Het Bang & Olufsen ervaringen/discussietopic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 23:24

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter

In Post hier pics en specs van je home cinema. Deel 41 postte ik een tijd geleden een foto van mijn al meer dan 25 jaar oude Bang & Olufsen setup, waarna ik met enige verbazing een aardig aantal andere Tweakers zag volgen. Om die reden werd het tijd voor een Bang & Olufsen topic, waar B&O-gebruikers op Tweakers en potentiële B&O-kopers al hun vragen mogen dumpen en hun set kunnen showen.

Waarschuwing: Het design en de (relatieve) zeldzaamheid van B&O maken het verzamelen en restaureren van de apparatuur erg verslavend en aanstekelijk. Zogauw je gebeten bent door de BeoBug™, is er geen weg meer terug. You were warned. ;)
Inhoudsopgave
Do's en Don'ts van dit topic
Het doel van dit topic is om een centraal discussiepunt te maken voor alle hard- en software van Bang & Olufsen. Je kan hier vragen stellen over je B&O apparaat, mods en hacks voorstellen, of gewoonweg je set aan iedereen laten zien. Net zoals in alle andere ervaringen- en discussietopics is dit echter geen plek voor reclame, aanbieden van tweedehands spullen of 'wat moet ik kopen'-vragen.
FAQ
:? Bang & Olufsen? Dat was toch een overpriced rijkeluis-design-merk?
Niets is minder waar: Hoewel vooral het recente spul in verhouding duur is, is het wat oudere spul voor een prima prijs op de tweedehands markt te vinden. Als je geluk hebt kom je B&O apparaten voor een paar tientjes tegen op de rommelmarkt, kringloopwinkel of Marktplaats.

:? Beolab, Beolink, Beocord, Beogram, Powerlink, Masterlink, HELP!
Bang & Olufsen heeft er soms een handje in om een hoop dure namen aan zijn apparatuur te geven. De beste manier om uit te vissen wat wat is is om te kijken op één van de grote B&O websites (zie hieronder), die hebben een uitgebreide bibliotheek van alle apparaten en typenummers. Kom je er dan nog niet uit, geef vooral hier een gil, daar is het topic immers voor :)

:? Ik heb een mooie B&O receiver gekocht, maar achterop zitten van die rare pluggen?
Waar veel grote commerciële receivers aansluitingen gebruiken die uit Japan en de VS over zijn komen waaien, zoals de bekende tulpstekker, heeft B&O met de kabels altijd het beleid gehad 'het oog wil ook wat'. Om die reden zijn alle aansluitingen gebouwd met ronde kabels en stekkers, de ingangen van B&O geluidsapparaten zijn bijvoorbeeld 5-polige DIN aansluitingen. Deze zijn op oudere radio's van bijvoorbeeld Philips ook te vinden en verloopkabeltjes zijn makkelijk te krijgen. Nieuwere Beomasters hebben ook een set tulp-aansluitingen voor bijvoorbeeld een CD-speler.

:? Hoe zit het dan met component, HDMI, S/PDIF en andere nieuwerwetse standaarden?
Voorlopig heb je als B&O user dan op veel modellen nog pech. (Je kunt niet alles hebben. :Y)) Bang & Olufsen heeft namelijk nog geen Blu-Ray spelers uitgebracht en alleen de allernieuwste televisies zijn voorzien van component, omdat ze niet zoveel markt zien in de enorme HD-hype. Video vind je daarom vooral op een SCART-connector en audio op DIN of tulp, alleen de nieuwste serie Beovisions is voorzien van HDMI.

:? Kan ik hulp krijgen met het hele Link-verhaal?
B&O heeft op veel apparaten de mogelijkheid gebouwd om meerdere kamers van muziek of beeld te voorzien. Vroegah kwam er een monteur langs die in je villa alle kabels trok en de hele boel voor je installeerde, maar consumenten zijn nu een stuk zelfstandiger of scoren hun B&O spullen van de tweedehands markt. Als je dan twee systemen aan elkaar wil koppelen kan het nogal eens een gepuzzel worden, bijvoorbeeld met verschillende interface-versies. Gelukkig heb je voor één set geen Link-spullen nodig, alles aan de betreffende ingangen pluggen is genoeg.

Bang & Olufsen is in 1925 begonnen door Peter Bang en Svend Olufsen, in die tijd met de insteek om radio's te gaan bouwen in Denemarken. In de jaren daarna produceerde het bedrijf veel audio-producten op de Deense markt, waaronder de eerste radio die op netspanning liep (in tegenstelling tot batterijen).

De doorbraak van B&O zoals we het merk nu kennen kwam halverwege de jaren 70, toen Jacob Jensen door het bedrijf werd ingehuurd om producten te ontwerpen. Eén van de meest karakteristieke producten die B&O bekend maakte was de Beogram 4000, de eerste tangentiale platenspeler van hun hand.

Afbeeldingslocatie: http://25.media.tumblr.com/tumblr_kwwovqytDd1qakkiio1_500.jpg
Beogram 4000, Jacob Jensen, 1972.

In de jaren 70 en 80 werden de meeste herkenbare B&O producten gemaakt, veelal ontworpen door Jensen en vaak ook winnaars van ontwerpprijzen. De apparatuur van 1972 tot nu is dan ook veel te vinden op de tweedehands markt, waar de jaren-70 draaitafels en receivers zelfs nog veel waard zijn. In de late jaren 80 nam David Lewis het design van Jensen over en werd er meer nadruk gelegd op het uiterlijk, waardoor B&O in de jaren 90 en vroege 2000's terugviel naar Philips apparatuur in een mooi jasje.

Van de late jaren 90 en begin 2000 zijn vooral de systemen met CD het bekendste. Veel TV-programma's waarin je dure villa's zag waren dan ook voorzien van een B&O geluidssysteem, mooie voorbeelden zijn Battlestar Galactica en, meer recent, Fringe, waar Bang & Olufsen nog altijd redelijk fanatiek aan produktplaatsing doet.

Afbeeldingslocatie: http://www.beoworld.org/assets/thumbnails/sound00_a.jpg
Bang & Olufsen Beosound 9000 met 6-CD wisselaar: Onder andere te vinden in de woning van Starbuck op Caprica. ;)

In de beeld- en geluidsmarkt heeft Bang & Olufsen voornamelijk zijn stempel gedrukt. Sommige apparaten zijn uitgegroeid tot een icoon van 'design' (zoals de Beosound 9000 hierboven) en zijn dan ook nog altijd veel geld waard, waar de apparatuur van de jaren 70 en 80 vooral uitblinkt op bouwkwaliteit en het qua design meer minimalistisch houdt.

HiFi Systemen
B&O heeft altijd een beleid gehad dat een HiFi systeem goed mag klinken maar er ook prima uit mag zien. Beide aspecten zie je ook (vooral in de oudere systemen) terug, waar B&O altijd hoogwaardige onderdelen gebruikt heeft en zelfs systemen neer heeft gezet die voor die tijd redelijk High-end waren. Tegenwoordig valt de geluidskwaliteit van B&O goed te vergelijken met een middenklasse versterker, mits voorzien van fatsoenlijke speakers.

Afbeeldingslocatie: http://sebastiannigro.files.wordpress.com/2011/04/beosystem6000id3.jpeg
hier een voorbeeld van één van hun meest geavanceerde systemen in de jaren 70: Beosystem 6000 (1974). Toen al compleet automatisch met afstandsbediening, een draaitafel met tangentiaal-toonarm en licht element, en quadrafonische weergave voor CD4 platen. Het design van ontwerper Jacob Jensen komt hier ook heel duidelijk naar voren.

Afbeeldingslocatie: http://vdm.io.tudelft.nl/fca/bang/842000.jpg

In de jaren 80 kwam er wat meer strak en futuristisch design in de mode en rolde één van de meest bekende Bang & Olufsen Hi-Fi systemen van de band: Beosystem 2000. Goed te vinden op de tweedehands markt en duidelijk te onderhouden, repareren en modificeren voor Tweakers. Het design van de 2000-serie loopt voor een groot deel door tot een aantal B&O apparaten die nu nog nieuw gemaakt worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.morach-lehner.ch/uploads/pics/Beosystem5000Lo01.jpg

Tegenover het 2000-systeem kwam in de jaren 80 nog het 5000-system te staan. Eén van de eerste systemen die CD's af kon spelen, en later met weinig verandering nog op de markt gezet als systemen 5500, 6500, 7000 en 9000. Vanaf het einde van de jaren 80 (en het vertrek van Jensen, en de intrek van David Lewis als hoofd-designer) is B&O meer gebruik gaan maken van Philips-componenten: Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan de Beogram CD5500 CD-speler, die van binnen 100% een speler van Philips is.

Afbeeldingslocatie: http://www.beoworld.org/assets/thumbnails/sound3200_a.jpg

Geïntegreerde systemen, zoals deze redelijk nieuwe Beosound 3200 (met harde schijf) kwamen in de jaren 90 in trek en zijn één van de succesvolste producten van Bang & Olufsen als het om geluidsapparatuur gaat. Je ziet deze ook vaak ergens aan de muur hangen, waar een groot systeem lelijk is of te veel ruimte inneemt. B&O had al langer complete systemen in 1 behuizing, toen nog Beocenters genoemd, maar die waren vaak voorzien van een platenspeler, cassette en tuner, en qua plaats niet veel kleiner dan een compleet systeem.

