|
[ Voor 100% gewijzigd door Stoney3K op 03-05-2012 15:50 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
|
[ Voor 100% gewijzigd door Stoney3K op 03-05-2012 15:50 ]
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Tijd van werken, tijd van rusten
Whut? Dingen als HDMI is gewoon een interface waar je als bedrijf voor kan kiezen om het te gebruiken, idem met de DIN die B&W gebruikt. Dat hele "het oog wil ook wat" gaat wel erg ver. Dit komt meer over als een reclamepraatje van B&O waarom ze geen HDMI hebben...Waar veel grote commerciële receivers aansluitingen gebruiken die uit Japan en de VS over zijn komen waaien, zoals de bekende tulpstekker, heeft B&O met de kabels altijd het beleid gehad 'het oog wil ook wat'.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dat ging ook niet over de kwestie waarom er een tijdlang geen HDMI op B&O apparaten zat, maar meer waarom B&O ervoor kiest om voor veel verbindingen DIN-kabels te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld spring-terminals voor de luidsprekers of tulpstekkers voor naar andere audio-apparaten.FeaR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:38:
[...]
Whut? Dingen als HDMI is gewoon een interface waar je als bedrijf voor kan kiezen om het te gebruiken, idem met de DIN die B&W gebruikt. Dat hele "het oog wil ook wat" gaat wel erg ver. Dit komt meer over als een reclamepraatje van B&O waarom ze geen HDMI hebben...
[ Voor 4% gewijzigd door renio op 04-05-2012 09:26 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Anoniem: 8819
If it ain't broken, tweak it!
Anoniem: 93986
ong-term maximum output power per module*Anoniem: 93986 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:13:
Ik heb hier zelf nog een set Beolab 4500's staan.
[afbeelding]
Staan al een tijdje klaar om te verkopen maar het komt er niet van. Mooie speakers met een prima geluid. Eigen versterkers erin zoals zoveel van B & O.
Duur? B&O is inderdaad geen budget merk. En je moet aardig wat euro's neertellen voor een nieuw apparaat, maar daar krijg je ook wel wat voor. Een kwaliteitsproduct met een mooi design wat jaren mee kan. Bij mijn ouders staat al 30 jaar, 16 uur per dag een Beocenter 7007 te spelen. Kom daar eens mee met een willekeurig ander merk. En voor een paar tientjes op marktplaats dan moet je wel geluk hebben. Het verbaast mij juist hoe waardevast B&O apparatuur is.Stoney3K schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:45:FAQ
[table cellpadding=8][tr][td]Bang & Olufsen? Dat was toch een overpriced rijkeluis-design-merk?
Niets is minder waar: Hoewel vooral het recente spul in verhouding duur is, is het wat oudere spul voor een prima prijs op de tweedehands markt te vinden. Als je geluk hebt kom je B&O apparaten voor een paar tientjes tegen op de rommelmarkt, kringloopwinkel of Marktplaats.
Dure namen? Niks duur aan. Het zijn gewoon type namen. Andere merken verzanden juist in complexe type nummers, wat in mijn ogen veel lastiger is.Beolab, Beolink, Beocord, Beogram, Powerlink, Masterlink, HELP!
Bang & Olufsen heeft er soms een handje in om een hoop dure namen aan zijn apparatuur te geven. De beste manier om uit te vissen wat wat is is om te kijken op één van de grote B&O websites (zie hieronder), die hebben een uitgebreide bibliotheek van alle apparaten en typenummers. Kom je er dan nog niet uit, geef vooral hier een gil, daar is het topic immers voor
'het oog wil ook wat'. Dat is jouw interpretatie. Hoewel het wel een kern van waarheid heeft. Een B&O apparaat heeft door zijn design niet altijd de mogelijkheid om tig verschillende aansluitingen te plaatsen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Bij B&O heeft men het beleid dat ook over de jaren heen producten makkelijk te integreren moeten zijn, waardoor men niet snel afwijkt van eenmaal genomen keuzes. In de jaren 70/80 was een DIN aansluiting heel gebruikelijk bij vooral duitse audio/ video producenten. B&O gebruikte overigens lang niet altijd 5 DIN, maar 7 DIN. Waarbij de 2 extra pins voor data worden gebruikt. En dan klinkt het ineens veel logischer om het aantal kabels te beperken.Ik heb een mooie B&O receiver gekocht, maar achterop zitten van die rare pluggen?
