen werkruimte in de hoogte. Stel het was 1600 x 900 en 1512 x 945, dan wordt het anders. De 16:10 verhouding heeft nog steeds minder pixels, maar omdat er meer pixels in de hoogte zijn zou ik eerder van die 1512 x 945 resolutie gaan. Verder had ik volgens mij nergens gezegd dat kwaliteit van het scherm niet belangrijk was, integendeel ik vind dat ook belangrijk, maar dan wordt het wel erg lastig.
[...]
Wat mij betreft zou de 16:10 verhouding de Air duidelijk bonuspunten moeten geven in deze categorie, misschien zelfs wel als signaal naar andere fabrikanten.
Dat is misschien nog wel het stomme, fabrikanten "kopiëren" dingen van Apple, maar kwalitatief goede schermen gebruiken en hoge resolutie met meer pixels in de hoogte wordt niet overgenomen...

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 17-05-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Regeneration schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Natuurlijk, maar ik zei toch dat ik ook liever meer pixels in de hoogte wil? Echter meer pixels gaat voor mij (tot op zekere hoogte) toch voor de schermverhouding, want je hebt dan meer ruimte om te werken. Verder had ik volgens mij nergens gezegd dat kwaliteit van het scherm niet belangrijk was, integendeel ik vind dat ook belangrijk, maar dan wordt het wel erg lastig.
True... Ik heb zelf een Vaio Z gehad, prima machine, maar ik werd compleet gestoord van de 16:9 schermverhouding. Voor de meeste taken die voor mij als professional belangrijk zijn had ik niks aan de extra ruimte in de breedte, en telkens miste ik fysieke ruimte in de hoogte. Na een paar maanden heb ik de Z verkocht en ingeruild voor een 1280x800 Macbook Pro, en daar heb ik echt veel meer plezier van gehad, juist vanwege het scherm. De extra pixels van de Z heb ik geen moment gemist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
litemotiv schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:40:
[...]

True... Ik heb zelf een Vaio Z gehad, prima machine, maar ik werd compleet gestoord van de 16:9 schermverhouding. Voor de meeste taken die voor mij als professional belangrijk zijn had ik niks aan de extra ruimte in de breedte, en telkens miste ik fysieke ruimte in de hoogte. Na een paar maanden heb ik de Z verkocht en ingeruild voor een 1280x800 Macbook Pro, en daar heb ik echt veel meer plezier van gehad, juist vanwege het scherm. De extra pixels van de Z heb ik geen moment gemist. :)
Welke resolutie had die Vaio Z dan? 1366 x 768? Dan zou ik ook voor 1280 x 800 kiezen, want dan krijg je wel meer pixels in de hoogte, ondanks dat je in totaal minder pixels hebt. Nu heb je vaak zo'n dergelijke keus niet. De volgorde voor mij is 1366 x 768 → 1440 x 900 → 1600 x 900 → 1680 x 1050 → 1920 x 1080, andere keuze heb je momenteel helaas niet in de notebook wereld, waarbij de 16:10 enkel nog door Apple wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Regeneration schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:47:
[...]

Welke resolutie had die Vaio Z dan? 1366 x 768? Dan zou ik ook voor 1280 x 800 kiezen, want dan krijg je wel meer pixels in de hoogte, ondanks dat je in totaal minder pixels hebt. Nu heb je vaak zo'n dergelijke keus niet. De volgorde voor mij is 1366 x 768 → 1440 x 900 → 1600 x 900 → 1680 x 1050 → 1920 x 1080, andere keuze heb je momenteel helaas niet in de notebook wereld, waarbij de 16:10 enkel nog door Apple wordt gebruikt.
De fysieke afmetingen van de verschillende Z's zijn natuurlijk hetzelfde, en mijn ogen vragen om letters die minimaal een X-aantal millimeter hoog zijn, niet een X-aantal pixels. Ik ben het met je eens dat 900 pixels op 6,5" verticale hoogte (13.3" 16:9 scherm) beter is dan 768 pixels, maar dat bepaalt alleen dat die letters uit iets meer pixels zijn opgebouwd, het heeft geen invloed op het totaal aantal regels/karakters dat ik verticaal op een scherm kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
litemotiv schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:59:
[...]

