superbig91 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:17:
Nou we hebben hier een 'chillkelder' (ja eigen verzinsel haha) waar wel wat past. Ga hem zeker ook niet ingepakt laten want moet uiteraard horen hoe het setje het doet.
Vandaag helaas niks binnen. Jij zal zeker ook niet achter een eventuele track and trace kunnen komen niet?
Neen, helaas. Als je de verkoopsvoorwaarden van de webshop er op naslaat, zie je dat ze normaal gezien niet leveren in NL. Dit is dus volledig buiten het normale systeem gedaan. Ik heb begrepen dat er morgen wel een zending uitgaat van dit systeem, vermoedelijk zal het dan ook bij jou aankomen?
Als beloofd, de foto's, soort van mini-review, voor zover een leek die kan opmaken.
In den beginne...
...begonnen met alle toestellen uit het Tv meubel te halen en alle kabels er uit te slopen. Dat was de eerste uitdaging. Kwestie van een tabula rasa. Met colson bandjes en flexibele kabelgootjes, heb ik de middenruimte van het tv meubel vrijgemaakt, zodat ik er de centerspeaker en de receiver in kwijt kon.
Wat een rotwerkje was me dat! Behoorlijk op gezucht. Het kluwen aan kabels was dan wel minder, maar het is nog steeds een kluwen. Bij de eerstvolgende aankoop van een nieuwe woonkamer, ga ik me toch eens verdiepen in een aangepast TV meubel.
Levering, transport en unboxing
De levering liep voor mij vrij snel, ik heb maar een paar dagen moeten wachten. Kwam voor mij ook wel handig uit, want de distributeur vanwaar ik de set heb kunnen vastkrijgen, komt op dagelijkse basis de winkel bevoorraden van een zusterbedrijf van mijn werkgever.
Bij het ophalen rolde de magazijnier doodleuk de laadkaai open en stuwde een transpalet buiten, met daarop drie gigantische dozen op een palet. Toch even moet slikken, want daar stond ik met mijn sedan citroën Xsara. Alles platgelegd in de auto en twee dozen erin gekregen. Van de fijne leverancier een rolplank meegekregen. Aangekomen op mijn appartement, met veel gesukkel, gevloek en gesjouw, de dozen bovengekregen. Voor de laatste doos: rinse and repeat. Voor diegenen die dezelfde routine moet volgen: doe dit best niet alleen!
Daar stonden ze dan:
Het waren echt wel no-frills dozen: geen honderd-en-één plastiekjes of prulletjes.
Twee grote dozen voor de vier speakerzuilen, die elkieder netjes zijn verpakt en in stevige, grote isomo.
Een derde grote doos voor de subwoofer, receiver, rear speakers, kabels en boekjes. Ook allen netjes verpakt en steving in isomo verpakt.
Gezien ik de rear speaker (nog) niet gebruik en me beperk tot een 5.1 setup, heb ik de rearspeakers even gelaten voor wat ze zijn.
Alles uitgepakt en netjes uitgestald en de inhoud gecontroleerd:
Installing: abort, retry, ignore?
Hier had ik wat schrik voor. Derde uitdaging. Ik heb nog nooit een stereo keten gehad, laat staan een surround home theater surround van dichtbij bekeken. Toen ik de receiver voor het eerst aan de achterkant bekeek werd ik wel eventjes duizelig. Wat een massa aansluitingen?!
Doch, met moed er toch aan begonnen en het verliep eigenlijk vlotter dan ik dacht. Nu zit ik wel met één grote handicap: ik heb een vrij grote hoeksalon, dus de rechter surround speaker staat helaas grotendeels geblokkeerd...
Uiteindelijk verliep het aansluiten van de speakers heel erg vlot. Wat prulwerk, maar goed:
En zo! De eerste test! En! De linker surround speaker blijft ijzig stil... Gelukkig had ik ondertussen bezoek van een collega tweaker, die al snel wist op te merken dat ik de kabel slecht had aangesloten. Euvel snel gefikst en verder.
Mijn mediacenter is bij toeval pas kapot gegaan en is ter vervanging opgestuurd, dus moet ik me behelpen door surround te testen door Killzone op de PS3 warm te draaien en wát een belevenis! Ik had op dat moment 0,0 ingesteld, gewoon de eerste source die ik vastkreeg opgezet en de intro kwam de woonkamer binnenbulderen.
Nóg mooier was effectieve gameplay, wat volgens mij "échte" sorround is. De kogels vliegen je letterlijk om de oren.
Echter kreeg ik niets ingesteld... Volgens de manuel, moest ik het onscreen setup menu benaderen, om de "SmartEQ" te starten... Maar geen setup te bespeuren. Het "setup" knopje op de afstandbediening toont me wel een menu, maar geen "Setup". Een hele avond op gezocht, google, handleidingen... Tot ik de vaststelling kwam dat het onscreen display maar drie opties toont, maar je ook naar onder kan scrollen. Mezelf dan maar voor het hoofd geslagen en de SmartEQ op gang gezet.
Bij de receiver zit een kleine microfoon met een lange kabel. Die hoor je neer te poten op je ideale luister positie, waarna je een aantal automatische testen starten. Je geeft je setup op (7.1 of 5.1) en de speakers maken gedurende enkele minuten onwaarschijnlijke herrie, nadat het je speakers afstelt. Het verschil was duidelijk te horen bij een liedje van Daft Punk (wat ik persoonlijk overigens wel een goeie maatstaf vindt om een balans te zoeken in een mooie stereo klank, iets van hun Homework album).
Dit is momenteel nog steeds een uitdaging: instellen, stereo of geen stereo, upscalen naar 5.1,... er zijn zoveel opties en alles hangt af van wat de bron doorstuurt, dus ik probeer hier nog wat in te leren.
Uit nieuwgierigheid ook eens geprobeerd de subwoofer eens omhoog te schroeven in db en wat te experimenteren met de dials. Wat een beest! Harder, Better, Faster, Stronger laten dreunen terwijl ik op mijn living tafeltje zat te luisteren, dat vrolijk aan het meedreunen was. Toch maar weer omlaag geschroefd, vooraleer ik de unholy wrath van de buren op mij haal.
Zo ziet het er dus nu uit:
Een zuil (surround):
Zuil+subwoofer:
De receiver:
Achterzijde zuil, met aansluiting:
Last but not least, perspectief vanuit de troon, in relax!
Conclusie
SUPER tevreden van, erg blij dat ik bij jullie ben komen aanloppen, erg blij dat ik deze deal toch maar gemaakt heb. Wat een zalige set, wat een sexy uitziende set, trouwens. Het domineert mijn woonkamer wel, maar dat neem ik er graag bij. Het is nog wat wachten tot ik mijn Boxee Box terug heb, zodat ik ten volle kan genieten van surround, ipv alles vanaf m'n PC te streamen.