Nieuwe setup voor een beginner

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-06-2025
Beste Tweakers,

Vermoedelijk zullen velen van jullie al een wenkbrauw optrekken bij de de topictitel.
First and foremost: ik ben een complete leek wat audio en hifi betreft. Ik heb wel de zeer informatie FAX en de AUD beleid gelezen... Gezien het echter heel veel informatie bij elkaar is, is het voor een nooblet als mij koffiedik kijken. Vergeef me eventuele versprekingen of andere blunders. Ik heb gelezen en begrepen dat ik hier niet klakkeloos mag neerpennen "ik wil een goeie setup graag info kthxbai". Ik doe m'n best om zoveel mogelijk informatie te geven. Dus!

Ik zit nu een jaartje in m'n appartement en zou nu graag in mijn woonkamer een beperkt, maar degelijk audio systeem willen neerzetten. Ik verwacht geen uit de kluiten gewassen home cinema systeem, maar wil wel wat beters dan de speakers van mijn TV.

De bronnen:
Sasmung UE40D7000
Playstation 3
Boxee Box

Op dit moment gebruik ik dus enkel de geïntegreerde speakers van de Samsung TV, waarbij de PS3 en de Boxee Box beiden met HDMI kabels op zijn aangesloten (beiden HDMI 1.3).

Gebruik:
- Films: Toch wel het belangrijkste, voor mij. Ik kijk graag Sci-Fi en zou een beetje meer oomph willen. Surround is voor mij geen must. Mijn films zijn voornamelijk .MKV's met full HD. Wordt via de Boxee Box afgespeeld.
- Muziek: Als de TV niet opstaat voor film, staat die bijna altijd op, voor muziek. Mijn muziek collectie is een mengelmoes van wat .FLAC's, als your-average-MP3's. Worden ook via de Boxee Box afgespeeld.
- PS3: Hetzelfde als hierboven. Meer power, surround is geen must, maar mag.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/27y6ccz.jpg
Ik mankeer een betere foto, momenteel. Achter de zetel is de eetkamer, er is bijgevolg geen (inmiddellijke) wand achter. Ik zit op een appartement, waarbij de muur achter mijn TV grenst aan een ander appartement (ter info voor eventueel geluidsoverlast :)).

Mijn vragen/bekommernissen:
- Als ik geen prioriteit geef aan surround, heeft het dan zin om 5.1 of meer te nemen? Meer zelfs: van wat ik begrijp, is surround pas effectief als je het op een degelijk volume gaat openschroeven. Dit zie ik voor mezelf niet vaak gebeuren, te meer ik rekening moet houden met buren. Ik heb wel erg geluidsdichte muren en het is een vrij nieuw appartement, maar ik wil klachten toch vermijden.
Is een 2.1 dan aan te raden, of gewoon te beperkend?
- Het verschil tussen een versterker en een receiver is me nog niet duidelijk. Een versterker output het audio signaal, simpelweg gesteld, terwijl een receiver ook nog video mogelijkheden heeft, à la Home Cinema met blu-ray, etc? Zie ik het dan goed dat, gezien ik reeds TV kijk en Boxee al mijn media laat outputten, geen "receiver" nodig heb, maar een pur-sang versterker voldoende is? Blu-ray of DVD's kan ik via de PS3 kijken, wat nu zelden tot nooit het geval is.
- Aansluitend met het bovenstaande, zodra mijn budget het toelaat, zou ik in de toekomst misschien mijn hele setup willen upgraden. Begrijp ik het dan goed dat de versterker in dit geval het hart van heel setup vormt? Geef ik dan beter nu ietsje meer uit aan een betere versterker, dan voor de bang-for-buck modellen te gaan? Voor zover ik heb kunnen terugvinden, zou ik iets moeten zoeken zoals een Onkyo, in de 600/700 series range? (dat zou de schommelen tussen instap en mid-range modellen?)
- Terugkerend op het 2.1 of meer verhaal: ingeval van 5.1+, zoals je op de foto ziet, kan ik enkel een kabel trekken achter mijn zetels, door deze te leiden via mijn hoeksalon, waarbij ik surroundboxjes op speakerstandaarden zou moeten zijn. Is zoiets haalbaar? (ruw geschat moet ik er 6 à 7 meter mee overbruggen.)

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback (en jullie geduld met mij :$)

Post-aankoop update 10/05/2012 :D

Voor al diegenen die op deze thread gestoten zijn en/of deze volgen, voer ik even een update door :)
Dankzij het uitgebreide advies van de collega tweakers hier, was mijn oog gevallen op een set van Philips, namelijk de HTR 9900 (PDF met specs). Deze is op een beperkt aantal plaatsen sterk afgeprijsd terug te vinden.

Na heen en weer geslinger tussen 2.1, 3.1, verschillende receivers, een home cinema set of alles los te kopen, heb ik dan maar een totaal pakket gekocht, gezien de prijs kwaliteit behoorlijk goed moest zijn.

Na veel zoeken heb ik deze dan gevonden aan een gunstige prijs. Voor de geïnteresseerden (ik krijg nog al wat PM's): ik moet jullie helaas teleurstellen. De plaats waar ik ze heb gevonden, heeft geen meer op stock.

Wat ik heb geleerd (naar persoonlijke ervaring met de apparatuur die ik gezien en getest heb):
- 2.1 "all-in" home cinema setjes van Samsung kunnen echt een bedenkelijke kwaliteit hebben.
- Een actieve subwoofer is exponentieel beter dan een passieve subwoofer
- Indien er wat film gekeken wordt: 5.1! Virtuele dolby is wel leuk, maar ik ga nooit terug nu ik 5.1 heb ervaren
- Het is belangrijk te denken aan de interconnect kabeltjes: Hoeveel HDMI input is nodig? Doet de versterker 3D?
- Het is evenzeer belangrijk te denken aan de bronnen (dit had ik onderschat): Wat voor output is er en vooral, kan het effectief bvb.: DTS uitsturen? Idem voor bvb.: mijn muziek collectie: .FLAC klinkt voor mij gewoonweg belachelijk goed, vergeleken met een MP3, al is het 320 kbps. Idem voor een film met een DTS kanaal, ipv een gecompresseerde dvdrip.
- Er moet tijd én plaats gemaakt worden om de set in volle glorie te installeren. Wat ik stomweg ben vergeten, is even te kijken naar de effectieve afmetingen op de specs (en niet op de plaatjes!) en deze in mijn interieur te denken. Een te grote set in een te kleine omgeving is esthetisch niet alleen slecht, maar de klank kan er ook onder lijden. Gelukkig viel dit bij mij perfect binnen de perken, maar ik had me hier serieus in kunnen vergissen.
- Aansluitend met hierboven, voor een leek als mij heeft het nog ruim een week geduurd vooraleer ik iets of wat vertrokken was met het plaatsen en richten van de speakers, het kiezen van de juiste bron en de juiste instellingen, het kiezen van de juiste kabel voor de juiste bron, etc.
Vanaf het eerste moment was het geluid wow, na een weekje wennen was het geluid gewoon zalig!
- Gaan luisteren - zo mogelijk - is een advies dat hier vaak gegeven wordt en terecht! Op die manier heb ik mij een miskoop bespaard. Goed, de HTR9900 kon ik nergens beluisteren, dus heb ik vertrouwd op de input van de collega tweakers, hier.
- Last but not least: Iedereen die mij hier uitvoerig heeft geholpen (ik denk aan DjVe, FeaR, .schoenmerlijn, WimPliers, etc!) heeft mijn eeuwige dank. Jullie zijn helden!

[ Voor 27% gewijzigd door MonoKid op 10-05-2012 10:35 ]

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-01 21:04
Ik zou kijken naar een goede Onkyo receiver, bijvoorbeeld de pricewatch: Onkyo TX-NR414 . Ik bezit zelf een TX-NR509, uit de S6405 set, deze bevalt mij zeer goed. De TX-NR414 is van de nieuwste 2012 reeks van Onkyo, dus iets nieuwer dan mijn 509. Hij kan 5.1 surround uitspugen, als je 7.1 of 7.2 geluid wil, moet je naar TX-NR515, TX-NR616 of de TX-NR717 gaan kijken. Van boxen heb ik geen verstand, sorry.

http://specs.tweak.to/18230

• MonoKid
birdie25 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:26:
Ik zou kijken naar een goede Onkyo receiver, bijvoorbeeld de pricewatch: Onkyo TX-NR414 . Ik bezit zelf een TX-NR509, uit de S6405 set, deze bevalt mij zeer goed. De TX-NR414 is van de nieuwste 2012 reeks van Onkyo, dus iets nieuwer dan mijn 509. Hij kan 5.1 surround uitspugen, als je 7.1 of 7.2 geluid wil, moet je naar TX-NR515, TX-NR616 of de TX-NR717 gaan kijken. Van boxen heb ik geen verstand, sorry.
Bedankt voor je antwoord! 7.1 of meer is me sowieso een brug te ver, dus 5.1 lijkt me een goede keuze. JE spreekt hier echter over een receiver. Ga ik die wel nodig hebben en heb ik de mogelijkheid om "enkel" een versterker van hetzelfde kaliber te vinden?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat het belangrijkste is:

Wat mag het kosten?
Hoeveel waarde hecht je aan een goed geluid?
Wil je je set direct helemaal af hebben, of wil je er ook lekker aan gaan sleutelen/uitbreiden?

Het belangrijkste zijn wel je speakers, die bepalen voor het grootste deel je geluid. Voor muziek zijn de front speakers het belangrijkste, voor films is een goede center wel een must. Nu heb jij een keurige opstelling waar je netjes links en rechts naast je kast speakers kwijt kan, maar je center is wat lastig. Ik neem aan dat je geen speaker bovenop je meubel wilt hebben die het design van je tv verpest ;) Het is volgens mij ook niet mogelijk om een center in je meubel te plaatsen, aangezien daar nog een receiver in komt.

In jou situatie zou ik een receiver of stereo versterker pakken (het ligt er aan hoeveel waarde je hecht aan HDMI ingangen en instelmogelijkheden) en daar twee mooie zuilen bij nemen. Dan blijf je een nette strakke inrichting houden, maar heb je zeker een goed geluid. Let hierbij wel op dat je de speakers lekker moet kunnen plaatsen. Dus links en rechts van je meubel en minimaal zo'n 20 tot 30 cm van de muur (afhankelijk van de speakers). Goed geplaatste speakers kunnen een center ook wel redelijk vervangen :)
- Als ik geen prioriteit geef aan surround, heeft het dan zin om 5.1 of meer te nemen? Meer zelfs: van wat ik begrijp, is surround pas effectief als je het op een degelijk volume gaat openschroeven. Dit zie ik voor mezelf niet vaak gebeuren, te meer ik rekening moet houden met buren. Ik heb wel erg geluidsdichte muren en het is een vrij nieuw appartement, maar ik wil klachten toch vermijden.
Het is altijd goed om aan je buren te denken, maar een goede sub dreunt niet. De 5.1 setjes met kleine speakers hebben geen echte sub, maar een sub die tot ver in het midden door loopt, samen met mindere bouwkwaliteit, geeft dat een "bonkend" resultaat. Een goede sub kost behoorlijk wat (minimale prijs van zo'n 300 euro voor een BK Genimi) en vult je front speakers onderin aan waar ze net niet kunnen komen. In films loopt de sub iets verder door naar het midden om dat lekker vette effect te krijgen. Dit noemt men LFE. Een sub is altijd een toevoeging aan je set, maar is ook lastig te plaatsen voor optimaal geluid (zeker op een stenen vloer).
- Het verschil tussen een versterker en een receiver is me nog niet duidelijk. Een versterker output het audio signaal, simpelweg gesteld, terwijl een receiver ook nog video mogelijkheden heeft, à la Home Cinema met blu-ray, etc? Zie ik het dan goed dat, gezien ik reeds TV kijk en Boxee al mijn media laat outputten, geen "receiver" nodig heb, maar een pur-sang versterker voldoende is? Blu-ray of DVD's kan ik via de PS3 kijken, wat nu zelden tot nooit het geval is.
Een receiver versterkt ook, maar heeft veel meer mogelijkheden dan een versterker. Een normale versterker is gemaakt om twee luidsprekers aan te sluiten en een aantal analoge bronnen. Receivers kunnen veel meer speakers tegelijk aansturen (soms wel tot 10) om een surround effect te creëren. Daarnaast hebben receivers ook HDMI ingangen, een speciale uitgang voor een subwoofer, meetapparatuur met een microfoon om de akoestische eigenschappen van je ruimte uit te lezen ect ect.
- Terugkerend op het 2.1 of meer verhaal: ingeval van 5.1+, zoals je op de foto ziet, kan ik enkel een kabel trekken achter mijn zetels, door deze te leiden via mijn hoeksalon, waarbij ik surroundboxjes op speakerstandaarden zou moeten zijn. Is zoiets haalbaar? (ruw geschat moet ik er 6 à 7 meter mee overbruggen.)
Dat is geen enkel probleem :)
(en jullie geduld met mij )
Ja.....je kost me bergen met tijd! :+

[ Voor 51% gewijzigd door DjVe op 10-04-2012 18:25 ]

Verwijderd

Is een leuke soundbar van Yamaha oid niet beter om mee te beginnen? Lekker compact en tevens ook uitbreidbaar naar 5.1 indien gewenst.

Zelf heb ik een YHT s401 voor rond de 350 euro. Krijg je ook een leuk 'beginnersreceiver' bij. Mocht je echt van de soundbar afzien zou ik gewoon een leuke 3.1/2.1 setupje kiezen. Het belangrijkste voor films is in tegenstelling als wat hierboven is gemeld imo een goede subwoofer. Speakers en receiver kan je lekker op bezuinigen :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Bezuinigen op speakers? Het nut van fatsoenlijke speakers is juist om een sub te ontdoen van midden tonen en hem echte te laten doen wat hij hoort te doen, namelijk de sublaag oppakken. Een center is voor films net als je fronts zijn in muziek, hij geeft dialogen door en dat moet natuurgetrouw klinken en echt uit het centrum komen.