De fysieke afmetingen van de verschillende Z's zijn natuurlijk hetzelfde, en mijn ogen vragen om letters die minimaal een X-aantal millimeter hoog zijn, niet een X-aantal pixels.
Dat klopt dus niet, zie de afbeeldingen in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen. Meer pixels in de hoogte geeft meer regels, om het zo maar even te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
Regeneration schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 12:54:
[...]

Dat klopt dus niet, zie de afbeeldingen in [Ervaringen] laptops met hoge resolutie schermen. Meer pixels in de hoogte geeft meer regels, om het zo maar even te noemen.
Meer regels op hetzelfde schermformaat betekent kleinere letters, toch?

Oftewel;

768px → 900px op 6.5" hoogte

is hetzelfde als:

Fontgrootte 12px → 10px bij 768px op 6.5" hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen vinden veel mensen de 'standaard' 94pdi achterlijk groot. Mijn scherm heeft 144dpi, en zelfs met browser zoom op 80% heb ik geen enkele moeite om het te lezen. Kleiner kan helaas niet, want dan beginnen de letters uit 5x5 pixels te bestaan... Dat ziet er niet uit.

http://members.ping.de/~sven/dpi.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
litemotiv schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 13:05:
[...] Meer regels op hetzelfde schermformaat betekent kleinere letters, toch?
Sorry, ik had je reactie verkeerd gelezen. :X

Dat je het niet kan lezen, zou kunnen komen doordat de letters niet scherp genoeg worden weergegeven door de relatief lage resolutie. Wellicht dat je met hogere resoluties en dan heb ik het over > ~1920 x 1080 op 13,3" wat ~165 dpi is beter kan lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Regeneration op 17-05-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:30:

touch flicks (windows feature) stopt @ random met werken in firefox en dergelijke applicaties, en doet het na een tijd @ random weer..
Klikken werkt niet in metro.
De 'four corners' werken niet met een (absoluut) pen device. Wel met het touchpad.

Dat lijkt me niet wacom's schuld.
Het touch verhaal is iets wat ze bij Wacom nog onder de knie moeten krijgen. Dat werkt met hun spul echt voor geen meter :X Die andere dingen kunnen komen omdat het een beta versie is. Ik heb met diverse input devices gemerkt dat de eerste Windows 8 Consumer Preview versie (inmiddels zijn er al aardig wat updates voor verschenen via de Windows Updates) nou niet bepaald lekker deed. Inmiddels is dat een ander verhaal, werkt wel prima. Die vier hoeken blijven inderdaad lastig, sneltoetsen zijn veel makkelijker in Windows 8.
litemotiv schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:10:
Ik weet niet hoe dat met Win7 zit, maar op Linux kan je in ieder geval wel gewoon in AHCI draaien op je Mac (als je vanaf EFI boot).
Zie daar het probleem. Linux werkt niet lekker met Boot Camp, wel met iets als rEFIt en dan gebruik je de gewone EFI. Bij Boot Camp maak je gebruik van de BIOS extension in EFI en die staat kennelijk ingesteld op IDE ipv AHCI. De EFI support in Windows 7 is in ieder geval een andere dan die door Macs gebruikt worden. Wellicht dat je nog wat met rEFIt kunt voor Windows, dat heb ik nog niet uitgezocht. Het is in ieder geval wel iets waar je rekening mee moet houden.

Wat lettergroottes betreft is het vrij simpel. Op dit moment is alles nog aan pixels gekoppeld waardoor een hogere resolutie er voor zorgt dat de pixels kleiner wordt. Kleinere pixels betekent door deze koppeling ook meteen kleinere fonts. Het lijkt allemaal scherper maar het is ook allemaal kleiner. Het hidpi verhaal wat in iOS gebruikt wordt is een manier om dingen toch nog goed leesbaar en binnen de juiste verhoudingen te houden. Niet geheel resolutie onafhankelijk maar toch een beetje. Het hoeft eigenlijk ook helemaal niet compleet resolutie onafhankelijk omdat na iets van 300dpi het menselijk zicht het toch al niet meer opmerkt. Waar resolutie onafhankelijkheid wel weer handig is, is het inspelen op mensen die problemen met hun zicht hebben. Denk daarbij aan slechtzienden maar ook aan jezelf als je een dagje ouder bent. Vroeg of laat zul je toch met een leesbril te maken gaan krijgen. Er zitten dus grenzen aan het aantal pixels op een scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn een week verder. Wat is er gebeuerd?