Waar veel grote commerciële receivers aansluitingen gebruiken die uit Japan en de VS over zijn komen waaien, zoals de bekende tulpstekker, heeft B&O met de kabels altijd het beleid gehad 'het oog wil ook wat'. Om die reden zijn alle aansluitingen gebouwd met ronde kabels en stekkers, de ingangen van B&O geluidsapparaten zijn bijvoorbeeld 5-polige DIN aansluitingen. Deze zijn op oudere radio's van bijvoorbeeld Philips ook te vinden en verloopkabeltjes zijn makkelijk te krijgen. Nieuwere Beomasters hebben ook een set tulp-aansluitingen voor bijvoorbeeld een CD-speler.
Nieuwe producten van B&O bevatten gewoon HDMI en S/PDIF aansluitingen. Dat oudere producten geen nieuwe aansluitingen lijkt mij evident. Reeds mid jaren 80 gebruikte B&O een S/PDIF aansluiting.Hoe zit het dan met component, HDMI, S/PDIF en andere nieuwerwetse standaarden?
Voorlopig heb je als B&O user dan op veel modellen nog pech. (Je kunt niet alles hebben.) Bang & Olufsen heeft namelijk nog geen Blu-Ray spelers uitgebracht en alleen de allernieuwste televisies zijn voorzien van component, omdat ze niet zoveel markt zien in de enorme HD-hype. Video vind je daarom vooral op een SCART-connector en audio op DIN of tulp, alleen de nieuwste serie Beovisions is voorzien van HDMI.
Zo complex is het niet en de meeste manuals zijn gewoon online te vinden. Interactie van de verschillende systemen is natuurlijk wel het mooist. En tegenwoordig kan het ook gewoon draadloos.Kan ik hulp krijgen met het hele Link-verhaal?
B&O heeft op veel apparaten de mogelijkheid gebouwd om meerdere kamers van muziek of beeld te voorzien. Vroegah kwam er een monteur langs die in je villa alle kabels trok en de hele boel voor je installeerde, maar consumenten zijn nu een stuk zelfstandiger of scoren hun B&O spullen van de tweedehands markt. Als je dan twee systemen aan elkaar wil koppelen kan het nogal eens een gepuzzel worden, bijvoorbeeld met verschillende interface-versies. Gelukkig heb je voor één set geen Link-spullen nodig, alles aan de betreffende ingangen pluggen is genoeg.
Jacob Jensen is mid jaren 60 bij B&O begonnen en werd het beleid ook meer op de export gericht.[/td][/tr][/table][/td][/tr][tr][th=1,1,left,middle,#e5e5e5,http://www.stoneynet.nl/beotweakers/BeoTweakers_separator2.png,,48,18] [/th][/tr][tr][td]
[table cellpadding=8][tr][td]Bang & Olufsen is in 1925 begonnen door Peter Bang en Svend Olufsen, in die tijd met de insteek om radio's te gaan bouwen in Denemarken. In de jaren daarna produceerde het bedrijf veel audio-producten op de Deense markt, waaronder de eerste radio die op netspanning liep (in tegenstelling tot batterijen).
De doorbraak van B&O zoals we het merk nu kennen kwam halverwege de jaren 70, toen Jacob Jensen door het bedrijf werd ingehuurd om producten te ontwerpen. Eén van de meest karakteristieke producten die B&O bekend maakte was de Beogram 4000, de eerste tangentiale platenspeler van hun hand.
Philips was in die tijd eigenaar van B&O. Voor de CD speler gold dat inderdaad en voor de overige producten werden veel Philips onderdelen gebruikt, maar ook het inwendig design bleef van B&O.[afbeelding]
Beogram 4000, Jacob Jensen, 1972.
