Toon posts:

Hulp nodig bij kiezen mid-range grafische kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 499 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met m'n huidige setup toe aan een grafische kaart upgrade. Op dit moment draai ik een GT320 (OEM kaartje) maar nu ik begin met BF3 begin ik toch wel te merken dat die kaart niet meer meekan.

Wegens budget blijf ik liever rond iets van de 100 - 130 euro voor de grafische kaart, vooral omdat ik ook tegelijkertijd de voeding moet upgraden (momenteel nog een FSP 250Watt, hoe deze mijn huidig systeem kan draaien vraag ik me ook af)

De kaartjes die ik nu op het oog had waren de HD7750 (de versie van Gigabyte, wegens de nood aan een VGA aansluiting, en helemaal geen nood aan een DP-aansluiting), de GTX550Ti (geen specifiek merk) of de HD6850

Voor volledigheid nog even de specs van mijn systeem:
Pentium Dual E5400 (2.7Ghz), 4GB DDR3 RAM, GT320, 250Watt voeding

Ik zou direct ook upgraden naar een 550Watt voeding: welke zouden jullie daarbij aanraden vanuit het standpunt dat dit eigenlijk een "budget" upgrade is? (maar toch wel liefst een betrouwbare voeding)

PS: jullie moeten ook niets voorstellen voor een volledige systeem upgrade: ik haal tegen einde van grote vakantie toch nieuwe computer die nodig is voor school. (3D rendering enzo)

kleine toevoeging:
de kaart moet het aankunnen om op 1920x1080 de meeste games te kunnen afspelen (moet niet perse hoogste settings zijn) en de kaart moet het aankunnen om op 720p met alle andere grafische opties op hoogste met Fraps/DXtory te kunnen opnemen op een aanvaardbare FPS-rate (enkele games waarbij dit moet kunnen: Call of Duty (CoD4 -> MW3), Mass Effect 3, GTA San Andreas & MineCraft (laatste 2 zijn toch al geen probleem met huidige kaart :p)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 11:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic kon mij geen verlichting brengen in de keuze tussen deze 3 reeksen graka's.

Het topic waarnaar gelinkt wordt onderaan kon mij ook geen gelijkaardige situatie tonen om mijn vraag te beantwoorden.

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zou mijn geld aan de 550 uitgeven en als het even kan een 560ti maar die is meestal 150-200 euro.
Je computer is verder flink bejaard aan het worden, deze videokaart is geen garantie dat fraps goed gaat draaien want fraps / video capture is afhankelijk van de rest van je pc performance.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:23:
[...]

Dit topic kon mij geen verlichting brengen in de keuze tussen deze 3 reeksen graka's.

Het topic waarnaar gelinkt wordt onderaan kon mij ook geen gelijkaardige situatie tonen om mijn vraag te beantwoorden.
Maar in dit topic stond wel waar je met deze vraag terecht kunt, namelijk in het [BBG]Videokaarten topic.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:43:
[...]

Maar in dit topic stond wel waar je met deze vraag terecht kunt, namelijk in het [BBG]Videokaarten topic.
dat weet ik, en daarover zei ik m'n laatste zin ook, maar toch heb ik liever een eigen topic, omdat dit zo gemakkelijker te volgen en beantwoorden is. Ik weet uit ervaring dat als je post in een centraal topic met je vraag, je vraag snel kan verdrinken in alle andere vragen en antwoorden, waarbij je het overzicht verliest welke antwoorden gericht zijn op jou vraag, en welke er gaan over een andere vraag.
tweakerharrie schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:39:
Ik zou mijn geld aan de 550 uitgeven en als het even kan een 560ti maar die is meestal 150-200 euro.
Je computer is verder flink bejaard aan het worden, deze videokaart is geen garantie dat fraps goed gaat draaien want fraps / video capture is afhankelijk van de rest van je pc performance.
Maar hoe zit het dan met het verschil in performance tussen de 550Ti en de HD6850? is dat die 10 ~ 20 euro waard of net niet?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 11:52 ]

Verwijderd

Het maakt mij verder weinig uit, maar dit soort topics gaan meestal dicht omdat er in de BBG gepost dient te worden voor dit soort vragen.

Overigens zijn dit soort vragen gemakkelijk via Google te vinden. Verder kun je bijvoorbeeld op Anandtech benchmarks van de betreffende kaarten vinden. Dan kun je in elk geval bepalen welke kaart het snelst is. Via reviews vind je vaak ook duidelijke statistieken op het gebied van power consumption, zodat je weet welke voeding je minimaal moet nemen.

Voor voedingen geldt overigens de [BBG]Voedingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 12:02 ]

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:40

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd

Topicstarter
Deze valt jammergenoeg niet binnen hetgene wat ik nodig had: op deze grafische kaart zit geen VGA aansluiting (en ik heb een hekel aan actieve digitaal =>analoog converters, gaven altijd al bugs). Daarom dat ik liever een kaart had met ofwel VGA, DVI en HDMI, ofwel een met HDMI en 2x DVI waarvan minstens 1 DVI-I is (omdat die wel mogelijk zijn om met een passieve DVI-VGA te werken)

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:10:
[...]

Deze valt jammergenoeg niet binnen hetgene wat ik nodig had: op deze grafische kaart zit geen VGA aansluiting (en ik heb een hekel aan actieve digitaal =>analoog converters, gaven altijd al bugs). Daarom dat ik liever een kaart had met ofwel VGA, DVI en HDMI, ofwel een met HDMI en 2x DVI waarvan minstens 1 DVI-I is (omdat die wel mogelijk zijn om met een passieve DVI-VGA te werken)
De kaart komt dus met een converter maar dat wil je niet? En VGA kaarten worden allang niet meer gemaakt, daarom worden ze geleverd met converters :P Koop anders een nieuw en beter monitortje?

Verwijderd

Topicstarter
Phntm schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:34::
[...]
De kaart komt dus met een converter maar dat wil je niet? En VGA kaarten worden allang niet meer gemaakt, daarom worden ze geleverd met converters :P Koop anders een nieuw en beter monitortje?
die kaart wordt toch geleverd met een DVI -> VGA convertertje?
Ik behou liever 1 DVI voor m'n hoofdscherm dat enkel DVI heeft. ik heb een 2e, ouder schermpje dat nog op VGA werkt (voor alle chatvensters enzo)

Ik hoop dat dit ook wel wat extra duidelijkheid schept waarom ik liever een VGA ofwel een 2e DVI aansluiting wil op m'n grafische kaart.

• xheroxkefx
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik zou voor de 6850 gaan, of zoek op t.net een 2e hands 6870. Deze kaarten zijn toch zeker de beste bang for buck kaarten!

-

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 11:51:
dat weet ik, en daarover zei ik m'n laatste zin ook, maar toch heb ik liever een eigen topic, omdat dit zo gemakkelijker te volgen en beantwoorden is. Ik weet uit ervaring dat als je post in een centraal topic met je vraag, je vraag snel kan verdrinken in alle andere vragen en antwoorden, waarbij je het overzicht verliest welke antwoorden gericht zijn op jou vraag, en welke er gaan over een andere vraag.
Nu wil ik eigenlijk niet de mod uithangen, maar als iedereen zo redeneert dan raakt GoT overspoelt met topics en wordt je eigen topic overspoelt door andere topics. Dan is het dus makkelijker om een posting in 1 topic te laten overspoelen dan allerlei topics.

En dan nog, als je na een dag (of twee) ziet dat niemand reageert, kun je altijd nog een nieuwe posting er aan wagen. Als je goed en snel advies wilt ga je naar de winkel, waar een medewerker van die winkel je vast graag en snel wilt helpen (daar wordt hij tenminste wél voor betaald). ;)
Maar hoe zit het dan met het verschil in performance tussen de 550Ti en de HD6850? is dat die 10 ~ 20 euro waard of net niet?
Ik zou even gaan sparen zodat je later een grotere upgrade kan doen. Jouw CPU is als ik het zo zie ook aan de oude kant aan het raken namelijk.
Phntm schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:34:
En VGA kaarten worden allang niet meer gemaakt, daarom worden ze geleverd met converters :P Koop anders een nieuw en beter monitortje?
Een video graphics array heb jij dus niet in jouw computer zitten? Dat we het tegenwoordig GPU noemen doet niets af voor het feit wát het uiteindelijk doet. Het enige wat een 'converter' doet is het signaal omzetten, van DVI naar D-SUB. Als het écht omgezet zou moeten worden zoals jij het bedoeld, was de converter wel een stukje groter en duurder.

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 22-04-2012 13:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
@xheroxkefx dank je voor de reply, 'k zal zekers eens kijken of ik hier niets zie :)

@CptChaos je naam zegt het zelf, het zou idd beetje chaos worden als iedereen dit doet. Daarom zie ik ook dat op vele fora het aankoopadvies gewoon onder een apart forum wordt gezet ^^ (mss een idee om hier ook door te voeren?)

Ik dank jullie allen voor jullie replys hier en @Mod/Admin: jullie mogen hier een slotje op plaatsen ^^

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

CptChaos schreef op zondag 22 april 2012 @ 12:52:
Een video graphics array heb jij dus niet in jouw computer zitten? Dat we het tegenwoordig GPU noemen doet niets af voor het feit wát het uiteindelijk doet. Het enige wat een 'converter' doet is het signaal omzetten, van DVI naar D-SUB. Als het écht omgezet zou moeten worden zoals jij het bedoeld, was de converter wel een stukje groter en duurder.
Had het over kaarten met VGA poorten die worden geleverd met een convert. een DVI to VGA. De kaarten zelf hebben geen VGA poorten meer. Dat had ik ook bij mijn oude EVGA Geforce 9600GT. Kunst van het lezen ligt blijkbaar er nog niet lekker in.

[ Voor 4% gewijzigd door Phntm op 22-04-2012 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Phntm schreef op zondag 22 april 2012 @ 15:48:
[...]
Had het over kaarten met VGA poorten die worden geleverd met een convert. een DVI to VGA. De kaarten zelf hebben geen VGA poorten meer. Dat had ik ook bij mijn oude EVGA Geforce 9600GT. Kunst van het lezen ligt blijkbaar er nog niet lekker in.
Kaarten met VGA worden niet meer gemaakt?
Kijk maar eens naar zo ongeveer alle GTX550ti's, de Gigbyte HD7750

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Kaarten met VGA, of beter gezegd met een analoog signaal worden nog steeds gemaakt. Tot nu toe zal je op iedere videokaart altijd nog een DVI aansluiting vinden die ook een analoog signaal afgeeft, waarop je dmv een adapter van dvi naar vga/d-sub een oudere monitor kan aansluiten. En let op, een adapter is niet hetzelfde als een converter. Er worden hier een aantal 'babylonische spraakverwarringen' gedaan waardoor de TS wat foute info krijgt...

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

[...]

dat weet ik, en daarover zei ik m'n laatste zin ook, maar toch heb ik liever een eigen topic, omdat dit zo gemakkelijker te volgen en beantwoorden is.
En wij hebben dat dus liever niet.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:42
Die genoemde Sapphire HD7770 heeft een DVI-I poortje, waar je jouw VGA schermpje met een passieve converter van €2 op aan kan sluiten. Verder heeft die een DP poort, die een DVI signaal uit kan poepen, een een HDMI poort, die een DVI signaal uitpoept. Je kan zelf kiezen welke je gebruikt voor je DVI scherm.

De DVI-I --> VGA zit al bij de kaart
De DP / HDMI --> DVI kan je er zo bij kopen, bijvoorbeeld pricewatch: ICIDU HDMI naar DVI-D Verloopstuk

Geen probleem toch?

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 22-04-2012 17:54 ]

Verwijderd

Pentium Dual E5400 is de boos doener
http://www.game-debate.co...1164&game=battlefield%203

Jouw cpu gaat de nieuwe sneller kaarten tegen houden om meer fps te gaan draaien
De cpu is niet krachtige genoeg om je kaart aan te sturen .

Zelf heb ik de e5200 en de cpu kan zelf de starwars online game met nvidia 520gt niet eens aansturen .
De cpu had er gewoon problemen mee om de data te verwerken .

Mijn tip.
Verkoop de boel
En ga voor de amd fm1 socket. (die van mij heeft een vga aansluiting op het moederbord zitten)
Alleen de igp is al krachtige dan mijn gt520 (wel 2x zo snel in de zelfde game) (ik heb de amd a8-3870)

YouTube: Battlefield 3 Gameplay using AMD A8 3800 6550D APU

Zelfde igp maar zijn cpu is lager geklokt dan die van mij

Ik was voor 130 cpu en 75euro moederbord klaar (ik had nog ddr3 geheugen)
Voeding hoef je niet te vervangen (systeem is maar 130watt verbruik)
Meer power nodig?
Gooi je er een ati 6670 van 70euro er bij en krijg je een fps boost van 60% tot 80% maximaal (je kan nog steeds de vga van het moederbord blijfen gebruiken )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 22:28 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
Corsair CX430 en een (tweedehands) 5770/6770, meer zou ik echt niet doen.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Suikerbuik heeft gelijk!

Die CPU is zegmaar rijp voor de prullenbak aka trashcan....... er zit geen rekenkracht meer in om samen te werken met ook maar 1 moderne grafische kaart.

Er zit net genoeg power in om 1 8800 GTX aan te sturen.. dus dan moet je games willen spelen uit 2005/2008.

Ik had voor de lol eens een 8800 GTX in mijn systeem gestopt.. om te kijken hoe dat werkt.......... Battlefield 3 was een dia show op LOW op 1366x !!! en dat op een Quad core i5 op 4000mhz.

Helaas, :+

[ Voor 47% gewijzigd door A87 op 22-04-2012 22:16 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Even heel bot: wij hebben liever niet losse topics.

Zoals al gezegd, niet alleen hier maar ook in de beleidstopics die je gezegd hebt te lezen is dit de plek ervoor:
[BBG aanschaf] Videokaarten

Dit topic gaat dan ook dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.