Leuk onderwerp, naast alle feiten zal ik hier gewoon even mijn persoonlijke ervaringen delen. Ik heb zelf een 120hz scherm, en een maat van mij ook. Allebei merken we zeker een verschil in vloeiende gameplay. Daarnaast heb ik minder last van screen tearing ingame. Dit alles uiteraard met v-sync uit (ik speel altijd met v-sync uit)
Verder heb ik zelfs meegemaakt dat een maat van mij die thuis een 60hz scherm heeft na een avondje hier BF3 te hebben gespeeld thuis niet meer wou spelen omdat hij zich ineens begon te irriteren aan het 60hz beeldscherm van hem. Dit zijn dus 3 mensen waaronder mijzelf die positieve ervaringen hebben met 120hz.
Verder is het onzin dat je meer dan 60frames moet hebben om het verschil te merken. Als ik een game speel met 60-80fps merk ik nog steeds verschil tussen 60 & 120hz.
YouTube: Can the Average Gamer See More than 60Hz??? NCIX Tech Tips (n00b die het verschil niet ziet)
YouTube: Can Linus See More than 60Hz??? NCIX Tech Tips (meer ervaren persoon die het wel ziet)
Niet iedereen is er volgensmij even gevoelig voor, ook heb ik het gevoel dat het verschil per game aanwezig is. Natuurlijk zijn het vooral de FPS games waar het bij boeit, maar ook binnen dat genre zijn sommige games beter in steeds om met 60hz een vloeiende gameplay weer te geven dan andere.
Verder weet ik dat er zelfs gamers zijn die bij hun oude CRT zweren, en ook 120hz was voor hun niet goed genoeg.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat er een verschil zit tussen deze 60 en 120HZ, Echt moet je jezelf gewoon afvragen of het voor jou boeiend genoeg is.
Ervaar je geen problemen en irriteer jij je niet? Blijf dan lekker bij je oude monitor.
Heb je echter ondanks je goede game pc met genoeg fps toch nog het idee dat het allemaal wat beter moet? Overweeg dan een 120hz scherm.