In de jaren 70 en 80 werden de meeste herkenbare B&O producten gemaakt, veelal ontworpen door Jensen en vaak ook winnaars van ontwerpprijzen. De apparatuur van 1972 tot nu is dan ook veel te vinden op de tweedehands markt, waar de jaren-70 draaitafels en receivers zelfs nog veel waard zijn. In de late jaren 80 nam David Lewis het design van Jensen over en werd er meer nadruk gelegd op het uiterlijk, waardoor B&O in de jaren 90 en vroege 2000's terugviel naar Philips apparatuur in een mooi jasje.
Volgens mij is het gewoon high end. Zie http://www.hifi.nl/recens...g-&-Olufsen-Beolab-5.htmlVan de late jaren 90 en begin 2000 zijn vooral de systemen met CD het bekendste. Veel TV-programma's waarin je dure villa's zag waren dan ook voorzien van een B&O geluidssysteem, mooie voorbeelden zijn Battlestar Galactica en, meer recent, Fringe, waar Bang & Olufsen nog altijd redelijk fanatiek aan produktplaatsing doet.
[afbeelding]
Bang & Olufsen Beosound 9000 met 6-CD wisselaar: Onder andere te vinden in de woning van Starbuck op Caprica.
[/td][/tr][/table][/td][/tr]
[tr][th=1,1,left,middle,#e5e5e5,http://www.stoneynet.nl/beotweakers/BeoTweakers_separator3.png,,48,18] [/th][/tr]
[tr][td]
In de beeld- en geluidsmarkt heeft Bang & Olufsen voornamelijk zijn stempel gedrukt. Sommige apparaten zijn uitgegroeid tot een icoon van 'design' (zoals de Beosound 9000 hierboven) en zijn dan ook nog altijd veel geld waard, waar de apparatuur van de jaren 70 en 80 vooral uitblinkt op bouwkwaliteit en het qua design meer minimalistisch houdt.
HiFi Systemen
[table cellpadding=8][tr][td]B&O heeft altijd een beleid gehad dat een HiFi systeem goed mag klinken maar er ook prima uit mag zien. Beide aspecten zie je ook (vooral in de oudere systemen) terug, waar B&O altijd hoogwaardige onderdelen gebruikt heeft en zelfs systemen neer heeft gezet die voor die tijd redelijk High-end waren. Tegenwoordig valt de geluidskwaliteit van B&O goed te vergelijken met een middenklasse versterker, mits voorzien van fatsoenlijke speakers.
Volgens mij is het nu wel een beetje over met deze lijn.[afbeelding]
hier een voorbeeld van één van hun meest geavanceerde systemen in de jaren 70: Beosystem 6000 (1974). Toen al compleet automatisch met afstandsbediening, een draaitafel met tangentiaal-toonarm en licht element, en quadrafonische weergave voor CD4 platen. Het design van ontwerper Jacob Jensen komt hier ook heel duidelijk naar voren.
[afbeelding]
In de jaren 80 kwam er wat meer strak en futuristisch design in de mode en rolde één van de meest bekende Bang & Olufsen Hi-Fi systemen van de band: Beosystem 2000. Goed te vinden op de tweedehands markt en duidelijk te onderhouden, repareren en modificeren voor Tweakers. Het design van de 2000-serie loopt voor een groot deel door tot een aantal B&O apparaten die nu nog nieuw gemaakt worden.
Ik vermoed eerder een hand van Philips dan van de designer. Overigens merk je ook bij deze CD speler aan de hand van het loopwerk en lade opening en sluiting dat dat duidelijk eigen ontwerp is van B&O.[afbeelding]
Tegenover het 2000-systeem kwam in de jaren 80 nog het 5000-system te staan. Eén van de eerste systemen die CD's af kon spelen, en later met weinig verandering nog op de markt gezet als systemen 5500, 6500, 7000 en 9000. Vanaf het einde van de jaren 80 (en het vertrek van Jensen, en de intrek van David Lewis als hoofd-designer) is B&O meer gebruik gaan maken van Philips-componenten: Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan de Beogram CD5500 CD-speler, die van binnen 100% een speler van Philips is.
