My first Mac-mod... Hardware gekocht, G5 gesloopt, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een Apple G5 dual 2.7 (defect) op de kop weten te tikken voor €0 en die heb ik voor zo ver het ging gestript.

De vermoedelijke oorzaak van het defecte mobo: een gesprongen condensator. Aangezien ik al een MacPro heb staan, was deze Mac repareren niet mijn doel, maar er na een betrekkelijk eenvoudige casemod er een mooie workstation/gamebak ervan maken.

Low budget, high end. Zoiets. :+

Wat onderzoek leerde mij dat een µATX het eenvoudigste in te bouwen zou blijken te zijn.

Er moet wel serieus op gewerkt kunnen worden, dus het moest wel een Sandy Bridge- of Xeon-machine zijn.

De inmiddels vergaarde hardware:
  • Apple G5 kast, met werkende voeding
  • Asus Maximus Gene-Z µATX-moederbord
  • Intel Core i7 2600K processor
  • EVGA Geforce GTX550Ti
Op het verlanglijstje:
  • 16 à 32 GB aan DDR3-geheugen. Voor de 'looks' zouden met name rode reepjes erg mooi zijn. 16GB aan G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL ziet er veelbelovend uit.
  • een BR-speler/brander
  • een SSD van omstreeks 120 GB
Ik hoop de voeding van de G5 te kunnen hergebruiken. Mijn elektro-skills zijn niet echt up to scratch, maar ik ga het gewoon proberen.

Extra schijven voor opslag heb ik nog zat liggen.

Nu de hamvraag... ik krijg de G5-kast niet echt naar believen uit elkaar. Het vergrendelingsmechanisme van het zijpaneel moet hergebruikt kunnen worden. Zo veel mogelijk 'Mac' wil ik intact houden. de achterkant zal waarschijnliijk moeten gaan lijden onder het één en ander aan zaagwerk om alles goed aan te kunnen sluiten.

Heeft iemand nog tips en trucs om de HD-drivebay, HD-fans en het 'tussenschot' eruit te halen? Ik krijg er geen beweging in... :/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 10:34
De ripjaws zijn wel heel anders rood dan het rood op het asus bordje, dat is wel jammer al zeg ik het zelf, het rood op het mobo is meer plastic-rood waarbij het rood op het RAM meer metalig lijkt. Dus dat is misschien nog iets om over na te denken ;)

verder zijn deze mods wel vaker uitgevoerd (toch?) dus is daar niet al wat over te vinden? wat heb je al gevonden en geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Ah, ik zal ie kleur nog eens heroverwegen. Zwarte GeiL kan natuurlijk ook. ;)

Exact het probleem dat ik opnoem, is me nergens opgevallen.

Ik heb flink rond gezocht, zowel hier als elders.

Vooral deze is erg 'clean' :)

Verder o.a.:
http://www.computerlounge...fault.aspx?g=posts&m=6729
http://www.overclockers.com/how-i-pcd-an-apple-g5/

Niets over het tussenschot...

[ Voor 9% gewijzigd door Ramzzz op 01-04-2012 18:45 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Om de HHD drive en die turbo koeler er uit te krijgen moet je die bovenste tussen plaat verwijderen, let wel op hoe je alles uit elkaar trekt het lock mechanisme van paneel zit er namelijk in.

Ik heb een keer een G5 kast uit elkaar gehaald en het is geen pretje.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11R deze in combinatie met een rog bord, ik heb zelf geen beter passende hardware gezien :)
je hebt ze ook in low profile.

verder voor je soldeerskills: zorg ervoor dat je een goed scherpe punt hebt op je soldeerbout en je bout niet veel warmer word dan 370 graden. niet te lang verwarmen (zoals een minuut) want dan gaan je sporen los zitten. als het component warm is geworden van je bout, werkt deze nog wel.
zoek in iig dezelfde hoeveelheid Fahrad condensator, met dezelfde of hogere voltage. als je deze erop soldeert moet je even controleren of je + en - wel gelijk zijn als eerst (staat aangegeven op de condensator).

succes :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
TerreurBV schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:48:
Om de HHD drive en die turbo koeler er uit te krijgen moet je die bovenste tussen plaat verwijderen, let wel op hoe je alles uit elkaar trekt het lock mechanisme van paneel zit er namelijk in.

Ik heb een keer een G5 kast uit elkaar gehaald en het is geen pretje.
Dat heb ik gemerkt.

Die processoren en koelers verwijderen... wat een !@#&*()(*&^%$#-werk!

Ik had gelukkig een 'om de hoek en verlengstuk' voor een inbus/torx-schoevendraaier-kopje, anders was het me nooit gelukt... :F
Fordox schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:56:
pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11R deze in combinatie met een rog bord, ik heb zelf geen beter passende hardware gezien :)
je hebt ze ook in low profile.

verder voor je soldeerskills: zorg ervoor dat je een goed scherpe punt hebt op je soldeerbout en je bout niet veel warmer word dan 370 graden. niet te lang verwarmen (zoals een minuut) want dan gaan je sporen los zitten. als het component warm is geworden van je bout, werkt deze nog wel.
zoek in iig dezelfde hoeveelheid Fahrad condensator, met dezelfde of hogere voltage. als je deze erop soldeert moet je even controleren of je + en - wel gelijk zijn als eerst (staat aangegeven op de condensator).

succes :)
Thanx! Ik zag toevallig een review van TERW_DAN over Corsair-geheugen. Die trok ook al de aandacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

ik heb zelf de zwarte 1866 versie, draait geweldig, aanzienelijk hogere prestaties met winrar en andere programma's die grote datafiles wegschrijven dan met 1333/1600 geheugen :)
(wel in combinatie met bulldozer 8150)
had vergelijking gedaan met een 2500k op 1600. bleek dat ik dus 300 punten meer scoorde (3900 om 4200).

[ Voor 28% gewijzigd door Fordox op 01-04-2012 19:29 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Als je vragen hebt...

http://www.insanelymac.co...=60&p=156892&#entry156892

Staan leuke tuts in.

Ook meer ideeen; [CiP] Apple G5 -----> Ipple i5
[CiP] Apple Tjernobuild
[CIP] Apple My Mac Pro

Oh, dat ben ik zelf op tweakers.

Btw. heb jij de watergekoelde versie 2.7?

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
GNOOM172 schreef op zondag 01 april 2012 @ 23:07:
Als je vragen hebt...

http://www.insanelymac.co...=60&p=156892&#entry156892

Staan leuke tuts in.

Ook meer ideeen; [CiP] Apple G5 -----> Ipple i5
[CiP] Apple Tjernobuild
[CIP] Apple My Mac Pro

Oh, dat ben ik zelf op tweakers.

Btw. heb jij de watergekoelde versie 2.7?
Heee, die had ik gemist.

d:)b

Ik heb zelf een G5 Quad watergekoeld gehad, maar dit was een 'gewone'. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
http://www.ifixit.com/Device/Power_Mac

Wellicht ten overvloede en/of allang bekeken maar hier staan best handige tips over het uit elkaar halen van macs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Is die voeding wel mans genoeg voor zulke hardware?
Ding is wel van 2005 ofzo..?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Topicstarter
Tenzij ik me vergis was de G5 dual al in de orde van grootte 800W. :)

Even gechecked, 600W.

800W was de Quad geloof ik.

En, de voeding en het tussenschot eruit gesloopt. Viel eigenlijk best mee, als je weet hoe. :P

[ Voor 58% gewijzigd door Ramzzz op 02-04-2012 23:27 ]

Pagina: 1