Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Pagina: 1 ... 6 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:07
Zo mijn PC is opnieuw geïnstalleerd met een I7-3770K, voelt inderdaad iets lekkerder aan dan de AMD 1090Tx6, maar daar zat ook al de Crucial M4 128GB SSD in, de Standard temps schommelen rond de 50 graden met prime95, overclocken nog niet gedaan..
Vraag je? met wel tool lezen jullie de temps uit, ik gebruik nu Core Temp099.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
realtemp 3.7 :)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Als hutspot eters onder elkaar, thanks nederakker, zijn er nog speciaale zaken/instellingen bij Intel met Overclocken waar ik op moet letten?, sins Intel286 geen Intel meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik woon hier maar haat hutspot :P ;)

let op je temps.. zoals al vaker in dit topic vermeldt zijn deze jongens erg warm. 75 graden load zou ik aanhouden als max, dit met linX met AVX actief dmv SP1

verder is het gewoon een kwestie van de multiplier verhogen, de bijbehorende Vcore vinden en als je het wilt de energiebesparing aanhouden om in idle enigszins zuinig te draaien

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik vind Hutspot wel lekker eens per jaar ,maar hou niet van hotspots onder de HIS.. :) http://nl.hardware.info/n...oelpasta-bewezen#comments

[ Voor 3% gewijzigd door Habana op 12-05-2012 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 09:05

faust2016

You yes have my shirt

Wat een verschillen met andere pasta er tussen. Gaat iemand hier nog een poging wagen?

Ik weet iig wel dat ik op een nieuwe revisie ga wachten, en als die er niet komt, dan jammer maar helaas.. Geen IB voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:52
Als je de cpu altijd in zijn socket laat zitten zal er niet zo snel iets aan de hand zijn.. maar als je hem er een keer uit wilt halen na deze operatie, of hem wilt verkopen zal dat wat lastiger gaan.. Dan wacht ik persoonlijk liever op of een nieuwe revisie of de volgende generatie, en dan neem ik deze wel voor wat het is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Habana schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 13:26:
Ik vind Hutspot wel lekker eens per jaar ,maar hou niet van hotspots onder de HIS.. :) http://nl.hardware.info/n...oelpasta-bewezen#comments
Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit gedaan hebben. Ik neem aan de IHS daar na weer er op gezet. Ik wil dit best wel doen als het zo veel scheeld maar dan wil ik eerst een goed idee hebben van wat er moet gebeuren. Wil wel proberen de boel heel te houden xD

Het lijkt alsof ze de IHS er af gehaald hebben. Vervolgens schoon maken. Pasta op de core. IHS er los op en dan de cooler monteren en die drukt em vervolgens er tegen aan. Maar de IHS zit dus verder los.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 12-05-2012 18:13 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Met ^^, als dat 20 graden scheelt wil ik dat ook best gaan proberen. Krijg volgende week m'n EKWB pakketje binnen en dan kan ik eens goed aan het klussen gaan. Volgens dit artikel moet het niet heel moeilijk zijn. Enige wat je nodig hebt is een scherp mesje. En idd, ik zou m er wel weer opplakken als de nieuwe koelpasta er weer op zit... Misschien maar eens een spuit met Liquid Ultra bestellen, al zie ik ook berichten dat dat op de lange termijn wel in gaat vreten...

edit: Volgens mij zie ik op 1 van die foto's wel iets van dubbelzijdig plakband zitten... Misschien dat ze m daar weer mee vast gezet hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door DP Kunst op 12-05-2012 18:16 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Is idd dubbelzijdige tape. Als je het bron artikel google-translate kun je het allemaal iets uitgebreider lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
faust2016 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 18:20:
Is idd dubbelzijdige tape. Als je het bron artikel google-translate kun je het allemaal iets uitgebreider lezen ;)
Inderdaad. Hele dunne thermal tape :) ik ga maar eens opzoek. Kijken of het nog dunner kan. Want ik vond de afdruk die zij hadden nog niet echt mooi. Te veel pasta op de plaats waar de core zat. Als je goed contact hebt zit daar weinig. Je zou de binnenkant ook nog kunnen lappen voor beter contact.
En even kijken welke pasta ik ga gebruiken. Ik gebruik nu meestal MX4.

[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 12-05-2012 19:14 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Op You Tube is er een filmpje te zien van iemand die hem eraf sloopt, welliswaar lijkt het wel een beetje op een dolle bouwvakker die aan de slag is, maar met een beetje beleid wel te doen lijkt me.
Maar ik voorzie wel een probleem en dat is het opvullen van de ruimte, van het materiaal dat je verwijderd hebt met het loshalen van de IHS, de IHS zorg wel voor een gelijkmatige drukverdeling, die de CPU klem en de koeler uiteindelijk uitvoerden op de IHS, als de IHS zal gaan bollen mede door de gewicht van de koeler die er aan hangt en de druk van die zelfde CPU klem ben je het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 22:07

sebasss2

Auto fanaat

Ik wacht met spanning af wie hem als eerst gedemonteerd heeft en weer werkend heeft gemonteerd (A)
Ben erg benieuwd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Habana schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 21:00:
Op You Tube is er een filmpje te zien van iemand die hem eraf sloopt, welliswaar lijkt het wel een beetje op een dolle bouwvakker die aan de slag is, maar met een beetje beleid wel te doen lijkt me.
Maar ik voorzie wel een probleem en dat is het opvullen van de ruimte, van het materiaal dat je verwijderd hebt met het loshalen van de IHS, de IHS zorg wel voor een gelijkmatige drukverdeling, die de CPU klem en de koeler uiteindelijk uitvoerden op de IHS, als de IHS zal gaan bollen mede door de gewicht van de koeler die er aan hangt en de druk van die zelfde CPU klem ben je het haasje.
Ik vraag me af of die zo dun in dat hij buigt. Enik vraag me ook af hoeveel er opgevult moet worden. Misschien valt het wel mee maar dat is gewoon meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het niet handiger om helemaal geen IHS meer te gebruiken? Hoe directer, hoe beter, me dunkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 02:09:
Is het niet handiger om helemaal geen IHS meer te gebruiken? Hoe directer, hoe beter, me dunkt.
Ja maar die coolers zijn te zwaar je moet dan heel goed oppassen dat je de core niet beschadicht. Met een waterblok kan het wel. Maar met zo'n grote toren vind ik het wel link moet je hele goede mounting hebben en gelijkmatige druk. Anders krijg je hetzelfde als met de Athlon cpu's (thunderbird, palamino en barton) als je dan een slechte cooler had die op de socket zat en hoog was konden de hoekjes afbreken. Beste was een cooler die gebruik maakte van de 4 gaten in het bord maar dat was toen nog niet zo gebruikelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Astennu schreef op zondag 13 mei 2012 @ 01:32:
[...]
Ik vraag me af of die zo dun in dat hij buigt. Enik vraag me ook af hoeveel er opgevult moet worden. Misschien valt het wel mee maar dat is gewoon meten.
Hopelijk valt het mee, vandaag me voor genomen om de I73770K even lekker aan de tand te voelen, mijn watercooling ed.is weer top, maar :( wat denk je..

Dat heb ik weer, op de GIGABYTE Z68XP-UD4 is de multiplier locked op 39X ism. I7-3770K, hier ga ik met ome Informatique even in gesprek, dit is onacceptabel.
http://www.legitreviews.com/article/1917/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Habana schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:57:
[...]

Hopelijk valt het mee, vandaag me voor genomen om de I73770K even lekker aan de tand te voelen, mijn watercooling ed.is weer top, maar :( wat denk je..

Dat heb ik weer, op de GIGABYTE Z68XP-UD4 is de multiplier locked op 39X ism. I7-3770K, hier ga ik met ome Informatique even in gesprek, dit is onacceptabel.
http://www.legitreviews.com/article/1917/1/
Is dat niet een bios bug? kan me niet voorstellen dat dit opzettelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Geen idee, zoals je in het artikel kan lezen, waren ze daar ook zeer verbaast en anders ik wel, en lijkt erop dat er ook niet spoedig een oplossing voor komt.
Wat een bummer, ik ben nu naar klantenservice van Informatique aan het schrijven voor een oplossing,zal wel lukken met die mannen, om eventueel het bordje om te ruilen voor een MSI Z77A-GD65, is wel een goed bordje dacht ik.
Tenzij ze daar nog inside info hebben van Gigabyte of hun leverancier, dat er SAP alsnog een aangepaste Bios komt, dass was even balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
kijk eens hier:

http://www.hwbot.org/forum/showthread.php?t=15952

dat zijn beta biossen, vanaf februari vermelden ze dat ze IB E1 cpu's ondersteunen..

ff rommelen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
nedernakker schreef op zondag 13 mei 2012 @ 13:24:
kijk eens hier:

http://www.hwbot.org/forum/showthread.php?t=15952

dat zijn beta biossen, vanaf februari vermelden ze dat ze IB E1 cpu's ondersteunen..

ff rommelen dus..
Volgens mij is het probleem niet dat ze geen IB CPU's ondersteunen, maar dat je de multiplier bij unlocked CPU's maar tot max 39 kunt zetten als beperking van de bios.

Anyways, nog even verder zitten kijken naar het IHS removal verhaal. Op Tweaktown staat een artikel + test dat het juist weer tegenspreekt dat het voordelen heeft om de IHS te verwijderen. Nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat zij wel een goed model hebben dat wel goed contact maakt, aangezien ze daar al veel lagere temperaturen laten zien voor met en zonder IHS.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
het is een bios gerelateerd probleem, en de kans is dus goed aanwezig dat deze beta's (die je dus niet op de GB sit kunt vinden) het probleem niet hebben.

you'll never know unless you try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Lijkt meer op een algemeen probleem met de Z68 bij Gigabyte, Ivy word wel ondersteunt maar, bv ook de I5-3570K op een Z68X-UD7-B3 in jouw link met Multi. locked op 34X.

Ik kan daar wel Bios 6g vinden, maar dat is een béta Bios en ik heb F6 er al in zitten.

Ik kan alles veranderen t/m 39x in de bios maar heeft geen effect, hij blijft en wil niet harder dan 35-Turbo37x

[ Voor 18% gewijzigd door Habana op 13-05-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
ik zeg niet dat het een oplossing is, ik zeg dat het kan :)

het volledig ondersteunen van IB op Z68/P67 is ook geen keuze van intel, het is een keuze van de mobo makers zelf.. er is dus nergens een verplichting dat z68 IB moet trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Dat begrijp ik , maar dan moeten die grappenmakers het ook niet op de doos en site zetten, ik ga morgen wel een ander bordje halen, het is alleen jammer van de tijd van het opbouwen en dat ik daar nu pas achterkom. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Habana op 13-05-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zet mijn 3770K eerst wel ff in de bankschroef om goed contact te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen P
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 15:43
Zo net mijn nieuwe pc in elkaar gezet met de volgende specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon T28€ 54,60€ 54,60
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,90€ 298,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE€ 167,-€ 167,-
1Antec HCG-620€ 64,65€ 64,65
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 104,72€ 104,72
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2X1600C7R€ 74,-€ 74,-
1Samsung SH-222BB Zwart€ 13,86€ 13,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 865,73

Het is me ondertussen gelukt het geheugen op zijn specs te laten draaien, maar voor de rest lijkt overclocken me niet verstandig. Heb de standaard koeler en standaard pasta er nog op zitten. Idle zijn de temperaturen rond de 30 graden, echter na 10 min PRIME95 zijn de temperaturen net geen 90 graden (met RealTemp 3.70)... Heb nog een Zalman CNPS9500 LED liggen, maar vraag me af of dat veel zal schelen in temps, misschien van de week eens proberen. Wat voor koeplasta raden jullie trouwens aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Habana schreef op zondag 13 mei 2012 @ 15:04:
Dat begrijp ik , maar dan moeten die grappenmakers het ook niet op de doos en site zetten, ik ga morgen wel een ander bordje halen, het is alleen jammer van de tijd van het opbouwen en dat ik daar nu pas achterkom. ;)
Ik zou eerst maar contact op nemen met Gigabyte en horen wat ze daar over zeggen voordat je extra kosten gaat maken.
Verwijderd schreef op zondag 13 mei 2012 @ 17:12:
Ik zet mijn 3770K eerst wel ff in de bankschroef om goed contact te krijgen.
Wat bedoel je hier mee?
Zijn er hier al mensen die de IHS pasta gaan vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Uiteraard, ik heb gisteren eerst een brief geschreven naar de Klanten service van Informatique met de omschrijving van het probleem, dat dit onacceptabel was en om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken , en zoals je terecht zegt gisteren ook één ticket bij Gigabyte GTS geopend, dus maar even afwachten.
Wat de IHS betreft ga ik dat misschien wel avonturieren , zodra ik een bordje of Bios heb met onlocked multi. ik gebruik een watercooling EK-Supreme HF, de hangende/zijwaartse kracht die deze op de IHS uit oefent,zal bij lange na niet zo groot zijn als een luchtkoeler van een kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Waarom niet?
Het gaat toch om hoe strak je je blok/koeler op je CPU draait. En volgens mij is die kracht niet afhankelijk het gewicht van 1 van beiden 'lichamen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
faust2016 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 12:41:
Waarom niet?
Het gaat toch om hoe strak je je blok/koeler op je CPU draait. En volgens mij is die kracht niet afhankelijk het gewicht van 1 van beiden 'lichamen'.
Mijn cooler oefent heel veel druk uit op de CPU toch zijn mijn temperaturen bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat snap ik, maar ik denk dat de 'hangende/zijwaartse kracht' zoals deze hierboven wordt genoemd te verwaarlozen is tov de druk die je op je CPU uitoefent met de schroeven/veren waarmee je je koeler op de CPU drukt.

Dus dat het niet per se iets uitmaakt voor de kracht op de CPU of het moederbord nu ligt of staat.

Ik las eens ergens (lekker vaag, ik weet het) dat de druk van high-end CPU koelers wel op kan lopen tot ~30kg. Dus dan maakt die 700gr-1kg (waarvan de kracht ook nog eens in een andere richting werkt) van je koeler zelf weinig meer uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
faust2016 schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:23:
Dat snap ik, maar ik denk dat de 'hangende/zijwaartse kracht' zoals deze hierboven wordt genoemd te verwaarlozen is tov de druk die je op je CPU uitoefent met de schroeven/veren waarmee je je koeler op de CPU drukt.

Dus dat het niet per se iets uitmaakt voor de kracht op de CPU of het moederbord nu ligt of staat.

Ik las eens ergens (lekker vaag, ik weet het) dat de druk van high-end CPU koelers wel op kan lopen tot ~30kg. Dus dan maakt die 700gr-1kg (waarvan de kracht ook nog eens in een andere richting werkt) van je koeler zelf weinig meer uit lijkt me.
Ja true. Maar ik las het alsof druk de oplossing was voor de slechte temperatuur maar dat is volgens mij niet het geval wil je goede temps moet je de pasta vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Astennu schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:44:
ik las het alsof druk de oplossing was voor de slechte temperatuur
Dat bedoelde ik inderdaad niet nee. Mijn reactie was alleen op de 'zijwaartse druk op de IHS'-opmerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Mijn redenatie was dat er één kracht loodrecht op het center van de CPU/IHS staat verdeeld over het oppervlak, indien er door de vier bevestigings punten op iedere hoek dezelfde druk word uitgeoefend, wat in dat geval natuurlijk prima is, maar moederbordje ligt niet horizontaal maar staat vertikaal, dus staat er ook één laterale kracht naar beneden, dus is de belasting niet gelijkmatig op het center van de IHS, hoe dichter die force bij het center van de IHS is hoe beter het is, maar ik ben te lang van school af om het te verklaren met een of andere wet en/of het in dit geval wat zou uitmaken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Habana schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:14:
Mijn redenatie was dat er één kracht loodrecht op het center van de CPU/IHS staat verdeeld over het oppervlak, indien er door de vier bevestigings punten op iedere hoek dezelfde druk word uitgeoefend, wat in dat geval natuurlijk prima is, maar moederbordje ligt niet horizontaal maar staat vertikaal, dus staat er ook één laterale kracht naar beneden, dus is de belasting niet gelijkmatig op het center van de IHS, hoe dichter die force bij het center van de IHS is hoe beter het is, maar ik ben te lang van school af om het te verklaren met een of andere wet en/of het in dit geval wat zou uitmaken of niet.
Maar dat is bij een waterblok niet anders. Bij een toren heb je juist meer druk onder op de IHS en de onderste schroeven omdat je de zwaartekracht hebt. Maar omdat je de bovenste schroeven dan ook goed vast draait is het weer gelijk. Ik denk dat het meer te maken heeft met hoe ver je het aandraait dan het gewicht.

In mij DOC tijd draaide we het waterblok altijd zo ver aan dat het moederbord net een beetje krom begon te trekken :) dan weer iets terug en zat je goed. Maar dat is wel extreem.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 14-05-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-08 13:25
Dat hele IHS verhaal is mij compleet onduidelijk of het nou echt waar is of niet, ik zou zeggen dat zonder IHS minstens dezelfde prestatie's moeten opleveren/beter.
Echter heeft deze website al bewezen dat het niet zo is en dat het dus waarschijnlijk aan de architectuur te wijten is : http://www.tweaktown.com/...val_of_its_ihs/index.html
Andere bronnen zeggen dat het aan de koelpasta ligt tussen de IHS en de chip, ik begrijp het niet meer!
Wie gaat het proberen?! 8)7
Hier een i5-3570K + Corsair H100 @ stock, 3.8 GHz, max dat ie heeft aangetikt is zo rond de 50 graden maar gemiddeld zo rond de 45-48 onder prime95 dus ben ik tevreden.
Als ik na de 4.5 ga denk ik dan wordt het minder aangenaam dus ik blijf maar voorlopig stock draaien.
Had nog zitten twijfelen om voor een i5-2500K te gaan maar de keuze was al gemaakt (heb speciaal zitten wachten) en heb deze voor de officiële launch gekocht.
Mocht het waar zijn dat het te verwijten is aan de IHS/koelpasta, erg jammer van Intel. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Denniszx op 14-05-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spollie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:56
Dennis.H schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:13:
Dat hele IHS verhaal is mij compleet onduidelijk of het nou echt waar is of niet, ik zou zeggen dat zonder IHS minstens dezelfde prestatie's moeten opleveren/beter.
Echter heeft deze website al bewezen dat het niet zo is en dat het dus waarschijnlijk aan de architectuur te wijten is : http://www.tweaktown.com/...val_of_its_ihs/index.html
Andere bronnen zeggen dat het aan de koelpasta ligt tussen de IHS en de chip, ik begrijp het niet meer!
Hier een i5-3570K + Corsair H100 @ stock, 3.8 GHz, max dat ie heeft aangetikt is zo rond de 50 graden maar gemiddeld zo rond de 45-48 onder prime95 dus ben ik tevreden.
Als ik na de 4.5 ga denk ik dan wordt het minder aangenaam dus ik blijf maar voorlopig stock draaien.
Had nog zitten twijfelen om voor een i5-2500K te gaan maar de keuze was al gemaakt (heb speciaal zitten wachten) en heb deze voor de officiële launch gekocht.
Mocht het waar zijn dat het te verwijten is aan de IHS/koelpasta, erg jammer van Intel. :+
4,5 ghz zou geen problemen moeten opleveren, ik draai zelf nu 4,5 ghz stabiel met een Mugen 2 op 1,20V. Temperaturen komen niet boven de 70 graden uit met Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:35

watercoolertje

Untertitel

Hmm ik zit nu dus te dubben of ik nou voor de 2500k of 3570k moet gaan, had vorige week de 2500k gekocht ivm betere temps maar leveren laat op zich wachten, en de 3570k is goed leverbaar.

Qua prijs maakt het geen hol uit scheelt via me werk maar 10 euro.

Mits het temperatuur probleem met wat pasta op te lossen is ga ik alsnog voor de 3570k, is dat niet zo wil ik de 2500k, maar aangezien niemand uitsluitsel kan geven (verschillende bronnen roepen wat anders), ben ik genoodzaakt de bestelling te annuleren en nog maar even van mijn i7 920 te genieten (wat heb ik het toch slecht) :D

Hoe dik is die pastalaag eigenlijk? Als dat dikker is al een mm loont het dan om er een koperplaatje (ook met pasta aan beide kanten) tussen te stoppen? Of zorgt de extra overgangen dan weer voor hogere temps?

[ Voor 15% gewijzigd door watercoolertje op 15-05-2012 12:27 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• senslight
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-03 16:57
momenteel het MSI Z77A-GD65 bord met een een 2700k draaien op 5100 stabiel met een vcore van 1.51v

hoogste temp is 64 graden met gamen crisis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

senslight schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:33:hoogste temp is 64 graden met gamen crisis
En met linx 20 runs?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dennis.H schreef op maandag 14 mei 2012 @ 22:13:
Ik zit er aan te twijfelen. Wat me tegenhoud is dat als het mis gaat ik een paar dagen geen pc heb xD en ik 300 euro armer ben omdat ik een nieuwe moet kopen :P Daarnaast ben ik nog aan het nadenken over de tape die ik ga gebruiken om die IHS vast te zetten. Maar de enige manier om te goed te kijken hoeveel er nodig is is em eerst er af te halen.
watercoolertje schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 12:25:
Hmm ik zit nu dus te dubben of ik nou voor de 2500k of 3570k moet gaan, had vorige week de 2500k gekocht ivm betere temps maar leveren laat op zich wachten, en de 3570k is goed leverbaar.

Qua prijs maakt het geen hol uit scheelt via me werk maar 10 euro.

Mits het temperatuur probleem met wat pasta op te lossen is ga ik alsnog voor de 3570k, is dat niet zo wil ik de 2500k, maar aangezien niemand uitsluitsel kan geven (verschillende bronnen roepen wat anders), ben ik genoodzaakt de bestelling te annuleren en nog maar even van mijn i7 920 te genieten (wat heb ik het toch slecht) :D

Hoe dik is die pastalaag eigenlijk? Als dat dikker is al een mm loont het dan om er een koperplaatje (ook met pasta aan beide kanten) tussen te stoppen? Of zorgt de extra overgangen dan weer voor hogere temps?
Lol voor 10 euro verschil lekker de 3570 halen. Als het nu meer scheelt dan niet maar voor dat verschil gewoon doen :)
senslight schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 13:33:
momenteel het MSI Z77A-GD65 bord met een een 2700k draaien op 5100 stabiel met een vcore van 1.51v

hoogste temp is 64 graden met gamen crisis
Nice temp voor die v-core maar ik vind de v-core nog wel hoog. Maar dat heb je ook wel nodig voor 5,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Astennu schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 14:29:
Lol voor 10 euro verschil lekker de 3570 halen. Als het nu meer scheelt dan niet maar voor dat verschil gewoon doen :)
Ja maar ik wil natuurlijk wel zwaar gaan overclocken, als ik dus 200Mhz hoger kan komen met de vorige generatie ben ik namelijk 'sneller' en goedkoper uit... Dat ie stock misschien iets neller is maakt allemaal niet uit natuurlijk het gaat mij om de max OC en dus zo laag mogelijke temp...

Maar goed wat ik verder begrijp is dus dat niemand hier het echt heeft geprobeerd (zijn jullie nou tweakers of wat?) :P

heb jij dan de i7 3770k dat je zo veel geld kwijt bent trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 15:19:
[...]
Ja maar ik wil natuurlijk wel zwaar gaan overclocken, als ik dus 200Mhz hoger kan komen met de vorige generatie ben ik namelijk 'sneller' en goedkoper uit... Dat ie stock misschien iets neller is maakt allemaal niet uit natuurlijk het gaat mij om de max OC en dus zo laag mogelijke temp...

Maar goed wat ik verder begrijp is dus dat niemand hier het echt heeft geprobeerd (zijn jullie nou tweakers of wat?) :P

heb jij dan de i7 3770k dat je zo veel geld kwijt bent trouwens.
Volgens mij is een IB met 200 MHz minder nog even snel of sneller. Afhankelijk van je cooling kun je wel 4,7 halen. (met goede lucht cooling kan het) dus dan zit je al rond de 5,0 SB. Verbruik is lager. En als het inderdaad die pasta is kun je de mod doen en nog hoger komen :)

Ik weet nog niet of ik het ga doen maar ik heb er eigenlijk wel zin in :P een aantal jaar terug had ik me hand er niet voor om gedraaid xD het is alleen dat ik me PC nu wel dagelijks gebruik. Als hij dan kapot zou zijn is dat erg vervelend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Ja ik heb de knoop maar doorgehakt, morgen komt ie binnen, eerst testen (met stock koeler) en dan de IHS er af pielen (en weer terug zetten met AS5 er tussen) en nog een keer testen met stock koeler...

Vervolgens als die het nog doet mijn heatkiller er op zetten zodra ik mijn conversiekit binnen heb en het OCen kan beginnen...

Mocht ie kapot gaan, eind van de maand krijg ik toch vakantiegeld (cpu kost me ook maar 170 euro) :P

Iemand moet de eerste zijn he! En voorlopig heb ik nog mijn i7 920 er naast dus zonder PC kom ik niet te zitten...

[ Voor 11% gewijzigd door watercoolertje op 15-05-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-08 08:49
Goog luck :9

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
En Dennis is weer op zoektocht gegaan :
http://hardforum.com/show...9d7e5763&t=1693361&page=2
Oh oh, belooft niet veel goeds!
Ik denk dat het niet aan de TIM ligt maar simpelweg aan de architectuur ... ;)
Good luck watercoolertje!

[ Voor 25% gewijzigd door Denniszx op 15-05-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Maar die kerel plakt de koeler direct op de die, en niet zoals in de nieuwsberichten wordt gesuggereerd met betere koelpasta tussen de die en IHS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
Inderdaad je hebt gelijk, het is dus afwachten op een test met IHS.
Hier dus ook een test zonder IHS : http://www.decryptedtech....rface-material&Itemid=138 :?

[ Voor 134% gewijzigd door Denniszx op 15-05-2012 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Dennis.H schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 18:13:
Inderdaad je hebt gelijk, het is dus afwachten op een test met IHS.
Hier dus ook een test zonder IHS : http://www.decryptedtech....rface-material&Itemid=138 :?
Het lijkt mij eigenlijk sterker als het niks uitmaakt dan dat het wel een verschil geeft...

Des te meer rede om het te testen dus :P

Edit:
http://brain.pan.e-merchant.com/2/8/04824182/l_04824182.jpg
Deze koeler wordt in bovenstaande link in de quote gebruikt, aangezien je maar 1/4de van het totale oppervlakte van de voet gebruikt ipv 3/4de kan ik me voorstellen dat je er niet heel erg op vooruit gaat, want er is minder ruimte om die warmte op te nemen, en zal dus door de middelste 2 a 4 heatpipes afgevoerd moeten worden ipv via 6 heatpipes...

Volgens mij moet dit met watercooling beter gaan, iig met een heatkiller waarvan de voet volledig van koper is...

[ Voor 61% gewijzigd door watercoolertje op 15-05-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniszx
Tja het zou inderdaad kunnen dat hij door de heatspreader beter zijn hitte kwijt kan en daarmee beter gekoeld kan worden omdat de oppervlakte ''benut'' wordt maar echt anders/natuurkundig kan ik het niet verklaren.
Ik wacht alles af, in ieder geval ik wens je veel succes en ben benieuwd! (helaas zou ik zoiets niet aandurven aangezien ik niet een echte tweaker ben en het te riskant vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Dennis.H schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 19:24:
Tja het zou inderdaad kunnen dat hij door de heatspreader beter zijn hitte kwijt kan en daarmee beter gekoeld kan worden omdat de oppervlakte ''benut'' wordt maar echt anders/natuurkundig kan ik het niet verklaren.
Ik wacht alles af, in ieder geval ik wens je veel succes en ben benieuwd! (helaas zou ik zoiets niet aandurven aangezien ik niet een echte tweaker ben en het te riskant vind)
Nou het is dat de kans dat het goed gaat eigenlijk best hoog is, ik heb nog nooit in mijn leven een CPU gesloopt misschien toen ik nog 30 a 40 pc's per dag in elkaar zette voor me werk door statische lading (wie maakt nou een werkplaats met een tapijten vloer), maar nooit door OCen...

Zal wel donderdag of van het weekend worden voor ik er tijd voor heb, eerst maar ff windows erop zetten enzo en alles goed testen voor ik er aan begin, anders weten we nog niks!

Vind het zelf ook wel spannend hoop wel dat het wat uit maakt want ookal heb ik alle vertrouwen in de CPU verkloot ik liever niet mijn garantie, ook voor de verkoop over een tijdje zal dat niet geweldig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 19:04:
[...]

Het lijkt mij eigenlijk sterker als het niks uitmaakt dan dat het wel een verschil geeft...

Des te meer rede om het te testen dus :P

Edit:
http://brain.pan.e-merchant.com/2/8/04824182/l_04824182.jpg
Deze koeler wordt in bovenstaande link in de quote gebruikt, aangezien je maar 1/4de van het totale oppervlakte van de voet gebruikt ipv 3/4de kan ik me voorstellen dat je er niet heel erg op vooruit gaat, want er is minder ruimte om die warmte op te nemen, en zal dus door de middelste 2 a 4 heatpipes afgevoerd moeten worden ipv via 6 heatpipes...

Volgens mij moet dit met watercooling beter gaan, iig met een heatkiller waarvan de voet volledig van koper is...
Mee eens omdat het zonder cooler niet beter wordt zegt niets. Ik ben heel benieuwd naar je resultaten.

Ik denk dat het opzich wel mee valt. Ik heb bij Radeon kaarten ook vaak die core rand er af gehaald. Dat werkte op dezelfde manier gewoon een scherp dun mesje er onder krijgen en dan voorzichtig druk naar boven toe zetten zodat je van de package weg snijdt. Daar heb ik er nooit een mee gesloopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 15-05-2012 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verdomme zeg, ik zou net een nieuwe mobo, en geh kopen en nu lees ik al die berichten over de IB's hoge temps. Als het 100 euro scheelde zou ik gewoon de 2500k kopen, maar het verschil is minimaal!

Overigens was ik van plan de volgende onderdelen te bestellen:

Moederbord: Asus Sabertooth Z77 Mycom € 201,99
CPU : Intel Core i5 3570K Boxed Mycom € 207,98
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Mycom € 48,99

Hiermee wil ik mijn i7940 + Asus P6T Deluxe V1 vervangen. (deze komt dan bij m'n vriendin thuis)

Geld is niet echt een issue, het gaat mij meer om de geld/performance ratio. Zijn dit goede keuzes volgens jullie? Ik ben ook vanplan flink over te clocken.

Ik zie ook dat de sabertooth een x79 chipset versie heeft. Zijn de 2011 socket CPU's veel sneller? Want de i73820 is maar 59 euro duurder. Sjonge wat voel ik me weer een noob.

(mijn verontschuldigingen als ik deze vraag niet in dit forum hoor te plaatsen.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 11:24

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij kan het met of zonder IHS niet uitmaken in temps. Of je nou je IHS op 1/3 van zijn oppervlakte verhit en daarna de baseplate van je koeler, of 1/3 van je baseplate opwarmt. Je hebt ergens een chip van een bepaalde afmeting waarna je naar een groter oppervlak gaat om te koelen, of hier nou nog een stukje Intel metaal tussen zit kan naar mijn idee geen verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 16:02

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

@Marano Mag ik vragen waarom je van en 4c8t cpu naar een 4c4t cpu gaat? Denk dat de i7 940 op een leuke snel nog makkelijk mee kan.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:22:
Verdomme zeg, ik zou net een nieuwe mobo, en geh kopen en nu lees ik al die berichten over de IB's hoge temps. Als het 100 euro scheelde zou ik gewoon de 2500k kopen, maar het verschil is minimaal!

Overigens was ik van plan de volgende onderdelen te bestellen:

Moederbord: Asus Sabertooth Z77 Mycom € 201,99
CPU : Intel Core i5 3570K Boxed Mycom € 207,98
Geheugen: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Mycom € 48,99

Hiermee wil ik mijn i7940 + Asus P6T Deluxe V1 vervangen. (deze komt dan bij m'n vriendin thuis)

Geld is niet echt een issue, het gaat mij meer om de geld/performance ratio. Zijn dit goede keuzes volgens jullie? Ik ben ook vanplan flink over te clocken.

Ik zie ook dat de sabertooth een x79 chipset versie heeft. Zijn de 2011 socket CPU's veel sneller? Want de i73820 is maar 59 euro duurder. Sjonge wat voel ik me weer een noob.

(mijn verontschuldigingen als ik deze vraag niet in dit forum hoor te plaatsen.)
Ligt er aan. als je niet overclockt is IB een stuk snelle rdan SB en ook SB-E. Met OC is SB-E het snelste daar na staan SB en IB op +_ gelijke plaats.
Vergeet niet dat SB-E heel duur is. Je hebt 2x zo veel geheugen modulles nodig. CPU's zijn 2x zo duur als IB en moederborden ook goed 50% duurder. en dat voor een paar % extra. Dat is het imo niet waard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:49:
[...]

Ligt er aan. als je niet overclockt is IB een stuk snelle rdan SB en ook SB-E. Met OC is SB-E het snelste daar na staan SB en IB op +_ gelijke plaats.
Vergeet niet dat SB-E heel duur is. Je hebt 2x zo veel geheugen modulles nodig. CPU's zijn 2x zo duur als IB en moederborden ook goed 50% duurder. en dat voor een paar % extra. Dat is het imo niet waard....
Dat dacht ik ook al. op die moederborden gaan zeker die extreme edition cpu's he? Nee laat dan maar zitten inderdaad.

Als een SB (bv 2500k) op OC evensnel is als een IB op stock, kan ik beter voor de IB gaan voor een 10tje duurder, toch?

Ik zag ook het volgende mobo: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE

Ik kan alleen niet zo snel begrijpen of deze nou beter/sneller zou zijn dan de sabertooth. Als intel nou goede koelpasta had gebruikt was de keuze een stuk makkelijker!

Alvast bedankt voor jullie steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:58:

Als een SB (bv 2500k) op OC evensnel is als een IB op stock, kan ik beter voor de IB gaan voor een 10tje duurder, toch?
Maar dat is niet zo. Een SB op kloksnelheid X is vergelijkbaar met IB op kloksnelheid X min ~200.
Vanwege de temps kom je met SB echter wat hoger dan met IB.

Voordeel van IB is dan weer dat die wat sterker is op het gebied van mem overclocken..
Het is een beetje stuivertje wisselen, maar om 1 aan te wijzen als echt 'de betere' vind ik zelf iig heel moeilijk.*

*Voor OC op water/lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

rsnubje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:48:
@Marano Mag ik vragen waarom je van en 4c8t cpu naar een 4c4t cpu gaat? Denk dat de i7 940 op een leuke snel nog makkelijk mee kan.
Doe ik ook ik ga enkel van de i7 920 naar de 3570k

Oftewel van ~4Ghz 4c8t naar 4.5-5Ghz 4c4t en 2MB L2 cache minder :)

Maargoed ik doe het dan ook gewoon omdat ik wat nieuws wil niet omdat de 920 niet goed performed :P
Toch een beetje de economie op gang houden...

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 16-05-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:58:
[...]

Dat dacht ik ook al. op die moederborden gaan zeker die extreme edition cpu's he? Nee laat dan maar zitten inderdaad.

Ik zag ook het volgende mobo: pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus V GENE

Ik kan alleen niet zo snel begrijpen of deze nou beter/sneller zou zijn dan de sabertooth. Als intel nou goede koelpasta had gebruikt was de keuze een stuk makkelijker!

Alvast bedankt voor jullie steun.
Nee je begrijpt me verkeerd. SB OC vs IB oc is +- even snel. Beide stock is IB duidelijk sneller ook op gelijke clocks. Maar SB clockt iets hoger door dat de temps daar lager zijn en daardoor is het voordeel weg.
watercoolertje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:15:
[...]

Doe ik ook ik ga enkel van de i7 920 naar de 3570k

Oftewel van ~4Ghz 4c8t naar 4.5-5Ghz 4c4t en 2MB L2 cache minder :)

Maargoed ik doe het dan ook gewoon omdat ik wat nieuws wil niet omdat de 920 niet goed performed :P
Toch een beetje de economie op gang houden...
Ghehe xD je kreeg em toch vandaag binnen?

[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 16-05-2012 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Astennu schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:20:
Ghehe xD je kreeg em toch vandaag binnen?
Hij ligt hier naast me :P Moederbord was er gisteren al (GA Z77-UD5H) en het geheugen (4x4GB 1600Mhz C7) is denk ik nog ergens onderweg, nog niks van vernomen, gelukkig kan ik 2x2Gb uit me triple-channel setje van de 920 gebruiken tot dat het er is.

Morgen mooi de hele dag en misschien vanavond al mijn oude setup beetje uit elkaar halen en sleutelen maar, de conversiekit voor mijn waterblok ben ik ook vergeten te bestellen en die was ook niet op voorraad dacht ik dus echt overclocken zit er helaas nog niet in...

edit: geheugen geannuleerd, is sinds ene uur ineens 20 euro goedkoper geworden bij een andere webshop :D Ben alsnog 10 euro extra kwijt omdat ik dan weer andere leuke dingen zie die ik ermaar bij bestel :S

[ Voor 13% gewijzigd door watercoolertje op 16-05-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 11:48:
[...]
Hij ligt hier naast me :P Moederbord was er gisteren al (GA Z77-UD5H) en het geheugen (4x4GB 1600Mhz C7) is denk ik nog ergens onderweg, nog niks van vernomen, gelukkig kan ik 2x2Gb uit me triple-channel setje van de 920 gebruiken tot dat het er is.

Morgen mooi de hele dag en misschien vanavond al mijn oude setup beetje uit elkaar halen en sleutelen maar, de conversiekit voor mijn waterblok ben ik ook vergeten te bestellen en die was ook niet op voorraad dacht ik dus echt overclocken zit er helaas nog niet in...

edit: geheugen geannuleerd, is sinds ene uur ineens 20 euro goedkoper geworden bij een andere webshop :D Ben alsnog 10 euro extra kwijt omdat ik dan weer andere leuke dingen zie die ik ermaar bij bestel :S
En wanneer gaat de IHS er af ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Haha meteen maar denk ik :D
Dus dan kan ik alleen op stock testen of kom je met de stock koeler wel wat hoger dan dat?

Zoek ik eerste de max met de stock koeler op, draai daar lynx 20x ofso met een temp programma open, kijk wat de temp is :D En dan maar hopen dat dat de temp lager is als ik hem daarna uit elkaar haal en weer in elkaar zet met nieuwe koelpaste...

Zonder IHS kan allen met mijn WC want die zit vast met schroeven waardoor ik de druk zelf kan bepalen wat met een stok koeler niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cogency
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:50

Cogency

Ginnunga

Ben benieuwd watercoolertje! :) succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 13:13:
Haha meteen maar denk ik :D
Dus dan kan ik alleen op stock testen of kom je met de stock koeler wel wat hoger dan dat?

Zoek ik eerste de max met de stock koeler op, draai daar lynx 20x ofso met een temp programma open, kijk wat de temp is :D En dan maar hopen dat dat de temp lager is als ik hem daarna uit elkaar haal en weer in elkaar zet met nieuwe koelpaste...

Zonder IHS kan allen met mijn WC want die zit vast met schroeven waardoor ik de druk zelf kan bepalen wat met een stok koeler niet kan.
Ik heb laatst met een andere 3770K overgeclockt met de stock cooler en die temps vielen me nog mee. 1.115v load 4.0 Ghz max 89c. Ik denk dat je daar eventueel ook wel verschil kan merken. Maar je hebt helemaal geen andere coolers liggen?

Ik zou vooral met IHS testenom de kans op schade te verminderen. Gewoon pasta vervangen.

En even proberen de temp van de stock cooler te meten. Of met de hand of beter een thermometer. kan gewoon een simpel ding zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 16-05-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Maar je hebt helemaal geen andere coolers liggen?
Nee :P Ik heb al sinds de i7 920 uit kwam geen andere hardware gekocht op me videokaart(en) na. En draai al jaren enkel op WC...

Kan wel even vragen of ik wat kan lenen van een maatje die bij de mycom werkt ;)

En ja denk dat het verstandig is om de IHS inderdaad er altijd tussen te hebben, artic silver 5 ertussen en gaan met die banaan!

Misschien als ik tijd heb ik an ik mijn waterblok ombouwen naar 1155 die gaten zitten toch dichterop elkaar, boor ik toch 4 gaatjes erbij :P Hoop wel dat ie past zag allemaal elco's vlak bij de socket waar ik met 1366 nog elco's ligt aan de kan moest duwen die veel verder weg zitten. Zie hier maar aan de linker kant...
https://picasaweb.google....r_8wE#5659339122304974466

Ik zou ergens nog een IR temp meter moeten hebben, die ik ooit gebruikte voor mijn Nitro RC autotjes de temp na te kijken :P

[ Voor 27% gewijzigd door watercoolertje op 16-05-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rsnubje schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:48:
Hoi Rsnubje,

Sorry voor de late reactie, heb net een promotie gevierd dus was zwaar aan de alcohol. Mijn schrijfkunsten zullen er nu onder lijden, maar goed.

Mijn vrouwtje heeft een nieuwe pc nodig, dus ik dacht hey, laat ik dan nieuwe onderdelen voor mezelf kopen en met mijn oud mb+cpu een systeem voor haar bouwen. Anders had ik de upgrade misschien niet eens gedaan. Alhoewel... Ik heb toch altijd behoefte aan 'iets nieuws' if you catch my drift.

Ik ga zo thuis alle reacties lezen, niet makkelijk typen via een iphone :/

Tot zo en bedankt!!!
Danny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-09 21:00
Hallo :)

Ik heb mijn spullen binnengehad en ben ff bezig geweest met OC'en.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/bfi7uq.png

Ik krijg hem met geen mogelijkheid verder dan de 4,5GHz. Best jammer want mn Phanteks PH-TC14PE komt niet echt tot zn recht heb ik het idee. Veel hoger dan 1.3 wil ik niet gaan ivm met dat ik hem 24/7 wil gebruiken. Als iemand nog tips heeft? :)

Geheugen daarintegen is toch wel erg goed als ik me niet vergis. Stond gerate op 1600 en 8-8-8-28 maar staat nu op 2200 10-11-11-33 op stock volt. Met MaxxMEM gemeten, een toename van 5 GB/s op de read en 2 GB/s op de write.

Tot slot iets anders, ik heb op mijn moederboard een aantal Akasa 140mm fans aangesloten maar die draaien slechts 800 rpm terwijl 1600 ook haalbaar moet zijn. Ik heb al geprobeerd via het moederboard de PWM Slope zo hoog mogelijk te zetten maar het heeft helemaal geen effect. Moederboard zou toch niet te weinig power geven? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
^^ heb je echt al 1.3 Vcore nodig voor 4500 Mhz ?

Ik draai 4600 Mhz @ 1.256 (Reveltoorn in "LinX Stable Club")

Goed je temps in de gaten houden !

[ Voor 12% gewijzigd door Reveltoorn op 16-05-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Reveltoorn schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:51:

Wellicht dat hij nog een tikkie omlaag kan.. maar hoger krijg ik hem niet. Terwijl ik toch 4300-4400 Mhz praktisch op stock volt haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Wat is je temp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Toevallig half uur OCCT aan het draaien:

Core #0 57 20 61 (Current/Min/Max)
Core #1 66 26 69
Core #2 69 30 70
Core #3 64 31 66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
Dat is netjes, probeer je Vcore nog wat te verlagen om zo een mooie bassis setup te maken.
Hierna kan je weer verder gaan (mits je dat wilt) om de snelheid te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Reveltoorn schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:18:
Dat is netjes, probeer je Vcore nog wat te verlagen om zo een mooie bassis setup te maken.
Hierna kan je weer verder gaan (mits je dat wilt) om de snelheid te verhogen.
Je bedoelt dat het mogelijk is om hoger uit te komen door het voltage te verlagen? (En daarmee dus ook de temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 21:40
kort vraagje
welke koelpasta gebruiken jullie
cpu ( i5 3570k) met een scythe mugen 2 erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Astennu schreef op maandag 14 mei 2012 @ 11:10:

[...]

Wat bedoel je hier mee?
Zijn er hier al mensen die de IHS pasta gaan vervangen?
Ik ga proberen om door gelijkmatige druk de heatspreader wat dichter op de core te krijgen en die koelpasta er tussenuit te drukken omdat er waarschijnlijk teveel tussen zit.

*edit. Wat late reactie maar ik denk dat door de bankschroef te gebruiken of eventueel nog wat meer druk, de heatspreader beter contact maakt met de core.
Uiteraard ga ik dat met enige kennis van zaken uitvoeren
Eerst de 3770K onbehandeld en daarna ga ik de druk opvoeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2012 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Hmm, gaat niet echt lekker met me nieuwe spulletjes, lijkt wel of de IGP verrot is. Als er te veel load op de CPU staat als ik de IGP gebruik krijg ik artifacts in beeld, zet ik die uit en gebruik ik mijn AMD 6950 is er niks aan de hand...

Voordat ik de IHS eraf sloop wil ik eerst zeker weten dat alles goed werkt anders kan ik hem nog omruilen...

Niet dat ik hem zelf ga gebruiken, maar ooit gaat de CPU de deur uit en met een kappotte IGP kan ik er weinig voor vragen :P

En wat een verschil marvell SATA3 vs intel SATA3... Die marvell is nog slomer dan mijn intel SATA2 poortje op mijn oude moederbord, alleen de read speed komt net boven de 300MB maar die hoort gewoon 510MB te zijn :P

En de linX website is down :S iemand een zipje voor me van de laatste versie?

edit: in Core Temp staat trouwens Intel i5 3570k (ES), dacht dat ES voor Enginering Sample stond? Dat hoort dan toch niet in een Boxed product :P

[ Voor 8% gewijzigd door watercoolertje op 17-05-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Moet je even een nieuwe versie van Core Temp downloaden. Retail chips zijn geen ES ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

t!n0 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:54:
Moet je even een nieuwe versie van Core Temp downloaden. Retail chips zijn geen ES ;)
Ik heb de laatstenamelijk 1.0 RC3, maargoed doet er niet zo veel toe, maak me meer zorgen dat de IGP gaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Reveltoorn schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 22:51:

Draai een 3770k 4,5ghz op 1.2v lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:30:
[...]
Ik heb de laatstenamelijk 1.0 RC3, maargoed doet er niet zo veel toe, maak me meer zorgen dat de IGP gaar is...
Heb dat ding nooit gebruikt op getest :P opzich wel slim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Haha naja ik ben nu remote aan het overlcocken (onder het werk door af en toe een Voltage lager :D), kan ik het weekend tijd besteden aan het (er af) slopen van die IHS :)

En net op 3.8 - 4Ghz haakte die af onder de 1.068v en met een max van 75 graden met de stock koeler...
4 - 4.2Ghz moet dus wel te doen zijn met die koeler :P

Welke snelheid noemen jullie hier eigenlijk? Die van 1/2/3 of 4 cores? Want dat is me eigenlijk allemaal nog vaag :P Mijne staat dan ook op:
1 core x40
2 core x40
3 core x39
4 core x38

Is het handig om die allemaal gelijk te zetten? Of een andere telling aan te houden (ik verhoog/verlaag nu elke core met even veel x, dus allemaal 1 erbij bijv.)

Edit: Bedenk me net dat me katten mijn computer gister ook hadden aangezet (net als mijn TV af en toe), dat ik nu niet meer kan verbinden kan ook betekenen dat ze hem uit hebben gezet :D Die handige knopjes op het moederbord ook :P

[ Voor 63% gewijzigd door watercoolertje op 18-05-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
watercoolertje schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:17:
Haha naja ik ben nu remote aan het overlcocken (onder het werk door af en toe een Voltage lager :D), kan ik het weekend tijd besteden aan het (er af) slopen van die IHS :)

En net op 3.8 - 4Ghz haakte die af onder de 1.068v en met een max van 75 graden met de stock koeler...
4 - 4.2Ghz moet dus wel te doen zijn met die koeler :P

Welke snelheid noemen jullie hier eigenlijk? Die van 1/2/3 of 4 cores? Want dat is me eigenlijk allemaal nog vaag :P Mijne staat dan ook op:
1 core x40
2 core x40
3 core x39
4 core x38

Is het handig om die allemaal gelijk te zetten? Of een andere telling aan te houden (ik verhoog/verlaag nu elke core met even veel x, dus allemaal 1 erbij bijv.)

Edit: Bedenk me net dat me katten mijn computer gister ook hadden aangezet (net als mijn TV af en toe), dat ik nu niet meer kan verbinden kan ook betekenen dat ze hem uit hebben gezet :D Die handige knopjes op het moederbord ook :P
Ik noem de snelheid van 4 cores op dezelfde speeds.

Reboot hij wel elke keer als hij een bsod krijgt doordat hij instabiel is? volgens mij kan het ook zijn dat je em dan moet resetten en reboot hij niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

Astennu schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:19:
[...]

Ik noem de snelheid van 4 cores op dezelfde speeds.

Reboot hij wel elke keer als hij een bsod krijgt doordat hij instabiel is? volgens mij kan het ook zijn dat je em dan moet resetten en reboot hij niet altijd.
Dit was de eerste crash die ik had gehad, maar zoals ik al toegevoegd had zijn mijn katten zeer nieuwsgierig en me moederbord ligt op mijn bureau, het aanknopopje hadden ze al eerder gevonden ;) Dus het zal me niks verbazen als hun hem uit hebben gezet :S

Ik kan niet meer Logmein/RDPen dus of hij staat uit of hij staat op een BSOD, of mijn huisbaas is WEEEEER aan het kloten met het internet (wordt er moe van)...

Dus 3 mogelijkheden waarvan 1 door de OC kan komen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:27

Gamer

mobile

CPU even getest op 1 core :)

http://www.hwbot.org/submission/2284715_

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mooie speeds :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

Keuzes,ik heb hier een 2500k die 5.2Ghz doet met water op 1.3v. Ik heb echter de kans om een 3570K te kopen en deze te ruilen. Wat zal ik doen? Hoe groot is de kans dat die IB sneller gaat lopen dan 5.2hz met water? Ik vrees bijna 0 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wimo. schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:50:
Keuzes,ik heb hier een 2500k die 5.2Ghz doet met water op 1.3v. Ik heb echter de kans om een 3570K te kopen en deze te ruilen. Wat zal ik doen? Hoe groot is de kans dat die IB sneller gaat lopen dan 5.2hz met water? Ik vrees bijna 0 :+
Die is 0% Tenzij die coolpasta mod werkt dan is er wel hoop. Maar dat is hier nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09

Wimo.

Shake and Bake!

Astennu schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 10:53:
[...]

Die is 0% Tenzij die coolpasta mod werkt dan is er wel hoop. Maar dat is hier nog niet getest.
Ok, ik kan ze beide tegelijk krijgen en er een wegdoen. Dan nog steeds de keuze tussen een tweede 2500k of een ib variant... Prijsverschil is er amper. Beide gaan 24/7 onder een ss phase. Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wimo. schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 12:03:
[...]

Ok, ik kan ze beide tegelijk krijgen en er een wegdoen. Dan nog steeds de keuze tussen een tweede 2500k of een ib variant... Prijsverschil is er amper. Beide gaan 24/7 onder een ss phase. Wat is wijsheid?
Tja moeilijk te zeggen. Phase change is in verhouding weer beter voor IB. Misschien kom je dan wel rond dezelfde clockspeeds uit.

Ik heb net een poging gedaan die IHS er af te halen. Maar ik had er niet het vertrouwen in dat dat ging lukken zonder de Package te beschadigen. Mijn afbreekmesje was nog steeds te dik en je begon krasjes te zien. De package kan best wat hebben maar ik had er geen zin in om de boel te slopen. Je moet echt een heel dun mesje hebben. Ik weet niet of die van een scheermes dunner zijn. (heb heb er zelf geen dus kan het niet vergelijken)

Edit: Heb nu AS5 tussen de cooler en de IHS maar de temps zijn nu 2c hoger dan met MX4. Had ik niet verwacht.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 19-05-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

AS5 heeft behoorlijk wat tijd nodig om te settlen. Je kunt verwachten dat die temperaturen zakken als je het er een maandje of wat op laat zitten, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je als tweaker zijnde zo lang met dezelfde mount doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
@ Astennu, dat had ik juist andersom, wat een bagger dat MX4 smeer slecht uit, AS5 moet inderdaad even settelen maar dat geld eigenlijk voor alle TIM's , maar in het bijzonder voor AS5, je kan het versnellen door je TEMP's een paar uurtjes boven de 50 graden te laten komen (één must voor AS5 voor goede werking) , is met Ivy niet zo'n probleem lijkt.
Ik heb mijn Z68 mobo. om kunnen ruilen voor een Z77X-UD5H, dan mag de multiplier lock geen probleem meer zijn lijkt me, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-08 22:07

sebasss2

Auto fanaat

Habana schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 13:55:
@ Astennu, dat had ik juist andersom, wat een bagger dat MX4 smeer slecht uit, AS5 moet inderdaad even settelen maar dat geld eigenlijk voor alle TIM's , maar in het bijzonder voor AS5, je kan het versnellen door je TEMP's een paar uurtjes boven de 50 graden te laten komen (één must voor AS5 voor goede werking) , is met Ivy niet zo'n probleem lijkt.
Ik heb mijn Z68 mobo. om kunnen ruilen voor een Z77X-UD5H, dan mag de multiplier lock geen probleem meer zijn lijkt me, dus ben benieuwd.
Je moet je MX4 ook niet uitsmeren.
Dat doet de cooler wel voor jou wanneer je hem aandraait. Anders bestaat de kans dat er lucht tussen komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Ik heb het eerste instantie de MX4 ook niet uit gesmeerd, anderhalf rijst korreltje in de midden en zoals je zegt de koeler erop, maar de temps van de core's noteerden bijna 10 graden (idle) onderling verschil, dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog nooit meegemaakt, daarna wat meer uitgesmeerd en het werd niet beter van, vandaar ook mijn uitspraak, nu weer mijn vertrouwde AS5 erop twee á drie rijstkorreltjes in de midden, even mooi egaal uitsmeren met een boterhamzakje om de vinger en weg het probleem, gisteren 6 uur lang prime95 laten draaien temps lager en gelijk bij Idle,en geen tien graden verschil meer, misschien ben ik iets te zuinig geweest met MX4 dat zou nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey medetweakers! :>

Als eerste ; Het spijt me als deze vraag overbodig is/de informatie al te vinden is/etc!

Ik heb altijd veel moeite om ( de juiste )informatie uit best langdradige/veel informatie posts te halen ( reden is irrelevant lijkt me :) ) Ik heb een computer samengesteld bij Alternate, en krijg deze over paar dagen thuis .geleverd, ik wil deze graag met een vooral veilige maar hopelijk mooie overclock op de CPU wat meer pit geven.
Ik hoop op een 4,0-4,5Ghz overclock!

De onderdelen van belang hier ;
- i5 3570k
- GA-Z77X-UD3H (rev. 1.0)
- Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

Ik ben eigelijk op zoek dat iemand met deze informatie , mij misschien heel kort in stappen kan uitleggen wat ik moet aanpassen/veranderen om deze overclock te realiseren :) Ik ben geen totale nub als het op overclocken aankomt, dus als je me verteld dat ik in de BIOS een bepaalde waarde moet vinden lukt me dat wel ;) Het gaat vooral voor mij om de brokjes hapklaar en dummyproof voorgeschoteld te krijgen!

Ik heb al veel gelezen en gezocht op dit onderwerp bijvoorbeeld dit gevonden :
http://www.overclock.net/...king-guide-asrock-edition

maar ik raak eerlijk gezegd de weg kwijt in een overload aan text :X Waar ik al wel achter ben, is dat mijn moederbord geschikt zou moeten zijn, de koeler zijn werk zou moeten doen, en 4.5 wel te halen is op ivy bridge mits je een aftermarket koeler hebt. Het zwaarste wat ik met mijn PC ga doen is gamen trouwens, in het geval "extreme" loads uitmaken.

Alvast enorm bedankt voor de Tweaker die me uit de brand helpt, en ik zal een Duitser voor je fraggen als ik Battlefield 3 erop heb gezet! :D <3

P.S. It's Monday :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 08:00
Druk eens op Millman's oc knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje

rsnubje

Testlabcoördinator

Dit is zo'n zin waar zowat geen enkele overclocker mee kan leven:

"Het gaat vooral voor mij om de brokjes hapklaar en dummyproof voorgeschoteld te krijgen!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Habana schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:25:
Ik heb het eerste instantie de MX4 ook niet uit gesmeerd, anderhalf rijst korreltje in de midden en zoals je zegt de koeler erop, maar de temps van de core's noteerden bijna 10 graden (idle) onderling verschil, dat heb ik de afgelopen 15 jaar nog nooit meegemaakt, daarna wat meer uitgesmeerd en het werd niet beter van, vandaar ook mijn uitspraak, nu weer mijn vertrouwde AS5 erop twee á drie rijstkorreltjes in de midden, even mooi egaal uitsmeren met een boterhamzakje om de vinger en weg het probleem, gisteren 6 uur lang prime95 laten draaien temps lager en gelijk bij Idle,en geen tien graden verschil meer, misschien ben ik iets te zuinig geweest met MX4 dat zou nog kunnen.
Raar. Op mijn i7 920 en 2600K waren MX3 en MX4 beide beter dan AS5 ook als je het een tijdje had laten zitten. Dus dan doe je iets niet goed als het verschil zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje

watercoolertje

Untertitel

@gutterblade: Is het weer 1 april :P

@de rest: Voltage ingesteld op 1.115V maar als EIST dan ingrijpt als de CPU IDLE is zie ik gewoon 1.2V staan in CPU-Z, onder full load zit ie dan netjes op 1.08V. Waarom wil EIST in hemelsnaam een hoger voltage instellen als dat ik op heb gegeven, heb nu de neiging EIST uit te zetten...

Nog steeds me IHS er niet af gehaald, wil eigenlijk eerst mijn WC erop hebben, denk namelijk dat het verschil daar beter te zien zal zijn.

En draai nu met 4Ghz @ 1.08V ook wel ff lekker onder de stock koeler (max 85 graden als het in mijn huis 28 graden is)...

[ Voor 28% gewijzigd door watercoolertje op 21-05-2012 11:36 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 23 Laatste