Dedicated GPU lijkt me niet zo waarschijnlijk (op de 13" in ieder geval), omdat volgens geruchten de HD4000 van Intel veel beter presteert dan de HD3000 en deze zit op de CPU, wat enorm veel ruimte scheelt.
Aan de andere kant, ze zijn ook nooit naar blu-ray overgestapt. Kans is groot dat ze USB 3.0 zien als "overbodig" en dat thunderbolt "the way" is....AquaSheep schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:21:
Ivy Bridge ondersteunt standaard USB 3.0 in hun chipset. Ze moeten bij Apple wel heel anders denken als ze de 'gratis' USB 3.0 weglaten en USB 2.0 erin laten. Ook is USB 3.0 backwards compatibel.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
Dat ze niet op Blu-ray zijn overgestapt, is omdat Steve Jobs optische media de nek omdraaide. Jobs gaf aan dat hij geen toekomst zag in het medium en dat het zal worden verslagen door films te downloaden via internet zoals via hun eigen iTunes Store. Ook heb je volgens Jobs een groter koopgemak wanneer je films via internet downloadt.
Wat betreft de kwaliteit hoef je niet te klagen; Macrumors heeft daar vorige maand een artikel aan gewijd
Wat betreft de kwaliteit hoef je niet te klagen; Macrumors heeft daar vorige maand een artikel aan gewijd
Een dedicated GPU staat er hoog op mijn verlanglijstje. Ik verwacht overigens zelf geen Retina, althans, nog voor alle modellen.crazylegs schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:18:
merauder, ik denk dat alles wel zo'n beetje aan bod komt in de aanstaande update.. 13" is het model waar ik persoonlijk voor ga, dus met SSD en Retina in dat model zou ik al heel blij zijn
Ten tijde van de C2D naar i5/i7 upgrade was er destijds voor gekozen om voor een IGP te gaan, omdat er te weinig ruimte was. Als tijdens deze upgrade de ODD eruit zou gaan is deze ruimte er wel.Tk55 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:38:
Dedicated GPU lijkt me niet zo waarschijnlijk (op de 13" in ieder geval), omdat volgens geruchten de HD4000 van Intel veel beter presteert dan de HD3000 en deze zit op de CPU, wat enorm veel ruimte scheelt.
Was het niet zo dat de eerste i5/7 chipsets geen ondersteuning boden aan de gebruikte nvidia GPU waardoor de 13" variant lange tijd door is gegaan op C2D? De grotere modellen maakte wel gebruik van de intel IGP icm een dedicated kaart.merauder schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:53:
Ten tijde van de C2D naar i5/i7 upgrade was er destijds voor gekozen om voor een IGP te gaan, omdat er te weinig ruimte was. Als tijdens deze upgrade de ODD eruit zou gaan is deze ruimte er wel.
Overigens lijkt me, indien ook de 13" een dedicated GPU krijgt, dat dit geen powerhouse gaat worden. Kijkende naar de geschiedenis van de compacte professional notebooks van Apple zal je voor het echte zware werk toch een formaat groter moeten nemen.
Ben ten slotte zeer benieuwd wat ze met de batterij gaan doen. Deze nam in de huidige form factor (in nog user replaceable vorm) 40% van de behuiding in beslag. Sinds de grootte van de behuizing tijdens de refresh met 7 uur batterij niet is veranderd zullen ze hier ook grote stappen kunnen nemen (i.e. verminderde dikte naar de voorkant toe). Kijkende naar capaciteitsverhoging die ze bij de nieuwe iPad hebben kunnen doorvoeren zit er nog wel wat rek in om de batterijduur te verlengen.
Maar dan denk ik eerder dat die ruimte ergens anders voor gaat worden gebruikt, dan voor een dedicated GPU, want dat zou met de HD4000 én thunderbolt (externe GPU) vrij overbodig zijn en zou alleen maar extra warmte producerenmerauder schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:53:
[...]
Een dedicated GPU staat er hoog op mijn verlanglijstje. Ik verwacht overigens zelf geen Retina, althans, nog voor alle modellen.
[...]
Ten tijde van de C2D naar i5/i7 upgrade was er destijds voor gekozen om voor een IGP te gaan, omdat er te weinig ruimte was. Als tijdens deze upgrade de ODD eruit zou gaan is deze ruimte er wel.
Grillmeister
Mischien word de ruimte dan benut voor een 2e schijf.RoofTurkey schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:37:
[...]
Maar dan denk ik eerder dat die ruimte ergens anders voor gaat worden gebruikt, dan voor een dedicated GPU, want dat zou met de HD4000 én thunderbolt (externe GPU) vrij overbodig zijn en zou alleen maar extra warmte produceren.
Zou heel erg mooi zijn, maar het lijkt me sterk aangezien ze dit nog nooit (toch?) hebben gedaan in de Pro's. Misschien een grotere accu, meer I/O poorten, geheugenkaartlezer (?), iPhone dock (zou wel grappig zijn, maar lijkt me toch sterkLightStar schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:39:
[...]
Mischien word de ruimte dan benut voor een 2e schijf.
Grillmeister
zal vast niet heel lang meer duren voor we het weten...
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe prosumer macbook, ik heb al een macbook pro met SSD en heb de dvd-brander vervangen door een HDD. Dus dat is geen reden om er een te kopen. Ik zou een hele dikke videokaart wel fijn vinden. Of de optie om die extern aan te sluiten. Een HD camera (1080p) en batterijduur van >10 uur!
Ik hoop dat ze iets uitbrengen dat zijn tijd weer twee jaar vooruit is (zoals MBP's dat altijd zijn) . Wat dat is weet alleen Apple. een zilverkleurige ultrabook met een apple-logo zou ik een afknapper vinden.
Ik hoop dat ze iets uitbrengen dat zijn tijd weer twee jaar vooruit is (zoals MBP's dat altijd zijn) . Wat dat is weet alleen Apple. een zilverkleurige ultrabook met een apple-logo zou ik een afknapper vinden.
ICT & Reizen
Je zit in de richtingMickyHendrix schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:36:
[...]
Was het niet zo dat de eerste i5/7 chipsets geen ondersteuning boden aan de gebruikte nvidia GPU waardoor de 13" variant lange tijd door is gegaan op C2D? De grotere modellen maakte wel gebruik van de intel IGP icm een dedicated kaart.
Launching containers into space
Laat staan koelmogelijkhedenWhieee schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:00:
[...]
Je zit in de richtingHet issue met de i5/i7 CPUs is dat NVIDIA geen license heeft om er chipsets (met IGP) voor te maken. Voor de Core 2 chips mochten ze dit wel, en hadden we dus ook Macs met de 9400M en 320M IGP. Betere graphics voor een 13" MacBook Pro met een i5 zou betekenen dat er een extra chip bij moet, en daar was simpelweg geen ruimte voor.
Grillmeister
Denken jullie eigenlijk dat de 13" MBP er gewoon uit gaat? Ze gaan immers steeds meer overlappen met de Air. Of is er nog genoeg markt voor?
Ik vind niet dat ze de MBP dunner moeten maken of zelfs lichter. De 2011 lijn is helemaal niet zo zwaar en dik en ik vind dit formaat juist perfect om de reden dat ie zo robuust is. Als je hem openklapt met een vinger blijft hij gewoon stevig staan en dat vind ik juist wel wat hebben. Het gewicht is geen zware last en voor mensen die dat wil vinden is er altijd nog de MBA.
- De HDD is inderdaad erg verouderd dus een samenwerking met een 'Kleine' SSD zou ik wel waarderen
- De GPU mag wat betere standaarden hebben.
- Het beeldscherm verwacht ik eigenlijk na de iPad 3 wel met een standaard Full HD scherm op de 15" versies.
- De HDD is inderdaad erg verouderd dus een samenwerking met een 'Kleine' SSD zou ik wel waarderen
- De GPU mag wat betere standaarden hebben.
- Het beeldscherm verwacht ik eigenlijk na de iPad 3 wel met een standaard Full HD scherm op de 15" versies.
Hoe vaak sleep jij met een MacBook Pro? Ik heb een MacBook Pro 15" alubody en wanneer ik voor werk aan het reizen ben, zou ik het wel prettig vinden dat mijn MacBook Pro een slagje lichter zou zijn. Natuurlijk, er bestaat een MacBook Air 13". Alleen werk ik vaak hele dagen achter mijn notebook en dan vind ik een 15" scherm fijner werken.
En een Full HD-scherm op de MacBook Pro 15"? Wat voor schermreso moet de MacBook Pro 17" dan krijgen? 2560x1600?
En een Full HD-scherm op de MacBook Pro 15"? Wat voor schermreso moet de MacBook Pro 17" dan krijgen? 2560x1600?
Ik verwacht dat de hele MBA lijn gaat versmelten met de MBP lijn. Ik denk dat het met de concessies wel mee valt op zich aangezien de hardware aardig tegen elkaar gaat aanleunen, de optielijst kan voorzien in extra grafisch vermogen bijvoorbeeld.
Aantal aansluitingen zal zeker wat hoofdbrekers veroorzaken naast de overige design parameters maar om nu een absolute noodzaak te benoemen voor een aparte lijn.. tja.
En over een optische drive is al genoeg gezegd, dat hoort echt niet meer in een moderne draagbare computer thuis in 2012...
Aantal aansluitingen zal zeker wat hoofdbrekers veroorzaken naast de overige design parameters maar om nu een absolute noodzaak te benoemen voor een aparte lijn.. tja.
En over een optische drive is al genoeg gezegd, dat hoort echt niet meer in een moderne draagbare computer thuis in 2012...
Maar zou jij dan echt kracht willen inleveren voor die ene kilo (waarschijnlijk nog niet eens) minder aan gewicht en een wat dunnere body? Ik denk dat de meeste mensen dit niet willen en vergeleken met andere merken zijn de macbook pro's erg mobiel (vooral qua accuduur).DaMarcus schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:13:
Hoe vaak sleep jij met een MacBook Pro? Ik heb een MacBook Pro 15" alubody en wanneer ik voor werk aan het reizen ben, zou ik het wel prettig vinden dat mijn MacBook Pro een slagje lichter zou zijn. Natuurlijk, er bestaat een MacBook Air 13". Alleen werk ik vaak hele dagen achter mijn notebook en dan vind ik een 15" scherm fijner werken.
Waarom ook niet? Als de iPad 3 al bijna die resolutie behaalt, dan moet dat toch zeker mogelijk zijn voor Apple in een 17 inch MBPEn een Full HD-scherm op de MacBook Pro 15"? Wat voor schermreso moet de MacBook Pro 17" dan krijgen? 2560x1600?
Grillmeister
Ik heb thuis een iMac 27" staan die ik voor het zwaardere werk gebruik. Voor mij zou het inleveren van specs niet zo'n punt, alleen heeft niet iedereen die luxe en dat besef ik me ookRoofTurkey schreef op woensdag 18 april 2012 @ 15:50:
[...]
Maar zou jij dan echt kracht willen inleveren voor die ene kilo (waarschijnlijk nog niet eens) minder aan gewicht en een wat dunnere body? Ik denk dat de meeste mensen dit niet willen en vergeleken met andere merken zijn de macbook pro's erg mobiel (vooral qua accuduur).
Zolang OS X goed meeschaalt (zoals op de iPad), vind ik het geen probleemWaarom ook niet? Als de iPad 3 al bijna die resolutie behaalt, dan moet dat toch zeker mogelijk zijn voor Apple in een 17 inch MBP, daarbovenop zou het heel erg veel extra werkruimte geven (wat bijvoorbeeld weer handig is voor photoshop).
De enige reden dat ze geen USB3 aanboden was dat het niet standaard in de Intel chipset zat en ze het niet belangrijk genoeg vonden hier een speciale chip voor toe te voegen.Shark.Bait schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:27:
[...]
Aan de andere kant, ze zijn ook nooit naar blu-ray overgestapt. Kans is groot dat ze USB 3.0 zien als "overbodig" en dat thunderbolt "the way" is....
Als het standaard in de chipset zit hebben nieuwe Mac's dus gewoon USB3.
Eerst zien, dan geloven!Bosmonster schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:39:
[...]
De enige reden dat ze geen USB3 aanboden was dat het niet standaard in de Intel chipset zat en ze het niet belangrijk genoeg vonden hier een speciale chip voor toe te voegen.
Als het standaard in de chipset zit hebben nieuwe Mac's dus gewoon USB3.
Dat lijkt mij ook. Kosten technisch heeft dat ook z'n voordelen. Overigens heeft tweakers hier eerder over geschreven: nieuws: 'Apple werkt aan 15"- en 17"-varianten MacBook Air'Jpjedi schreef op woensdag 18 april 2012 @ 14:47:
Ik verwacht dat de hele MBA lijn gaat versmelten met de MBP lijn. Ik denk dat het met de concessies wel mee valt op zich aangezien de hardware aardig tegen elkaar gaat aanleunen, de optielijst kan voorzien in extra grafisch vermogen bijvoorbeeld.
"Apple zou werken aan een 15"- en een 17"-variant van de MacBook Air, die als MacBook Pro door het leven zullen gaan. "
Hij heet gewoon MacBook, net als de nieuwe Air's. Ziet er ook uit als een MacBook Air.
Natuurlijk een Ivy Bridge en een AMD GPU. 4GB RAM blijft standaard (waarom zou een standaard gebruiker meer moeten hebben?) maar misschien in de high-end gevallen 8GB.
Ze krijgen een retina display van 2560x1600 (op de 13"), of dat word de serie erna.
Natuurlijk een Ivy Bridge en een AMD GPU. 4GB RAM blijft standaard (waarom zou een standaard gebruiker meer moeten hebben?) maar misschien in de high-end gevallen 8GB.
Ze krijgen een retina display van 2560x1600 (op de 13"), of dat word de serie erna.
2560x1600 op de 13 inch?! Wat komt er dan wel niet op de 17 inch? 8k?Wolfos schreef op woensdag 18 april 2012 @ 19:22:
Hij heet gewoon MacBook, net als de nieuwe Air's. Ziet er ook uit als een MacBook Air.
Mijn verwachtingen op dit moment:
-Ivy bridge
-AMD 7xxxM GPU's (low/mid-end modellen)
-Hogere resolutie's
-Iets met de ODD (of naar blu-ray óf helemaal weg)
-Dunner
-Lichter
-Voor de rest veel van hetzelfde (waar eigenlijk helemaal niets mis mee is
[ Voor 20% gewijzigd door RoofTurkey op 18-04-2012 20:01 ]
Grillmeister
Ik verwacht ook dat ze echt wat gaan doen met de HDD.. of standaard 7200RPM dr in, of over op SSD..
Ben benieuwd welke mobile GPU hiermee playable fps kan halenWolfos schreef op woensdag 18 april 2012 @ 19:22:
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik weet niet of het een realistische verwachting is, maar ik wil graag hogere resoluties in de laptops.. de 13" mag minstens naar 1440*900 (of soortgelijk) en de 15" van mij standaard naar 1920*1080 (en het liefste nog 1920*1200). Maak dan van het optionele scherm maar een matte versie, hoeft dan voor mij geen hogere reso te hebben.
Daarnaast verwacht ik 8GB werkgeheugen omdat het de standaard aan het worden is en een betere GPU. De 9400m van mijn huidige late 2009 mbp heeft moeite met 1080P blurays en dat is vervelend. Daarnaast niet echt geschikt voor videobewerking, om over autocad (wat er gewoon weer is voor de mac) nog maar te zwijgen. Met andere woorden: een professioneler of betere gamekaart is in mijn ogen belangrijk voor een Macbookpro.
Opslag: Ik denk dat het goedkope model van de 13" en 15" een conventionele HDD (of misschien wel een hybride) harde schijf krijgt, terwijl bij het duurdere model een SSD standaard is. Zal wel een 128Gb zijn, maar het gaat om de snelheid.
Tot slot hoop ik dat de 13" niet inlevert op aansluitingen; 2 USB poorten is al krap voor mij, maar kan nog. Als ze de FW800 poort weghalen zijn ze me kwijt als klant, want alle externe schijven die ik heb werken met FW. Het is stabieler, sneller en vooral met minder snelheidsverlies te chainen in vergelijking met USB, dus wil die functionaliteit niet verliezen.
Daarnaast verwacht ik 8GB werkgeheugen omdat het de standaard aan het worden is en een betere GPU. De 9400m van mijn huidige late 2009 mbp heeft moeite met 1080P blurays en dat is vervelend. Daarnaast niet echt geschikt voor videobewerking, om over autocad (wat er gewoon weer is voor de mac) nog maar te zwijgen. Met andere woorden: een professioneler of betere gamekaart is in mijn ogen belangrijk voor een Macbookpro.
Opslag: Ik denk dat het goedkope model van de 13" en 15" een conventionele HDD (of misschien wel een hybride) harde schijf krijgt, terwijl bij het duurdere model een SSD standaard is. Zal wel een 128Gb zijn, maar het gaat om de snelheid.
Tot slot hoop ik dat de 13" niet inlevert op aansluitingen; 2 USB poorten is al krap voor mij, maar kan nog. Als ze de FW800 poort weghalen zijn ze me kwijt als klant, want alle externe schijven die ik heb werken met FW. Het is stabieler, sneller en vooral met minder snelheidsverlies te chainen in vergelijking met USB, dus wil die functionaliteit niet verliezen.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
FireWire zal wel eens kunnen sneuvelen, voornamelijk omdat thunderbolt al deze punten ook heeft.
(camera's etc was weer niet )
(camera's etc was weer niet )
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Geen, je zal dus gewoon weer 1280x800 moeten kiezen voor performance.Bospa01 schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:42:
[...]
Ben benieuwd welke mobile GPU hiermee playable fps kan halen
[ Voor 3% gewijzigd door Wolfos op 19-04-2012 09:50 ]
Gelukkig zijn er Thunderbolt adapters die FW800 bieden, dus dan is het niet eens een enorm issue. Persoonlijk zie ik FW800 op relatief korte termijn wel verdwijnen. USB is niet beter, maar toch meer geaccepteerd, en veel hardware die je liever via FW800 zou aansluiten werkt desondanks prima via USB (recording interfaces etc). De extra CPU belasting van USB lijkt daarbij met de hedendaagse CPUs geen enorm probleem.Pixeltje schreef op woensdag 18 april 2012 @ 21:48:
Verder willen Apple en Intel uiteraard stevig inzetten op Thunderbolt, dus ik zou niet verbaasd zijn als FW800 sneuvelt. Aan de andere kant, ik zal ook niet verbaasd zijn als het niet gebeurt en de nieuwe MBP meer van hetzelfde wordt
dan hoop ik 3 x usb 3, 1 x thunderbolt en geen odd en geen fw800 meer, in ruil daar voor de extra usb poort.Whieee schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:26:
[...]
Gelukkig zijn er Thunderbolt adapters die FW800 bieden, dus dan is het niet eens een enorm issue. Persoonlijk zie ik FW800 op relatief korte termijn wel verdwijnen. USB is niet beter, maar toch meer geaccepteerd, en veel hardware die je liever via FW800 zou aansluiten werkt desondanks prima via USB (recording interfaces etc). De extra CPU belasting van USB lijkt daarbij met de hedendaagse CPUs geen enorm probleem.
Verder willen Apple en Intel uiteraard stevig inzetten op Thunderbolt, dus ik zou niet verbaasd zijn als FW800 sneuvelt. Aan de andere kant, ik zal ook niet verbaasd zijn als het niet gebeurt en de nieuwe MBP meer van hetzelfde wordt
Ik zie geen reden waarom ze met een extra thunderbolt zouden komen aangezien die apparaten op elkaar zijn aan te sluiten.
Wat betere geluidskaarten aan usb zijn pas het laatste jaar gangbaar geworden, dus het zou wel jammer zijn als firewire apparatuur zodadelijk min of meer buitenspel gezet wordt.Whieee schreef op donderdag 19 april 2012 @ 11:26:
[...]
*knip*
veel hardware die je liever via FW800 zou aansluiten werkt desondanks prima via USB (recording interfaces etc). *knip*
Ik ben benieuwd wat het daadwerkelijk wordt. Meestal blijkt minder dan de helft van de speculaties realiteit te worden, maar de belangrijkste aanpassingen (proc, beeldschem en behuizing) lijken toch wel redelijk aannemelijk. Als het allemaal doorgaat wordt dit een grote update!
Apple's kracht zit hem juist in net een stapje verder gaan dan de concurrentie. Dus voor hetzelfde geld herken je de MBP dadelijk helemaal niet meer terug
. Vooralsnog denk ik dat de grootste veranderingen gaan zitten in aansluitingen, display en dikte (of dunte
).
Grillmeister
Terugkijkend is het best wel knap van Apple dat hun design van 2008(!) helemaal niet gedateerd uitziet. Ik zal totaal geen probleem mee hebben als de volgende MBP nog steeds zo eruit ziet. Hopelijk dat het nieuwe design ook zo tijdloos wordt.
Bij de afgelopen 3 refreshes van de MBP viel dat toch wel tegen.RoofTurkey schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:56:
Apple's kracht zit hem juist in net een stapje verder gaan dan de concurrentie. Dus voor hetzelfde geld herken je de MBP dadelijk helemaal niet meer terug. Vooralsnog denk ik dat de grootste veranderingen gaan zitten in aansluitingen, display en dikte (of dunte
).
Interessant artikel dat vandaag is gepubliceerd: http://img.ibtimes.com/ww...release-date-2012-mac.htm
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Ik zou er persoonlijk wel erg van balen zeg als ze pas zo laat uitgebracht zullen worden..Conscience NL schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:01:
Interessant artikel dat vandaag is gepubliceerd: http://img.ibtimes.com/ww...release-date-2012-mac.htm
*schop*
kicken om het kicken is nou ook weer niet helemaal de bedoeling
kicken om het kicken is nou ook weer niet helemaal de bedoeling
[ Voor 86% gewijzigd door Whieee op 22-04-2012 22:35 ]
Al het bovengenoemde:
Dunner design ala MBA
Ivy Brigde met USB 3 (geen twijfel meer mogelijk)
SSD
HiDPI Display
De 17" zullen ze mogelijk wel nog een tijdje Unibody houden, deden ze ook in 2008. Er is minder vraag naar en die gebruikers zullen nog wel interesse hebben in het Expansion slot en mogelijk nog de optische drive.
Hopelijk krijgt de Mac Pro nog een update. De professionals was Apple's core business en uit degelijke pro producten kunnen geweldige consumentenproducten uitvloeien. Wat de laatste tijd geïntroduceerd wordt is gewoon speelgoed (FCP X, iPad, geen Xserve meer..). Nu ja, ik ben geen pro klant, maar het is gewoon de visie die wijzigt.
Dunner design ala MBA
Ivy Brigde met USB 3 (geen twijfel meer mogelijk)
SSD
HiDPI Display
De 17" zullen ze mogelijk wel nog een tijdje Unibody houden, deden ze ook in 2008. Er is minder vraag naar en die gebruikers zullen nog wel interesse hebben in het Expansion slot en mogelijk nog de optische drive.
Hopelijk krijgt de Mac Pro nog een update. De professionals was Apple's core business en uit degelijke pro producten kunnen geweldige consumentenproducten uitvloeien. Wat de laatste tijd geïntroduceerd wordt is gewoon speelgoed (FCP X, iPad, geen Xserve meer..). Nu ja, ik ben geen pro klant, maar het is gewoon de visie die wijzigt.
🤞🏻
Interessant stukje, vooral over het design van de nieuwe MBP. Zolang het voor september uitkomt vind ik het bestConscience NL schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:01:
Gezien de afnemende interesse voor de Pro markt zou het me niet eens verbazen als de 17" MBP ophoudt te bestaan. Consumenten kunnen ook prima uit de voeten met 15", desnoods met hi-res scherm. En de Pro markt... tja. De XServe RAID is te grave gedragen, de XServe ook, de Mac Pro is al een eeuwigheid niet vernieuwd, en de Pro apps worden er ook niet beter op.
Verder kan je je afvragen of de 17" MacBook Pro wel 'Pro' genoeg is in vergelijking met de concurrentie. Geen verwisselbare accu, geen docking mogelijkheden, geen optie (vanuit Apple) voor RAID of uberhaupt meerdere harddisks, slechts 2 memory slots. Dit zijn stuk voor stuk opties die je bij HP, Dell of Lenovo wel kan krijgen op de workstation modellen. En dan hebben we het nog niet over zaken als MilSpec testing gehad. De prijs van de MBP17 is daarnaast hoog, maar niet extreem veel hoger dan een vergelijkbaar geconfigureerde HP, Dell of Lenovo. Je kan je echter afvragen of Apple de professional voor dat geld genoeg biedt, zeker als de software ook minder wordt.
Ik krijg het gevoel dat Apple vooral geld wil maken van de consumentenmarkt, en de pro markt maar laat gaan.
15 inch | 17 inch |
2,2-GHz quad-core i7 | 2,4-GHz quad-core i7 |
4 GB, 1333 MHz | 4 GB, 1333 MHz |
500 GB, 5400 rpm | 750 GB, 5400 rpm |
Intel HD Graphics 3000 | Intel HD Graphics 3000 |
AMD Radeon HD 6750M met 512 MB GDDR5 | AMD Radeon HD 6770M met 1 GB GDDR5 |
Voor 750 euro meer krijg je:
2inch groter. 17 inch is volgens mij voor velen erg groot.
200Mhz meer, merk je dat nou echt?
250GB meer schijfruimte.
iets snellere GPU met 1GB ipv 512MB.
Het is dan ook een beetje prijzig wat mij betreft... De 13 inch is het populairste, wat ik in principe niet zo gek vind, want daarvan is de prijs voor velen nog wel te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Tk55 op 24-04-2012 09:57 ]
Dat is natuurlijk een onzinvergelijking. Bij deze de juisteTk55 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:53:
15 inch 17 inch 2,2-GHz quad-core i7 2,4-GHz quad-core i7 4 GB, 1333 MHz 4 GB, 1333 MHz 500 GB, 5400 rpm 750 GB, 5400 rpm Intel HD Graphics 3000 Intel HD Graphics 3000 AMD Radeon HD 6750M met 512 MB GDDR5 AMD Radeon HD 6770M met 1 GB GDDR5
Voor 750 euro meer krijg je:
2inch groter. 17 inch is volgens mij voor velen erg groot.
200Mhz meer, merk je dat nou echt?
250GB meer schijfruimte.
iets snellere GPU met 1GB ipv 512MB.
Het is dan ook een beetje prijzig wat mij betreft... De 13 inch is het populairste, wat ik in principe niet zo gek vind, want daarvan is de prijs voor velen nog wel te doen.
15 inch | 17 inch |
2,4-GHz quad-core i7 | 2,4-GHz quad-core i7 |
4 GB, 1333 MHz | 4 GB, 1333 MHz |
750 GB, 5400 rpm | 750 GB, 5400 rpm |
Intel HD Graphics 3000 | Intel HD Graphics 3000 |
AMD Radeon HD 6770M met 1 GB GDDR5 | AMD Radeon HD 6770M met 1 GB GDDR5 |
€ 2149 | € 2499 |
Je moet de juiste 15 inch vergelijken. En dan zie je ineens dat Expresscard/34, 1 extra USB poort, 1.6inch extra beelddiagonaal, en 77.8% meer pixels een meerprijs heeft van 350 euro. Wanneer we de high-res versie van de 15-inch MBP tegenover de 17-inch zetten is de meerprijs nog maar 250 euro voor expresscard/34, 1 extra USB poort, 1.6inch extra beelddiagonaal en 30% extra pixels.
Persoonlijk vind ik de meerprijs gerechtvaardigd, al zou ik zelf nooit een 17 inch notebook kopen. Voor de consumer markt zijn zowel de 15-inch als 17-inch MacBook Pro eigenlijk 'te duur', wat grotendeels verklaart waarom de 13-inch zo populair is. Voor de pro markt zijn de prijzen niet uitzonderlijk, maar kan je je wel afvragen -zoals ik al eerder zei- of Apple genoeg 'pro' waarde biedt om concurrerend te zijn t.o.v. bijvoorbeeld de Elitebooks, Precisions of Thinkpad W-series.
Oké, die vergelijking is misschien beter, maar de stap van de 15 inch van 1749 euro naar de 15 inch van 2149 euro is vrij minimaal, maar wel 400 euro verschil. Het is vrij waarschijnlijk dat de goedkopere 15 inch ook flink wat beter verkoopt vanwege de prijs. Ik vind 2149 euro sowieso al enorm veel geld, dat zou ik sowieso niet uitgeven
Dat is met alle producten van Apple het geval, het kost wat meer dan andere merken waarmee je hetzelfde kan. Alleen kun je bij een Apple product er ook altijd vanuit gaan dat je iets hebt wat goed is, waar je bij andere merken soms maar een beetje op moet hopen. Daarbij komt dat je voor 2000 euro zelden een 'betere' Windows laptop kan kopen (ook al kijk je alleen naar specs).Tk55 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:00:
Oké, die vergelijking is misschien beter, maar de stap van de 15 inch van 1749 euro naar de 15 inch van 2149 euro is vrij minimaal, maar wel 400 euro verschil. Het is vrij waarschijnlijk dat de goedkopere 15 inch ook flink wat beter zal verkopen vanwege de prijs. Ik vind 2149 euro sowieso al enorm veel geld, dat zou ik sowieso niet uitgeven
Grillmeister
Waarom nu weer meteen in de verdediging / aanval op andere merken schieten. Voor het geld zijn er bij andere merken gewoon een stuk meer opties te krijgen. In veel gevallen zelfs voor een stuk minder geld, al merk je dat meestal wel weer in de kwaliteit. Apple bied sowieso al niet zo veel keuze (hun model, prima wmb), maar zoals al aangegeven, ze lijken zich een stuk meer op de domme consument te richten.
Ik hoop van harte dat nu met de aankondiging van Ivy Bridge de macbooks ook snel aangekondigt worden. Een dunnere macbook met (aanzienlijk) hogere resolutie zou enorm welkom zijn. Wat mij wel nog een beetje 'zorgen' baart, is het feit dat er niet zoveel geruchten zijn over de daadwerkelijke release van hoge resolutie 13", 15" etc. schermen. Alleen min of meer de aankondiging dat het uiteindelijk gaat gebeuren.
Technisch is het natuurlijk al een tijd mogelijk, maar ik hoop wel dat ze met hoge dpi schermen deze zomer nog beginnen.
De meeste mensen hebben bijvoorbeeld veel meer aan een geweldig scherm dan aan een super GPU. Ik zou persoonlijk eerder een laptop kopen van 2k met een geweldig scherm, i7 en een HD4000 GPU dan voor een laptop met bagger scherm, i7 en GTX675m maar wie ben ik in deze (tweaker) wereld...Morphix schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:14:
Serieus?
Waarom nu weer meteen in de verdediging / aanval op andere merken schieten. Voor het geld zijn er bij andere merken gewoon een stuk meer opties te krijgen. In veel gevallen zelfs voor een stuk minder geld, al merk je dat meestal wel weer in de kwaliteit. Apple bied sowieso al niet zo veel keuze (hun model, prima wmb), maar zoals al aangegeven, ze lijken zich een stuk meer op de domme consument te richten.
Ik hoop van harte dat nu met de aankondiging van Ivy Bridge de macbooks ook snel aangekondigt worden. Een dunnere macbook met (aanzienlijk) hogere resolutie zou enorm welkom zijn. Wat mij wel nog een beetje 'zorgen' baart, is het feit dat er niet zoveel geruchten zijn over de daadwerkelijke release van hoge resolutie 13", 15" etc. schermen. Alleen min of meer de aankondiging dat het uiteindelijk gaat gebeuren.
Technisch is het natuurlijk al een tijd mogelijk, maar ik hoop wel dat ze met hoge dpi schermen deze zomer nog beginnen.
Grillmeister
Tk55 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:05:
Het scherm is juist het gene waar de meeste mensen niet naar kijken!

Grillmeister
Het scherm is het enige waar (95% v/d) mensen naar kijken. Ik werk in een APR en de verkoop van de 17" is compleet gebaseerd op schermformaat.Tk55 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:05:
Het scherm is juist het gene waar de meeste mensen niet naar kijken!
Professionals kiezen eerder voor de 15" met anti-glare en high-res. De 17" verkopen we vooral aan consumenten die geld teveel hebben en gewoon het grootst mogelijke scherm op een laptop willen hebben.
Ik zie de 17" ook wel uit het assortiment verdwijnen en Apple de hele MB lijn veranderen.
Geen MacBook Air en Pro meer, maar simpelweg de MacBook in 11", 13" en 15".
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Enige vraag die mij bezighoudt is: wanneer komen ze uit.
.
Volgens mij was het ook meer een woordgrap, als in: Je kijkt juist wel naar je scherm, want anders zie je niet wat je aan het doen bent op je laptopRobbieB schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:15:
[...]
Het scherm is het enige waar (95% v/d) mensen naar kijken. Ik werk in een APR en de verkoop van de 17" is compleet gebaseerd op schermformaat.
Professionals kiezen eerder voor de 15" met anti-glare en high-res. De 17" verkopen we vooral aan consumenten die geld teveel hebben en gewoon het grootst mogelijke scherm op een laptop willen hebben.
Ik zie de 17" ook wel uit het assortiment verdwijnen en Apple de hele MB lijn veranderen.
Geen MacBook Air en Pro meer, maar simpelweg de MacBook in 11", 13" en 15".
Maar bij een laptop is scherm idd toch wel één van de belangrijkste punten, zeker als je er veel aan uit gaat geven.
Offtopic: Waarom vragen jullie (APR) zoveel voor (HDD/SSD, RAM en CPU) upgrades? Is dat echt puur om de 'normale' mens even bij de neus te nemen?
Grillmeister
Omdat daar de marges groter op zijn. Op de standaard modellen zit bijna geen marge. Zeker als ze bij de APR de RAM of HDD/SSD zelf upgraden is daar veel winst op te behalen.RoofTurkey schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:34:
[...]
Volgens mij was het ook meer een woordgrap, als in: Je kijkt juist wel naar je scherm, want anders zie je niet wat je aan het doen bent op je laptop![]()
Maar bij een laptop is scherm idd toch wel één van de belangrijkste punten, zeker als je er veel aan uit gaat geven.
Offtopic: Waarom vragen jullie (APR) zoveel voor (HDD/SSD, RAM en CPU) upgrades? Is dat echt puur om de 'normale' mens even bij de neus te nemen?
Dat.Brm-G schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:34:
[...]
Omdat daar de marges groter op zijn. Op de standaard modellen zit bijna geen marge. Zeker als ze bij de APR de RAM of HDD/SSD zelf upgraden is daar veel winst op te behalen.
En daarnaast, om klanten 'bij de neus te nemen'. Al kan je het beter zo stellen: als de klant bereid is om 100 euro voor een 8GB kitje te betalen, en nog 20 euro voor het inbouwen en testen ervan, dan zie ik geen reden waarom een APR het er niet voor zou vragen. Uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen, en van de marges die een APR op Apple producten heeft gaan ze niet rijk worden.
ik vraag me al tijden af wat die marges nu daadwerkelijk zijn? waar moet je aan denken bij macs en iPad (de basismodellen) 2/3%?Whieee schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:47:
[...]
Dat.
En daarnaast, om klanten 'bij de neus te nemen'. Al kan je het beter zo stellen: als de klant bereid is om 100 euro voor een 8GB kitje te betalen, en nog 20 euro voor het inbouwen en testen ervan, dan zie ik geen reden waarom een APR het er niet voor zou vragen. Uiteindelijk moet er gewoon brood op de plank komen, en van de marges die een APR op Apple producten heeft gaan ze niet rijk worden.
Een iPad kost zo'n 300 dollar om te maken voor Apple
, voor de rest ben ik daar ook erg nieuwsgierig naar.
Grillmeister
Als ze het halen....indien wij (geen APR) Apple spul willen hebben via de reguliere inkoop kanalen, dan halen we het niet eens met de inkoopprijs + BTWBrm-G schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:08:
[...]
ik vraag me al tijden af wat die marges nu daadwerkelijk zijn? waar moet je aan denken bij macs en iPad (de basismodellen) 2/3%?
Een APR zal wel andere prijzen krijgen maar erg veel zit er niet op.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
En waarom zouden jullie dan überhaupt Apple spul willen verkopen, je moet er toch iets op kunnen verdienen? Welke winkels die geen APR zijn verkopen er macs? Mediamarkten,dixons en saturn e.d. kopen toch ook gewoon tegen 'speciale' prijzen in bij Apple.SpoekGTi schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:18:
[...]
Als ze het halen....indien wij (geen APR) Apple spul willen hebben via de reguliere inkoop kanalen, dan halen we het niet eens met de inkoopprijs + BTW
Een APR zal wel andere prijzen krijgen maar erg veel zit er niet op.
Willen is een groot woord, indien we nu een klant hebben die het perse via ons wil (ivm service enzo) dan leveren we het wel en vaak heeft die klant er ook iets meer voor over dan om het bij de Apple store zelf te halen.Brm-G schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:24:
[...]
En waarom zouden jullie dan überhaupt Apple spul willen verkopen, je moet er toch iets op kunnen verdienen? Welke winkels die geen APR zijn verkopen er macs? Mediamarkten,dixons en saturn e.d. kopen toch ook gewoon tegen 'speciale' prijzen in bij Apple.
MM en dergelijk hebben ook wel contracten met Apple inderdaad en voor zover ik weet krijgen die aan het eind van het fiscale jaar een rebate van Apple op basis wat ze hebben verkocht.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb tijdens mijn studie bij een Apple Centre (inmiddels heten die dingen APR) gewerkt, en ik kan me herinneren dat de marges inderdaad maximaal een paar % waren op Apple hardware. AppleCare had dan weer een absurde marge (op zich logisch) en ook zaken als .Mac/MobileMe hadden een stevige marge.
Dat gevoel heb ik ook, helaas. Zie de Mac Pro en Final Cut Pro X. Ik snap ook wel dat iOS en MBA veel omzet genereren, het zijn ook geweldige producten. Dat de MacBook eruit is gegaan snap ik, gezien MBA.Whieee schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:40:
Ik krijg het gevoel dat Apple vooral geld wil maken van de consumentenmarkt, en de pro markt maar laat gaan.
Maar ik hoop toch dat Pro wel blijft bestaan, en ook echt voordelen meebrengt.
Ik zou het daarnaast erg fijn vinden als er een SSD/HDD hybride zou komen. Mountain Lion en een dikke flut app's draaien vanaf een SSD en alle grote library's op de HDD. Volledig SSD is echt veel te duur, maar met een SSD maak je wel performance winst. Denk ik althans.
Ik zou mijn MBP best willen voorzien van een SSD'tje, maar ik heb eigenlijk geen idee of dat echt veel uit zal maken.
Vandaag kreeg ik een foldertje van Dixons (APR) binnen waarin staat: De nieuwste MacBooks! 'Dafuq?' dacht ik, maar betekent dit dat de echte nieuwe nog wel even worden uitgesteld (het ging hier duidelijk om late 2011 modellen) of wil Dixons gewoon 'stoer' doen?
Grillmeister
Marketingtechnisch klopt het toch? De late 2011 Macbooks zijn nog steeds de nieuwste.
Maar als er de komende week nieuwe komen en die folder nog niet 'verouderd' is dan zou het niet meer kloppen en daarom vermoed ik dat er geen nieuwe komen de aankomende wekenAquaSheep schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:18:
Marketingtechnisch klopt het toch? De late 2011 Macbooks zijn nog steeds de nieuwste.
Grillmeister
Net alsof Dixons al precies weet wanneer er nieuwe komen. De actie moet je meer zien als opruiming van oude modellen. Het is bijna altijd juist zo dat vlak voor introductie van nieuwe modellen de oude modellen bij Dixons en V&D met een kleine korting verkocht worden.RoofTurkey schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 19:27:
[...]
Maar als er de komende week nieuwe komen en die folder nog niet 'verouderd' is dan zou het niet meer kloppen en daarom vermoed ik dat er geen nieuwe komen de aankomende weken
Is het zelfde als de Saturn actie die momenteel loopt, wordt ook geroepen dat de nieuwste techniek altijd het lekkerste/beste werkt. Krijg een beetje een idee dat de grote ketens opruiming houden omdat er een op hand zijnde CPU upgrade aan zit te komen voor Apple systemen.RoofTurkey schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 18:57:
Vandaag kreeg ik een foldertje van Dixons (APR) binnen waarin staat: De nieuwste MacBooks! 'Dafuq?' dacht ik, maar betekent dit dat de echte nieuwe nog wel even worden uitgesteld (het ging hier duidelijk om late 2011 modellen) of wil Dixons gewoon 'stoer' doen?
Actie bij Saturn is momenteel wel interessant overigens. 100 euro korting op alle MacBooks, Mac Mini's en iMac's
Ik ben al een hele tijd aan het wachten/sparen voor een nieuwe Macbook. Vorig jaar neigde ik erg naar de Air, maar dat was meer vanwege de tekortkomingen van de 13" Pro versie dan omdat ik de Air zo'n geweldig apparaat vind.
De 13" Pro van 2011 was voor mij geen optie vanwege:
De 2012 (13") Pro is in mijn ogen dan ook een combinatie van de twee huidige modellen, met een hogere resolutie (op zijn minst gelijk aan de Air, 1440x900 dus), minder gewicht, een SSD (of hybrid), upgradebaar RAM geheugen en harde schijf...
Ook zou het leuk zijn als ze aan de kleine dingen blijven denken, zoals dat de laptop met één hand te openen is. En de batterij indicator niet te vergeten, die vind ik erg leuk.
EDIT (offtopic)
De 13" Pro van 2011 was voor mij geen optie vanwege:
- Lage resolutie (1280x800 is écht te weinig, ik wil er niet op achteruitgaan)
- Het gewicht is nog vrij hoog voor een 13" laptop. Zo licht als de Air hoeft van mij niet, maar 1,5Kg lijkt mij meer dan genoeg
- Dankzij de HDD wordt de Pro gewoon geowned door de Air, wat niet de bedoeling is van een 'Pro' lijn, lijkt me. Een high-end laptop is in mijn ogen op zijn minst voorzien van een hybride set up met een SSD voor het OS en een HDD voor data.
De 2012 (13") Pro is in mijn ogen dan ook een combinatie van de twee huidige modellen, met een hogere resolutie (op zijn minst gelijk aan de Air, 1440x900 dus), minder gewicht, een SSD (of hybrid), upgradebaar RAM geheugen en harde schijf...
Ook zou het leuk zijn als ze aan de kleine dingen blijven denken, zoals dat de laptop met één hand te openen is. En de batterij indicator niet te vergeten, die vind ik erg leuk.
EDIT (offtopic)
100 euro korting op een Mini? Dat is vrij voordelig! Zelfs goedkoper dan wanneer ik het via de TU Delft koopSpoekGTi schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:10:
[...]
Actie bij Saturn is momenteel wel interessant overigens. 100 euro korting op alle MacBooks, Mac Mini's en iMac's
[ Voor 12% gewijzigd door Muchachooo op 25-04-2012 10:24 ]
Ik zit ook met smart te wachten op een refresh van de Air.
Ik wil voor mij zelf graag het volgende erin hebben: (Tim Cook, leest u even mee)
13.3 inch non-gloss panel met het liefst een resolutie van 1920x1080 (is mogelijk kijk naar de iPad)
8GB intern memory model (ram kost echt geen fluit meer)
256GB SSD
En dan uiteraard voor de prijs van het 4GB, 256GB model van nu
Voor de rest voldoet de Air nu al aan mijn wensen maar bovenstaand zou ik een pre vinden en dan ga ik er zeker 1 halen. Ik zit momenteel alleen te wachten op welke nieuwe CPU er in gaat standaard en welke er in kan als optie.
Ik wil voor mij zelf graag het volgende erin hebben: (Tim Cook, leest u even mee)
13.3 inch non-gloss panel met het liefst een resolutie van 1920x1080 (is mogelijk kijk naar de iPad)
8GB intern memory model (ram kost echt geen fluit meer)
256GB SSD
En dan uiteraard voor de prijs van het 4GB, 256GB model van nu
Voor de rest voldoet de Air nu al aan mijn wensen maar bovenstaand zou ik een pre vinden en dan ga ik er zeker 1 halen. Ik zit momenteel alleen te wachten op welke nieuwe CPU er in gaat standaard en welke er in kan als optie.
"officieel" moeten wij de prijzen v/d Apple Store aanhouden, maar over het algemeen is er bij dingen als HDD of RAM upgrades wel wat te regelen met de prijs. Bij bv. MacBook Pro's en iMacs, Mini, Pro kan RAM geheugen gewoon in de winkel vervangen worden, waardoor dat vaak goedkoper aangeboden wordt dan de online store.RoofTurkey schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:34:
[...]
Het probleem zit hem bij de Build to Order modellen. CPU vervangen, iMacs met grotere HDD etc, moeten gewoon van Apple of de distributiecentra komen en die vragen de prijs die Apple ook op de website vraagt, vandaar dat daar niks mee gedaan kan worden.
Dus dat heeft niks met de 'normale' mens bij de neus nemen te maken. Sterker nog, ik ben daar zelfs erg op tegen. Mijn filosofie is eerder om de klant een laptop te verkopen die bij hem past dan de duurste. Dus als de klant beter een 13" kan gebruiken, maar interesse toont voor een 15" zal ik daar ook naar sturen, ook al levert die 15" 600 euro meer op. Klanttevredenheid en -binding is veel belangrijker dan short-term profit. Tevreden klanten komen terug, ontevreden klanten niet!
Met betrekking tot nieuwe MacBooks, zelfs APR's weten dus niet wanneer die komen. Het is zelfs zo erg dat we een keer een levering kregen met dozen die artikelcode's hadden die we niet kenden. Maken we ze open, blijkt er een nieuwe serie witte MacBooks in te zitten.
De desktop Ivy Bridge is nu overigens uit, dus ik verwacht op de korte termijn wel nieuwe iMacs, MBP's laten denk ik nog tot juni/juli op zich wachten.
Het punt is dat je de hele dag naar het scherm moet kijken, maar niemand eigenlijk op het scherm let wanneer ze een product kopen. Aantal pixels misschien, maar kijkhoeken en kleur weergave wordt nauwelijks op gelet.RoofTurkey schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:34:
[...]
Volgens mij was het ook meer een woordgrap, als in: Je kijkt juist wel naar je scherm, want anders zie je niet wat je aan het doen bent op je laptop
1920x1200 is veel fijner, meer verticale werkruimte. Maar het kan in ieder geval:SpoekGTi schreef op woensdag 25 april 2012 @ 11:05:
http://www.theverge.com/2...enbook-prime-announcement...matte 1920 x 1080 IPS displays on both the 13.3-inch and 11.6-inch models
Op 11 juni is het 2012 Worldwide Developers Conference. Denk toch echt dat daar de nieuwe Mac-lijn (zowel iMac als MBP (en wellicht 15" MBA?)) worden aangekondigd.
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Ik denk dat je bedoeld gepresenteerd. Aangekondigd zijn ze al toch?Conscience NL schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:23:
Op 11 juni is het 2012 Worldwide Developers Conference. Denk toch echt dat daar de nieuwe Mac-lijn (zowel iMac als MBP (en wellicht 15" MBA?)) worden aangekondigd.
Nee hoor, er is nog helemaal niks bekend over de nieuwe MacBooks. Het zijn alleen nog maar geruchten en er is dus nog niks officieel aangekondigd.Zygivt schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:56:
[...]
Ik denk dat je bedoeld gepresenteerd. Aangekondigd zijn ze al toch?
Ik verwacht de aankondiging ook op WWDC. is nog wel 1,5 maand weg maar de mobile Ivy Bridge processoren zijn dan ook nog niet verkrijgbaar.
De Ivy Bridge quad-core mobile CPU's worden gelanceerd op 29 april.. Wij hebben woensdag al een HP DV7 binnengekregen met de nieuwe i7-3610QM.. (http://browse.geekbench.ca/geekbench2/628445)RobbieB schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:59:
Ik verwacht de aankondiging ook op WWDC. is nog wel 1,5 maand weg maar de mobile Ivy Bridge processoren zijn dan ook nog niet verkrijgbaar.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
8-10%, aldus de directeur van de icentre in een interview met elsevier. tuurlijk, ipad zal waarschijnlijk wat minder zijn, apple care wat meer, accessoires wat meer.Brm-G schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:08:
[...]
ik vraag me al tijden af wat die marges nu daadwerkelijk zijn? waar moet je aan denken bij macs en iPad (de basismodellen) 2/3%?
Dat zijn nog redelijke marges. Dacht dat het kleiner was. Al is 8-10% nog altijd weinig natuurlijk, daar moet je immers nog de hele winkel van draaiende proberen te houden.thijszor schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:20:
[...]
8-10%, aldus de directeur van de icentre in een interview met elsevier. tuurlijk, ipad zal waarschijnlijk wat minder zijn, apple care wat meer, accessoires wat meer.
Een reseller krijgt meer korting naar mate ze meer produkten verkopen. (Op die manier is het voor kleine winkels erg lastig om te opereren).
Ik wil nu wel eens wat weten over de nieuwe case design
ik hoop op een stoere kleur zoals titanium
Ik wil nu wel eens wat weten over de nieuwe case design
ICT & Reizen
Hoorde laatst iets geks.
Meerdere mensen op het werk spraken over een touchscreen.
Weet niet of het al voorbij is gekomen in dit topic.
Maar zou dat handig zijn zonder dat je hem kan draaien?
Lijkt me niet toch ik zou me dat niet voor kunnen stellen dat ik daar ook echt wat mee ga doen.
Lijkt me niet toch ik zou me dat niet voor kunnen stellen dat ik daar ook echt wat mee ga doen.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
op de achterkant van het lid? Lijkt me leuk. Kun je hem als tab en als laptop gebruiken, maar dan mag je flink in de buidel gaan tasen ;-)djkavaa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:29:
Hoorde laatst iets geks.
Verwijderd
Misschien hadden ze het erover dat de Trackpad de volledige breedte van je laptop inneemt?djkavaa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:29:
Hoorde laatst iets geks.
Als de MBP aanpassingen zou krijgen, zou dan de prijs gewoon hetzelfde blijven? Of zou die omhoog gaan?
Meestal krijg je het nieuwe product voor dezelfde/huidige prijs. Tenzij ze natuurlijk een nieuw soort product op de markt brengen. Upgraden ze de inhoud van bijvoorbeeld de 15 inch macbook pro dan zul je die kunnen kopen voor de huidige prijs. De oude modellen zullen vervolgens weer iets goedkoper worden.
Dit is natuurlijk geen garantie, want apple heeft natuurlijk het laatste woord.
Dit is natuurlijk geen garantie, want apple heeft natuurlijk het laatste woord.
Hopelijk is dat allemaal zo'n beetje waar wat in die link staat..AquaSheep schreef op maandag 14 mei 2012 @ 15:03:
Dat ze de nieuwe MBP maar snel releasen.![]()
http://9to5mac.com/2012/0...n-and-super-fast-usb-3-3/
Mensen meteen zeuren van ja, hoe sluit ik dan een ACD aan want ze zitten allebei aan een andere kant.. Terwijl een MBA dit ook heeft. En geen ethernetpoort, nou simpele oplossing, ethernet naar usb, net zoals de MBA. Hopelijk een standaard SSD'tje erin.. En dat je uiteraard zelf kunt upgraden
Jammer geen slimdrive meer.. Maar zie wel de mogelijkheid om 2 monitoren aan te sluiten (thunderbolt 2 dvi).
Hoezo een superdrive erin terwijl je die er ook gewoon los bij kunt krijgen en heeel wat ruimte bespaart?LightStar schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:06:
Jammer geen slimdrive meer.. Maar zie wel de mogelijkheid om 2 monitoren aan te sluiten (thunderbolt 2 dvi).
Superdrive eruit hdd/ssd er initsFuzeh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 19:11:
[...]
Hoezo een superdrive erin terwijl je die er ook gewoon los bij kunt krijgen en heeel wat ruimte bespaart?
En toch vind ik persoonlijk dat een ethernetport er nog wel bij hoort. Er zijn volgens mij genoeg bedrijven die een wifi netwerk te vatbaar vinden voor wardriving.itsFuzeh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:22:
[...]
Hopelijk is dat allemaal zo'n beetje waar wat in die link staat..
Mensen meteen zeuren van ja, hoe sluit ik dan een ACD aan want ze zitten allebei aan een andere kant.. Terwijl een MBA dit ook heeft. En geen ethernetpoort, nou simpele oplossing, ethernet naar usb, net zoals de MBA. Hopelijk een standaard SSD'tje erin.. En dat je uiteraard zelf kunt upgraden
maar misschien heb je gelijk en voldoet een ethernet naar usb al genoeg voor een hoop gebruikers.
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Op macrumors.com staat dat de macbooks 11 juni aangekondigd worden op het Apple's Worldwide Developers Conference. Ze zullen beschikken over een ssd en een retina scherm.
linkje: http://www.macrumors.com/...nner-macbook-pro-at-wwdc/
linkje: http://www.macrumors.com/...nner-macbook-pro-at-wwdc/
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Dat ze razendsnel worden lijkt me een gegeven. Ik ben bezig met een uprgade naar een i5 modelletje nu (ipv Core 2 Duo) en ik denk dat dat al een groot verschil wordt (voor wat ik doe, namelijk fotobewerking).
Over een jaartje ga ik wel weer upgraden, als iedereen z'n 'oude' modelletjes weer van de hand doet voor een zacht prijsje.
Over een jaartje ga ik wel weer upgraden, als iedereen z'n 'oude' modelletjes weer van de hand doet voor een zacht prijsje.
Ik denk superdrive eruit, meer batterij erin.
Ik vrees voor de conventionele hd. Retina displays vereisen grafische kracht, dus meer batterij.
Voor mij is 128gb flash geheugen voldoende. USB3 ext hdtje is prima!
Laten we hopen dat ze er een losse ssd in stoppen, zal zelf niet genoeg hebben aan 128GB...mikevdzanden schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:08:
[...]
Ik denk superdrive eruit, meer batterij erin.
Ik vrees voor de conventionele hd. Retina displays vereisen grafische kracht, dus meer batterij.
Voor mij is 128gb flash geheugen voldoende. USB3 ext hdtje is prima!
Ik denk dat de pro standaard 256 gaat krijgen als er uberhaupt een ssd in komt.LightStar schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:18:
[...]
Laten we hopen dat ze er een losse ssd in stoppen, zal zelf niet genoeg hebben aan 128GB...
256GB standaard? Echt niet. Dan gaan de MBP's veel te duur worden in vergelijking met nu. Ik verwacht een kleine SSD (om te booten, OSX op te zetten en nog wat kleine software) icm met een HDD.
Ik heb nu een MBA met 128GB SSD maar merk dat ik toch wat schijfruimte te kort kom. Ik zou bovenstaande optie dus graag zien. Ben voor de air gegaan omdat ik de extra poorten van de MBP niet nodig had en de resolutie van de Air veel handiger is.
Ik heb nu een MBA met 128GB SSD maar merk dat ik toch wat schijfruimte te kort kom. Ik zou bovenstaande optie dus graag zien. Ben voor de air gegaan omdat ik de extra poorten van de MBP niet nodig had en de resolutie van de Air veel handiger is.
uiteraard komt er een SSD in, lijkt me wel redelijk zekerheid. En voor de pro serie lijkt het me ook erg aannemelijk dat dit een 256 wordt en niet verwisselbaar zonder fixit. 
Wellicht dat ze op de apple strategie blijven zitten dat het standaard relatief wel betaalbaar is maar dat het vel over je oren wordt getrokken als je een grotere wil.
Wellicht dat ze op de apple strategie blijven zitten dat het standaard relatief wel betaalbaar is maar dat het vel over je oren wordt getrokken als je een grotere wil.
Ik denk persoonlijk ook dat de ethernetpoort gaat verdwijnen, maar niks is zeker aangezien de getoonde afbeeldingen slechts mock-ups zijn en dus geen afbeelding van de werkelijke macbook pro'sUnderworld schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:00:
[...]
En toch vind ik persoonlijk dat een ethernetport er nog wel bij hoort. Er zijn volgens mij genoeg bedrijven die een wifi netwerk te vatbaar vinden voor wardriving.
maar misschien heb je gelijk en voldoet een ethernet naar usb al genoeg voor een hoop gebruikers.
De ethernet poort en de superdrive zijn eigelijk de enige 2 dingen die de behuizing "verplichten" zo dik te zijn. Haal die 2 weg en je kan veel dunnere behuizing maken
.
gewoon nee.
Persoonlijk hecht ik niet zo veel waarde aan hoe dun of dik mijn laptop is, maar meer aan dingen zoals batterijduur en dergelijke. Je kan ook een mooi design maken met dezelfde dikte als die de Macbook Pro's nu hebben. Echter gaat dit natuurlijk puur om de nummertjes, want dat is toch waar de gemiddelde consument naar kijkt denk ik.
Toch kijk ik heel erg uit naar de lancering van deze Macbook Pro's, ik ben namelijk van plan om mijn eerste Apple machine deze zomer aan te schaffen en dat gaat dus zeer waarschijnlijk een van deze nieuwe Macbooks worden
Toch kijk ik heel erg uit naar de lancering van deze Macbook Pro's, ik ben namelijk van plan om mijn eerste Apple machine deze zomer aan te schaffen en dat gaat dus zeer waarschijnlijk een van deze nieuwe Macbooks worden
Het gaat er om wat verkoopt en dat is In ieder geval geen dikke laptop meer in de toekomst.