signature
Ik zit nog steeds met deze foutmelding.M.v.Veelen schreef op donderdag 17 oktober 2013 @ 16:24:
Heel vreemd, als ik Force Version Check doe, krijg ik nu ineens ook "No update needed"....? Maar evengoed wel de melding "Unable to find your git executable - either delete your .git folder and run from source OR set git_path in your config.ini to enable updates.". Raar. Ik heb Sickbeard gestalt, de config.ini aangepast met git_path = "/opt/bin/git" en daarna Sickbeard gestart.
Als ik naar /opt/bin ga, dan zie ik git wel staan (geen directory), hoezo dan die foutmelding?
Blijkbaar gaat het automatisch updaten niet zoals het moet. Hoe kan ik op een andere manier updaten zonder de huidige settings kwijt te raken? Iemand een instructie daarvoor?
In de config "/opt/bin/git" gezet, met en zonder haakjes.
Handmatige update geprobeerd via:
/opt/bin/git pull https://github.com/midgetspy/Sick-Beard.git
Dan krijg ik de volgende melding:
fatal: Not a git repository (or any parent up to mount point /mnt/pools/A/A0)
Stopping at filesystem boundary (GIT_DISCOVERY_ACROSS_FILESYSTEM not set).
Iemand nog een idee hoe ik eindelijk mijn Sick-Beard kan updaten?
EDIT:
Heb nog een aantal stappen gedaan zonder succes..
- Sickbeard opnieuw gedownload, en bestanden overgezet.
Als ik sickbeard nu op start krijg ik het volgende:
1
2
3
| 2014-06-13 09:21:54 MAIN :: git version returned : /bin/sh: git: command not found, treat as error for now 2014-06-13 09:21:54 MAIN :: No git specified, can't use git commands 2014-06-13 09:21:54 CHECKVERSION :: No git specified, can't use git commands |
Als ik check of git geïnstalleerd krijg ik een error:
1
2
| root@NAS-SERVER:/# git --version -sh: git: command not found |
1
2
| root@NAS-SERVER:/mnt/pools/A/A0/Media/.Apps/Sick-Beard# git --version -sh: git: command not found |
Denk dan installeer ik git nog een keer..
1
2
3
4
5
6
7
8
| root@NAS-SERVER:/# /opt/bin/ipkg update Downloading http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/cs08q1armel/cross/unstable/Packages Updated list of available packages in /opt/lib/ipkg/lists/cross Downloading http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/cs08q1armel/native/unstable/Packages Updated list of available packages in /opt/lib/ipkg/lists/native Successfully terminated. root@NAS-SERVER:/# /opt/bin/ipkg install git Installing git (1.8.4.2-1) to root... |
Als ik nu git --version blijft die komen met de zelfde code..
Iemand een idee?
[ Voor 34% gewijzigd door hugohugohugo op 13-06-2014 09:46 . Reden: Aantal extra dingen uitgeprobeerd. ]
Probeer eens SB te stoppen en dan de config file aan te passen. gebruik géén haakjes, dus alleen invullen:
/opt/bin/git
En dan SB weer starten (je kunt in de config dan ook meteen even kijken of /opt/bin/git goed staat ingevuld). Je zou dan via SB zelf moeten kunnen updaten (mits er een update is). Ik heb dit altijd zo gedaan en nu ook in SickRage zo werkend.
[ Voor 12% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-06-2014 15:35 ]
¯\_(ツ)_/¯
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| 2014-06-13 16:41:31 CP Server Thread-9 :: "/opt/bin/git" pull origin development returned : From https://github.com/midgetspy/Sick-Beard * branch development -> FETCH_HEAD error: Your local changes to the following files would be overwritten by merge: data/interfaces/default/home.tmpl sickbeard/helpers.py sickbeard/name_parser/parser.py sickbeard/name_parser/regexes.py sickbeard/postProcessor.py sickbeard/properFinder.py sickbeard/search_queue.py sickbeard/show_name_helpers.py sickbeard/show_queue.py sickbeard/tv.py sickbeard/webapi.py sickbeard/webserve.py Please, commit your changes or stash them before you can merge. Aborting Updating f7e20ec..90d08cc |
Maar goed, je kunt zien wat er op welke poort zit met het commando
netstat -lptn
Je git install werkt naar behoren. Er zijn alleen files aangepast die nog niet zijn ingechecked. Daarom gaat git niet verder omdat hij dan niet precies weet wat er gedaan moet worden. Als je bewust geen files hebt aangepast kun je het volgende doen (uit mijn hoofd).hugohugohugo schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 16:43:
Bedankt voor je antwoord, als ik in mijn config zet zonder haakjes krijg ik de volgende error in mijn log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 2014-06-13 16:41:31 CP Server Thread-9 :: "/opt/bin/git" pull origin development returned : From https://github.com/midgetspy/Sick-Beard * branch development -> FETCH_HEAD error: Your local changes to the following files would be overwritten by merge: data/interfaces/default/home.tmpl sickbeard/helpers.py sickbeard/name_parser/parser.py sickbeard/name_parser/regexes.py sickbeard/postProcessor.py sickbeard/properFinder.py sickbeard/search_queue.py sickbeard/show_name_helpers.py sickbeard/show_queue.py sickbeard/tv.py sickbeard/webapi.py sickbeard/webserve.py Please, commit your changes or stash them before you can merge. Aborting Updating f7e20ec..90d08cc
1
2
| cd <naar pad van sickbeard> /opt/bin/git checkout . |
Dit gaat alle files af en zal ze opnieuw uitchecken. Wat ik gedaan heb in deze situatie is ipv de "." (punt) de file naam invullen zodat alleen deze uitgecheckt wordt
Top, het werkt. dank je wel.WoKo schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:29:
[...]
Je git install werkt naar behoren. Er zijn alleen files aangepast die nog niet zijn ingechecked. Daarom gaat git niet verder omdat hij dan niet precies weet wat er gedaan moet worden. Als je bewust geen files hebt aangepast kun je het volgende doen (uit mijn hoofd).
code:
1 2 cd <naar pad van sickbeard> /opt/bin/git checkout .
Dit gaat alle files af en zal ze opnieuw uitchecken. Wat ik gedaan heb in deze situatie is ipv de "." (punt) de file naam invullen zodat alleen deze uitgecheckt wordt
ix4-300d-firmware-4-1-102-29716
Update erop gezet, gui ziet er goed uit.
Nu kijken of ik sabnzb weer aan de praat krijg.
- init-opt.sh moet toegevoegd worden onderaan <Group Level="1">. Dus vlak boven </Group> einde van Group Level"1", onder de mozyclient.
Moet dit aangepast worden?, mozy client zit er niet meer in?
Edit:
alles werkt weer!
[ Voor 31% gewijzigd door no1san op 20-07-2014 12:04 ]
Het lijkt er namelijk op dat het outbound verkeer niet allemaal even lekker loopt. Ik krijg namelijk wel keurig alle gegevens van de series en afleveringen binnen, maar de rss feeds of andere URL's naar de neb providers werken ineens niet meer waardoor het log volstroomt met foutmeldingen, maar er geen enkele neb meer wordt gevonden en geen enkele aflevering meer wordt gedownload.
