Ervaring opdoen is natuurlijk de essentie. Maar ik kan bevestigen dat rl ervaring niet echt helpt, wel een beetje.
Het positieve van rl ervaring is dat je de meeste termen kent, de ideale lijn snapt en de dynamiek begrijpt van te hard de bocht in (onderstuur) en te vroeg op het gas (onder en/of overstuur).
Maar er zijn ook een hoop negatieve kanten:
Ik werd en wordt zeker zoals RB al zegt gehinderd door het fysieke aspect. De rl angsten voor een hoge rekening en/of gewond te raken zijn (steeds meer waren) ontegenzeggelijk remmend om echt los te gaan. Ik rij vaak te voorzichtig en te 'netjes'.
Het
waarnemen van onder- en overstuur in rl is met name een fysieke aangelegenheid. Je zit niet voor niks in een raceauto in een zo'n hard mogelijke stoel goed opgesloten. Niet alleen om je te fixeren, maar met name om goed in je lijf te voelen wat de auto doet. In een SIM moet je het dit herkennen op je scherrm(men), de feedback in je stuur en het geluid van de banden.
- Daarom zit ik vrij dicht op mijn schermen met een grote hoek tussen de schermen. Hierdoor zie ik al snel dat de auto iets anders doet dan 'op rails' door de bocht gaan.
- Met de force feedback is het met name een kwestie van veel rijden en oppassen dat je deze niet te hoog zet. Want als je die te hoog hebt staan worden alle kleine nuances weggefilterd.
- En ten derde heb ik het bandengeluid harder gezet dan de rest van de geluiden, waardoor ik vrij goed kan horen of de banden te veel piepen. Dat laatste heeft me met name enorm geholpen bij het remmen.
- Na het bekijken van nogal wat replays van mezelf (met name vanuit de chopper) heb ik ook gezien dat ik structureel te vroeg instuur. Waarom ik dat in de sim blijf doen weet ik niet, maar ik ben het me aan het afleren. Het zal wel iets te maken hebben met hoe e.e.a. er uitziet op het scherm.
Het
remmen is ook een verhaal apart.
In rl voel je ook in je rempedaal echt wat er gebeurt naast alle fysieke zaken die je via je stoel voelt.
Dus ook dat is heel erg wennen en vooral grenzen proberen te verleggen.
In eigenlijk alle auto's in de sim ontdek ik nog steeds dat initieel er harder geremd kan worden (enkele uitzonderingen daargelaten zoals de Corvette, GT en bv V8).
En er zijn een paar zaken die in rl gewoon niet kunnen of alleen in hoge nood gehanteerd worden en meestal leiden tot ongelukken:
- Bijremmen in de bocht om extra stuur respons te creëren helpt wel eens. Enchion heeft hier een ware kunst van gemaakt, maar die manier van rijden is zo tegenstrijdig met alle rl lessen, dat ik er niet toe kom en het maar heel af en toe doe. Enkel in de MX5 doe ik dat wel af en toe.
- In de sim helpt het bij veel achterwiel aandrijvers meer of minder gas te blijven geven tijdens het remmen om de auto te stabiliseren. Dit is mij in rl nog nooit geleerd.

- En veel extremer dan in rl moet je naar het moment toe van insturen en volledig lossen van je rem veel 'preciezer' lossen.
En dan heb je nog het feit dan in iRacing de
grens tussen met name overstuur en loss of control flinterdun is. Dus maximaal accelereren na een bocht is voor mij nog steeds een zoektocht van ver- en herkenning. Het gebeurt mij nog heel vaak dat ik verrast wordt door overstuur, terwijl ik zeker weet dat ik rl dat had 'voelen' aankomen.
En dan komen (voor dit moment) op het 'laatste' wereldvreemde reddingsmiddel.
Vol remmen en gas geven bij een overstuur situatie met een achterwiel aandrijver. Theoretisch kan het in rl, maar meestal werkt het echt niet. In een sim is dit een bijna 100% gegarandeerde redding. In veel gevallen doe ik de logische zaken zoals deze in rl geleerd worden. Tegensturen en met het gas proberen te redden wat er te redden is. Dat laatste loopt heel soms goed af, maar remmen en gas geven werkt echt beter.
Dat jij nog steeds in rl racet speedy lijkt mij door alles wat ik beschrijf wel een 'barrière' om in de sim een aantal zaken anders te doen en sneller te worden.
Ik weet niet of ik als ik nog zou racen niet per ongeluk in e Gerlach opeens vol zou remmen en gas geven als ik de auto daar zou verliezen
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben zeker nog zaken vergeten, maar dit zijn mijn 'verschil'- en verbeterpunten.
Tot vanavond in de V8