De vraag is welke was er eerder? En o.a. de Beovision 7 vind ik nog steeds een stukje topdesign.[afbeelding]
Geïntegreerde systemen, zoals deze redelijk nieuwe Beosound 3200 (met harde schijf) kwamen in de jaren 90 in trek en zijn één van de succesvolste producten van Bang & Olufsen als het om geluidsapparatuur gaat. Je ziet deze ook vaak ergens aan de muur hangen, waar een groot systeem lelijk is of te veel ruimte inneemt. B&O had al langer complete systemen in 1 behuizing, toen nog Beocenters genoemd, maar die waren vaak voorzien van een platenspeler, cassette en tuner, en qua plaats niet veel kleiner dan een compleet systeem.
De alles-in-1 Beosounds zijn in verhouding wel een stuk duurder om tweedehands te kopen.
[/td][/tr][/table]Luidsprekers
[afbeelding]
Luidsprekers zijn bij Bang & Olufsen in twee aparte series te vinden. De oude passieve 'Beovox' serie (hier te zien: Beovox CX50 en CX100) en de nieuwe 'Beolab' serie die voorzien is van een eigen versterker per luidspreker. De oude serie zie je vaak terugkomen bij wat oudere systemen (jaren 70 en 80) terwijl veel nieuwere Bang & Olufsen installaties, zoals Beosound 9000, Beosound Ouverture en de B&O televisies vooral geleverd worden met Beolab speakers. Meestal kun je er wel nog Beovoxen (of andere passieve speakers die je goed vindt klinken) op aansluiten.
Beeld: Televisie, video en DVD
[table cellpadding=8][tr][td][afbeelding]
De televisies van B&O mogen zelfs in hun CRT variant nog gezien worden. B&O heeft vooral in de CRT televisie-markt redelijk veel aanbod, de platte schermen (plasma en LCD) zijn op dit moment nog redelijk onbetaalbaar en hebben in verhouding te weinig features. Bovendien kunnen ze zich niet echt meer op design onderscheiden in de LCD-markt: Vergelijk bijvoorbeeld een Beovision 8 hieronder met een Sony Bravia 40NX700.
VHS al jaren niet meer. volgens mij is HDD ook inmiddels afgeschreven. en het zal mij niet verbazen als dat binnen kort ook voor de DVD Blu-Ray gaat gelden. Want zoals eerder vermeld staat die nog wel in het huidige programma.[afbeelding]
Op videogebied heeft B&O vooral VHS, DVD en HDD recorders op het programma staan, Blu-Ray spelers hebben ze op dit moment nog niet, al bieden ze wel de Beosystem 3 HDTV-receiver aan.
[/td][/tr][/table]
Websites:B&O Play
"Play" is het nieuwe marketingconcept van Bang & Olufsen gericht op jonger publiek, en biedt vooral producten die samengaan met smartphones of je iPad. Bijvoorbeeld deze Beolit 12 speakerset:
[afbeelding]
Meer info hierover binnenkort, onder andere over de nieuwe BeoPlay V1 televisie.
BeoUsers™
[/td][/tr][/table]
Hieronder de grote lijst van GoT-users die al bekeerd zijn tot het B&O virus. Heb je zelf ook B&O gear? Stuur dan vooral een DM zodat ik je in de lijst kan toevoegen!
GoT Nickname B&O Gearlist Stoney3K Beosystem 2000 met Soundsmith SMMC4, Beovox RL45.2
[/td][/tr][/table]
Ook B&O heeft gewoon HDMI aansluitingen op hun nieuwe apparatuur.FeaR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:38:
[...]
Whut? Dingen als HDMI is gewoon een interface waar je als bedrijf voor kan kiezen om het te gebruiken, idem met de DIN die B&W gebruikt. Dat hele "het oog wil ook wat" gaat wel erg ver. Dit komt meer over als een reclamepraatje van B&O waarom ze geen HDMI hebben...