Home cinema is ook prima zonder center te doen, echter is je opstelling van je fronts dan weel veel belangrijker, aangezien die dan alle stemmen en effecten moeten weergeven. Een sub is leuk, zeker waar, maar absoluut niet de reden om te bezuinigen op speakers.

Qua receiver ben ik het met je eens, daar hoe je echt geen gigantische bedragen voor neer te tellen, maar pak geen instapmodel van €300. Dit klinkt op stereo niveau nergens naar.

Als je toch gaat kijken naar complete setjes, kijk dan ook even naar Teufel. Ik heb dit verschillende vrienden aangeraden en eerlijk is eerlijk, dit klinkt niet slecht voor het geld.

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 10-04-2012 18:43 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:09:
Receivers kunnen veel meer speakers tegelijk aansturen (soms wel tot 10) om een surround effect te creëren. Daarnaast hebben receivers ook HDMI ingangen, een speciale uitgang voor een subwoofer, meetapparatuur met een microfoon om de akoestische eigenschappen van je ruimte uit te lezen ect ect.
Als je een "receiver" hebt wil dat zeggen dat het apparaat beschikt over een ingebouwde tuner, het zegt niets over het aantal kanalen. Je hebt namelijk ook gewoon stereoreceivers die, zoals de naam al doet vermoeden, maar twee speakers aan kan sturen. Voor surround heb je een meerkanaals receiver nodig. Voor stereo heb je inderdaad ook een gewone stereoversterker, dus zonder tuner.
MonoKid schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:36:
[...]
Ga ik die wel nodig hebben en heb ik de mogelijkheid om "enkel" een versterker van hetzelfde kaliber te vinden?
Voor het aansturen van je speakers heb je een versterker nodig, deze levert het vermogen. Om je apparatuur aan te sluiten heb je een processor of voorversterker nodig. Deze kan je los kopen, maar dan ga je meten richting de 2000 - 3000 euro voor die combinatie. Voor het normalere budget zijn er dus ook apparaten die bovenstaande combineren. Met een surround receiver heb je dus een processor, tuner (want het is een receiver) en een meerkanaals versterker in één. De prijzen van deze apparaten lopen van een euro of 200 tot enkele duizenden euro's. 99% van de mensen heeft zoiets staan aangezien het relatief handig is om alles in één apparaat te hebben. En dat men gewoon het geld niet over heeft om het te scheiden.

Alleen een versterker is dus wel mogelijk, maar dan kan je niet al je apparaten aan sluiten omdat je dus de voorversterker mist. In de zoektocht zou ik het woord "versterker" ook niet te vaak gebruiken, want dan ga je naar andere apparaten zoeken. Een "surround receiver" is wat je zoekt, als je naar 5.1 of meer wilt.
MonoKid schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:20:
Als ik geen prioriteit geef aan surround, heeft het dan zin om 5.1 of meer te nemen? Meer zelfs: van wat ik begrijp, is surround pas effectief als je het op een degelijk volume gaat openschroeven. Dit zie ik voor mezelf niet vaak gebeuren, te meer ik rekening moet houden met buren. Ik heb wel erg geluidsdichte muren en het is een vrij nieuw appartement, maar ik wil klachten toch vermijden.
Surround is geluid om je heen, net zoals in de bioscoop. Met muziek heeft het eigenlijk geen meerwaarde. Er zijn wel SACD's welke 5.1 zijn, maar die zijn echt in de minderheid. Grootste deel van de muziek is gewoon 2.0 stereo. Maar games op de PS3 en films zijn eigenlijk altijd wel in 5.1, dus om die reden zou een leuke surround set wel een toevoeging zijn. Surround is zeker niet pas effectief als je het volume op gaat schroeven. Denk dat met jouw gebruik surround toch zeker een optie kan zijn. Mits je het kwijt kan en kwijt wil natuurlijk.

Ik zou me ook niet alleen blind staren op een merk als Onkyo, er is zo veel meer te krijgen. Denk aan merken als Marantz, Denon, Pioneer, Yamaha, NAD, et cetera. Dat zijn wel zo'n beetje de merken die je veel ziet. Maar het hangt ook van je budget af welke kant je op wil. Overigens blijft deze Philips nog steeds een hele goede keuze als je niets geeft om 3D. Het is wel een 7.1 set, maar niemand die je tegen houdt om maar 5.1 neer te zetten.

[ Voor 72% gewijzigd door FeaR op 10-04-2012 19:11 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

@ DjVe

Ik denk niet dat de topicstarter van plan is het derde symfonie van Beethoven op koper, snaar en hout kritisch en analytisch gaat beoordelen in zijn appartement. Het oomph gevoel en strakke weergave is waar hij naar op zoek is. Daarbij zijn goede vloerstaanders echt overkill en ook nog eens belachelijk lelijk. Ik heb nog nooit maar dan ook echt nog nooit in een DTS filmpje zoiets van: 'Wow, wat een weergave van de middentonen!'. Doe mij maar liever agressief/amerikaans/overdreven geluid :)

Behalve het feit dat de topicstarter geen plaats heeft voor een center, is mijns inziens het belang van een center ook altijd overdreven. Door goede positionering van de fronts in een normale huiskamer vind ik een center overdreven. Bij normale stereo tv uitzendingen met Neo6 of PL2 in een echte surround opstelling, blijkt dat veel mensen toch gewoon overstappen naar stereo of all channels stereo bij een 3.0/3.1 opstelling voor een aangenamere weergave.

Satelliet speakers of vloerstaanders raad ik af. Daarvoor zou ik soundbar of boekenplank kiezen.

Dus: Goede sub (niet op bezuinigen) aanschaffen en crossover op de sub vrij hoog laten instellen en je hebt een ideale strakke thuisbioscoop.

Een instapreceiver van 160 euro is al voldoende. speakers zou ik voor goedkope boekenplank modellen gaan en naast je Tv zetten. Voor 150 eur per set ben je ook daarvoor al klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2012 19:20 ]

• MonoKid
Liefste Tweakers,

I freakin' love you guys. Overdosis aan informatie, maar ik kan aan de slag. Alles is een stuk helderder, bedankt, iedereen! Alleen wist ik niet meteen wat een "sub" was en google bracht me naar vreemde BDSM sites. Gaat het domweg over subwoofers.

Als ik kijk naar het budget dat ik moet besteden aan een volwaardige 7.1 of zelfs 5.1 set, dan wordt het een beetje krap en ga ik moeten gaan bezuinigen op één van de onderdelen. Gezien het mijn eerste set is en ik er nog te weinig van ken, lijkt het me best dat ik dan ga voor een 3.1 setup.

Denk ik dan juist dat ik op amateur niveau best of both worlds heb? (stereo + surround?)

Dan heb ik nodig:
* Een receiver (instapmodel)
* Twee speakers links/rechts, boekenplank formaten die ik langs mijn TV kan zetten
* Subwoofer
* Een center

Zie ik het juist? Kan ik de center kwijt in mijn TV kast, als ik plaats maak in de uitsparing in het midden? Ik heb inmiddels een aantal apparaten weggewerkt in het linkse kastje. Ik kan er best nog een aantal apparaten kwijt, op uitzondering van de digicorder. Boven/onder de digicorder kan ik de receiver wel kwijt, lijkt me? De bovenste schap kan ik wel vrijmaken. Als ik zoek naar center speakers, zie ik allerlei vormen en formaten. Ik heb zelf een aantal praktisch onzichtbare roostertjes voorzien en doorgangen voor kabels en de kast staat voldoende van de muur af om alle apparaten voldoende airflow te geven.

Een subwoofer zie ik meestal schuins links of rechts van de TV staan. Kan ik die rechts van mijn kastje kwijt, tussen de zetel en het kastje?

Zie ik het goed of sla ik de bal mis?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MonoKid schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:12:
Liefste Tweakers,

I freakin' love you guys. Overdosis aan informatie, maar ik kan aan de slag. Alles is een stuk helderder, bedankt, iedereen! Alleen wist ik niet meteen wat een "sub" was en google bracht me naar vreemde BDSM sites. Gaat het domweg over subwoofers.

Als ik kijk naar het budget dat ik moet besteden aan een volwaardige 7.1 of zelfs 5.1 set, dan wordt het een beetje krap en ga ik moeten gaan bezuinigen op één van de onderdelen. Gezien het mijn eerste set is en ik er nog te weinig van ken, lijkt het me best dat ik dan ga voor een 3.1 setup.

Denk ik dan juist dat ik op amateur niveau best of both worlds heb? (stereo + surround?)

Dan heb ik nodig:
* Een receiver (instapmodel)
* Twee speakers links/rechts, boekenplank formaten die ik langs mijn TV kan zetten
* Subwoofer
* Een center

Zie ik het juist? Kan ik de center kwijt in mijn TV kast, als ik plaats maak in de uitsparing in het midden? Ik heb inmiddels een aantal apparaten weggewerkt in het linkse kastje. Ik kan er best nog een aantal apparaten kwijt, op uitzondering van de digicorder. Boven/onder de digicorder kan ik de receiver wel kwijt, lijkt me? De bovenste schap kan ik wel vrijmaken. Als ik zoek naar center speakers, zie ik allerlei vormen en formaten. Ik heb zelf een aantal praktisch onzichtbare roostertjes voorzien en doorgangen voor kabels en de kast staat voldoende van de muur af om alle apparaten voldoende airflow te geven.

Een subwoofer zie ik meestal schuins links of rechts van de TV staan. Kan ik die rechts van mijn kastje kwijt, tussen de zetel en het kastje?

Zie ik het goed of sla ik de bal mis?
Lijkt mij een weloverwogen keuze. Ga je de front speakers op het tv meubel zetten, of koop je stands zodat ze naast je meubel kunnen staan? Ik ben anders bang dat een center niet heel veel nut heeft, aangezien de speakers wel heel dicht op elkaar staan. Een sub kan je links of rechts van je meubel wel kwijt.

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Offtopic: is dat echt een 40 inch op de foto?

• MonoKid
DjVe schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:32:
[...]

Lijkt mij een weloverwogen keuze. Ga je de front speakers op het tv meubel zetten, of koop je stands zodat ze naast je meubel kunnen staan? Ik ben anders bang dat een center niet heel veel nut heeft, aangezien de speakers wel heel dicht op elkaar staan. Een sub kan je links of rechts van je meubel wel kwijt.
Dank je voor de reply! De enige reden waarom ik een center overwoog was om enigszins wat surround er uit te krijgen. Het liefst zag ik eigenlijk standaarden, langs het TV-meubel, omdat ik niet zou hou van te veel clutter op mijn TV-meubel.
Na al de posts te lezen kan ik daar wel van af stappen, denk ik, zolang ik iets smaakvol qua design van speakers kan vinden (het oog wil ook wat, he :)).

Zonder center heb ik dan voldoende aan een 2.1 systeem?
bram1984 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:36:
Offtopic: is dat echt een 40 inch op de foto?
Yup, al vond ik de hoek van de foto ook wat vreemd, nu ik er naar terugkijk. Ziet er zo pietlullig uit. Vult verder wel de muur vrij goed, hoor.
Overigens ontzettend tevreden van dat beestje.

@allen hier: kan ik ergens via tweakers jullie een kratje duvel trakteren voor de hulp? :)

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Haha ja we zijn verwend denk ik. ;)

• MonoKid
bram1984 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:48:
Haha ja we zijn verwend denk ik. ;)
Hoe kwam je bij de vraag, trouwens?

Verwijderd

MonoKid schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:32:
[...]

Dank je voor de reply! De enige reden waarom ik een center overwoog was om enigszins wat surround er uit te krijgen. Het liefst zag ik eigenlijk standaarden, langs het TV-meubel, omdat ik niet zou hou van te veel clutter op mijn TV-meubel.
Na al de posts te lezen kan ik daar wel van af stappen, denk ik, zolang ik iets smaakvol qua design van speakers kan vinden (het oog wil ook wat, he :)).

[...]

Yup, al vond ik de hoek van de foto ook wat vreemd, nu ik er naar terugkijk. Ziet er zo pietlullig uit. Vult verder wel de muur vrij goed, hoor.
Overigens ontzettend tevreden van dat beestje.

@allen hier: kan ik ergens via tweakers jullie een kratje duvel trakteren voor de hulp? :)
Zonder center heb je zoals ik al eerder vermeld heb prima geluid :) Een center heeft bijna tot geen meerwaarde in jouw situatie. Mocht het geluid toch nog iets missen met een 2.1, kan je altijd alsnog overwegen om een center aan te gaan schaffen. Begin zo klein mogelijk en bouw langzaam uit (indien nodig natuurlijk).

Waar woon je zodat ik toch voor de Duvel kan langs komen ;)

• WimP
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07-2025
MonoKid schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:32:
[...]

Ja, voor surround heb je ook 2 boxen achter/naast je nodig.

Waar je ook naar kunt kijken zijn leuke kant en klare systemen zoals: Deze Samsung (ziet er in ieder geval strak uit en met geluid zit het ook snor)

Voor alle complete set kijk hier. ik denk dat je niet teveel rompslomp maar wel een goede set oplevert. Maak een lijstje (5-6 modellen) wat jij denkt dat mooi/goed/binnen je budget valt, dan schieten wij er wel op.

Dan kan je als je zo'n set hebt staan je is gaan verdiepen in versterkers, recievers, losse spelers, losse speakers, etc, etc

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

:9~ :9~

Er zijn zat mooie (slanke) zuilen die je naast je meubel kan plaatsen. Dan kan je een sub gebruiken om het laag te ondersteunen. Mis je dan alsnog iets uit het midden, kan je er altijd nog een center tussen zetten :)

Even wat voorbeelden:

Mordaunt Short alumni 8
Tangent EVO E34
Boston Acoustic A250
Monitor Audio Radius 270HD

Je kan ook een stel mooie boekenplankers pakken en die op standaards zetten :)

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12-2025
Ik zou de sub als eerste laten zitten als je een beperkt budget hebt. Zeker omdat je in een appartement woont. Je 2 voorspeakers zijn veruit het belangrijkst mijns inziens. Als je een speaker kiest die lage tonen goed kan weergeven heb je in principe geen sub nodig. Ik hou zelf wel van dit soort speakers en daarom kom ik vaak uit op modellen van Klipsch. Deze zijn zeer goed qua prijs kwaliteit en perfect geschikt voor home cinema. Ze zijn volgens mijn audiofiele vrienden minder geschikt voor muziek omdat er relatief veel 'laag' inzit, maar dit ervaar ik als een voordeel :-) Mijn huidige speakers zijn RF 82's.

