Nieuwe auto gekocht, nu problemen, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Het verhaal:

Ongeveer 3 maanden terug een nieuwe ( 20km :+ ) auto gekocht. ( ik noem expres geen merk oid )
Alles prima en liep goed. Echter na een paar km's merkte ik dat de auto stotterde (niet levens bedreigend) tussen de 1500 en 2000 toeren. Terug naar de garage, ze konden niks vinden.

Probleem was niet verholpen dus terug en wederom wat afgesteld maar niks kunnen vinden.
Nogmaals was het probleem niet verholpen en weer naar de garage.
Ik kreeg na afloop te horen dat ze contact hadden gehad met de fabriek en dat er werd erkend dat het een bekend probleem was maar dat er gewoon nog geen oplossing voor was :( !

Toen de afspraak gemaakt dat de auto langer onder hun hoede zou blijven om alles uit te testen ( onderdelen uitwisselen met een goed werkend exemplaar )
Aldus na 2 dagen de auto terug en tot mijn schrik moest ik nu wel voor de leenauto betalen. ( beetje jammer aangezien dit in feite niet mijn probleem is :) )
Maar je raad het al, het lijkt niet echt opgelost, loopt wat beter maar aangezien ik er nu continue op let en mij er steeds meer aan begin te irriteren wordt het frustrerend en wil ik gewoon een goed lopend blok! :(
Tevens zei de monteur dat" ze het allemaal wel wat hadden". Dat klopt ook deels, de ene leenauto had het wel een beetje ( niet zo erg als die van mij ) de ander totaal niet :?

-edit- 08-05-2012

Auto voor de laatste maal opgehaald, monteur gesproken en zei dat er verder niks meer aan te doen is, probleem komt waarschijnlijk door het teveel knijpen van het blok voor de euro 5 norm dus ik moet maar een brief naar ford sturen.
Ik ga het nu verder juridisch uitzoeken maar mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik die graag!

Vraag;

Nu is mijn vraag; wat mag ik als consument verwachten? Ik bedoel, het is een erkend probleem maar ik kan elke keer weer naar de garage waarbij ze weer wat vervangen oid maar het probleem blijft. Daarbij heb ik niet kunnen proefrijden in mijn "eigen" auto maar hun beste demo.
Ik ga uiteraard terug naar de garage maar ik hoop dat hier wat mensen zitten die weten wat zo ongeveer mijn rechten zijn.
Helaas staan er ondertussen al weer meer als 5000 km op de teller dus omruilen wordt moeilijk vrees ik :+ ( of is het mijn recht? )

Ik hoor het graag!

[ Voor 11% gewijzigd door Humma Kavula op 08-05-2012 21:40 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Merk en model lijkt me wel handig ;) Zo kunnen mensen meedenken en kijken of het inderdaad vaker voorkomt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
peugeot206gt schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:42:
Merk en model lijkt me wel handig ;) Zo kunnen mensen meedenken en kijken of het inderdaad vaker voorkomt.
Ik hoef alleen mijn rechten maar te weten, probleem is er en erkent door de fabriek.
Als ik het merk/exact probleem hier spui heeft niemand wat aan, Zie post van 2-5 17:18 :X een auto kan alleen gerepareerd worden als er daadwerkelijk iemand mee aan het knutselen is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 17:37 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

Betalen voor een leenauto (afgezien van brandstof natuurlijk) zou ik in dit geval niet accepteren.
Veel merken hebben iets van mobiliteitsgarantie.

Misschien is vermelden van merk en type toch wel handig, wellicht heeft hier iemand eenzelfde probleem gehad, wat wel goed is opgelost door de betreffende garage. Heb je iets om je eigen garage mee 'om de oren te slaan'.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Het lijkt me dat een probleem dat er duidelijk vanaf het begin geweest is gewoon opgelost moet worden, los van kilometers. Dat zij niet in staat zijn gebleken de boel te repareren voor dit aantal kilometers op de klok stond lijkt me niet jouw probleem. Als e.e.a. netjes opgelost was hadden die kilometers er nooit opgestaat voordat je zou gaan ruilen.

Was de auto wel echt nieuw (al dan niet met 20 kilometer op de teller)? Of een zo goed als nieuwe auto met 20 kilometer op de teller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:55:
Betalen voor een leenauto (afgezien van brandstof natuurlijk) zou ik in dit geval niet accepteren.
Veel merken hebben iets van mobiliteitsgarantie.
Hmm, geen benzinekosten tot dusver betaald dus.. O-)
Tens schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:55:
Misschien is vermelden van merk en type toch wel handig, wellicht heeft hier iemand eenzelfde probleem gehad, wat wel goed is opgelost door de betreffende garage. Heb je iets om je eigen garage mee 'om de oren te slaan'.
Van wat ik begreep hadden ze nog geen afdoende oplossing en hebben ze de nu bekende "oplossingen" geprobeerd.
Garages houden geven alle info wel door aan de centrale.
Ik ga sowieso terug maar ik wil gewoon weten wat ik mag eisen :)

edit
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:00:
Het lijkt me dat een probleem dat er duidelijk vanaf het begin geweest is gewoon opgelost moet worden, los van kilometers. Dat zij niet in staat zijn gebleken de boel te repareren voor dit aantal kilometers op de klok stond lijkt me niet jouw probleem. Als e.e.a. netjes opgelost was hadden die kilometers er nooit opgestaat voordat je zou gaan ruilen.

Was de auto wel echt nieuw (al dan niet met 20 kilometer op de teller)? Of een zo goed als nieuwe auto met 20 kilometer op de teller?
Auto is nieuw bij de dealer gekocht, eerste tenaamstelling :) ( van wat ik hoor van vrienden/collega's staat er standaard bij aflevering al wat op )

Ik ben het met je eens dat ze het moeten oplossen maar hoever kan ik gaan? -> Ik bedoel: Stel dat dit onoplosbaar is op mijn voiture, wat mag ik dan eisen?, nieuw blok, andere auto?
Ik ben positief ingesteld en wil niet de persoon zijn waarbij ze zeggen; "oh, daar heb je hem weer.."
Niet dat ik mijn recht niet wil halen maar vandaar mijn vraag; "wat is mijn recht?"

[ Voor 39% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 21:14 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287184

Ik kan alleen zeggen:
Haal dat maar uit je hoofd met van daar heb je hem weer. Wat dat betreft moet je een plank voor je kop hebben. Jij hebt uiteindelijk een nieuwe auto gekocht die niet voldoet of gebreken vertoond. Dit moet gewoon opgelost worden. Jij hebt je centen achter gelaten en je zit met een product waar je niet tevreden over bent.

Dat er 20 km bij aflevering opstaat is normaal. De auto is op de trailer gereden, van de trailer afgereden, op een boot gereden, van de boot afgereden. Dealer maakt misschien nog een rondje om de kerk.

Misschien dat je de koop kan ontbinden. Je hebt een probleem, de verkopende partij in de gelegenheid gesteld om het probleem op te lossen, er komt geen oplossing dus koop ontbinden. Misschien wat makkelijk gezegd maar ga eens naar een gerechtswinkel ofzoiets. Die kunnen je vaak gratis van advies voorzien. Die hebben daar voor geleerd denk ik dan maar zo.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Dit stuk op de website van de ANWB is misschien wel nuttig om eens door te lezen: http://www.anwb.nl/auto/k.../klachten-na-aankoop.html

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Anoniem: 287184 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:23:
Ik kan alleen zeggen:
Haal dat maar uit je hoofd met van daar heb je hem weer. Wat dat betreft moet je een plank voor je kop hebben. Jij hebt uiteindelijk een nieuwe auto gekocht die niet voldoet of gebreken vertoond. Dit moet gewoon opgelost worden. Jij hebt je centen achter gelaten en je zit met een product waar je niet tevreden over bent.

Dat er 20 km bij aflevering opstaat is normaal. De auto is op de trailer gereden, van de trailer afgereden, op een boot gereden, van de boot afgereden. Dealer maakt misschien nog een rondje om de kerk.

Misschien dat je de koop kan ontbinden. Je hebt een probleem, de verkopende partij in de gelegenheid gesteld om het probleem op te lossen, er komt geen oplossing dus koop ontbinden. Misschien wat makkelijk gezegd maar ga eens naar een gerechtswinkel ofzoiets. Die kunnen je vaak gratis van advies voorzien. Die hebben daar voor geleerd denk ik dan maar zo.

Succes
Dat dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Juridisch weet ik er niks van, maar als dit mijn eerste kilometers met een gloednieuwe auto waren en de dealer merkt nota bene op dat het een bekend probleem is waar (nog) geen oplossing voor is, zou ik die hele auto niet meer hoeven. Ik zou uitzoeken of de koop te ontbinden is. Dit is niet wat je verwacht van een gloednieuwe auto :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:26:
Dit stuk op de website van de ANWB is misschien wel nuttig om eens door te lezen: http://www.anwb.nl/auto/k.../klachten-na-aankoop.html
hiervoor geldt in het algemeen een maximumtermijn van 2 maanden.
Gaat hem niet worden dus maar bedankt voor de input ;)
Ik kan alleen zeggen:
plank voor je kop hebben.
Succes
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:29:
Juridisch weet ik er niks van, maar als dit mijn eerste kilometers met een gloednieuwe auto waren en de dealer merkt nota bene op dat het een bekend probleem is waar (nog) geen oplossing voor is, zou ik die hele auto niet meer hoeven. Ik zou uitzoeken of de koop te ontbinden is. Dit is niet wat je verwacht van een gloednieuwe auto :o
Alleen vrees ik dat ik na iets meer als 3 maand geen ontbinding meer kan krijgen dus vandaar mijn vraag.

Iemand een idee voor gratis ( goed! ) juridisch advies?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:33:
Gaat hem niet worden dus maar bedankt voor de input ;)
Hoezo, ben je afgelopen maand pas naar de dealer gestapt dan? Het gaat erom wanneer je het gemeld hebt, niet wanneer je het daadwerkelijk doet. Al zit er uiteraard wel een maximum aan, maar denk dan in jaren, niet in maanden.

Daarnaast lijkt me die maximumtermijn minder relevant als het een bekend probleem betreft. Het is duideljik dat die auto vanaf dag 1 niet goed is geweest.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-05-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52
Een nieuwe auto met een erkend probleem waardoor je er niet fatsoenlijk mee kunt rijden, rechtvaardigt ontbinding van de koopovereenkomst.

En bij zo'n lage kilometerstand gaan we het ook niet over een kilometervergoeding hebben.

Just my 2 - legal - cents.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oh, vergeten, maar dit past beter in Shopping Forum :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:34:
[...]

Hoezo, ben je afgelopen maand pas naar de dealer gestapt dan? Het gaat erom wanneer je het gemeld hebt, niet wanneer je het daadwerkelijk doet. Al zit er uiteraard wel een maximum aan, maar denk dan in jaren, niet in maanden.

Daarnaast lijkt me die maximumtermijn minder relevant als het een bekend probleem betreft. Het is duideljik dat die auto vanaf dag 1 niet goed is geweest.
Woopsie, lees het net pas duidelijk:
Ondeugdelijk product Als de auto niet voldoet aan uw verwachtingen is de verkoper aansprakelijk en heeft u recht op nakoming van de overeenkomst. Dat wil zeggen dat de verkoper alsnog moet voldoen aan zijn verplichting u een deugdelijk product te leveren. Wel moet u bewijzen dat het product niet voldoet aan uw verwacht. Het mag niet uw schuld zijn dat het product ondeugdelijk is. Op deze regel is één uitzondering: als uw auto binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont, was volgens de wet dat gebrek al aanwezig toen u de auto kocht. In dat geval hoeft u niets te bewijzen en moet de verkoper bewijzen
dat het product wel deugdelijk was bij aflevering. U kunt het volgende van de verkoper eisen:
* nalevering van ontbrekende onderdelen
* reparatie van het gebrek
* vervanging van de auto.
Als dit niet tot een oplossing leidt,kunt u kiezen tussen:
* ontbinding van de koopovereenkomst
* prijsvermindering.
StevenK schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:35:
Een nieuwe auto met een erkend probleem waardoor je er niet fatsoenlijk mee kunt rijden, rechtvaardigt ontbinding van de koopovereenkomst.

En bij zo'n lage kilometerstand gaan we het ook niet over een kilometervergoeding hebben.

Just my 2 - legal - cents.
Dus gewoon een goed werkende nieuwe auto eisen?
Grrrrrene schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:42:
Oh, vergeten, maar dit past beter in Shopping Forum :)
Sorry, wist niet zeker of die hier goed stond :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:45:
Bij een bekend en algemeen probleem moet je je afvragen of je dan niet hetzelfde gedonder krijgt. Men geeft immers zelf aan dat ze het allemaal wel een beetje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 11:20
ff naar bovag bellen, die horen graag van dit soort gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:46:
[...]

Bij een bekend en algemeen probleem moet je je afvragen of je dan niet hetzelfde gedonder krijgt. Men geeft immers zelf aan dat ze het allemaal wel een beetje hebben.
Eensch, echter bevalt mij deze verder zeer goed en over smaak valt niet te twisten en ... *mompel mompel

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik vind 20 km erg veel. Mijn auto is 20 jaar geleden aan m'n vader afgeleverd met 400 meter op de dagteller en 0 km op de kilometerteller. Mij is toen verteld dat 0 tot 5 km normaal is. Tegenwoordig kan een kilometerteller toch eenmalig worden gereset zolang de kilometerteller nog onder een bepaalde waarde is? Zodat je altijd 0 km op de kilometerteller hebt bij aankoop? Hoe dan ook, 20 km vind ik erg veel. In 20 km kun je een nieuw blok volledig aan gort rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36

paQ

Morress schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:47:
bereid je in dat geval voor op alleen maar rek en lang wachten, op..... naja.... wist je het maar

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
En mijn rekeningnummer :+
Nee even zonder dollen, goede tip, ik zal ze eens bellen, dat kost niks :)
En als ze niet kunnen helpen jammer.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trommelrem schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:49:
Ik vind 20 km erg veel. Mijn auto is 20 jaar geleden aan m'n vader afgeleverd met 400 meter op de dagteller en 0 km op de kilometerteller. Mij is toen verteld dat 0 tot 5 km normaal is. Tegenwoordig kan een kilometerteller toch eenmalig worden gereset zolang de kilometerteller nog onder een bepaalde waarde is? Zodat je altijd 0 km op de kilometerteller hebt bij aankoop? Hoe dan ook, 20 km vind ik erg veel. In 20 km kun je een nieuw blok volledig aan gort rijden.
Het is echter niet ondenkbaar en met 20 kilometer op de teller bij een dealer is een aan gort gereden blok wel bijzonder onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:22
Bovag belazert je ook waar je bij staat. Schiet je niks mee op. Je hebt recht op een goed werkend product. Dan wel van de dealer danwel van de fabrikant. Als het fabrieks al zo schijnt te zijn kan je dealer er vrij weinig aan doen. Uiteindelijk moet dan de fabrikant zorgen dat jij een goedwerkende/rijdende auto krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
[...]

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:52:
[...]

Het is echter niet ondenkbaar en met 20 kilometer op de teller bij een dealer is een aan gort gereden blok wel bijzonder onwaarschijnlijk.
Eensch met Camacha,
20 km vindt ik niks als je kijkt hoe alles verscheept wordt. Beter eerlijk over de kilometers toch?
Anoniem: 22659 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:55:
Heb je een rechtsbijstand verzekering?
:+ Daarom vraag ik het hier :) ( heb al zoveel ff-ing verzekeringen dat mij dit niet rendabel leek... WRONG! )

[ Voor 3% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 22:03 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je staat in ieder geval in je recht, maar om het te krijgen is altijd een tweede. Echter, goed volhouden, redelijk blijven en feiten boven water halen. Dan valt er al rap niets meer tegenin te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
IANAL maar juridischer gezien:
Er is een koopovereenkomst gesloten voor een nieuwe auto. Je mag verwachten dat deze auto geen gebreken vertoont en met name geen gebreken die invloed hebben op de basisfunctie van de auto: Rijden. Oftewel dat het een conform product is.

Er is echter sprake van een bekend probleem die invloed heeft op het rijgedrag van de auto, dit is door de fabrikant achteraf aangegeven. In feite heb je nu een non-conform product, ergo is er sprake van non-conformiteit. Had je als koper redelijkerwijs kunnen weten dat dit non-conformiteit aanwezig zou zijn? Nee. Op basis daarvan is dus door de verkoper niet aan de koopovereenkomst voldaan. Je mag dus ontbinding van koopovereenkomst eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52
Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:45:
Yup.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:58:
[...]

Je staat in ieder geval in je recht, maar om het te krijgen is altijd een tweede. Echter, goed volhouden, redelijk blijven en feiten boven water halen. Dan valt er al rap niets meer tegenin te brengen.
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:00:
IANAL maar juridischer gezien:
Er is een koopovereenkomst gesloten voor een nieuwe auto. Je mag verwachten dat deze auto geen gebreken vertoont en met name geen gebreken die invloed hebben op de basisfunctie van de auto: Rijden. Oftewel dat het een conform product is.

Er is echter sprake van een bekend probleem die invloed heeft op het rijgedrag van de auto, dit is door de fabrikant achteraf aangegeven. In feite heb je nu een non-conform product, ergo is er sprake van non-conformiteit. Had je als koper redelijkerwijs kunnen weten dat dit non-conformiteit aanwezig zou zijn? Nee. Op basis daarvan is dus door de verkoper niet aan de koopovereenkomst voldaan. Je mag dus ontbinding van koopovereenkomst eisen.
Ok maar ik ben een leek op dit vlak en waarschijnlijk loop ik met een foute deal de deur uit :+ , mag ik de bronnen hebben zodat ik wat meer houvast heb? ( ja sorry, ik ben nogal... )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Ik zal over 2 weken de teller op mijn nieuwe auto eens bekijken. Ik durf te wedden dat er ook iets rond de 20km op staat. 20 jaar geleden ging het allemaal een stuk anders en kon je tellers een stuk makkelijker terugdraaien. Of ze het zaakje tegenwoordig kunnen resetten ... zal best maar denk dat je dan meer scheve gezichten krijgt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:52:
[...]

Klopt, het is zeer onwaarschijnlijk. Maar er zijn wel meer gebeurtenissen die eigenlijk erg onwaarschijnlijk waren.

Als je ziet hoe ze die auto's van de boot af rijden, dan zie je eigenlijk hoe sterk een motorblok is. Ik heb medelijden met al die autootjes :( Maargoed, als je dat 20 kilometer lang zou doen, dan is een motorblok gewoon echt kapot. Dealers rijden helaas niet voorzichtig met auto's, wellicht heeft er toch iemand rondjes mee gereden, wat met een handelaarskenteken volgens mij gewoon kan.
redfoxert schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:12:
[...]

Ik zal over 2 weken de teller op mijn nieuwe auto eens bekijken. Ik durf te wedden dat er ook iets rond de 20km op staat. 20 jaar geleden ging het allemaal een stuk anders en kon je tellers een stuk makkelijker terugdraaien. Of ze het zaakje tegenwoordig kunnen resetten ... zal best maar denk dat je dan meer scheve gezichten krijgt.
Ik heb juist begrepen dat tegenwoordige auto's eenmalig kunnen worden gereset zolang ze nog onder een bepaalde kilometerstand staan. Gaat slechts als er minder dan een paar honderd kilometers op staan. Het is bedoeld zodat de koper het gevoel heeft een maagdelijke auto te hebben gekocht. Heb er geen bron meer van, las het een jaar of 5 terug ergens.

[ Voor 35% gewijzigd door Trommelrem op 01-05-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:10:
Ok maar ik ben een leek op dit vlak en waarschijnlijk loop ik met een foute deal de deur uit :+ , mag ik de bronnen hebben zodat ik wat meer houvast heb? ( ja sorry, ik ben nogal... )
Het artikel van de ANWB plus een willekeurige entry over conformiteit lijken me genoeg. De dealer weet dondersgoed waar hij en jij aan toe zijn, hij kan hooguit doen alsof zijn neus bloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trommelrem schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:12:
Als je ziet hoe ze die auto's van de boot af rijden, dan zie je eigenlijk hoe sterk een motorblok is. Ik heb medelijden met al die autootjes :( Maargoed, als je dat 20 kilometer lang zou doen, dan is een motorblok gewoon echt kapot.
Mwoah, het lijkt me dat je met auto's van jaren geleden in je hoofd zit. Tegenwoordig moet je toch goed je best doen om een auto/motor te verpesten en bovendien zijn blokken vaak alvast een beetje ingedraaid. Dat verkleind de kans echt kwaad te doen ook nog eens.

Zelfs een blok dat 20 kilometer met koude olie heeft gedraaid en zonder montageolie (die daar immers voor bedoeld is) is niet gelijk verpest. Goed is het op de lange termijn niet, maar zo snel gaat e.e.a. niet.

Dealers rijden helaas niet voorzichtig met auto's, wellicht heeft er toch iemand rondjes mee gereden, wat met een handelaarskenteken volgens mij gewoon kan.
[/quote]
20 kilometer totaal is wel een karig rondje hoor, het is niet makkelijk in zo'n afstand echt schade aan te richten.
Ik heb juist begrepen dat tegenwoordige auto's eenmalig kunnen worden gereset zolang ze nog onder een bepaalde kilometerstand staan. Gaat slechts als er minder dan een paar honderd kilometers op staan. Het is bedoeld zodat de koper het gevoel heeft een maagdelijke auto te hebben gekocht. Heb er geen bron meer van, las het een jaar of 5 terug ergens.
Kunnen ze dat allemaal en op grote schaal? Ik zou daar toch echte en goede bron van moeten zien voor ik daaraan wil. Je bouwt namelijk nogal wat marge voor fraude, wantrouwen e.d. in daarmee.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-05-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:28
[...]

Klopt, het is zeer onwaarschijnlijk. Maar er zijn wel meer gebeurtenissen die eigenlijk erg onwaarschijnlijk waren.

Als je ziet hoe ze die auto's van de boot af rijden, dan zie je eigenlijk hoe sterk een motorblok is. Ik heb medelijden met al die autootjes :( Maargoed, als je dat 20 kilometer lang zou doen, dan is een motorblok gewoon echt kapot. Dealers rijden helaas niet voorzichtig met auto's, wellicht heeft er toch iemand rondjes mee gereden, wat met een handelaarskenteken volgens mij gewoon kan.

[...]

Dat valt wel mee allemaal. ook al had je een blok van 20 jaar terug, die kunnen wel wat hebben hoor. Hooguit de vw 1.2tfsi's maar ja die worden dan niet van de boot gereden dus dat scheelt weer :+ Bij een beetje merk is de motor in de fabriek ook getest etc. Maar als ik het zo lees is het niet specifiek een motorisch probleem. Inhouden kan door een boel dingen komen...

Ik dacht ook dat ze een km teller tot een bepaalde stand eenmalig een 0-reset konden geven.
Persoonlijk was ik terug gegaan en dan bestellen ze maar fijn een nieuwe. Dit is not done. En als ze zelf sneller de problemen hadden opgelost of erkend hadden de kilometers bespaard kunnen blijven.
Als ze echt niet willen sturen ze hem maar terug naar de importeur en gaan ze daar maar fijn knutslen. En geven ze je tot die tijd kosteloos een leenwagen ter beschikking... Maar ik zou op mijn strepen gaan staan en omruil eisen. Vertrouwen in product weg, zeker naar uitspraken van de dealer.

[ Voor 14% gewijzigd door thefox154 op 01-05-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 21:33:
[...]

Alleen vrees ik dat ik na iets meer als 3 maand geen ontbinding meer kan krijgen dus vandaar mijn vraag.

Iemand een idee voor gratis ( goed! ) juridisch advies?
Ik heb even op die ANWB site gekeken maar het lijkt er toch sterk op dat ze daar algemeen bedoelen 95% van de mensen koopt geen nieuwe auto. Dus ik denk dat je best nog ontbinding kan krijgen zeker gezien je er al langer mee zit en ze het gewoon niet op (kunnen) lossen.

Maar gewoon naar de juridische winkel.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:15:
[...]

20 kilometer totaal is wel een karig rondje hoor, het is niet makkelijk in zo'n afstand echt schade aan te richten.
Jawel hoor. Stel dat de toerenbegrenzer nou een mankement zou hebben. Kan, want alles wat nieuw afgeleverd is kan een defect hebben, getuige de TS. Met een defecte toerenbegrenzer is de auto met grote waarschijnlijkheid over de limiet geweest toen hij de boot af werd gereden en dat kan leiden tot een defecte motor. Als er al 20 km mee is gereden door een dealer en de begrenzer is defect, dan is er een redelijke kans dat hij nog een aantal keer over de limiet is geweest.

Dat hoeft niet meteen tot problemen te leiden, maar de kans is ineens wel veel groter.

Mijn middelbare school was naast een autodealer. Ik dacht toen dat het normaal was dat auto's heeeeel veel toeren maakten. Dat deden de mensen van de dealer namelijk altijd. Totdat ik bij andere dealers zag dat dat niet normaal was. De meeste dealers deden dat namelijk niet, maar sommige andere wel. Misschien komt de auto van TS bij zo'n dealer vandaan?

[ Voor 18% gewijzigd door Trommelrem op 01-05-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:10:
[...]

[...]

Met name Burgelijk Wetboek 7 artikel 17, 18, 21, 22, 23..

@Gezwets over de 20km: De garage heeft indirect met de fabriek het probleem erkend, dit staat dus niet ter discussie en is dus ook niet erg relevant meer ;)

[ Voor 14% gewijzigd door kutagh op 01-05-2012 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:12:
[...]

Het artikel van de ANWB plus een willekeurige entry over conformiteit lijken me genoeg. De dealer weet dondersgoed waar hij en jij aan toe zijn, hij kan hooguit doen alsof zijn neus bloedt.
Thnx! Ik ga gewoon met de smartphone met anwb onder the button naar de garage, kijken wat ze er op te zeggen hebben. Ik hoef alleen maar een goed rijdende auto :( ! ( maar liefst wel dezelfde, bevalt te god verder :) )
[...]
Klopt, het is zeer onwaarschijnlijk.
Ik voeg alleen toe dat het een fiat 1.2 fire blok betreft wat zijn waarde allang heeft bewezen in de eerdere jaren! ( je kan zonder problemen een distributie verliezen, kapot? nieuwe erop, geen schade aan kleppen oid :+ , verder weet ik niet wat huidige elektronische dingen verknallen aan dit blok :( )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:51

Speedmaster

Make my day...

Wat ik in het hele verhaal mis is hoe de importeur tegen jou klacht aankijkt.
Zou eens rechtstreeks met hun contact opnemen.

Geef daarbij duidelijk aan wat je probleem is en stel een dead-line van max 14 dagen om het probleem correct op te lossen en anders ontbinding van de koopovereenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Top! Ik ga ze smacken met dit :) Grapje natuurlijk, ik zal het gewoon een bespreken maar als het tot iets komt dan heb ik dit als houvast, dank!

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trommelrem schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:20:
Jawel hoor. Stel dat de toerenbegrenzer nou een mankement zou hebben. Kan, want alles wat nieuw afgeleverd is kan een defect hebben, getuige de TS. Met een defecte toerenbegrenzer is de auto met grote waarschijnlijkheid over de limiet geweest toen hij de boot af werd gereden en dat kan leiden tot een defecte motor. Als er al 20 km mee is gereden door een dealer en de begrenzer is defect, dan is er een redelijke kans dat hij nog een aantal keer over de limiet is geweest.

Dat hoeft niet meteen tot problemen te leiden, maar de kans is ineens wel veel groter.
Je weet allerlei prachtige hypothetische verhalen te verzinnen, maar feit blijft dat het gewoon ontzettend onwaarschijnlijk is dat welke van die zaken dan ook gebeurd is. De kans bestaat, maar is tegelijk nihil. Zeker als zoveel dezelfde problemen hebben.

Daarbuiten kan een auto ook nog wel meermalen over de limiet zonder dat er direct permanente schade ontstaat. Zo'n auto is wel een beetje mishandelproof ontworpen. Over defecte begrenzers hebben we het helemaal nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:23:
Thnx! Ik ga gewoon met de smartphone met anwb onder the button naar de garage, kijken wat ze er op te zeggen hebben. Ik hoef alleen maar een goed rijdende auto :( ! ( maar liefst wel dezelfde, bevalt te god verder
Print het even uit! Als je met een stapeltje paperassen aankomt heb je al een psychologisch voordeel, want het ziet eruit alsof je niet over één nacht ijs bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Speedmaster schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:25:
Wat ik in het hele verhaal mis is hoe de importeur tegen jou klacht aankijkt.
Zou eens rechtstreeks met hun contact opnemen.

Geef daarbij duidelijk aan wat je probleem is en stel een dead-line van max 14 dagen om het probleem correct op te lossen en anders ontbinding van de koopovereenkomst.
Ehm, ik ben van mening dat dit eerst via de leverancier loopt?
En dan nog, als de fabriek het al erkend en ik nog niet tot een"handgemeen" met mijn leverancier ben gekomen, waarom zou ik dan als eerste mijn leverancier in diskrediet brengen door hun te passeren?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:27:
[...]

Print het even uit! Als je met een stapeltje paperassen aankomt heb je al een psychologisch voordeel, want het ziet eruit alsof je niet over één nacht ijs bent gegaan.
Thnx!, goede, ga ik morgen op het werk gelijk doen! ( voelt net even wat krachtiger >:) )

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:59
merk en dealer is wel belangrijk!

Veel zaken zijn onder fabrieksgarantie verzekerd, inclusief arbeid en sowieso voor 1 jaar volledig. Ieder merk geeft weer verschillende garanties. Ben je niet tevreden bel eens het hoofdkantoor van betreffende merk of dien een officiele klacht in.

Veel twekers zouden ook graaf willen weten welke merk en dealer je zo slecht heeft behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

danda schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:30:
Veel twekers zouden ook graaf willen weten welke merk en dealer je zo slecht heeft behandeld.
Zo slecht is het vooralsnog nog niet en dit is precies de reden dat terughoudendheid soms handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:32:
[...]

Zo slecht is het vooralsnog nog niet en dit is precies de reden dat terughoudendheid soms handig is.
Precies! er wordt nog gewerkt aan het probleem en nee het is geen fiat ;)
Ik wil gewoon weten wat ik mag eisen en tot zover wordt ik hier heel fijn geholpen :)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Kun je ze niet pakken op dwaling. Het is een bekend probleem, hebben er allemaal last van, etc.
Als ze je dat een paar maanden eerder verteld hadden dan had je deze auto/type nooit gekocht.
Ben geen jurist maar zoiets lijkt me best goed te onderbouwen, zeker gezien de reactie die je nu krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
thefox154 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:33:
Kun je ze niet pakken op dwaling. Het is een bekend probleem, hebben er allemaal last van, etc.
Als ze je dat een paar maanden eerder verteld hadden dat je deze auto/type nooit gekocht.
Ben geen jurist maar zoiets lijkt me best goed te onderbouwen, zeker gezien de reactie die je nu krijgt
Zo makkelijk is het niet..

De demo die ik reed had het niet, de eerste leenauto ook niet, 2e leen auto wel iets, weer dezelfde leenauto, weer een die het ergens wel had maar bijna niet merkbaar :+ ( sorry je wordt pietluttig )

Dus het kan wel maar ze weten niet waar het aan ligt...

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:32:
[...]

Inderdaad, we hoeven niet onnodig negatieve reclame te maken voor die dealer.

@thefox154: Non-conformiteit sluit beter aan bij de situatie. Dit is een gebrek van het product. Daarnaast is dwaling bedoeld voor situaties waar er informatie niet gegeven is dat een groot verschil zou maken bij het beslissen of de overeenkomst geaccepteerd zou worden, dat inherent een (gebrek van) eigenschap van het verkochte product is, niet van het specifieke auto dat TS heeft gekregen, bijvoorbeeld dat de auto 1:5 rijdt in plaats van 1:15 (of dat een webcam niet compatibel is met een Mac terwijl de verkoper zegt van wel). De dealer had niet kunnen weten dat er zo'n probleem zou zijn, dus dwaling is juridisch vrij zwak.

[ Voor 8% gewijzigd door kutagh op 01-05-2012 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
@kutagh, zou het niet werken? De dealer zegt zelf ze hebben het allemaal 'wel iets'. Blijft natuurlijk lastig.
Met zon non opmerking zou ik echt pissig gaan worden op de beste man, en als hij dit van te voren had geroepen weet ik nu al 100% zeker dat de ts dit niet gekocht had :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik heb ook zo'n auto. wellicht ander merk en type maar wel met twee software fouten. 1 zorgt ervoor dat hij bokt in bepaalde situaties (alsof het een oude handshoke bak is) en een andere probleem met de climate control die er soms voor zorgt dat je als een ijslollie uit de auto komt.

probleem is dat het maar soms voorkomt. Na een jaar! probleem erkent door dealer (maar fabrikant doet er niets aan)
Ik heb zelf ook gekeken wat er mogelijk is. Vervelende is dat ik stel> dit mag je van een nieuwe auto niet verwachten. Hun stellen > ze doen het allemaal. Ik stel > dan had je dat van te voren kenbaar moeten maken.

tja nu na 2,5 jaar zijn we nog op dat punt..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ray schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:42:
Tsja, dat klinkt me eerlijk gezegd ook als een strategie in de oren. Laten we maar zo lang wachten dat die auto weinig meer waard is, dan gaat het gezeur vanzelf ook over. Dat moet je je uiteraard niet laten gebeuren, schakel desnoods een advocaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Ray schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:42:
ik heb ook zo'n auto. wellicht ander merk en type maar wel met twee software fouten. 1 zorgt ervoor dat hij bokt in bepaalde situaties (alsof het een oude handshoke bak is) en een andere probleem met de climate control die er soms voor zorgt dat je als een ijslollie uit de auto komt.

probleem is dat het maar soms voorkomt. Na een jaar! probleem erkent door dealer (maar fabrikant doet er niets aan)
Ik heb zelf ook gekeken wat er mogelijk is. Vervelende is dat ik stel> dit mag je van een nieuwe auto niet verwachten. Hun stellen > ze doen het allemaal. Ik stel > dan had je dat van te voren kenbaar moeten maken.

Vervelend voor je en ik leef met je mee echter;
Heb je het probleem binnen 2 maanden gemeld? Dat is namelijk bij wel het geval ;)

Monteurs hebben het gewoon aan de dealer bevestigd, ik wil een goed rijdende auto!

[ Voor 5% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 22:48 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 16:57

Silasje

www.Entjes.eu

Zelf ook al een keer een probleem gehad met een Mondeo.. gloednieuw, en toch telkens trekkracht problemen.

Ik ben toen op zoek gegaan naar informatie over die auto, en kwam op het "mondeo forum" terecht. Daar ben ik een bult informatie rijker geworden over het probleem, afhandeling en oplossing van het probleem.

Wat ik hiermee probeer te zeggen.. Ga op zoek naar een forum wat specifiek over dat model (desnoots merk) auto gaat. Leg daar het gehele probleem neer! (als er al geen topic over dat probleem is!)

Ik denk dat je binnen enkele uren weet waar het aan ligt of hoe je dit het beste af kan handelen met je dealer.

iig Succes!

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:59
Ik zou het zo gezegd simpel houden, even bij een advocaat langs gaan, en de desbetreffende garage dealer verantwoordelijk stellen, hem gelegenheid geven het “omschreven probleem “ op te lossen binnen een gesteld termijn, wat kan het je kosten €100/euries voor een brief, maakt meer indruk dan tien keer bellen, sta je tevens sterker later in het geschil mocht het een wel of nietes spelletje worden, je hebt hem immers de mogelijkheid gegeven het op telossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Silasje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:50:
Zelf ook al een keer een probleem gehad met een Mondeo.. gloednieuw, en toch telkens trekkracht problemen.

Ik ben toen op zoek gegaan naar informatie over die auto, en kwam op het "mondeo forum" terecht. Daar ben ik een bult informatie rijker geworden over het probleem, afhandeling en oplossing van het probleem.

Wat ik hiermee probeer te zeggen.. Ga op zoek naar een forum wat specifiek over dat model (desnoots merk) auto gaat. Leg daar het gehele probleem neer! (als er al geen topic over dat probleem is!)

Ik denk dat je binnen enkele uren weet waar het aan ligt of hoe je dit het beste af kan handelen met je dealer.

iig Succes!
Ik ben al sinds den beginne op zoek naar info over de auto's die binnen de prijsrange lagen, helaas is dit probleem wel bekend binnen de fabriek maar niet op i-net...
Ik heb al menig forum afgestruind, engels,duits, frans maar niks gevonden

[ Voor 8% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 23:02 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 16:57

Silasje

www.Entjes.eu

Ik raad aan echt naar het specifieke model te zoeken wat jij aangeschaft hebt, niet naar auto's in dezelfde prijsklasse, vaak worden er wel dezelfde blokken gebruikt, maar de techniek eromheen is vaak iets anders. grote kans dat het in de details ligt. Dus ook fora over auto's met dit fiat 1.2 blok raad ik af.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
thefox154 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:41:
@kutagh, zou het niet werken? De dealer zegt zelf ze hebben het allemaal 'wel iets'. Blijft natuurlijk lastig.
Met zon non opmerking zou ik echt pissig gaan worden op de beste man, en als hij dit van te voren had geroepen weet ik nu al 100% zeker dat de ts dit niet gekocht had :+
Eensch, maar dit is een zeldzaam probleem. Ik snap heus wel dat mensen zoals monteurs dit goed proberen te praten, ze doen hun werk om te proberen zoveel mogelijk geld binnen te houden.Pissig wordt ik pas als er geen laatste goede oplossing wordt geboden :+
Silasje schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:02:
Ik raad aan echt naar het specifieke model te zoeken wat jij aangeschaft hebt, niet naar auto's in dezelfde prijsklasse, vaak worden er wel dezelfde blokken gebruikt, maar de techniek eromheen is vaak iets anders. grote kans dat het in de details ligt. Dus ook fora over auto's met dit fiat 1.2 blok raad ik af.
Ik bedoel voor de aankoop ;).
Uiteraard heb ik ook nu de fora afgestruind en gevraagd bij het model dat ik nu heb maar er is te weinig info, te nieuw misschien?
Dan nog, ik kan met de info die ik nu heb verkregen hier in dit topic al een hoop meer, eerst oplossen, lukt dat niet, mijn recht halen :)

[ Voor 48% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 23:23 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
thefox154 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:41:
Je kunt het proberen, maar bij dwaling ga je uit van informatie zoals die op moment van sluiten van overeenkomst bekend was.

Even concreter in voorbeelden:
- Jij koopt een tweedehands auto. Verkoper weet dat de APK verlopen is, maar zegt dat hij nog een paar jaar geldig is. Dit is dwaling: Als je wist dat de APK verlopen was, had je de bijkomende kosten voor de keuring, transport (je kunt auto niet direct gebruiken, tenzij direct naar garage toe rijden) e.d. bij de kosten kunnen verwerken en alsnog besluiten dat je het te duur zou vinden.

- Jij koopt een tweedehands auto. Verkoper zegt dat de auto in goede staat is (en dat klopt voor zover hij weet). Als je wegrijdt, knapt de distributieriem die pas een maand in gebruik is. Het blijkt dat de garage die de distributieriem geïnstalleerd had, een niet compatibele riem heeft gebruikt (in praktijk zal dat niet gebeuren, maar dit is theorie ;) ). Dit is non-conformiteit: Er is geen sprake van dwaling, maar wel sprake van een gebrek (de distributieriem). De verkoper moet dit vervangen zonder bijkomende kosten voor jou (hij kan dit dan weer verhalen op de garage, maar daar heb je niets mee te maken).

Bij dwaling gaat het echt puur om informatie die bekend had moeten zijn maar niet bekend was bij de koper. Maar de dealer had in dit geval de informatie nooit kenbaar kunnen maken: Het is een gebrek van de auto, een fabrieksfout, waardoor de auto niet conformeert aan de verwachtingen en eisen van een nieuw auto zoals je hem besteld had.

Daarnaast snap ik niet waarom je zo star naar dwaling blijft kijken: Je kunt op basis van non-conformiteit eisen dat de koopovereenkomst ontbonden wordt (of dat het gebrek gerepareerd wordt, maar dat kan dus hier blijkbaar niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:21:
[...]
tweedehands auto. tweedehands auto.
Zeg, waar gaat het hierover! :> :P

edit-

Sorry ik doe je bericht teniet, ik ben je zeer dankbaar voor je duidelijke info _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 23:31 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het komt er gewoon op neer dat je een ondeugdelijk product hebt.
Dus ontbinden die hap.

Zoals je zelf zegt heb je direct stappen ondernomen nadat je het geconstateerd hebt. De dealer wil het repareren maar het lukt niet.

edit:

Daar hoeven ze bij mij echt niet mee aan te komen hoor bij een nieuwe auto. Ik zou het koste wat het kost opgelost willen zien. Anders had je net zo goed een tweedehandse kunnen kopen. Want daar mankeert achteraf ook altijd wel iets aan. Van een nieuwe verwacht je dit niet. Daarom koop je ook nieuw.

Als het goed is wordt over 2 weken mijn nieuwe auto geleverd. Als de dealer mijn kentekenplaat doorboord om er vervolgens popnagels in te rammen dan neem ik hem niet eens mee. Kentekenplaat moet in de houder en zonder gaten zoals het hoort.
Basta!

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 01-05-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:25:
[...]

Zeg, waar gaat het hierover! :> :P

edit-

Sorry ik doe je bericht teniet, ik ben je zeer dankbaar voor je duidelijke info _/-\o_
Maakt niet uit hoor, ik probeer alleen maar een duidelijke context te maken die ook nog beetje hierbij past ;)

En nogmaals, IANAL maar dat is mijn interpretatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 287184 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:33:
Het komt er gewoon op neer dat je een ondeugdelijk product hebt.
Dus ontbinden die hap.

Zoals je zelf zegt heb je direct stappen ondernomen nadat je het geconstateerd hebt. De dealer wil het repareren maar het lukt niet.
Ik wil dat mijn dealer eerst zelf met een goede oplossing komt, daarna, als het mij niet bevalt, weet ik wat ik kan eisen.
Nogmaals, wie goed doet, goed ontmoet :)
En ik weet dat het handel betreft maar ook mensen, ik weet wat ik nu mag eisen dus morgen verder :)
Daar hoeven ze bij mij echt niet mee aan te komen hoor bij een nieuwe auto. Ik zou het koste wat het kost opgelost willen zien. Anders had je net zo goed een tweedehandse kunnen kopen. Want daar mankeert achteraf ook altijd wel iets aan. Van een nieuwe verwacht je dit niet. Daarom koop je ook nieuw.
Helemaal eensch! Daarom wil ik ook dat deze goed werkt.
Als het goed is wordt over 2 weken mijn nieuwe auto geleverd. Als de dealer mijn kentekenplaat doorboord om er vervolgens popnagels in te rammen dan neem ik hem niet eens mee. Kentekenplaat moet in de houder en zonder gaten zoals het hoort.
Basta!
Mwhoa, voor die paar gaten zou ik de pis niet lauw maken :) ( ik reken prijstechnisch )
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:37:
[...]

Maakt niet uit hoor, ik probeer alleen maar een duidelijke context te maken die ook nog beetje hierbij past ;)

En nogmaals, IANAL maar dat is mijn interpretatie ;)
En wil je IANAL even toelichten?
Ben niet helemaal thuis in i-net afkortingingen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2012 23:48 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar even tussen ons. Om welk merk en type auto hebben we het hier??

Ik denk dat je nu gewoon duidelijk voor jezelf moet zijn en niet aanblijven modderen met de situatie. Je hebt volgens mij al een naar gevoel over de garagist, ze kunnen het niet verhelpen en jij blijft doorrijden met een auto die je niet bevalt en misschien zelfs erger.... dat in de toekomst nog meer problemen gaat geven vanwege het huidige mankement. Het zou dus kunnen betekenen dat andere onderdelen harder slijten of dat je een keer langs de kant van de weg komt te staan omdat je auto zegt: doe het zelf maar!

Gekopieerd van de anwb site

Ontbinding van de koopovereenkomst
Ontbinding van de koopovereenkomst houdt in dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt. U op uw beurt bent verplicht de auto terug te geven. U kunt de koopovereenkomst ontbinden:
als reparatie of vervanging niet mogelijk is;
als de verkoper de auto niet wil repareren of vervangen;
als reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden;
als herhaalde reparatie niet afdoende blijkt.
Ontbinding is echter niet mogelijk als het gaat om een gering gebrek, dat een normaal gebruik van de auto niet verhindert. Zo geeft een kras op het dashboard van uw nieuwe auto geen recht op ontbinding. Voor u tot ontbinding overgaat, moet u eerst de verkoper de gelegenheid hebben gegeven de auto te repareren of te vervangen. Hou er rekening mee dat u een gebruiksersvergoeding moet betalen voor de periode dat de auto in uw bezit was.

Vernietiging van de koopovereenkomst
Als u een ondeugdelijke auto, nieuw of gebruikt, heeft gekocht, kunt u mogelijk een beroep doen op dwaling. Als dat zo is kunt u de koop vernietigen. Dat wil zeggen dat u de koop ongedaan maakt: de verkoper moet u de koopsom terugbetalen en u moet de auto teruggeven.Er is sprake van dwaling als u de auto heeft gekocht, terwijl u een onjuiste voorstelling van zaken had: u wist niet of u kon niet weten in welke staat de auto werkelijk verkeerde.Bijvoorbeeld als het werkelijk aantal gereden kilometers hoger is dan de kilometerteller aangeeft. Als u dat had geweten, had u de auto niet gekocht of tegen een lagere prijs.
De dwaling moet te wijten zijn aan informatie die de verkoper heeft gegeven of als de verkoper u had moeten inlichten over iets, waarvan hij wist dat het voor u van essentieel belang was. Dit alles neemt niet weg dat u zelf helemaal niets zou hoeven doen. U heeft een onderzoeksplicht.
Zo’n onderzoeksplicht houdt in dat u de verkoper moet vragen naar informatie die voor u van belang is. Het kan ook betekenen dat u zelf de auto moet (laten) onderzoeken, bijvoorbeeld op eerdere schades. Echter, als de verkoper mededelingen heeft gedaan, bijvoorbeeld dat de auto altijd schadevrij is geweest, dan mag u daar op afgaan. U hoeft dan niet zelf een onderzoek in te stellen naar de staat van de auto.
Als u de overeenkomst wegens dwaling wilt vernietigen, moet u dit schriftelijk aan de verkoper kenbaar maken. Vermeld in uw brief wat de reden is dat u de koopovereenkomst wilt vernietigen.

Overige algemene info

Uw rechten als een product niet goed is

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen.

De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.

Wat u mag verwachten van een goed product, hangt af van de volgende dingen:

de prijs;
het soort product;
het soort winkel;
wat de verkoper gezegd heeft over het product;
de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoelang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.

En dan nog een rechtshulpwijzer
http://www.anwb.nl/binari...rmiteit-nieuw-1053506.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 287184 op 01-05-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Anoniem: 287184 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:48:
-edit- sorry, geen diskrediet
Niet dat dit mij enigzins helpt aangezien er niks over te vinden valt :o
Ik denk dat je nu gewoon duidelijk voor jezelf moet zijn en niet aanblijven modderen met de situatie. Je hebt volgens mij al een naar gevoel over de garagist, ze kunnen het niet verhelpen en jij blijft doorrijden met een auto die je niet bevalt en misschien zelfs erger.... dat in de toekomst nog meer problemen gaat geven vanwege het huidige mankement. Het zou dus kunnen betekenen dat andere onderdelen harder slijten of dat je een keer langs de kant van de weg komt te staan omdat je auto zegt: doe het zelf maar!
Ik ga morgen weer naar de garage, ze lossen het maar op! mocht dit daarna niet werken dan zet ik ontbinding in werking.
Ik bespreek dit uiteraard morgen alvast, dan weten ze wat ze kunnen verwachten :)

[ Voor 97% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 00:02 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutagh
IANAL: I Am Not A Lawyer ;)

@Jacobse: De consumentenbond heeft meermaals laten zien dat ze niet altijd correcte informatie verstrekken, ik zou niets anders verwachten van de ANWB. Ik zou er sowieso niet te zwaar aan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

[...]

Vernietiging van de koopovereenkomst
Als u een ondeugdelijke auto, nieuw of gebruikt, heeft gekocht, kunt u mogelijk een beroep doen op dwaling. Als dat zo is kunt u de koop vernietigen. Dat wil zeggen dat u de koop ongedaan maakt: de verkoper moet u de koopsom terugbetalen en u moet de auto teruggeven.Er is sprake van dwaling als u de auto heeft gekocht, terwijl u een onjuiste voorstelling van zaken had: u wist niet of u kon niet weten in welke staat de auto werkelijk verkeerde.Bijvoorbeeld als het werkelijk aantal gereden kilometers hoger is dan de kilometerteller aangeeft. Als u dat had geweten, had u de auto niet gekocht of tegen een lagere prijs.
De dwaling moet te wijten zijn aan informatie die de verkoper heeft gegeven of als de verkoper u had moeten inlichten over iets, waarvan hij wist dat het voor u van essentieel belang was. Dit alles neemt niet weg dat u zelf helemaal niets zou hoeven doen. U heeft een onderzoeksplicht.
Zo’n onderzoeksplicht houdt in dat u de verkoper moet vragen naar informatie die voor u van belang is. Het kan ook betekenen dat u zelf de auto moet (laten) onderzoeken, bijvoorbeeld op eerdere schades. Echter, als de verkoper mededelingen heeft gedaan, bijvoorbeeld dat de auto altijd schadevrij is geweest, dan mag u daar op afgaan. U hoeft dan niet zelf een onderzoek in te stellen naar de staat van de auto.
Als u de overeenkomst wegens dwaling wilt vernietigen, moet u dit schriftelijk aan de verkoper kenbaar maken. Vermeld in uw brief wat de reden is dat u de koopovereenkomst wilt vernietigen.

Overige algemene info

Uw rechten als een product niet goed is

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

Als u iets koopt, hebt u niet alleen rechten. U hebt ook plichten. U hebt bijvoorbeeld een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u aan de verkoper moet vragen of een product wel geschikt is voor wat u ermee wilt gaan doen.

De verkoper heeft een informatieplicht. Dat betekent dat hij aan u moet vertellen wat hij over het product weet. Als hij iets aan u belooft, dan mag u verwachten dat het product daaraan voldoet. De belofte van de verkoper is dan een soort garantie.

Wat u mag verwachten van een goed product, hangt af van de volgende dingen:

de prijs;
het soort product;
het soort winkel;
wat de verkoper gezegd heeft over het product;
de informatie in een folder van de fabrikant, of op de verpakking.
U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoelang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.

En dan nog een rechtshulpwijzer
http://www.anwb.nl/binari...rmiteit-nieuw-1053506.pdf
Zoals hierboven al genoemd: Dwaling is vergezocht en gaat alleen maar bewijsproblemen opleveren. De al op pagina één genoemde non-conformiteit is the way to go. TS heeft een auto gekocht, de auto beantwoord niet aan de overeenkomst (een auto zonder gebreken) = nonconformiteit. Klaar. Dat de dealer het probleem al erkent maakt het (juridisch) alleen maar makkelijker.

Daarnaast is het zo dat er bij een consumentenkoop eigenlijk helemaal geen onderzoeksplicht is.

De info van de ANWB is dus niet helemaal correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi karretje. Ik als klant zijnde zou het gewoon graag opgelost willen zien.
Wat ik zou doen: auto er heen brengen en zeggen, hij stottert... los het maar op want dat verwacht ik niet van een nieuw product.

Laat ons morgen even weten wat de uitkomst is als je bij de garage bent geweest.

@kutagh
Nee misschien is de informatie niet helemaal juist maar het is in ieder geval in grote lijnen wel waar het om draait. Want eerlijk is eerlijk.... regels maak je om te overtreden dus er zullen altijd wel haken en ogen aan zitten met de nodige uitzonderingen.
Maar goed, mocht het zover komen dat heatonme over gaat tot drastischere maatregelen dan is het inderdaad wel verstandig om dit goed te laten uitzoeken hoe het allemaal gaat.

@Sefyu
Nee dwaling is vergezocht maar toch heb ik even deze info erbij geplakt zodat men even kan lezen wat het precies in houdt en of dit op de situatie van toepassing is.

Onderzoeksplicht is natuurlijk ook niet echt aan de orde. Aangezien het een nieuw product is. De auto mag dan geen gebreken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
kutagh schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:01:
IANAL: I Am Not A Lawyer ;)

@Jacobse: De consumentenbond heeft meermaals laten zien dat ze niet altijd correcte informatie verstrekken, ik zou niets anders verwachten van de ANWB. Ik zou er sowieso niet te zwaar aan tillen.
Thnx!
Sefyu schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:04:
[...]

Zoals hierboven al genoemd: Dwaling is vergezocht en gaat alleen maar bewijsproblemen opleveren. De al op pagina één genoemde non-conformiteit is the way to go. TS heeft een auto gekocht, de auto beantwoord niet aan de overeenkomst (een auto zonder gebreken) = nonconformiteit. Klaar. Dat de dealer het probleem al erkent maakt het (juridisch) alleen maar makkelijker.

Daarnaast is het zo dat er bij een consumentenkoop eigenlijk helemaal geen onderzoeksplicht is.

De info van de ANWB is dus niet helemaal correct.
Dank voor je post! Dit is allemaal bruikbare info voor een leek als mij :+
Anoniem: 287184 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:10:
Mooi karretje. Ik als klant zijnde zou het gewoon graag opgelost willen zien.
Wat ik zou doen: auto er heen brengen en zeggen, hij stottert... los het maar op want dat verwacht ik niet van een nieuw product.

Laat ons morgen even weten wat de uitkomst is als je bij de garage bent geweest.
Meh, ik was te laat met mijn edit :+
Ik bel morgen de garage, helaas moet ik werken dus dat gaat niet zo snel en als ik elke keer huurkosten voor een leenauto moet betalen, tikt het lekker an!
Ik laat het iig weten hoe het verder verloopt, iedereen dank voor jullie input!!

[ Voor 24% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 00:35 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 11:15
Laat me raden: Fransoos? En dan educated guess: Peugeot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
HBSVDK schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:15:
Laat me raden: Fransoos? En dan educated guess: Peugeot?
WRONG! :+

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:34

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk een VW ;) 1.2 of 1.4 toevallig?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Touchdomex schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:19:
[...]

Ow fantastisch, midnight geussing game? :+ ( en het staat stond al een post eerder 8)7 )

[ Voor 13% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 09:33 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Humma Kavula schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:20:
[...]

Ow fantastisch, midnight geussing game? :+
Altijd :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
Held, Nogmaals heeft het noemen van merk/dealer geen nut op mijn vraag :)

[ Voor 21% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 08:08 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:04
Touchdomex schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 00:19:
[...]

Ts heeft gezocht naar klachten met zijn motor en kon weinig vinden. Het internet staat vol met klachten over vag tsi motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:24

skoozie

SCSI

Humma Kavula schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:23:
[...]
Ik voeg alleen toe dat het een fiat 1.2 fire blok betreft wat zijn waarde allang heeft bewezen in de eerdere jaren!
[...]
Waarschijnlijk een Italiaan
Succes vandaag!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Anoniem: 172410 schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:44:
[...]

Tsja, dat klinkt me eerlijk gezegd ook als een strategie in de oren. Laten we maar zo lang wachten dat die auto weinig meer waard is, dan gaat het gezeur vanzelf ook over. Dat moet je je uiteraard niet laten gebeuren, schakel desnoods een advocaat in.
in dit geval is de auto door ons bedrijf gekocht en die zit er wat minder mee dan ik.... Tevens kwamen de eerste klachten pas na een paar maanden aan het licht. (voornamelijk probleem in het voorjaar) Dan denk je eerst aan een reguliere storing dus diverse onderzoeken etc gehad. Dan uiteindelijk blijkt het een type probleem te zijn.
Point is dat als hij normaal doet (99% vd gevallen) het een super fijne auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Voordat je naar bovag/rechtsbijstand/etc stapt: stel de garage zelf (per brief!) in gebreke en geef ze een termijn waarin ze jouw probleem behoorlijk en kosteloos op moeten lossen. "Dreig" daarin gerust met ontbinden van de overeenkomst, maar ga niet gelijk naar de spierbundels (bovag/advocaten/etc.) want dat werkt vaak averechts, ookal heb je gelijk.

De hele discussie over 20km is natuurlijk irrelevant, iedereen die overigens denkt dat zijn nieuwe auto minder heeft gereden omdat er 0km op de teller staat is een.... banaan! :+

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
S0epkip schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:36:
Voordat je naar bovag/rechtsbijstand/etc stapt: stel de garage zelf (per brief!) in gebreke en geef ze een termijn waarin ze jouw probleem behoorlijk en kosteloos op moeten lossen. "Dreig" daarin gerust met ontbinden van de overeenkomst, maar ga niet gelijk naar de spierbundels (bovag/advocaten/etc.) want dat werkt vaak averechts, ookal heb je gelijk.
Ik ga vanmiddag persoonlijk langs bij de dealer, vindt ik beter over komen dan een brief ;) , en zal daar dit allemaal voorleggen.
Ik hoop dat ze met een goede oplossing komen al vrees ik dat ze hem eerst weer een paar dagen innemen om weer te testen :-( .
Dus dat zal wel weer 2 dagen autohuur worden aangezien ik gewoon naar het werk moet.
Tot hoever moet ik hem blijven aanbieden ter reparatie alvorens ik op mijn strepen moet gaan staan?

*zucht, ik had juist de hoop door een nieuwe auto te kopen, minder bij de garage te staan :'(

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:19

Cybje

First Post!

Mijn ervaring is, dat het belangrijk is om te beginnen met een documentatie te maken. Zet een timeline op waarin alle gebeurtenissen staan, eventueel met afspraakbevestigingen (of wat je dan ook maar hebt) erbij, zodat bij eventuele juridische stappen je die informatie gewoon alvast hebt liggen.

Verder moet je zoveel mogelijk schriftelijk zien te doen. Gewoon langsgaan bij de dealer heeft dan dus weinig zin. Ik denk dat je dat ook al vaak genoeg hebt gedaan. Stuur gewoon een brief (liefst aangetekend) dat je dit opgelost wilt hebben. Geef duidelijk aan wat voor oplossing je verwacht en binnen welke termijn je die oplossing verwacht, maar wees daarin redelijk. Afhankelijk van wat je zelf wil kun je er wel of geen consequenties aan verbinden, dus als je wat vriendelijker over wilt komen nog, ga je niet meteen dreigen met allemaal acties. Als je er geen consequenties aan verbindt en ze houden zich niet aan wat jij vraagt in je eerste brief, moet je wel sowieso nog een tweede brief gaan sturen die wat harder is. Die tweede brief wordt dan een ingebrekestelling.

Maar dit is wel ongeveer wat je als basis moet doen.

Probeer verder ook alvast wat echt juridisch advies in te winnen, dus bij voorkeur niet via een forum. Maar bel je rechtsbijstand eens op en bel eens met de BOVAG en/of ANWB.

[ Voor 7% gewijzigd door Cybje op 02-05-2012 10:31 ]

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:10
Ik ben van plan om een nieuwe auto te gaan kopen. Als dit een generiek probleem van deze auto betreft, is het wel handig om uiteindelijk te weten om welke auto het gaat. Dit om te voorkomen dat ik (en andere potentiele kopers) niet met dezelfde problemen te maken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
ruftman schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:56:
Ik ben van plan om een nieuwe auto te gaan kopen. Als dit een generiek probleem van deze auto betreft, is het wel handig om uiteindelijk te weten om welke auto het gaat. Dit om te voorkomen dat ik (en andere potentiele kopers) niet met dezelfde problemen te maken krijgen.
Nogmaals, ik ben niet hier om iets of iemand wat te verwijten. Een probleem kan bij ieder merk/type vookomen en zou geen reden moeten zijn voor iemand om een bepaald merk/type links te laten liggen.
En ook zoals eerder aangegeven betreft het een motor van fiat, een 1.2 FIRE blok. ( wordt bij meerdere merken geleverd )
Ga lekker proefrijden in alles wat je aanstaat en oordeel zelf :) Ik heb gewoon een beetje pech.
Cybje schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:30:
Probeer verder ook alvast wat echt juridisch advies in te winnen, dus bij voorkeur niet via een forum. Maar bel je rechtsbijstand eens op en bel eens met de BOVAG en/of ANWB.
Dank voor je advies! Ik heb de BOVAG gebeld maar die gaven aan dat zij niks met fabrieksgarantie doen en gewoon weer naar de dealer gaan, lukt dat niet importeur etc...
Habana schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:28:
Pech of niet, maar na vier paginaas advies oid. ben ik wel benieuwd "wat ga je er nu aan doen"
Gewoon eerst weer terug naar de dealer en daar verdere stappen bespreken.
Ik weet nu wat zo ongeveer mijn recht is en zal dat zeker gebruiken als er geen oplossing voortvloeit uit de komende gesprekken :)

[ Voor 37% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 11:32 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:59
Pech of niet, maar na vier paginaas advies oid. ben ik wel benieuwd "wat ga je er nu aan doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
Alvast nog een tip.

Mijn ervaring leert dat je het beter hogerop kunt zoeken, dan met verkopers te discussiëren.
Ik zou daarom dan ook meteen vragen naar de leidinggevende, of als het kan de baas zelf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
Humma Kavula schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:05:
[...]

Nogmaals, ik ben niet hier om iets of iemand wat te verwijten. Een probleem kan bij ieder merk/type vookomen en zou geen reden moeten zijn voor iemand om een bepaald merk/type links te laten liggen.
En ook zoals eerder aangegeven betreft het een motor van fiat, een 1.2 FIRE blok. ( wordt bij meerdere merken geleverd )
Ga lekker proefrijden in alles wat je aanstaat en oordeel zelf :) Ik heb gewoon een beetje pech.

[...]
Is dit de Opel Corsa (tegelijk met Grande Punto ontwikkeld, delen veel onderdelen) of de Ford Ka (onderstel Panda/500)? Die hebben beide een 1.2 16v.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
mpijnen schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:46:
Alvast nog een tip.

Mijn ervaring leert dat je het beter hogerop kunt zoeken, dan met verkopers te discussiëren.
Ik zou daarom dan ook meteen vragen naar de leidinggevende, of als het kan de baas zelf!
Mwa, zo steek ik niet in elkaar. Er is nog geen man overboord!
Mocht ik er niet uitkomen met de verkopers dan kan dat altijd nog :)
Ik ga vanmiddag gewoon duidelijk mijn frustraties uiten en ik denk dat hij nog een keer onder het mes gaat.

Als er daarna weer geen oplossing is eis ik direct wel een oplossing :P ( maar dat geef ik uiteraard vanmiddag alvast aan )
Senor Sjon schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:51:
[...]
Is dit de Opel Corsa (tegelijk met Grande Punto ontwikkeld, delen veel onderdelen) of de Ford Ka (onderstel Panda/500)? Die hebben beide een 1.2 16v.
Oeh, warm.. 8)

[ Voor 17% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 15:09 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
Dan kan het ook de Ford Fiesta zijn.

De oude Ford 1.3 wordt toch niet meer gebruikt? Die is zo ongeveer uitgevonden door de Romeinen, zo oud is dat blok. De 1.2 16v heb ik in een leaseCorsa gereden voor een half jaar. Ik vond dat een afgrijselijk motorblok waarvan ze zeiden dat ie (ergens...) 85pk had. Mijn gebrek aan liefde voor Opels hielp natuurlijk ook niet mee, maar dat blok is echt aartslui.

Het helpt echt wel mee om naam en toenaam van in ieder geval merk en type te geven. Misschien dat op autoweek/autovisie of het merkforum van een liefhebbersclub meer mensen dit probleem hebben gehad EN een oplossing hebben. Dealers weten lang niet alles en de kennis bij fanatieke gebruikers is vaak hoger dan bij de dealer zelf. Leuk dat het probleem erkent is, maar een oplossing helpt meer. Een nieuwe auto zal je niet krijgen denk ik, het probleem is zoals je omschrijft niet van dien aard dat de auto er onrijdbaar van wordt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Senor Sjon schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:17:
Dan kan het ook de Ford Fiesta zijn.

De oude Ford 1.3 wordt toch niet meer gebruikt? Die is zo ongeveer uitgevonden door de Romeinen, zo oud is dat blok. De 1.2 16v heb ik in een leaseCorsa gereden voor een half jaar. Ik vond dat een afgrijselijk motorblok waarvan ze zeiden dat ie (ergens...) 85pk had. Mijn gebrek aan liefde voor Opels hielp natuurlijk ook niet mee, maar dat blok is echt aartslui.
De 1.3 blokken uit het jaar kruik worden inderdaad niet meer gebruikt. Wat overigens wel een goed blok is De bekende Ford Kent blokken

Die 1.2 vond ik in een Ka niet bepaald lui. Trok wel vrolijk door. Dat betrof nog maar de 70PK versie.
Het helpt echt wel mee om naam en toenaam van in ieder geval merk en type te geven. Misschien dat op autoweek/autovisie of het merkforum van een liefhebbersclub meer mensen dit probleem hebben gehad EN een oplossing hebben. Dealers weten lang niet alles en de kennis bij fanatieke gebruikers is vaak hoger dan bij de dealer zelf. Leuk dat het probleem erkent is, maar een oplossing helpt meer. Een nieuwe auto zal je niet krijgen denk ik, het probleem is zoals je omschrijft niet van dien aard dat de auto er onrijdbaar van wordt.
Naam en type van een auto kan altijd. Daarentegen de garage kan niet altijd. Maar Merk + type is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-01-2023
Humma Kavula schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:08:
[...]

Mwa, zo steek ik niet in elkaar. Er is nog geen man overboord!
Mocht ik er niet uitkomen met de verkopers dan kan dat altijd nog :)
Ik ga vanmiddag gewoon duidelijk mijn frustraties uiten en ik denk dat hij nog een keer onder het mes gaat.

Als er daarna weer geen oplossing is eis ik direct wel een oplossing :P ( maar dat geef ik uiteraard vanmiddag alvast aan )

[...]

Oeh, warm.. 8)
Je hebt wel veel geduld moet ik zeggen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Als het op niets uitloopt kan je altijd nog een opmerking op het eind plaatsen, zoiets van "Het zou vervelend zijn als we tot een ingebreke stelling moeten komen"
De wet zegt dat het binnen "redelijke termijn moet worden verholpen" Tja wat is redelijk?
Ik vind zelf een maand of 3 max.
Geluk man, dit lijkt me echt serieus kl*te...

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:44

aap

Humma Kavula schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:02:
[...]
Ik ga vanmiddag persoonlijk langs bij de dealer, vindt ik beter over komen dan een brief ;) , en zal daar dit allemaal voorleggen.
Maar ben je daar niet al maanden mee bezig? En wat heeft je dat opgeleverd?

Als je ooit serieus werk wil maken van een ontbinding - want dat zullen ze niet zonder slag of stoot accepteren - heb je bewijs nodig dat je de dealer gevraagd hebt het probleem op te lossen. Als je dan alleen kunt zeggen dat je een paar keer langsgegaan bent, zonder dat dit ergens zwart op wit staat, heb je een zwak verhaal.

Bovendien maakt het weinig indruk op de dealer. Die zal intussen nu inderdaad wel denken "daar heb je hem weer" en dan sleutelen ze nog een keer aan je auto en hopen ze dat je je nu eindelijk te ongemakkelijk voelt om nog eens langs te komen.

Schrijf die brief, verstuur hem aangetekend en laat merken dat de maat nu vol is en dat je nu een definitieve oplossing verwacht. Na vele maanden hoef je geen beste vrienden met je garage meer te zijn, maar dat betekent nog niet dat je moet gaan schelden of zo; houd het gewoon zakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Ik las trouwens net op juriadviseurs een verhaal van iemand die al 5 maanden aan het steggelen was met een nieuwe vw transporter dat na een aangetekende brief een in gebreke stelling dat het probleem zeer snel verholpen was. Ik zou ook niet al te lang er mee wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Laatst online: 22:05
kutagh schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:21:
[...]

Je kunt het proberen, maar bij dwaling ga je uit van informatie zoals die op moment van sluiten van overeenkomst bekend was.

Even concreter in voorbeelden:
- Jij koopt een tweedehands auto. Verkoper weet dat de APK verlopen is, maar zegt dat hij nog een paar jaar geldig is. Dit is dwaling: Als je wist dat de APK verlopen was, had je de bijkomende kosten voor de keuring, transport (je kunt auto niet direct gebruiken, tenzij direct naar garage toe rijden) e.d. bij de kosten kunnen verwerken en alsnog besluiten dat je het te duur zou vinden.
Niet dat het relevant is, maar dit is nou een typisch voorbeeld van bedrog (3:44), niet van dwaling.

Ik ben het er overigens volledig mee eens dat een gooi op dwaling onlogisch is, al was het maar dat de eisen die de wet aan het bewijzen van non-conformiteit stelt veel lager zijn dan de eisen aan dwaling. Daarnaast: Een Lex Specialis gaat voor de Lex Generalis. In de regel zal een regel uit het kooprecht (BW7) de voorkeur hebben boven een regel uit het algemene overeenkomstenrecht (BW6).

Nog het volgende voor de TS: Als de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat je hem daartoe schriftelijk heb aangemaand de auto repareert, mag je dit volgens de wet ook door een derde laten doen en is de verkoper wettelijk verplicht om de reparatiekosten te betalen. Ik zou er niet te sterk op rekenen dat de dealer dit zomaar doet, maar het is een mooie methode om de auto al gerepareerd te hebben voordat je de uitkomst van eventueel juridisch getouwtrek hoef af te wachten. Uiteraard neem ik dan aan dat het defect door een derde goed is te repareren, en als ik de thread zo lees is dat misschien de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
mpijnen schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:46:
[...]
Je hebt wel veel geduld moet ik zeggen _/-\o_
Geduld is een schoone zaak :>
BAS80 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:05:
Als het op niets uitloopt kan je altijd nog een opmerking op het eind plaatsen, zoiets van "Het zou vervelend zijn als we tot een ingebreke stelling moeten komen"
De wet zegt dat het binnen "redelijke termijn moet worden verholpen" Tja wat is redelijk?
Ik vind zelf een maand of 3 max.
Geluk man, dit lijkt me echt serieus kl*te...
Thnx!

Goed net terug en weer een afspraak gemaakt voor aankomende maandag en ik heb duidelijk aangegeven dat ik het nu wel een beetje beu ben.
En ook maar even de vraag gedropt: "wat als het niet is te repareren?"
Helaas kreeg wat schaapachtige lachjes en gaan we eerst van een reparatie uit, leenauto dan wel weer gratis maar dat vindt ik niet meer dan logisch..
Tevens wordt dit, even voor de duidelijkheid ;) , het 3e bezoek/reparatie na daadwerkelijk vast stellen van het probleem ( daarvoor 2x geweest maar probleem werdt nog niet gevonden/erkend).
En aangezien ik af en toe ook een paar centjes moet verdienen kan ik niet altijd.
doeternietoe schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:44:
[...]
Nog het volgende voor de TS: Als de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat je hem daartoe schriftelijk heb aangemaand de auto repareert, mag je dit volgens de wet ook door een derde laten doen en is de verkoper wettelijk verplicht om de reparatiekosten te betalen. Ik zou er niet te sterk op rekenen dat de dealer dit zomaar doet, maar het is een mooie methode om de auto al gerepareerd te hebben voordat je de uitkomst van eventueel juridisch getouwtrek hoef af te wachten. Uiteraard neem ik dan aan dat het defect door een derde goed is te repareren, en als ik de thread zo lees is dat misschien de vraag...
Ik vrees dat een 3e dit nooit gaat vinden, ik kan er al niks op internet over vinden :?
Niet dat ik zo'n google beest ben maar over mijn probleem niks gevonden, wel alle andere kinderziektes waar die van mij geen last van heeft :)
BAS80 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:20:
Ik las trouwens net op juriadviseurs een verhaal van iemand die al 5 maanden aan het steggelen was met een nieuwe vw transporter dat na een aangetekende brief een in gebreke stelling dat het probleem zeer snel verholpen was. Ik zou ook niet al te lang er mee wachten.
Het is bij mij niet dat ze niet willen oplossen, er is (nog) geen concrete oplossing.
Wel zou een brief helpen als ik een nieuwe auto wil :+
Senor Sjon schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:17:
Dan kan het ook de Ford Fiesta zijn. :N
Klopt wat je zegt en ik zal iedereen dan maar uit de droom helpen en zeggen welk merk/model dit is: Ford Ka 2012. ( probleem af en toe!; inhouden, stotter, start niet lekker, pakt niet gelijk op. Dit is dus niet continue maar @random!)
Ik vrees ook dat ik niet voor een nieuwe auto kan gaan, auto start, rijdt en brengt mij van a naar b maar wat dan wel? Nieuw blok? Het probleem is er gewoon, wordt erkend door de fabriek en er is (nog) geen oplossing.
Ik ga denk ik maar een rechtsbijstandverzekering afsluiten want ik vrees dat dit verhaal nog wel even gaat duren :(

-edit-

Goed rechtsbijstand gaat hem niet worden, reeds lopende zaken worden niet in behandeling genomen :(

[ Voor 29% gewijzigd door Humma Kavula op 02-05-2012 17:49 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:33

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Humma Kavula schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 17:18:
[...]
Ik ga denk ik maar een rechtsbijstandverzekering afsluiten want ik vrees dat dit verhaal nog wel even gaat duren [...]
Daar ben je nu al te laat mee. De rechtbijstandverzekering dekt alle zaken die na ingang verzekering spelen. Mogelijk dat je wel "korting" krijgt op (reguliere) rechtbijstand. ;)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
Zoek maar eens op Internetjuristen, met name met een gevestigde naam. Veel geven 1ste telefoongesprek/1ste uur/bezoek gratis advies.

Als ik jouw verhaal lees van zonet druipt het er van af dat je gewoon aan het lijntje word gehouden en ze weten donders goed de regels. het probleem is dat ze namelijk zelf voor de kosten op moeten dragen ook evt. voor een nieuwe auto. Daarna mag de dealer zelf bij de fabriek/importeur lopen huilen of ze hun geld krijgen of niet.

Even een voorbeeld dat ik zelf heb meegemaakt met een Tablet 10.1V.
Ik heb hem verkocht aan mijn nichtje incl. mobiel contract. omdat ik van de baas een 10.1. kreeg.

Het beeldscherm van de 10.1v liet los en dat wat ook een bekend probleem was, na 3x reparatie 4 maand gezeik kwam het ook weer terug. Mijn nichtje kwam er niet meer uit en ze had vaker geen tablet als wel omdat hij iedere keer weg was voor reparatie. Dus ik heb me opgesteld al mediator.
toen ben ik met een ingebreke stelling (brief die ik overigens zelf heb geschreven) langs gegaan in naam van mijn nichtje als belangenbehartiger, en heb een klein beetje gemaakt boos gereageerd (geen schelden ofzo maar gewoon met een zeer ontevreden indruk en helemaal klaar mee zeg maar) dat er nu eens een keer een oplossing moest komen en anders maar mijn rechtsbijstand ga inschakelen. Beetje lopen lullen tegen de verkoper hoe zou jij het vinden als je een nieuwe telefoon koopt en is meer kapot dan werkend? Binnen 1 week kon ik een gloednieuwe tablet ophalen. ;)

Het probleem is dat de verkoper/verkopende partij in de kwestie altijd voor de kosten opdraait, daarop moeten ze maar zien of ze het terugkrijgen van de fabrikant of importeur. Daarom word je dus ook aan het lijntje gehouden.
En waarom niet dreigen met juridische stappen? Weten hun veel? Je kan natuurlijk altijd nog een advocaat in onvermogen nemen maar ik denk dat het niet eens zo ver komt.

Maar vaak is de intake/1ste uur gratis, je kan ook een brief/ in gebreke stelling door de advocaat laten maken adv. je intake. Dat zal je hoogstens 100 tot 150 euro kosten. Als je gelijk word gesteld kan je deze kosten ook weer terugverhalen.

Mijn advies, laat je zsm informeren door een jurist die bekend is op dit gebied......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Laatst online: 22:05
Als het defect helemaal niet gerepareerd kan worden, kun je nog steeds aanspraak maken op prijsvermindering "evenredig met de mate van afwijking." (BW 22 lid 1 sub a). Het lijkt me echter van tevoren al duidelijk dat je zonder hulp van een jurist het nooit met die dealer eens gaat worden over de hoogte van de prijsvermindering.

Ik ben het met anderen eens dat je best met juridische stappen kunt dreigen. Iedereen snapt dat je voor je defect geheugen à €25 nooit naar de rechter stapt, maar de aanschafprijs van een auto is hoog genoeg om een dergelijk dreigement geloofwaardig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Topicstarter
BAS80 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:06:
Goed verhaal + advies en;
Mijn advies, laat je zsm informeren door een jurist die bekend is op dit gebied......
Dank! Ik ga morgen wat rond bellen/mailen, kijken wie het beste aanbod heeft :+
doeternietoe schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:44:
Als het defect helemaal niet gerepareerd kan worden, kun je nog steeds aanspraak maken op prijsvermindering "evenredig met de mate van afwijking." (BW 22 lid 1 sub a). Het lijkt me echter van tevoren al duidelijk dat je zonder hulp van een jurist het nooit met die dealer eens gaat worden over de hoogte van de prijsvermindering.
Hmm, kosten van de jurist worden dan ook vergoedt bij winst toch?
Dank je, ik zal dit morgen meenemen in de zoektocht.

Wear Sunscreen!

Pagina: 1 2 Laatste