Gewoon bij de dealer. Zijn ze te beluisteren. En mocht je serieus overwegen om ze te kopen dan is de dealer misschien ook wel geneigd om een proef plaatsing bij je thuis te doen. Een niet budget merk heeft ook zo zijn voordelen. Maar in het midden van het land zitten ook een aantal 2e hands B&O zaken. Overigens schijnen de 8000's wat bas te missen, maar dat is eventueel op te lossen met een subwoofer.FatalError schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:59:
Ik zou heel graag een keer de Beolab 8000 willen bezitten/beluisteren. Wat is dat n prachtige luidspreker! Is er hier toevallig iemand woonachtig in het midden van het land waar ik deze luidspreker kan beluisteren?
Goed onderbouwd replyR3M1 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:46:
B&O is geen high-end - het zou hetzelfde zijn om Bose en Loewe ook high-end te noemen.
Dat men graag de high-end classificatie zou willen hebben probeert men duidelijk in haar marketing uitingen naar voren te brengen (althans het sales kanaal).
Ik heb meerdere systemen van B&O gehad en uiteindelijk weggedaan.
Design - ja, High-end - nee.
Ik neem aan dat bij de dealer de 8002 staat. Aangezien het voor mij een 2e paar speakers 'voor de heb, leuk erbij' is wil ik niet 4200 euro uitgeven aan n stel 8002's. De 8000 is 2e hands voor ongeveer 1200 euro te krijgen.pacificocean schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:35:
[...]
Gewoon bij de dealer. Zijn ze te beluisteren. En mocht je serieus overwegen om ze te kopen dan is de dealer misschien ook wel geneigd om een proef plaatsing bij je thuis te doen. Een niet budget merk heeft ook zo zijn voordelen. Maar in het midden van het land zitten ook een aantal 2e hands B&O zaken. Overigens schijnen de 8000's wat bas te missen, maar dat is eventueel op te lossen met een subwoofer.
Klopt, bij de dealer staat inderdaad de 8002. Maar ook van de 8000 zijn 2 varianten. Voor en na serie nummer 10145230. De verschillen worden hier beschreven: http://beocentral.com/beolab8000speakerFatalError schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:41:
[...]
Ik neem aan dat bij de dealer de 8002 staat. Aangezien het voor mij een 2e paar speakers 'voor de heb, leuk erbij' is wil ik niet 4200 euro uitgeven aan n stel 8002's. De 8000 is 2e hands voor ongeveer 1200 euro te krijgen.
Ik verwacht niet dat de 8002 mijn Audio Physic speakers gaat overtreffen, maar misschien moet ik ze daar eerst maar eens voor gaan beluisteren
Mwah.pacificocean schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:19:
Goed onderbouwd replyhulde. Toch vreemd dat iemand als Rene van Es (toch niet helemaal vreemd in hifi land.) daar anders over denkt. Hoewel naar mijn mening niet alle producten van B&O high end zijn. Maar de top line is dat, naar niet alleen mening, wel degelijk.
Kijken we toch naar de review van Peter Aczel.warp schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:56:
[...]
Mwah.
Aan de mening van reviewers van hifi.nl zou ik niet al te veel waarde hechten. Ze zijn ook lyrisch over houten blokjes en dat soort onzin. En opbouwende kritiek wordt er niet gewaardeerd, ze hebben hun forum niet voor niets opgedoekt.
Je vergeet de link. Maar... waarom dan wel? Ga je net zo lang door tot je een review vindt dat in jouw straatje past?pacificocean schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:34:
Kijken we toch naar de review van Peter Aczel.
Beolab 5 erg krachtige speakerFatalError schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:44:
Ik ben afgelopen weekend even naar B&O luidsprekers wezen luisteren.
Het was allemaal heel vlug-vlug, maar wel leuk. De Beolab 3 viel me in positieve zin op.. Wat ze uit zo'n klein speakertje weten te halen! Een sub is overigens wel aan te raden daarbij.
