Verwijderd
Ik punctueel das hetzelfde als zeggen dat Nederland goed heeft gevoetbalt op het EK lolRed Baron schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 16:46:
Tja... misschien dat jij zo punctueel bent ...
Maar ik denk dat het bij de meeste mensen erop neer komt dat je het hoogstens 1x per week bijwerkt.
Voor 1 kampioenschap is dat nog wel te doen, maar als je redelijk wat races doet is het gewoon monniken werk, en iets wat eigenlijk gewoon automatisch in zo'n moet zitten.
Het is op die manier eigenlijk niet veel meer dan een veredeld excel sheet.
Ik wil wel ff met de GT oefenen...
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Maar wat moeten de settings zijn?
edit: staat geplanned om 8 uur.
[ Voor 23% gewijzigd door Niellie41 op 28-06-2012 19:45 ]
http://setups.iracing.nic...es/ViewSetup.aspx?sid=188
Als je 'm te tricky vind kan je de Caster voor wat hoger zetten en dan wordt ie wat rustiger.
Ik heb 'm nog niet geprobeerd met race fuel.
Komende Zaterdag eerst maar is die Riley op Watkins doen. Word ook weer 2 uur bikkelen. Hopelijk daar ook een mooi resultaat boeken.
En de eerste unboxing video (via thomas zelf gelinkt):We already have received the first shipments of the CSW and the CSP V2 but I need to wait until Monday to tell you when we will be able to ship them and start taking orders.
Anyway, gisteren wat geoefend met de Radical op Suzuka .. in een ronde of 20 tot een 1.57.8 gekomen, ruim voldoende om goed mee te kunnen komen en nog belangrijker, stabiele setup op het forum gevonden (die van Lee Spilsbury) waarmee echt goed te rijden is. Proberen om zondagavond de drukke race mee te pakken
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
22 min video en in het topic reageren ze nice review lol nou dan gooi ik mijne ook public
de supervisor zegt ja nu heeft het toch geen zin meer want ik kan hem moeilijk terug roepen om hem weer offline te laten halen, ik wist dat zo'n grap zou gebeuren met die "unboxing" LOL
[ Voor 41% gewijzigd door BruceLee op 29-06-2012 11:05 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Nja, ik heb vanavond genoeg te kijken. Maandag hopelijk bestellen dan (mits de reviews bevallen)?Forum: iRacing
CT: Todd Bettenhousen
Unboxing: YouTube: First Look: Fanatec ClubSport Wheel Base, BMW M3 GT2 Rim, Formula Rim, and V2 Pedals
lekker krom en goede communicatie
ik mocht gisteren nog niet eens een veel mindere "unboxing" posten
zegt die test supervisor en thomas keurt dit dan ineens goed ;p
Ik ben nog aan het kijken waar die precies start en eindigt. Maar hij ligt in ieder geval ergens bij de esses.NickThissen schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 10:54:
De hele esses no passing zone? Dat wordt lastig zeg... Naar mijn ervaring kun je in de eerste linker bocht na die blinde knik prima inhalen omdat de linkerkant de race lijn is, en lmps kunnen makkelijk de rechterkant aanhouden.
Had er al snel even doorgeskipt, zag er prima uitBruceLee schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 11:00:
heb m weer offline gehaald om 13:00 gaat hij weer up
De afwerking en dergelijke op die andere video ben ik ook erg van onder de indruk. Ziet er zo ongelooflijk strak uit, en in jouw filmpje zo lekker soepel qua sturen
Op dit moment zijn de schilders het huis buiten aan het schilderen en de vakantie komt er ook nog aan, bovendien bevalt de GT3RS (zeker na de firmware- en driverupdate) ook nog dikke prima, die kan echt nog wel een tijdje mee.
Laat niet onverlet dat als ik echt geld teveel had, ik er meteen 1 zou bestellen
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Is die firmware update echt de moeite waard? Dan moet ik die vanavond ook maar eens gaan installerenArfman schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 12:03:
Na in een tijdsbestek van 6 maand (ofzo) ruim 2000 euro te hebben uitgegeven aan een GT3RS, CSP pedals, 3 monitoren en een nieuwe PC om het allemaal te kunnen draaien, vind ik het ook wel even genoeg
Op dit moment zijn de schilders het huis buiten aan het schilderen en de vakantie komt er ook nog aan, bovendien bevalt de GT3RS (zeker na de firmware- en driverupdate) ook nog dikke prima, die kan echt nog wel een tijdje mee.
Laat niet onverlet dat als ik echt geld teveel had, ik er meteen 1 zou bestellen
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Heb je ook het GT stuurtje geprobeerd? Daar ben ik namelijk in geïnteresseerd. Niet dat ik hem kan kopen
Ik heb even snel door het filmpje geskipped maar zie hem nergens in werking
Nvm, heb de filmpjes al gezien op het iRacing forum.
Ik hoop dat er ook nog een NASCAR stuur komt!
Ik begin in ieder geval met sparen en hoop met kerst de CSW te kunnen kopen
Of ik zou de loterij moeten winnen
[ Voor 27% gewijzigd door Niellie41 op 29-06-2012 14:18 ]
kijk maar hoe idereen rijdt die een alcantare leren stuur rijdtNiellie41 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 15:13:
Ik vraag me steeds een ding af, waarom race je met handschoenen aan? Heb je last van zweterige handen?
anders zijn ze zo goor en versleten
ze hadden het beter van leer gemaakt
Zijn er fijne dunne handschoenen voor (sim)racing welke niet te dik zijn / goed ademen (snel last van zweethanden). Tot nu toe alleen Mechanix kunnen vinden... (deze dus: http://www.mechanix.com/racing/the-original-vent-glove )
[ Voor 17% gewijzigd door Hoogie2004 op 29-06-2012 16:20 ]
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Komt er aan:.........
http://www.sr-academy.nl/...are/Fanatec/FW742BETA.zipBM schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 16:47:
Heeft iemand firmware 742 voor de Fanatec GT3v2 nog ergens liggen? De download link op de blog van Thomas werkt niet meer
FTP stond nog open waar ik hem op had staan, hopelijk doet joep niet teveel moeite
(Geen moeite, wel te laat
[ Voor 18% gewijzigd door JoepW op 29-06-2012 17:06 ]
Xbox
Zo en nu eens zien hoe ik asap een CSW te pakken krijg
[ Voor 48% gewijzigd door JoepW op 29-06-2012 17:07 ]

First Look Review: Fanatec Clubsport Wheel + BMW GT2 Rim + Formula Wheel + Clubsport V2

Introductie
Alhoewel de meeste van ons Fanatec pas kennen sinds de release van de eerste "serieuze" stuurtjes in de vorm van de Porsche GT3RS en de Porsche Turbo S, is de merknaam al veel langer aanwezig en maakte eigenlijk tot 2009 alleen maar budget hardware in de vorm van simpele stuurtjes, controllers en andersoortige gaming peripherals. Ergens midden 2008 kwamen de eerste geruchten rondom het Porsche wheel, waarna consumenten eind 2009 dan ook hun eerste echte productie stuurtjes uitgeleverd kregen.
Het succes van de eerste stuurtjes is ook een deel van de ondergang geweest gedurende de eerste paar jaren van Fanatec. De grote vraag en veel problemen met de eerste batches van met name de GT3RS zorgde ervoor dat de customer support en failrate ver beneden acceptabel peil raakte. Anno 2012 lijkt dat echter allemaal opgelost te zijn en hopelijk kunnen ze met de nieuwe generatie stuurwielen dan ook echt laten zien wat ze als bedrijf zijnde in huis hebben
Het uitpakken
Bij vrijwel alle Fanatec producten is het uitpakken en het openmaken van de dozen een genot. In de meeste gevallen zul je een product nooit eerder in je handen hebben gehad en de verassings factor is dan ook altijd hoog. Ook bij deze generatie producten is dat weer goed voor elkaar, de verpakkingen zien er bijzonder strak uit en bij het openmaken komen de verschillende kreten hoe verder je de verpakking openmaakt je weer tegemoet. Ik zal de kreten voor de verassingsfactor niet spoilen maar het bouwt de spanning zoals altijd leuk op. De hardware zelf zit mooi ingepakt en uitstekend beschermt met goed gevormd schuim en gestoken in een mooie Fanatec Tas. Kleine details die je de indruk geven dat je echt wel een duur stukje hardware in huis hebt gehaald waar met zorg mee is om gegaan

BMW M3 GT2 Rim
Dit is toch wel heel erg bijzonder, een complete replica van het echte werk. Het stuurtje is enorm mooi afgewerkt en het voelt ook als "the real deal" Het stuurtje is zwaar, groot (350mm) en de flippers zitten op de juiste afstand (en mocht dat niet zo zijn dan kun je de positie ongeveer 1cm veranderen en de lengte van de slag kun je ook aanpassen doormiddel van een stelschroef. Wel een nadeel van de pre production versie is dat wanneer je de flippers te dichtbij wilt hebben, je tijdens het schakelen de PCB kunt raken. De testers hebben echter een lijst gehad met veranderingen, waar ook tussen stond dat dit probleem verholpen was. Het andere minpuntje was dat wanneer ik de slag van de flipper wilde inkorten, de linker flipper niet meer reageerde doordat deze de schakelaar al activeerde. De rechter flipper kon ik de slag prima zo afstellen dat je maar een cm ruimte "throw" had en dan reageerde de knop nog prima. Ook dit stond op het lijstje met aanpassingen naar productie model (betrouwbaardere schakelaars) De Flippers zelf zijn lekker groot en door de afstand van het stuur kun je ook gewoon het stuur vasthouden zonder je vingers er op te laten rusten. Voor mensen die niet flipperen zijn de flippers met een paar inbusbouten zo te verwijderen.
Kwa button placement zit het wel goed, je kunt vrij gemakkelijk bij een aantal knoppen komen, maar voor mensen met wat kleinere handen kan ik me voorstellen dat ze de meeste knoppen net even buiten bereik vinden zitten. De twee duimknoppen zullen echter altijd in bereik zitten. Het mooie aan de duimknoppen is dat de linker de functie van joystick heeft en de rechter de functie van D-Pad maar ook encoder heeft. Een encoder is een draaiknop zonder einde, iedere klik naar links is een buttonpres naar links, iedere klik naar rechts een buttonpres naar rechts. Je kunt hier dus bijvoorbeeld Brake Balans aan hangen, maar ook zoeits simpels als Spotter Volume. Met zoveel knoppen en opties op het stuur zul je in ieder geval altijd de belangrijkste functies voor handen hebben (13 drukknoppen, 4way D-Pad, en dan nog de 2way encoder)

1 klein nadeeltje was dat de Encoder in iRacing nog niet werkte. Er is mij verteld dat dit komt door een probleem aan de iRacing kant. In andere games werkte de encoder wel naar behoren.
Het stuurtje wordt afgemaakt door de Grote Display en 9 revlights. Doordat de software vrijgegeven is kunnen mensen van buitenaf nu veel makkelijker dingen toevoegen en laten presenteren op de display en wordt de functionaliteit van de revlights verbeterd. Ikzelf vind de revlights aan de zwakke kant en ze zijn kwa intensiteit vergelijkbaar met de G27. Maar ook hier wordt volgens de lijst met aanpassingen aan gewerkt. De Display is met weinig licht enorm duidelijk maar met zonlicht een stuk moeilijker af te lezen dan de Porsche stuurtjes. Zo slecht leesbaar als de CSR Elite met zonlicht zijn ze gelukkig niet, daar gebruiken ze blauwe cijfers en bij de csw zijn deze mooi rood, wat de leesbaarheid en functionaliteit een stuk vergroot (zeker wanneer je de display wilt gebruiken voor een functie zoals snelheid of versnelling)

Al met al een enorm mooi stuurtje om zelfs gewoon op display te hebben staan. Ervaring met de Porsche GT3RS stuurtjes leerde dat het Alcantara door zweetwerk toch wel erg snel "vies" aanvoelt. Ik gebruik daarom tegenwoordig mooie Alpinestar handschoenen zodat de stuurtjes netjes blijven. Zeker met de CSW stuurtjes voelt het ook niet als overkill om handschoenen te gebruiken, de knoppen zijn duidelijk klikbaar, hebben een goede onderlinge positie en voelen erg solide aan. Ze lijken erg op de Knitter switches die ze in het echt gebruiken.
Formula Rim
Helaas geen gelicenseerde versie op dit moment, maar Fanatec is bezig met een echte Formule 1 replica. Het stuurtje ziet er daardoor wel direct een stuk minder imposant uit. Het eerste wat je opvalt is de grootte, of eigenlijk hoe klein het stuurtje wel niet is. Zeker als je zoals ik gewent bent aan de grotere sturen dan voelt het formule wheel alsof je met je handen bij elkaar zit. Door de kleinere diameter voelen de reacties en de ffb wel vele malen directer aan, het stuurtje is dus een echte aanrader voor iemand die veel Formule achtige autos rijd (F1/LMP). De flippers zijn lekker klein, en zitten standaard op een lagere positie waardoor je met je middelvinger en ringvinger schakeld. Als je dat niet gewent bent kun je overigens prima de flippers van plaats verwisselen, waardoor je met je wijsvinger en middelvinger op de flipper rust. Ook hier is de slag en afstand weer af te stellen. Je zult echter altijd met je vingers op de flippers rusten, er is geen ruimte om het stuurtje in zijn geheel vast te houden.

De grip is lekker ergonomisch en zelfs mensen met kleine handen zullen geen probleem hebben om 10 van de 13 drukknopen te bedienen zonder het stuur ook maar los te hoeven laten of de grip aan te passen. Kwa layout en aantal knoppen en functies zijn de 2 stuurtjes gelijk, ook hier heb je dus weer zo'n handige Encoder/Dpad.

Ook hier heb je weer een 9tal revlights, deze zitten nu op een iets andere manier afgeschermd (mooi vlak met het stuurtje) waardoor ze wat groter lijken dan op het bmw stuur. Kwa brightness maakt dit echter niks uit maar van de drie sturen die ik nu ken met revlights, zijn dit zeker degene die het duidelijkst zichtbaar zijn. Voor de knoppen en display gelden dezelfde opmerkingen als bij het BMW Stuur.
Vergelijking
Welk stuur zou ik je nou eigenlijk aanraden wanneer je er maar 1 bij wilt bestellen? Hier een klein visueel overzicht van de 2 stuurtjes. De grootte is namelijk een belangrijk iets voor de persoonlijke voorkeur.

Dit mooie torentje bestaat uit de BMW GT2, Porsche GT3/GT2 en het Formule wheel. Het verschil in grootte is zeer duidelijk aanwezig. En in het geval van het BMW GT2 stuur ook absoluut merkbaar wanneer je overstapt van een ander fanatec stuur. Mensen die overstappen vanaf een Logitech zullen helemaal schrikken. Het stuur is niet zo dik als de porsche wielen, maar zeker nog een slag dikker als dat van een G25/G27. De diameter is duidelijk een stuk groter. Je kunt ook goed zien hoe klein het Formule wheel is in vergelijking tot. Dit zal in het begin zeker wennen zijn maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit stuur de voorkeur heeft van een bepaalde groep mensen. Het stuur is immens direct en zal door het kleinere moment ook een duidelijkere FFB feel geven (edit: uit Sebastian K. zijn review is door het lichtere stuur ook de FFB reactie tijd een stuk sneller)
Welk stuur "moet" je er nou bij aanschaffen? Dat is puur persoonlijk. Zeker als je veel Oval raced en af en toe wat Road doet, zou ik voor de grote BMW GT2 gaan. Ik race zelf vooral veel in de langzamere autos, en daarbij voelt de BMW GT2 zich uitsteken thuis. (Denk in iRacing aan de MX5/Mustang/Ford GT maar in RaceOn Voelt het stuur ook prima op zijn plaats in de verschillende Klasses.) Als je echt een Die Hard Openwheeler bent, dan kun je de BMW GT2 het beste laten zitten en direct gaan voor het Formula Wheel. Het directe van de kleinere diameter past uitermate goed bij die klasse. De fanatec line-up blijft echter niet bij deze 2 stuurtjes, er komt een hele legio aan wielen aan, waaronder zoals eerder genoemt ook een Licensed F1 wheel, maar ook de Porsche Licentie gaan ze zeker nog een keer gebruiken en de NASCAR hoepel mag natuurlijk ook niet ontbreken
De Clubsport Wheel Basis
En dit is het uiteindelijke belangrijke gedeelte van het geheel. Het mag er allemaal nog zo mooi uitzien, als dit gedeelte het niet waarmaakt, dan kun je er niks mee! Het eerste wat je opvalt als je de basis uit de verpakking haalt is dat je wat mist.. Er zit geen stuur op! In plaats daarvan staar je naar een mooie aluminium naaf, want jawel, de stuurtjes hebben Quick releases. Eigenlijk mega gimmicky maar zoals hierboven besproken toch wel een hele slimme toevoeging, zo heb je voor ieder wat wils terwijl je niet iedere keer een compleet nieuw Stuurwiel+Basis hoeft aan te schaffen of te monteren. Het tweede wat je op valt is het gewicht. Dit is duidelijk geen plastic fantastic meer, alles is CNC gesneden Aluminium en er worden enkel een paar plaatjes plastic gebruikt waarvan 1 als een soort Ferrari 360 modena motorkap geheel transparant is zodat je mooi naar binnen kunt kijken. Nadeel hiervan is wel dat wanneer een chinees zonder handschoenen je stuur in elkaar heeft gezet, je een mooie vingerafdruk zult zien, wat bij mij het geval is. Bij anderen zit er ook soms wat rotzooi aan de verkeerde kant van het plastic, wat een miniscuul minpuntje is aangezien het toch wel een in het oog springend onderdeel is.

Even verder over de Quick Release, het systeem is compleet bedacht door Fanatec zelf en zal daarom niet uitwisselbaar zijn met huidige quickrelease systemen. Echter, het voelt wel enorm solide aan en bij mij zit er helemaal geen wobble in zelfs zonder het plaatsen van een schroef voor wanneer je het stuurtje in plaats van Quickreleased, hardmount. Er zijn echter bij de productie versies nog wat final touches aangebracht zodat het verwijderen van het stuur een stukje makkelijker wordt, maar ook het kleine beetje speling wat sommige testers ondervonden verdwijnt.
Nu we het toch over hardmounten hebben, dat zul je met dit stuur wel moeten doen (of je moet tegelijkertijd de Clubsport Wheelmount V2 moeten bestellen), standaard zit er geen optie bij om het stuur vast te zetten, echter een bracket waardoor het stuur onder dezelfde hoek komt te staan als de Andere Fanatec sturen, met dezelfde mounting holes, zit standaard gemonteerd. Een klein of eigenlijk groot nadeel is wel dat wanneer je de mounting holes gebruikt die je hebt geboort voor je Turbo/GT2/GT3 wheel, het stuur ten eerste wat hoger uitkomt en ten tweede wat dichter naar je toe komt. Voor mensen met eigen gemaakte niet verstelbare sims zal dit in sommige gevallen dus leiden dat je zitpositie net niet meer lekker is en je bijvoorbeeld last krijgt van je schouders. Het scheelt toch een goede centimeter in hoogte en zelfs meer dan 2cm in de diepte. Dit lijkt weinig, maar kan erg vervelend zijn.
Door de bracket te verwijderen kun je de stuuras ook helemaal horizontaal krijgen. Dit is echter sterk afhankelijk van hoe je je sim opgebouwt hebt, welk stuur je gebruikt en hoe je zitpositie is. Voor een F1 style sim is horizontaal perfect, heb je zoals ik meer een GT style sim, dan is onder de hoek van 15 graden een meer natuurlijke situatie, zeker als je al bijna 20 jaar zo zit te sturen.
Na het hardmounten en alles aansluiten via het nieuwe fanatec systeem (modulair in plaats van PS/2 snoeren, er zitten overigens gewoon verloopjes bij zodat je je clubsports/shifters gewoon kunt aansluiten op het stuur) kun je dan bijna je stuurtje aanzetten. Eerst nog even de drivers downloaden, welke de laatste maand een enorme vooruitgang hebben geboekt. We zijn in een kleine periode van 118 naar 129 gegaan maar ook dit zullen zeker niet de laatste zijn vanwege wat problemen. Ik hoop dat er snel een final release komt waar we minstens een jaar mee kunnen rijden, want alhoewel ik continu verbeteren enorm apprecieer (zeker met de fouten in de drivers) is het wel heel vervelend om iedere keer de boel te updaten en daarna te merken dat je stuurtje in ene anders reageerd.
Na het installeren van de Drivers kun je dan eindelijk de Start Knop indrukken. Wat gelijk opvalt is het rustige draaien van het stuurtje en de enorme stoot wind die uit de rechteropening van het stuurtje komt. Er zit een lekkere grote koelfan in, die mede door de grootte vrijwel geruisloos is. Op het stuurtje flashed na het calibreren even kort de firmware van de basis en daarna het stuurtje in beeld. Ook met de firmware zijn ze de laatste paar maanden enorm bezig geweest. Met duidelijke verbeteringen maar ook hiervan hoop ik weer dat het niet een wekelijks iets wordt maar meer gewoon 2 keer per jaar een goede duidelijke bugvrije versie. Firmware updaten is een stuk makkelijker geworden maar omdat het stuur zoveel veranderd kwa gevoel is het moeilijk om settings te vergelijken met anderen of problemen op te lossen.

Na dit alles te hebben geupdate kunnen we het circuit op. En dan komt het stuurtje pas echt tot leven, wat een verademing ten opzichte van de Beta CSR Elite, het stuurtje voelt direct en sterk aan, is loeisterk maar ook superstil. Ik heb geen een keer gehad dat de Belt slipte, wat met de Beta toch wel heel vaak gebeurde. Het stuurtje voelt heel erg soepel aan, je voelt wanneer ingeschakeld ook helemaal geen cogging van de FFB motors en je merkt duidelijk dat je met een goed ge-engeneered stuur te maken hebt. Het voelt allemaal echt heel erg solide aan, mede doordat er helemaal geen rare bijgeluiden uit de basis komen zelfs met de meest bizarre ffb instellingen en stuur acties. Dat geeft gewoon een bepaald gevoel van kwaliteit en ook het ontbreken van enige vorm van speling in het mechanisme, maar ook in de deadzone bijvoorbeeld dragen hier aan bij. Er is echt goed over nagedacht en men heeft goed geleerd van eerder gemaakte fouten. Het is moeilijk uit te leggen hoe het voelt, ik heb ervaring met vrijwel alle huidige normale sturen, maar dit voelt nog net even wat sneller, krachtiger en soepeler. Ook door de positionering van de positie sensor direct op de as, merk je ook echt dat je heel direct en heel precies kunt sturen. Op het moment klopt gewoon het stuur met je verwachtingen ervan, zeker kijkend naar wat ik van de Beta Elite vond ben ik echt heel erg blij verrast. Ik blijf alleen wel nog even wat terughoudend want eerdere ervaringen met Fanatec leren mij dat bepaalde meningen na een half jaar gebruik toch echt wel veranderen. Kijkend naar hoe het gebouwt is verwacht ik dat het zo blijft (en dat is ook wel te hopen voor fanatec) maar mijn ervaring met een ander nieuw product heeft het enthusiasme wat betreft betrouwbaarheid toch wel even een klein beetje geremd. Mede daardoor is dit een "first look" review, met de "second look" of "final" review wil ik gaan kijken naar de betrouwbaarheid over een langere periode en kijken naar de frequentie van Drivers/Firmware. Zoals eerder gezegt, ik persoonlijk vind een te hoge frequentie eigenlijk vervelend.
Clubsport V2
Als bonus heb ik van Fanatec ook de V2 clubsports ontvangen. De naam geeft eigenlijk gelijk al een klein beetje het probleem aan wat ik momenteel langzaam bij fanatec krijg... V2... Ik wil niet ieder jaar een nieuwe versie van een product kopen, met verbeteringen en aanpassingen. Zeker in het geval van de GT3RS V2 waarbij de aanpassingen broodnodig waren was het eigenlijk bizar dat oorspronkelijke klanten voor de update moesten betalen. En dat gevoel heb ik ook hier weer, het product lijkt met de eerste initiele release echt bizar mooi, maar na een jaar zijn er een hoop dingen aan veranderd. Zo heb ik hier nu 3 setjes Clubsports staan, 1tje van de eerste lichting, 1tje van een lichting van vorig jaar en dan nu deze V2's. En die progressie zie je ook echt terug in het product, zo zijn de PCB's anders (de PCB op de V2.0 zegt keurig V1.7, maar die van een jaar oud heeft V1.5 en die van de eerste release heeft na een fout nu een V1.3 PCB) Zoveel versies geeft eigenlijk al aan dat er iets niet helemaal goed zit of zat en dat voelt op de een of andere manier onprettig. De halsensor techniek zou foutloos moeten werken, maar doet dat voor mijn gevoel bij de Clubsports nog niet echt. Zeker omdat mijn V2.0's na een week in ene hele rare kuren vertoonde vanuit het niets, en dat is erg rot als je net begint aan een officiele race. De PCB hield de race nog net aan vol (maar met af en toe halfgas en dan weer volgas en enorm fluctuerend) maar de dag erna deed mijn gaspedaal helemaal niks meer. Dat is toch wel enorm slecht voor een spiksplinternieuw product. Ik kreeg na snel mail verkeer wel binnen een paar dagen een nieuwe, maar het belangrijkste van een pedalenset is dat je hem vertrouwd. Ik blijf erbij dat de pedalenset de simracer maken, het stuurtje maakt relatief gezien eigenlijk vrijwel niks uit.

Om even wat positiever te worden, de pedalen zien er wel weer erg mooi uit, ik heb dan een ander koppelings pedaal geplaatst vanwege dat ik wat breder wil zitten, maar de chromen afwerking in samenwerking met het zwarte is toch wel heel mooi. Hopelijk blijft het zwarte ook zwart, aangezien ik hiervoor een oranje voetsteun had, welke naar verloop van tijd gewoon wegsleet naar zilver. Er zijn nog meer kleine aanpassingen te vinden aan de pedalenset, maar het meest in het oog springende is toch wel de enorme demper op de rem. Deze zit hier nu om een meer hydraulisch gevoel te geven aan de rem, en ik moet ook zeggen, wanneer je de demper net gevuld hebt, dan voldoet deze toch echt wel en voelt het inderdaad lekker zwaar en hydraulisch aan. Het nadeel is wel dat de demper een klein beetje lijkt te lekken, aangezien na een paar dagen van niet gebruiken, de boel alweer een stuk slapper aanvoelt. Dit stond echter wel op het verbeter lijstje voor de productie modellen, dus hopelijk wordt dit beter. De instructie video om te vullen is ook niet helemaal correct, als je het op die manier doet heb je enorme luchtbellen in je systeem wat er voor zorgt dat je een soort soppend geluid hoort wanneer je de rem intrapt. Ik heb gelukkig veel ervaring met Dempers en het vullen vanwege jarenlange RC ervaring, maar ik kan me voorstellen dat iemand zonder deze ervaring echt geen enkel idee heeft van hoe hij te werk moet gaan. Als de demper werkt en zijn functie behoud is het een enorme toevoeging, de veerkracht is ook instelbaar waardoor je je pedaal zelfs met een langere slag nu ook lekker zwaar kunt maken. Het nieuwe koppelings pedaal voelt ook meer als een koppeling, maar de terugslag is wel heel erg overdeven en voelt een beetje vreemd aan. Ik ben bang dat koppeling gevoel vrijwel nooit te simuleren zal zijn, maar dit is dan wel weer een stap vooruit. Na 2 weken gebruik (en het plaatsen van mijn eigen PCB) begon mijn gaspedaal weer kuren te vertonen. Ik begon gelijk alweer de halsensoren te vervloeken, wat dit keer onterecht was, Waar bij de V1.0 en V1.5 er onder de pedalen een rubberen zooltje zat zodat ze niet enorm klappen bij volgas of koppelen, hebben ze er nu een hard kunstof zooltje onder gedaan. Echter, net zoals bij de rubberen zooltjes, had ook deze losgelaten en was nu rechtop in het buisje gaan staan, waardoor ik dus in ene niet het pedaal meer vol kon indrukken en maar 80% gas had. Het is dus wachten op een V3.0 waarbij ze hier weer wat nieuws voor hebben verzonnen..
Al met al niet zo'n hele goede eerste indruk van de V2.0's maar nadat ik zelf een aantal dingen had aangepast en verwijderd, rijden ze nu alweer een paar weken probleemloos en merk je toch wel dat het cilindertje een erg prettige toevoeging is, mede door de verstelbare veer.
Final First Thougts
De CSW en de verschillende stuurtjes zijn een absolute upgrade van vrijwel alles wat je momenteel op je buro kunt hebben staan. Echter met een prijskaartje van €450 (basis) + €180 (Formula) + €250 (BMW M3 GT2) = €880 zonder verzendkosten en zonder pedalenset (inclusief pedalenset CSP V2.0 €1130) Zit je aan een prijskaartje waarvoor je 4 G27's, 2 T500RS's of 3 GT3RS-en incl Elite Pedalen kunt aanschaffen. Ga je kijken naar wat je kunt kopen voor de totaal prijs dan wordt het nog meer uit elkaar getrokken. Het stuurtje zal daarom geen optie zijn voor mensen die wat meer Casual racen, of met een kleinere portomonnee, of met een grotere portomonne maar het gewoon niet nodig vinden. Echter verwacht ik ook niet dat de markt ooit bij deze mensen heeft gelegen. Er is een hele groep mensen die zo fanatiek zijn met simracen dat ze dit prima onder de noemer "een hobby kost nou eenmaal geld" weg schuiven, zonder er maar een moment spijt van te hebben. En ik denk ook zeker niet dat je dat laatste er ooit van zult krijgen. Zolang de betrouwbaarheid blijft zoals je verwacht, dan zal dit een stuurtje zijn wat je voor altijd vastgeschroeft hebt in je sim.....totdat ze over anderhalf jaar met V2.0 uitkomen.
Ik raad ALLE geinteresseerden dan ook absoluut aan om de eerste Batch compleet aan je voorbij te laten gaan, en zelfs de tweede Batch die momenteel geproduceerd wordt zou ik je afraden te bestellen. Dit stuurtje blijft absoluut nog een hele tijd leverbaar en wees daarom verstandig en neem het van iemand aan die momenteel een kast vol heeft met Fanatec spullen en reserve onderdelen. De meest betrouwbare versie van dit stuurtje is nog niet gemaakt, ik heb nooit problemen gehad met mijn eerste Versie GT3RS maar wel met mijn eerste Versie Turbo S. En het kan zijn dat ik met deze pre production versie ook nooit problemen krijg maar wees verstandig (zeker met zo'n grote uitgave) en denk er goed over na of je huidige stuurtje het komende half jaar nog prima voldoet. De Drivers zijn nog niet flawless, de firmware is nog niet flawless, en alhoewel daar enorm hard aan gewerkt wordt, het wordt alleen maar beter en met de rente van het bedrag kun je misschien nog wel een leuk avondje uit eten.
hieronder nog even de volledige lijst met verbetering die gemaakt zijn NA mijn versie
• Depth of holes on the base-side of the quick-release has been reduced. This eliminates any play on the quick-release mechanism because metal balls now have less play.
• Dimensions of the base-side part of the quick-release have been slightly reduced to make the rims slide on and off more eaisly.
• Layout of the PCBA inside the BMW M3 GT2 rim has been changed so that paddle shifter does not hit one of the elements if moved closer to the rim.
• A shorter cable is now being used to connect quick release pins to the main PCBA inside the CSW base. This solves the issue where the same cable would rub against the main PCBA and produce unwanted noises.
• A fixture has been added in production to eliminate any BMW badge alignment issues on the BMW M3 GT2 rim.
• Springs and switches inside paddle shifter mechanisms have been changed for higher reliability.
• Metal screw inserts are now used for shifter paddle attachment - increased reliability.
• Grease is now used for lubrication of paddle shifter mechanisms instead of oil. This prevents potential problems with squeaking.
• Belt drive is now better aligned and with optimized inner friction of the drive system.
• Sequence of LED shift ligths on the BMW M3 GT2 rim has been changed to: YYY-RRR-BBB
• Brightness of LED shift lights has been increased on both rims.
• Type of Loctite on several screws has changed for easier disassembly.
• Position sensor mount has been changed for better stability.
• Due to problems with leaking, different bottles are now used for CSP V2 damper oi
Mooie review trouwens ondanks het gebrek aan tijd dat je had
[ Voor 35% gewijzigd door JoepW op 29-06-2012 17:13 ]
Ja als ik eenmaal begin te typen dan gaat het soms wel erg snel, was de bedoeling om eerste ervaringen en gedachten te doen, maar dat ontaarde al snelJoepW schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 17:13:
Je hebt wel gelijk Roy..... Ik hou me in. Ik w8 wel op V3
Mooie review trouwens ondanks het gebrek aan tijd dat je had
Door een hoop alpha drivers te testen heb ik ook nog 2 keer mijn PC opnieuw moeten installeren, gelukkig de laatste keer met behulp van een image, daardoor weer een hoop dingen er uit gehaald. De huidige drivers zijn zo goed als stabiel met alle games, alleen nog even die encoder aan de gang krijgen in iRacing!
Tijdens de ELMS race op Spa overigens continu allerlei waardes gemonitord, stuurtje is geen graad omhoog gegaan kwa temperatuur en voelde nog net zo direct en fris als bij de start (de coureur not so much
[ Voor 19% gewijzigd door OneSixthRoy op 29-06-2012 17:26 ]
Ben al een dik uur alleen maar reviews aan het kijken
[ Voor 29% gewijzigd door Hoogie2004 op 29-06-2012 17:54 ]
Nieuwe BMW M3 GT2 video C6R @ suzuka
csp v2 pedalen zijn net zo slecht als de eerste ze hebben de zelfde paperclip loadcell
[ Voor 31% gewijzigd door BruceLee op 29-06-2012 20:30 ]
Ik ga een paar afleveringen van 'The Killing' kijken.
[ Voor 26% gewijzigd door JoepW op 29-06-2012 19:27 ]
Ik doe wel mee denk ik als je iets host, maar zo niet ook goed.Niellie41 schreef op vrijdag 29 juni 2012 @ 19:16:
Heeft iemand zin om vanavond weer te oefenen op Road Atlanta?
Heb hem ingepland om 20:30
[ Voor 19% gewijzigd door Niellie41 op 29-06-2012 20:21 ]
Nou ja, miniem uitstapje in langzame bocht, een band het gras op, en ik zit een minuut te kijken hoe m'n auto onbestuurbaar de muur in rolt

Kreeg wel in T1 een ram van achter en na de race ramde iemand me met opzet, dacht dat het niet meer zou tellen maar hij is dus wel geteld, weer -0.26 SR

[ Voor 62% gewijzigd door NickThissen op 29-06-2012 21:58 ]

[ Voor 98% gewijzigd door JoepW op 29-06-2012 22:27 ]
Zo zitten de 2 oval races ook wat meer uit elkaar.
quote: David TuckerOk, ran a quick test and I have it wrong. The rotary encoder works just fine, as do all the buttons and analog stick. But the right stick (d-pad?) does not work. The issue is that we only support 32 buttons currently, and Fanatec is mapping some buttons above the 32 mark.
I was able to use the rotary encoder in the black box. It would be the ideal setup, if the right stick worked. You could map left/right to prev/next box, up/down to prev/next item, the center button to select, and the rotary encoder to adjust the value.
I'm sure that Fanatec will sort this out with a driver update, and if not we will figure out how to support more than 32 buttons per device.
Road Atlanta is echt een mooi baan en straft echt elke fout af. Hopelijk heeft iedereen dat in de gaten volgende week en krijgen we een mooie race.
Vind geen results van de practice sessie van gisteren.
Is er voor vandaag ook eentje gepland?
Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby
DankjewelFragbeestje schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:08:
Niel, vandaag pas die 4$ gestort. Komt goed uit want de dollar is gisteren wel heel wat gezakt![]()
Vind geen results van de practice sessie van gisteren.
Is er voor vandaag ook eentje gepland?
De resultaten van gisteren moeten gewoon beschikbaar zijn.
http://members.iracing.co...onid=5939412&custid=64876
Vandaag ga ik helaas niets plannen, want ik ben er zelf niet. Maar als iemand anders eentje wilt hosten. Ik houd je niet tegen
Morgenmiddag/avond ben ik wel van plan om een training te hosten. Even kijken hoe laat ivm EK finale.
Door de week zullen er ook een paar training sessies gehouden worden.
Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby
Niellie41 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:13:
[...]
De resultaten van gisteren moeten gewoon beschikbaar zijn.
http://members.iracing.co...onid=5939412&custid=64876
Dankje, ik kom zo ook even ben straks wel toe aan pauze...Fragbeestje schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:20:
Dan ga ik er zo dadelijk een hosten. Is enige moment dat ik momenteel vrij ben.
Jup, leuk maar hij kan je heel onverwacht onderuit glijden in dat langzame gedeelte en dan krijg je hem niet meer terugHoogie2004 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 12:25:
Net even de Mustang geprobeer op Summit, das lachen
[ Voor 46% gewijzigd door NickThissen op 30-06-2012 12:39 ]
Heeft iemand ervaring met deze h-shifter, want die fanatec shifters zijn wat dat betreft niks, snel schakelen van ze 4 naar ze 5, zorgt er bij mij voor dat ik ze 3 eindig.
http://members.iracing.co...onid=5944496&custid=61620
[ Voor 3% gewijzigd door BruceLee op 30-06-2012 14:58 ]
7e, 1 inc
http://members.iracing.co...onid=5945662&custid=61620
Netjes. Ik 4e in de top splitHoogie2004 schreef op zaterdag 30 juni 2012 @ 17:55:
En nogmaals mustang, dit maal met genoeg fuel![]()
7e, 1 inc
http://members.iracing.co...onid=5945662&custid=61620
http://members.iracing.co...onid=5946323&custid=74968
Niek Versteege zit wel in de top split die gebroadcast wordt door psrtv en wellicht zit Roderic er ook nog net bij.
Ik ben beduidend langzamer en zal wel in de 3e of 4e split terecht komen denk ik.

(Rileys zijn dus ~ 8 secs sneller)
Nu maar kijken of ik kan slapen met deze hitte ...
Errug duurArfman schreef op zondag 01 juli 2012 @ 00:58:
Spring in de 0:30 SM op Road Atlanta, lekker gevecht om positie 5, verlies ik hem even boven op de esses (hill), corrigeer net niet goed en hang hem in de muur. Dat is denk ik de definitieve "blow" voor mijn A licentie
[ Voor 44% gewijzigd door JoepW op 01-07-2012 01:06 ]
Zonde.Arfman schreef op zondag 01 juli 2012 @ 00:58:
Spring in de 0:30 SM op Road Atlanta, lekker gevecht om positie 5, verlies ik hem even boven op de esses (hill), corrigeer net niet goed en hang hem in de muur. Dat is denk ik de definitieve "blow" voor mijn A licentie
Nu maar kijken of ik kan slapen met deze hitte ...
Maar A heb je alleen nodig voor als je F1 wilt rijden, dus het is geen ramp
Zeer vervelend ja. 20 minuten reparatie en daarna nog een auto die niet recht ree. Dus maar gestopt. Ging tot die tijd goed. Had mezelf al opgewerkt naar P5 en net dus op p4 en podium was ook nog in zicht. Alleen ja spinnende Cadillac voor men neus die ik niet kon ontwijken. Had tot die tijd ook nog is geen inc gehad ondanks dat de start chaos was met de Cadillacs die starte voor de Rileys. Welke idioot dat ingesteld heeft???JoepW schreef op zondag 01 juli 2012 @ 01:05:
Kijk ik voor ik naar bed ga nog ff snel naar DD in de DP @ Watkins. Mooi gevecht voor plek 4/5. Hij pakt heel mooi plek 4. En daarna verkeer met een spinnende Caddy en volgens mij een total loss auto. Erg jammer DD

50 minuten racen in een keer vooor niks.
Had nog niet eerder zo'n lange race gedaan, best vermoeiend! maar wel heel gaaf.
En het einde van m'n competitieve race in ronde 13

[ Voor 28% gewijzigd door Red Baron op 01-07-2012 04:01 ]
Wat een kansloze move van die DP, balen man.Red Baron schreef op zondag 01 juli 2012 @ 03:41:
Na 3 rondjes waren de meeste rileys wel voorbij, maar dan krijg je dit:
[video]
En het einde van m'n competitieve race in ronde 13![]()
[video]
Caddys voor de rileys is inderdaad stom

Ik ben ook van plan er een weg te gaan doen, want heb laatst een G25 overgenomen van iemandOxigeon schreef op maandag 25 juni 2012 @ 15:30:
[...]
Das net te ver weg voor mij. Ik woon in regio Roermond. Denk dat ik maar eens wacht op een kortingsactie van een of andere zaak hier in de buurt of ergens op internet. De kosten van een stuurtje zijn nu +/- €100,-. Dat vind ik nog net iets de duur voor een nieuw stuurtje
PCtje :) -> http://tweakers.net/gallery/349972#tab:inventaris
Auto werd gaandeweg steeds onbestuurbaarder, blijkbaar een pure kwalificatiesetup die ik had gevonden.
Welk stuur gebruik je?
Lees dat je een G25 hebt. Heb je de stroom ook aangesloten en staan de instellingen in Windows goed?
[ Voor 26% gewijzigd door Niellie41 op 01-07-2012 17:41 ]
De lijn vinden levert veel meer tijd op dan laat remmen of vroeg uitaccelereren.
How do you save a random generator ?
@enchion de lijn ken ik opzich redelijk (voor zover die in GT5 klopt..). Eerst lukte het ook wel om goed rond te komen maar zodra ik het iets sneller probeer raak ik de controle kwijt
Ik gebruik de G25 ..
Met de laserscande bultjes mag je aannemen dat de lijn in iRacing ergens anders ligt dan je gewend bent.etnerdnl schreef op zondag 01 juli 2012 @ 17:42:
@enchion de lijn ken ik opzich redelijk (voor zover die in GT5 klopt..). Eerst lukte het ook wel om goed rond te komen maar zodra ik het iets sneller probeer raak ik de controle kwijt
How do you save a random generator ?
Verder is het oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. GT5 is arcade vergeleken met iRacing
Je kan ook beter op Lime Rock Park of Okayama Short beginnen te oefenen omdat die gebruikt worden in de Mazda Cup.
Staan de instellingen van het stuur goed in Windows? Misschien even de instellingen in iRacing ook na lopen.
Voeg me maar toe in iRacing. De link naar mijn profiel vind je in mijn sig.
Laguna Seca in GT5 komt aardig overeen met Iracing. Die Jappen zijn ook vrij perfectionistisch. Dat scheelt wel.enchion schreef op zondag 01 juli 2012 @ 17:45:
[...]
Met de laserscande bultjes mag je aannemen dat de lijn in iRacing ergens anders ligt dan je gewend bent.
Komt goed. Heb mooi weer besteld bij de weergoden.Dutch3men schreef op zondag 01 juli 2012 @ 16:47:
Ik hoop maar dat het weer goed blijft voor aanstaande Zaterdag, anders wordt het karten in de regen
Het blijft gaaf om te zien hoe precies de circuits zijn in iRacing.
Alleen moeten ze de voorlaatste bocht nog het grind vervangen voor asfalt in iRacing.
In windows doet de Force Feedback het gek genoeg wel.. pas zodra ik iRacing opstart gaat die weg.. (dus ja de instellingen staan goed en de stroom zit erinNiellie41 schreef op zondag 01 juli 2012 @ 17:45:
Mwhoa, het kan geen kwaad om even de driving school te bekijken en je krijgt er een achievement voor
Verder is het oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en oefenen. GT5 is arcade vergeleken met iRacing
Je kan ook beter op Lime Rock Park of Okayama Short beginnen te oefenen omdat die gebruikt worden in de Mazda Cup.
Staan de instellingen van het stuur goed in Windows? Misschien even de instellingen in iRacing ook na lopen.
Voeg me maar toe in iRacing. De link naar mijn profiel vind je in mijn sig.

Hij doet het.. moet alleen ff de instellingen bij apparaat veranderen
edit: je kan wel zeggen dat Gt5 arcade is tov iRacing.. ik blijf maar remmen in de bocht, overcorrigeren en whatmore
[ Voor 8% gewijzigd door etnerdnl op 01-07-2012 18:50 ]
Dit topic is gesloten.