Ik hoor graag of iemand deze problemen ook heeft gehad en hoe die het heeft opgelost.
voorbeeld van zo'n foutmelding terwijl de URL wel degelijk werkt:
2014-08-06 15:50:19 CHECKVERSION :: Check scene exceptions update failed. Unable to get URL: http://midgetspy.github.i...exceptions/exceptions.txt
Edit: ook in Autosub werkt niets meer. Voorbeeld van een foutmelding:
2014-08-06 16:15:46,859 ERROR getSubLink: The server returned an error for request http://api.subtitleseeker...episode=05&language=Dutch
[ Voor 15% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-08-2014 16:16 ]
¯\_(ツ)_/¯
Doe eens een SSH sessie en kijk eens op er extern wat bereikbaar is, Google bv ?M.v.Veelen schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 16:07:
Zijn er nog (actieve) gebruikers hier die hun iX2-dl onlangs een update hebben gegeven naar de laatste firmware en daarnaast gebruik maken van Sick-Beard of SickRage ?
Het lijkt er namelijk op dat het outbound verkeer niet allemaal even lekker loopt. Ik krijg namelijk wel keurig alle gegevens van de series en afleveringen binnen, maar de rss feeds of andere URL's naar de neb providers werken ineens niet meer waardoor het log volstroomt met foutmeldingen, maar er geen enkele neb meer wordt gevonden en geen enkele aflevering meer wordt gedownload.
Ik hoor graag of iemand deze problemen ook heeft gehad en hoe die het heeft opgelost.
voorbeeld van zo'n foutmelding terwijl de URL wel degelijk werkt:
2014-08-06 15:50:19 CHECKVERSION :: Check scene exceptions update failed. Unable to get URL: http://midgetspy.github.i...exceptions/exceptions.txt
Edit: ook in Autosub werkt niets meer. Voorbeeld van een foutmelding:
2014-08-06 16:15:46,859 ERROR getSubLink: The server returned an error for request http://api.subtitleseeker...episode=05&language=Dutch
Nslookup, tracert enz enz naar bv 8.8.8.8 of een ander publiek adres.
Weet niet of je ook de routing tabel kunt opvragen via cmd line?
/edit:
Als er firewall op zit, deze disablen.
Hoe vraag ik de routing tabel op via SSH ?
Edit:
Omdat het nooit kwaad kan heb ik besloten om eens alle stappen opnieuw uit te voeren, maar ik loop al gauw vast:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| MacBook-Pro-van-Marco-3:Volumes mvveelen$ ssh -l root 192.168.0.124 root@192.168.0.124's password: root@NAS:/# feed=http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/cs08q1armel/cross/unstable root@NAS:/# ipk_name=$(wget -qO- $feed/Packages | awk '/^Filename: ipkg-opt/ {print $2}') root@NAS:/# wget $feed/$ipk_name --2014-08-06 19:52:06-- http://ipkg.nslu2-linux.org/feeds/optware/cs08q1armel/cross/unstable/ Resolving ipkg.nslu2-linux.org (ipkg.nslu2-linux.org)... 192.168.0.100 Connecting to ipkg.nslu2-linux.org (ipkg.nslu2-linux.org)|192.168.0.100|:80... connected. HTTP request sent, awaiting response... 401 Unauthorized Authorization failed. root@NAS:/# |
Authorization failed??? Ik log in als root met het juiste wachtwoord, dus dat is dan raar vind ik.
En, hoezo komt hij aanzetten met IP adres 192.168.0.100 ?? Dat is het IP adres van een netwerkschijf hier, maar ik snap niet wat hij daarmee moet??
Ik weet het echt even niet meer.....
Edit 2:
Teneinde raad de router, NAS, netwerkschijf en USB HDD losgekoppeld en even de bekabeling opnieuw aangesloten en netjes weggewerkt in de meterkast. Daarbij heb ik de netwerkschijf NIET meer aangesloten.
De boel weer aangezet en de berichtjes van SickRage en Autosub vlogen me om de oren: het werkt weer !!
Zou de netwerkschijf de boosdoener zijn geweest??
In ieder geval: ik ben heel blij dat het allemaal weer draait, ik wist echt niet meer wat ik nog kon proberen.
[ Voor 120% gewijzigd door M.v.Veelen op 06-08-2014 20:22 ]
¯\_(ツ)_/¯
Hoe zijn de temperaturen bij jullie?
Ik wil dit weten omdat ik nu moet gaan bepalen of ik deze nas nog wel betrouwbaar kan gebruiken met 2 schijven of dat ik naar een betere/andere oplossing moet kijken welke koeler draait.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
CPU 83°C/181°F
Systeemkaart 62°C/143°F
En na er een beetje mee gerommeld te hebben:
CPU 85°C/185°F
Systeemkaart 63°C/145°F
Interne ventilator 784 RPM
¯\_(ツ)_/¯
Edit: waar ik wel tegenaan loop is dat als ik een copyjob maak vanaf mijn mediaspeler naar de NAS dat de NAS na een poosje vastloopt. Terwijl als ik m'n MacBook Pro gebruik als tussenstation (dus ook trager) om te kopiëren, dat het dan wel goed gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door M.v.Veelen op 11-08-2014 20:33 ]
¯\_(ツ)_/¯
Ik denk het.realphoenikx schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:46:
Optware is dood? Geen updates meer?
Ik ga in ieder geval weer from scratch beginnen. 1 van de HDD's is uitgevallen en doet helemaal niets meer. Gelukkig de belangrijke data veilig elders ondergebracht, maar toch wel veel series die ik helemaal van A tot Z had binnengehaald ben ik kwijt. Echt heel vervelend. Ik hoop maar dat ik het leeuwendeel nog ergens kan vinden. Zucht.....
¯\_(ツ)_/¯
Was het een schijf die met de IX geleverd werd? Ik heb mijn IX voor garantie opgegeven waarna ik een RMA mocht doen. Zij hebben me eerst een nieuwe gestuurd en daar zat een pre-paid label bij.M.v.Veelen schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:50:
[...]
Ik ga in ieder geval weer from scratch beginnen. 1 van de HDD's is uitgevallen en doet helemaal niets meer. Gelukkig de belangrijke data veilig elders ondergebracht, maar toch wel veel series die ik helemaal van A tot Z had binnengehaald ben ik kwijt. Echt heel vervelend. Ik hoop maar dat ik het leeuwendeel nog ergens kan vinden. Zucht.....
Het rare was dat ik een IX had met 1x 2TB en ik een IX met 2x 1TB terug heb gekregen.
Verwijderd
Nu lijkt het op dit onding blijkbaar onmogelijk ook maar iets te installeren via apt ?
heb de tutorial geprobeerd maar deze lijkt toch niet te werken voor mij.
als ik mijn hele systeem (sb/sab/hp/transmission) niet kan overzetten naar de nas denk ik dat hij snel terug buiten zal liggen
is er ergens toch een andere omweg hierop dingen te kunnen installeren ? anders blijf ik afhankelijk van een 2e systeem om de downloads en dergelijke te regelen terwijl het de bedoeling was een andere server te kunnen uitschakelen.
