Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 17:50:
Veel te warm idd, mss is de koeler niet goed gemount of teveel of teweing koelpasta.
Ik weet ook niet hoe het komt, heb de koeler al 2 maal opnieuw bevestigd en nieuwe koelpasta aangebracht, maar nog steeds maxed hij uit aan 90°.

Denk dat de boosdoener gewoon de kast is, dat zit vol met dempingsmateriaal enzo + er zit nu ook een SLI configuratie in en de temps van die 2 kaarten zijn al 70.

Als er iemand een Silencio 550 voor een prikje wilt kopen... PM me :) Zal alles gewoon ombouwen in een CMStorm Enforcer kast met veel betere luchtkoeling.

Trouwens, die andere CPU temp is de sensor van het moederbord en die staat idd veel lager dan de cpu core temps... maar ik heb daar geen problemen mee, is al altijd zo geweest, zelfs na bios updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ralph0603 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 23:45:
Heeft iemand hier zijn Ivy Bridge delidded?
Wat dacht je er van om de zoekfunctie te gebruiken?
Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 05:39:
[...]

Ik weet ook niet hoe het komt, heb de koeler al 2 maal opnieuw bevestigd en nieuwe koelpasta aangebracht, maar nog steeds maxed hij uit aan 90°.

Denk dat de boosdoener gewoon de kast is, dat zit vol met dempingsmateriaal enzo + er zit nu ook een SLI configuratie in en de temps van die 2 kaarten zijn al 70.

Als er iemand een Silencio 550 voor een prikje wilt kopen... PM me :) Zal alles gewoon ombouwen in een CMStorm Enforcer kast met veel betere luchtkoeling.

Trouwens, die andere CPU temp is de sensor van het moederbord en die staat idd veel lager dan de cpu core temps... maar ik heb daar geen problemen mee, is al altijd zo geweest, zelfs na bios updates.
Ik denk dat het niet alleen de kast is... Je koeler zelf lijkt me ook te kort schieten hier.
Je moederbord sensor is altijd lager, dat hoort, die sensor zitcook onder je cpu in de socket. Deze waarde haaalt zijn maximum ook 35 graden lager dan de coretemps.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die CNPS10x Extreme van Zalman werkte perfect met een AMD X4 955 maar ik heb inderdaad het gevoel dat hij met Ivy Bridge te kort schiet.

Ik weet dat ik nu iets offtopic ga, maar ik twijfel nu voor zo'n Noctua DH14, een Be Quiet koeler of gewoon een all in one liquid cooling van Corsair ofzo.

Een luchtkoeler is gewoon installeren en vergeten maar zo'n liquid cooler? Ok het is geen custom waterloop waarvan je elk jaar het water moet verversen maar die cpu liquid coolers hebben slechts een lifespan van 5 jaar.. wat dan? Zal hij dan beginnen lekken na 6 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Corsair H100i halen, beter dan de beste luchtkoeler en net zo plug en play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 14:39
t!n0 schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:48:
Corsair H100i halen, beter dan de beste luchtkoeler en net zo plug en play.
En een setje bijbehorende oordoppen, :+ , als echt je waterkoeling wilt doe het dan goed, het hoeft niet echt heel veel duurder te zijn.

@ wietkop, Ik denk eerder dat we hier een school voorbeeld hebben van een enorm slechte verbinding tussen DIE en IHS, @4200Mhz-1,14V word zelfs die slechte 3770K van mij maar 57’C max

[ Voor 23% gewijzigd door Habana op 01-04-2013 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op maandag 01 april 2013 @ 13:49:
[...]

@ wietkop, Ik denk eerder dat we hier een school voorbeeld hebben van een enorm slechte verbinding tussen DIE en IHS, @4200Mhz-1,14V word zelfs die slechte 3770K van mij maar 57’C max
Maar dat is toch niet mijn schuld? Heb inderdaad die video gezien waar iemand met een breekmes die cpu cover openbreekt om zodoende betere temperaturen te hebben. Ik zou dit ook kunnen doen maar ik durf het gewoon niet, en is het wel echt de schuld van zogezegde slechte koelpasta?

Ik dacht er ook aan om die Corsair 100 te kopen tot dat je zei "koop dan maar oordopjes".. ik heb het liefst een stille computer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
[...]

En een setje bijbehorende oordoppen, :+ , als echt je waterkoeling wilt doe het dan goed, het hoeft niet echt heel veel duurder te zijn.

Dat is onzin.. een H100 maakt zo veel herrie als dat je hem opdracht toe geeft. voor een gemiddelde overklok is het een perfecte stille oplossing. Mocht je de fan control van de unit zelf niet prettig vinden zitten de fans zo aangesloten op je moederbord headers en stel je ze via je bios in.

Over de verbinding van de IHS en die durf ik ook nog wel te twisten. de Zalman koeler is nooit een superkoeler geweest en in combinatie met de slechte airflow en het blijven hangen van de warmte in de kast zijn deze verschijnselen echt niet vreemd...

Kortom, denk er over om een nieuwe kast en cpu koeler te halen. mocht je de kant en klare water oplossingen van Corsair te duur vinden zou ik hier eens gaan lezen: linkje naar de buren

hierbij kan ik vooral de TPC-800 aanbevelen van Cooler Master

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wietkop, mss deze iets voor je.
Te leveren via Highflow en is uit te breiden met meerdere radiatoren en dus ook geschikt om je videokaarten te koelen.

pricewatch: Swiftech Swiftech H220

YouTube: Swiftech H220 Showcase & REAL-WORLD Performance & Silence Demo Linus Tech Tips CES 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Eindelijk eens wat gaan klooien met me CPU (3570k icm h80i)..

Zit nou op 43.0 *100mhz 4.3 ghz dus.. Maar wat me opvalt tijdens een stress test van de cpu schommelt de temperatuur erg!

Ik gebruik corsair link, coretemp en MSI control center om me CPU te monitoren.. en het gaat van 50 graden tot soms wel 70! Nu weet ik dat de CPU wel wat kan hebben, maar hoe kan dit zo schommelen?

De fans draaien rond de 1650 rpm op het moment van het stressen, en daar veranderd niks aan...

Edit: Kan dit komen door linx die klaar is met een "problem size" en de volgende oppakt? Dat valt me namelijk op als ik het naast elkaar hou...

[ Voor 13% gewijzigd door R0y. op 02-04-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 16:15:
[...]

Maar dat is toch niet mijn schuld? Heb inderdaad die video gezien waar iemand met een breekmes die cpu cover openbreekt om zodoende betere temperaturen te hebben. Ik zou dit ook kunnen doen maar ik durf het gewoon niet, en is het wel echt de schuld van zogezegde slechte koelpasta?

Ik dacht er ook aan om die Corsair 100 te kopen tot dat je zei "koop dan maar oordopjes".. ik heb het liefst een stille computer :(
@Wietkop, volgens mij zeg ik ook nergens dat het jouw schuld is.

@ nedernakker, Dat vind jij dan misschien onzin, maar zie en lees namelijk toch al tijden niets anders dan comments van gebruikers en reviews die dat toch vermelden, tevens dat de H80i gelijk waardig is als H100i. en ook nog goedkoper met voordeel van simpelere /plaatsing en montage.

Als jij de H100i koppelt aan een milde overclock ja dan heb je gelijk, maar zo lus ik er dan nog wel een paar. Als dat je doel is kan je beter een goede Air cooler kopen, zoals je zelf al naar linkt ,goedkoper en beter.

Misschien is mijn aanname wat betreft de IHS wat voorbarig, maar 4200Mhz@1.14V lukt met een beetje geluk zelfs met de standard koeler nog wel, maar sorry ik mag toch wel aannemen, dat voordat er een vraag gesteld word over een koelings probleem dat men de airflow ed. gecontroleerd heeft, en al helemaal als er sprake is van SLI opstelling in die zelfde build..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

[quote]nedernakker schreef op maandag 01 april 2013 @ 08:49:
[...]

Wat dacht je er van om de zoekfunctie te gebruiken?

Ik weet wel wat het is, maar misschien dat mensen hun ervaringen kunnen delen. Maar goed. /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
R0y. schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 17:51:
Eindelijk eens wat gaan klooien met me CPU (3570k icm h80i)..

Zit nou op 43.0 *100mhz 4.3 ghz dus.. Maar wat me opvalt tijdens een stress test van de cpu schommelt de temperatuur erg!

Ik gebruik corsair link, coretemp en MSI control center om me CPU te monitoren.. en het gaat van 50 graden tot soms wel 70! Nu weet ik dat de CPU wel wat kan hebben, maar hoe kan dit zo schommelen?

De fans draaien rond de 1650 rpm op het moment van het stressen, en daar veranderd niks aan...
Gebruik eens prime95 of linX om de cpu te testen, en controleer of de load daadwerrkelijk 100% blijft in taakbeheer.
Habana schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:02:
[...]

@Wietkop, volgens mij zeg ik ook nergens dat het jouw schuld is.

@ nedernakker, Dat vind jij dan misschien onzin, maar zie en lees namelijk toch al tijden niets anders dan comments van gebruikers en reviews die dat toch vermelden, tevens dat de H80i gelijk waardig is als H100i. en ook nog goedkoper met voordeel van simpelere /plaatsing en montage.

Als jij de H100i koppelt aan een milde overclock ja dan heb je gelijk, maar zo lus ik er dan nog wel een paar. Als dat je doel is kan je beter een goede Air cooler kopen, zoals je zelf al naar linkt ,goedkoper en beter.

Misschien is mijn aanname wat betreft de IHS wat voorbarig, maar 4200Mhz@1.14V lukt met een beetje geluk zelfs met de standard koeler nog wel, maar sorry ik mag toch wel aannemen, dat voordat er een vraag gesteld word over een koelings probleem dat men de airflow ed. gecontroleerd heeft, en al helemaal als er sprake is van SLI opstelling in die zelfde build..
Ik vind het leuk wat jij leest en ziet op het internet, maar ik heb de koeler hier liggen en uitvoerig getest/gebruikt. Ik heb het niet over een milde overklok maar een gemiddelde overklok. In mijn ogen is dat 4.2 ~4.5 GHz. Het verschil tussen stille en maximale fans levert marginale prestatiewinst op. de koeler is op stil gewoon al goed. Dat de nieuwe 80i en 100i nog beter koelen weet ik, maar daar hadden we het niet over. Ik wil gewoon duidelijk maken dat de H100 niet is wat jij beweert.
ralph0603 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:02:

Ik weet wel wat het is, maar misschien dat mensen hun ervaringen kunnen delen. Maar goed. /3
Gebruik hem dan, de ervaringen staasn breed uitgemeten in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
nedernakker schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:33:
[...]

Gebruik eens prime95 of linX om de cpu te testen, en controleer of de load daadwerrkelijk 100% blijft in taakbeheer.

[...]
Gebruik juist linx, het lijkt wel of dat hij na 1 "problem" gelijk voor 10 seconden met 20 graden naar beneden gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Dan moet je even vermelden hoe je linx instelt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
nedernakker schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:42:
Dan moet je even vermelden hoe je linx instelt.. :)
Standaard settings:

Als ik Linx opstart staat er (van links naar rechts):

Problem size 25000 - Memory (MiB): 4788 - Run: 5

Na elke "problem" ging dus de temperatuur naar beneden met 20 graden.. Dit duurde zo'n 10 tot 15 seconden. In die tussentijd was er wel gewoon 100% CPU gebruik. Vandaar dat het zo raar is!

En met prime95.. In-place-large FFT's (maximum heat, power consumption) max 57 graden @ 4.3 gz nu
Dus daar lijk ik wel fatsoenlijke realistische temps mee te halen...

[ Voor 66% gewijzigd door R0y. op 02-04-2013 20:22 . Reden: Wat info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 22:27
Ik heb sinds gisteren een nieuw systeem:
msi z77a-gd65
i5 3570K

Dit wordt gekoeld door een Scythe Mugen 3 koeler.
Ik ben nog niet eens aan het overklokken, maar het volgende verbaast mij:
De idle temperatuur is 33 graden. Niks mis mee zou ik zeggen.

Als ik nu Prime95 aanslinger en hem laat blendtesten schiet de cpu per direct ineens naar 53°C en zit nog geen één minuut later op 58°C en blijft daar. Zet ik prime95 weer uit, dan valt hij ook weer direct terug naar 33 graden. Geen geleidelijke afbouw of iets.

Vraag één: is 58°C niet aan de hoge kant voor stock settings met een Mugen 3 koeler?
Vraag twee: Vanwaar die vreemde sprong direct 20 graden hoger en lager?

De heatsink van de Mugen 3 voelt aan als kamertemperatuur.

/edit
De cpu koeler op halve snelheid laten draaien zorgt ook niet voor een temperatuurverschil.

Mijn ervaring zegt dat met een 60°C cpu de heatsink toch wel degelijk warm moet aanvullen. Ik denk dus dat het contact mogelijk niet helemaal goed is. Binnenkort maar eens opnieuw monteren dan.

[ Voor 16% gewijzigd door benchMarc op 07-04-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:33
Als je de cpu strest met prime, draait hij op 3.8ghz. Als ik me niet vergis, presteert de gewone mugen 3, dus niet de Games Hardware Edition, iets minder dan zijn oude broer mugen 2. En gezien dat IB onder stress behoorlijk heet kan worden, zou ik zeggen dat jouw temps redelijk normaal zijn.
Heb je genoeg airflow in je kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
Bij mij springt de temparatuur ook zo van 35 naar 51, Daarna loopt het langzaam een beetje op.
Ik denk dat de koeler even nodig heeft om de hitte op te nemen.
Je temp is idd wel hoog voor een mugen, Een stock koeler haalt dezelfde resultaten. :p
Misschien een keertje opnieuw mounten?

( Hier een cm hyper 212 evo btw en 4.2Ghz @ 1.128v 57 heetste core / 4.4Ghz @ 1.208 is ongeveer 65gr heetste core)
Nu lijkt mij dat een mugen het beter moet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door h4ze op 07-04-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
acale schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:23:
Als je de cpu strest met prime, draait hij op 3.8ghz. Als ik me niet vergis, presteert de gewone mugen 3, dus niet de Games Hardware Edition, iets minder dan zijn oude broer mugen 2. En gezien dat IB onder stress behoorlijk heet kan worden, zou ik zeggen dat jouw temps redelijk normaal zijn.
Heb je genoeg airflow in je kast?
De airflow is zeker in orde, daar mankeert het niet aan. Ook open case geeft dezelfde resultaten.
h4ze schreef op zondag 07 april 2013 @ 13:24:
Bij mij springt de temparatuur ook zo van 35 naar 51, Daarna loopt het langzaam een beetje op.
Ik denk dat de koeler even nodig heeft om de hitte op te nemen.
Je temp is idd wel hoog voor een mugen, Een stock koeler haalt dezelfde resultaten. :p
Misschien een keertje opnieuw mounten?

( Hier een cm hyper 212 evo btw en 4.2Ghz @ 1.128v 57 heetste core / 4.4Ghz @ 1.208 is ongeveer 65gr heetste core)
Nu lijkt mij dat een mugen het beter moet doen.
Lijkt mij ook. De heatsink zou ook gewoon warmer moeten worden. Aangezien het blok met de fan op 50% niet meer opwarmt moet het dus wel in de overdracht van heatspreader naar heatsink zitten.
Het is ook wel echt een onding om te monteren. Vast is vast is een erg relatief begrip en ik ben altijd bang dat ik de boel snel kapot schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ik heb even (wegens tijdgebrek) de schroeven op de backplate nog iets verder aangdraaid (zijkant van de kast open schroeven en ik kan erbij). Hielp verder niks. Wel even de proef op de som genomen door de cpu koeler gewoon eruit te trekken. Heb nu prime95 al een aantal minuten aan staan en de 4 cpu cores hebben nu de temperaturen:
1: 64°C
2: 70°C
3: 71°C
4: 66°C

Nu voel ik ook daadwerkelijk de heatsink opwarmen. De temperatuur van de heatsink is gewoon een lekker warme temperatuur, niks echt heets verder.
De enige fans die nog actief zijn is de 200mm intake en 120mm outtake. Het is een flink koelblok dus ik kan me voorstellen dat het wel even duurt voordat het echt goed heet aanvoelt.
Zoals het er nu naar uitziet stijgt de temperatuur nog niet echt erg hard.
To be updated....

Na 20min primen is de gemiddelde temperatuur 72°C en de heetste core 79°C. Heatsink wordt nu ook steeds wat warmer maar nog goed aan te raken. Gezien dat de cpu temperatuur maar heel mondjesmaat stijgt, en het blok steeds iets verder opwarmt. Kan ik dan vanuit gaan dat de hittegeleiding prima is? Ik heb geen flauw idee hoe zo'n Mugen 3 zonder actieve koeling het er normaal van af zou brengen.

[ Voor 23% gewijzigd door benchMarc op 07-04-2013 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Mocht je nu zelf de laatste poster zijn, gebruik dan even de edit knop om je laatste post aan te passen.

controleer de volgende dingen:
- Draait de cpu fan voluit?
- heb je de beschermfolie van de koeler base afgehaald?
- wat voor en hoeveel pasta heb je gebruikt en hoe heb je het verspreid?
- heb je de schroeven kruislings slag voor slag aangedraaid?

Het kan dat je een hete chip heb, het kan ook dat je de koeler niet goed hebt gemount. dat de cpu snel omhoogschiet is normaal, je belast hem immers ineens voluit, zodoende valt het ook weg als de load weg valt.

@ROy

Ik zag dat ik nog niet gereageerd had op je antwoord.

Stel linX in op all memory, dan is de test intensiever en representatiever. dat tussentijds de temp iets daalt kan inderdaad voorkomen. laat voor 24/7 stabiliteit linX wel minstens 2 uur draaien.

Prime95 draai je het beste op de blend stand. Laat deze 8 uur draaien voor 24/7 stabiliteit. Ook al zegt het dat op Large FFT's hij het warmst wordt, dit is niet juist, de Small FFT's 8 en 10K maken je cpu het warmst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:39:
Mocht je nu zelf de laatste poster zijn, gebruik dan even de edit knop om je laatste post aan te passen.

controleer de volgende dingen:

Het kan dat je een hete chip heb, het kan ook dat je de koeler niet goed hebt gemount. dat de cpu snel omhoogschiet is normaal, je belast hem immers ineens voluit, zodoende valt het ook weg als de load weg valt.
Ja, ik heb hem in actieve stand op 100% staan.

Jep

Ik heb de koelpasta gebruikt die erbij zat (zie hier links: http://www.hardwaresecrets.com/fullimage.php?image=19507 )
Ik heb een klein deel ervan gebruikt en dit heel erg dunnetjes uitgesmeerd over de cpu. Normaliter gebruikte ik altijd de rijstkorrelmethode, maar in de guidelines van deze koeler stond dat je het heel dun moest uitsmeren. Dus daar heb ik eens, zonder eigenwijs te zijn, gehoor aan gegeven.

Ik heb dit niet slag voor slag gedaan. Wel kruislings, maar dan per 2 of 3 slagen.

De pc draait overigens nu 40min prime95 met passieve koeling. De gemiddelde temp komt niet boven de 74 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door benchMarc op 07-04-2013 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Ikzelf ben niet van het uitsmeren, zeker met een logge koler als de mugen is de kans groot dat je hem iets tilt tijdens montage. Hierdoor heb je met uitgesmeerde pasta snel kans op 'luchtbellen'.

Ik zou een tube MX-4 oid halen en hiermee een remount doen, dotje in het midden van de IHS en in 1 keer monteren. De standaard meegeleverde pasta is volgens mij echt prutzooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:51:
Ikzelf ben niet van het uitsmeren, zeker met een logge koler als de mugen is de kans groot dat je hem iets tilt tijdens montage. Hierdoor heb je met uitgesmeerde pasta snel kans op 'luchtbellen'.

Ik zou een tube MX-4 oid halen en hiermee een remount doen, dotje in het midden van de IHS en in 1 keer monteren. De standaard meegeleverde pasta is volgens mij echt prutzooi
Ik zal hem binnenkort inderdaad eens uit elkaar schroeven en weer in elkaar draaien. Met goede koelpasta en op de oude vertrouwde methode.
Gelukkig komt de temperatuur bij lange na niet in de gevarenzone, maar mocht ik eens willen overklokken dan moet de temperatuur natuurlijk zo laag mogelijk zijn.
Ik vind het lastig om te vinden wat nu eigenlijk een 'goede' temperatuur is voor zo'n stock ivy 3570K. Ik lees allerlei ranges. Van begin 40 graden t/m 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:39:
@ROy

Ik zag dat ik nog niet gereageerd had op je antwoord.

Stel linX in op all memory, dan is de test intensiever en representatiever. dat tussentijds de temp iets daalt kan inderdaad voorkomen. laat voor 24/7 stabiliteit linX wel minstens 2 uur draaien.

Prime95 draai je het beste op de blend stand. Laat deze 8 uur draaien voor 24/7 stabiliteit. Ook al zegt het dat op Large FFT's hij het warmst wordt, dit is niet juist, de Small FFT's 8 en 10K maken je cpu het warmst.
Geen punt! :)
Ik heb 8 uur lang prime95 op de bovenstaande instellingen (mijn post een stukje omhoog) gedraaid en de cpu werd niet warmer als 60 graden. Ik draai hem nou op 4.5 ghz met een vcore van 1.2550.

Ik zal vanavond eens kijken met de instellingen die jij heb gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Dan zul je merken dat hij met small FFT's bijna 10 graden warmer wordt :)
We zien de resultaten wel tegemoet, succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-08 21:58
Een vraagje tussendoor:

Ik weet eigenlijk weinig over overklokken, en heb niet de behoefte om (constant) extreme prestaties te halen. Ik probeer echter erachter te komen of er een eenvoudige manier is om de Turbo Boost Technologie beter te gebruiken. met de 3770K kun je de multiplier ongelimiteerd aanpassen, maar geldt dat dan ook voor de Turbo Boost Multipliers? Kan ik met een Z77 bijvoorbeeld het aantal turbo steps voor 1 core tot zeg 4,4 GHz opschroeven zonder verder aan voltages ed te hoeven zitten?

Ik wil eigenlijk dat EIST gewoon zijn werk blijft doen in verband met geluidsproductie en energiebesparing. Ik draai echter voor studie en werk software van Autodesk en MatLab en wil dan dat m'n processor flink kan pieken waar nodig. Ik wil sowieso gebruik maken van een flinke koeler (niet boxed, obviously).
zie wenslijst

Vraag is ivm keuze tussen een 3770 of 3770K
Ik hoop op een antwoord in dit dichte bos van OC materie.

Groeten, Vladimir!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op zondag 07 april 2013 @ 23:51:

Ik vond toevallig nog een tube Arctic MX-1. Dus even wat tijd vrijgemaakt om de boel brandschoon te poetsen en opnieuw in elkaar te zetten, met dit keer de MX-1 ipv de standaard meegeleverde koelpasta. Ook de rijstkorrelmethode gebruikt ipv het een beetje zelf uit te smeren.

Dit is de afdruk die achter werd gelaten na verwijderen van de koeler (met bijgeleverde pasta):

CPU:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/24wrqx4.jpg

Heatsink:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/jiclr8.jpg

Niet echt helemaal egaal, maar dat is niks nieuws.

De nieuwe temperatuurresultaten (maakt dus geen drol verschil met de vorige koelpasta):

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/ofot5.jpg

Ik weet dat deze cpu een heethoofd is, maar als ik hoor dat mensen met stockcooling ook rond deze temperaturen zitten dan vraag ik me toch echt af wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Hoeveel pasta heb je er precies op gedaan? Je vorige mount is gewoon echt te veel pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op woensdag 10 april 2013 @ 20:55:
Hoeveel pasta heb je er precies op gedaan? Je vorige mount is gewoon echt te veel pasta.
Weet ik. Ik was gewend om met zo'n spuit te werken, maar die prut zat in zo'n onhandig zakje. Nu gewoon een rijstkorrel (misschien net wat langer).

Ik heb bij mijn vorige CPU's ook altijd prima temperaturen gehad.
Ben nu aan het primen met een lichte overklok (4.2GHz) op 1.120v. Tenminste, in de bios heb ik hem op 1.120v gezet, maar CPU-Z zegt 1.104.
Hierbij wordt de cpu nu exact 2 graden warmer dan op stock snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mede tweakers,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pc. Het betreft een MSI Z77-g45 en 3570K met 8 Gb corsair vengeance ram een sythe rev.3 B cooler.
Op het begin had ik totaal geen verstand van overklokken maar dit wilde ik wel graag. Anders had ik deze setup ook niet aangeschaft uiteraard.
Nu heb ik menig handleiding doorgespit, zo ook de handleiding aan het begin van dit topic. En ik begin zowaar het gevoel te krijgen dat ik het begin te begrijpen:D
Eerst had ik de cpu overgeklokt via het simpele oc genie 2. Maar na veel lezen werd het mij al snel duidelijk dat deze setting voor de meeste slechte i5' s zijn ingesteld. Met als gevolg veel te hoog voltage bijv.
Dus nu ben ik zelf aan de slag gegaan met Standard mode in Click bios 2 en ik ben een heel eind denk ik. Overklok staat nu op 4.2Ghz.
Het voltage heb ik omlaag gebracht en ik heb een aantal settings veranderd, namelijk op deze manier:

Adjust CPU Ratio in OS: Enabled.
Internal PLL overvoltage: Disabled.
EIST: Disabled
Enchanced Turbo: Disabled
OC genie function control: By BIOS
My OC genie: Default

Dram reference clock: Auto
Dram frequency (ddr3) 1600Mhz

Memory fast boot: enabled
Spread spectrum disabled
Vdroop offset control: 100%
Digital compensation level: High
CPU Core expanded: enhanced
Cpu core switching freq. : auto

CPU Core voltage: 1.1900
Verder alle voltages auto behalve CPU PLL deze staat op 1.6500 inplaats van 1.8

CPU FEATURES:

Power technology: Custom
C1E Support: Disabled
Overspeed protection Disabled
Intel C State Disabled
Primary plane current limit (a) 1024
Seconday plane current limit (a) 1024
CPU Phase control disabled.

Nu vind ik het voltage aan de hoge kant voor een overklok van 4.2 ghz. kan dat aan een van de settings liggen of heb ik een minder cpu..?:(
het draaide eerst wel redelijk stabiel op 1.1700 (intel burn test very high 10 test goed afgerond)
Maar als ik Bioshock infinite ging spelen crashde de pc na een half uur. Toen opgebracht naar 1.1900 en geen last meer.

Hier even een pic van Prime 95 small FFT na een uur(veel te kort weet ik)
Vanavond zet ik prime 95 blend aan tot morgen middag.

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/5228/cpuv.jpg

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik ben me echt heel erg aan het verdiepen in het overklokken en vind het ontzettend interessant. Hoop dat jullie niet vinden dat ik te weinig research heb gedaan want dat is echt niet het geval:D

Maar ik wil me instellingen optimaliseren en zo cool mogelijk draaien met het liefst een overklock van 4.4/4.5Ghz. Dus jullie input kan ik hard gebruiken!

Bedankt voor het lezen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 16:18:
Beste mede tweakers,

Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pc. Het betreft een MSI Z77-g45 en 3570K met 8 Gb corsair vengeance ram een sythe rev.3 B cooler.
Op het begin had ik totaal geen verstand van overklokken maar dit wilde ik wel graag. Anders had ik deze setup ook niet aangeschaft uiteraard.
Nu heb ik menig handleiding doorgespit, zo ook de handleiding aan het begin van dit topic. En ik begin zowaar het gevoel te krijgen dat ik het begin te begrijpen:D
Eerst had ik de cpu overgeklokt via het simpele oc genie 2. Maar na veel lezen werd het mij al snel duidelijk dat deze setting voor de meeste slechte i5' s zijn ingesteld. Met als gevolg veel te hoog voltage bijv.
Dus nu ben ik zelf aan de slag gegaan met Standard mode in Click bios 2 en ik ben een heel eind denk ik. Overklok staat nu op 4.2Ghz.
Het voltage heb ik omlaag gebracht en ik heb een aantal settings veranderd, namelijk op deze manier:

Adjust CPU Ratio in OS: Enabled.
Internal PLL overvoltage: Disabled.
EIST: Disabled
Enchanced Turbo: Disabled
OC genie function control: By BIOS
My OC genie: Default

Dram reference clock: Auto
Dram frequency (ddr3) 1600Mhz

Memory fast boot: enabled
Spread spectrum disabled
Vdroop offset control: 100%
Digital compensation level: High
CPU Core expanded: enhanced
Cpu core switching freq. : auto

CPU Core voltage: 1.1900
Verder alle voltages auto behalve CPU PLL deze staat op 1.6500 inplaats van 1.8

CPU FEATURES:

Power technology: Custom
C1E Support: Disabled
Overspeed protection Disabled
Intel C State Disabled
Primary plane current limit (a) 1024
Seconday plane current limit (a) 1024
CPU Phase control disabled.

Nu vind ik het voltage aan de hoge kant voor een overklok van 4.2 ghz. kan dat aan een van de settings liggen of heb ik een minder cpu..?:(
het draaide eerst wel redelijk stabiel op 1.1700 (intel burn test very high 10 test goed afgerond)
Maar als ik Bioshock infinite ging spelen crashde de pc na een half uur. Toen opgebracht naar 1.1900 en geen last meer.

Hier even een pic van Prime 95 small FFT na een uur(veel te kort weet ik)
Vanavond zet ik prime 95 blend aan tot morgen middag.

[afbeelding]

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik ben me echt heel erg aan het verdiepen in het overklokken en vind het ontzettend interessant. Hoop dat jullie niet vinden dat ik te weinig research heb gedaan want dat is echt niet het geval:D

Maar ik wil me instellingen optimaliseren en zo cool mogelijk draaien met het liefst een overklock van 4.4/4.5Ghz. Dus jullie input kan ik hard gebruiken!

Bedankt voor het lezen!!!
Ik vind je voltage aan de aardige kant voor 4.2GHz, maar het zou kunnen. Niet elke CPU valt even goed over te klokken natuurlijk. Ik draai nu ook 4.2GHz, maar dan met 1.120v.
Als ik het goed begrijp draaide je nog niet helemaal stabiel op 4.2GHz met 1.17v, en ben je toen meteen naar 1.19v gegaan? Het kan goed zijn dat 1.175v je al ver genoeg had gebracht.
Dat is hoe ik het nu ook aan het testen ben. 1.115v zorge bij mij in Prime95 niet voor een crash, maar in GTA4 dan weer wel. 0.005 erbij en nu lijkt het allemaal stabiel.
Ik ga pas weer verhogen als ik een uur of 8 heb kunnen primen.

Voor overklokken moet je gewoon geduld hebben en veel proberen. Vooral het bepalen of het 100% stabiel draait kost een tijd. Wil je snel breed uitmeten wat je CPU ongeveer aankan, dan zul je per stap 100MHz moeten verhogen en even 10min Primen. Krijg je fouten, dan je voltage 0.01 omhoog slingeren en kijken of het dan wel goed gaat. Gaat het goed, dan weer 100MHz erbij. Fouten? Voltage weer 0.01 omhoog.
Zo zou ik het in elk geval doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@benchMark, bedankt voor je reactie..
Ben net terug van voetbal training, tussen tijds heb ik linx stress test laten draaien. 20 runs met maximaal geheugen, maar kwam terug en pc was uit.......... Dus weer gecrasht.. Beetje jammer dit, voltage lijkt me namelijk al aan de hoge kant dus. Ga nu maar naar 1.2 volt en dan nog een keer proberen. Prime houd ie wel uren uit trouwens.
Kan het misschien aan een van mijn instelling liggen die verkeerd staan? Gebruikers met een MSI board en dezelfde BIOS???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 22:16:
@benchMark, bedankt voor je reactie..
Ben net terug van voetbal training, tussen tijds heb ik linx stress test laten draaien. 20 runs met maximaal geheugen, maar kwam terug en pc was uit.......... Dus weer gecrasht.. Beetje jammer dit, voltage lijkt me namelijk al aan de hoge kant dus. Ga nu maar naar 1.2 volt en dan nog een keer proberen. Prime houd ie wel uren uit trouwens.
Kan het misschien aan een van mijn instelling liggen die verkeerd staan? Gebruikers met een MSI board en dezelfde BIOS???
Ik heb de MSI GD-65 variant. Qua settings lijkt het mij in orde. Ik heb de PLL nog wel op auto staan, maar weet niet of dit iets uitmaakt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee maakt in principe niet uit, maar 1.8V is een iets te hoog voltage. Minder is ook goed, dus bijvoorbeeld: 1.600/1650/1700
Dit kan er voor zorgen dat je temps gemiddeld met zo' n 1-4 graden zakken. Toch mooi meegenomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
1.8V is niet te hoog, dit is normaal. ga pas aan je PLL zitten als je overklok stabiel is, nooit verlagen voor je stabiel bent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke. Ik heb de info hier vandaan,(http://nl.hardware.info/r...op-ivy-bridge-overklokken)
maar ik zal het wel even terug zetten naar 1.8 en dan nog een keer linx proberen. Raden jullie dit ook aan trouwens, heb gehoord dat linpack overdreven veel vraagt van de CPU. Zoveel dat het niet realistisch is voor alles wat je wilt doen op een PC. Dus dat je misschien wel minder volt kunt gebruiken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nedernakker, wat gebruik jij voor het testen van je ivy bridge stabilitieit? (ga er van uit dat je ivy bridge hebt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Beste froegata, als je iets wilt toevoegen aan je laatste post, gebruik dan aub even de edit knop. Dubbelposten is erg vervelend.

Ik gebruik geen Ivy bridge voor 24/7, ik heb maar een 'oude' 2600K. Overklokken voor 24/7 is helemaal niet echt meer mijn ding. ik doe het alleen voor het extreme.

Iedereen heeft zijn eigen idee over stabiliteitstests, mijn mening is dat iedereen over het algemeen te kort test.. 1 uur linX is voor mij niet stabiel, draai het minstens een uur of 4 en altijd met memory op 'all'. ik gebruik altijd prime95 op de blend stand en laat dit minstens 12 uur lopen.

Maar nogmaals, iedereen heeft een eigen idee hier over. als je een combi van deze tests uitvoert en hij is in je alledaags gebruik stabiel is het toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo is het ook inderdaad. Ik heb PLL weer naar 1.8 gezet en nu voltage op 1.2 voor 4.2 ghz. erg hoog maargoed. Gooi er vannacht een prime blend test tegen aan en laat die lopen tot morgen middag. Als het goed is ga ik kijken of de voltage toch nog wat omlaag wilt nu ik PLL weer op auto heb gezet.. We gaan het meemaken. Als iemand anders nog tips heeft??? haha word niet heel veel meer gelezen dit topic gok ik..of ik ben gewoon ongelofelijk on interessant.

Fijn weekend !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-05 23:44
Goedenavond heren,

Bij deze wilde ik zeggen dat ik een complete leek ben in het vak, maar ik leer graag wat dingen, dus ik lees al een tijdje mee.

Maar nu ik dus een maandje mijn Rig'je bij elkaar heb.

i7 3770k
Vengeance 8gb 1600mhz Ram
Z77A-GD65
met een 412S Coolermaster cooler.

Wilde ik lekker op de vrijdagavond een avondje gaan overclocken, maar ik ben nu dus al gestuit op wat problemen.. Ik kan niets aanpassen in de bios wat te maken heeft met overclocken van de CPU (CPU ratio, CPU voltage enzo) is er ergens een instelling waarmee ik dat moet unlocken ofzo? Ik draai in ieder geval op de 10.7 BIOS en heb nog nooit een Bios geflashed, dus als dat niet nodig is doe ik dat liever 'nog' niet ;)

Anyway wat ik mij ook afvroeg(waar ik nergens echt antwoord kan vinden, want ik heb echt research proberen te doen) hoe ik nou precies de instellingen moet instellen als ik met Speedstep wil overclocken(Aangezien hij alleen tijdens hoge load naar de bepaalde snelheid moet 'gaan zodat hij weer iets langer meegaat/minder stroomverbruikt?').

Ook vroeg ik mij trouwens af of 4.4/4.5 Ghz een reële overclock is(Ja ik weet dat dat per CPU verschilt maarja ik dacht ik vraag het toch nu ik dit bericht typ).

Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Groetjes van een beetje hopeloze leek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:03:
Maar nogmaals, iedereen heeft een eigen idee hier over. als je een combi van deze tests uitvoert en hij is in je alledaags gebruik stabiel is het toch prima.
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat. Hoeveel mensen ook roepen dat enkel één programma draaien voldoende is, een combinatie van verschillende tools is echt een must als je de totale stabiliteit wilt garanderen. Zo heb ik wel eens gehad dat mijn PC uren lang kon primen, maar bij een bepaalde game er na 5min mee ophield.
Mijn test bestaat uit een hele dag en nacht primen, daarna een hele dag en nacht 3dmarken en uiteindelijk flink wat uren gamen. Hebben zich geen crashes voorgedaan, dan durf ik de boel wel stabiel te noemen.
Ordieee schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:07:
Goedenavond heren,

Bij deze wilde ik zeggen dat ik een complete leek ben in het vak, maar ik leer graag wat dingen, dus ik lees al een tijdje mee.

Maar nu ik dus een maandje mijn Rig'je bij elkaar heb.

i7 3770k
Vengeance 8gb 1600mhz Ram
Z77A-GD65
met een 412S Coolermaster cooler.

Wilde ik lekker op de vrijdagavond een avondje gaan overclocken, maar ik ben nu dus al gestuit op wat problemen.. Ik kan niets aanpassen in de bios wat te maken heeft met overclocken van de CPU (CPU ratio, CPU voltage enzo) is er ergens een instelling waarmee ik dat moet unlocken ofzo? Ik draai in ieder geval op de 10.7 BIOS en heb nog nooit een Bios geflashed, dus als dat niet nodig is doe ik dat liever 'nog' niet ;)

Anyway wat ik mij ook afvroeg(waar ik nergens echt antwoord kan vinden, want ik heb echt research proberen te doen) hoe ik nou precies de instellingen moet instellen als ik met Speedstep wil overclocken(Aangezien hij alleen tijdens hoge load naar de bepaalde snelheid moet 'gaan zodat hij weer iets langer meegaat/minder stroomverbruikt?').

Ook vroeg ik mij trouwens af of 4.4/4.5 Ghz een reële overclock is(Ja ik weet dat dat per CPU verschilt maarja ik dacht ik vraag het toch nu ik dit bericht typ).

Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Groetjes van een beetje hopeloze leek!
Het is klip en klaar waar je op de GD65 je CPU multiplier kunt opschroeven en andere zaken. Met alle respect, maar als je deze zaken nog niet kunt vinden, dan moet je je echt even (voor je PC's veiligheid) eerst goed inlezen wat het hele overklokgebeuren betreft. Ik ga het ook niet voorkauwen, want dat heeft geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
benchMarc schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:54:

Het is klip en klaar waar je op de GD65 je CPU multiplier kunt opschroeven en andere zaken. Met alle respect, maar als je deze zaken nog niet kunt vinden, dan moet je je echt even (voor je PC's veiligheid) eerst goed inlezen wat het hele overklokgebeuren betreft. Ik ga het ook niet voorkauwen, want dat heeft geen nut.
Dat is dus het probleem.. Die is bij mij dus grijs, en als ik er op klik/enter doe gebeurd er niets.. En trust me ik heb me echt wel ingelezen/filmpjes gekeken maar daar kunnen zij diezelfde functies wel gewoon gebruiken.

Alleen op het tab-je OC GENIE (wat dus een 24/7clock is) Kan ik Multiplier veranderen, wat ik dus liever niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Zit je wel in de advanced setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Ik ga het even checken, moet blijkbaar updates installeren -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Voor je bios niet hoor, je moet fabrieksaf kunnen overklokken, heb je niet toevallig oc genie aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
nedernakker schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:14:
Voor je bios niet hoor, je moet fabrieksaf kunnen overklokken, heb je niet toevallig oc genie aan staan?
Nee weet ik, ik bedoelde windows updates ;)

OC Genie heb ik zo gezet dat hij met Onboard Button aangaat, en die button staat uit.. Dus dat betekend dat hij uitstaat neem ik aan? (aangezien ik geen instelling kan vinden of hij aan of uit staat)

Het lijkt wel alsof er een Kinderslot op zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ordieee schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:57:
[...]

Dat is dus het probleem.. Die is bij mij dus grijs, en als ik er op klik/enter doe gebeurd er niets.. En trust me ik heb me echt wel ingelezen/filmpjes gekeken maar daar kunnen zij diezelfde functies wel gewoon gebruiken.

Alleen op het tab-je OC GENIE (wat dus een 24/7clock is) Kan ik Multiplier veranderen, wat ik dus liever niet wil.
Adjust CPU Ratio staat op grijs? Erop gaan staan en + of - drukken doet niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
benchMarc schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:25:
[...]

Adjust CPU Ratio staat op grijs? Erop gaan staan en + of - drukken doet niks?
Nope doet allemaal niets, hier een foto van hoe het eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/7889/dezebiossetting.jpg

(En me ram op 1333mhz klopt niet, maar das omdat ik net naar Default Settings ben gegaan, dacht dat het misschien daar aan lag)

[ Voor 8% gewijzigd door Ordieee op 12-04-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Euh... Je "Adjust CPU Ratio" staat toch wel degelijk gewoon wit. Dat je CPU Frequency op grijs staat is normaal, want die wordt bepaald door je frequency * ratio.
Kortom, ga eens even met je pijltjes toetsen naar "Adjust CPU Ratio" en druk eens op het plusje van je toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
benchMarc schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:41:
Euh... Je "Adjust CPU Ratio" staat toch wel degelijk gewoon wit. Dat je CPU Frequency op grijs staat is normaal, want die wordt bepaald door je frequency * ratio.
Kortom, ga eens even met je pijltjes toetsen naar "Adjust CPU Ratio" en druk eens op het plusje van je toetsenbord?
Bedankt voor de hulp1

Ik was natuurlijk vergeten om het te doen met "SHIFT" en +/-

En ik maar denken dat ik niet blond was...
-

Mijn excuses voor deze amateuristische glipper, nogmaals bedankt voor het helpen!

Crisis is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Tip: druk op num lock en gebruik je numerieke gedeelte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ordieee schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:45:
[...]

Bedankt voor de hulp1

Ik was natuurlijk vergeten om het te doen met "SHIFT" en +/-

En ik maar denken dat ik niet blond was...
-

Mijn excuses voor deze amateuristische glipper, nogmaals bedankt voor het helpen!

Crisis is opgelost.
Weet je nu nog steeds zeker dat je klaar bent om te gaan overklokken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
benchMarc schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 22:50:
[...]

Weet je nu nog steeds zeker dat je klaar bent om te gaan overklokken? :+
IK moet het ergens een keer leren, maar ik beloof dat ik rustig aan doe haha.

Nu maar beginnen met een 4ghz op alle cores.. kijken wat er nu gebeurd ;)

EDITJE,

So far so good, ben omhoog gegaan in de tussentijd naar 4.4Ghz, ben hem nu aan het testen op een CPU voltage van 1.110. (Al geeft CPU-Z aan dat hij 1.096V is).

("Is dat erg hoog voor deze snelheid?")

Ik snap niet waarom mensen steeds hun idle temperatuur geven maarja aanschouw: 28 graadjes _/-\o_

tot nu toe blijft ze onder de 65 Graden bij Full Load met Prime 95 (Small FFT en Blend), al is het testen nu pas net 20minuten bezig van Small FFT.

[ Voor 40% gewijzigd door Ordieee op 13-04-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
4.4ghz op 1.11v is zo slecht nog niet als dat helemaal stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
benchMarc schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:22:
4.4ghz op 1.11v is zo slecht nog niet als dat helemaal stabiel draait.
Dat draaide allemaal stabiel, al ben ik verder gegaan naar de 4.5Ghz, en daar had ik toch wel 1.125v voor nodig om dat stabiel te krijgen. Temperaturen gingen niet omhoog juist omlaag. (Maar dat zou kunnen omdat ik het raampje open had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ordieee schreef op zondag 14 april 2013 @ 00:45:
[...]

Dat draaide allemaal stabiel, al ben ik verder gegaan naar de 4.5Ghz, en daar had ik toch wel 1.125v voor nodig om dat stabiel te krijgen. Temperaturen gingen niet omhoog juist omlaag. (Maar dat zou kunnen omdat ik het raampje open had).
Dan heb ik waarschijnlijk een cpu die uit de rand van de wafer komt, aangezien ik op 4.5GHz met 1.240 al een BSOD krijg bij het opstarten van Windows.

/edit:
Zelfs met 1.3v kreeg ik hem niet stabiel op 4.5GHz. Sterker nog, tijdens de intelburntest duurde het velen malen langer voordat hij een cycle had afgerond dan op 4.2GHz bij 1.14v.
Ik denk dat ik gewoon een crappy CPU te pakken heb. Wat misschien ook de redelijk hoge temperaturen verklaart. Er zijn meer mensen die klagen over dat de sommige Ivy Bridge cpu's hun warmte niet snel genoeg kwijt kunnen aan het blok en daardoor behoorlijk hoge temperaturen weergeven.
Ik heb dit soort taferelen dan ook nooit eerder meegemaakt. Ik heb behoorlijk wat heethoofd cpu's gehad in het verleden (AMD thunderbird bijv.), maar mijn ervaring is altijd geweest dat een hete CPU ook een heet heatsink betekende. In dit geval blijft mijn heatsink echt koel en ik geloof echt niet dat er nu nog iets mankeert aan de montage.

[ Voor 44% gewijzigd door benchMarc op 14-04-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Dan heb je grote kans dat hij throttled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
t!n0 schreef op zondag 14 april 2013 @ 14:34:
Dan heb je grote kans dat hij throttled.
Kan ik me voorstellen, want op 4.5GHz (1.3v) met de Intel burnin test raakte de heetste core 85°C.
Maar het is leuk geweest en ik ga er niet meer (zoals vroeger) dagen mee lopen frotten. 4.2GHz met temperaturen waar de CPU niks van lijdt is mij goed genoeg :) Ik hoef geen records of iets te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
+1 verstandige keuze, daarbij is je cpu toch snel genoeg voor alles wat je hem opdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
nedernakker schreef op zondag 14 april 2013 @ 15:11:
+1 verstandige keuze, daarbij is je cpu toch snel genoeg voor alles wat je hem opdraagt.
Precies. Ik heb hem ook niet gekocht om over te klokken, maar de oude tweaker in mij kon het niet laten om toch even te proberen wat dat ding kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Nou, ik heb een kleine update, 1.125 was vannacht niet genoeg om hem stabiel te houden (heb 's avonds maar een burn in gedaan).

Dus hij staat nu op 1.13, maar nu kreeg ik ook al een BSOD ergens, dus ik denk dat ik toch naar de 1.135 moet, dus misschien is je chipje zo slecht nog niet (Of die van mij is ook slecht :F )

EDIT, ik lees nu ook je temperaturen... Zo hoog komen die bij mij niet in ieder geval (max temp is geweest op 4.5Ghz 68graden)

Anyway ben nu bezig met primen op 1.135 hopelijk is dat genoeg ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Ordieee op 14-04-2013 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Ordieee schreef op zondag 14 april 2013 @ 17:21:
Nou, ik heb een kleine update, 1.125 was vannacht niet genoeg om hem stabiel te houden (heb 's avonds maar een burn in gedaan).

Dus hij staat nu op 1.13, maar nu kreeg ik ook al een BSOD ergens, dus ik denk dat ik toch naar de 1.135 moet, dus misschien is je chipje zo slecht nog niet (Of die van mij is ook slecht :F )

EDIT, ik lees nu ook je temperaturen... Zo hoog komen die bij mij niet in ieder geval (max temp is geweest op 4.5Ghz 68graden)

Anyway ben nu bezig met primen op 1.135 hopelijk is dat genoeg ;)
Bij mij zat er op 1.3v ook nogal verschil in de temperatuur met Prime95 of IntelBurnTest. De temperatuur met de IntelBurnTest was zo'n 8 graden hoger dan met Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Dat komt omdat Prime de Mersenne reeks gebruikt en IBT/linX linpack :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
nedernakker schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:08:
Dat komt omdat Prime de Mersenne reeks gebruikt en IBT/linX linpack :)
Dus zou ik eigenlijk linX/IBT moeten gebruiken? Of creeër je dan temperaturen die eigenlijk onrealistisch zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
als je zekerheid wilt (voor zover deze programma's zekerheid bieden) zou ik een combinatie van beide draaien... 8 uur prime blend, 3 uur linX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
nedernakker schreef op zondag 14 april 2013 @ 18:55:
als je zekerheid wilt (voor zover deze programma's zekerheid bieden) zou ik een combinatie van beide draaien... 8 uur prime blend, 3 uur linX
linX is nu bezig, maar temperaturen komen juist lager uit.

Doe ik wat fout? Moet ik andere waardes instellen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Stel mem in op max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Gedaan, temps komen nu niet boven de 64Graden uit, en hij doet

61,878GFlops is dat niet een beetje weinig? (aangezien ik soms lees dat een oude Celeron de 40 haalt..)

EDIT, nu 63.7207Gflops.

valt me ook op.. dat de load wel heel erg verschilt, of is dat tussen twee 'problemen' in? want dat duurt bij mij wel 10/20seconden.

[ Voor 21% gewijzigd door Ordieee op 15-04-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Installeer sp1 voor win7 en gebruik linX met AVX, zie hiervoor de TS van het linX topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
nedernakker schreef op maandag 15 april 2013 @ 21:06:
Installeer sp1 voor win7 en gebruik linX met AVX, zie hiervoor de TS van het linX topic
Sp1 heb ik, misschien inderdaad de verkeerde linX gedownload.. Oopsie

EDIT, ik heb toch LinX 0.64, en de gigaflops blijven op een lullige 63..

Dus misschien is er wat anders?

[ Voor 16% gewijzigd door Ordieee op 15-04-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Ordieee schreef op maandag 15 april 2013 @ 19:42:
[...]

valt me ook op.. dat de load wel heel erg verschilt, of is dat tussen twee 'problemen' in? want dat duurt bij mij wel 10/20seconden.
Had ik ook ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
De load valt altijd weg tussen de passes door, dat is normaal wat betreft de lage Gflops ligt dat echt aan AVX, wat je 'verkeerd' doet weet ik niet, maar er gaat iets niet goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
nedernakker schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 10:26:
De load valt altijd weg tussen de passes door, dat is normaal wat betreft de lage Gflops ligt dat echt aan AVX, wat je 'verkeerd' doet weet ik niet, maar er gaat iets niet goed..
Hoe kan ik er achter komen wat verkeerd gaat? Want ik heb echt geen idee.. 8)7
Ik ga het nu maar proberen met IntelBurnTest, misschien ligt het aan LinX.

Uitslag:
Time (s) Speed (GFlops) Result
142.522 104.3648 3.207258e-002

Met intelburntest, deze snelheid klopt wel lijkt me?

[ Voor 13% gewijzigd door Ordieee op 16-04-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
dat ziet goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Klopt het dat de Gflops hoger worden zodra ik hyperthreading uitzet? Misschien zit daar het probleem met LinX?

Editje komt er aan ik ga het testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Hier als vergelijk, LinX 0.6.4 AVX 3770K@4500Mhz met HT 106 GFlops # zonder HT 126GFlops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

HT in Intels is niet hardwarematig ,in sommige gevallen kan dit dus nadelig uitvallen.
Maar in andere programma's weer een groot voordeel omdat die programmas goed gecoded zijn om HT fatsoenlijk te benutten.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Hierbij een kleine update.

Mijn i7'tje heb ik pas écht stabiel gekregen (4uur IntelBurnTest) op 1.16v met 4.5Ghz. max temps kwamen t/m de 71 graden. Dus ik ga niet verder, eerst maar een beter coolertje kopen;).

Misschien een push-pull configuratie? al denk ik aan een Corsair H100i. Maar dan zal ik ook m'n case moeten upgraden of modden, dus dat wordt sparen ;)

Maar mijn eigenlijke vraag was, is dit erg slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Dat is mi. helemaal niet slecht, mijn 3770K@4500Mhz is enkel stabiel bij 1.280V, met max temp van 76 graden en dat met customwatercooling en met een Phobya Xtreme Super Nova 1260 Rad, dus als iemand hier een slechte 3770K heeft…….. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ordieee
Habana schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:40:
Dat is mi. helemaal niet slecht, mijn 3770K@4500Mhz is enkel stabiel bij 1.280V, met max temp van 76 graden en dat met customwatercooling en met een Phobya Xtreme Super Nova 1260 Rad, dus als iemand hier een slechte 3770K heeft…….. ;)
Haha,
Dan heb ik misschien ergens toch wel geluk... Of jij hebt echt een kl*te exemplaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovemberHotel
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-03 12:27
Ik heb recentelijk ook maar eens mijn 3770K een overclock gegeven. Hij draait nu op 4500Mhz met een voltage van 1.128. Ik heb een dagje Prime laten draaien en hij is volgens mij stabiel, komt niet boven de 60 graden. Nu heb ik echter een potentieel probleem. Na de overclock blijft de cpu frequentie hangen op 4.5 Ghz, zelfs wanneer ik bezig ben in Word en de cpu load onder de 5% is. De temperatuur is dan ongeveer 28-32 graden, wat volgens mij prima is. Mijn vraag is dus: Is het schadelijk om de CPU op lange termijn te laten draaien op deze frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Absoluut niet.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De H100 is een goede koeler en maakt helemaal niet zo veel herrie. Ik gebruik deze zelf op minimale snellheid om een OC van 4.7ghz te koelen(3770k, @1.224vcore - zie leaderboards).

De H100(i) is een uitstekende optie.

edit: datum van quote aangepast

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:49:
[...]

De H100 is een goede koeler en maakt helemaal niet zo veel herrie. Ik gebruik deze zelf op minimale snellheid om een OC van 4.7ghz te koelen(3770k, @1.224vcore - zie leaderboards).

De H100(i) is een uitstekende optie.
Nog een keertje lezen AUB, het ging over de i7-3770K proc en niet over de H100i, wat koeling betreft moet een ieder voor zich bepalen wat voor hem/haar toerijkend is en binnen de mogelijkheden ligt van de portomonee, zal mijn persoonlijke keus ieder geval niet zijn daar ik sowieso ook de GPU met water koel, koeling performance, stilte en uitbreidbaarheid vandaar ook mijn keuze met de Phobya Xtreme Super Nova 1260.

@marano; Je reageerd op een reactie van 18April "Habana schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:40:snip" ??

[ Voor 6% gewijzigd door Habana op 22-04-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:56:
[...]

Nog een keertje lezen AUB, het ging over de i7-3770K proc en niet over de H100i, wat koeling betreft moet een ieder voor zich bepalen wat voor hem/haar toerijkend is en binnen de mogelijkheden ligt van de portomonee, zal mijn persoonlijke keus ieder geval niet zijn daar ik sowieso ook de GPU met water koel, koeling performance, stilte en uitbreidbaarheid vandaar ook mijn keuze met de Phobya Xtreme Super Nova 1260.
Ten eerste: Niet zo emotioneel.

t!n0 schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:48:
"Corsair H100i halen, beter dan de beste luchtkoeler en net zo plug en play."

Jouw antwoord:
Het ging dus wel over de H100. Ik raad je aan in het vervolg je eigen reacties te onthouden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
Je kan nu wel proberen om de slimmerd te spelen, met niet zo emotioneel en ik raad je aan… , maar je reageerd op een reactie van mij van 18 April en niet die van 1 April.??. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Habana schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:13:
Je kan nu wel proberen om de slimmerd te spelen, met niet zo emotioneel en ik raad je aan… , maar je reageerd op een reactie van mij van 18 April en niet die van 1 April.??. 8)7
Dat klopt, in de quote staat 18 april dus snap enigszins je verwarring. Ik zal het zo wijzigen. Je reageert weer emotioneel: "...de slimmerd te spelen..."

Doe nou eens even rustig en blijf on-topic.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
En inderdaad gaan we nu weer on-topic verder.

Ik heb Habana er ten tijde van de eerste 'rant' in de richting van de H100 al op gewezen dat zijn van het internet gelezen mening niet in overeenstemming is met onder andere mijn persoonlijke ervaring.

Habana's verwachting ligt anders dan wat de H100 bied, Dit maakt de koeler niet slecht maar niet toereikend voor zijn eisen. Het product zelf is van prima kwaliteit en ruim afdoende voor 8 op de 10 tweakers.

Dit proces hoeven we niet meer te herhalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13-09 21:15
Ben gisteren voor de gein weer eens wat gaan spelen met overclocking. Om de CPU voor 24/7 gebruik stabiel hoger dan 4.8Ghz te krijgen zou ik eigenlijk eens de IHS moeten verwijderen. Het verschil tussen mijn warmste en koudste core is soms wel 15 graden onder load. Waar de warmste bij LinX op 4.8Ghz in de lage 80ers komt, zit de koudste nog niet eens aan de 70 graden.
Heb al eens geprobeerd de IHS eraf te halen, maar dat wilde niet echt lukken. Met een heel dun stanleymesje kom ik er met moeite tussen, maar echt vlotten wil het dan nog niet. Of ik heb een CPU waar het gewoon heel lastig gaat, of ik heb te weinig geduld :P

De CPU draait de laatste tijd op een vrij normale 4.1Ghz op 1.04-1.056V. Daarmee blijft ie heerlijk koel, hooguit 45-50 graden onder stresstest.

Gisteren ook nog geprobeerd de GPU (GTX670) wat te tweaken, maar die lijkt (helaas) echt niet hoger te komen dan eerst. Bij 3D Mark 2011 komt er maximaal een P-score van 11.3-11.4k uit. Heb er al eens een ander bios met iets hoger voltage op geflashed, maar dit helpt niet / maakt hem eerder minder stabiel. Aan de temps kan het niet liggen, zelfs op warme dagen komt hij onder Furmark niet boven de 43 graden.

Tenslotte nog wat zitten spelen met het ramgeheugen. Dat kreeg ik tot 2813Mhz met 11-13-12-28 1T timings. Best leuke latjes die G.Skill Ares :D Ik zal vanavond of morgen wel eens wat screenshots uploaden, ook voor de LinX-stable club.

Heeft iemand trouwens nog tips voor het verwijderen van de IHS? Als ik me verveel wil ik het volgende week in mijn weekje vakantie nog eens proberen. Denk dat de CPU namelijk nog een flink stuk harder en koeler moet kunnen, kijkende naar wat de temps op mijn koudste core zijn. IHS eraf, beetje MX4 of NT-H1 ertussen en gaan met die banaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardReintke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 00:40
Moi_in_actie schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 12:12:
Ben gisteren voor de gein weer eens wat gaan spelen met overclocking. Om de CPU voor 24/7 gebruik stabiel hoger dan 4.8Ghz te krijgen zou ik eigenlijk eens de IHS moeten verwijderen. Het verschil tussen mijn warmste en koudste core is soms wel 15 graden onder load. Waar de warmste bij LinX op 4.8Ghz in de lage 80ers komt, zit de koudste nog niet eens aan de 70 graden.
Heb al eens geprobeerd de IHS eraf te halen, maar dat wilde niet echt lukken. Met een heel dun stanleymesje kom ik er met moeite tussen, maar echt vlotten wil het dan nog niet. Of ik heb een CPU waar het gewoon heel lastig gaat, of ik heb te weinig geduld :P

De CPU draait de laatste tijd op een vrij normale 4.1Ghz op 1.04-1.056V. Daarmee blijft ie heerlijk koel, hooguit 45-50 graden onder stresstest.

Gisteren ook nog geprobeerd de GPU (GTX670) wat te tweaken, maar die lijkt (helaas) echt niet hoger te komen dan eerst. Bij 3D Mark 2011 komt er maximaal een P-score van 11.3-11.4k uit. Heb er al eens een ander bios met iets hoger voltage op geflashed, maar dit helpt niet / maakt hem eerder minder stabiel. Aan de temps kan het niet liggen, zelfs op warme dagen komt hij onder Furmark niet boven de 43 graden.

Tenslotte nog wat zitten spelen met het ramgeheugen. Dat kreeg ik tot 2813Mhz met 11-13-12-28 1T timings. Best leuke latjes die G.Skill Ares :D Ik zal vanavond of morgen wel eens wat screenshots uploaden, ook voor de LinX-stable club.

Heeft iemand trouwens nog tips voor het verwijderen van de IHS? Als ik me verveel wil ik het volgende week in mijn weekje vakantie nog eens proberen. Denk dat de CPU namelijk nog een flink stuk harder en koeler moet kunnen, kijkende naar wat de temps op mijn koudste core zijn. IHS eraf, beetje MX4 of NT-H1 ertussen en gaan met die banaan.
Als ik dat zo lees lijkt het er op dat je afscheid wilt nemen van je processor.
Continu op die snelheid draaien met het benodigde hoge voltage is niet echt gezond.
Je loopt het risico dat hij er ineens uitknalt en dan tijdens het opnieuw booten niet verder komt dan debuq code 55,wat betekent dat hij zo dood als een pier is.
4500mhz is voor een 24/7 een goede overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
GerardReintke schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 15:04:
[...]
Als ik dat zo lees lijkt het er op dat je afscheid wilt nemen van je processor.
Continu op die snelheid draaien met het benodigde hoge voltage is niet echt gezond.
Je loopt het risico dat hij er ineens uitknalt en dan tijdens het opnieuw booten niet verder komt dan debuq code 55,wat betekent dat hij zo dood als een pier is.
4500mhz is voor een 24/7 een goede overklok.
Hoe kom je daarbij? Hij draait 24/7 op dit moment op 4.1Ghz (heb meer power niet nodig), daarvoor lange tijd op 4.6Ghz gedraaid met temps die niet eens de 70 haalden. De genoemde temps op 4.8Ghz of net iets daarboven zijn de maximale waardes tijdens LinX, bij dagelijks gebruik (mocht ie daar altijd op draaien) komt ie dan ook niet boven de 70-75 uit.

Edit: en zoals in mijn vorige post beschreven staat, bij de 4.1Ghz wat ie nu draait komt ie nooit boven de 45-50 graden uit. Dat is verre van extreme temperaturen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Moi_in_actie op 03-05-2013 15:41 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Gerard,

post code 55 is geheugen gerelateerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Of je memcontroller ;) (in mijn geval dan)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Naja, ook wat geheugen betreft heb ik tot op heden (driekwart jaar) geen enkele problemen gehad terwijl het continue op 2666Mhz draait (met dezelfde timings als hierboven, alleen een wat lager voltage). Dat overclocken de levensduur niet positief zal beïnvloeden ben ik me van bewust, maar mijn 24/7 settings zijn niet dusdanig dat hij ineens na 1 jaar plof zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Uiteindelijk weet je het nooit, we gaan er van uit dat we 'safe' zitten, maar ook niet overklokte hardware is wel eens mank en zegt zo maar poef..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdB19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 18:09
Sinds twee weken heb ik een Maximus V Gene, 3570K, gekoeld door een H100i. Overklokt naar 4,5 GHZ en getest met Prime95: geen enkel probleem. Idle temps 27-30 graden, en slechts een paar procent CPU usage. Ook tijdens het gamen (vooral BF3) geen gevaarlijke temperaturen; ongeveer 60 graden. Alles draaide prima; geen enkel probleem te ontdekken.

Vanmorgen speelde ik BF3 voor ongeveer een uur, nadat ik klaar was daalde de temps van de CPU en GPU zoals het hoort. daarna ging ik gewoon wat filmpjes kijken op youtube, dit kost natuurlijk bijna geen energie. Maar opeens begon het filmpje te stotteren; ik checkte direct CoreTemp en deze gaf een hoge CPU usage aan op alle 4 de cores van over de 90%. Ook de fans van de H100i veranderden in straalmotoren, echt gigantische herrie. Dit heb ik voorheen nog nooit meegemaakt.

Snel alle programma's afgesloten, malware scan erover heen en een paar bedreigingen verwijderd. Vervolgens (toch maar voor de zekerheid) mijn CPU teruggeklokt naar 4 GHZ. PC opnieuw opgestart en de temperaturen en loads zijn weer in orde. Echter blijven de fans van de H100i veel herrie maken. Ik vermoed dat het aan de malware bedreigingen lag (een paar torrents), maar kan dit zo'n gevaarlijke stijging in usage en temperaturen te weeg brengen?

Edit: Nu zie ik dat 1 van de 4 cores voordurend meer in gebruik is dan de andere. 3 cores gebruiken 5-10% en de laatste rond de 35%?

[ Voor 7% gewijzigd door EdB19 op 06-05-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 16:02

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Malware kan daar wel voor zorgen inderdaad. Ligt er ook aan wat voor, maar dat terzijde.
Dat de H100i lawaai maakt verbaast me niet. De standaard fans daarbij zijn ook echt straalmotoren.

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdB19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-06 18:09
De standaard fans zijn tamelijk luidruchtig ja, maar geen straalmotoren. Het gaat erom dat ze enorm herrie gingen maken toen de CPU usage zo hoog was, gelukkig nemen de fans weer normale RPM aan en is de herrie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Heb je de overclock wel uitgebreid getest? Een uurtje BF3 is geen stresstest. Ik heb een paar keer gehad dat ik uren kon gamen met een overclock, maar even een rar uitpakken resulteerde in een blue-screen. Even met Intel Burn Test met AVX een uurtje of 6-10 laten draaien en nog even Prime95 voor een paar uurtjes op blend. Dan kan je ook de maximale temperaturen meten die je kan verwachten.
Pagina: 1 ... 18 ... 23 Laatste