Harddisk laptop aansluiten op pc?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425572

Topicstarter
Ik heb een zeer beperkte kennis wat betreft dit soort zaken en vandaar ook dat ik met dit probleem vastloop.

Een maat van mij had een paar weken terug wat oude info van zijn laptop op zijn pc gezet door zijn harddisk van zijn laptop aan te sluiten op zijn pc. Ik zag en keek hoe hij het deed, piece of cake, althans dat leek het.

Nu is eergister mijn laptop helaas kapot gegaan en moet ik broodnodig wat info overzetten van de harddisk van mijn laptop naar mijn pc. Helaas kwam ik net echter tot de conclusie dat mijn pc er totaal anders van binnen uit ziet als de pc die ik bij die vriend van mij zag.

Ik heb geen idee of ik uberhaupt mijn harddisk van mijn laptop hier wel op kan aansluiten, en zo ja, hoe het dan moet.

Waar ik vooral tegen aanloop is dat in vanuit het moederboard nergens een dergelijke ingang zie die in de harde schijf van mijn laptop kan. De plugs zijn totaal anders. Mijn grote vrees is dat mijn pc dusdanig 'oud' is dat het inderdaad niet mogelijk is. PC komt uit 2008 en laptop is uit 2011.Sowieso zie ik op mijn moederboard maar één optie voor een ATA datacable en die is al bezet door mijn harddisk van de PC zelf uiteraard.

Misschien denk ik ook wel geheel verkeerd hierin, zoals gezegd, mijn kennis van dit alles is nihiel, ik wil enkel een aantal bestanden van de harddisk van mijn (inmiddels kapotte laptop) op mijn pc krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het een moderne notebook is zit er een SATAschijf in, die kun je gewoon aansluiten op je systeem, als die ook een SATApoort heeft, maar een systeem van 4 jaar oud moet die onderhand wel aan boord hebben.

Geef eens specs van je hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

En zoniet, aan 1 PATA poort kan je altijd 2 schijven aansluiten. Rekening houdend dat vroeger, toen SATA nog niet aanwezig was, er vrijwel altijd 2 PATA poorten beschikbaar waren, kan je dus in totaal 4 schijven, inclusief CD/DVD drives, aansluiten.

Kortweg: je zal er waarschijnlijk wel komen, maar we hebben meer informatie over ja hardware nodig om je te kunnen helpen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
HP-Pavilion
AMD Phenom(tm) 9500 Quad-Core Processor
NVIDIA GeForce 8500 GT
4,5 GB ram 2,2 GHz

Dit bedoel je toch?

En dat zou erg mooi zijn, maar ik heb dus geen idee hoe dat ding op mijn pc aan te sluiten. Heb al even in de kast gekeken maar zie nergens nog een plug voor voeding die passend is aan mijn harde schijf.

Als voorbeeld, in mijn pc hangen een paar van die plugs zoals in deze afbeeld die vier rechtse (met witte kop en vier stuts zeg maar) terwijl de harde schijf van mijn laptop echt een L vormige plug vergt zoals die zwarte dunne ernaast. Die zit echter al in de harde schijf van mijn PC.

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f87f0944db7f/4f87f0944990e-1115213829.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:21
Je kan dit ook prima doen met een zgn HDD dock via je USB port.

Harddisk Dockingstations

[ Voor 3% gewijzigd door Ryan_ op 13-04-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:23:
HP-Pavilion
AMD Phenom(tm) 9500 Quad-Core Processor
NVIDIA GeForce 8500 GT
4,5 GB ram 2,2 GHz

Dit bedoel je toch?

En dat zou erg mooi zijn, maar ik heb dus geen idee hoe dat ding op mijn pc aan te sluiten. Heb al even in de kast gekeken maar zie nergens nog een plug voor voeding die passend is aan mijn harde schijf.

Als voorbeeld, in mijn pc hangen een paar van die plugs zoals in deze afbeeld die vier rechtse (met witte kop en vier stuts zeg maar) terwijl de harde schijf van mijn laptop echt een L vormige plug vergt zoals die zwarte dunne ernaast. Die zit echter al in de harde schijf van mijn PC.

[afbeelding]
Maar je hebt toch wel meer dan 1 Satapower aansluiting op die voeding zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:41

Garyu

WW

Maak eens een fotootje van die aansluitingen op de HDD, dan weten we meteen wat er aan de hand is.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

Dan heb je alvast een SATA schijf. Heb je echt zo maar 1 zwarte aansluiting? Kijk eens goed rond, ongebruikte zitten soms wat verstopt en bij elkaar gebonden door snelbindertjes.

In het ergeste geval moet je even naar de computer winkel lopen en een verloopje aanschaffen van MOLEX naar SATA
Ryan_ schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:27:

Harddisk Dockingstations
Ja, dat gaat ook, maar voor een 1 malige aansluiting is dat wat weggesmeten geld.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blijkbaar dus niet. Er is serieus maar in zo'n plug in de hele pc en die zit al in de harddisk van de pc zelf.
Ryan_ schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:27:

Harddisk Dockingstations
Hé vet. En dan moet ik m'n usb daarin doen en vervolgens de docking aansluiten op mijn gewone USB port van mijn pc, thats all? Nice :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Garyu schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:30:
Maak eens een fotootje van die aansluitingen op de HDD, dan weten we meteen wat er aan de hand is.
Ik gok: 44 pins aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://bixnet.net/images/NBHD-IDE-Connector.jpg

Mijn advies: neem een USB-behuizing, hang de disk daarin, maak een backup, en gebruik de disk daarna gewoon als externe disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Oplossing:
Neem deze externe dock, past alles op qua aansluitingen en werkt via USB
http://www.alternate.nl/h...behoren&l3=Dockingstation

zowel SATA als IDE, voor laptop hardeschijven en de gewone grote uitvoeringen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 13-04-2012 11:36 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:31:
[...]
Hé vet. En dan moet ik m'n usb daarin doen en vervolgens de docking aansluiten op mijn gewone USB port van mijn pc, thats all? Nice :)
Yep, en dan je HDD in de dock plaatsen. Piece of cake :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:29
http://www.kabeltje.com/sata-power-cable-p-685.html
Ik denk dat dit is wat je zoekt. Als je niet een heel dock wilt kopen. (en je heb natuurlijk ook een losse sata kabel nodig)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ryan_ schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:32:
[...]

Yep, en dan je HDD in de dock plaatsen. Piece of cake :)
Wel even opletten of je een PATA- of een SATA-dock moet kopen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:31:
[...]

Ik gok: 44 pins aansluiting:
[afbeelding]

Mijn advies: neem een USB-behuizing, hang de disk daarin, maak een backup, en gebruik de disk daarna gewoon als externe disk.
Neen, hij heeft een SATA power connector nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Sluit de dock aan op je PC, USB kabeltje zit erbij. Adapter in het stopcontact. Pak het kabeltje dat op je harddisk past en prik hem in de betreffende aansluiting op je dock. Manual zit erbij met een duidelijke uitleg hoe en wat.
Vervolgens zie je in windows dat hij een externe opslag heeft gevonden, via explorer kan je al je bestanden zien, bewerken, wissen en kopieeren ;)
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:31:
Blijkbaar dus niet. Er is serieus maar in zo'n plug in de hele pc en die zit al in de harddisk van de pc zelf.

[...]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
Garyu schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:32:
[...]

Uiteraard ;) Sommige modellen hebben trouwens ook beide aansluitingen alleen ben je dan net iets duurder uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

De reden dat je maar één SATA powerconnector hebt is waarschijnlijk omdat je een kant en klare PC hebt gekocht. Veel van die computers wordt slechts uitgerust met wat nodig is voor de PC die je koopt; voedingskabels, poorten op het moederbord, etc.

Zoals hierboven gezegd wordt, kijk of je een kabeltje kan kopen waardoor je harde schijf aan een USB poort kan hangen. Als je in de buurt van utrecht woont kun je de mijne wel lenen. Kopen voor één keer is ook zonde. Als je dar gebruik van wilt maken moet je even een DM sturen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Big Womly schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:33:
[...]

Neen, hij heeft een SATA power connector nodig.
Nou in principe is zo'n dock dan wel handig, zo kan ik ook mijn harddisk van mijn 'overleden' laptop als back-up schijf gebruiken :). Zou misschien ook kunnen met een SATA power connector maar ik blijf het liefst uit een pc als mogelijk :'), veel te bang dat ik iets mol.

Bovendien zag ik dus ook in het moederboard totaal geen extra ruimte meer, geen andere SATA port.
Garyu schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:32:
[...]

En hoe kom ik daar achter?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 425572 op 13-04-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly

Big Womly

Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:37:
Nou in principe is zo'n dock dan wel handig, zo kan ik ook mijn harddisk van mijn 'overleden' laptop als back-up schijf gebruiken :). Zou misschien ook kunnen met een SATA power connector maar ik blijf het liefst uit een pc als mogelijk :'), veel te bang dat ik iets mol.

Bovendien zag ik dus ook in het moederboard totaal geen extra ruimte meer, geen andere SATA port.
Docking gaat evengoed werken hoor, mijn punt was alleen: vermits je een SATA power connector nodig hebt zal je geen IDE (PATA) 44pins connector aan je harde schijf hebben.
Kijk en vergelijk. En moest je toch PATA/IDE hebben, kijk even na welke grootte je hebt. 2,5" schijven hebben een andere aansluiting dan 3,5"

2,5"
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopparts101.com/wp-content/uploads/2008/12/sata-ide-laptop-hard-drive.jpg

3,5"
Afbeeldingslocatie: http://zone.ni.com/cms/images/devzone/tut/SATA%20vs%20PATA.png

[ Voor 14% gewijzigd door Big Womly op 13-04-2012 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je bedoeld dan uiteraard de schijf die in de docking moet?

Dat is een SATA schijf(je) dunkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om maar even heel zeker te zijn, even foto's genomen van de schijf

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f87f7729dbfb/4f87f77294778-1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f87f77458e34/4f87f77456eb8-2.png

SATA neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:53:
Om maar even heel zeker te zijn, even foto's genomen van de schijf

[afbeelding]

[afbeelding]

SATA neem ik aan?
Jep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Top! :)

Laatste vraag: laptop was dus kapot. Hoe weet ik nu eigenlijk zeker of mijn harddisk (uit die laptop) nog wel werkt? :').

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 425572 op 13-04-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 22:29
aansluiten op de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja daar ben ik dus mee bezig, maar daar wil ik zo eerst even een docking voor kopen. Ach, als hij kapot is, heel kut, maar so be it, ik wil sowieso toch vaker gaan back-up'en nu en dan kan ik altijd een andere harddisk in de dock kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Testen op je PC en evt kijken naar de SMARTgegevens. Maar meestal is het zo dat als het ding niet eerder problemen heeft gegeven en de notebook niet compleet doorgebrand is het waarschijnlijk nu ook nog wel zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat een anti-climax dit .. :/ :/

Dock aangeschaft, SATA, verkoper zelfs nog om advies gevraagd, probleem uitgelegd. Thuis nu, alle dingen ingeschakeld, herstart en als ik naar de eigenschappen van de schijf ga ...

Dit is em neem ik aan (Lokale schijf : F):

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f880aa71f37b/4f880aa71c888-v1.png

Krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f880aaacc064/4f880aaaca50a-v2.png

Terwijl er 640GB op zou moeten zitten.

En als ik hem rechtstreeks probeer te openen krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f880aae9a69d/4f880aae99af7-v3.png

Kortom, harddisk is dus toch zonder enige aanleiding naar de tering gegaan? :/. Wat kut zeg ;w.

Gek genoeg herkend hij em wel bij apparaatbeheer, Hitachi staat er gewoon. Maar er in kom ik er niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 425572 op 13-04-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als de schijf verder nog werkt dan lijkt het me dat enkel je filesystem een beetje de weg kwijt is.

Neem Thematopic: Datarecovery nog eens door (en daarna: Thematopic: Backups als je nu belangrijke data kwijt bent hierdoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:17:

Terwijl er 640GB op zou moeten zitten.
Uh, op jouw foto gaat het toch om een 500 GB harddisk?

Wat het probleem niet minder vervelend maakt trouwens :(

Verder zoals TERW_DAN al aangaf, kijk wat dat Data recovery-topic voor je kan doen qua tips & trucs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Waar baseer je eigenlijk op dat je laptop kapot is? Want als je harddisk stuk is, zou de rest best eens kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Met RemcoDelft, en daarbij: je zou eens een linux live-cdtje kunnen draaien om te kijken of die je schijf wel kan lezen.

En om nog maar even een cliché aan te halen.. Je backup is slechts zo goed als de hoeveelheid kopieën die je ervan hebt. Als de data belangrijk is dien je een backup te hebben, uit je verhaal komt dat nergens naar voren, dus dat is iets waar je ook even over moet gaan denken.

[ Voor 53% gewijzigd door Pixeltje op 13-04-2012 13:56 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:52:
Waar baseer je eigenlijk op dat je laptop kapot is? Want als je harddisk stuk is, zou de rest best eens kunnen werken.
Dat zat ik ook net te denken - als de HDD dood is, dan start de laptop natuurlijk niet meer op. Maar met een nieuwe HDD zou dat best wel eens gewoon kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Start HDTune even en kijk op de Health tab naar de SMART info en post deze hier. Met die info kan ik je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:47:
[...]

Uh, op jouw foto gaat het toch om een 500 GB harddisk?

Wat het probleem niet minder vervelend maakt trouwens :(

Verder zoals TERW_DAN al aangaf, kijk wat dat Data recovery-topic voor je kan doen qua tips & trucs.
500 inderdaad, klopt my bad ;)

Heb nu GetDataBack gedownload for FAT (ik weet niet eens wat een FAT is maar dat terzijde). Die zegt nog wel 466GB op de schijf te kunnen vinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f8814cfd38d4/4f8814cfd060e-v4.png

Heb ook TestDisk gedownload, maar dat gaat mij gewoon al te boven, dan ben ik bang dat ik verkeerde zaken ga doen en straks echt iets kapot maak.
TERW_DAN schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:28:
Als de schijf verder nog werkt dan lijkt het me dat enkel je filesystem een beetje de weg kwijt is.

Neem Thematopic: Datarecovery nog eens door (en daarna: Thematopic: Backups als je nu belangrijke data kwijt bent hierdoor).
Alright. Nuttige info, thanks. Veel termen weet ik echt minimaal iets van af.
Garyu schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 13:52:
[...]

Dat zat ik ook net te denken - als de HDD dood is, dan start de laptop natuurlijk niet meer op. Maar met een nieuwe HDD zou dat best wel eens gewoon kunnen werken.
Laptop starte nog wel op, in een bepaalde modus die enkel aangaf 'bestanden laden' en meer deed hij niet. Wat je ook probeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:00:

Heb nu GetDataBack gedownload for FAT (ik weet niet eens wat een FAT is maar dat terzijde). Die zegt nog wel 466GB op de schijf te kunnen vinden:

[afbeelding]
FAT slaat op het soort filesystem; aangezien je een recente laptop hebt, vermoed ik echter dat de harddisk ingedeeld was met het NTFS-bestandsysteem (althans, voor het deel waar je gegevens op staan, het deel met de herstelsoftware oftewel de herstelpartitie is vaak nog wel FAT32).

Ik denk dus dat je beter de NTFS-variant van GetDataBack kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Done, thanks. Eerst een error:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f881d146f326/4f881d146c446-error.png

Maar ik ging door en nu dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4f881d17e2a25/4f881d17ddfec-wtf.png

Allemaal bestanden van m'n oude laptop :D _/-\o_ . Hoe krijg ik die nu weer terug? Bedoel ik kan dat programma wel kopen, maar hoe groot is dan de kans dat ik ze daadwerkelijk terug krijg? Als uiteindelijk meer dan de helft beschadigd is ga ik daar geen geld voor uittrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 425572 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:34:
Allemaal bestanden van m'n oude laptop :D _/-\o_ . Hoe krijg ik die nu weer terug? Bedoel ik kan dat programma wel kopen, maar hoe groot is dan de kans dat ik ze daadwerkelijk terug krijg? Als uiteindelijk meer dan de helft beschadigd is ga ik daar geen geld voor uittrekken.
Je kunt er een paar steekproefsgewijs proberen te openen, dat GetDataBack kan bepaalde bestandstypen wel aan (zo uit m'n hoofd o.a. afbeeldingen en tekstfiles).
En je kunt kijken of de bestandsgrootte een beetje klopt (bijv. een foto van digitale camera zal vaak iets 1 tot 3 MB zijn, als er 0 bytes achter staat, is het een defecte).

Natuurlijk geeft dat geen 100% garantie dat dan alles werkt, maar hey, niet geschoten, altijd mis ;)

[ Voor 11% gewijzigd door 3dfx op 13-04-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iann, nogmaals: je hebt NIET de SMART info gecontroleerd voordat je gaat recoveren! Je hebt hoogstwaarschijnlijk bad sectors (Current Pending Sector in de SMART output). Ik raad je sterk aan eerst de SMART veilig te stellen en daarna pas aan recovery te beginnen. Bovendien maar 10 seconden werk.

Doordat GetDataBack de pending sectoren niet kan lezen, heb je ook minder goede recoveryresultaten. Het beste is om eerst de bad sectors te corrigeren ofwel met speciale software ofwel met commerciële software zoals SpinRite. Pas daarna recovery proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:43:
Iann, nogmaals: je hebt NIET de SMART info gecontroleerd voordat je gaat recoveren! Je hebt hoogstwaarschijnlijk bad sectors (Current Pending Sector in de SMART output). Ik raad je sterk aan eerst de SMART veilig te stellen en daarna pas aan recovery te beginnen. Bovendien maar 10 seconden werk.

Doordat GetDataBack de pending sectoren niet kan lezen, heb je ook minder goede recoveryresultaten. Het beste is om eerst de bad sectors te corrigeren ofwel met speciale software ofwel met commerciële software zoals SpinRite. Pas daarna recovery proberen.
Zelf zou ik nu eerst een recovery uitvoeren, iedere aanvullende handeling (corrigeren pending sectors, Spinrite etc.) maakt volgens mij de kans op permanent falen alleen maar groter.

Vergeet ook niet dat de TS niet de meest ervaren computeraar is (no offence hoop ik ;)), dus "experimenteren" met programma's die daadwerkelijk iets aan de harddisk (kunnen) wijzigen, brengt ook een extra risico met zich mee.
Een verkeerd knopje is immers zo ingedrukt als je de termen/taal nog niet zo goed kent.
GetDataBack leest alleen maar, je past er (in principe) niets mee aan.

Als je na die eerste recovery nog bestanden mist, zou ik pas de problemen/oorzaken gaan onderzoeken en voor zover mogelijk, herstellen/camoufleren voor een 2e recovery-run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, dat is geheel correct. Ik ben gewoon een n00b als het op dit soort dingen aankomt :).

Anyway, ik heb het programma'tje even snel 'gekocht'. En de bestanden van mijn scriptie zijn nog onaangetast! Heb ze meteen in veiligheid gebracht :D. Super dit! Wel een leerrijke les overigens, want in die dock die nu heb gekocht koop ik binnenkort een nieuwe harddisk waarin ik voortaan ga back-up'en.

Bij sommige andere files zoals liedjes geeft ie een error, maar over het algemeen is er nog best wat te redden geloof ik :).

Enorm bedankt voor de hulp hier allen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, kan me heel goed voorstellen dat je je meest belangrijke bestanden direct in veiligheid wilt brengen; daar valt zeker wat voor te zeggen! Aan de andere kant denk ik dat je gewoon last hebt van pending sectors en dat hoeft dus geen situatie te zijn waar je schijf op sterven ligt. Sterker nog, dat is tegenwoordig vrij normaal.

Maar het kan geen kwaad om elk geval een screenshot van de SMART te maken; daarmee verander je niets. Data recoveren kan wel dingen veranderen omdat GetDataBack ook de pending sectoren opvraagt, dan doet de hardeschijf recovery. Dit vertraagt de recovery en zorgt voor onvolledige recovery. Sommige bestanden kunnen corrupt of ontoegankelijk zijn.

Wat je dus denk ik het beste kunt doen nadat je de meest belangrijke bestanden eraf hebt, is de pending sectoren corrigeren met spinrite of Ubuntu Linux met dd (info on request). Nadat je alle pending sectoren hebt gecorrigeerd, kun je opnieuw recovery uitvoeren. Nu zou je recovery sneller en beter moeten werken, met meer bestanden die intact zijn.

Daarna kun je de schijf blijven gebruiken, maar hou de SMART in de gaten. De Current Pending Sector moet altijd op 0 staan (laatste kolom genaamd 'Data' in HDtune, tabblad 'Health'). Als je nog pending sectors hebt na deze tijd, dan zou ik de schijf RMA sturen indien mogelijk.

En zorg voor een backup voortaan. ;)
Pagina: 1