Nee, het was een schijf die ik los had gekocht en daar zit 3 jaar garantie op. Alleen ben ik wel data kwijt en moet ik opnieuw alles installeren.WoKo schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:55:
[...]
Was het een schijf die met de IX geleverd werd? Ik heb mijn IX voor garantie opgegeven waarna ik een RMA mocht doen. Zij hebben me eerst een nieuwe gestuurd en daar zat een pre-paid label bij.
Het rare was dat ik een IX had met 1x 2TB en ik een IX met 2x 1TB terug heb gekregen.
Ik ben net begonnen en ga vanavond weer verder, maar ben er al wel achter dat niet alles meer werkt zoals het beschreven staat. Dat is wel balen. Python bijvoorbeeld moet echt 2.7 zijn en zo had ik nog wel meer gevonden wat niet werkt. Het wordt flink puzzelen denk ik.
Ik ga proberen NZBget te installeren, SickRage en AutoSub. Dan kan ik voorlopig weer even vooruit en zal ik heel wat series weer moeten opsnorren. Daarnaast zal hij een tijd zoet zijn met alle, middels RSYNC, veilig gestelde data weer terug te halen bij een externe NAS.
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb een Iomega (lenovo) IX2, waarvan ik de firmware sinds kort heb geupdate. Hiervoor draaide ik naar hartelust NZBGet via de FFP plugin van Mijzelf.
Het probleem is nu dat de daemon niet meer automatisch wordt opgestart tijdens het inschakelen van de NAS, en ik kan maar niet vinden waar dat probleem zich bevind. Het bestand ffp/start/nzbget.sh heeft de juiste rechten gekregen... Hij start niet automatisch maar door het volgende commando kan ik NZBget nu starten: ffp/start/nzbget.sh start (werkt dus wel)
Heeft er iemand een stappenplan hoe ik kan achterhalen waar het probleem zich bevind (hoe test ik of andere daemons wel worden gestart, wellicht moeten er nog opnieuw rechten worden toegekend aan fonz fun plug o.i.d.?
Bedankt!
Mijn vraag is: de ix2-dl van mijn schoonvader had 2 x 3TB schijven in RAID1 staan. Nu was 1 van de schijven stuk en heb ik die vervangen. De NAS gaat dan e.e.a. herstellen maar na een poosje geeft hij aan dat het niet gelukt is. Ook na meerdere pogingen gaat het mis.
Vraag: wat kan ik doen om het op te lossen? Moet ik de nieuwe schijf soms op een bepaalde manier eerst formatteren ofzo? Ik hoor graag van jullie wat de oplossing is, want google helpt me nog niet echt...
Edit: het was een kwestie van geduld hebben en een paar keer de NAS opnieuw opstarten
[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 21-09-2014 10:53 ]
¯\_(ツ)_/¯
Sinds kort ben ik gebruik gaan maken van de torrents-mogelijkheid van SickRage en ik zou graag willen dat de downloads die klaar zijn automatisch ook op de juiste plek worden geplaatst.
Wat heb ik nu:
SickRage -> nzb's worden door NZBget opgepakt en de downloads die klaar zijn, komen in:
/mnt/pools/A/A0/Media/TV-Shows/naam_van_de_serie/download_die_klaar_is_.mkv
De Torrents komen echter in /mnt/pools/A/A0/Media/Torrents terecht met de volgende structuur:
/mnt/pools/A/A0/Media/Torrents/torrent_naam1/bestandsnaam1.mkv
/mnt/pools/A/A0/Media/Torrents/torrent_naam2/bestandsnaam2.mkv
enz
Ik wil dat de afleveringen in de juiste map in de directory /mnt/pools/A/A0/Media/TV-Shows terechtkomen natuurlijk. Maar hoe stel ik dat in, en waar? Moet dat in Transmission zelf? Of moet ik in SickRage iets instellen?
Ik kom er even niet uit en zoals het nu draait is het toch nog wel veel heen en weer schuiven met bestanden.
Edit: ik laat trouwens SickRage het verplaatsen uitvoeren. Zou het kunnen dat SickRage simpelweg dit niet kan uitvoeren ivm. de rechten ofzo? Hoe pas ik de rechten dusdanig aan zodat de bestanden en de (sub)directories zulke rechten hebben dat SickRage ze kán verplaatsen? Ik las namelijk iets over een transmission-user en dat je dat aan moet passen??
Handmatig postprocessing werkt wel. Al haalt hij niet de andere meuk weg (maar dat vind ik niet zo heel erg). Hmmmm, zou ik dan gewoon langer moeten wachten ofzo?
[ Voor 19% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-10-2014 16:29 ]
¯\_(ツ)_/¯
--2014-10-14 08:02:07-- http://ipkg.nslu2-linux.o...g-opt_0.99.163-10_arm.ipk
Resolving ipkg.nslu2-linux.org (ipkg.nslu2-linux.org)... 140.211.169.161
Connecting to ipkg.nslu2-linux.org (ipkg.nslu2-linux.org)|140.211.169.161|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 74474 (73K) [text/plain]
Saving to: `ipkg-opt_0.99.163-10_arm.ipk.3'
0% [ ] 0 --.-K/s in 0.008s
Cannot write to `ipkg-opt_0.99.163-10_arm.ipk.3' (No space left on device).
Nu heb ik nog niet veel kaas gegeten van Linux. Ik heb nog wel gekeken naar de vrije ruimte met 'df/ opt'
Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on
/dev/mapper/md0_vg-vol1 16762880 12517584 4245296 75% /mnt/system
Zit ik in de verkeerde map te werken?
Dus de root.
Vanuit welke dir kan ik het beste gaan werken?
Maar nu het volgende:
root@NAS:/# tar -xOvzf $ipk_name ./data.tar.gz | tar -C / -xzvf -
tar (child): ./data.tar.gz: Cannot open: No such file or directory
tar (child): Error is not recoverable: exiting now
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
gzip: stdin: unexpected end of file
tar: Child returned status 1
tar: Error is not recoverable: exiting now
Met 'ls ipk*.*' zie ik ook geen bestanden. Mis ik die?
[ Voor 10% gewijzigd door happyhumor op 14-10-2014 14:48 ]
En, ik krijg nog weleens de volgende melding in Transmission:
Marvels.Agents.of.S.H.I.E.L.D.S02E04.Face.My.Enemy.720p.WEB-DL.DD5.1.H.264-BS[rarbg]
Error: No data found! Ensure your drives are connected or use "Set Location". To re-download, remove the torrent and re-add it.
1.42 GB of 1.42 GB (99.9%)
(de1080p versie is overigens daarna wél goed gegaan en zou de 720p versie moeten hebben vervangen)
Heeft deze melding te maken met dat een Torrent misschien te snel als 'klaar' wordt gezien en dan wordt gemoved?
Ik ben nog niet echt overtuigd van de gebruikersvriendelijkheid van de Torrent-mogelijkheid van SickRage...
[ Voor 7% gewijzigd door M.v.Veelen op 15-10-2014 13:19 ]
¯\_(ツ)_/¯
Hieronder plaats ik even een overzicht van mijn Logfile (ffp.log)
rm /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.9.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.8.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.9.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.7.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.8.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.6.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.7.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.5.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.6.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.4.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.5.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.3.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.4.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.2.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.3.gz
mv /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.1.gz /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.2.gz
cat /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log | gzip -c >/mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/ffp-www/log/ffp.log.1.gz
Starting /mnt/system/opt/apps/Mijzelf/ffp/after_booting.sh version 20130419 at Fri Oct 17 13:54:00 CEST 2014...
Try to create a /ffp symlink...done
To chroot or not to chroot...FFP 0.7/arm, no
Change root shell
Change admin shell
Generate helper file 1 /tmp/.ffpstick/helper.inc...done
Generate helper file 2 /tmp/.ffpstick/helper.inc...done
exec /ffp/etc/rc
het ziet er naar uit dat er geen enkele daemon uit de map ffp/start wordt geopend?
1
2
3
4
5
6
7
| exec /ffp/etc/rc * /ffp/start/SERVERS.sh inactive * /ffp/start/portmap.sh inactive * /ffp/start/nfsd.sh inactive * /ffp/start/LOGIN.sh inactive * /ffp/start/telnetd.sh ... <snip> |
Heeft iemand een stappenplan voor OpenVPN op de iX2-dl ? Heb OpenVPN wel geïnstalleerd, maar heb geen idee hoe ik dit kan configureren verder. Ik zit even met de handen in het haar want wil alles goed beveiligd hebben omdat ik gisteren afgesloten ben geweest van internet doordat er toch misbruik van iets gemaakt is waardoor er > 600 mailtjes van 'een' device bij mij thuis is verstuurd. Dus: OpenVPN staat erop, maar welke config bestanden moet ik (waar) aanmaken en wat moet daar precies in staan?GJ007 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 21:12:
[...]
ben hier wel benieuwd naar,
heb openVPN wel geïnstalleerd, maar krijg het niet aan de praat.
heb dit draadje gevonden;
https://n1njahacks.wordpr...res-on-lenovo-ix2-dl-nas/
wil eigenlijk vanaf mijn iOS device wel remote overal bij kunnen.
ik loop namelijk oa tegen de beperkingen aan van de webbrowser via de cloud.
¯\_(ツ)_/¯
Changes in version 4.1.106.31982 - Release date 12/03/2014
Addresses POODLE security vulnerability by removing support for SSLv3.
Addresses OpenSSL memory leak and DOS attack vulnerabilities (CVE-2014-3513, CVE-2014-3567, and CVE-2014-3568).
Secures access to media server settings.
ix2-ng-4.1.106.31982.tgz
https://lenovo-na-en.cust...TAwMC9zaWQvTDE1bnRlOW0%3D
Optware is inderdaad dood. NZBGet is maar tot v12 geupdate, dit heb ik gedaan maar krijg hem niet aan de praat.realphoenikx schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 09:46:
Optware is dood? Geen updates meer?
Iemand een idee hoe ik nu NZBGet opnieuw kan installeren en dan niet via optware?
ipkg_download: ERROR: Command failed with return value 3: `wget --passive-ftp -q -P /opt/ipkg-cu5FNe http://ipkg.nslu2-linux.o...able/gcc_4.2.3-1_arm.ipk'
Failed to download gcc. Perhaps you need to run 'ipkg update'?
iemand raad?
Ik wil een remote backup hebben van mijn belangrijke bestanden en wil dus BTSync of SyncThing installeren. Voor BTSync is een mooie tutorial, dus SyncThing zal ook wel zo ongeveer gaan.
Ik zie in de tutorial dat het programma in /opt/sbin gezet wordt, terwijl hier in de tutorial SAB+SB in /mnt/pools/A/A0/Media worden neergezet. Is er een algemene regel of specifieke reden waarom je apps in bepaalde directories neerzet?
Maar een NAS is geen doorsnee Linux systeem. Vaak zijn grote delen van het filesysteem readonly of volatile. Zonder het nu te kunnen checken vermoed ik dat /bin en /sbin volatile zijn, en de hele /usr tree readonly. Als je software gaat bijhacken op een NAS loop je tegen dit soort beperkingen aan. Waarom de tutorial SAB+SB op zo'n vreemde plaats zet weet ik niet. Mogelijk dat de ontwikkelaar /opt/bin niet aandurfde, omdat de firmware /opt ook al gebruikt voor de extra installeerbare paketten. Je wilt geen interferentie. En kies je gewoon voor 'een' plek. Voor de functionaliteit maakt het verder niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door Mijzelf op 11-01-2015 14:57 ]
[ Voor 94% gewijzigd door KoosKik op 08-02-2015 14:48 ]
#Albantar, Is het al gelukt? Ik ben nieuwsgierig want ik wil hetzelfde. Heb je eventueel een handleiding?Mx. Alba schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 14:36:
Ik zou mijn Iomega StorCenter ix2 graag als VPN-server willen gebruiken als dat mogelijk is. Ik heb al een heleboel gegoogled maar helaas niets gevonden. Nu zitten hier uiteraard de Iomega mod goeroes dus ik dacht, misschien heeft iemand hier een idee?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
https://lenovo-na-en.cust...DU4Ni9zaWQvNndFN1ZEZW0%3D
Edit: trouwens, is OpenVPN niet een optie om te gebruiken? Of begrijp ik niet goed wat jullie willen?
[ Voor 24% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-02-2015 08:55 ]
¯\_(ツ)_/¯
Edit: zie onder voor een howto
[ Voor 107% gewijzigd door Taigu op 10-03-2015 23:36 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Zou heel tof zijn als iemand een stappenplan had voor OpenVPN op de iX2-dl. Iemand zin om hier in te duiken?
