Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyJ
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-03 11:45
Hey allemaal,

Ik heb een al wat oudere setup en zag pas dat mijn cpu cores steeds tegen de 70 graden aan lopen.
Wat ik begreep uit alle posts is dat dit toch erg warm is. Idle zitten ze overigens ook op de +-50graden..
De kast zelf zit daardoor ook op +-43 graden.

Dit is mijn setup:

Asus P5W moederbord
Intel Quad Q6600 @ 2400mhz (tunnel zit op koeler)
+ standaard koeler
HSI Ati HD3870 (met tunnel die hete lucht naar buiten gooit)
8gb DDR2-PC6400 HyperX van Kingston (deze lopen geloof ik op 400mhz)
Midi tower (geen idee wat voor merk, niks bijzonders, hij lijkt hier wel wat op Kast)
120mm Koeler voorop en 1 80mm achterop.
650 watt voeding van Corsair

Mijn kamer is soms wat warm zo'n 22 graden. Dus ik begrijp dat dit een probleem is.
Alleen niet af te regelen.
Vandaar dat ik dacht dat een andere koeler me mogelijk kon helpen.
Ik wil namelijk nog even niet aan een nieuwe pc.

Tevens begreep ik dat de Cooler Master Hyper 212 een erg goede koeler was.
Maar past dat over het algemeen in een Midi kast?
Hij oogt namelijk wel erg groot. En ik heb verhalen gelezen dat hij vervelend te monteren is?
En welke koelpasta kunnen julle me hierbij aanraden?

Ik vind rond de 30 euro een mooie totaal prijs. Maar ik vind wel kwaliteit boven kwantiteit.
Dus andere (ook duurdere) adviezen zijn erg welkom!

Alvast bedankt.

Jordi

PS: Als de koeler eventueel ook gebruikt kan worden op een volgend systeem is dat altijd prettig natuurlijk!

[ Voor 7% gewijzigd door DizzyJ op 11-04-2012 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1pje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:48
Zolang de koeler nog te koop is: Scythe Mugen 2 (rev. B), daar kan nog steeds geen enkele andere luchtkoeler uit deze prijsklasse tegen op. Let er wel op dat deze koeler vrij hoog is en meet dus wel op of dat je de ruimte er voor hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik denk niet dat mugen 2 zal passen in en stock kast van die grootte. (meten is weten) Maar heb je eerst al eens geprobeerd om al je stof te verwijderen en nieuwe koelpasta aan te brengen onder je stock fan? Uitgaande van de specs denk ik toch dat je pc een 4-5 tal jaar oud is? Als je nog nooit de koelpasta hebt vervangen is dit voor 90% van de keren de boeman hier.

Maar mocht je dan toch écht een nieuwe cooler willen én je hebt plek voor een mugen 2. Dan kan je inderdaad opteren die 5 euro extra te betalen. Ik heb de mugen 2 ook, het is eigenlijk wat overkill als je niet gaat overclocken. Maar je volgende setup kan je hier zeker mee uitrusten (indien je socket nog past natuurlijk)

Na even te kijken blijkt dat beide koelers alvast even hoog zijn. Dus volgens mij gaan ze beiden niet passen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Joindry op 11-04-2012 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhoeniX1992
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 14:25
Ben met diezelfde processor nog altijd tevreden over de Triton 75, een grote, maar redelijk lage koeler voor in een standaard kast, en zelf te modden met een 120mm fan naar keuze, werkt erg fijn, en houdt de processor goed koel! Idle zo'n 40 graden, en heb hem nog niet onder load de 70 aan zien raken.

Let er wel bij aanschaf op dat je voor een fan kiest die op het moederbord aan te sluiten is, anders raakt je pc bij het booten in paniek omdat hij geen readings van de CPU fan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Deze heb ik, 127mm hoog, koel-pasta pre-applied met een Q6600 @ 3.0Ghz default voltage, idle rond 34C-36C, Prime95 load 58C dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:05
Ik heb zelf de 212 op een e6750(ongeveer evenveel stroom) en dat is een prima koeler voor het geld, en je kan er altijd nog betere fans op zetten (nexus silent fans, of iets met wat meer lucht verplaatsing in push pull) om nog betere prestaties te krijgen. (hij paste alleen net (2 mm) niet in mijn kast(ook een midi tower) maar wel in mijn andere miditower, dus het ligt er een beetje aan.

[ Voor 20% gewijzigd door sjaakwortel op 11-04-2012 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292447

als je de ruimte dan niet hebt koop dan een corsair h*0 ik heb hier nog een q6600 op een h50. doet 4ghz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyJ
Joindry schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:11:
Ik denk niet dat mugen 2 zal passen in en stock kast van die grootte. (meten is weten) Maar heb je eerst al eens geprobeerd om al je stof te verwijderen en nieuwe koelpasta aan te brengen onder je stock fan? Uitgaande van de specs denk ik toch dat je pc een 4-5 tal jaar oud is? Als je nog nooit de koelpasta hebt vervangen is dit voor 90% van de keren de boeman hier.
Ik heb vandaag de koelpasta vervangen en alles stof vrij gemaakt. Echter zit hij nu idle op de 44 graden.
Ik krijg hem niet op een volle load, maar met een load van +-60% zitten de cores alweer op 60 graden.
Ik wou hem wel overclocken om de pc nog even te helpen, maar met de huidige temperaturen leek me dat geen goed plan!
Hij is inderdaad zo'n 4-5 jaar oud, ik wil hem gaan vervangen maar er moet eerst verdiend worden ;)!
Anoniem: 385882 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:24:
Deze heb ik, 127mm hoog, koel-pasta pre-applied met een Q6600 @ 3.0Ghz default voltage, idle rond 34C-36C, Prime95 load 58C dacht ik.
Maar als ik het goed begrijp is deze dan toch hoger als een Evo212? Die is namelijk 120mm volgende de site.
Al zijn het wel lekkere temperaturen!

Ik zal eens even gaan meten hoeveel ruimte ik heb.
Ik kan in elk geval makkelijk aan de achterkant van het moederbord komen zonder deze eruit te halen.

En waar kan ik controleren of de fan op mijn moederbord aan te sluiten is?
Mijn huidige fan (de stock van Intel) zit daar natuurlijk wel op.

*Tevens een kleine edit, mijn voorste koeler is 120mm en de achterste 80mm.*

*edit: Ik heb mijn kast zojuist open gemaakt. En vanaf het moederbord gezien heb ik meer dan 150mm tot de behuizing om de koeler op te zetten (ik neem aan dat dit de hoogte is? Dat kon ik namelijk niet terug vinden).
Dat maakt de huidige koeler zo'n 60mm hoog.
Tevens heb ik eromheen vrij veel ruimte.
Ik zal wat foto's toevoegen ter verduidelijking.

PC Gesloten (monitor is een 27inch, voor de beeldvorming)
Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/8274/dsc0431d.jpg

En de PC met de zijkant geopend.
Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/2170/dsc0427ky.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door DizzyJ op 11-04-2012 17:50 . Reden: Extra Info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

Vanaf de bovenkant van de cpu bekeken is de hoogte van de koeler, dat maakt toch wat millimeters uit tov vanaf het moederbord. Overklokken zal niet echt een succes worden met die 975x chipset van de p5w dh deluxe, maar 3.0 ghz moet zeker te halen zijn, met wat geluk (goede cpu enz.) kom je nog wat hoger.

Die mugen gaat iig niet passen, of je moet al de flex in je zijnpaneel zetten maar dat lijkt me niet de bedoeling :p Een koeler die je mee zou kunnen nemen naar je volgende systeem wordt dan al aardig beperkt in de afmetingen, een corsair h50 zou ideaal zijn maar die past zo op het oog niet achter in je kast. Wat je natuurlijk wel kan doen is dat je de radiator van de h50 met tywraps bevestigen. Bijvoorbeeld als de fan aan de binnenzijde zit en door de radiator heen naar buiten blaast als volgt: twee tywraps aan de twee gaatjes van de ventilator, deze door de grill van je voeding heenhalen. Dan door de onderste gaatjes iets van touw (of ook tywraps) en dit door het fan-rooster achter in de kast heen knutselen om de radiator op zn plek te houden.

Is een beetje houtje-touwtje maar als het tijdelijk is maakt het niet zo gek veel uit, en je bespaard weer wat geld voor een nieuwe koeler als je een nieuw systeem haalt. (met een nieuwe kast neem ik aan) Mocht je daar niet aan willen beginnen zit je al gauw vast aan een flinke top-down koeler, welke voor vergelijkbare prestaties met de mugen 2 al gauw enkele tientjes duurder zijn.

Goede koelpasta kan trouwens ook al aardig wat uitmaken, rijstkorrel of kruisje aanbrengen en de koeler aanbrengen zodat er geen lucht tussen zit. CPU en base van de koeler ook goed ontvetten met schoonmaak alcohol of iets dergelijks.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 11-04-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyJ
Vanaf de CPU, en dan heb ik gemeten vanaf de onderkant van de fins van de huidige koeler, hou ik meer dan 120mm over. Met 120mm zou hij vanaf daar gemeten gelijk met de voeding komen.
Maar zoals ik begreep zit er op de koeler een fan van 120mm, maar daaronder zitten toch nog heatpipes?
Dus dan is de totale hoogte van zo'n koeler toch meer als 120mm?

Ik heb aan de achterkant inderdaad weinig ruimte, een bracket zal er makkelijk passen maar een fan niet.
En met nieuwe pc komt inderdaad een nieuwe kast.

Als koelpasta heb ik Cooler Master High Performance gebruikt, inderdaad een rijstkorrel en alles ontvet met remreiniger.
Dat scheelt ook wel iets met de temperatuur maar ik vind ze nog steeds vrij hoog.

Ik voel verder weinig voor topdown koelers.. die lijken me namelijk niet echt behulpzaam voor de rest van de airflow.
Maar zo raken de opties wel beperkt, als die koelers inderdaad niet gaan passen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
En anders een scythe big shuriken(pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B), die heeft ook een 120mm fan, maar die is low profile(en past dus wel)

[ Voor 39% gewijzigd door sjaakwortel op 11-04-2012 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263922

die cooler master high performance pasta lijkt me ook niet je-van-het, heb een reviewtje kunnen vinden die dat bewijst: http://www.overclockerscl...um_thermal_compound/2.htm Er zijn betere reviews maar met arctic silver 5 of mx-3 of zelfs mx-4 heb je een stukken betere pasta, onderling niet gek veel verschil maar ik vind as5 is echt een aanrader! Al ik denk dat de prijs het grootste verschil maakt.

De koeler die sjaakwortel voorstelt is niet eens zo gek, kwa prijs valt het goed mee en het is een aardig populaire koeler in htpc's (makkelijker in de verkoop). Met een 120mm fan van normale afmetingen haal je er ook nog aardige resultaten mee, iig heel wat beter dan met de stock koeler. Die koeler zou ook nog mee kunnen naar een nieuwe pc, moderne cpu's zijn immers een stuk zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 263922 op 12-04-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 15:26
Maak eerst eens even je koelblok schoon, je ziet het stof gewoon zitten.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:43
Als ik die kast zo zie dan is het probleem meer de algemene kast airflow en niet dat de stock koeler het zo slecht doet.

70 graden kan trouwens prima als je niet met een overvolt en overclock bezig bent, zelfs met een overvolt en overclock is 70 graden niet echt een temperatuur waarop een Q6600 snel zal sneuvelen.

[ Voor 16% gewijzigd door haarbal op 12-04-2012 00:28 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Als je gaat overkloken in die kast, zou ik dan een heel goed HSF kopen. En met de breedte van je kast zijn deze de beste opties denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyJ
Biersteker schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:09:
Maak eerst eens even je koelblok schoon, je ziet het stof gewoon zitten.
De foto is van voor ik hem schoonmaakte enkele dagen terug :*)
haarbal schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:25:
Als ik die kast zo zie dan is het probleem meer de algemene kast airflow en niet dat de stock koeler het zo slecht doet.

70 graden kan trouwens prima als je niet met een overvolt en overclock bezig bent, zelfs met een overvolt en overclock is 70 graden niet echt een temperatuur waarop een Q6600 snel zal sneuvelen.
Okay. Heb je ook een idee hoe ik dat kan verbeteren? Of is dat niet mogelijk met deze kast?
Ik heb de temperatuur inmiddels onder full load op 61 graden max gekregen op 2.7ghz.
Anoniem: 385882 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 06:20:
Als je gaat overkloken in die kast, zou ik dan een heel goed HSF kopen. En met de breedte van je kast zijn deze de beste opties denk ik.
Ik heb die koelers zelf ook bekeken, maar van wat ik eraan terug kon vinden kan ik de meeste top down koelers niet goed kwijt. En hetzelfde voor de andere die zijn met hun bijna 160mm te hoog.

Ik dacht zelf dat de airflow in de kast wel redelijk was, maar wellicht moet ik dat eerst aanpakken dan anders is een extra grote koeler op de CPU ook minder effectief toch?

De GPU gooit zijn warme lucht er meteen uit en voorin word veel lucht naar binnen gehaald, die er achter weer uit kan.
Iemand tips hoe ik daaraan kan werken dan? Want de meeste CPU koelers die de moeite waard zijn gaan niet of lastig passen.

Bedankt allemaal tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Je zou kunnen overwegen om een andere kast te kopen, bijvoorbeeld deze : pricewatch: Fractal Design Core 3000 of deze : pricewatch: Antec One, zoals je ziet heeft deze aan de hele voorkant mesh zitten, wat zeer goed is voor de airflow. zitten ook gelijk extra fans meegeleverd, tevens passen in die kasten de grotere cpu koelers, zoals de coolermaster 212 of de scythe mugen.

[ Voor 30% gewijzigd door sjaakwortel op 12-04-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:43
DizzyJ schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:25:
Okay. Heb je ook een idee hoe ik dat kan verbeteren? Of is dat niet mogelijk met deze kast?
Ik heb de temperatuur inmiddels onder full load op 61 graden max gekregen op 2.7ghz.
Prima temperatuur, niks meer aan doen zou ik zeggen.

mijn Q6600 was altijd een stuk warmer op full load, liep ook wel een stukje harder. M'n huidige i5-750 wordt met full load 75 graden (core temperatuur) op een warme dag. Niet zo erg, hij zit toch nooit op full load.

[ Voor 24% gewijzigd door haarbal op 12-04-2012 18:27 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
cpu's kunnen in principe gewoon leven onder 80 graden, daarboven begint het echt twijfelachtig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyJ
Okay dat is goed nieuws! Dan kan hem ik voor nu even zo laten ;)! En me het geld besparen en dat alvast bewaren voor de nieuwe pc! En nog even kijken of ik toch de 3ghz kan halen.
Tevens gebruik ik Speedfan om de temperaturen uit te lezen, is dat wel een betrouwbaar programma?

@ Sjaak, Ik ga die andere kast toch in overweging nemen. Zien er inderdaad goed uit!

Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-07 17:26

RyuuPro

That Damn Fly

DizzyJ schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:41:
Okay dat is goed nieuws! Dan kan hem ik voor nu even zo laten ;)! En me het geld besparen en dat alvast bewaren voor de nieuwe pc! En nog even kijken of ik toch de 3ghz kan halen.
Tevens gebruik ik Speedfan om de temperaturen uit te lezen, is dat wel een betrouwbaar programma?

@ Sjaak, Ik ga die andere kast toch in overweging nemen. Zien er inderdaad goed uit!

Bedankt allemaal!
Soms wel, soms niet.
Oa Coretemp is een stuk betrouwbaarder.

Kaze Ni Nare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Als koelpasta gebruik ik zelf de Arctic Silver MX-2, deze is zeer goed en betaalbaar (informatique).
Ik geloof niet in koelpasta's van €10 en meer.
Pagina: 1