De samsung is niet meer leverbaar.
De Z is ietswat in prijs gestegen (€1500-ish)
Review van de nieuwe zenbook: http://www.anandtech.com/

De samsung valt obv. af. De zenbook wat mij betreft ook. De nieuwe is zo veel beter. De oude aanraden, is simpelweg een slechte keus. Dan blijven over de Z en de air. Ik vind persoonlijk nog steeds dat de Z te veel compromissen maakt om het lage gewicht te bereiken. Maar de air is ook stevig aan de prijs... Heeft er iemand nog doorslaggevende argumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 19:28:
We zijn een week verder. Wat is er gebeuerd?

De samsung is niet meer leverbaar.
De Z is ietswat in prijs gestegen (€1500-ish)
Review van de nieuwe zenbook: http://www.anandtech.com/

De samsung valt obv. af. De zenbook wat mij betreft ook. De nieuwe is zo veel beter. De oude aanraden, is simpelweg een slechte keus. Dan blijven over de Z en de air. Ik vind persoonlijk nog steeds dat de Z te veel compromissen maakt om het lage gewicht te bereiken. Maar de air is ook stevig aan de prijs... Heeft er iemand nog doorslaggevende argumenten?
Wat dacht je van als advies geven allemaal nog even een week of 4 tot 6 te wachten en de NBBG van juni op te schuiven naar juli?

Met de introductie van de mainstream mobile ivy bridge is het überhaupt gewoon een slechte tijd om een ultrabook te kopen zoals je zelf eigenlijk al zegt. Ik zou gewoon de NBBG opschorten naar juli omdat je voor juni eigenlijk geen goed advies kunt geven.

Zeker als je ziet wat er aan komt met de nieuwe Zenbooks de 900X3C van Samsung, de nieuwe van Acer, Lenovo en HP die allemaal rond juni geïntroduceerd worden.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Lijkt mij een goed advies want als je uiteindelijk maar 2 ultrabooks over houdt is dat wel erg karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 14:46
Een advies om nog even de nieuwe lichting af te wachten (die er heel veelbelovend uitziet!), is natuurlijk ook een advies ;)

Beter dat, dan mensen een halfbakken oplossing aanprijzen.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond nog steeds dat het artikel gewoon online moet volgende week. Maar aan de andere kant wordt het wel een beetje een NBBG van niets op deze manier. We raden de macbook air aan, maar de koper moet er rekening mee houden dat aankomende dinsdag het huidige model vervangen wordt. Ehh...

Ik zal de redactie eens om input vragen. Ik ben sowieso niet degene die daarover gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Het lijkt nu allemaal wel heel dichtbij te komen. Maar aan de andere kant, kan je nooit voorspellen wat er gaat komen. Het zou kunnen dat de notebooks pas in augustus komen of goed verkrijgbaar zijn. Dus mochten we nu een NBBG moeten opstellen zal je het moeten doen met wat nu te koop is, uiteraard met een vermelding erbij dat hoogstwaarschijnlijk half juni nieuwe modellen komen.

Jammer dat die Sony Z nu € 1.564,01 kost. Als die nu juist een kleine prijsverlaging had gekregen was er verder geen discussie meer. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Regeneration op 24-05-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het embargo verloopt op 3 juni. Dus.. ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Regeneration schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 00:09:
Het lijkt nu allemaal wel heel dichtbij te komen. Maar aan de andere kant, kan je nooit voorspellen wat er gaat komen. Het zou kunnen dat de notebooks pas in augustus komen of goed verkrijgbaar zijn. Dus mochten we nu een NBBG moeten opstellen zal je het moeten doen met wat nu te koop is, uiteraard met een vermelding erbij dat hoogstwaarschijnlijk half juni nieuwe modellen komen.