Ook de 8002 viel me erg mee. Helaas kon ik de Beolab 5 enkel met de radio luisteren, en niet met CD. Maar wat ik hoorde was heel erg mooi! (mag ook wel voor dat geld).
Iemand hier nog een idee over?pdebie schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:29:
Verder snap ik de 'format' functie van de Beovision 8 niet helemaal. Ik kijk regelmatig films, maar ik krijg dan alsnog zwarte balken boven en onder. Dit kan je met 'format' aanpassen, maar dan valt de ondertiteling buiten beeld. Wat doe ik verkeerd?
Wat is hier vreemd aan? Met elke film in bijv. een 2.35:1 verhouding zal je boven en onder balken hebben.pdebie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:15:
Iemand hier nog een idee over?
Het gaat ook bij gewone (in de winkel gekochte) DVD's etc. fout.
Nickname does not reflect reality
Dat is geheel zoals het hoort. Beeld oprekken is juist "not done". Gewoon kijken met de balken, is niet anders.pdebie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 13:30:
Dat lijkt me niet juist.
Nickname does not reflect reality
Wikipedia: DIN connectorduifi schreef op zondag 03 juni 2012 @ 16:50:
Beste iedereen, wij hebben een b&o cd radio/cd-speler ding met din-7. Nu heb ik hier de connector voor me liggen maar de verschillende site's spreken tegen wat nou de juiste pin out is.
[ Voor 95% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-03-2014 22:57 ]
Anoniem: 15610
Da's toevallig, heb net dit topic ontdekt en zit al een tijdje met dezelfde probleem. B&O speakers aansluiten op non B&O apparatuur als bron.Anoniem: 15610 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:35:
Ik heb in mijn woning ingefreesde aansluitingen voor beolab speakers.
Het leek mij makkelijk om deze aansluitingen te her gebruiken.
Dus ik sta op het punt om 2 setjes beolab 4000 speakers te kopen.
Echter heb ik verder geen B&O spul.
Ik zit te denken om ze aan te sluiten op een sonos connect.
Ik lees op veel plekken dat dit werkt met de cinch line-in aansluiting.
Maar ik moet ze dus met de power link aansluiting gebruiken, werken deze ook op de line setting?
Of hoe kan ik dit het beste doen?
Je kan een beolab toch gewoon aan een onversterkte uitgang hangen? Je moet er alleen voorzorgen dat de speaker een 5 volt schakelvoeding krijgt.Iavak schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:51:
[...]
Da's toevallig, heb net dit topic ontdekt en zit al een tijdje met dezelfde probleem. B&O speakers aansluiten op non B&O apparatuur als bron.
Met Google ben ik dit tegengekomen: http://almando.com/index....tore=default#!prettyPhoto
De omschrijving volgens de site is veelbelovend.
Zijn er al Tweakers die ervaring hebben met dit product?
Het gaat om 2 Beolab Penta's en 2 Beolab 8000's.
De Beomaster 5500 is een tijdje geleden kapot gegaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Iavak op 20-05-2014 14:14 ]
Je moet ergens 5 volt vandaan halen om ervoor te zorgen dat de speaker niet uitgaat. Volgens mij is een USB aansluiting een leuke kandidaat. Kijk anders een op http://forum.beoworld.org/default.aspxAnoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:41:
Hoe doe je dat dan met die 5 volt schakelaar?
Zijn hier howto's van?
[ Voor 67% gewijzigd door Totaalgeflipt op 21-05-2014 10:32 ]
[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 15610 op 21-05-2014 11:02 ]
Ik heb er eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten, wat doet een 5V schakelaar? En waarom is die nodig?Anoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:41:
Hoe doe je dat dan met die 5 volt schakelaar?
Zijn hier howto's van?
Die zijn algemeen verkrijgbaar. Weet niet waar je woont?Anoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:57:
Dat is wel een briljant idee inderdaad moet ik wel zoiets nog scoren:
[afbeelding]
Die zet de speaker aan of uit. 5V is aan en 0V is uit.Iavak schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:43:
[...]
Ik heb er eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten, wat doet een 5V schakelaar? En waarom is die nodig?
Dacht gewoon Pre-amp aansluiten en gaan..
[ Voor 9% gewijzigd door pacificocean op 21-05-2014 17:08 ]
Amsterdam.Totaalgeflipt schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:47:
In elke aansluiting zit zowel links als rechts. Je kan dus 4 speakers aansluiten, maar ook wel 6.
Op de speaker bepaal je middels de schakelaar welk geluid hij moet afspelen. Links of Rechts.
Nogmaals waar woon je?
Wat wil je bereiken? Er zit volgens mij maar 1 aux aansluiting op. Je zal dus moeten kiezen.guid50 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:33:
Hallo,
Ik heb via marktplaats een Bang en Olufsen Beosysteem 2500 aangeschaft met bijbehorende luidsprekers. Alles staat aangesloten en werkt inmiddels. Nou wil ik het systeem ook graag aansluiten op mijn computer en televisie. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Alvast bedankt.
[ Voor 7% gewijzigd door pacificocean op 30-07-2015 01:45 ]
Zoals al aangegeven heeft het setje maar 1 aux-aansluiting dus zul je of een keuze moeten maken of iets met een switch proberen te bereiken.guid50 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:57:
Ik heb slechts een studentenkamer dus geen ruimte voor meer luidsprekers. Daarom zou ik deze luidsprekers graag voor de radio, computer en televisie gebruiker. Waar zit de aux aansluiting?
De Aux zal wel een 7din aansluiting zijn denk ik. afhankelijk wat er aan de andere kant zit heb je dus 1 van deze kabels nodig.S1NN3D schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:20:
[...]
Zoals al aangegeven heeft het setje maar 1 aux-aansluiting dus zul je of een keuze moeten maken of iets met een switch proberen te bereiken.
En waar die aansluiting zit... Kom, het ding heeft amper aansluitingen dus draai het om te beginnen eens om; kan niet missen. En verder is er natuurlijk altijd nog de handleiding. Op het forum wordt toch wel eigen inzet verwacht.
Of deze als je met je B&O remote wil schakelenTotaalgeflipt schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:24:
Je kan er een input switcher opzetten. Dan heb je gewoon aansluing 1, 2 en 3
[afbeelding]
[ Voor 20% gewijzigd door pacificocean op 30-07-2015 12:04 ]
Anoniem: 700449
De audio out van die tv is optisch, koptelefoon en misschien de scart ik weet niet of de scart alleen audio in heeft of ook audio uit. De oplossingen zijn dan van koptelefoon naar din 5 of een optische kabel naar een dac en dan van de dac via tulp naar din 5. En als de scart audio uit aan kan van scart naar din 5.Anoniem: 700449 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:03:
Goede middag,
Wie kan mij helpen:
Ik heb een Beomaster 6500, een Beogram CD 6500 en een Beo4 afstandbediening.
Ik heb een Philips Led Tv 2014 (42PFL6678.
Ik wil graag het geluid van de TV via de Beomaster laten lopen.
Ik heb al diverse kabels en instellingen geprobeerd maar kom er dus niet uit.
Volgens enkele "deskundigen" moet het met een Din 5 naar Scart/tulp kunnen, maar doe ik iets verkeerd
of wil het gewoonweg niet.
Graag uw reactie
en wat heb je precies geprobeerd? Voordat we allemaal hetzelfde gaan voorstellen.Anoniem: 700449 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:03:
Goede middag,
Wie kan mij helpen:
Ik heb een Beomaster 6500, een Beogram CD 6500 en een Beo4 afstandbediening.
Ik heb een Philips Led Tv 2014 (42PFL6678.
Ik wil graag het geluid van de TV via de Beomaster laten lopen.
Ik heb al diverse kabels en instellingen geprobeerd maar kom er dus niet uit.
Volgens enkele "deskundigen" moet het met een Din 5 naar Scart/tulp kunnen, maar doe ik iets verkeerd
of wil het gewoonweg niet.
Graag uw reactie
[ Voor 10% gewijzigd door Driek op 03-10-2015 18:46 ]
Tijd van werken, tijd van rusten
[ Voor 42% gewijzigd door pacificocean op 04-10-2015 11:35 ]
[ Voor 18% gewijzigd door pacificocean op 04-10-2015 12:33 ]
Zie mijn post van gisteren.Anoniem: 700449 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:08:
Hallo Pacifficocean,
Heb jij ook de Tv aangesloten op de Beomaster 6500 ??
Hoe heb jij het dan aangesloten.
Hoe zou ik het dan moeten doen met de stekkers.
Nee je hebt zoiets nodig voor een beocard. Tenminste als je ook wilt opnemen.john345 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:37:
Ik wil mijn beocord 8000 aansluiten op mijn denon avr.Ik heb dus nodig a 5 pin male din stekker naar 2 female tulp stekkers verloopstuk.
Zijn deze verloopstukken 2-way.Dus transport het geluid van din naar tulp en van tulp naar din of moet ik daar ook op letten.
Kan ik bijv. deze gebruiken . http://www.allekabels.nl/...n-tulp-kabel-5-polig.html
Bedenk wel dat dit vrouwlijke tulp stekkers zijn. Ik heb deze gekozen, omdat je van deze de connecties kan zien. Anders zelf even googlen op din 5 rca, of din 5 tulp.john345 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:10:
Bedankt voor de link.Die kan ik wel gebruiken.
En misschien is dit wat voor degene met niet zo'n grote kamer ?SpaceKees_ schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:06:
Vandaag bij 1DayFly : de B&O speaker S3 voor 199euro, normaal 399euro.
Nu ben ik niet zo van dergelijke superaanbieding-sites.
Maar de vorige keer dat deze aanbieding langskwam heb ik deze B&O S3 speaker er besteld. 240Watt.
En ik moet zeggen :
werd netjes en vlot geleverd - dwz binnen 2 weken zoals op de site staat.
http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme/
[ Voor 8% gewijzigd door SpaceKees_ op 19-04-2016 14:04 ]
Beeldbuis naar de schroot brengen en ab verkopen.SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:10:
En is er nog een markt voor tweedehands MX6000 tv's ?
Ik heb er eentje over.
Iemand interesse ?
Op marktplaats zie je ze soms nog voor een aantal tientjes weggaan.pacificocean schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:14:
[...]
Beeldbuis naar de schroot brengen en ab verkopen.
Een goede dealer levert niet alleen het product maar doet ook de installatie. En hoeveel nieuwe autos worden er via het web verkocht?SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:16:
Daarnaast ben ik benieuwd wat er dit jaar in winkel/dealer land met B&O gaat gebeuren.
of er dit jaar weer een aantal B&O dealers ermee gaan stoppen, omvallen, of de gewoon de lier aan de wilgen hangen.
Dat is vervelend voor service, maar kan soms nog een kans zijn om iets in de opheffingsuitverkoop aan te schaffen.
Retail ontkomt niet aan verkoop via internet.
En in zie niet in waarom en hoe B&O op lange termijn deze dans zou kunnen (blijven) ontspringen.
Kortom, Dergelijke zaken houden me bezig.
En ik zou graag met mede Tweakers hierover sparren en van gedachten wisselen.
Sinds wanneer wordt de verhandelde prijs op marktplaats getoont? Ik heb jaren terug al eens een mx7000 voor 5 euro gekocht alleen voor de speakers.SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:19:
[...]
Op marktplaats zie je ze soms nog voor een aantal tientjes weggaan.
Dan maak ik er liever iemand voor 25 euro blij mee, die een aantal onderdelen zoekt cq nodig heeft.
En voor alles is een markt !
Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.
[ Voor 7% gewijzigd door Totaalgeflipt op 20-04-2016 01:20 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq