gambieter schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:01:
[...]
Als wetenschapper kan ik je uit ervaring met verschillende werkgevers (Europa) zeggen dat Windows veel vaker voorkomt op universiteiten dan Macs. Je hebt wel individuen die staan op een Mac, maar dat zijn vaak de uitzonderingen, niet de regel

.
Das leuk want ik zit in eenzelfde positie en zie nou exact het tegenovergestelde plaatje

Ja het is voornamelijk Windows maar je ziet ook veel Linux en steeds meer Macs en ook iPads. Het lijkt er wel op dat Linux een beetje uit de gratie raakt want er zijn steeds meer mensen die 'm inruilen voor een Mac. Je ziet het ook aan de IT afdelingen van universiteiten. Men begint zo langzamerhand de ommezwaai te maken naar het officieel supporten van Macs in de organisatie vanwege de vraag (voornamelijk die van externen die bijv. op een onderwijspositie zitten). Daarbij opgeteld is er nu ook een trend naar het bring your own device principe waarbij eenieder z'n eigen spul meeneemt en de IT afdeling hierin voorziet wat betreft infrastructuur en bepaalde services. Vandaar dat ik ook liever zie dat men het wat breder maakt en gewoon deze 3 OS's belicht.
Echter, ik vind dat men best de MacBook Air kan kiezen, maar dan moet daar ook de beste Windows ultrabook bij, of in ieder geval bij de Air ook eerlijk aangeven wat de nadelen zijn. Hardware-technisch is die erg mooi, maar het gebrek aan poorten/connectiviteit zonder adapters is voor mij bijvoorbeeld een dealbreaker.
Ik denk dat dit laatste sowieso een probleem gaat worden want als iets echt een ultrabook moet zijn zul je 'm klein en plat moeten zien te maken. Dat heeft gevolgen voor het aantal en soort poorten die erop zitten. Ik denk echter dat het prima mogelijk is om een dunne kleine laptop te maken waar je wel een ethernet poort in hebt zitten zoals bij de Folio.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat nog niet is geprobeerd?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Lenovo heeft de laatste tijd wel wat minder aandacht voor Linux maar die dingen blijken in de praktijk toch gewoon prima met Linux te functioneren.
Ja en nee. Je hebt een verbetering wat scherpte betreft en zo maar huidige interfaces houden hier vrijwel geen rekening mee. Het gevolg is dat alles kleiner is: afbeeldingen maar ook tekst. We zitten op dit moment met resoluties te werken in systemen die niet mee schalen met als gevolg dat voor velen de letters gewoonweg onleesbaar zijn tenzij ze er bijna letterlijk met hun neus op het scherm gaan zitten. Ook niet als je de DPI omhoog schroeft want dat geldt alleen voor tekst, de rest van de interface schaalt niet mee waardoor dingen volledig uit z'n verband worden gerukt en tekst ook vrij vaak wegvalt. Op dit moment is hoger dus absoluut geen verbetering wanneer dingen goed leesbaar moeten blijven.
Edit: dat is leuk dat jij dat kan maar dat betekent niet dat een ander dat ook kan. Ik ken voorbeelden van professoren die dure laptops hebben gekocht die na 2 weken in de kast zijn beland en daar 2 jaar lang hebben gelegen omdat men de letters niet kon lezen. Het verzoek om letters groter te maken is er eentje die regelmatig voorbij komt en welke zeer zeker niet alleen maar afkomstig is van oudere mensen. Als je een bril hebt met een negatieve dioptrie worden dingen standaard al een stuk kleiner. Die mensen hebben het extra lastig.
JT schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 23:25:
[...]
Ik las laatst een review ofzo op t.net waar uit benchmarks bleek dat met gelijke hardware W7 vaak net zo snel of sneller was. Wat jij zegt is een oordeel gebaseerd op hoe het was, niet hoe het is. Ik zal het morgen eens opzoeken (zo naar bed, 5:30 eruit

)
Edit:
Even snel wat gegoogled :)
Lijkt me beter dat je eerst zoiets opzoekt en pas daarna een reply tikt

Die review waar jij het over hebt test applicaties die op verschillende systemen draaien. Daarna maakt men de klassieke fout om de resultaten door te trekken naar OS en hardware niveau terwijl die totaal niet zijn getest. Het enige wat die test zegt is iets over de verschillende versies van hetzelfde pakket van de fabrikant. Het is niet raar dat daar verschil in zit. De ene fabrikant besteed meer aandacht aan hun versie voor een bepaald OS waardoor de app voor het ene OS minder buggy is, meer features heeft en het qua performance beter doet. Wat je soms ook ziet is dat men versies om en om ontwikkeld zoals Microsoft dat doet met Office. Daardoor loopt de Windows versie voor totdat ze met een nieuwe versie voor de Mac uitbrengen die dan weer voorloopt tot de nieuwe Windows versie komt, enz. Bij Macs is het belangrijk om te weten wat er gebeurd wanneer je Windows 7 erop installeert via bijv. boot camp. Wat men vaak niet weet is dat dan IDE mode aanstaat voor Windows ipv AHCI. Dat maakt best een behoorlijk verschil in performance. Men heeft dan al snel de scheve situatie waarbij de ene machine wel AHCI doet maar de ander niet.
Performance is echter niet waar ik op doelde. Ik kwam laatst iemand tegen die een Mac wilde hebben. Er is echter van hoger hand bepaald dat dit niet mocht. Die persoon baalde als een stekker omdat hij in de loop der jaren alleen maar met een Mac heeft gewerkt. Al zijn scripts en andere zaken die hij had gemaakt functioneerden alleen in bepaalde software voor de Mac. Voor hem hield dat in dat hij alles moest aanpassen zodat het op de Windows versies ging werken. Dan maakt de performance geen moer uit, de tijd die je nodig hebt om bijv. 10 jaar aan spul te herschrijven zul je daar echt niet mee goed maken. Dat is wat er dan ook van toepassing is binnen die grafische sector. Performance is maar 1 klein onderdeeltje, er spelen veel meer factoren een rol.
Succes met opstaan morgen...kolere vroeg zeg
[
Voor 33% gewijzigd door
ppl op 15-05-2012 23:49
]