Jammer dat die Sony Z nu € 1.564,01 kost. Als die nu juist een kleine prijsverlaging had gekregen was er verder geen discussie meer. :P
Hoe zit het dan eigenlijk met de Vaio Z21L in plaat van de Z23L

Ondanks dat deze de sloomst i5 van de full voltage series heeft, is die alsnog zo een 15% sneller dat de i7 in de macbook/Asus.. Maar toch met het 900p, trim raid 0 ssd, lager gewicht, hetzelfde complete featureset en een betere accuduur...

Erg jammer dat de prijs 100 euro hoger is dan het eerst was, maar alsnog met kop en schouder de nummer 1 high end in mijn ogen...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-09 21:32
Ik neem aan dat die Z duurder is geworden omdat er al Ivy (i7-3612QM) in zit. Althans, dat zegt ie als je er eentje wilt samenstellen op de Sony site, die kant en klare is nog wel Sandy bridge. Dan ben je in elk geval al wel klaar voor juni. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
108rogar schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 10:21:
Ik neem aan dat die Z duurder is geworden omdat er al Ivy (i7-3612QM) in zit. Althans, dat zegt ie als je er eentje wilt samenstellen op de Sony site, die kant en klare is nog wel Sandy bridge. Dan ben je in elk geval al wel klaar voor juni. :)
Nee, toen deze nieuwe Z werd uitgebracht was deze 1535 euro op de Sony webshop, maar Sony heeft wel vaker dat ze de prijs iets of veel veranderen. Ik heb meerdere keren gezien dat sommige Sony notebook in de afgelopen jaar soms wel honderd euro goedkoper werden voor een paar weken en daarna weer honderd euro duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 15:59
Pfff zit de hele tijd tweakers te refreshen en te hopen op een nieuwsbericht wanneer de 900X3C geleverd kan worden. Of de nieuwe zenbook, of de lenovo, maar in ieder geval 1 van de 3 op korte termijn want ik trek dit zo niet langer. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
kikker81 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 11:44:
Pfff zit de hele tijd tweakers te refreshen en te hopen op een nieuwsbericht wanneer de 900X3C geleverd kan worden. Of de nieuwe zenbook, of de lenovo, maar in ieder geval 1 van de 3 op korte termijn want ik trek dit zo niet langer. :P
Moet je minstens nog 10 dagen wachten, namelijk tot 3 juni. Die dag verloopt het embargo van Intel op de nieuwe processoren. Hou dan nog rekening mee dat het nog wel even duurt voordat alles goed en wel verkrijgbaar is en je het apparaat hebt ontvangen ben je minimaal dus 3 weken verder. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikker81
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 15:59
Regeneration schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:27:
[...]

Moet je minstens nog 10 dagen wachten, namelijk tot 3 juni. Die dag verloopt het embargo van Intel op de nieuwe processoren. Hou dan nog rekening mee dat het nog wel even duurt voordat alles goed en wel verkrijgbaar is en je het apparaat hebt ontvangen ben je minimaal dus 3 weken verder. :P
Nu nog maar 9 dagen dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Lenovo heeft aangekondigd dat de notebooks vanaf 5 juni beschikbaar zijn, dus ik denk eerlijk gezegd niet dat we heel lang hoeven te wachten op de rest. Vergeet niet dat de laptopfabrikanten alle notebooks voor deze CPU refresh al lang gereed hadden, maar moesten wachten op Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

Ik wil in ieder geval minimaal een 1080p scherm IPS of soortgelijk met goede kleurechtheid om te photoshoppen. De schermen op ultrabooks zijn allemaal ondermaats, de macs incluis.
Die nieuwe ivy bridge gaat echt niet zoveel verbetering brengen qua performance, icm met een SSD, maar het scherm, daar is nog veel winst te behalen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vaio SV-Z13.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De redactie heeft gesproken:
Dan houden we het bij een Basis- en Budget-categorie wmb Darkstone. Eerlijk gezegd komt mij dat ook wel beter uit, Wout is volgende week niet beschikbaar voor de NBBG omdat hij zich voorbereid op Computex en ik heb zelf ook geen zeeen van tijd
aldus Olaf. Dan stellen we de thin-en-light NBBG een paar maandjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Goed plan :)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1