¯\_(ツ)_/¯
Installatie
Bron (met dank aan M.v.Veelen)
Checken tun.ko :
1
| cat /dev/net/tun |
Dit commando moet als resultaat geven:
1
| cat: /dev/net/tun: File descriptor in bad state |
IP forwarding instellen:
1
| echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward |
Packages installeren:
1
| /opt/bin/ipkg install openvpn easy-rsa lzo net-tools psmisc nano |
Certificaten instellen
bron
Certificaten genereren:
1
2
3
4
5
6
7
8
| cd /opt/share/easy-rsa/ nano vars -> Laatste regels naar wens aanpassen source ./vars ./clean-all ./build-ca ./build-key-server server1 ./build-key client1 ./build-dh |
*opmerking 1: bij de build commando's kun je gewoon door-enteren als de vars goed zijn aangepast
*opmerking 2: servernaam vrij in te voeren zolan common name maar gelijk wordt gezet (enter drukkken)
Certificaten kopieren:
1
2
| mkdir /opt/etc/openvpn/keys cp /opt/share/easy-rsa/keys/*.* /opt/etc/openvpn/keys/ |
Configuratie
Bron
Openvpn configuratie aanpassen:
1
| nano /opt/etc/openvpn/openvpn.conf |
Voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| #Which TCP/UDP port should OpenVPN listen on? Ik gebruik tcp/110 omdat deze vaak op firewalls open staat in verband met POP3 mail. port 110 # TCP or UDP server? proto tcp # "dev tun" will create a routed IP tunnel, dev tun # SSL/TLS root certificate (ca), certificate (cert), and private key (key). ca /opt/etc/openvpn/keys/ca.crt cert /opt/etc/openvpn/keys/server1.crt key /opt/etc/openvpn/keys/server1.key # This file should be kept secret # Diffie hellman parameters. dh /opt/etc/openvpn/keys/dh1024.pem # Configure server mode and supply a VPN subnet for OpenVPN to draw client addresses from. server 192.168.2.0 255.255.255.0 # Maintain a record of client <-> virtual IP address ifconfig-pool-persist ipp.txt # Push routes to the client to allow it to reach other private subnets behind # Mijn ix2 zit op 192.168.1.100 push "route 192.168.1.0 255.255.255.0" #Toegang geven tot machines achter de ix2 client-to-client # Meerdere clients met dezelfde config toelaten: duplicate-cn #keepalive keepalive 10 120 # Enable compression on the VPN link. comp-lzo # The persist options will try to avoid accessing certain resources on restart persist-key persist-tun # Output a short status file showing # current connections, truncated # and rewritten every minute. status openvpn-status.log # Set the appropriate level of log verb 4 |
Opstartscript aanmaken:
1
| nano /opt/etc/init.d/S20openvpn |
Voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| #!/bin/sh # # Startup script for openvpn server # # Make sure IP forwarding is enabled echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward # Make device if not present (not devfs) if ( [ ! -c /dev/net/tun ] ) then # Make /dev/net directory if needed if ( [ ! -d /dev/net ] ) then mkdir -m 755 /dev/net fi mknod /dev/net/tun c 10 200 fi # Make sure the tunnel driver is loaded #if ( !(lsmod | grep -q "^tun") ); then # insmod /opt/lib/modules/tun.ko #fi # If you want a standalone server (not xinetd), then comment out the return statement below #return 0 ## This is for standalone servers only!!!! # Kill old server if still there if [ -n "`/opt/bin/pidof openvpn`" ]; then /opt/bin/killall openvpn 2>/dev/null fi # Start the openvpn daemon - add as many daemons as you want /opt/sbin/openvpn --daemon --cd /opt/etc/openvpn --config /opt/etc/openvpn/openvpn.conf # [EOF] |
OpenVPN starten
1
| /opt/etc/init.d/S20openvpn |
Client installeren en configureren
- Download OpenVPN client en installeer deze
- Genereer static key (via start menu)
- Pas c:\program files\openvpn\sample-config\*.ovpn aan en plaats deze in c:\program files\openvpn\config
Voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
| ############################################## # Sample client-side OpenVPN 2.0 config file # # for connecting to multi-client server. # # # # This configuration can be used by multiple # # clients, however each client should have # # its own cert and key files. # # # # On Windows, you might want to rename this # # file so it has a .ovpn extension # ############################################## # Specify that we are a client and that we # will be pulling certain config file directives # from the server. client # Use the same setting as you are using on # the server. # On most systems, the VPN will not function # unless you partially or fully disable # the firewall for the TUN/TAP interface. ;dev tap dev tun # Windows needs the TAP-Win32 adapter name # from the Network Connections panel # if you have more than one. On XP SP2, # you may need to disable the firewall # for the TAP adapter. ;dev-node MyTap # Are we connecting to a TCP or # UDP server? Use the same setting as # on the server. proto tcp ;proto udp # The hostname/IP and port of the server. # You can have multiple remote entries # to load balance between the servers. # Vul hier je externe IP adres in, vergeet port forwarding niet in te stellen remote 1.1.1.1 ;remote my-server-2 1194 # Choose a random host from the remote # list for load-balancing. Otherwise # try hosts in the order specified. ;remote-random # Keep trying indefinitely to resolve the # host name of the OpenVPN server. Very useful # on machines which are not permanently connected # to the internet such as laptops. resolv-retry infinite # Most clients don't need to bind to # a specific local port number. nobind # Downgrade privileges after initialization (non-Windows only) ;user nobody ;group nobody # Try to preserve some state across restarts. persist-key persist-tun # If you are connecting through an # HTTP proxy to reach the actual OpenVPN # server, put the proxy server/IP and # port number here. See the man page # if your proxy server requires # authentication. ;http-proxy-retry # retry on connection failures ;http-proxy [proxy server] [proxy port #] # Wireless networks often produce a lot # of duplicate packets. Set this flag # to silence duplicate packet warnings. ;mute-replay-warnings # SSL/TLS parms. # See the server config file for more # description. It's best to use # a separate .crt/.key file pair # for each client. A single ca # file can be used for all clients. ca ca.crt cert client.crt key client.key # Verify server certificate by checking that the # certicate has the correct key usage set. # This is an important precaution to protect against # a potential attack discussed here: # http://openvpn.net/howto.html#mitm # # To use this feature, you will need to generate # your server certificates with the keyUsage set to # digitalSignature, keyEncipherment # and the extendedKeyUsage to # serverAuth # EasyRSA can do this for you. remote-cert-tls server # If a tls-auth key is used on the server # then every client must also have the key. ;tls-auth ta.key 1 # Select a cryptographic cipher. # If the cipher option is used on the server # then you must also specify it here. ;cipher x # Enable compression on the VPN link. # Don't enable this unless it is also # enabled in the server config file. comp-lzo # Set log file verbosity. verb 4 # Silence repeating messages ;mute 20 |
- Let hierboven vooral op de optie remote, vergeet niet port forwarding in te stellen op je internet router
- Kopieer ca.crt, client1.crt en client1.key van de nas (/opt/etc/openvpn/keys) naar c:\program files\openvpn\config
- Hernoem de bestanden naar client.crt en client.key
- Start OpenVPN GUI op als administrator
- Klik met de rechtermuisknop op het OpenVPN ikoon in de taakbalk en kies Connect
[ Voor 113% gewijzigd door Taigu op 12-03-2015 14:08 ]
Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.
Ik heb distcc geinstalleerd:
1
2
3
4
5
6
| ipkg install distcc ln /opt/bin/distcc g++ ln /opt/bin/distcc gcc export CC="distcc gcc" export CXX="distcc g++" |
Maar als ik ./bootstrap uitvoer in de cmake map :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| --------------------------------------------- CMake 2.8.10, Copyright 2000-2011 Kitware, Inc. --------------------------------------------- Error when bootstrapping CMake: Cannot find appropriate C compiler on this system. Please specify one using environment variable CC. See cmake_bootstrap.log for compilers attempted. --------------------------------------------- Log of errors: /mnt/pools/A/A0/.Apps/cmake-2.8.10/Bootstrap.cmk/cmake_bootstrap.log |
cmake_bootstrap.log:
1
2
| gcc: error trying to exec 'cc1': execvp: No such file or directory Test failed to compile |
Iemand tips hoe ik bovenstaande melding kan verhelpen of g++ op een andere manier kan installeren op de ix2?
[ Voor 6% gewijzigd door Taigu op 12-03-2015 00:47 ]
Je moet gcc en binutils installeren om te kunnen compileren.
Nog een tip:Taigu schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:20:
[..]
#Which TCP/UDP port should OpenVPN listen on? Ik gebruik tcp/110 omdat deze vaak op firewalls open staat in verband met POP3 mail.
port 110
# TCP or UDP server?
proto tcp
[..]
Ik draai OpenVPN op mijn Synology NAS (ingebouwde package voor beschikbaar) en heb OpenVPN over poort 443 TCP lopen. Poort 443 wordt gebruikt voor HTTPS en is daarom nergens geblokkeerd. Ik heb tot nu toe in ieder geval nog nooit problemen gehad om op publieke hotspots of door bedrijfsfirewalls bij m'n VPN te komen
[ Voor 31% gewijzigd door Taigu op 12-03-2015 19:56 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Taigu op 12-03-2015 20:03 ]
Echt? Dan ben je dus (bijna) alle voordelen van https kwijt.Taigu schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 19:56:
Goede tip, bedankt! Helaas mag 443 bij ons alleen door de proxy
Als je toch met portforwarding bezig bent, je kunt prima 1 vpn server draaien, en verschillende poorten erheen forwarden. Moet je router alleen poorttranslatie ondersteunen.Je kan natuurlijk ook 2 of meerdere openvpn servers draaien op dezelfde NAS op verschillende poorten.
Mijn gegevens:
IP Range: 192.168.0.*
Router: 192.168.0.1
NAS: 192.168.0.124
De inhoud van het .conf bestand:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| #Which TCP/UDP port should OpenVPN listen on? Ik gebruik tcp/110 omdat deze vaak op firewalls open staat in verband met POP3 mail. port 443 # TCP or UDP server? proto udp # "dev tun" will create a routed IP tunnel, dev tun # SSL/TLS root certificate (ca), certificate (cert), and private key (key). ca /opt/etc/openvpn/keys/ca.crt cert /opt/etc/openvpn/keys/server1.crt key /opt/etc/openvpn/keys/server1.key # This file should be kept secret # Diffie hellman parameters. dh /opt/etc/openvpn/keys/dh1024.pem # Configure server mode and supply a VPN subnet for OpenVPN to draw client addresses from. server 10.8.0.0 255.255.255.0 # Maintain a record of client <-> virtual IP address ifconfig-pool-persist ipp.txt # Push routes to the client to allow it to reach other private subnets behind # Mijn ix2 zit op 192.168.1.100 push "dhcp-option DNS 192.168.0.124" # push "dhcp-option DNS 8.8.4.4" push "route 192.168.0.0 255.255.255.0" #Toegang geven tot machines achter de ix2 # Meerdere clients met dezelfde config toelaten: duplicate-cn #keepalive keepalive 10 120 # Enable compression on the VPN link. comp-lzo # The persist options will try to avoid accessing certain resources on restart persist-key persist-tun # Output a short status file showing # current connections, truncated # and rewritten every minute. status openvpn-status.log # Set the appropriate level of log verb 4 dev tun proto udp |
Als iemand de gouden tip heeft.....graag
[ Voor 8% gewijzigd door M.v.Veelen op 13-03-2015 18:53 ]
¯\_(ツ)_/¯
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Hoe moet nu precies het conf bestand er voor mij uitzien?
NAS: 192.168.0.124
IP range: 192.168.0.*
Router: 192.168.0.1
Poort 443
UDP
¯\_(ツ)_/¯
Heb net via SSH even mijn openvpn.conf eraf geplukt.
Hij is hier te vinden: http://pastebin.com/J6NVtHg6 misschien hebben jullie daar wat aan. Heb zelf in het bestand niks aangepast, alles is via de GUI van Synology ingesteld.
Ik gebruik TCP op poort 443.
Mijn thuisnetwerk zit in de 192.168.4.x range.
Als ik mijn telefoon via OpenVPN verbind dan krijg ik een 10.8.0.x IP-adres toegewezen.
Wat mij vrij belangrijk lijkt is de eerste regel van mijn config:
1
| push "route 192.168.4.0 255.255.255.0" |
Daarmee zorgt OpenVPN er volgens mij voor dat een client uit de VPN-range (10.8.0.x) ook bij m'n interne netwerk (192.168.4.x) kan.
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2015 12:33 ]
Subnetmask is 255.255.255.0 als je dat bedoelt?Mijzelf schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:22:
In wat voor subnet zit de client?
Kun je je router pingen?
Pingen naar de router lukt idd en ook naar m'n RPi.
¯\_(ツ)_/¯
Wat kan ik nu nog aanpassen / testen om nog een stapje verder te komen?
¯\_(ツ)_/¯
Nee. Ik bedoel iets als 192.168.1.0/24. (Of 192.168.1.0 255.255.255.0).M.v.Veelen schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 13:19:
[...]
Subnetmask is 255.255.255.0 als je dat bedoelt?
Aangezien je een route pusht naar 192.168.0.0/24, kan het allemaal akelige neveneffecten hebben als je client toevallig ook in een 192.168.0.0/24 subnet zit. Waarschijnlijk werkt het dan helemaal niet, omdat je client zijn eigen default gateway niet meer kan vinden.
Je kunt dus je router alléén pingen vanuit een shell op de NAS, en niet direct vanaf de client? Wwet je zeker dat je
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
Om dezelfde reden heb ik mijn netwerk naar 192.186.4.x gezet.
Maar M.v.Veelen test nu via hotspot op z'n telefoon, dus die zit sowieso niet in een 192.168.0.x range
En bij mij wordt de route immers ook gepusht, terwijl ik dat zelf niet in de config heb gezet
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2015 13:42 ]
Ehm, ik heb die regel inderdaad ingevoerd, maar hetzelfde resultaat blijft.
¯\_(ツ)_/¯
Denk je? Als je telefoon gaat 'hotspotten', gaat die ook NATten. Zal die toch een private range voor moeten gebruiken. En zelfs als de telefoon zou bridgen, zit je nog in een private range, aangezien alle mobiele providers ook NATten. Voor zover ik weet altijd wel ergens in een 10.x.y.0 range, maar bij mijn weten staat dat niet vast.[b][message=43901434,noline]
Maar M.v.Veelen test nu via hotspot op z'n telefoon, dus die zit sowieso niet in een 192.168.0.x range
Ja, de route moet ook gepusht.En bij mij wordt de route immers ook gepusht, terwijl ik dat zelf niet in de config heb gezet
@Taigu: Kun jij wel de router van de NAS pingen?
Helaas is mijn Iomega al een tijdje dood, en ik kan me niet herinneren of hij iptables draaide. Een Synology doet dat wel.
Als je via de VPN een andere apparaat wilt bereiken moet er gerouterd worden. De client krijgt van de NAS een IP adres in de 10.8.0.0/24 range. Door de forward regel worden de pakketjes wel doorgestuurd, maar er is geen route terug. Dus je krijgt nooit antwoord op je pings. (Waar zou de ping-target een pakketje komend vanaf 10.8.0.x heen moeten sturen?)
Ik neem aan dat die Synology NAT doet, maar dat zal de Iomega niet zonder meer doen.
Als dit klopt, en je op de RPi de default gateway naar de NAS laat verwijzen, zou je de RPi wel moeten kunnen pingen.
Als iemand zich hierin vast wilt bijten: heel erg graag. Desnoods kijk je met me mee via Teamviewer oid. Lukt dit namelijk niet, dan ga ik terug naar OpenVPN op de RPi. Daar lukte het namelijk wel, al is het slechts over UDP en niet over TCP.
Een .conf bestand op basis van de gegevens die ik hier heb geplaatst zou heel welkom zijn, desnoods met een stukje uitleg wat de verschillende instellingen nu precies doen. Taigu? Mijzelf?
¯\_(ツ)_/¯
Gaat het je hoofdzakelijk om websites? In dat geval heb je helemaal geen VPN nodig. Ssh volstaat. Maak een verbinding metmaar de RPi of externe websites kan ik simpelweg niet bij.
ssh -D8080 user@nas
Met PuTTY kan dit ook. Heet geloof ik een dynamische tunnel.
Ik heb de .conf van m'n RPi erbij gepakt (omdat het daarop wel lukte), maar ik krijg daarmee hetzelfde resultaat. Het probleem lijkt dan toch nog ergens anders te zitten, de routering gaat niet goed. Maar waar kan ik dat dan nog aanpassen...???
Edit: ik geef het op. Ik had morgen er nog voor uitgetrokken om ermee te stoeien, maar ik weet gewoon niet meer waar ik het moet zoeken. Ik ga terug naar m'n RPi en installeer OpenVPN daar wel op. Dan werkt het tenminste.
[ Voor 15% gewijzigd door M.v.Veelen op 14-03-2015 21:53 ]
¯\_(ツ)_/¯
Hoe open is je router? Als je daar een route aan kan maken naar 10.8.0.0/24 die terugverwijst naar de NAS, zou het kunnen werken.
Hoe open de router is? Hoe bedoel je? Er staat inmiddels niet veel meer open omdat ik nu VPN gebruik. Voorheen had ik (te) veel poorten open staan
Ik zou niet weten wat je bedoelt met een route aanmaken eerlijk gezegd, ben daar niet zo handig in (maar leer graag
¯\_(ツ)_/¯
Ik *denk* dat je VPN niet werkt om je LAN benaderen vanwege de terugroute. Jouw VPN client heeft 10.8.0.x adres, en door die gepusht route weet hij hoe de LAN te benaderen. Door de VPN tunnel. Dankzij die forward vlag stuurt de NAS het pakketje wat binnenkomt op zijn tun netwerkkaart door naar de eth0 netwerkkaart naar de LAN. Maar het retouradres is dat 10.8.0.x adres. Dus het apparaat in de LAN krijgt een pakketje waarvan het antwoord naar 10.8.0.x moet. Die kan daar niets mee, en stuurt het naar de default gateway. "Zoek maar uit". De default gateway (je router) kan er ook niets mee, en dropt het.M.v.Veelen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 16:45:
Ik zou niet weten wat je bedoelt met een route aanmaken eerlijk gezegd, ben daar niet zo handig in (maar leer graag).
Maar als jij je router zou vertellen dat het 10.8.0.0/24 subnet is te bereiken via je NAS, dan stuurt de router het door naar de NAS, die (alweer dankzij die forward vlag) het in het tun device dumpt, waardoor het uiteindelijk weer bij je client uitkomt.
Met het 'open zijn' van de router bedoelde ik hoe configureerbaar die is. Kun je custom routes instellen?
Ik denk dat jouw recept voor de RPi ook een iptables configuratie bevat, die zorgt voor een NAT, zodat van de pakketjes naar de LAN het retour adres veranderd wordt, en het antwoord automagisch naar de RPi komt. De RPi veranderd dan nogmaals het adres en stuurt het door de tunnel.
Dus: met welke openvpn.conf file zou ik dan dit voor elkaar kunnen krijgen en wat zou ik dan precies in moeten stellen op de router? Je vertelt het heel overtuigend en blijkbaar weet je precies wat er moet gebeuren, maar ik heb echt handvatten nodig om alles juist in te kunnen stellen, snap je
¯\_(ツ)_/¯
Eigenlijk zegt het me niks. Maar een quick google levert de user manual, en op pagina 104 staat hoe het moet. Het heet een 'static route', 'Destination IP address' is 10.8.0.0, 'IP subnet mask' is 255.255.255.0 en 'Gateway IP address' is het adres van je NAS.M.v.Veelen schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:16:
De router is, voor zover ik weet, volledig te configureren. Het is een Netgear Genie WNDR 4500. Weet je dan genoeg?
Aan je openvpn.conf hoeft je verder niets te veranderen. De VPN werkt gewoon.
¯\_(ツ)_/¯
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
| #Which TCP/UDP port should OpenVPN listen on? Ik gebruik tcp/110 omdat deze vaak op firewalls open staat in verband met POP3 mail. port 443 # TCP or UDP server? proto udp # "dev tun" will create a routed IP tunnel, dev tun # SSL/TLS root certificate (ca), certificate (cert), and private key (key). ca /opt/etc/openvpn/keys/ca.crt cert /opt/etc/openvpn/keys/server1.crt key /opt/etc/openvpn/keys/server1.key # This file should be kept secret # Diffie hellman parameters. dh /opt/etc/openvpn/keys/dh1024.pem # Configure server mode and supply a VPN subnet for OpenVPN to draw client addresses from. server 10.8.0.0 255.255.255.0 # Maintain a record of client <-> virtual IP address ifconfig-pool-persist ipp.txt # Push routes to the client to allow it to reach other private subnets behind # Mijn ix2 zit op 192.168.1.100 push "dhcp-option DNS 192.168.0.124" # push "dhcp-option DNS 8.8.4.4" push "route 192.168.0.0 255.255.255.0" #Toegang geven tot machines achter de ix2 # Meerdere clients met dezelfde config toelaten: duplicate-cn #keepalive keepalive 10 120 # Enable compression on the VPN link. comp-lzo # The persist options will try to avoid accessing certain resources on restart persist-key persist-tun # Output a short status file showing # current connections, truncated # and rewritten every minute. status openvpn-status.log # Set the appropriate level of log verb 4 dev tun proto udp |
Wat moet ik in dit bestand nog aanpassen en wat moet ik op de router dan nog proberen in te stellen?
¯\_(ツ)_/¯
Mijzelf schreef op zondag 15 maart 2015 @ 21:01:
[...]
een quick google levert de user manual, en op pagina 104 staat hoe het moet. Het heet een 'static route', 'Destination IP address' is 10.8.0.0, 'IP subnet mask' is 255.255.255.0 en 'Gateway IP address' is het adres van je NAS.
Aan je openvpn.conf hoeft je verder niets te veranderen. De VPN werkt gewoon.
Ik kan de NAS pingen op het eerste adres van de VPN client range, bijvoorbeeld bij "server 10.8.0.0 255.255.255.0" op 10.8.0.1.Mijzelf schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 14:19:
[...]
@Taigu: Kun jij wel de router van de NAS pingen?
Ik snap het niet helemaal, want M.v.Veelen kon in eerste instantie (UDP/443) wel alles "achter" de NAS bereiken. Voor zover ik het begreep werkte alles naar behoren.
Het probleem was toen vanaf zijn werk de boel benaderen. Ik vermoed dat de NAT router op het werk UDP tunnels niet fijn vindt, daarom is mijn advise om te tunnellen over TCP, daarmee heb ik wat betere ervaringen. Testen over TCP/110 zou e.e.a helder moeten maken.
Mijzelf: ik ga de boel vanavond doorspitten en zal mijn bevindingen hier neerzetten.
¯\_(ツ)_/¯
Edit: net gelezen en omdat ik het gewoonweg niet begrijp wordt het dus proberen. IP adressen invoeren, testen, vallen en opstaan, totdat het werkt of totdat ik er echt niet meer uitkom en dan.... einde verhaal
[ Voor 21% gewijzigd door M.v.Veelen op 16-03-2015 18:16 ]
¯\_(ツ)_/¯
1
2
| #Toegang geven tot machines achter de ix2 client-to-client |
Dit is de huidige openvpn.conf:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| #Which TCP/UDP port should OpenVPN listen on? Ik gebruik tcp/110 omdat deze vaak op firewalls open staat in verband met POP3 mail. port 443 # TCP or UDP server? proto udp # "dev tun" will create a routed IP tunnel, dev tun # SSL/TLS root certificate (ca), certificate (cert), and private key (key). ca /opt/etc/openvpn/keys/ca.crt cert /opt/etc/openvpn/keys/server1.crt key /opt/etc/openvpn/keys/server1.key # This file should be kept secret # Diffie hellman parameters. dh /opt/etc/openvpn/keys/dh1024.pem # Configure server mode and supply a VPN subnet for OpenVPN to draw client addresses from. server 10.8.0.0 255.255.255.0 management 127.0.0.1 1195 # Maintain a record of client <-> virtual IP address ifconfig-pool-persist ipp.txt # Push routes to the client to allow it to reach other private subnets behind push "dhcp-option DNS 192.168.0.1" #push "dhcp-option DNS 8.8.4.4" push "route 192.168.0.0 255.255.255.0" #Toegang geven tot machines achter de ix2 client-to-client # Meerdere clients met dezelfde config toelaten: duplicate-cn #keepalive keepalive 10 120 # Enable compression on the VPN link. comp-lzo # The persist options will try to avoid accessing certain resources on restart persist-key persist-tun # Output a short status file showing # current connections, truncated # and rewritten every minute. status openvpn-status.log # Set the appropriate level of log verb 4 |
Met op de router deze instelling (zie plaatje hieronder). Ik gebruik poort 443 (udp), en heb nu verbinding met de NAS, maar kan verder niets anders bereiken. Waar zit de fout?

¯\_(ツ)_/¯
Dat ik het op de door Mijzelf geopperde manier probeer, is omdat ik niet verder kom dan de NAS. Ik weet zelf niet hoe ik het kan fixen, vandaar. Ik zit nu op mijn werk en kan nu goed testen of ik er op afstand bij kan zonder telkens een hotspot op te moeten zetten.
Als ik verbonden ben, dan zie ik dit:
tun0 : 10.8.0.6
mtu : 10.8.0.5
netmask: 255.255.255.255
Kan ik hier nog iets mee?
[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 17-03-2015 13:20 ]
¯\_(ツ)_/¯
Als ik dat in de huidige setting doe, krijg ik dit:Taigu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:16:
Ip adres gateway moet zijn 10.8.0.1. In principe heb je helemaal geen statische routes nodig, de regel push route zorgt hiervoor.
Ongeldig IP-adres gateway. Voer dit nogmaals in.
¯\_(ツ)_/¯
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Ethernet adapter Local Area Connection 2: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : TAP-Windows Adapter V9 Physical Address. . . . . . . . . : 00-FF-10-E2-FA-A4 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.6(Preferred) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.252 Lease Obtained. . . . . . . . . . : Tuesday, March 17, 2015 1:27:36 PM Lease Expires . . . . . . . . . . : Wednesday, March 16, 2016 1:27:36 PM Default Gateway . . . . . . . . . : DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.2.5 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled |
Routes 192.168.1.0 is netwerk achter ix2:
1
2
3
4
5
| 192.168.2.0 255.255.255.0 192.168.2.5 192.168.2.6 30 192.168.2.4 255.255.255.252 On-link 192.168.2.6 286 192.168.2.6 255.255.255.255 On-link 192.168.2.6 286 192.168.2.7 255.255.255.255 On-link 192.168.2.6 286 192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.2.5 192.168.2.6 30 |
10.8.0.5 of 10.8.0.6 als gw invoeren,w el gek dat ik helemaal niets hoef te doen op het gebied van statische routes e.d. om het te laten werken.M.v.Veelen schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:25:
[...]
Als ik dat in de huidige setting doe, krijg ik dit:
Ongeldig IP-adres gateway. Voer dit nogmaals in.
Dan krijg ik dezelfde foutmelding te zien.Taigu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:30:
[...]
10.8.0.5 of 10.8.0.6 als gw invoeren,w el gek dat ik helemaal niets hoef te doen op het gebied van statische routes e.d. om het te laten werken.
Als ik ifconfig op m'n Mac doe, dan krijg ik een enorme waslijst te zien. Welk deel is relevant om te vergelijken met jouw output?
Ik heb zó het gevoel dat ik dicht bij een oplossing ben, maar waar zit 'm nu dan toch het probleem?
¯\_(ツ)_/¯
[ Voor 50% gewijzigd door Taigu op 17-03-2015 15:10 ]
De route wordt gepusht van de vpnserver naar de client, zodat de client weet welk verkeer er door de vpn tunnel moet. In dit geval de LAN achter de VPN server. Maar hier gaat het over de terugroute.Taigu schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:16:
In principe heb je helemaal geen statische routes nodig, de regel push route zorgt hiervoor.
Het OS onder de server zal het verkeer vanaf de VPN client doorsturen (echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward), maar doet niets aan de header. Het device in de LAN krijgt dus een pakketje met als afzender een 10.8.0.x adres, waar hij geen route voor heeft. (Het device weet immers niets over die VPN tunnel). Alle antwoord pakketjes zullen dus naar de default gateway gaan.
Dit kan op 3 manieren opgelost worden:
- Zorg dat de NAS adres translatie doet. (NAT)
- Ga op elke device in de LAN een statische route toevoegen naar de VPN tunnel
- Voeg een statische route toe op de default gateway.

¯\_(ツ)_/¯
Edit: ik heb die regel op de NAS ingesteld. Volgens mij had ik dat vanmiddag ook gedaan en hielp het niet. Ik kan het morgen pas weer testen helaas omdat ene hotspot niet echt lekker loopt ivm de snelheid hier (gpsrs).
Edit 2: Toch nog een verbinding weten te maken en helaas kan ik nog steeds alleen maar bij de NAS en niet bij andere devices binnen het netwerk. Om suf van te worden......
[ Voor 105% gewijzigd door M.v.Veelen op 17-03-2015 20:07 ]
¯\_(ツ)_/¯