Qua receivers heb ik ervaring met Onkyo en Marantz. Beide merken zijn me zeer goed bevallen. De instapmodellen van Marantz zijn ook relatief klein/laag en voldoen prima voor je beoogde setup.

[ Voor 27% gewijzigd door Malt007 op 11-04-2012 14:37 ]

• MonoKid
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:05:
[...]

Zonder center heb je zoals ik al eerder vermeld heb prima geluid :) Een center heeft bijna tot geen meerwaarde in jouw situatie. Mocht het geluid toch nog iets missen met een 2.1, kan je altijd alsnog overwegen om een center aan te gaan schaffen. Begin zo klein mogelijk en bouw langzaam uit (indien nodig natuurlijk).

Waar woon je zodat ik toch voor de Duvel kan langs komen ;)
Haha! Hasselt, BE Limburg. Niet ver van de autostrade. Pintjes liggen koud :)

Dan laat ik het center er vanaf om mezelf geen onnodig complexe situaties op te leveren. Zoals je aangeeft, wil ik liever met mijn eerste set klein en eenvoudig (maar fatsoenlijk) starten. Ik hoor als leek toch nog niet echter het verschil tussen een zeer kwalitatieve set en een mindere set.
WimPliers schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:07:
[...]

Ja, voor surround heb je ook 2 boxen achter/naast je nodig.

Waar je ook naar kunt kijken zijn leuke kant en klare systemen zoals: Deze Samsung (ziet er in ieder geval strak uit en met geluid zit het ook snor)

Voor alle complete set kijk hier. ik denk dat je niet teveel rompslomp maar wel een goede set oplevert. Maak een lijstje (5-6 modellen) wat jij denkt dat mooi/goed/binnen je budget valt, dan schieten wij er wel op.

Dan kan je als je zo'n set hebt staan je is gaan verdiepen in versterkers, recievers, losse spelers, losse speakers, etc, etc
Dank je! Mijn initieel budget was om en bij de 500-600€, maar ik schrok van de prijzen, dus ik was bereid tot max. 700 te gaan. Meer heb ik er niet voor over.
Mono hoort zijn geldbuidel schreien...

Ik was ook al op de BE Coolblue gaan rondneuzen en daar stond een lager model op van die Samsung die je aangaf:
Samsung HT-D5000
Het enige verschil dat ik zie, tussen de 5200 en de 5000 is dat de 5200 twee HDMI poorten heeft, klopt? De prijs, mogelijkheden en reviews voor die samsung op zich zien er al erg goed uit.

Nu ik er bij stil sta, waarschijnlijk weer een domme vraag, maar ik loop verloren in de HDMI bananen en optische tulpen:
Momenteel hangen de Boxee Box, Telenet digicorder en de PS3, elk ieder met HDMI aan mijn TV. Qua aansluitingen is de TV redelijk volledig en er hangt verder niets anders aan de TV.

Stuurt mijn TV alle signalen naar mijn (toekomstig) receiver? Of moet alles nu naar mijn receiver die op zijn beurt alles doorlust naar mijn TV? Zie ik het fout dat ik de beste beeldkwaliteit behoud door mijn digicorder, mediacenter en console rechtstreeks op mijn TV aan te sluiten?

Wat interessante sets betreft:

pricewatch: Samsung HT-D5200/EN
pricewatch: Panasonic SC-BTT362
pricewatch: Sony BDV-EF420 (die zuilen blijf ik mooi vinden)

Nog eens bedankt, iedereen, ik hou al jullie opmerkingen goed bij!

• WimP
MonoKid schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:53:

[...]

Nu ik er bij stil sta, waarschijnlijk weer een domme vraag, maar ik loop verloren in de HDMI bananen en optische tulpen:
Momenteel hangen de Boxee Box, Telenet digicorder en de PS3, elk ieder met HDMI aan mijn TV. Qua aansluitingen is de TV redelijk volledig en er hangt verder niets anders aan de TV.

Stuurt mijn TV alle signalen naar mijn (toekomstig) receiver? Of moet alles nu naar mijn receiver die op zijn beurt alles doorlust naar mijn TV?
Optische tulpen? Niet aan denken. Alles wat je nu met HDMI hebt aangesloten op je TV gaat in de receiver die gaat met een kabel naar je TV en thats it!
Zie ik het fout dat ik de beste beeldkwaliteit behoud door mijn digicorder, mediacenter en console rechtstreeks op mijn TV aan te sluiten?
Ja ;) zal er (eigenlijk nooit) slechter op worden.
Wat interessante sets betreft:

pricewatch: Samsung HT-D5200/EN
pricewatch: Panasonic SC-BTT362
pricewatch: Sony BDV-EF420 (die zuilen blijf ik mooi vinden)
Alledrie mooie sets, kan er niet echt een uitspraak over doen..
Nog eens bedankt, iedereen, ik hou al jullie opmerkingen goed bij!
Geen dank, kleine moeite

[ Voor 11% gewijzigd door WimP op 11-04-2012 14:59 ]

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:08
Ik zelf vind de Pioneer sets wel heel mooi:

Pioneer BCS-FS111:

pricewatch: Pioneer BCS-FS111

BCS-FS515:

pricewatch: Pioneer BCS-FS515

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-01 20:15
Ik zie dat er veel setjes met zowel speakers als receiver genoemd worden.
Volgens mij is het qua aansluitmogelijkheden en toekomstige uitbreidingen beter om deze twee te scheiden.
Een voorbeeld:

http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.0&ARTNR=298526 (eventueel ook in het zwart verkrijgbaar)
http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.0&ARTNR=463878

Zo even op specificaties bij elkaar gezocht en ruim binnen je budget van €700, houd je nog wat over voor bekabeling. Subwoofer is niet meteen nodig, zoals al eerder genoemd.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 19:41

Barreljan

...Zoom-Zoom...

w-dev schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:18:
Subwoofer is niet meteen nodig, zoals al eerder genoemd.
Eens. Als je van de blikken tv-speakers naar een goeie set fronts gaat, is het al een hele verbetering. Ik heb in mijn appartement ook wel een 30x30x30 12" sub staan, maar die staat weinig aan omdat m'n fronts al een hele goede laag-weergave hebben.

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij is het qua aansluitmogelijkheden en toekomstige uitbreidingen beter om deze twee te scheiden.
Een voorbeeld:

http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0.0&ARTNR=298526 (eventueel ook in het zwart verkrijgbaar)

Zo even op specificaties bij elkaar gezocht en ruim binnen je budget van €700, houd je nog wat over voor bekabeling. Subwoofer is niet meteen nodig, zoals al eerder genoemd.
Precies...dit heeft veel meer toekomstperspectief. Ander voorbeeld is een Pioneer VSX421 voor €200 waarna je nog €500 hebt voor speakers..... dat is meer dan genoeg om iets leuks te vinden :)

• MonoKid
Een slecht mopje over alle mogelijke aansluitingen waar een nooblet als ik allemaal tegenkomt :)
Niet aan denken. Alles wat je nu met HDMI hebt aangesloten op je TV gaat in de receiver die gaat met een kabel naar je TV en thats it!
Gezien ik nu 3 HDMI kabels naar mijn TV heb lopen, moet ik dus een receiver vinden met minstens 3 HDMI poorten, of heb ik je verkeerd begrepen?

Boxee HDMI, Digicorder HDMI, PS3 HDMI --> AV Receiver --> TV (HDMI? Optisch?)

[ Voor 118% gewijzigd door MonoKid op 12-04-2012 09:22 ]

• WimP
MonoKid schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:27:
[...]

Een slecht mopje over alle mogelijke aansluitingen waar een nooblet als ik allemaal tegenkomt :)

[...]
Geen probleem ;)
Gezien ik nu 3 HDMI kabels naar mijn TV heb lopen, moet ik dus een receiver vinden met minstens 3 HDMI poorten, of heb ik je verkeerd begrepen?

Boxee HDMI, Digicorder HDMI, PS3 HDMI --> AV Receiver --> TV (HDMI? Optisch?)
Inderdaad minimaal 3 HDMI ingangen (als je alles met HDMI wilt aansluiten (wat je wel wilt)). En dan gaat er vervolgens via de HDMI uit (duh) een HDMI <-> HDMI naar je TV

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt inderdaad 3 ingangen nodig, maar dat is voor de meeste receivers geen probleem. Je gaat vanaf je receiver met HDMI naar de tv. Wellicht kan je het beste ook wat budget vrij maken oom een simpele universele afstandsbediening te halen (Logitech Harmony) dat werkt stukken fijner als met losse afstandsbedieningen gaan werken :)

Dus verdeling: €200 receiver, €400 speakers, €100 kabeltjes en een universele remote.

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Als ik een suggestie mag doen wat de speakers betreft:
Zelf heb ik een setje Epos Epic 1, gekocht voor 200 eurootjes 't stuk en daar ben ik errug blij mee. Misschien ook iets voor jou?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• MonoKid
Even een edit en een reply uit elkaar halen.
Een voorbeeld:

Als deze twee suggesties de moeite zijn, denk ik dat ik verkocht ben. De speakers zeggen me nog weinig, al zijn de zwarte echt wel nice on the eyes! Ik kan alleen nog niet afleiden of dit kwalitatief goed genoeg is om zonder center of subwoofer te blijven.
Die Denon versterker daarentegen, is voor mijn beperkt verstand hiervoor, vrij aardig. Ik zag alvast:
- 4 x HDMI in (voldoende voor drie apparaten)
- 1 x HDMI uit (voor naar de TV?)
- Mogelijkheid om uit te breiden naar een ("true") 5.1 setup
- Virtual surround, al zullen dat wel surrogaat oplossingen zijn, het is toch mooi meegenomen?

Denon is bij mijn weten al een aantal keren gevallen als kwalitatief merk en de prijs valt ook behoorlijk goed mee.

Ik zou het liefst bestellen via Coolblue (BE), maar die hebben enkel de http://www.receiverstore....ivers/denon-avr-1612.html. Buiten een hoger vermogen (400 mw tov 600 mw), zie ik op het eerste zicht weinig verschil. Is dit de 100€ extra waard? Ik kijk wel eens 1080p films, dat is hopelijk geen probleem? Een upscaler kan me gestolen worden, ik kijk alles native 720p of 1080p.

• WimP
MonoKid schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:23:
Even een edit en een reply uit elkaar halen.

[...]

Als deze twee suggesties de moeite zijn, denk ik dat ik verkocht ben. De speakers zeggen me nog weinig, al zijn de zwarte echt wel nice on the eyes! Ik kan alleen nog niet afleiden of dit kwalitatief goed genoeg is om zonder center of subwoofer te blijven.
Ligt eraan hoe goed je het wil hebben, ik zou het (voor films) zo niet aanpakken, maar minimaal voor een 2.1 gaan. Geen flauw idee overigens hoe goed/slecht deze speakers zijn.
Die Denon versterker daarentegen, is voor mijn beperkt verstand hiervoor, vrij aardig. Ik zag alvast:
- 4 x HDMI in (voldoende voor drie apparaten)
- 1 x HDMI uit (voor naar de TV?)
- Mogelijkheid om uit te breiden naar een ("true") 5.1 setup
- Virtual surround, al zullen dat wel surrogaat oplossingen zijn, het is toch mooi meegenomen?

Denon is bij mijn weten al een aantal keren gevallen als kwalitatief merk en de prijs valt ook behoorlijk goed mee.

Ik zou het liefst bestellen via Coolblue (BE), maar die hebben enkel de http://www.receiverstore....ivers/denon-avr-1612.html. Buiten een hoger vermogen (400 mw tov 600 mw), zie ik op het eerste zicht weinig verschil. Is dit de 100€ extra waard? Ik kijk wel eens 1080p films, dat is hopelijk geen probleem? Een upscaler kan me gestolen worden, ik kijk alles native 720p of 1080p.
Denon is super, upscaler kan je zometeen niet meer gestolen worden ;) , en of het meer waard is hangt van jou af, hoger vermogen gebruik je niet alleen om harder te kunnen maar ook om betere speakers aan te sturen (met het oog op de toekomst).

Houd er rekening mee dat er geen DvD/Blu-ray speler in deze set-up zit dus je je PS3 moet gebruiken om een disc af te spelen.

Nogmaals mijn advies blijft om een Home-Cinema-In-A-Box te nemen (alles in 1) en je is lekker uitgebreid in te gaan lezen in de duizenden mogelijkheden die er zijn.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Denon is in de lagere klasse niet meer het Denon wat het ooit geweest is. Nog seeds prima receivers hoor, maar zo zijn er meer.

Die Klipsch speakers zijn goed en gaan laag genoeg om ook zonder sub leuk een film te kijken. Wellicht dat je ze ergens in de buurt kan gaan luisteren, want het blijft een persoonlijke keuze. Als je dit soort speakers mooi vind qua uiterlijk dan zou een Jamo S606 of S608 ook we iets voor je zijn (vallen in dezelfde prijsklasse) :)

Overigens blijft de Philips die FeaR aandraagt wel een aanrader. Je hoeft niet alle speakers te gebruiken, maar het is wel een monsterdeal (zeker waard om even voor naar NL te rijden).

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 12-04-2012 09:56 ]

• WimP
DjVe schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:43:
Denon is in de lagere klasse niet meer het Denon wat het ooit geweest is. Nog seeds prima receivers hoor, maar zo zijn er meer.
En daar gaat weer een jongengsdroom ;w

• MonoKid
DjVe schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:43:

Die Klipsch speakers zijn goed en gaan laag genoeg om ook zonder sub leuk een film te kijken. Wellicht dat je ze ergens in de buurt kan gaan luisteren, want het blijft een persoonlijke keuze. Als je dit soort speakers mooi vind qua uiterlijk dan zou een Jamo S606 of S608 ook we iets voor je zijn (vallen in dezelfde prijsklasse) :)

Overigens blijft de Philips die FeaR aandraagt wel een aanrader. Je hoeft niet alle speakers te gebruiken, maar het is wel een monsterdeal (zeker waard om even voor naar NL te rijden).
Dat Philips setje ziet er inderdaad erg aanlokkelijk uit, maar Hasselt - Rotterdam is op een goeie dag een tweetal uurtjes rijden. Ik zie verder ook niet of Connect in BE levert, iemand ervaring mee?

Doe ik er goed aan om desnoods een 100€ meer te geven aan de Denon receiver?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

WimPliers schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:58:
[...]
En daar gaat weer een jongengsdroom ;w
Gewoon wat dieper in de buidel tasten, want de hogere series zijn nog steeds wel erg netjes. Of voor een wat ouder model gaan :P
MonoKid schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:49:
[...]

Dat Philips setje ziet er inderdaad erg aanlokkelijk uit, maar Hasselt - Rotterdam is op een goeie dag een tweetal uurtjes rijden. Ik zie verder ook niet of Connect in BE levert, iemand ervaring mee?

Doe ik er goed aan om desnoods een 100€ meer te geven aan de Denon receiver?
Je kan altijd contact opnemen met Correct om te vragen of ze willen verzenden. Zal wel wat kosten, want de set komt in drie grote dozen. Maatje van me heeft hem ook staan en het klinkt echt niet verkeerd die set. De middentonnen zijn wat minder, maar ik durf voor 100% zeker te zeggen dat je voor 700 euro geen enkele andere 7.1 set vind die zo compleet is en een dergelijke kwaliteit levert. De receiver is namelijk een rebranded NAD en de speakers beschikken over zeer goede componenten.

• WimP
FeaR schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:14:
[...]

Gewoon wat dieper in de buidel tasten, want de hogere series zijn nog steeds wel erg netjes. Of voor een wat ouder model gaan :P
Offtocpic (sorry) heb zelf recentelijk de AVR 2312 aangeschaft, is dat diep genoeg getast?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

WimPliers schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:45:
[...]

Offtocpic (sorry) heb zelf recentelijk de AVR 2312 aangeschaft, is dat diep genoeg getast?
Wat wil je horen ;)

...prima receiver hoor

Enne Correct verzend wel voor 75 euro (denk dat België geen probleem is). Voor 75 euro zou ik hem lekker achterin de auto gooien en er een dagje Nederland aan plakken :+

[ Voor 29% gewijzigd door DjVe op 12-04-2012 13:34 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

DjVe schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:26:
[...]
Voor 75 euro zou ik hem lekker achterin de auto gooien en er een dagje Nederland aan plakken :+
De gemiddelde auto gaat dat setje niet in één keer kunnen vervoeren, ook niet met de banken plat. Voor die 75 euro zou ik het lekker laten versturen. Scheelt een hoop tijd, geld en gedoe.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik draai zelf met Denon en Klipsch, en die combi is echt prima. De Klipschen presteren vrijwel op alle gebieden goed, en zijn zeker bang for buck :)

Wat ik echter zou willen aanraden, is voor de F1 te gaan ipv de genoemde F2. De F1 is het kleinere broertje, maar doet qua helderheid zeker niet voor zijn grotere broers onder. Ik ben uiteindelijk voor een F3 gegaan omdat het budget dat toeliet (en ik die nog beter vond klinken, maar ik had bijna de F1's meegenomen. Uiteindelijk de F1's nog gehaald als rears btw :P

Groot voordeel van de F1's: voor een paar tientjes meer heb je vier F1's t.o.v. 2F2's. Een F1 kost namelijk maar 99 euro :) Zie http://www.correct.nl/artikel.php?&ARTNR=316644
De Denon zal geen enkel probleem hebben om ze aan te sturen. Koop er later nog een C10 of vergelijkbaar bij en je bent helemaal klaar :)

En vwd dat verzenden: voor die 75 euro zou ik ze ook thuis laten bezorgen, Ik rij zelf een Peug 207 en de dozen van de F1's pastten net op de achterbank. Zeker als je er 4 zou kopen red je dat niet, zelfs niet met een flinke station. De dozen zijn een stukje groter als de speaker zelf ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:45
Er staat ook een Marantz SR5004 te koop op het HTforum....3 ingangen, 1 uit.

Just sayin' ;)

K to the KillaZ

• MonoKid
Ik denk momenteel aan:

Deze samsung 2.1 set

Die center speaker en de subwoofer kan ik wel kwijt.

Jullie gedachten? Ik weet dat het geen Denon is, maar komt hier wat fatsoenlijk geluid uit? Ik mankeer één HDMI poort, maar ik denk dat ik mijn Digicorder maar gewoon rechtstreeks op mijn TV aansluit, gezien ik die de komende weken er toch wil uitgooien.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik denk dat het weggegooid geld is. Duurzaamheid van dat soort setjes is niet al te best...geluidskwaliteit is helemaal om te huilen. Daarnaast ziet zo´n cheap setje er toch niet uit naast een dikke 40 inch D8000 tv....

• MonoKid
DjVe schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:38:
Ik denk dat het weggegooid geld is. Duurzaamheid van dat soort setjes is niet al te best...geluidskwaliteit is helemaal om te huilen. Daarnaast ziet zo´n cheap setje er toch niet uit naast een dikke 40 inch D8000 tv....
Pfoe, inderdaad. Ik werk voor een zusterbedrijf van een hardwareboer, waarbij ik zo een setje eens kon meenemen om te testen (demo model). Oftewel is de subwoofer defect, oftewel doe ik iets verkeerd, maar de lage tonen waren belabberd.
Ik hoor er pas iets van als ik de left en right op 1 db zet en de subwoofer op 6.

Ik was wel aangenaam verbaasd van het virtual surround verhaal, dat ging goed (en smaakt nu naar meer :)). Hij gaat alleszins morgen terug!

Op naar een alternatief...

Edit:

Wat denken jullie van dit?
http://www.redcoon.be/ind..._AVR_165_Movie_125_Zwart/

Is dus:
http://www.redcoon.be/ind...01/Harman_Kardon_AVR_165/
En:
http://www.redcoon.nl/B24...wart_51-satellietsystemen

Jullie idee?

[ Voor 18% gewijzigd door MonoKid op 13-04-2012 14:16 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Canton maakt mooie speakers, maar die HK is nou niet echt je dat. Vroeger was HK goed maar tegenwoordig zit het net aan de bovenkant van de budgetmarkt als je het mij vraagt. Voor 600 euro kun je beter spul kopen lijkt me :)

De al genoemde Philips bijvoorbeeld: http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0&ARTNR=380291
Kost je 100 euro meer, maar dan ben je wel echt klaar. D'r staat Philips op maar in feite is het dus een rebranded NAD met verdraaid goeie speakers. Krijgt eigenlijk alleen maar lovende kritieken, maar wordt weinig verkocht en is daarom zo goedkoop - het model gaat er helemaal uit.

[ Voor 45% gewijzigd door The Eagle op 13-04-2012 18:36 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MonoKid
The Eagle schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:31:
Canton maakt mooie speakers, maar die HK is nou niet echt je dat. Vroeger was HK goed maar tegenwoordig zit het net aan de bovenkant van de budgetmarkt als je het mij vraagt. Voor 600 euro kun je beter spul kopen lijkt me :)

De al genoemde Philips bijvoorbeeld: http://www.correct.nl/artikel.php?menu=0&ARTNR=380291
Kost je 100 euro meer, maar dan ben je wel echt klaar. D'r staat Philips op maar in feite is het dus een rebranded NAD met verdraaid goeie speakers. Krijgt eigenlijk alleen maar lovende kritieken, maar wordt weinig verkocht en is daarom zo goedkoop - het model gaat er helemaal uit.
Ik heb me bij correct geïnformeerd en kreeg een heel nette respons terug. Prijs is echter +100€ (799) en dan zit ik er mee over mijn budget.

Blijkbaar zijn er her en der nog distributeurs met dit systeem in hun stock die er van af willen. Heb prijs kunnen opvragen en als het klopt wat ik terug krijg, kan elders een goedkopere prijs krijgen en wordt het hier in een winkel in de buurt geleverd voor afhaling.

Het zal dus de Philips HTR9900 worden, als alles kopt. Het enige waar ik mee verveeld zit, is dat ik niet weet hoeveel speakerstandaarden ik moet aanschaffen? (ik mag en kan niets boren in mijn appartement)
Zo ziet de set er blijkbaar irl uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.areadvd.de/images/2009/philips_htr9900_3.jpg
(wat een sexy ogend setje! Meer hier: http://www.demo-tv.nl/philips-htr9900-p-1617.html)

Als ik het goed heb:
- Receiver komt onderaan de kast, daar is ruimte vrij.
- Centerspeaker komt in de schap daarboven. Ik begreep dat "oor hoogte" het beste is, maar dat lukt helaas niet.
- Twee left/right zuilen komen links en rechts van de TV
- Andere twee surround zuilen komen links en rechts van de sofa?
- Twee kleinere speakers komen achter de sofa
- Subwoofer links/rechts van TV kast

Mijn vragen:
- Voor die kleinere speakers heb ik dan standaarden nodig, klopt? Achter de zetel is een open ruimte. Hoe dicht/ver mogen die van de zetel af staan?
- In het slechtste geval, die centerspeaker lijkt me redelijk breed en diep genoeg om mijn TV poot er op te zetten, al lijkt me zoiets absoluut not-done (trillingen, etc.?), maar is het mogelijk als tussenoplossing, als ik geen ruimte vrij kan maken?
- De left/right zuilen, mag ik die op de rand van mijn TV kast zetten, of is dat te dicht? De kast is wel vrij breed/hoog voor een TV-kastje.
- Ik vind niets terug van kabels in de specs (tussen receiver en speakers). Zitten die er altijd bij, of moet ik mij ergens op voorzien? Zijn deze altijd lang genoeg om een standaard woonkamer te doorkruisen? Mag ik zoiets netjes bij elkaar binden met colson bandjes? Ik kom overal tegenstrijdige berichten tegen, afhankelijk van type kabels en een hoop lauwe praat over zilver en geen kabels op de grond laten liggen, etc...

Mono gaat vanavond zijn living eens herschikken :)

[ Voor 4% gewijzigd door MonoKid op 16-04-2012 17:46 ]

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MonoKid schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:43:
[...]

Ik heb me bij correct geïnformeerd en kreeg een heel nette respons terug. Prijs is echter +100€ (799) en dan zit ik er mee over mijn budget.

Blijkbaar zijn er her en der nog distributeurs met dit systeem in hun stock die er van af willen. Heb prijs kunnen opvragen en als het klopt wat ik terug krijg, kan elders een goedkopere prijs krijgen en wordt het hier in een winkel in de buurt geleverd voor afhaling.

Het zal dus de Philips HTR9900 worden, als alles kopt. Het enige waar ik mee verveeld zit, is dat ik niet weet hoeveel speakerstandaarden ik moet aanschaffen? (ik mag en kan niets boren in mijn appartement)
Zo ziet de set er blijkbaar irl uit:
[afbeelding]
(wat een sexy ogend setje! Meer hier: http://www.demo-tv.nl/philips-htr9900-p-1617.html)

Als ik het goed heb:
- Receiver komt onderaan de kast, daar is ruimte vrij.
- Centerspeaker komt in de schap daarboven. Ik begreep dat "oor hoogte" het beste is, maar dat lukt helaas niet.
- Twee left/right zuilen komen links en rechts van de TV
- Andere twee surround zuilen komen links en rechts van de sofa?
- Twee kleinere speakers komen achter de sofa
- Subwoofer links/rechts van TV kast

Mijn vragen:
- Voor die kleinere speakers heb ik dan standaarden nodig, klopt? Achter de zetel is een open ruimte. Hoe dicht/ver mogen die van de zetel af staan?
- In het slechtste geval, die centerspeaker lijkt me redelijk breed en diep genoeg om mijn TV poot er op te zetten, al lijkt me zoiets absoluut not-done (trillingen, etc.?), maar is het mogelijk als tussenoplossing, als ik geen ruimte vrij kan maken?
- De left/right zuilen, mag ik die op de rand van mijn TV kast zetten, of is dat te dicht? De kast is wel vrij breed/hoog voor een TV-kastje.
- Ik vind niets terug van kabels in de specs (tussen receiver en speakers). Zitten die er altijd bij, of moet ik mij ergens op voorzien? Zijn deze altijd lang genoeg om een standaard woonkamer te doorkruisen? Mag ik zoiets netjes bij elkaar binden met colson bandjes? Ik kom overal tegenstrijdige berichten tegen, afhankelijk van type kabels en een hoop lauwe praat over zilver en geen kabels op de grond laten liggen, etc...

Mono gaat vanavond zijn living eens herschikken :)
Goede keuze! Ga je zeker geen spijt van krijgen!

Je dit op meerder manieren oplossen. Maar ik zou het volgende doen:
  • Center in je meubel
  • Fronts NAAST je meubel op de grond
  • Plaats je tweede set zuilen links en rechts naast je luisterpositie als rear speakers.
  • Je twee overgebleven rear back speakers, plaats je achter je luisterpositie
Maar kies alsjeblieft eerder voor een goede 5.1 opstelling als een halfgebakken 7.1 opstelling. 5.1 is veel beter te plaatsen, daarnaast zijn 7.1 bronnen (dvd, blurays etc.) zeldzaam. Vrijwel alles is 5.1 opgenomen en wordt door de receiver ge-upmixt naar een 7.1 signaal.

Mijn advies:

Center in meubel en kijk of dat goed klinkt. Klinkt dit wat wollig, prop dan een sok in de basspoort aan de achterkant. Hierdoor gaat je speaker minder diep, maar klinkt hij wel strakker als hij ingesloten staat. Het kan overigens geen enkel kwaad.

Naast je meubel zet je je fronts. Zet ze een goed stuk van de muur, zodat ze wat ademruimte hebben aan de achterkant. Dit zal je geluidskwaliteit meestal goed doen. Op je meubel klinkt nergens naar en ziet er niet uit (probeer het maar eens). Je kan ook experimenteren of je speakers beter gaan klinken als je zet iets indraait naar je luisterpositie. De meeste speakers klinken dan nog niet iets lekkerder. De sub zet je tussen je speakers en meubel in. Je rears probeer je in een soort vierkant op te stellen met je fronts. Hoe homogener, des te beter. Ook daar kan je experimenteren met indraaien.

Je gaf het zelf al aan, een center hoort eigenlijk in lijn te staan met je drivers van je front en rear speakers. Zo krijg je een mooi geluidsbeeld die niet te veel in hoogte schommelt. Echter ziet het er niet uit om die center onder je tv voet te plaatsen. Wat je in de toekomst kan overwegen is het ophangen van je tv en de center op het kastje leggen. Dit zal ook de geluidskwaliteit van je center goed doen (meer ademruimte voor de spreiding van de lage tonen)

Klinkt je sub niet lekker op de plek naast je meubel, probeer hem dan eens aan de andere kant van je meubel te zetten. Klinkt het dan nog niet lekker ga dan wat schuiven met de sub (wellicht dat hij in een hoek beter klinkt).

Plaats het dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.ronsaudioblog.nl/wp-content/uploads/2011/02/surround_setup.jpg

Als dit 100% lukt en je opstelling is echt perfect, ga dan pas denken aan 7.1. Stel je het niet fatsoenlijk op, dan geeft 7.1 geen enkel voordeel tegenover 5.1. Laat die boekenplank speakers lekker in de verpakking en zie het als een toekomstproject :D (of gebruik je bij de pc met een losse versterker :+ )

Ik geloof dat er bij deze set wel bedrading zit (niet geweldig qua kwaliteit, maar prima om mee te beginnen).

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 16-04-2012 21:00 ]

• MonoKid
DjVe schreef op maandag 16 april 2012 @ 20:57:
[...]

Goede keuze! Ga je zeker geen spijt van krijgen!

Je dit op meerder manieren oplossen. Maar ik zou het volgende doen:
  • Center in je meubel
  • Fronts NAAST je meubel op de grond
  • Plaats je tweede set zuilen links en rechts naast je luisterpositie als rear speakers.
  • Je twee overgebleven rear back speakers, plaats je achter je luisterpositie
Maar kies alsjeblieft eerder voor een goede 5.1 opstelling als een halfgebakken 7.1 opstelling. 5.1 is veel beter te plaatsen, daarnaast zijn 7.1 bronnen (dvd, blurays etc.) zeldzaam. Vrijwel alles is 5.1 opgenomen en wordt door de receiver ge-upmixt naar een 7.1 signaal.

Mijn advies:

Center in meubel en kijk of dat goed klinkt. Klinkt dit wat wollig, prop dan een sok in de basspoort aan de achterkant. Hierdoor gaat je speaker minder diep, maar klinkt hij wel strakker als hij ingesloten staat. Het kan overigens geen enkel kwaad.

Naast je meubel zet je je fronts. Zet ze een goed stuk van de muur, zodat ze wat ademruimte hebben aan de achterkant. Dit zal je geluidskwaliteit meestal goed doen. Op je meubel klinkt nergens naar en ziet er niet uit (probeer het maar eens). Je kan ook experimenteren of je speakers beter gaan klinken als je zet iets indraait naar je luisterpositie. De meeste speakers klinken dan nog niet iets lekkerder. De sub zet je tussen je speakers en meubel in. Je rears probeer je in een soort vierkant op te stellen met je fronts. Hoe homogener, des te beter. Ook daar kan je experimenteren met indraaien.

Je gaf het zelf al aan, een center hoort eigenlijk in lijn te staan met je drivers van je front en rear speakers. Zo krijg je een mooi geluidsbeeld die niet te veel in hoogte schommelt. Echter ziet het er niet uit om die center onder je tv voet te plaatsen. Wat je in de toekomst kan overwegen is het ophangen van je tv en de center op het kastje leggen. Dit zal ook de geluidskwaliteit van je center goed doen (meer ademruimte voor de spreiding van de lage tonen)

Klinkt je sub niet lekker op de plek naast je meubel, probeer hem dan eens aan de andere kant van je meubel te zetten. Klinkt het dan nog niet lekker ga dan wat schuiven met de sub (wellicht dat hij in een hoek beter klinkt).

Plaats het dus zo:

[afbeelding]

Als dit 100% lukt en je opstelling is echt perfect, ga dan pas denken aan 7.1. Stel je het niet fatsoenlijk op, dan geeft 7.1 geen enkel voordeel tegenover 5.1. Laat die boekenplank speakers lekker in de verpakking en zie het als een toekomstproject :D (of gebruik je bij de pc met een losse versterker :+ )

Ik geloof dat er bij deze set wel bedrading zit (niet geweldig qua kwaliteit, maar prima om mee te beginnen).
Heb ik al gezegd dat jullie fantastisch zijn? Dit is helemaal helder voor me. Wil het nu net lukken dat mijn Boxee Box gisteren de geest heeft gegeven... Ik verwacht donderdag de Philips set te kunnen afhalen, al zit ik dan zonder mediacenter. Balen!

De Philips set doet geen 3D, mijn Samsung TV doet dat wel. Wilt dat dan zeggen dat, als ik mijn PS3 op de receiver aansluit, die vervolgens via HDMI naar mijn TV gaat, ik geen 3D meer kan kijken?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Goeie vraag, weet ik zo niet bij deze set. Mijn receiver heeft volgens de specs geen 3D ondersteuning, maar volgens meerdere bronnen kan hij het wel... Gewoon proberen! Kan de Philips dit niet, dan kan je altijd nog met bedrading rechtstreeks naar de tv gaan werken (en geluid appart naar receiver).

Ow enne....in jou tv zit ook best een aardige mediaplayer hoor :)

[ Voor 10% gewijzigd door DjVe op 18-04-2012 08:51 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MonoKid schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:44:
[...]
De Philips set doet geen 3D, mijn Samsung TV doet dat wel. Wilt dat dan zeggen dat, als ik mijn PS3 op de receiver aansluit, die vervolgens via HDMI naar mijn TV gaat, ik geen 3D meer kan kijken?
Die Philips doet inderdaad geen 3D. Dat is ook de reden dat ik had gezegd dat het een goede set was als 3D je niets uitmaakt ;)

Als je de PS3 op de receiver aan sluit dan zal je inderdaad geen 3D hebben. Wat je wel kan doen is de PS3 met HDMI naar de TV voor het beeld. En dan met een optische kabel vanaf de PS3 naar de Philips zodat je nog steeds surround geluid hebt. Als je 3D wilt dan moet het apparaat over HDMI 1.4 beschikken. De Philips doet wel 3D met HDMI 1.3, maar dat is ook geen 3D volgens de specificaties. Want de PS3 kan geen 3D én HD Audio doen.

• MonoKid
DjVe schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:50:
Goeie vraag, weet ik zo niet bij deze set. Mijn receiver heeft volgens de specs geen 3D ondersteuning, maar volgens meerdere bronnen kan hij het wel... Gewoon proberen! Kan de Philips dit niet, dan kan je altijd nog met bedrading rechtstreeks naar de tv gaan werken (en geluid appart naar receiver).

Ow enne....in jou tv zit ook best een aardige mediaplayer hoor :)
Als immer, bedankt voor je respons! 3D maakt me ook niet zo heel veel uit, maar het leek me wel eens leuk om te testen, surround en een HD 3D filmpje. Ik gebruik het verder nauwelijks.

Ik was er ook van overtuigd dat ik voldoende kon met AllShare of gewoon de TV met een USB schijf als mediaplayer, maar het gemak van een Boxee is voor mij toch niet te evenaren. Ach ja, we kunnen niet alles hebben, hij gaat vandaag binnen voor RMA.
FeaR schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:12:
[...]

Die Philips doet inderdaad geen 3D. Dat is ook de reden dat ik had gezegd dat het een goede set was als 3D je niets uitmaakt ;)

Als je de PS3 op de receiver aan sluit dan zal je inderdaad geen 3D hebben. Wat je wel kan doen is de PS3 met HDMI naar de TV voor het beeld. En dan met een optische kabel vanaf de PS3 naar de Philips zodat je nog steeds surround geluid hebt. Als je 3D wilt dan moet het apparaat over HDMI 1.4 beschikken. De Philips doet wel 3D met HDMI 1.3, maar dat is ook geen 3D volgens de specificaties. Want de PS3 kan geen 3D én HD Audio doen.
Dank je voor de uitleg! Enkel mijn PS3 moet inderdaad 3D kunnen, maar zoals hierboven toegelicht, gebruik ik het nauwelijks, dus ik ga even afwachten of ik het echt mis, dan kan ik nog altijd een optisch kabeltje er tussen hangen.

Dankzij deze thread heb ik echt ontzettend veel bijgeleerd, een week geleden had ik dit allemaal niet op een rijtje kunnen zetten.

Ik heb gisterenavond alvast mijn heel TV-meubel ontruimd , alle kabels er achter uit gehaald (stof geveegd, ahem) en mij een nieuwe set colson bandjes aangeschaft. Alles is netjes geherstructureerd, en heel het middenstuk van het TV-meubel is vrijgemaakt. Heb me ook wat flexibele kabelgootjes aangeschaft om de speaker kabels netjes doorheen de living te krijgen.

Hopelijk heb ik morgen de set binnen! Ik post terug met resultaten :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

We willen minimaal foto's ;)

• MonoKid
Dat komt in orde! Net bericht gehad dat ik 'em mag komen afhalen! Was blijkbaar een hele pallet die werd geleverd, drie grote dozen, om en bij 70 kg in totaal. Ik ga mogen sleuren :)

Volgens mij heeft de toeleverancier een grove tikfout gemaakt, want ik hem 'em belachelijk goedkoop vastgekregen, de hele set, nieuw (uiteraard). De hele set is blijkbaar te oud, te groot en te zwaar om logistiek interessant te zijn, dus willen ze die stock liquideren. Prijs lag alleszins een stukje onder de 699 van Connect.

• cerietke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-10-2024
Toevallig zit ik in vergelijkbare situatie en dat setje vind ik er ook heel erg interessant uit zien. Enige kans dat je kunt delen waar je hem uiteindelijk het goedkoopst hebt weten te regelen? Ik woon zelf in Amsterdam, maar misschien is er voor mij toch ook iets te regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door cerietke op 18-04-2012 22:15 ]

• MonoKid
cerietke schreef op woensdag 18 april 2012 @ 22:11:
Toevallig zit ik in vergelijkbare situatie en dat setje vind ik er ook heel erg interessant uit zien. Enige kans dat je kunt delen waar je hem uiteindelijk het goedkoopst hebt weten te regelen? Ik woon zelf in Amsterdam, maar misschien is er voor mij toch ook iets te regelen.
Ik heb de set kunnen regelen als een non-stock artikel via een zusterbedrijf van waar ik werk (werd dus enkel éénmalig op stock genomen). Ik kan wel een request bij de verkopers indienen om dit artikel op de webshop te zetten. Het gaat hier om een Belgisch Limburgse hardwareboer die dit artikel niet echt verkopen.

Gezien Tweakers me hier ontzettend goed heeft geholpen, wil ik graag kijken wat ik kan doen. Ik stuur je een PM als ik er meer van weet. (collega's/concullega's kunnen meegluren, dus moet een beetje discreet blijven)
[edit]
Ik zie dat je geen PM's kan ontvangen, dus:
Ik heb zonet de verantwoordelijke voor de webshop en de aankoopdienst een mailtje gestuurd of ze alsnog de set op de webshop kunnen zetten. Ik weet dat ze ook via GLS verzendingen uitsturen (al moet je hiervoor betalen).

Ik kreeg onmiddellijk een reply dat dit mogelijk is. Ik moet zelf nog even bevestigen of de set compleet is, wat namiddag kan. Met wat geluk staat het vandaag op de webshop. Indien mogelijk kan je dan PM inschakelen, dan stuur ik je de rechtstreekse link.

[ Voor 24% gewijzigd door MonoKid op 19-04-2012 09:21 ]

• cerietke
Ok, bedankt! Dan wacht ik dit even af.

EDIT:
Ik was net aan het zoeken waar deze mogelijkheid zit ;).

EDIT2:
Volgens mij moet dat nu mogelijk zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door cerietke op 19-04-2012 09:46 ]

• MonoKid
cerietke schreef op donderdag 19 april 2012 @ 09:42:
Ok, bedankt! Dan wacht ik dit even af.

EDIT:
Ik was net aan het zoeken waar deze mogelijkheid zit ;).

EDIT2:
Volgens mij moet dat nu mogelijk zijn.
Ik heb het net bevestigd aan de collega's, ik vermoed vandaag of morgen dit op de webshop te zien. De PM's gaan als beloofd naar de mensen die gevraagd hadden.

Net unboxed, ben toch even moeten gaan zitten. Wat een JOEKEL van een set! IS binnengekomen op een hele palet. Ik schat het totaal toch een 80kg bij elkaar te zijn. Drie grote dozen, twee voor de vier zuilen, eentje voor de center, subwoofer, en twee achterste speakers.

Heb twee keer op en af gereden, gezien ik niet alle in mijn Citroen Xsara (4-deurs sedan) kreeg.
Foto's komen eraan, nu fijn installeren :)

• cerietke
Cool, succes met het installeren!

Misschien gaat er iets mis, ik heb geen PM?

• _Piwi_
  • Laatst online: 23:59
Heb je topic met interesse doorgelezen (gisteren). Ik ben benieuwd naar het adres gezien ik 5 km van de belgische (limburge) grens af woon :) Dus als je met mij ook een linkje zou willen delen zou ik dat erg op prijs stellen! :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

MonoKid schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:35:
[...]

Ik heb het net bevestigd aan de collega's, ik vermoed vandaag of morgen dit op de webshop te zien. De PM's gaan als beloofd naar de mensen die gevraagd hadden.

Net unboxed, ben toch even moeten gaan zitten. Wat een JOEKEL van een set! IS binnengekomen op een hele palet. Ik schat het totaal toch een 80kg bij elkaar te zijn. Drie grote dozen, twee voor de vier zuilen, eentje voor de center, subwoofer, en twee achterste speakers.

Heb twee keer op en af gereden, gezien ik niet alle in mijn Citroen Xsara (4-deurs sedan) kreeg.
Foto's komen eraan, nu fijn installeren :)
80KG of awesomeness! :9~

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Is en blijft een leuke set die Philips. Heb hem een maatje van me ook aangeraden en die is er nog steeds content mee. Alleen jammer dat hij de 7.1 zeer krap op heeft gesteld, kon ook niet anders in een ruimte van ~ 4 x 3 meter. Mocht je dat probleem ook hebben, laat dan de side rear achterwegen en zet de set als 5.1 neer.

Als je het mij vraagt zijn er maar twee nadelen aan deze set. Als eerste heb je het instellen. Op één of andere manier vond ik het instellen van de Philips lastiger dan van mijn eigen apparatuur. Terwijl je toch zou verwachten dat een consumenten-set wel makkelijk te doen zou zijn. Ook apart dat je de instelling van "TV" niet kan veranderen. De Digitale Coax is en blijft daarvoor de ingang, dus als een TV een optische ingang heeft ben je weg. Klopt ook wel redelijk met dat Philips in het begin als Digital Audio Out op hun TV's deze uitgang gebruikten. Qua geluid zit er een dipje in het midden, maar velen zal dit niet eens opvallen. Voor 799 is en blijft het de beste set die je kan halen voor dit geld. Zeker als je het af gaat zetten tegen een LG, Samsung of Sony van hetzelfde geld. Maar goed, blijft ook een set die origineel 2499 had moeten kosten :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

FeaR schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 08:05:
Is en blijft een leuke set die Philips. Heb hem een maatje van me ook aangeraden en die is er nog steeds content mee. Alleen jammer dat hij de 7.1 zeer krap op heeft gesteld, kon ook niet anders in een ruimte van ~ 4 x 3 meter. Mocht je dat probleem ook hebben, laat dan de side rear achterwegen en zet de set als 5.1 neer.
Voor 799 is en blijft het de beste set die je kan halen voor dit geld. Zeker als je het af gaat zetten tegen een LG, Samsung of Sony van hetzelfde geld. Maar goed, blijft ook een set die origineel 2499 had moeten kosten :)
Ik heb hem maar één keer gehoord bij een winkel waar die inderdaad voor 2200/2300 euro stond. Klonk zeker leuk, maar was de 2k+ niet waard. Voor €700 ken ik inderdaad geen setjes die hetzelfde kunnen leveren 8)

• MonoKid
cerietke schreef op donderdag 19 april 2012 @ 17:55:
Cool, succes met het installeren!

Misschien gaat er iets mis, ik heb geen PM?
Dank je! PM/Mail is verstuurd!
superbig91 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:12:
Heb je topic met interesse doorgelezen (gisteren). Ik ben benieuwd naar het adres gezien ik 5 km van de belgische (limburge) grens af woon :) Dus als je met mij ook een linkje zou willen delen zou ik dat erg op prijs stellen! :)
Geen probleem, er zijn verschillende locatie doorheen Limburg waar je'm kan laten leveren. De link is er nog niet, zodra ik die heb, mag je'm verwachten per PM. Voorraad is helaas beperkt tot nog twee stuks heb ik begrepen, helaas. Ik wou dat ik iedereen hier een set kon geven :)
Damn skippy, ik heb me murw gesleept. Tipje voor diegenen die de set drie verdiepingen hoog moet krijgen (ook al met lift): voorzie je een rolplank, of iets dergelijks. Ik heb het nu alleen kunnen redden, maar je bent er best met twee voor, het is anders echt niet te doen. Ook best een ruime auto voorzien, een sedan krijgt dit niet vervoerd.

Als je het mij vraagt zijn er maar twee nadelen aan deze set. Als eerste heb je het instellen. Op één of andere manier vond ik het instellen van de Philips lastiger dan van mijn eigen apparatuur. Terwijl je toch zou verwachten dat een consumenten-set wel makkelijk te doen zou zijn. Ook apart dat je de instelling van "TV" niet kan veranderen. De Digitale Coax is en blijft daarvoor de ingang, dus als een TV een optische ingang heeft ben je weg. Klopt ook wel redelijk met dat Philips in het begin als Digital Audio Out op hun TV's deze uitgang gebruikten. Qua geluid zit er een dipje in het midden, maar velen zal dit niet eens opvallen. Voor 799 is en blijft het de beste set die je kan halen voor dit geld. Zeker als je het af gaat zetten tegen een LG, Samsung of Sony van hetzelfde geld. Maar goed, blijft ook een set die origineel 2499 had moeten kosten :)
Mijn ruimte is ietwat groter, maar het vult wel de hele woonkamer, vooral die gigantische subwoofer. Anderzijds staat het echt wel knap. Ik vind de vormgeving echt mooi. De achterste speaker heb ik op aanraden van DjVe ook weggelaten, die zitten nog in de doos.

Het instellen ben ik ook nog lang niet meester. Ik heb de set gisteren kunnen neerpoten, maar kreeg bezoek. Uiteraard toch getest, maar ben naar bed gesleurd door m'n vriendin (vul zelf maar in ;) ). WAT EEN KLEPPER van een ding, zeg. Verdorie, Killzone 3 eens laten warm draaien en is zo zalig als die intro mijn living kwam binnenbulderen. Kippenvel, etc :)

Toch nog enkele lekenvragen:
Op dit moment zitten de PS3, digicorder en (defecte :() Boxee Box op met HDMI op het toestel en gaat er één HDMI out naar de TV.
Ik ben de optische kabel vergeten, om de PS3 op de versterker aan te sluiten en van PS3 een HDMI naar de TV te sturen, zodat ik nog 3D behoud.
Digitale TV kijk ik niet zoveel, dus die laat ik gewoon op HDMI hangen (toch?).
De Boxee Box gaat ook gewoon met HDMI naar de versterker.
(Ik werd een beetje duizelig toen ik de versterker voor de eerste keer omdraaide.)

Enige wat ik niet meteen goed begrijp is als ik via AllShare of Serviio, iets stream naar de TV, de versterker helemaal niets doet. Gaat HDMI niet heen-en-terug, of moet ik nog iets uitsturen van TV naar versterker? Ook optische kabel? Ik kijk vrijwel nooit gewoon TV via de kabel, het aanbod/kwaliteit in BE is belabberd, mijn Boxee Box deed het meeste dienst.

• supajay
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10-2021
Je tv heeft "arc" nodig.

Volgens wikipedia kan dat nog niet met hdmi 1.3. Je zal dus gewoon een optisch kabeltje moeten trekken.

Wil je mij ook een DM sturen? :D

• MonoKid
supajay schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 10:40:
Je tv heeft "arc" nodig.

Volgens wikipedia kan dat nog niet met hdmi 1.3. Je zal dus gewoon een optisch kabeltje moeten trekken.

Wil je mij ook een DM sturen? :D
Ah, weer wat bijgeleerd. Even bijgelezen, "audio return channel". Mijn tweede HDMI poort heeft dit, maar de receiver doet enkel HDMI 1.3, helaas. Bedankt voor de info!

Ik stuur iedereen een PM, zodra ik de link heb - maar, het is echt wel first-come, first-serve, vrees ik... De stock zou beperkt zijn, de prijs zou wel mooi zijn en verzendkosten naar NL zou op 12,5 € vallen (schrok ik van, had meer verwacht, gezien de omvang).

• cerietke
Omdat ik zelf ook een beetje een leek op dit gebied ben ook van mij een paar vragen.

Aangezien mijn TV, een Samsung UE46D6530, net zo veel HDMI aansluitingen heeft als de receiver zou ik verwachten dat er geen voordeel is van alle HDMI signalen door de receiver sturen? Ik zou het geluid via de S/PDIF uitgang van de TV naar de receiver willen sturen en eventueel even tijdelijk een HDMI kabel met de TV verbinden om de instellingen te kunnen doen. In de vrij uitgebreide Duitse review van het systeem hadden ze ook een beetje commentaar op het beeld dat hij doorstuurde, dus mijn redenatie is ook een beetje dat ik dat misschien beter direct naar de TV kan sturen.

Het voordeel dat ik zelf zie van via de TV is vooral minder kabels hoeven te veranderen en een klein beetje dat 3D een mogelijkheid blijft. Verder is momenteel mijn PC via DVI-HDMI en analoog geluid met de TV verbonden. De TV kan die twee dan weer combineren voor 1 HDMI aansluiting. Kan de HTR9900 ook zoiets? Anders dan zit ik in ieder geval daar voor vast aan aansluiten via de TV.
Ook apart dat je de instelling van "TV" niet kan veranderen. De Digitale Coax is en blijft daarvoor de ingang, dus als een TV een optische ingang heeft ben je weg. Klopt ook wel redelijk met dat Philips in het begin als Digital Audio Out op hun TV's deze uitgang gebruikten.
Dit is een beetje een raadsel voor me, betekent dit dat ik een probleem heb als ik via S/PDIF aan zou willen sluiten, of alleen maar dat de receiver het als ik op die manier aansluit geen TV wil noemen?

• cerietke
Voor wie daar op zat te wachten, de webshop heeft de set online gezet.

• supajay
Ben ik nou echt een sukkel als ik de link naar die webshop niet vindt?

:)

• supajay
cerietke schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:38:
Omdat ik zelf ook een beetje een leek op dit gebied ben ook van mij een paar vragen.

Aangezien mijn TV, een Samsung UE46D6530, net zo veel HDMI aansluitingen heeft als de receiver zou ik verwachten dat er geen voordeel is van alle HDMI signalen door de receiver sturen? Ik zou het geluid via de S/PDIF uitgang van de TV naar de receiver willen sturen en eventueel even tijdelijk een HDMI kabel met de TV verbinden om de instellingen te kunnen doen. In de vrij uitgebreide Duitse review van het systeem hadden ze ook een beetje commentaar op het beeld dat hij doorstuurde, dus mijn redenatie is ook een beetje dat ik dat misschien beter direct naar de TV kan sturen.

Het voordeel dat ik zelf zie van via de TV is vooral minder kabels hoeven te veranderen en een klein beetje dat 3D een mogelijkheid blijft. Verder is momenteel mijn PC via DVI-HDMI en analoog geluid met de TV verbonden. De TV kan die twee dan weer combineren voor 1 HDMI aansluiting. Kan de HTR9900 ook zoiets? Anders dan zit ik in ieder geval daar voor vast aan aansluiten via de TV.
Optisch kan geen 7.1 uitsturen en is beperkt in 5.1 streams. Dit komt omdat SPDIF eigenlijk ontworpen is als stereo standaard. De 5.1 wordt door de optische kabel gestuurd via een compressietechniek. Er is een kans dat je tv geen 5.1 over optisch ondersteunt en zich beperkt tot stereo. Mijn samsung kan het niet.
HDMI kan HD audio en hogere bitrates aan.

Wat je wilt kan wel, maar je verliest wel wat aan "audiomogelijkheden".

Ik zou gewoon een film testen door de recieven en 1 zonder. Zie je geen verschil en geef je niets om het 3D... Doe het dan via de reciever ;)
[b][message=38081552,noline]
Verder is momenteel mijn PC via DVI-HDMI en analoog geluid met de TV verbonden. De TV kan die twee dan weer combineren voor 1 HDMI aansluiting. Kan de HTR9900 ook zoiets? Anders dan zit ik in ieder geval daar voor vast aan aansluiten via de TV.
Normaal kan je 1 kanaal maken waarbij hij het beeld over hdmi neemt en het geluid over optisch of analoog.

• cerietke
Nee, geen sukkel, MonoKid postte dat hij een beetje discreet moest blijven, hij heeft de link via e-mail en PM gedeeld.

Bedankt voor de informatie, dan ga ik inderdaad kijken of hem via de receiver aansluiten goed werkt.

• MonoKid
PM's zijn verstuurd en link is inderdaad actief! Voorraad is wel zeer beperkt, ik hoop dat hier niet te veel mensen teleurgesteld zijn. Ik hoop wel dat ik zo terug was positieve karma richting de GoT kan sturen :)

Ik ga weer vermoeiend doen, vrees ik wel :|
Ik heb volgende bronnen (in volgorde van meest gebruikte naar minst gebruikte):
* Boxee Box (momenteel in RMA)
* PS3
* AllShare/Serviio mediaserver vanaf laptop
* Digicorder van Telenet
* Kabel TV, doorgelust vanuit de digicorder

Wat wil ik bereiken (ook weer in volgorde van hoog naar laag):
* Boxee Box in HD en surround (films), stereo (muziek)
* PS3 in HD, surround en 3D
* Allshare/Serviio in surround
* Digitaal TV in surround
* Kabel in... wel, boeit niet :)

Heb ik het dan goed begrepen dat ik dan het volgende moet aansluiten:
* Boxee HDMI OUT >> naar receiver, receiver lust door naar TV HDMI IN
* PS3 HDMI OUT >> naar TV HDMI IN en PS3 optical OUT >> naar optical IN receiver
* Allshare/Serviio, optical OUT TV >> naar optical IN receiver
* Digicorder HDMI OUT >> naar HDMI in receiver, receiver lust door naar TV HDMI IN

Ik vermoed dat ik dan op de PS3 en Boxee Box het nodige moet instellen om aan tegeven dat video = HDMI en audio = optical? De receiver heeft drie optische ingangen (twee achteraan, ééntje vooraan), dan zit ik goed, toch?

Nu loopt alles gewoon van bron naar HDMI en dan verlies ik wat mogelijkheden, klopt?

Als laatste: moet ik ergens in de receiver instellen dat ik een 5.1 opstelling heb en niet 7.1? Op dit moment kan ik een "Test tone" doen en dan vertelt de receiver me dat er twee rearspeakers zijn. Ik zou mijn surround echt eens willen testen (zonder Boxee is dat enkel via PS3)

Alvast bedankt!

• supajay
Wat je uittekent klopt.
Als je tv 5.1 uitstuurt kan je 1 optische kabel minder. Je tv stuurt het geselecteerde kanaal gewoon naar de optische out. Staat je tv op ps3 dan doet die ps3 geluid, staat die op allshare, dan doet die allshare. :D

Als je na een half jaar geen 3D hebt gebruikt, doe dan gewoon alles via hdmi. Dit geeft meer opties voor audio. Hdmi > optisch.

Je kan vast ergens in de reciever zeggen dat die 5.1 moet doen, maar daar zul je de handleiding voor moeten vastnemen :D.

• _Piwi_
Niet om het topic onnodig omhoog te bumpen maar wie heeft hem besteld?

Edit: Dit vraag ik omdat ik gebeld heb voor een statusupdate maar ze behoorlijk vaag doen dat ze de status niet kunnen opvragen i.v.m. het direct versturen vanaf hun leverancier.

[ Voor 56% gewijzigd door _Piwi_ op 23-04-2012 16:16 ]

• MonoKid
superbig91 schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:05:
Niet om het topic onnodig omhoog te bumpen maar wie heeft hem besteld?

Edit: Dit vraag ik omdat ik gebeld heb voor een statusupdate maar ze behoorlijk vaag doen dat ze de status niet kunnen opvragen i.v.m. het direct versturen vanaf hun leverancier.
Naar wat ik weet zijn er al minstens twee leveringen gebeurd (exclusief die van mij)?
Zodra ik wat tijd heb zal ik hier mijn mini fotoreportage opgooien. Ik ben er alleszins echt super tevreden van.

Wie bedoel je overigens met "ze"? De partijd die ik heb doorgegeven? Als het daarover gaat, dan klopt het inderdaad. Die partij doet normaliter geen surround systemen (op uitzondering van wat soundbars), maar om dat Correct.nl zo ver van mij af lag, heb ik prijs gevraagd bij hen. Ze bleken die set dan te vinden bij een niet reguliere distributeur, waar normaal gezien alleen telecom producten worden afgenomen. Het is dus uitzonderlijk dat ze dit in hun gamma hebben genomen en als medewerker heb ik het wel kunnen bestellen.

Last I heard was er vrijdag nog welgeteld één exemplaar op stock.

• _Piwi_
Ja hij zou inderdaad verzonden zijn maar wat meer informatie had ik wel op prijs gesteld gezien ik zelf naar ze heb moeten opbellen als de bestelling uberhaupt door ging of niet ;-)
Die van mij zou inderdaad vandaag geleverd worden. Ben benieuwd!

Benieuwd naar je foto's :) Zelf heb ik het aangeschaft voor eind dit jaar als ik uit huis ga. Zo'n aanbieding had ik niet kunnen laten liggen ;-) Ga hem uiteraard wel eventjes testen als ik hem binnen heb.

• MonoKid
superbig91 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:10:
Ja hij zou inderdaad verzonden zijn maar wat meer informatie had ik wel op prijs gesteld gezien ik zelf naar ze heb moeten opbellen als de bestelling uberhaupt door ging of niet ;-)
Die van mij zou inderdaad vandaag geleverd worden. Ben benieuwd!

Benieuwd naar je foto's :) Zelf heb ik het aangeschaft voor eind dit jaar als ik uit huis ga. Zo'n aanbieding had ik niet kunnen laten liggen ;-) Ga hem uiteraard wel eventjes testen als ik hem binnen heb.
De levering is uitbesteed aan onze geliefde BE postdienst , dus we kunnen enkel onze distributeur aanporren om te horen of ze het toestel hebben laten vertrekken. Bij een afhaling gooien ze je dood met mails en smsjes dat het artikel kan afgehaald worden :)
Zoals ik zei, ik heb dit nu uitzonderlijk kunnen loswrikken, waardoor de commerciële afhandeling nu anders verloopt. De persoon die ervoor heeft gezorgd is echt wel een bekwame kerel, die zo vrij was de set online te zetten. Meestal wordt naar ons IT gepeupel niet geluisterd hoor :)

Ik hoop dat je er plezier van hebt! Vanavond een rustig avondje, dus ik ga mijn foto's hier zetten. Echt een hele fijne set. Ik ben nog steeds aangenaam verbaasd van de subwoofer: Klinkt heel vol, heel warm, kan echt stevig dreunen. Heerlijk! Game Of Thrones soundtrack = kippenvel op een stevig volume.

Ik hoop dat je plaats hebt om het gedoe te stockeren want het hele pakket, met de dozen is echt verdorie zwaar en groot. Ben benieuwd of je het een jaar gaat kunnen laten staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door MonoKid op 24-04-2012 17:10 ]

• _Piwi_
Nou we hebben hier een 'chillkelder' (ja eigen verzinsel haha) waar wel wat past. Ga hem zeker ook niet ingepakt laten want moet uiteraard horen hoe het setje het doet.

Vandaag helaas niks binnen. Jij zal zeker ook niet achter een eventuele track and trace kunnen komen niet?

• MonoKid
superbig91 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:17:
Nou we hebben hier een 'chillkelder' (ja eigen verzinsel haha) waar wel wat past. Ga hem zeker ook niet ingepakt laten want moet uiteraard horen hoe het setje het doet.

Vandaag helaas niks binnen. Jij zal zeker ook niet achter een eventuele track and trace kunnen komen niet?
Neen, helaas. Als je de verkoopsvoorwaarden van de webshop er op naslaat, zie je dat ze normaal gezien niet leveren in NL. Dit is dus volledig buiten het normale systeem gedaan. Ik heb begrepen dat er morgen wel een zending uitgaat van dit systeem, vermoedelijk zal het dan ook bij jou aankomen?

Als beloofd, de foto's, soort van mini-review, voor zover een leek die kan opmaken.

In den beginne...
...begonnen met alle toestellen uit het Tv meubel te halen en alle kabels er uit te slopen. Dat was de eerste uitdaging. Kwestie van een tabula rasa. Met colson bandjes en flexibele kabelgootjes, heb ik de middenruimte van het tv meubel vrijgemaakt, zodat ik er de centerspeaker en de receiver in kwijt kon.

Wat een rotwerkje was me dat! Behoorlijk op gezucht. Het kluwen aan kabels was dan wel minder, maar het is nog steeds een kluwen. Bij de eerstvolgende aankoop van een nieuwe woonkamer, ga ik me toch eens verdiepen in een aangepast TV meubel.

Levering, transport en unboxing
De levering liep voor mij vrij snel, ik heb maar een paar dagen moeten wachten. Kwam voor mij ook wel handig uit, want de distributeur vanwaar ik de set heb kunnen vastkrijgen, komt op dagelijkse basis de winkel bevoorraden van een zusterbedrijf van mijn werkgever.

Bij het ophalen rolde de magazijnier doodleuk de laadkaai open en stuwde een transpalet buiten, met daarop drie gigantische dozen op een palet. Toch even moet slikken, want daar stond ik met mijn sedan citroën Xsara. Alles platgelegd in de auto en twee dozen erin gekregen. Van de fijne leverancier een rolplank meegekregen. Aangekomen op mijn appartement, met veel gesukkel, gevloek en gesjouw, de dozen bovengekregen. Voor de laatste doos: rinse and repeat. Voor diegenen die dezelfde routine moet volgen: doe dit best niet alleen!
Daar stonden ze dan:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2n1vn0w.jpg

Het waren echt wel no-frills dozen: geen honderd-en-één plastiekjes of prulletjes.
Twee grote dozen voor de vier speakerzuilen, die elkieder netjes zijn verpakt en in stevige, grote isomo.
Een derde grote doos voor de subwoofer, receiver, rear speakers, kabels en boekjes. Ook allen netjes verpakt en steving in isomo verpakt.
Gezien ik de rear speaker (nog) niet gebruik en me beperk tot een 5.1 setup, heb ik de rearspeakers even gelaten voor wat ze zijn.

Alles uitgepakt en netjes uitgestald en de inhoud gecontroleerd:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/5fengo.jpg

Installing: abort, retry, ignore?
Hier had ik wat schrik voor. Derde uitdaging. Ik heb nog nooit een stereo keten gehad, laat staan een surround home theater surround van dichtbij bekeken. Toen ik de receiver voor het eerst aan de achterkant bekeek werd ik wel eventjes duizelig. Wat een massa aansluitingen?!

Doch, met moed er toch aan begonnen en het verliep eigenlijk vlotter dan ik dacht. Nu zit ik wel met één grote handicap: ik heb een vrij grote hoeksalon, dus de rechter surround speaker staat helaas grotendeels geblokkeerd...
Uiteindelijk verliep het aansluiten van de speakers heel erg vlot. Wat prulwerk, maar goed:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2vl2tso.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zsthc6.jpg

En zo! De eerste test! En! De linker surround speaker blijft ijzig stil... Gelukkig had ik ondertussen bezoek van een collega tweaker, die al snel wist op te merken dat ik de kabel slecht had aangesloten. Euvel snel gefikst en verder.

Mijn mediacenter is bij toeval pas kapot gegaan en is ter vervanging opgestuurd, dus moet ik me behelpen door surround te testen door Killzone op de PS3 warm te draaien en wát een belevenis! Ik had op dat moment 0,0 ingesteld, gewoon de eerste source die ik vastkreeg opgezet en de intro kwam de woonkamer binnenbulderen.
Nóg mooier was effectieve gameplay, wat volgens mij "échte" sorround is. De kogels vliegen je letterlijk om de oren.

Echter kreeg ik niets ingesteld... Volgens de manuel, moest ik het onscreen setup menu benaderen, om de "SmartEQ" te starten... Maar geen setup te bespeuren. Het "setup" knopje op de afstandbediening toont me wel een menu, maar geen "Setup". Een hele avond op gezocht, google, handleidingen... Tot ik de vaststelling kwam dat het onscreen display maar drie opties toont, maar je ook naar onder kan scrollen. Mezelf dan maar voor het hoofd geslagen en de SmartEQ op gang gezet.

Bij de receiver zit een kleine microfoon met een lange kabel. Die hoor je neer te poten op je ideale luister positie, waarna je een aantal automatische testen starten. Je geeft je setup op (7.1 of 5.1) en de speakers maken gedurende enkele minuten onwaarschijnlijke herrie, nadat het je speakers afstelt. Het verschil was duidelijk te horen bij een liedje van Daft Punk (wat ik persoonlijk overigens wel een goeie maatstaf vindt om een balans te zoeken in een mooie stereo klank, iets van hun Homework album).

Dit is momenteel nog steeds een uitdaging: instellen, stereo of geen stereo, upscalen naar 5.1,... er zijn zoveel opties en alles hangt af van wat de bron doorstuurt, dus ik probeer hier nog wat in te leren.

Uit nieuwgierigheid ook eens geprobeerd de subwoofer eens omhoog te schroeven in db en wat te experimenteren met de dials. Wat een beest! Harder, Better, Faster, Stronger laten dreunen terwijl ik op mijn living tafeltje zat te luisteren, dat vrolijk aan het meedreunen was. Toch maar weer omlaag geschroefd, vooraleer ik de unholy wrath van de buren op mij haal.

Zo ziet het er dus nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/4vs6qp.jpg

Een zuil (surround):
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2m837mt.jpg

Zuil+subwoofer:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/ou5rp1.jpg

De receiver:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/rkbpc8.jpg

Achterzijde zuil, met aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/mw8tqp.jpg

Last but not least, perspectief vanuit de troon, in relax!
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/qn3fqc.jpg

Conclusie
SUPER tevreden van, erg blij dat ik bij jullie ben komen aanloppen, erg blij dat ik deze deal toch maar gemaakt heb. Wat een zalige set, wat een sexy uitziende set, trouwens. Het domineert mijn woonkamer wel, maar dat neem ik er graag bij. Het is nog wat wachten tot ik mijn Boxee Box terug heb, zodat ik ten volle kan genieten van surround, ipv alles vanaf m'n PC te streamen.

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Heb de topic gevolgd, mooie afsluiting en een mooie set!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ziet er goed uit MonoKid :) Ik kan het nu niet helemaal overzien, maar ziet er uit als een solide opstelling. Als alles netjes weggewerkt is, verdiend dit best een foto-shoot in het "show je homecinema" topic.

Om de laatste paar % eruit te persen kan je nog wat gaan spelen met de opstelling van de speakers en/of het dichtstoppen van de poorten op de achterkant van de speakers (zeker op je center zou ik dit proberen). Probeer je speakers echt zo homogeen op te stellen als mogelijk, voor het optimale geluid. :)

Veel plezier met de aankoop!

• WimP
Gefelicitaard, ziet er goed uit. Inderdaad maak een mooie shoot en gooi het hier, daar hoort het absoluut thuis.

• cerietke
Ik heb afgesproken met de winkel dat mijn set vandaag geleverd zou worden. Ik kijk er vol spanning naar uit!

@superbig91: Bij mij was er vrij goeie en snelle communicatie via e-mail.

@MonoKid: Mooie beschrijving en mooie foto's, geniet er van! Waar heb je de center nu gelaten?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

MonoKid schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:42:
[...]
Uiteindelijk verliep het aansluiten van de speakers heel erg vlot. Wat prulwerk, maar goed:
[afbeelding]
Dat is een probleem wat bijna elke surroundreceiver heeft. Het werkt ook niet mee dat Philips behoorlijk stugge kabels mee heeft geleverd. Ook erg apart dat de kabels zelf zeer dik zijn, maar de ader zelf is ~1mm². Ik heb tijdens het aansluiten ook flink zitten vloeken, ik gebruik zelf namelijk banaanstekkers :P

Maar mooie set-up verder, niet gek toch voor die 800 euro? :)

• MonoKid
Ruud2009 schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:58:
[...]

Heb de topic gevolgd, mooie afsluiting en een mooie set!
Dank je!
DjVe schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:43:
Ziet er goed uit MonoKid :) Ik kan het nu niet helemaal overzien, maar ziet er uit als een solide opstelling. Als alles netjes weggewerkt is, verdiend dit best een foto-shoot in het "show je homecinema" topic.

Om de laatste paar % eruit te persen kan je nog wat gaan spelen met de opstelling van de speakers en/of het dichtstoppen van de poorten op de achterkant van de speakers (zeker op je center zou ik dit proberen). Probeer je speakers echt zo homogeen op te stellen als mogelijk, voor het optimale geluid. :)

Veel plezier met de aankoop!
Dank je, het is uiteindelijk jouw reactie die me over de streep heeft gehaald en daar ben ik dankbaar om :) 't Goh, als ik dat nu vergelijk met dat 2.1 home cinema setje dat ik van Samsung had, begrijp ik niet dat mensen zoiets durven aanschaffen.

Het wegwerken is toch nog iets waar ik niet meteen iets verbetering in zie. Ik vond nergens elegante kabelgootjes, buiten van die flexibele buisjes. alleen zijn die te smal voor de redelijk dikke speakerkabels.

De front en surround speakers staan nagenoeg als een trapezoide: rechthoekig, maar de surround speakers staan iets meer naar buiten. Zoals reeds hier werd aangeraden. De center is inderdaad de zwakste speaker eruit. Ik ga sowieso proberen wat je aanraad. Is een vod goed genoeg, hiervoor?
WimPliers schreef op woensdag 25 april 2012 @ 08:50:
Gefelicitaard, ziet er goed uit. Inderdaad maak een mooie shoot en gooi het hier, daar hoort het absoluut thuis.
Straks ga ik blozen, ik voel me er nog wat groen voor, hoor :) Dan ga ik werk maken van betere foto's, want de kwaliteit is belabberd. Bedankt!
cerietke schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:01:
Ik heb afgesproken met de winkel dat mijn set vandaag geleverd zou worden. Ik kijk er vol spanning naar uit!

@superbig91: Bij mij was er vrij goeie en snelle communicatie via e-mail.

@MonoKid: Mooie beschrijving en mooie foto's, geniet er van! Waar heb je de center nu gelaten?
Dank je! Ik ben ook benieuwd naar je levering! Boven de receiver ligt een glasplaat. Daarbovenop staat de center. Niet echt ideaal, ik weet het. Bij de volgende TV aankoop hang ik een beugel tegen de muur, zodat ik de center op het meubel kan zetten. Maar dat is voor (veel) later, als ik nog wat heb kunnen sparen :)
FeaR schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:07:
[...]
Dat is een probleem wat bijna elke surroundreceiver heeft. Het werkt ook niet mee dat Philips behoorlijk stugge kabels mee heeft geleverd. Ook erg apart dat de kabels zelf zeer dik zijn, maar de ader zelf is ~1mm². Ik heb tijdens het aansluiten ook flink zitten vloeken, ik gebruik zelf namelijk banaanstekkers :P

Maar mooie set-up verder, niet gek toch voor die 800 euro? :)
Bedankt! Ik heb op mijn handen wat schrammen van die stugge kabels, inderdaad. Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo erg, gezien die kabels best wel stevig aanvoelden. Die aders die eruit komen piepen heb ik uiteindelijk elk ieder een stukje moeten omplooien, omdat tussen elke aansluiting op de receiver weinig plaats was om te manoeuvreren met de vingers.
De setup heeft mij eigenlijk zelfs nog een stuk minder dan 800 € gekost, dus neen, ik denk dat ik nog nooit zo'n deal heb kunnen sluiten. :)

• cerietke
Hij heeft MonoKid waarschijnlijk nog wat minder gekost, ik heb 500 inclusief verzenden betaald.

Ik kon de center nergens op de nieuwere foto's zien, misschien niet goed gekeken. Is dat wel handig een glasplaat op de receiver, kan die dan nog wel goed zijn warme lucht kwijt?

• MonoKid
cerietke schreef op woensdag 25 april 2012 @ 09:48:
Hij heeft MonoKid waarschijnlijk nog wat minder gekost, ik heb 500 inclusief verzenden betaald.
Klopt, de verkoopprijs met verkoopsmarge was 499. Als werknemer betaal ik enkel de aankoopprijs + BTW. Die prijs mag ik natuurlijk niet online zwieren, maar het is vanzelfsprekend lager.
Ik kon de center nergens op de nieuwere foto's zien, misschien niet goed gekeken. Is dat wel handig een glasplaat op de receiver, kan die dan nog wel goed zijn warme lucht kwijt?
Inderdaad, je ziet 'em nauwelijks staan, maar op de foto van de receiver, zie je bovenop het grijze bakje van de digicorder, de zwarte blok staan. Goed kijken, dan zie je'm wel. Dialoog komt zeer goed door, maar klinkt niet helder genoeg. Als ik me in de zetel gooi en de blok voor de TV zet, hoor ik echt wel merkbaar een verschil.

De achterkant van de kast heeft wel wat ventiliatie, maar het is inderdaad niet ideaal. Het alternatief echter, was dat ik alles (receiver + digicorder + center) op elkaar stapelde en dan was ik nog verder van huis.
In de achterzijde van de kast, buiten het zicht, zijn wat ventilatie gaten gemaakt. Ik denk dat ik dat ga uitbreiden, want de achterzijde is een relatief dunne MDF plaat.

[ Voor 17% gewijzigd door MonoKid op 25-04-2012 10:58 ]

• cerietke
Hij is binnen! De bezorger was nog zo vriendelijk hem de lift in te rijden, ik hoefde hem dus alleen boven er uit te slepen, wat goed gelukt is :). Nu zien of alles netjes er bij zit.

Edit: Het lijkt er allemaal te zijn, de receiver kan net in mijn TV meubel, net als de center. Ook voor mij is het een beetje puzzelen hoe ik de center er goed in ga krijgen, de plank die ik er in kan leggen zit namelijk net te hoog op de laagste stand. Heb hem nu op een paar wc-rolletjes staan O-). Ik zie overigens nergens een luchtgat waar een sok in zou kunnen in de center? :?

Edit: Nou, hij doen het, even een cd-tje opgezet om te testen, klinkt netjes! Dat 7-kanaals stereo staat me wel aan voor muziek. Ik moet hem verder nog helemaal configureren en zo, wilde alleen gewoon even weten of de boel werkt. Is het trouwens normaal te kunnen horen/voelen aan welke kant de sub staat? Het is niet helemaal horen, maar alsof er meer druk op mijn rechter oor zit. (Hij staat rechts). Was trouwens blij met de kabel lengte, was bang dat omdat ik de kabels voor de rechter surround helemaal buitenom de andere speakers moest leiden dat ik te kort zou hebben, maar ik had zelfs over. Nu alleen nog een extra HDMI kabel op de kop tikken.

MonoKid & adviseurs, bedankt!

[ Voor 88% gewijzigd door cerietke op 25-04-2012 15:23 ]

• _Piwi_
Hier helaas nog niet. Kwam hij trouwens gewoon met TNT? Of is het DHL / UPS / DPD?

• supajay
Hier is ie binnen. Klinkt goed!

• cerietke
Transport & Logistiek Vlaanderen staat bij mij op de vrachtbrief. Ik heb niet echt gelet op wat er op de zijkant van de vrachtwagen stond.

• _Piwi_
Ah maar jullie komen zeker uit België niet ? ;-)
Ik heb nog altijd niets binnen maar ik ga eerst eens van mijn lang weekend genieten. Dinsdag maar eens bellen hoe het er mee zit en anders storten ze het geld maar terug.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik zou gewoon geduldig wachten, voor dat geld krijg je echt niks beters hoor!

Life is not about specs, it is about joy!

• _Piwi_
bartvl schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 15:28:
Ik zou gewoon geduldig wachten, voor dat geld krijg je echt niks beters hoor!
Het wachten is het probleem niet zo... Meer de onzekerheid omdat ze zelf zeggen geen inzicht te hebben omdat het bij hun leverancier ligt. Een mailtje van dat het i.i.g. verwerkt is zou al heel mooi zijn maar zelfs dat ontbreekt.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, dan is 500,- ineens wel heel veel geld ja :P, helemaal waar!

Life is not about specs, it is about joy!

• cerietke
Ik woon in Amsterdam, dus nee, ben geen Belg.

MonoKid gaf aan dat er nog maar 2 waren en als supajay en ik er beide een gekregen hebben vrees ik dat er iets mis gaat bij jou :(. Ik hoop het niet!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mooie set hoor! Nette aanvulling op je mooie TV. Ik volgde dit topic al even en was erg benieuwd naar de uiteindelijke foto's.

Wat me alleen wel opviel was dat vlak boven de receiver de glasplaat hangt. Uit eerdere ervaringen bij ons thuis waarbij de versterker onder stond en daarop de DVD speler (ook weinig ventilatie ruimte) wilde ik je nog even laten weten dat het wellicht handig is om de glazen plaat wat hoger te hangen. Als je versterker warm wordt zal die vanzelf uitvallen maar het is wel vervelend als je lekker muziek luisterd o.i.d. .

Zoals eerder gemeld, zeker de moeite om de foto's ook even in het "show je home theater" topic te zetten :D Veel luisterplezier!

Canon EOS R | Olympus OM-1

• _Piwi_
Vandaag maar gebeld gezien er gisteren niets van gekomen was. Antwoord: Ze liggen in de loods want er was bij het aanbieden niemand thuis... Fijn, een briefje had ook gekund maargoed als het goed is komen ze het vrijdag opnieuw aanbieden en heb daarom maar een dagje vrij gepakt. Dus hopelijk wordt het nog goed opgelost en kan ik ook het nieuwe speeltje uitproberen ;)

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Op die laatste foto vanuit je sofa valt wel op dat je de front speakers te veel hebt ingedraaid. Het kan gezichtsbedrog zijn , maar op de foto wijst je rechter front naar je linker oor en je linker front naar je rechter oor.

[ Voor 1% gewijzigd door MPAnnihilator op 04-05-2012 11:45 . Reden: typo ]

Mijn Specs

• MonoKid
MPAnnihilator schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:44:
Op die laatste foto vanuit je sofa valt wel op dat je de front speakers te veel hebt ingedraaid. Het kan gezichtsbedrog zijn , maar op de foto wijst je rechter front naar je linker oor en je linker front naar je rechter oor.
Kan kloppen hoor, de speakers zijn ondertussen al ettelijke keren licht bijgesteld en ik denk dat ik ondertussen mijn sweet spot heb gevonden. Ik heb de speakers ook meer naar achteren geplaatst, zodat ze minder gehinderd worden door het TV-meubel.
Die foto is genomen enkele dagen nadat de hele set up and running was.
superbig91 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:32:
Vandaag maar gebeld gezien er gisteren niets van gekomen was. Antwoord: Ze liggen in de loods want er was bij het aanbieden niemand thuis... Fijn, een briefje had ook gekund maargoed als het goed is komen ze het vrijdag opnieuw aanbieden en heb daarom maar een dagje vrij gepakt. Dus hopelijk wordt het nog goed opgelost en kan ik ook het nieuwe speeltje uitproberen ;)
Ai, vervelend. Ik weet eigenlijk echt niet wie de logistiek in handen heeft, in dit geval. Succes, vandaag!
FeareX schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 09:42:
Mooie set hoor! Nette aanvulling op je mooie TV. Ik volgde dit topic al even en was erg benieuwd naar de uiteindelijke foto's.

Wat me alleen wel opviel was dat vlak boven de receiver de glasplaat hangt. Uit eerdere ervaringen bij ons thuis waarbij de versterker onder stond en daarop de DVD speler (ook weinig ventilatie ruimte) wilde ik je nog even laten weten dat het wellicht handig is om de glazen plaat wat hoger te hangen. Als je versterker warm wordt zal die vanzelf uitvallen maar het is wel vervelend als je lekker muziek luisterd o.i.d. .

Zoals eerder gemeld, zeker de moeite om de foto's ook even in het "show je home theater" topic te zetten :D Veel luisterplezier!
Dank je wel! Het valt me op dat wel wat werd gelurk'ed in deze thread (wat net leuk is, versta me niet verkeerd). Hopelijk hebben andere mensen ook nog wat aan mijn queeste.
De plaat boven de receiver, waarop dan ook nog eens de center op staat is inderdaad niet ideaal. Aan de achterzijde is wel wat ventilatie. Maar als eerder aangegeven, mijn volgende investerig gaat een nieuw TV-meubel worden. Oftewel op maat, oftewel aangepast.
Moet er wel bijzeggen, de set heeft ondertussen al redelijk wat werkuren er op zitten en ik check af en toe de temperatuur, die best meevalt. Gewoon om aan te geven dat de versterker niet echt vreselijk warm loopt.

• brunsting
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16-01 15:51
Wat een ongelooflijk mooie set! Zet me toch aan het denken. Heb alleen een vraag: gaat de subwoofer automatisch aan/uit bij wel/geen signaal? Heb even met een philips mannetje gechat, die geeft aan dat dat niet zo is maar ik kan me dat toch bijna niet voorstellen. Schakelen jullie (degenen die de set in bezit hebben) dan steeds de subwoofer zelf aan en uit?

• cerietke
Ik zet hem inderdaad steeds zelf aan of uit, heb hem ook al eens een hele nacht aan laten staan omdat ik hem vergat. Ik vind dat niet heel netjes opgelost, maar kan er wel mee leven.

• MonoKid
Idem, ik heb een verdeelstekker aangesloten op een stopcontact op afstandsbediening. 's Avonds knip ik die uit en dan gaat alles mee uit.

Net even voor je getest en inderdaad, als hierboven aangegeven: de subwoofer blijft gewoon opstaan, indien je de versterker uitzet.
Pagina: 1 2 Laatste