De alles-in-1 Beosounds zijn in verhouding wel een stuk duurder om tweedehands te kopen.
Luidsprekers

Afbeeldingslocatie: http://www.lifestyle-av.co.uk/images/ranges/full/beovoxcx_lifestyleav.jpg

Luidsprekers zijn bij Bang & Olufsen in twee aparte series te vinden. De oude passieve 'Beovox' serie (hier te zien: Beovox CX50 en CX100) en de nieuwe 'Beolab' serie die voorzien is van een eigen versterker per luidspreker. De oude serie zie je vaak terugkomen bij wat oudere systemen (jaren 70 en 80) terwijl veel nieuwere Bang & Olufsen installaties, zoals Beosound 9000, Beosound Ouverture en de B&O televisies vooral geleverd worden met Beolab speakers. Meestal kun je er wel nog Beovoxen (of andere passieve speakers die je goed vindt klinken) op aansluiten.

Beeld: Televisie, video en DVD
Afbeeldingslocatie: http://beostores.bang-olufsen.co.uk/files/Media/Top-images/beovision_avant.jpg

De televisies van B&O mogen zelfs in hun CRT variant nog gezien worden. B&O heeft vooral in de CRT televisie-markt redelijk veel aanbod, de platte schermen (plasma en LCD) zijn op dit moment nog redelijk onbetaalbaar en hebben in verhouding te weinig features. Bovendien kunnen ze zich niet echt meer op design onderscheiden in de LCD-markt: Vergelijk bijvoorbeeld een Beovision 8 hieronder met een Sony Bravia 40NX700.

Afbeeldingslocatie: http://cdn2.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2010/05/bang-olufsen-beovision8.jpg
Op videogebied heeft B&O vooral VHS, DVD en HDD recorders op het programma staan, Blu-Ray spelers hebben ze op dit moment nog niet, al bieden ze wel de Beosystem 3 HDTV-receiver aan.
B&O Play
"Play" is het nieuwe marketingconcept van Bang & Olufsen gericht op jonger publiek, en biedt vooral producten die samengaan met smartphones of je iPad. Bijvoorbeeld deze Beolit 12 speakerset:

Afbeeldingslocatie: http://drh.img.digitalriver.com/DRHM/Storefront/Company/bangoleu/images/product/detail/964x408/1290921_Beolit12_yellow_2.jpg
Meer info hierover binnenkort, onder andere over de nieuwe BeoPlay V1 televisie. :Y)
BeoUsers™
Hieronder de grote lijst van GoT-users die al bekeerd zijn tot het B&O virus. Heb je zelf ook B&O gear? Stuur dan vooral een DM zodat ik je in de lijst kan toevoegen!
GoT NicknameB&O Gearlist
Stoney3KBeosystem 2000 met Soundsmith SMMC4, Beovox RL45.2

[ Voor 100% gewijzigd door Stoney3K op 03-05-2012 15:50 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

DarkSide

theres no place like ::1

Ik vindt het mooi spul. Het is inderdaad erg duur. En voor dat geld kan je veel beter spul kopen.
Toch is het machtig. Het design. De werken. Het samenspel.
tegenwoordig is het niet zo moelijk meer om om meerdere kamers te genieten van muziek.
Maar vroeger wel.
Gewoon lekker radio luisteren op je TV op zolder bv.

Heb zelf een beocenter 7000 2e hands gekocht
En een beocenter 9000 alsmede een beosystem 3500 gehad.

Inmiddels alweer verkocht. Zou nog wel een beosound 9000 willen hebben. Maar tegenwoordig gaat toch alles via de NAS. Dus eigenlijk zonde. Maar dat blijft een gave CD wisselaar.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:23

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb zelf (helaas) geen B&O apparatuur maar om ff in te haken op de betrouwbaarheid het volgende.
Mijn vader kocht toen ik een jaar of 18 was een B&O set met cd/cassette en versterker, het is een set uit de Beosystem 2000 lijn.
Tweedehands en ik schat toen een paar jaar oud.
Inmiddels ben ik twintig jaar ouder en hij heeft het nog steeds, naast een andere set om films en tv te kijken (geen B&O btw).
Het setje werkt nog steeds feilloos en ziet er nog even mooi uit als destijds.
Het is nu toch wel zo'n 25 a 30 jaartjes oud, maar het design is tijdloos en de techniek is misschien niet audifiel maar wel erg betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33
Hier ook wel een lading B&O spullen thuis. Alleen het meeste niet meer aangesloten.
Voorheen in een B&O winkel gewerkt als verkoper en technische dienst, dus ook van aansluiten van het spul weet ik veel af.

Wat ik had op mijn studentenkamer.

Een Beocenter (of system) 2500 uit 1992, (uiterlijk identiel aan de Beosound 3200) alleen zonder Masterlink, dus via een converter een masterdata link.
Als TV had ik een Beovision MX????. Ook hier geen Masterdatalink, wel weer een converter.
Zodoende had ik dus radio/cd over de TV. Met onder de tv een gemotoriseerde voet die ervoor zorgde dat de TV naar de bank draaide als ik hem aanzette.

Dan de keuken(groot woord) gekoppeld via een beolink passive en 2 passieve luidpsrekers,
Ik kon dus tv kijken, en cd luisteren tegelijk.

En verder de slaapkamer met een beolink active met daarop 2 Beloabs 2500.

Daarnaast had ik een paar LC2's, oftwel ik kon de lampen aan/uitzetten/dimmen met de afstandsbediening.

En als afsluiter had ik een keyring afstandsbediening dat als ik mijn kamer binnen liep ik met 3 knoppen het hele spul aan het spelen had. Zonder de echte afstandsbediening te zoeken.

Helaas ging de tv kapot, en heb ik het in mijn nieuwe huis, door gebrek aan lege leidingen niet aangesloten.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Waar veel grote commerciële receivers aansluitingen gebruiken die uit Japan en de VS over zijn komen waaien, zoals de bekende tulpstekker, heeft B&O met de kabels altijd het beleid gehad 'het oog wil ook wat'.
Whut? Dingen als HDMI is gewoon een interface waar je als bedrijf voor kan kiezen om het te gebruiken, idem met de DIN die B&W gebruikt. Dat hele "het oog wil ook wat" gaat wel erg ver. Dit komt meer over als een reclamepraatje van B&O waarom ze geen HDMI hebben...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:38:
[...]

Whut? Dingen als HDMI is gewoon een interface waar je als bedrijf voor kan kiezen om het te gebruiken, idem met de DIN die B&W gebruikt. Dat hele "het oog wil ook wat" gaat wel erg ver. Dit komt meer over als een reclamepraatje van B&O waarom ze geen HDMI hebben...
Dat ging ook niet over de kwestie waarom er een tijdlang geen HDMI op B&O apparaten zat, maar meer waarom B&O ervoor kiest om voor veel verbindingen DIN-kabels te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld spring-terminals voor de luidsprekers of tulpstekkers voor naar andere audio-apparaten.

Dan ziet 1 DIN-kabeltje naar elk kastje er toch een stuk strakker uit dan een hele bos spaghetti. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb zelf ook beetje B&O gerief in de woonkamer staan en een tijd terug in het home-cinema topic gepost: renio in "Post hier pics en specs van je home cinema. Deel 41"

Setup (telkens de prijs die ik er voor betaald heb om maar een idee te geven wat voor mooie koopjes je kan doen)
B&O Beomaster 5500 stereo receiver:100 € (witte uitvoering, beperkte oplage)
B&O Beovox RL 60 speakers vooraan: 120 €
B&O Beovox RL 35 Redline speakers achteraan: 90 €
B&O Master Control Panel 5500 afstandsbediening: 25 €

Foto's staan in dat topic.

Heb echter wel (schaamrood-op-de-kaken) de receiver vervangen door een surround-receiver kwestie van 5.1 geluid bij films te krijgen. De speakers heb ik gehouden.. die gaan never nimmer nooit van m'n leven weg, klinken en ogen veel te mooi! :9

De Beomaster en afstandsbediening zou ik ooit nog eens op een tweedehands-site te koop aanbieden maar ze staan nu zo mooi op m'n dressoir te staan O+

[ Voor 4% gewijzigd door renio op 04-05-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Ook ik maak nog dagelijks gebruik van 'Vintage' B&O apparatuur. Hier in huis bevinden zich 2 paar Beovox Penta's, Waarvan 1 set aan de hoofd-stereo hangt. De ander set hangt achter mijn PC. Op mijn werkkamer gebruik ik nog een Beocenter 2100 met bijpassende cd-speler en een setje RL-35 luidsprekertjes.

Werkt tot op de dag van vandaag feilloos...Ok, de cd-speler heeft een nieuw snaartje gekregen en de de Penta's nieuwe randen om de middentoners.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

beolab 5 and 3 heb ik zelf beluistert

Zeer mooi spul helaas mijn budget gaat niet zo ver.
Geluid was zeker goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:19
Ik zou heel graag een keer de Beolab 8000 willen bezitten/beluisteren. Wat is dat n prachtige luidspreker! Is er hier toevallig iemand woonachtig in het midden van het land waar ik deze luidspreker kan beluisteren?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik heb hier zelf nog een set Beolab 4500's staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b4UM2MZbFbzZJbECScoBXlhA/full.jpg

Staan al een tijdje klaar om te verkopen maar het komt er niet van. Mooie speakers met een prima geluid. Eigen versterkers erin zoals zoveel van B & O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:13:
Ik heb hier zelf nog een set Beolab 4500's staan.

[afbeelding]

Staan al een tijdje klaar om te verkopen maar het komt er niet van. Mooie speakers met een prima geluid. Eigen versterkers erin zoals zoveel van B & O.
ong-term maximum output power per module*
116 watts
Effective frequency range* 54 - 20,000 Hz
Maximum Sound Pressure Level (stereo, pair) 99 dB
Cabinet Principle Bass Reflex
Woofer 13 cm
Tweeter 2.5 cm
Net volume 5.4 litres
Bass equalizer Dynamic
Typical power consumption 10 watts
Stand-by consumption <4 watts
* According to IEC 268-3 and 268-5
Connections: Power Link
Phono (line)
Speaker Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
He,wat leuk een B&O topic. Een mooie topic start, ik heb echter wel een aantal punten van kritiek. Ik proef vooral je eigen mening t.o.v. het "dure" B&O en mis een objectieve beschrijving.
Stoney3K schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:45:
FAQ
[table cellpadding=8][tr][td]:? Bang & Olufsen? Dat was toch een overpriced rijkeluis-design-merk?
Niets is minder waar: Hoewel vooral het recente spul in verhouding duur is, is het wat oudere spul voor een prima prijs op de tweedehands markt te vinden. Als je geluk hebt kom je B&O apparaten voor een paar tientjes tegen op de rommelmarkt, kringloopwinkel of Marktplaats.
Duur? B&O is inderdaad geen budget merk. En je moet aardig wat euro's neertellen voor een nieuw apparaat, maar daar krijg je ook wel wat voor. Een kwaliteitsproduct met een mooi design wat jaren mee kan. Bij mijn ouders staat al 30 jaar, 16 uur per dag een Beocenter 7007 te spelen. Kom daar eens mee met een willekeurig ander merk. En voor een paar tientjes op marktplaats dan moet je wel geluk hebben. Het verbaast mij juist hoe waardevast B&O apparatuur is.
:? Beolab, Beolink, Beocord, Beogram, Powerlink, Masterlink, HELP!
Bang & Olufsen heeft er soms een handje in om een hoop dure namen aan zijn apparatuur te geven. De beste manier om uit te vissen wat wat is is om te kijken op één van de grote B&O websites (zie hieronder), die hebben een uitgebreide bibliotheek van alle apparaten en typenummers. Kom je er dan nog niet uit, geef vooral hier een gil, daar is het topic immers voor :)
Dure namen? Niks duur aan. Het zijn gewoon type namen. Andere merken verzanden juist in complexe type nummers, wat in mijn ogen veel lastiger is.
:? Ik heb een mooie B&O receiver gekocht, maar achterop zitten van die rare pluggen?
Waar veel grote commerciële receivers aansluitingen gebruiken die uit Japan en de VS over zijn komen waaien, zoals de bekende tulpstekker, heeft B&O met de kabels altijd het beleid gehad 'het oog wil ook wat'. Om die reden zijn alle aansluitingen gebouwd met ronde kabels en stekkers, de ingangen van B&O geluidsapparaten zijn bijvoorbeeld 5-polige DIN aansluitingen. Deze zijn op oudere radio's van bijvoorbeeld Philips ook te vinden en verloopkabeltjes zijn makkelijk te krijgen. Nieuwere Beomasters hebben ook een set tulp-aansluitingen voor bijvoorbeeld een CD-speler.
'het oog wil ook wat'. Dat is jouw interpretatie. Hoewel het wel een kern van waarheid heeft. Een B&O apparaat heeft door zijn design niet altijd de mogelijkheid om tig verschillende aansluitingen te plaatsen. Er moeten dus keuzes gemaakt worden. Bij B&O heeft men het beleid dat ook over de jaren heen producten makkelijk te integreren moeten zijn, waardoor men niet snel afwijkt van eenmaal genomen keuzes. In de jaren 70/80 was een DIN aansluiting heel gebruikelijk bij vooral duitse audio/ video producenten. B&O gebruikte overigens lang niet altijd 5 DIN, maar 7 DIN. Waarbij de 2 extra pins voor data worden gebruikt. En dan klinkt het ineens veel logischer om het aantal kabels te beperken.
:? Hoe zit het dan met component, HDMI, S/PDIF en andere nieuwerwetse standaarden?
Voorlopig heb je als B&O user dan op veel modellen nog pech. (Je kunt niet alles hebben. :Y)) Bang & Olufsen heeft namelijk nog geen Blu-Ray spelers uitgebracht en alleen de allernieuwste televisies zijn voorzien van component, omdat ze niet zoveel markt zien in de enorme HD-hype. Video vind je daarom vooral op een SCART-connector en audio op DIN of tulp, alleen de nieuwste serie Beovisions is voorzien van HDMI.
Nieuwe producten van B&O bevatten gewoon HDMI en S/PDIF aansluitingen. Dat oudere producten geen nieuwe aansluitingen lijkt mij evident. Reeds mid jaren 80 gebruikte B&O een S/PDIF aansluiting.
B&O heeft ook al jaren een Blu-Ray speler in het programma. Je kan zelfs kiezen of je er één wil met een 40" of 55" scherm ;) B&O houdt van integreren. Ik verwacht geen losse Blu-Ray speler in de toekomst bij B&O. Blu-Ray is inmiddels met NAS etc een beetje een achterhaald concept. Tevens zijn ook nieuwste TV's bij B&O ook gewoon 3D.
:? Kan ik hulp krijgen met het hele Link-verhaal?
B&O heeft op veel apparaten de mogelijkheid gebouwd om meerdere kamers van muziek of beeld te voorzien. Vroegah kwam er een monteur langs die in je villa alle kabels trok en de hele boel voor je installeerde, maar consumenten zijn nu een stuk zelfstandiger of scoren hun B&O spullen van de tweedehands markt. Als je dan twee systemen aan elkaar wil koppelen kan het nogal eens een gepuzzel worden, bijvoorbeeld met verschillende interface-versies. Gelukkig heb je voor één set geen Link-spullen nodig, alles aan de betreffende ingangen pluggen is genoeg.
Zo complex is het niet en de meeste manuals zijn gewoon online te vinden. Interactie van de verschillende systemen is natuurlijk wel het mooist. En tegenwoordig kan het ook gewoon draadloos.
[/td][/tr][/table][/td][/tr][tr][th=1,1,left,middle,#e5e5e5,http://www.stoneynet.nl/beotweakers/BeoTweakers_separator2.png,,48,18] [/th][/tr][tr][td]
[table cellpadding=8][tr][td]Bang & Olufsen is in 1925 begonnen door Peter Bang en Svend Olufsen, in die tijd met de insteek om radio's te gaan bouwen in Denemarken. In de jaren daarna produceerde het bedrijf veel audio-producten op de Deense markt, waaronder de eerste radio die op netspanning liep (in tegenstelling tot batterijen).

De doorbraak van B&O zoals we het merk nu kennen kwam halverwege de jaren 70, toen Jacob Jensen door het bedrijf werd ingehuurd om producten te ontwerpen. Eén van de meest karakteristieke producten die B&O bekend maakte was de Beogram 4000, de eerste tangentiale platenspeler van hun hand.
Jacob Jensen is mid jaren 60 bij B&O begonnen en werd het beleid ook meer op de export gericht.
[afbeelding]
Beogram 4000, Jacob Jensen, 1972.

In de jaren 70 en 80 werden de meeste herkenbare B&O producten gemaakt, veelal ontworpen door Jensen en vaak ook winnaars van ontwerpprijzen. De apparatuur van 1972 tot nu is dan ook veel te vinden op de tweedehands markt, waar de jaren-70 draaitafels en receivers zelfs nog veel waard zijn. In de late jaren 80 nam David Lewis het design van Jensen over en werd er meer nadruk gelegd op het uiterlijk, waardoor B&O in de jaren 90 en vroege 2000's terugviel naar Philips apparatuur in een mooi jasje.
Philips was in die tijd eigenaar van B&O. Voor de CD speler gold dat inderdaad en voor de overige producten werden veel Philips onderdelen gebruikt, maar ook het inwendig design bleef van B&O.
Van de late jaren 90 en begin 2000 zijn vooral de systemen met CD het bekendste. Veel TV-programma's waarin je dure villa's zag waren dan ook voorzien van een B&O geluidssysteem, mooie voorbeelden zijn Battlestar Galactica en, meer recent, Fringe, waar Bang & Olufsen nog altijd redelijk fanatiek aan produktplaatsing doet.

[afbeelding]
Bang & Olufsen Beosound 9000 met 6-CD wisselaar: Onder andere te vinden in de woning van Starbuck op Caprica. ;)

[/td][/tr][/table][/td][/tr]

[tr][th=1,1,left,middle,#e5e5e5,http://www.stoneynet.nl/beotweakers/BeoTweakers_separator3.png,,48,18] [/th][/tr]

[tr][td]
In de beeld- en geluidsmarkt heeft Bang & Olufsen voornamelijk zijn stempel gedrukt. Sommige apparaten zijn uitgegroeid tot een icoon van 'design' (zoals de Beosound 9000 hierboven) en zijn dan ook nog altijd veel geld waard, waar de apparatuur van de jaren 70 en 80 vooral uitblinkt op bouwkwaliteit en het qua design meer minimalistisch houdt.

HiFi Systemen
[table cellpadding=8][tr][td]B&O heeft altijd een beleid gehad dat een HiFi systeem goed mag klinken maar er ook prima uit mag zien. Beide aspecten zie je ook (vooral in de oudere systemen) terug, waar B&O altijd hoogwaardige onderdelen gebruikt heeft en zelfs systemen neer heeft gezet die voor die tijd redelijk High-end waren. Tegenwoordig valt de geluidskwaliteit van B&O goed te vergelijken met een middenklasse versterker, mits voorzien van fatsoenlijke speakers.
Volgens mij is het gewoon high end. Zie http://www.hifi.nl/recens...g-&-Olufsen-Beolab-5.html
[afbeelding]
hier een voorbeeld van één van hun meest geavanceerde systemen in de jaren 70: Beosystem 6000 (1974). Toen al compleet automatisch met afstandsbediening, een draaitafel met tangentiaal-toonarm en licht element, en quadrafonische weergave voor CD4 platen. Het design van ontwerper Jacob Jensen komt hier ook heel duidelijk naar voren.

[afbeelding]

In de jaren 80 kwam er wat meer strak en futuristisch design in de mode en rolde één van de meest bekende Bang & Olufsen Hi-Fi systemen van de band: Beosystem 2000. Goed te vinden op de tweedehands markt en duidelijk te onderhouden, repareren en modificeren voor Tweakers. Het design van de 2000-serie loopt voor een groot deel door tot een aantal B&O apparaten die nu nog nieuw gemaakt worden.
Volgens mij is het nu wel een beetje over met deze lijn.
[afbeelding]

Tegenover het 2000-systeem kwam in de jaren 80 nog het 5000-system te staan. Eén van de eerste systemen die CD's af kon spelen, en later met weinig verandering nog op de markt gezet als systemen 5500, 6500, 7000 en 9000. Vanaf het einde van de jaren 80 (en het vertrek van Jensen, en de intrek van David Lewis als hoofd-designer) is B&O meer gebruik gaan maken van Philips-componenten: Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan de Beogram CD5500 CD-speler, die van binnen 100% een speler van Philips is.
Ik vermoed eerder een hand van Philips dan van de designer. Overigens merk je ook bij deze CD speler aan de hand van het loopwerk en lade opening en sluiting dat dat duidelijk eigen ontwerp is van B&O.
[afbeelding]

Geïntegreerde systemen, zoals deze redelijk nieuwe Beosound 3200 (met harde schijf) kwamen in de jaren 90 in trek en zijn één van de succesvolste producten van Bang & Olufsen als het om geluidsapparatuur gaat. Je ziet deze ook vaak ergens aan de muur hangen, waar een groot systeem lelijk is of te veel ruimte inneemt. B&O had al langer complete systemen in 1 behuizing, toen nog Beocenters genoemd, maar die waren vaak voorzien van een platenspeler, cassette en tuner, en qua plaats niet veel kleiner dan een compleet systeem.

De alles-in-1 Beosounds zijn in verhouding wel een stuk duurder om tweedehands te kopen.
[/td][/tr][/table]
Luidsprekers

[afbeelding]

Luidsprekers zijn bij Bang & Olufsen in twee aparte series te vinden. De oude passieve 'Beovox' serie (hier te zien: Beovox CX50 en CX100) en de nieuwe 'Beolab' serie die voorzien is van een eigen versterker per luidspreker. De oude serie zie je vaak terugkomen bij wat oudere systemen (jaren 70 en 80) terwijl veel nieuwere Bang & Olufsen installaties, zoals Beosound 9000, Beosound Ouverture en de B&O televisies vooral geleverd worden met Beolab speakers. Meestal kun je er wel nog Beovoxen (of andere passieve speakers die je goed vindt klinken) op aansluiten.

Beeld: Televisie, video en DVD
[table cellpadding=8][tr][td][afbeelding]

De televisies van B&O mogen zelfs in hun CRT variant nog gezien worden. B&O heeft vooral in de CRT televisie-markt redelijk veel aanbod, de platte schermen (plasma en LCD) zijn op dit moment nog redelijk onbetaalbaar en hebben in verhouding te weinig features. Bovendien kunnen ze zich niet echt meer op design onderscheiden in de LCD-markt: Vergelijk bijvoorbeeld een Beovision 8 hieronder met een Sony Bravia 40NX700.
De vraag is welke was er eerder? En o.a. de Beovision 7 vind ik nog steeds een stukje topdesign.
Kijk ook eens naar het bekende scroll wieltje van Ipod. Een dergelijke user interface zat al in 1999 op een B&O telefoon.
[afbeelding]
Op videogebied heeft B&O vooral VHS, DVD en HDD recorders op het programma staan, Blu-Ray spelers hebben ze op dit moment nog niet, al bieden ze wel de Beosystem 3 HDTV-receiver aan.
[/td][/tr][/table]
VHS al jaren niet meer. volgens mij is HDD ook inmiddels afgeschreven. en het zal mij niet verbazen als dat binnen kort ook voor de DVD Blu-Ray gaat gelden. Want zoals eerder vermeld staat die nog wel in het huidige programma.
B&O Play
"Play" is het nieuwe marketingconcept van Bang & Olufsen gericht op jonger publiek, en biedt vooral producten die samengaan met smartphones of je iPad. Bijvoorbeeld deze Beolit 12 speakerset:

[afbeelding]
Meer info hierover binnenkort, onder andere over de nieuwe BeoPlay V1 televisie. :Y)
BeoUsers™
Hieronder de grote lijst van GoT-users die al bekeerd zijn tot het B&O virus. Heb je zelf ook B&O gear? Stuur dan vooral een DM zodat ik je in de lijst kan toevoegen!
GoT NicknameB&O Gearlist
Stoney3KBeosystem 2000 met Soundsmith SMMC4, Beovox RL45.2

[/td][/tr][/table]

[/td][/tr][/table]
Websites:
http://www.bang-olufsen.com/
http://beocentral.com/
http://www.beoworld.org/
FeaR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:38:
[...]

Ook B&O heeft gewoon HDMI aansluitingen op hun nieuwe apparatuur.
FatalError schreef op zondag 06 mei 2012 @ 11:59:
Ik zou heel graag een keer de Beolab 8000 willen bezitten/beluisteren. Wat is dat n prachtige luidspreker! Is er hier toevallig iemand woonachtig in het midden van het land waar ik deze luidspreker kan beluisteren?
Gewoon bij de dealer. Zijn ze te beluisteren. En mocht je serieus overwegen om ze te kopen dan is de dealer misschien ook wel geneigd om een proef plaatsing bij je thuis te doen. Een niet budget merk heeft ook zo zijn voordelen. Maar in het midden van het land zitten ook een aantal 2e hands B&O zaken. Overigens schijnen de 8000's wat bas te missen, maar dat is eventueel op te lossen met een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 21:13
B&O is geen high-end - het zou hetzelfde zijn om Bose en Loewe ook high-end te noemen.

Dat men graag de high-end classificatie zou willen hebben probeert men duidelijk in haar marketing uitingen naar voren te brengen (althans het sales kanaal).

Ik heb meerdere systemen van B&O gehad en uiteindelijk weggedaan.

Design - ja, High-end - nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
R3M1 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:46:
B&O is geen high-end - het zou hetzelfde zijn om Bose en Loewe ook high-end te noemen.

Dat men graag de high-end classificatie zou willen hebben probeert men duidelijk in haar marketing uitingen naar voren te brengen (althans het sales kanaal).

Ik heb meerdere systemen van B&O gehad en uiteindelijk weggedaan.

Design - ja, High-end - nee.
Goed onderbouwd reply 8)7 hulde. Toch vreemd dat iemand als Rene van Es (toch niet helemaal vreemd in hifi land.) daar anders over denkt. Hoewel naar mijn mening niet alle producten van B&O high end zijn. Maar de top line is dat, naar niet alleen mening, wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:46
hey eindelijk een B&O topic. :)

Zelf hier in het bezit van een Beovision 8 televisie en een BeoSound Ouverture stereo. Hoewel de stereo al zeker 20 jaar oud is, klinkt het nog steeds bijzonder goed. Enige is dat de deurtjes soms slecht sluiten. Kom er niet goed bij met schoonmaken, dus als iemand hier tips voor heeft.

Verder snap ik de 'format' functie van de Beovision 8 niet helemaal. Ik kijk regelmatig films, maar ik krijg dan alsnog zwarte balken boven en onder. Dit kan je met 'format' aanpassen, maar dan valt de ondertiteling buiten beeld. Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
pacificocean schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:35:
[...]
Gewoon bij de dealer. Zijn ze te beluisteren. En mocht je serieus overwegen om ze te kopen dan is de dealer misschien ook wel geneigd om een proef plaatsing bij je thuis te doen. Een niet budget merk heeft ook zo zijn voordelen. Maar in het midden van het land zitten ook een aantal 2e hands B&O zaken. Overigens schijnen de 8000's wat bas te missen, maar dat is eventueel op te lossen met een subwoofer.
Ik neem aan dat bij de dealer de 8002 staat. Aangezien het voor mij een 2e paar speakers 'voor de heb, leuk erbij' is wil ik niet 4200 euro uitgeven aan n stel 8002's. De 8000 is 2e hands voor ongeveer 1200 euro te krijgen.
Ik verwacht niet dat de 8002 mijn Audio Physic speakers gaat overtreffen, maar misschien moet ik ze daar eerst maar eens voor gaan beluisteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
FatalError schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:41:
[...]

Ik neem aan dat bij de dealer de 8002 staat. Aangezien het voor mij een 2e paar speakers 'voor de heb, leuk erbij' is wil ik niet 4200 euro uitgeven aan n stel 8002's. De 8000 is 2e hands voor ongeveer 1200 euro te krijgen.
Ik verwacht niet dat de 8002 mijn Audio Physic speakers gaat overtreffen, maar misschien moet ik ze daar eerst maar eens voor gaan beluisteren :)
Klopt, bij de dealer staat inderdaad de 8002. Maar ook van de 8000 zijn 2 varianten. Voor en na serie nummer 10145230. De verschillen worden hier beschreven: http://beocentral.com/beolab8000speaker
Die met het lagere serienummer zijn over het algemeen goedkoper te vinden. Dan de hogere serie nummers met bass update. Overigens staat de 8000 serie (inclusief de 8002) niet bekend om zijn geluidskwaliteit. En ik vraag mij af of dat de rede is dat 8000 zo veel 2e hands wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BeoLab 8000 ook beluistert miste wel de laag inderdaad
met woofer klinkt het wel goed.
Helaas vind ik dit een minderen speaker .
beolab 3 vind ik beter klinken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pacificocean schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:19:
Goed onderbouwd reply 8)7 hulde. Toch vreemd dat iemand als Rene van Es (toch niet helemaal vreemd in hifi land.) daar anders over denkt. Hoewel naar mijn mening niet alle producten van B&O high end zijn. Maar de top line is dat, naar niet alleen mening, wel degelijk.
Mwah.

Aan de mening van reviewers van hifi.nl zou ik niet al te veel waarde hechten. Ze zijn ook lyrisch over houten blokjes en dat soort onzin. En opbouwende kritiek wordt er niet gewaardeerd, ze hebben hun forum niet voor niets opgedoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
warp schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:56:
[...]

Mwah.

Aan de mening van reviewers van hifi.nl zou ik niet al te veel waarde hechten. Ze zijn ook lyrisch over houten blokjes en dat soort onzin. En opbouwende kritiek wordt er niet gewaardeerd, ze hebben hun forum niet voor niets opgedoekt.
Kijken we toch naar de review van Peter Aczel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
pacificocean schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:34:
Kijken we toch naar de review van Peter Aczel.
Je vergeet de link. Maar... waarom dan wel? Ga je net zo lang door tot je een review vindt dat in jouw straatje past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 20:21
Hi,

Ik ben op zoek naar een mooie oude platenspeler voor niet al teveel geld. Mijn ogen vielen eigenlijk op een Thorens TD 160.... Maar ik kwam hier en daar mooie B&O Beogram spelers tegen.

Heeft iemand van jullie ervaring met vintage B&O apparatuur. Bijv. Beosound 2000, of 4000 series uit eind jaren '70. Met name de Beogram spelers

Denken jullie dat de kwaliteit van dit spul nog steeds goed is? Enige vervelende vind ik de DIN aansluiting voor Phono, wat niet echt compatible is met modernere apparatuur.

Verder vond ik de Beovox S45 speakers ook erg mooi, maar vraag me af of speakers van +20 jaar oud nog goed zijn...

Gr, Dennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DIN aansluiting kan je zeer makkelijk aan passen naar tulp.
Gewoon zelf even maken
Kan je het niet pm dan maak ik er wel een voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ik ben afgelopen weekend even naar B&O luidsprekers wezen luisteren.
Het was allemaal heel vlug-vlug, maar wel leuk. De Beolab 3 viel me in positieve zin op.. Wat ze uit zo'n klein speakertje weten te halen! Een sub is overigens wel aan te raden daarbij.
Ook de 8002 viel me erg mee. Helaas kon ik de Beolab 5 enkel met de radio luisteren, en niet met CD. Maar wat ik hoorde was heel erg mooi! (mag ook wel voor dat geld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:33
@Devroet: De platenspelers van B&O zijn erg goed. Wel even wennen, want volautomatisch veelal en geven minder het echt platendraaigevoel. De 4002 is natuurlijk een standaard. Kan wat problemen hebben met de gelijkloop. Dat kan vaak worden opgelost door de stroboschijf die de motor stuurt te vervangen. Het element uit die tijd zal het mogelijk nog wel doen, maar waarschijnlijker moet het element gereviseerd worden. Dat kan bij Axel Schurman uit Duitsland of je kunt een nieuw exemplaar van Soundsmith kopen. Elementen van andere merken passen niet. uit de recentere serie zijn de 5000, 6500 en 7000 interessant. De laatste heeft een ingebouwde voorversterker (handig als je versterker die niet heeft). De oudere platenspelers hebben MMC20 elementen (over het algemeen, er is ook een MMC10), de latere types hebben meestal een MMC4. Topmodel is een MMC1, maar die zul je niet zo snel werkend vinden. Er zijn verloopkabels te koop van DIN naar tulp. Dat is over het algemeen handiger dan tulp(RCA)pluggen aan de bestaande kabel te monteren en behoudt de waarde. Een goede BeoGram 7000 is nog best veel geld waard (300-500 euro). Een 4002 koop je voor 100-200 euro. Meer informatie over BeoGrammen vind je op www.beoworld.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FatalError schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:44:
Ik ben afgelopen weekend even naar B&O luidsprekers wezen luisteren.
Het was allemaal heel vlug-vlug, maar wel leuk. De Beolab 3 viel me in positieve zin op.. Wat ze uit zo'n klein speakertje weten te halen! Een sub is overigens wel aan te raden daarbij.
Ook de 8002 viel me erg mee. Helaas kon ik de Beolab 5 enkel met de radio luisteren, en niet met CD. Maar wat ik hoorde was heel erg mooi! (mag ook wel voor dat geld).
Beolab 5 erg krachtige speaker
De bass kan je horen maar ook voelen in je hart als je maximaal gaat.
Blijft nog zuiver ook .
Mijn droom speaker en die komt in mijn huis vroeg of later .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Ik kan over het algemeen de vormgeving van B&O erg waarderen (heb er dan ook veel van in huis), maar de BeoLab 5 vind ik echt erg lelijk (ook in het echt). Natuurlijk dat is ook maar een subjectieve mening...

De BeoLab 1 daarentegen (door vele anderen verguisd) vind ik juist erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
dan ben ik zo'n 'andere', de beolab 1 vind ik niet mooi, maar de 5 weer wel :)
Mocht ik de loterij winnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
pdebie schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:29:
Verder snap ik de 'format' functie van de Beovision 8 niet helemaal. Ik kijk regelmatig films, maar ik krijg dan alsnog zwarte balken boven en onder. Dit kan je met 'format' aanpassen, maar dan valt de ondertiteling buiten beeld. Wat doe ik verkeerd?
Iemand hier nog een idee over?

Het gaat ook bij gewone (in de winkel gekochte) DVD's etc. fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 13:35
pdebie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:15:
Iemand hier nog een idee over?

Het gaat ook bij gewone (in de winkel gekochte) DVD's etc. fout.
Wat is hier vreemd aan? Met elke film in bijv. een 2.35:1 verhouding zal je boven en onder balken hebben.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
de ondertiteling valt over de zwarte balken heen. Dus als ik het format zo instel dat ik geen balken heb, heb ik maar 1 regel ondertiteling ipv 2.

Dat lijkt me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 13:35
Dat is geheel zoals het hoort. Beeld oprekken is juist "not done". Gewoon kijken met de balken, is niet anders.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Beste iedereen, wij hebben een b&o cd radio/cd-speler ding met din-7. Nu heb ik hier de connector voor me liggen maar de verschillende site's spreken tegen wat nou de juiste pin out is.

Op de jack-plug heb je Ground/left/right natuurlijk, maar op de din kant raakt het spoor bijster zegmaar.
Zou iemand mij de juiste pin-out kunnen vertellen.

Het betreft de Beosound Century

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
duifi schreef op zondag 03 juni 2012 @ 16:50:
Beste iedereen, wij hebben een b&o cd radio/cd-speler ding met din-7. Nu heb ik hier de connector voor me liggen maar de verschillende site's spreken tegen wat nou de juiste pin out is.
Wikipedia: DIN connector

Als je dus een stereo-bron aan wil sluiten, dan kun je daar pins 3 en 5 (resp. L en R) voor gebruiken. Het geluid van de Century zelf komt op pennen 1 en 4 weer terug naar buiten. Met een simpel verloopje kun je er 4 tulpstekkers van maken:

Afbeeldingslocatie: http://www.imexbb.com/Images/11001883/din-5-pin-to-4-rca-cable.jpg

Mocht je nu geen geluid uit de Century krijgen, gewoon verwisselen en op het andere paar tulpjes proberen. De signaalniveau's zijn verder niet schadelijk.

Pennen 6 en 7 heb je voor een normale audio-bron niet nodig, die worden gebruikt om via Data-link met andere B&O apparaten te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Afbeeldingslocatie: http://img507.imageshack.us/img507/3906/dinuk.jpg

Dus als ik het goed begrijp op deze manier.
Ik wil het namelijk zeker goed maken, ik ben bang dat ik iets stukmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Wat wil je precies aansluiten. Het maakt uit of je audio uit je apparaat wilt halen of juist een extern apparaat aansluiten. Overigens maak je niet zo snel iets kapot. Je krijgt wel of geen geluid, maar er gaat echt niet iets stuk als je de aansluiting omwisselt. De massa is inderdaad de middelste pen. Dat is het belangrijkste.

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Sorry voor de kick, en weet ook niet of ik hier helemaal op de juiste plaats zit.

Ik ben zelf op zoek naar nieuwe boxen, en heb een Sonos-systeem staan. Echter, ik wil graag overstappen naar B&O, en zeker nu de playmaker-oplossing er is, zie ik hier mogelijkheden. Sonos kan ik dan de deur uit doen.

Weet iemand of met de app BeoLink hetzelfde kan worden gedaan als met de Sonos App. Op de App staat wel een 'demo', maar ik heb nog geen goede review gevonden waar ik de werking van de app kan achterhalen.

Wie heeft er zo'n opstelling en zou zijn/haar ervaringen willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjtoeset
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05-2023
Iemand geïnteresseerd in mijn Beosystem 5500, compleet incl tangentiale draaitafel, cd, cassette, tuner-versterker en control center?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-05 20:34
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar echte ervaringen met de beoplay a8!
Lijkt me een schitterend apparaat voor thuis aan de muur, maar nogal prijzig.

En ik kan het wel ergens gaan beluisteren, maar ik denk dat het thuis toch altijd anders klinkt.
Daarom ben ik ontzettend benieuwd en elders op het forum wordt er nog niks over genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 15:28

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Gisteren heb ik de beoplay a8 ontvangen en geïnstalleerd, het is een erg fijn apparaat en qua design schitterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 21:15
Excuses, geen oude koeien uit de sloot halen

[ Voor 95% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-03-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikola2704
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-05 09:10
Hoi allemaal,

Eventjes wilde ik mijn ervaring hier vertellen. All een lange tijd ben ik in het bezit van B&O apparatuur, alle voor mijn leeftijd +- 15jaar.

B&O staat bekend voor hun design, maar niet alle materiaal is high-end, toch in mijn oren. Wat me wel opviel is dat iedereen een eigen keuze heeft, vooral bij luidsprekers. De ene heeft liever Focal's de andere Dynaudio en zo voort. Dus oordelen over het geluidskwaliteit is heel moeilijk.

Mijn eerste set bestond uit Beosound 2500 met beolab 2500. Zeer mooie luidsprekers met een heel mooi geluid. Het enige wat me hier enorm stoorde was de bas poort achteraan. Als de bas op bv +3 staat en je zet ze op 50-56 hoor je een vreselijk geluid achteraan. Dus had ik het op een ander manier opgelost. Heb me een subwoofer er bij gezet van een ander merk die relatief hard ging. Kabels moest ik zelf maken zodat die samen kost werken met de beolabs, vooral het volume regelen. Hier heb ik de beolabs de bas op -6 gezet en de sub om max, en het geluid was heel aangenaam en warm. dit set heb ik ruim 4-5 jaar gehad.

Mijn 2de set bestond uit Beosound 2300 met de Beolabs 4000. Over de luidsprekers was ik niet zo tevreden van. Is mooi om in een keuken te hebben maar voor mij meer niet. De bass was wel beter, had ik ook niet direct die irritante lucht geluid die uit de bas poort kwam, maar de hoge tonen kwamen niet echt tot zijn recht. Wat hier ook was als je die op 70 en hoger zet, begonnen de luidsprekers schraal te klinken. Die set heb ik max 6 maanden gehad en nadien verkocht

3de set bestond uit Beosound 9000 en Beolab 6000. De CD speler was wel mooi, alleen heeft dit niet all te lang gewerkt, ongeveer 6-7 maand. Maar toen het werkte ging het wel goed, het veranderen van cd stand ging vlot. Afwerking is ook heel strak. Over de luidsprekers was ik relatief positief. Het geluid kwam mooi uit, zuiver, maar ik miste een ding en dat was de warmte die uit de mid kwamen. Jammer genoeg heb ik dit set niet echt kunnen beluisteren door tijd gebrek en toen de beosound 9000 de geest gaf had ik het set nadien verkocht. En was ik op zoek gegaan naar iets anders.

4de set en voor het moment de laatste set. Beosound Ouverture met 2 paar Beolab Penta MK2. Voor ik dit set kocht was ik eerst van plan om iets helemaal anders te nemen, tot ik bij een kennis langs kwam die toevallig dit set verkochte. Toen ik het setje hoorde was ik helemaal van de kaart. Het klonk muzikaal, warm, zuiver en noemt maar op. In de Ouverture had ik niet veel interesse in, maar het moest in een set weg en het was ook voor een heel mooi prijs ( 1200€ ) voor alles. Thuis geïnstalleerd en ik begon meteen te genieten. Welk soort muziek ik ook speelde het was allemaal geen probleem voor die luidsprekers. Bij hoger volume klonk hij ook niet vermoeiend, maar nog steeds warm. Eens had ik het hard gezet en toen wilde mijn vrouw iets zeggen met de gedacht die hoort me toch, maar dat was niet zo.

Nu een 2jaar later heb ik de zolder eens op orde gezet waar ik de bureau ruimte van heb gemaakt, heb ik mijn trouwe pentas daar ook gezet, helaas door het schuine dak is het geluid iets anders. Ze klinken nog steeds warm en zuiver, alleen de bas die verloren gaat in de ruimte, daar hebben ze toch wat moeite. Maar denk dat het met andere speakers ook zo zou zijn. Ondertussen heb ik dit setje all ruim 6 jaar. Is oud maar het doet wat het moet doen.

Dit is zo wat mijn ervaring over B&O. Over het algemeen ben ik er zeer tevreden over, maar zoals ik in het begin zegde hangt dit van oor tot oor af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15610

Ik heb in mijn woning ingefreesde aansluitingen voor beolab speakers.
Het leek mij makkelijk om deze aansluitingen te her gebruiken.
Dus ik sta op het punt om 2 setjes beolab 4000 speakers te kopen.
Echter heb ik verder geen B&O spul.

Ik zit te denken om ze aan te sluiten op een sonos connect.
Ik lees op veel plekken dat dit werkt met de cinch line-in aansluiting.
Maar ik moet ze dus met de power link aansluiting gebruiken, werken deze ook op de line setting?
Of hoe kan ik dit het beste doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Anoniem: 15610 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:35:
Ik heb in mijn woning ingefreesde aansluitingen voor beolab speakers.
Het leek mij makkelijk om deze aansluitingen te her gebruiken.
Dus ik sta op het punt om 2 setjes beolab 4000 speakers te kopen.
Echter heb ik verder geen B&O spul.

Ik zit te denken om ze aan te sluiten op een sonos connect.
Ik lees op veel plekken dat dit werkt met de cinch line-in aansluiting.
Maar ik moet ze dus met de power link aansluiting gebruiken, werken deze ook op de line setting?
Of hoe kan ik dit het beste doen?
Da's toevallig, heb net dit topic ontdekt en zit al een tijdje met dezelfde probleem. B&O speakers aansluiten op non B&O apparatuur als bron.

Met Google ben ik dit tegengekomen: http://almando.com/index....tore=default#!prettyPhoto

De omschrijving volgens de site is veelbelovend.
Zijn er al Tweakers die ervaring hebben met dit product?

Het gaat om 2 Beolab Penta's en 2 Beolab 8000's.
De Beomaster 5500 is een tijdje geleden kapot gegaan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Iavak schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:51:
[...]

Da's toevallig, heb net dit topic ontdekt en zit al een tijdje met dezelfde probleem. B&O speakers aansluiten op non B&O apparatuur als bron.

Met Google ben ik dit tegengekomen: http://almando.com/index....tore=default#!prettyPhoto

De omschrijving volgens de site is veelbelovend.
Zijn er al Tweakers die ervaring hebben met dit product?

Het gaat om 2 Beolab Penta's en 2 Beolab 8000's.
De Beomaster 5500 is een tijdje geleden kapot gegaan. :(
Je kan een beolab toch gewoon aan een onversterkte uitgang hangen? Je moet er alleen voorzorgen dat de speaker een 5 volt schakelvoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak

Iavak

no savegame

Hoi daar ben inmiddels ook achtergekomen dan heb je die dure schakelaar helemaal niet nodig. :*)

Zijn er nog versterkers aan te raden met preamplified uitgang voor 4 speakers ? Non B&O.
Ik ben momenteel nog zoekende.

EDIT:
Waarschijnlijk wordt het de NAD T-748.

[ Voor 27% gewijzigd door Iavak op 20-05-2014 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe doe je dat dan met die 5 volt schakelaar?
Zijn hier howto's van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:41:
Zijn hier howto's van?
Je moet ergens 5 volt vandaan halen om ervoor te zorgen dat de speaker niet uitgaat. Volgens mij is een USB aansluiting een leuke kandidaat. Kijk anders een op http://forum.beoworld.org/default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 20:09

Totaalgeflipt

De enige echte

Waarom niet een Playmaker kopen of een BeoSound Essence?

Met de Playmaker en een Beo4 kun je zowel streamen als een AUX aansluiting gebruiken.
Streamen kan met DLNA of Airplay.

De Essence is ongeveer hetzelfde maar daar kun je ook gebruik maken van Spotify Connect, QPlay & TuneIn Radio

[ Voor 67% gewijzigd door Totaalgeflipt op 21-05-2014 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is wel een briljant idee inderdaad moet ik wel zoiets nog scoren:
Afbeeldingslocatie: http://www.soundsheavenly.co.uk/bando-pl2y-rj45.jpg

[ Voor 82% gewijzigd door Anoniem: 15610 op 21-05-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak

Iavak

no savegame

Anoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:41:
Zijn hier howto's van?
Ik heb er eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten, wat doet een 5V schakelaar? En waarom is die nodig?

Dacht gewoon Pre-amp aansluiten en gaan.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Anoniem: 15610 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 10:57:
Dat is wel een briljant idee inderdaad moet ik wel zoiets nog scoren:
[afbeelding]
Die zijn algemeen verkrijgbaar. Weet niet waar je woont?
Er zijn ook stekkers verkrijgbaar die je op de Powerlink kabel kan maken in plaats van de Powerlink stekker. Deze zien er dan gewoon uit als een RJ45 stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je een URL naar een goedkope webshop waar zie die kabeltjes hebben?
Weet je toevallig ook of zo een Playmaker 2 setjes speakers aan kan?
Ik zie dat nergens terug, ik zie wel dat ze twee RJ45 speaker aansluitingen hebben.
Maar niet of die enkel links, rechts is of 1 aansluiting voor links en rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

In elke aansluiting zit zowel links als rechts. Je kan dus 4 speakers aansluiten, maar ook wel 6.

Op de speaker bepaal je middels de schakelaar welk geluid hij moet afspelen. Links of Rechts.
Nogmaals waar woon je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Iavak schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:43:
[...]

Ik heb er eerlijk gezegd weinig kaas van gegeten, wat doet een 5V schakelaar? En waarom is die nodig?

Dacht gewoon Pre-amp aansluiten en gaan.. :/
Die zet de speaker aan of uit. 5V is aan en 0V is uit.
http://archivedforum.beow...s/p/8864/68607.aspx#68607

[ Voor 9% gewijzigd door pacificocean op 21-05-2014 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Totaalgeflipt schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 15:47:
In elke aansluiting zit zowel links als rechts. Je kan dus 4 speakers aansluiten, maar ook wel 6.

Op de speaker bepaal je middels de schakelaar welk geluid hij moet afspelen. Links of Rechts.
Nogmaals waar woon je?
Amsterdam.
Dan moet ik wel zo een splitter kabel hebben? Tenzij de speakers naar elkaar zijn verbonden, want dat kan ook geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Ja je hebt wel zo'n kabel nodig. Beter haal je er dan gelijk 2, dan kun je makkelijk 4 speakers aansluiten.

Meeste dealers hebben deze kabel wel op voorraad
http://www.bang-olufsen.com/nl/store-locator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb afgelopen weekend 2x beolab 4000 speakers en een playmaker gekocht.
Het hele zooitje werkt erg goed en die playmaker is ook super simpel.
Bedankt voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand hoeveel kwaad het kan om een beolab 4000 MK2 (ICEPower) speaker met powerlink MK1 kabels aan te sluiten?
Dus zonder extra (blauwe) kabel voor system mass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Je krijgt een zoem toon te horen omdat hij die extra massa niet heeft. Het kan niet echt kwaad maar het klinkt dus storend?

Waarom niet gewoon MK3 kabel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat de kabels al getrokken zijn door de hele woning.
Ik heb dus ook beolab 4000 MK1 (zonder ICEPower) speakers en die hebben ook een lichte ruis als er geen muziek speelt.
Verder is het zeker niet storend en alleen vanaf heel dichtbij te horen.
Als het geen kwaad voor de ICEPower speaker kan laat ik het misschien wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Je kan met wat soldeer skills ook de bruine of groene draad gebruiken voor de extra massa. Je moet dan alleen wel alles om solderen. Je wilt namelijk wel je stereo signaal behouden.

De ruis die je hoort nu is een andere ruis dan dat je gaat krijgen zonder blauwe draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid50
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-06-2023
Hallo,

Ik heb via marktplaats een Bang en Olufsen Beosysteem 2500 aangeschaft met bijbehorende luidsprekers. Alles staat aangesloten en werkt inmiddels. Nou wil ik het systeem ook graag aansluiten op mijn computer en televisie. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Alvast bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
guid50 schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 16:33:
Hallo,

Ik heb via marktplaats een Bang en Olufsen Beosysteem 2500 aangeschaft met bijbehorende luidsprekers. Alles staat aangesloten en werkt inmiddels. Nou wil ik het systeem ook graag aansluiten op mijn computer en televisie. Iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Alvast bedankt. _/-\o_
Wat wil je bereiken? Er zit volgens mij maar 1 aux aansluiting op. Je zal dus moeten kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door pacificocean op 30-07-2015 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid50
Hallo Pacificocean,

Ik heb slechts een studentenkamer dus geen ruimte voor meer luidsprekers. Daarom zou ik deze luidsprekers graag voor de radio, computer en televisie gebruiker. Waar zit de aux aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
guid50 schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 07:57:
Ik heb slechts een studentenkamer dus geen ruimte voor meer luidsprekers. Daarom zou ik deze luidsprekers graag voor de radio, computer en televisie gebruiker. Waar zit de aux aansluiting?
Zoals al aangegeven heeft het setje maar 1 aux-aansluiting dus zul je of een keuze moeten maken of iets met een switch proberen te bereiken.

En waar die aansluiting zit... Kom, het ding heeft amper aansluitingen dus draai het om te beginnen eens om; kan niet missen. En verder is er natuurlijk altijd nog de handleiding. Op het forum wordt toch wel eigen inzet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Je kan er een input switcher opzetten. Dan heb je gewoon aansluing 1, 2 en 3

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.at/medias/global/ce/3000_3999/3500/3500/3507/350716_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
S1NN3D schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 08:20:
[...]

Zoals al aangegeven heeft het setje maar 1 aux-aansluiting dus zul je of een keuze moeten maken of iets met een switch proberen te bereiken.

En waar die aansluiting zit... Kom, het ding heeft amper aansluitingen dus draai het om te beginnen eens om; kan niet missen. En verder is er natuurlijk altijd nog de handleiding. Op het forum wordt toch wel eigen inzet verwacht.
De Aux zal wel een 7din aansluiting zijn denk ik. afhankelijk wat er aan de andere kant zit heb je dus 1 van deze kabels nodig.
http://soundsheavenly.com/bang-olufsen/67--trs-5pd-.html
http://soundsheavenly.com/bang-olufsen/52--2rca-5pd-.html
Totaalgeflipt schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 10:24:
Je kan er een input switcher opzetten. Dan heb je gewoon aansluing 1, 2 en 3

[afbeelding]
Of deze als je met je B&O remote wil schakelen
http://shop.oneremote.dk/...info.php?products_id=3494

[ Voor 20% gewijzigd door pacificocean op 30-07-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid50
Dank voor de antwoorden! Heb een kabel besteld en hopelijk gaat het daarmee lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 700449

Goede middag,

Wie kan mij helpen:

Ik heb een Beomaster 6500, een Beogram CD 6500 en een Beo4 afstandbediening.

Ik heb een Philips Led Tv 2014 (42PFL6678.

Ik wil graag het geluid van de TV via de Beomaster laten lopen.

Ik heb al diverse kabels en instellingen geprobeerd maar kom er dus niet uit.

Volgens enkele "deskundigen" moet het met een Din 5 naar Scart/tulp kunnen, maar doe ik iets verkeerd
of wil het gewoonweg niet.

Graag uw reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 700449 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:03:
Goede middag,

Wie kan mij helpen:

Volgens enkele "deskundigen" moet het met een Din 5 naar Scart/tulp kunnen, maar doe ik iets verkeerd

Graag uw reactie
De audio out van die tv is optisch, koptelefoon en misschien de scart ik weet niet of de scart alleen audio in heeft of ook audio uit. De oplossingen zijn dan van koptelefoon naar din 5 of een optische kabel naar een dac en dan van de dac via tulp naar din 5. En als de scart audio uit aan kan van scart naar din 5.

Ik heb zelf een beomaster 7000 en Samsung tv waarbij ik gebruik maak van een optisch kabel een dac en een kabel van tulp naar din 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 700449 schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 18:03:
Goede middag,

Wie kan mij helpen:

Graag uw reactie
en wat heb je precies geprobeerd? Voordat we allemaal hetzelfde gaan voorstellen.

zijn dit de aansluitingen?
http://audiozavar.com/wp-...03/p1140489.thumbnail.jpg

Dan zou het inderdaad met Din moeten kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Driek op 03-10-2015 18:46 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Dit zou moeten werken

Din(TV/AUX) -> Audio Jack 3.5mm
In de koptelefoon aansluiting van de tv

Afbeeldingslocatie: http://www.nexxia.co.uk/pics/NX-DN-012.jpg

Of

Toslink-> Digital/Analog Convertor -> 2x Cinch rood/wit -> Din (TV/AUX) Beomaster 6500

Afbeeldingslocatie: http://www.smarthome.com/images/851031side.jpg

Naar
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/9000_9999/9800/9890/9891/989149_ZB_00_FB.EPS_1000.jpg

Andere kant
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/wsphoto/v0/32270585431_1/20PCS-Coaxial-Spdif-or-Toslink-Optical-Digital-to-Analog-L-R-RCA-Audio-Converter-Adapter-Support.jpg

Kabel naar BM6500
Afbeeldingslocatie: http://www.hifihit.com/images/700050.jpg

Welke afstandsbediening heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Driek,

De foto van de Beomaster 6500 is juist.
Ik heb een Din 5 plug gebruikt in de TV/Aux ingang van de Beomaster.
Aan de andere kant van de Din 5 plug/kabel zit een rode en een witte tulp plug.
De rode en de witte tulp plug komen/kunnen in de Tv.
Rode en witte tulp plug kan ik ook/heb ik ook in een scart verloop gezet.
Ook de Din 5 plug in andere ingangen van de Beomaster gezet.
Met de afstandsbediening Beo4 de "juiste" ingang opgezocht.
De juiste staan tussen aanhalings tekens omdat ik natuurlijk niet zeker weet of ik dit goed
gedaan heb.
De handleidingen ban de Beo4 en Beomaster geven hier geen goede uitleg is. Wel theoretisch maar geen praktijkvoorbeelden.
Dus de onderste foto van "Totaalgeflipt" heb ik in huis, en geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Kan je even de witregels er uit halen dit is geen lezen. Ik ben we benieuwd op welke aansluiting op je tv de tulp aansluitingen hebt gezet.

[ Voor 42% gewijzigd door pacificocean op 04-10-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo pacificocean.

De tulp stekkers in de rode en witte ingang van de achterzijde tv.

Zitten ook nog andere kleuren bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Wat heb je toch met die witregels 😔 Als het goed is zijn dit de aansluitingen op je tv
http://www.son-video.com/...ips-42PFL6678K_D_1200.jpg
Heb je niet toevallig de audio van YPbPr gebruikt? Dat is alleen audio in.

Ik heb hem op de op de beomaster overigens aangesloten op a.tape. Dat selecteerd veel makkelijker op de afstandsbediening.

[ Voor 18% gewijzigd door pacificocean op 04-10-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Je moet in ieder geval meerdere keren op List drukken van de Beo4 afstandsbediening totdat je A.AUX in de display ziet staan. Daarna op GO drukken en de BeoMaster 6500 geeft geluid vanaf die ingang

Als de achterkant inderdaad zo is als Pacificocean dan moet je dus zo'n convertor kitje aanschaffen of de koptelefoon aansluiting gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo Pacifficocean,

Heb jij ook de Tv aangesloten op de Beomaster 6500 ??
Hoe heb jij het dan aangesloten.
Hoe zou ik het dan moeten doen met de stekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Anoniem: 700449 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:08:
Hallo Pacifficocean,

Heb jij ook de Tv aangesloten op de Beomaster 6500 ??
Hoe heb jij het dan aangesloten.
Hoe zou ik het dan moeten doen met de stekkers.
Zie mijn post van gisteren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is mij nu al iets duidelijker geworden.
Ik ga het één en ander uitproberen.
Als het gelukt is dan schrijf ik het nog even.
Bedankt allemaal voor de reacties.

Groeten
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is gelukt.
Soms is het te simpel.
Beomaster 6500 op A-Tape gezet.
Stekker Din5 naar Audio-jack gebruikt.
Klaar in 2 miniuten.

Bedankt.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Mooi dat het werkt. Hij zal het dan ook wel op de A.Aux aansluiting doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john345
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Ik wil mijn beocord 8000 aansluiten op mijn denon avr.Ik heb dus nodig a 5 pin male din stekker naar 2 female tulp stekkers verloopstuk.
Zijn deze verloopstukken 2-way.Dus transport het geluid van din naar tulp en van tulp naar din of moet ik daar ook op letten.
Kan ik bijv. deze gebruiken . http://www.allekabels.nl/...n-tulp-kabel-5-polig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
john345 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 11:37:
Ik wil mijn beocord 8000 aansluiten op mijn denon avr.Ik heb dus nodig a 5 pin male din stekker naar 2 female tulp stekkers verloopstuk.
Zijn deze verloopstukken 2-way.Dus transport het geluid van din naar tulp en van tulp naar din of moet ik daar ook op letten.
Kan ik bijv. deze gebruiken . http://www.allekabels.nl/...n-tulp-kabel-5-polig.html
Nee je hebt zoiets nodig voor een beocard. Tenminste als je ook wilt opnemen.
https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details

Als je alleen tapes wilt afspelen zou die van jouw ook goed genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john345
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Bedankt voor de link.Die kan ik wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
john345 schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:10:
Bedankt voor de link.Die kan ik wel gebruiken.
Bedenk wel dat dit vrouwlijke tulp stekkers zijn. Ik heb deze gekozen, omdat je van deze de connecties kan zien. Anders zelf even googlen op din 5 rca, of din 5 tulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpaceKees_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-02 21:44
Even drie vragen van een Newby :

1. Is dit forum nog actief ?
2. Post je ook over relatief nieuwe 'spullen' ?
3. Zitten jullie op een nieuwe reaguurder die ook zelf reageert, te wachten ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
SpaceKees_ schreef op maandag 18 april 2016 @ 23:06:
Vandaag bij 1DayFly : de B&O speaker S3 voor 199euro, normaal 399euro.

Nu ben ik niet zo van dergelijke superaanbieding-sites.
Maar de vorige keer dat deze aanbieding langskwam heb ik deze B&O S3 speaker er besteld. 240Watt.
En ik moet zeggen :
werd netjes en vlot geleverd - dwz binnen 2 weken zoals op de site staat.

http://www.1dayfly.com/nl/nl/extreme/
En misschien is dit wat voor degene met niet zo'n grote kamer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
Hallo,

is daar iemand in deze forum kamer ?

Of is dit een spookslot vol oude verhalen ?! |:(
:Z

[ Voor 8% gewijzigd door SpaceKees_ op 19-04-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Dit forum is zeker nog actief. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
@totaalgeflipt

Best wel veel vragen over B&O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
Bijv :

Waarom staan veel B&O producten niet in de Pricewatch van Tweakers ?
Terwijl ze wel reacties losmaken als ze in het Forum bij Aanbiedingen voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
En is er nog een markt voor tweedehands MX6000 tv's ?
Ik heb er eentje over.

Iemand interesse ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:10:
En is er nog een markt voor tweedehands MX6000 tv's ?
Ik heb er eentje over.

Iemand interesse ?
Beeldbuis naar de schroot brengen en ab verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
Daarnaast ben ik benieuwd wat er dit jaar in winkel/dealer land met B&O gaat gebeuren.

of er dit jaar weer een aantal B&O dealers ermee gaan stoppen, omvallen, of de gewoon de lier aan de wilgen hangen.
Dat is vervelend voor service, maar kan soms nog een kans zijn om iets in de opheffingsuitverkoop aan te schaffen.

Retail ontkomt niet aan verkoop via internet.
En in zie niet in waarom en hoe B&O op lange termijn deze dans zou kunnen (blijven) ontspringen.

Kortom, Dergelijke zaken houden me bezig.
En ik zou graag met mede Tweakers hierover sparren en van gedachten wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceKees_
pacificocean schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:14:
[...]

Beeldbuis naar de schroot brengen en ab verkopen.
Op marktplaats zie je ze soms nog voor een aantal tientjes weggaan.
Dan maak ik er liever iemand voor 25 euro blij mee, die een aantal onderdelen zoekt cq nodig heeft.

En voor alles is een markt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:16:
Daarnaast ben ik benieuwd wat er dit jaar in winkel/dealer land met B&O gaat gebeuren.

of er dit jaar weer een aantal B&O dealers ermee gaan stoppen, omvallen, of de gewoon de lier aan de wilgen hangen.
Dat is vervelend voor service, maar kan soms nog een kans zijn om iets in de opheffingsuitverkoop aan te schaffen.

Retail ontkomt niet aan verkoop via internet.
En in zie niet in waarom en hoe B&O op lange termijn deze dans zou kunnen (blijven) ontspringen.

Kortom, Dergelijke zaken houden me bezig.
En ik zou graag met mede Tweakers hierover sparren en van gedachten wisselen.
Een goede dealer levert niet alleen het product maar doet ook de installatie. En hoeveel nieuwe autos worden er via het web verkocht?
SpaceKees_ schreef op woensdag 20 april 2016 @ 00:19:
[...]

Op marktplaats zie je ze soms nog voor een aantal tientjes weggaan.
Dan maak ik er liever iemand voor 25 euro blij mee, die een aantal onderdelen zoekt cq nodig heeft.

En voor alles is een markt !
Sinds wanneer wordt de verhandelde prijs op marktplaats getoont? Ik heb jaren terug al eens een mx7000 voor 5 euro gekocht alleen voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik zie zeker nog wel wat dealers verdwijnen, het is voor veel dealers lastig om de benodigde technische kennis op peil te houden nu er steeds meer bijzaken belangrijk worden. De technische installaties worden steeds complexer, een tv neerzetten en 2 kabels aansluiten is er al lang niet meer bij, vaak moet je ook het hele binnenshuis netwerk aanpakken, coax updaten, netwerk verbeteren

Verkoop via internet kan prima voor de BeoPlay producten aangezien deze voornamelijk standalone gebruikt gaan worden. Moeten deze echter gekoppeld worden met bijvoorbeeld een BeoSound Moment of BeoVision Avant is hier toch enige technische kennis benodigd om dit goed in te stellen. Aangezien de meeste klanten dit niet hebben en ook geen zin hebben om hier tijd in te steken zal dit door een dealer gedaan moeten worden.

Ook loopt B&O voorop in integratie met domotica, zo kunnen de nieuwste installaties overweg met KNX, Lutron, Philips Hue, DuoTecno, Crestron, IFTT, AMX en zo zal dit nog wel verder ontwikkeld worden. Staat er iemand voor de poort en ben je tv aan het kijken dan kun je een overlay menu krijgen met daarop de beelden van de poort camera

Heb je de waarschuwing gelezen SpaceKees_?
Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door Totaalgeflipt op 20-04-2016 01:20 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste