Ik viel haast van m'n stoel toen ik vandaag Bernt Schneiders, voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters,op BNR nieuwsradio hoorde pleiten voor herinvoering van stemcomputers.
De column op BNR van Herbert Blankesteijn verwoord mijn gedachtes over dit onderwerp;
Alles valt te hacken/cracken, w.m.b. blijft het democratische stemproces eeuwig met potlood en papier of tenminste totdat er een machine is die als solide wordt beschouwd door Rop Gonggrijp / stichting "Wij vertrouwen stemcomputers niet"
Wat vinden jullie? gaat het gemak en snelheid van de stemcomputer boven de betrouwbaarheid of behoort gegarandeerde integriteit van dit proces tot de fundamenten van de Nederlandse democratie?
Webwereld heeft hier ook aandacht aan besteed; http://webwereld.nl/nieuw...mcomputer-weer-terug.html"Maar ik denk dat dit nog wel weer eens aantoont dat als er een urgente situatie is waar je snel verkiezingen moet kunnen organiseren, dat het dan wel erg handig is als je dat dan ook op een moderne manier doet zoals we dat in bijna alle takken van sport georganiseerd wordt."
"Ik denk dat we er als gemeenten er enorm bij gebaat zijn als die stemcomputer gewoon weer terugkomt. Ik zie kansen. Het is nog een extra bewijs van het feit dat er een zekere urgentie is. Als je snel moet kunnen kiezen, is het jammer dat je niet over de moderne middelen beschikt."
De column op BNR van Herbert Blankesteijn verwoord mijn gedachtes over dit onderwerp;
Op http://wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/ valt nog niks te vinden.Hoe kunnen fatsoenlijk opgeleide mensen zo kort van memorie zijn? De verzamelde burgemeesters pleiten vandaag bij BNR voor de herinvoering van de stemcomputer. Ik word hier helemaal misselijk van.
Mij ligt de hele affaire van de stemcomputer nog vers in het geheugen. Met elk Wob-verzoek van de stichting Wijvertrouwenstemcomputersniet van Rop Gonggrijp werden nieuwe niveau's van incompetentie blootgelegd, tot ik niet meer wist waar ik het zoeken moest van plaatsvervangende schaamte.
Voor ik begin aan een korte opsomming stel ik vast dat het voornaamste argument van de burgemeesters, dat met stemcomputers eerdere, snellere verkiezingen mogelijk zijn, kant noch wal raakt. Allerlei politieke partijen hebben redenen aangevoerd om de verkiezingen over de zomer heen te tillen, redenen die met het organiseren van de verkiezingen zelf niets te maken hadden. Zo moet het CDA nog een leider kiezen en moet de Groep Brinkman zijn hele partij nog laten registreren.
Het uiteindelijke argument in 2007 om de stemcomputer te schrappen, had te maken met het bewaren van het stemgeheim. Prof. Bart Jacobs wijst hierop in zijn reactie van vandaag. Maar dat was niet meer dan de druppel die de emmer deed overlopen, een juridisch onweerlegbaar argument, en misschien ook wel een punt dat door Binnenlandse Zaken dankbaar werd aangegrepen om een onhoudbaar slecht geregeld kiessysteem uit zijn lijden te verlossen.
Hier zijn een paar problemen die met de stemcomputer waren geassocieerd.
Klik voor meer
Alles valt te hacken/cracken, w.m.b. blijft het democratische stemproces eeuwig met potlood en papier of tenminste totdat er een machine is die als solide wordt beschouwd door Rop Gonggrijp / stichting "Wij vertrouwen stemcomputers niet"
Wat vinden jullie? gaat het gemak en snelheid van de stemcomputer boven de betrouwbaarheid of behoort gegarandeerde integriteit van dit proces tot de fundamenten van de Nederlandse democratie?