Externe harde schijf niet meer bereikbaar na val

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:14
Hallo,

De externe harde schijf van een kennis is van tafel gevallen terwijl deze aan stond (gestruikeld over het snoer).
Sindsdien geeft deze een "zeuuuh"- geluid om de paar seconden (interval van ongeveer 3 seconden).

Het gaat om een externe harde schijf van het packerd bell, met binnenin een seageate barracude van 1500GB. De schijf buiten de behuizing om aansluiten op een harde schijf dock bied geen soelaas.

Een rondje googlen geeft mij tips als in de vriezer leggen en het vervangen van de mechanica. Ik ben aardig ICT-vaardig, maar de mechanica vervangen van een harde schijf is iets wat ik nog nooit heb gedaan.

Wat zijn de opties? Valt er nog iets te redden?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 18:59

Perkouw

Moderator General Chat
Ik denk dat je beter kan gaan zoeken naar een nieuwe schijf en deze kan gaan afschrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-02 12:18
Je kan de behuizing even open maken (niet de harddisk) en kijken of de harddisk nog wel goed verbonden is dmv sata en power connector met het printplaatje van de behuizing. In sommige behuizingen kan de harddisk wel eens verschuiven wanneer de schroefjes die de schijf op z'n plek houden niet genoeg grip hebben.

edit:
Oeps, over de tweede zin in de tweede alinea heen gelezen.

[ Voor 38% gewijzigd door Cobalt op 05-04-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Cobalt schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:29:
Je kan de behuizing even open maken (niet de harddisk) en kijken of de harddisk nog wel goed verbonden is dmv sata en power connector met het printplaatje van de behuizing.
Hij heeft de harddisk al uit de behuizing gehaald en hem aangesloten op een harddisk dock, dit werkte helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Cobalt schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:29:
Je kan de behuizing even open maken (niet de harddisk) en kijken of de harddisk nog wel goed verbonden is dmv sata en power connector met het printplaatje van de behuizing. In sommige behuizingen kan de harddisk wel eens verschuiven wanneer de schroefjes die de schijf op z'n plek houden niet genoeg grip hebben.
Ik heb de schijf aangesloten via een sata naar usb adapter wat helaas hetzelfde probleem geeft. (http://www.sitecom.com/usb-2-0-combo-adapter/p/546)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:46
Als een harde schijf dat soort geluiden begint te maken, kan je het beste al je data er af halen (indien mogelijk) en de schijf wegdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Met perkouw.. "de mechanica" vervangen van een schijf betekend dat het ding open moet, dat moet dus in een stofvrije (== cleanroom) omgeving. Als je die hebt kun je het proberen, maar ik denk dat je godsvermogen gaat uitgeven en er tot slot achterkomt dat het niet geholpen geeft. Een headcrash is een realistisch scenario als je een schijf van de tafel laat vallen, dus de kans op beschadigen is groot.

Beter afschrijven en een andere halen. Scheelt geld, tijd en verloren moeite.

Wat je kunt proberen om de data te redden; start een linux Live CD en kijk of de schijf benaderbaar is in Gparted. If so, dan kun je met een RAW data retreiver (google naar getdataback) nog gegevens terughalen, als Gparted niks ziet is de kans klein dat de schijf überhaupt nog werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 05-04-2012 21:35 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Een andere schijf halen en die in de behuizing stoppen is het probleem niet. Op de schijf stonden gegevens die nergens anders geback-upped staan. Vandaar dat ik de opties van data recovery even wil weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Pixeltje schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:34:
Met perkouw.. "de mechanica" vervangen van een schijf betekend dat het ding open moet, dat moet dus in een stofvrije (== cleanroom) omgeving. Als je die hebt kun je het proberen, maar ik denk dat je godsvermogen gaat uitgeven en er tot slot achterkomt dat het niet geholpen geeft. Een headcrash is een realistisch scenario als je een schijf van de tafel laat vallen, dus de kans op beschadigen is groot.

Beter afschrijven en een andere halen. Scheelt geld, tijd en verloren moeite.

Wat je kunt proberen om de data te redden; start een linux Live CD en kijk of de schijf benaderbaar is in Gparted. If so, dan kun je met een RAW data retreiver (google naar getdataback) nog gegevens terughalen, als Gparted niks ziet is de kans klein dat de schijf überhaupt nog werkt.
Bedankt, ik dit morgen eens proberen. Proffesionele data recovery is een dure aangelegenheid zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Terrz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:39:
[...]

Bedankt, ik dit morgen eens proberen. Proffesionele data recovery is een dure aangelegenheid zo te zien.
Ik denk inderdaad dat je die kosten niet wil weten http://bit.ly/HWY6oR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ja, dat kost al snel veel geld. Als de data zo belangrijk was he.. waarom was er dan geen backup? Ik weet dat het jou schijf niet is, maar dit is wel erg stom. GoT en de rest van internet staat vol met dit soort verhalen, je data maar op één plek bewaren is vragen om problemen, is best iets wat je tegen de eigenaar van data en schijf kunt zeggen.

Moet overigens eerlijk zeggen dat de kosten me alles meevallen; op http://www.aenaservice.nl/recovery/bereken.html kun je voor 250 euro je schijf laten recoveren, wel zelf een andere schijf leveren waar de data naartoe moet.

[ Voor 24% gewijzigd door Pixeltje op 05-04-2012 21:42 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Pixeltje schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:40:
Ja, dat kost al snel veel geld. Als de data zo belangrijk was he.. waarom was er dan geen backup? Ik weet dat het jou schijf niet is, maar dit is wel erg stom. GoT en de rest van internet staat vol met dit soort verhalen, je data maar op één plek bewaren is vragen om problemen, is best iets wat je tegen de eigenaar van data en schijf kunt zeggen.

Moet overigens eerlijk zeggen dat de kosten me alles meevallen; op http://www.aenaservice.nl/recovery/bereken.html kun je voor 250 euro je schijf laten recoveren, wel zelf een andere schijf leveren waar de data naartoe moet.
Onderzoekskosten hardeschijf (1500gb) € 62.50 (vervallen als er datarecovery mogelijk is)
Onderzoekskosten € 0.00
Recovery € 260.00
1500GB data aanleveren op (usb) schijf € 28.00

Totaal € 288,- in het geval een recovery mogelijk is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:16
Die disk is in consumententermen gewoon dood. Aangezien ie aanstond tijdens de val, is er een kans dat de platters dus door de kop beschadigd zijn. Dus zelfs professionele recovery geeft geen zekerheid. (Volgens mij werken ze wel per gerecoverde gigabyte, dus no cure, no pay)

Nu heb ik ooit met een oude disk al eens zitten rommelen, gewoon opengemaakt en aangezet, en gekeken hoelang het goed ging. De dichtheid op die platters was natuurlijk een stuk lager (was een 20GB diskje) maar het verbaasde mij dat ik nog heel wat data kon schrijven en lezen voordat ie begon te klagen over leesfouten.

Als de data dus niet heel erg kostbaar is, en je de gok wilt wagen, kan je natuurlijk altijd gewoon proberen om hem open te maken, en kijken of de kop niet gewoon vast zit door de klap. Krijg je hem dan aan de gang, dan is het zaak om zo snel mogelijk je cruciale data eraf te halen.

Maar met een 1.5TB disk weet ik niet of dat geintje nog werkt. Er zit zoveel data op een vierkante millimeter, dat 1 stofje al heel veel bad sectors kan veroorzaken. En bad sectors ga je zeker krijgen met een open disk...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Perkouw schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:47:
[...]

Onderzoekskosten hardeschijf (1500gb) € 62.50 (vervallen als er datarecovery mogelijk is)
Onderzoekskosten € 0.00
Recovery € 260.00
1500GB data aanleveren op (usb) schijf € 28.00

Totaal € 288,- in het geval een recovery mogelijk is. :+
Ik was er even van uit gegaan dat er geen 1500GB data opstond, maar 600Gb ofzo. Dan nog, als de data écht belangrijk is, is 280 euro goed te doen.

Aan de andere kant.. voor 280 euro koop je een NAS en zorg je dat je data altijd gebackupped is :+

[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 05-04-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Mistraller schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:48:
Maar met een 1.5TB disk weet ik niet of dat geintje nog werkt. Er zit zoveel data op een vierkante millimeter, dat 1 stofje al heel veel bad sectors kan veroorzaken. En bad sectors ga je zeker krijgen met een open disk...
Klopt. Om een idee te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.datarecovery.com.sg/data_recovery/img/img_headcrash.jpg

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Terrz, wanneer de data echt belangrijk is en je geen ervaring hebt met datarecovery, dan moet je NU de hardeschijf uitschakelen, niet weer inschakelen en opzoek gaan naar een datarecoverybedrijf. Zoals door meer personen opgemerkt is de kans op een headcrash zeer groot, hierbij is de mogelijkheid dat er iets afgebroken is ook groot. Iedere keer dat je de hardeschijf aanzet loop je de kans meer schade aan te brengen. Het geluid dat je beschrijft duidt ook op een mechanisch probleem.

Mogelijk dat je in dit topic meer informatie kunt vinden over datarecovery bedrijfen: Thematopic: Datarecovery
Daarnaast lijkt mij dit ook een interessant topic voor de toekomst voor de eigenaar van de hardeschijf: Thematopic: Backups

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1